Playstation 5

Parhautta ettei konsoleissa tule kuin normi ja ehkä pro versio. Voit ostaa julkaisussa laitteen ja tiedät, että pelit optimoidaan ja pyörii pitkään. Pro malli myi ainakin ps4 aikana niin paljon vähemmän, että devaajien fokus pysyy perusmallissa.
 
No johan muuttui taas homma hankalaksi.

Prismasta soitettiin ja he kertoivat olleensa yhteydessä Sonyyn. Sony oli kertonut että takuu 2 vuotta on umpeutunut ja voivat tässä tilanteessa tarjota tehdaskorjattua konsolia minulle hintaan 215 euroa. Myyjä oli avannut pleikkarin kuoret ja sanonut että oli paljon pölyä että varmaan siksi hajonnut paitsi että sitä on imuroitu säännöllisesti ja juuri ennen huoltoon viemistäkin imurilla siistin.

Vähän on nyt pää pyörällä. Aluksi sanottiin että asia ok, he lähettävät koneen sonylle ja jos ei löydy vikaa niin joudun maksamaan 50 euroa. Nyt ei ole lähetetty konsolia minnekkään ja on itse availtu ja ihmetelty asiaa Prisman takahuoneessa.

Välitin myyjälle vielä kuluttajaneuvonnasta saamani vastineen kokonaisuudessaan. Tässä ote siitä:

"Kun tässä tapauksessa olet voinut käyttää laitetta lähes kolme vuotta ilman ongelmia, voisi kyseeseen tulla jonkinlainen hinnanalennus, ellei virhettä oikaista esimerkiksi korjaamalla. Vakiintuneesti on katsottu, että jos tavara on virheen ilmetessä ollut käytössä esimerkiksi muutamia vuosia ja virhe korjataan vaihtamalla uusia osia, joudut yleensä maksamaan osan kuluista, koska tavaran kunnon katsotaan paranevan verrattuna tilanteeseen, jossa osia ei ole uusittu. Jos korjauksesta ei tule tasonparannusta, tulisi myyjän vastata kokonaan korjauskuluista."

Tässä tapauksessahan ei tule tasoparannusta joten myyjän tulisi selväsanaisesti korvata konsoli.. vai mitä on raati mieltä?

Myyjä/vastaava Prismassa sanoi että asia etenee nyt niin että lähettävät sen kuluttajaneuvonnan vastineen Sonylle ja odottavat heidän vastausta
Eikö tässä tapauksessa nyt Prisman asiakaspalvelija ole jo luvannut toimittavansa konsolin huoltoon. Vaatisin pitämään kiinni siitä, mitä on jo sovittu. Ja se että sitä konsolia on availtu Prisman toimesta, vaikka ei ole varsinainen huoltoliike, kuulostaa todella omituiselta...
 
Tällaisten takia ei näitä kannattaisi mistään Prismasta ostaa. Olisi samantien kolvannut kuntoon.
On kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta kun ostan jotain elektroniikkaa Prismasta. PS5 julkaisun aikoihin oli vaan hankala saada laitetta mistään ja jotenkin onnistuin sen Prismasta saamaan. Ajattelin että mahdolliset takuu-/ ja virhetilanteet hoituisivat helposti kun kyseessä kuitenkin jättimäinen ketju. Eipä näytä onnistuvan.
 
Eikö tässä tapauksessa nyt Prisman asiakaspalvelija ole jo luvannut toimittavansa konsolin huoltoon. Vaatisin pitämään kiinni siitä, mitä on jo sovittu. Ja se että sitä konsolia on availtu Prisman toimesta, vaikka ei ole varsinainen huoltoliike, niin en ottaisi sitä vanhaa takaisin enää missään tilanteessa...
Joo minulla on ihan huoltolähete johon on ruksattu että laite on lähetetty huoltoon.
 
Eikö tässä tapauksessa nyt Prisman asiakaspalvelija ole jo luvannut toimittavansa konsolin huoltoon. Vaatisin pitämään kiinni siitä, mitä on jo sovittu. Ja se että sitä konsolia on availtu Prisman toimesta, vaikka ei ole varsinainen huoltoliike, niin en ottaisi sitä vanhaa takaisin enää missään tilanteessa...
Ei tuo 215€ nyt ihan kohtuuton tarjous tuossa ole jos tavaa Kuluttajaneuvonnan linjausta esim. hinnan alennuksesta.
 
Ei tuo 215€ nyt ihan kohtuuton tarjous tuossa ole jos tavaa Kuluttajaneuvonnan linjausta esim. hinnan alennuksesta.
Ensisijaisesti se pitäisi kuitenkin korjata/huoltaa, ja sitä ei olla edes yritetty. Hinnanalennus on kans aika iso tuossa ehdoituksessa, ja vieläpä takuuhuollettuun yksilöön. Jos vaihto uuteen onnistuisi 100-200€ hintaan, niin tilanne olisi toinen.

Kuluttajaneuvonnan linjauksessa hinnanalennus pätee, jos vaihto on uuteen tuotteeseen. Vastaavantasoiseen, käytettyyn, laitteeseen vaihto tuossa ehdoituksessa on mielestäni varsin selvästi mainittu tapahtuvan myyjän kustannuksella.
 
Onko prisman myyjällä edes oikeutta availla mitään pleikkaria ? Rikkoo vielä sinetit jne..
Sanoi "tiesithän että tässä on irroitettavat kuoret ja tätä pitää imuroida" no kyllä tiesin ja on säännöllisesti imuroitu. "Todennäköisesti vika johtuu pölystä, on pölyinen" hohhoijaa.

Päivittelen tänne miten taistelu oikeuksista etenee.
 
Sanoi "tiesithän että tässä on irroitettavat kuoret ja tätä pitää imuroida" no kyllä tiesin ja on säännöllisesti imuroitu. "Todennäköisesti vika johtuu pölystä, on pölyinen" hohhoijaa.

Päivittelen tänne miten taistelu oikeuksista etenee.
Tuli tässä mieleen, että onkoha jossain virallista tietoa tuosta, että pleikkaria pitää imuroida. Taitaa olla paskapuhetta sekin.
 
Tuli tässä mieleen, että onkoha jossain virallista tietoa tuosta, että pleikkaria pitää imuroida. Taitaa olla paskapuhetta sekin.

Pari vuotta vanhassa ei ollut pölyä juuri nimeksikään mutta ei kai siitä haittaakaan ole tarkistaa. Luulis että siellä on joku lämpötila-anturi ja prosut throttlaa. Outo jos rikki menee.
 
Niin no, kyllähän sitä mielestäni on aina suositeltu, konsolin alusta asti. Siksi myös ne "imurointipisteet" siellä kun kannet kliksauttaa irti. Tosin itse kyllä imuttelen/puhaltelen vielä muutenkin. Varsinkin se radiaalituuletin kerää paskaa teho9kkaasti.
 
Niin no, kyllähän sitä mielestäni on aina suositeltu, konsolin alusta asti. Siksi myös ne "imurointipisteet" siellä kun kannet kliksauttaa irti. Tosin itse kyllä imuttelen/puhaltelen vielä muutenkin. Varsinkin se radiaalituuletin kerää paskaa teho9kkaasti.

Suositeltu missä? Foorumeilla? Kyllä tuollaisen pitäisi olla ihan manuaalissa opastettuna jos kyseessä olisi virallinen suosittelu, saati sitten että pitäisi imuroida tai takuu menee.
 
Kyllä tuollaisen pitäisi olla ihan manuaalissa opastettuna jos kyseessä olisi virallinen suosittelu, saati sitten että pitäisi imuroida tai takuu menee.
Onhan siellä mainitaa epäsuorasti että ei pidä laittaa paikkaan jossa pöly päääse kertymään ja on mainittu että huoltoa varten ( care ei service ) pitää kansi irroittaa.
 
Onhan siellä mainitaa epäsuorasti että ei pidä laittaa paikkaan jossa pöly päääse kertymään ja on mainittu että huoltoa varten ( care ei service ) pitää kansi irroittaa.

Hmm... en kyllä löydä.

E: Nyt löysin: https://www.playstation.com/content...-docs/1200a/CFI-12XXA_PS5_Safety_Guide$fi.pdf

• Älä päästä pölyä kertymään tuuletusaukkoihin. Poista kertynyt pöly jollakin siivousvälineellä, esimerkiksi rikkaimurilla.
On suositeltavaa poistaa myös kannet ja poistaa kansien alle kertynyt pöly rikkaimurilla. Lisätietoja kansista löytyy kohdasta Kansien poistaminen ja asentaminen ( sivu 9).


Seison korjattuna tuon suosituksen suhteen! Ei silti tee tuosta Prisman asiakaspalvelun väitteestä totta että mennyt rikki pölyn takia ja että pitää poistaa kannet ja imuroida.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo onkin pikaopas. Kai siellä oikeessa manuaalissa on jotain?

Turvaoppaassa Käyttöohjeet

Älä altista tuotetta pölylle, savulle tai höyrylle. Älä myöskään vie konsolia paikkaan, jossa
on runsaasti pölyä tai tupakansavua. Konsolin sisäosiin (kuten linssiin) kertynyt pöly tai
tupakansavu voi aiheuttaa toimintahäiriö

Ei niin, että olisi kovinkaan todennäköistä, että tuo hajoaisi huonepölystä.
 
Toki toivottavasti kaikki ovat kaikkia laitteitaan jo aiemminkin mahdollisuuksien mukaan puhdistelleet. Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka eivät tietokonettakaan koskaan puhdista, tai autoa pese yms, mutta joo.

Perussettiä kuitenkin tekniikan kyseessä ollen.
 
Joo, sanoisin, että se kuuluisa maalaisjärki on toki näissäkin hommissa paikallaan. Ei se liene kenellekään ylätys, että laitteiden sisään kertyy pölyä ja muuta moskaa eikä se tee hyvää. Kannattaa niitä putsailla, vaikka ei erikseen käskettäisi. Itse putsasin PS5:n viimeksi viikonloppuna ja kaiken kaikkiaan olen tainnut sen nyt ainakin 3 kertaan avata ja putsata (kone ollut keväästä 2021 saakka). Saman tehnyt kaikille muillekin konsoleille, mitkä vaan on ollut suinkin avattavissa.
 
No se toki vähän riippuu. Jos sattuu olemaan vaikka useampi elukka talossa, niin saa vaikka joka päivä imuroida, niin silti on karvaa ja muuta nöyhtää joka paikassa, mutta pääsääntöisesti toki noin.
 
Myyjän lakisääteinen takuu on 2 vuotta, vaikka Sony myöntääkin vain 1 vuoden takuun. Lisää asiasta voi lueskella vaikkapa täältä:


Lakisääteinen takuu on voimassa kaikkialla EU:n alueella kahden vuoden ajan. Sitä koskevat kuitenkin tietyt ehdot.

Lakisääteinen takuu kattaa kaikki viat, joiden voidaan olettaa olleen tuotteessa jo toimitushetkellä ja jotka havaitaan kahden vuoden kuluessa. Ratkaisevassa asemassa on kuitenkin kaupanteon jälkeinen ensimmäisen vuoden jakso:

  • Yhden vuoden kuluessa havaittujen vikojen oletetaan olleen tuotteessa jo sen toimitushetkellä. Myyjän on tällöin korjattava puhelimesi tai vaihdettava se uuteen veloituksetta (tai korvattava puhelimen hinta, jos korjaaminen tai uuteen vaihtaminen on mahdotonta).
  • Kun ensimmäinen vuosi on kulunut, voit edelleen vedota myyjän vastuuseen vioista, kunnes kahden vuoden takuuaika on kulunut umpeen. Myyjä voi kuitenkin pyytää sinua kyettävä todistamaan, että vika oli tuotteessa jo toimitushetkellä. Tämä on usein vaikeaa, eikä ehkä onnistu ilman teknisen asiantuntijan apua.

Käytännössä kuitenkin ihan useammankin takuukäsittelyn perusteella sanoisin että takuu on todellisuudessa 2 vuotta, vaikka tuo spoilerissa oleva erityisehto onkin. Ja kyllä esimerkiksi pelikonsolin voi otaksua toimivan 3 vuotta ja ylikin. , jos se ei toimi niin silloin on tuote viallinen.
 
Dodi,

Tulihan hommattua PS5 kun ”halvalla” sai. Minulla on telkkari joka pystyy 4k/60Hz tai 1080p/120Hz. Huomasin, että uudessa GoW:ssa on High Frame Rate Mode jonka saa aktiiviseksi. Onko konsoli niin fiksu, että osaa antaa 1080p/120Hz outputtia ilman, että konsolin asetuksista käy vaihtamassa 1080p tilan käyttöön?
 
Myyjän lakisääteinen takuu on 2 vuotta, vaikka Sony myöntääkin vain 1 vuoden takuun. Lisää asiasta voi lueskella vaikkapa täältä:


Lakisääteinen takuu on voimassa kaikkialla EU:n alueella kahden vuoden ajan. Sitä koskevat kuitenkin tietyt ehdot.

Lakisääteinen takuu kattaa kaikki viat, joiden voidaan olettaa olleen tuotteessa jo toimitushetkellä ja jotka havaitaan kahden vuoden kuluessa. Ratkaisevassa asemassa on kuitenkin kaupanteon jälkeinen ensimmäisen vuoden jakso:

  • Yhden vuoden kuluessa havaittujen vikojen oletetaan olleen tuotteessa jo sen toimitushetkellä. Myyjän on tällöin korjattava puhelimesi tai vaihdettava se uuteen veloituksetta (tai korvattava puhelimen hinta, jos korjaaminen tai uuteen vaihtaminen on mahdotonta).
  • Kun ensimmäinen vuosi on kulunut, voit edelleen vedota myyjän vastuuseen vioista, kunnes kahden vuoden takuuaika on kulunut umpeen. Myyjä voi kuitenkin pyytää sinua kyettävä todistamaan, että vika oli tuotteessa jo toimitushetkellä. Tämä on usein vaikeaa, eikä ehkä onnistu ilman teknisen asiantuntijan apua.

Käytännössä kuitenkin ihan useammankin takuukäsittelyn perusteella sanoisin että takuu on todellisuudessa 2 vuotta, vaikka tuo spoilerissa oleva erityisehto onkin. Ja kyllä esimerkiksi pelikonsolin voi otaksua toimivan 3 vuotta ja ylikin. , jos se ei toimi niin silloin on tuote viallinen.
Toi 2 vuotta on EU minimi. Suomessa laki on säädetty tiukemmaksi ja tarkastellaan tuotteen odotettua elinikää, joka on usein paljon enemmän kuin kaksi vuotta.
 
Dodi,

Tulihan hommattua PS5 kun ”halvalla” sai. Minulla on telkkari joka pystyy 4k/60Hz tai 1080p/120Hz. Huomasin, että uudessa GoW:ssa on High Frame Rate Mode jonka saa aktiiviseksi. Onko konsoli niin fiksu, että osaa antaa 1080p/120Hz outputtia ilman, että konsolin asetuksista käy vaihtamassa 1080p tilan käyttöön?
High framerate moodi GoWissa tarkoittaa 60fps:ää. Mutta tietääkseni konsoli osaa niissä parissa olemassa olevassa pelissä käyttää 1080p120 moodia jos sellainen sattuu olemaan. Esim Dirt5 tjms omaa semmoisen moodin.
 
High framerate moodi GoWissa tarkoittaa 60fps:ää. Mutta tietääkseni konsoli osaa niissä parissa olemassa olevassa pelissä käyttää 1080p120 moodia jos sellainen sattuu olemaan. Esim Dirt5 tjms omaa semmoisen moodin.

Eiku tossa tais olla noi modet niin, että high performance on ”4k”/60fps ja high performance + high frame rate on 1440p ja unlockattu fps 60-120. Sitten Quality mode on 4k/30fps, mutta joo siltä tuo näyttää, että osaisi tuota 1080p/120 käyttää suoraan.
 
Tietääkö porukka missä vika,kun tässä kaverinkanssa pelataan vastakkain,niin toinen ei saa otettua pelaajia vilttiketjusta kun tehdään kokoonpanoja peliin?
 
mikä se ois helpoin tapa korjata dual sensen drifting ongelma? netistä löyty monenlaista ohjetta mutta onko joku oikeasti toimivaksi todettu? Takuu on jo ummessa.
 
Eiku tossa tais olla noi modet niin, että high performance on ”4k”/60fps ja high performance + high frame rate on 1440p ja unlockattu fps 60-120. Sitten Quality mode on 4k/30fps, mutta joo siltä tuo näyttää, että osaisi tuota 1080p/120 käyttää suoraan.
Niinpäs olikin. Olinkin unohtanut. Tuossa on tulevaisuutta ajatellen vielä kätevä tuo moodi joka on Quality 40fps mutta unlocked eli saa tulevaisuudessa PS5-pro:lla tai PS6:lla automaattisen 4k120fps Qualityn-moden kunhan tehoja piisaa.
 
mikä se ois helpoin tapa korjata dual sensen drifting ongelma? netistä löyty monenlaista ohjetta mutta onko joku oikeasti toimivaksi todettu? Takuu on jo ummessa.
Onko ohjain alle 2 vuotta vanha? Jos näin on, niin vetoa myyjän virhevastuuseen.

Toinen vaihtoehto mikä itselle tulee mieleen; Chiinasta uudet osat parilla eurolla --> ei muuta kuin kolvaushommiin
 
Onko ohjain alle 2 vuotta vanha? Jos näin on, niin vetoa myyjän virhevastuuseen.

Toinen vaihtoehto mikä itselle tulee mieleen; Chiinasta uudet osat parilla eurolla --> ei muuta kuin kolvaushommiin
ostettu vk.com outletistä 3/2022, kuitissa ilmoitettu 10kk takuu.
 
ostettu vk.com outletistä 3/2022, kuitissa ilmoitettu 10kk takuu.

Noniin, ei muuta kuin yhteyttä vk.com ja muista vedota tuohon myyjän virhevastuuseen.

"EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja."
 
Tuli muuten tuosta mieleen, mistä muuten tällä hetkellä halvimmalla edgen moduulit, Hyvin kyllä itsellä toimii edelleen yli vuoden tms jälkeen, mutta voisihan noita joku määrä olla kaapissa varuille.

edit. njoo, näyttää maksavan täällä aika tasan tarkkaan saman kuin muualla, eli ei ole hintaeroja mihinkään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten tuosta mieleen, mistä muuten tällä hetkellä halvimmalla edgen moduulit, Hyvin kyllä itsellä toimii edelleen yli vuoden tms jälkeen, mutta voisihan noita joku määrä olla kaapissa varuille.

edit. njoo, näyttää maksavan täällä aika tasan tarkkaan saman kuin muualla, eli ei ole hintaeroja mihinkään suuntaan.
Oletko ollut tyytyväinen siihen PS5 Edge ohjaimeen?

Itse myös mietin tuota Ohjainta kun konsolin ostin niin sen yhteydessä, mutta ajattelin että tuskinpa se hintansa arvoinen on vaikka onkin helposti vaihdettavissa ne Tatit yms herkut.

Nyt olen kahden vaiheilla jommat kummat kuulokkeet tuohon PS5 kaveriksi. Toki ovat tosiaan ihan eri hintaiset, mielellään sitä 100e korkeintaan laittaisi mutta kyllä melkein kerralla oltava hyvät oikeasti eikä mitään pilipali vekottimia..


 
Nyt olen kahden vaiheilla jommat kummat kuulokkeet tuohon PS5 kaveriksi. Toki ovat tosiaan ihan eri hintaiset, mielellään sitä 100e korkeintaan laittaisi mutta kyllä melkein kerralla oltava hyvät oikeasti eikä mitään pilipali vekottimia..


Ottasin Maxwellin mukaan tohon myös....hyvin toimii ps5:en kanssa. Samaa hintaluokkaa kuin toi steelseries...
 
Juu kyllä Edge on hyvä ohjain, huomattavasti miellyttävämpää pelata sillä kuin vakio-dualsenseillä(tuntuma, tukevuus yms). Merkittävin miinus on naurettava akunkesto, itse pidänkin sen lähinnä usbi-piuhassa(pitkä 3m tms piuha),kun sillä pelaan niin ei tarvitse akkua miettiä. Ja toki sitten media-appseissa käyttää normiohjaimia kun ei niin väliä.
 
No johan muuttui taas homma hankalaksi.

Prismasta soitettiin ja he kertoivat olleensa yhteydessä Sonyyn. Sony oli kertonut että takuu 2 vuotta on umpeutunut ja voivat tässä tilanteessa tarjota tehdaskorjattua konsolia minulle hintaan 215 euroa. Myyjä oli avannut pleikkarin kuoret ja sanonut että oli paljon pölyä että varmaan siksi hajonnut paitsi että sitä on imuroitu säännöllisesti ja juuri ennen huoltoon viemistäkin imurilla siistin.

Vähän on nyt pää pyörällä. Aluksi sanottiin että asia ok, he lähettävät koneen sonylle ja jos ei löydy vikaa niin joudun maksamaan 50 euroa. Nyt ei ole lähetetty konsolia minnekkään ja on itse availtu ja ihmetelty asiaa Prisman takahuoneessa.

Välitin myyjälle vielä kuluttajaneuvonnasta saamani vastineen kokonaisuudessaan. Tässä ote siitä:

"Kun tässä tapauksessa olet voinut käyttää laitetta lähes kolme vuotta ilman ongelmia, voisi kyseeseen tulla jonkinlainen hinnanalennus, ellei virhettä oikaista esimerkiksi korjaamalla. Vakiintuneesti on katsottu, että jos tavara on virheen ilmetessä ollut käytössä esimerkiksi muutamia vuosia ja virhe korjataan vaihtamalla uusia osia, joudut yleensä maksamaan osan kuluista, koska tavaran kunnon katsotaan paranevan verrattuna tilanteeseen, jossa osia ei ole uusittu. Jos korjauksesta ei tule tasonparannusta, tulisi myyjän vastata kokonaan korjauskuluista."

Tässä tapauksessahan ei tule tasoparannusta joten myyjän tulisi selväsanaisesti korvata konsoli.. vai mitä on raati mieltä?

Myyjä/vastaava Prismassa sanoi että asia etenee nyt niin että lähettävät sen kuluttajaneuvonnan vastineen Sonylle ja odottavat heidän vastausta
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, ”yllätys”. Pelien tallennukset ovat siis Sonyn panttivankina, kun ei ole enää Plussaa. Se oli hyvä backup, siellä pilvessä :)
 
Päivitellääs tätä casea. Asia meni erittäin erikoiseksi Prisman osalta.

Lainaus kuluttajaneuvonnan lausunnosta jonka välitin Prismalle

"Jos tavara voidaan korjata esim. käytetyllä varaosalla, ei tällaista tasonparannusta yleensä tule, jolloin myyjän tulisi vastata kustannuksista kokonaisuudessaan."

Prisma sanoi että jos he lähettävät Playstationin Sonylle niin en saa samaa laitetta takaisin vaan saan toisen takuukorjatun laitteen. Myyjä sanoi että tähän vedoten kyseessä ei ole korjaus joten en saa korjausta ilmaiseksi. Mikä ihmeen logiikka.. aivan uskomatonta! "Tiesithän ettei Sony korjaa juuri sinun laitettasi vaan saat sieltä takuukorjatun tilalle." Sanoin että ei pidä paikkaansa, Sony kyllä korjaa sen laitteen mutta mitä merkitystä sillä on saanko saman laitteen vai en. Tässä vaiheessa myyjä sanoi että joko hyväksyn hänen tarjouksen tai minun tulee hakea laite Prismalta ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan :Dd

Ja Prisman tarjous on seuraava: koska kuluttajaneuvonnan lausunnossa lukee että PS5 oletettu käyttöikä on 4 vuotta ja laitteeni on n. 3 vuotta vanha niin laitteen arvo on 520e / 4 vuotta eli 130 euroa. Ja tämän verran he voivat hyvittää minulle siitä Sonyn tarjoamasta 215 takuuhuolletusta laitteesta.. eli mulle jää maksettavaa 75 euroa.

Mitään logiikkaa asiassa ei ole, mutta ei riitä innostus viedä asiaa enää eteenpäin joten tyydyn nyt tähän. 3-4vk arvioi että saan laitteen. Aivan mielipuolista tulkintaa mutta tälläinen lopputulos tuli.

Hah. Minkä alueen Prisma tässä on kyseessä? (Ei oikeasti tarvitse paljastaa) Jos ei ole ongelmia oikean nimesi kanssa, niin kokeilisin vaikka sosiaalista mediaa tägäämällä Prisman, että mikä homma. Jos siellä on yhtä pihalla oleva ”myymäläpäällikkö” vai mikä se titteli olikaan mitä olen itse kokenut.
 
Päivitellääs tätä casea. Asia meni erittäin erikoiseksi Prisman osalta.

Lainaus kuluttajaneuvonnan lausunnosta jonka välitin Prismalle

"Jos tavara voidaan korjata esim. käytetyllä varaosalla, ei tällaista tasonparannusta yleensä tule, jolloin myyjän tulisi vastata kustannuksista kokonaisuudessaan."

Prisma sanoi että jos he lähettävät Playstationin Sonylle niin en saa samaa laitetta takaisin vaan saan toisen takuukorjatun laitteen. Myyjä sanoi että tähän vedoten kyseessä ei ole korjaus joten en saa korjausta ilmaiseksi. Mikä ihmeen logiikka.. aivan uskomatonta! "Tiesithän ettei Sony korjaa juuri sinun laitettasi vaan saat sieltä takuukorjatun tilalle." Sanoin että ei pidä paikkaansa, Sony kyllä korjaa sen laitteen mutta mitä merkitystä sillä on saanko saman laitteen vai en. Tässä vaiheessa myyjä sanoi että joko hyväksyn hänen tarjouksen tai minun tulee hakea laite Prismalta ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan :Dd

Ja Prisman tarjous on seuraava: koska kuluttajaneuvonnan lausunnossa lukee että PS5 oletettu käyttöikä on 4 vuotta ja laitteeni on n. 3 vuotta vanha niin laitteen arvo on 520e / 4 vuotta eli 130 euroa. Ja tämän verran he voivat hyvittää minulle siitä Sonyn tarjoamasta 215 takuuhuolletusta laitteesta.. eli mulle jää maksettavaa 75 euroa.

Mitään logiikkaa asiassa ei ole, mutta ei riitä innostus viedä asiaa enää eteenpäin joten tyydyn nyt tähän. 3-4vk arvioi että saan laitteen. Aivan mielipuolista tulkintaa mutta tälläinen lopputulos tuli.

No ei tuo nyt kuitenkaan ihan kohtuuttomalta kuulosta. Ne vaihtolaitteet kuitenkin ovat käsittääkseni ns. uudenveroisia ja jos homma on selvä 75 eurolla, niin itse en ainakaan jaksaisi vääntää. Kun takuuaika on loppu ja ollaan tuolla virhevastuun puolella, niin se ei tosiaan ole mikään automaatio, että kuluttajan täytyy saada esimerkiksi täysin uusi laite täysin ilmaiseksi, jos, ja nykyisin aika useassa tapauksessa kun, laitteita ei huolleta. Vähän samaa periaatetta kuin vakuutuskorvauksissa, joissa tehdään ikävähennys. Itsekin aikanaan elektroniikkakauppaa tehneenä ymmärrän siis myymälääkin, kun tiedän, miten olematon kate noilla laitteilla on. Eli jos maahantuoja (se "Sony" on siis Suomessa NordiskFilm) ei tule vastaan ja kauppa antaa hyllystä uuden koneen, niin sitä vastaan saa varmaan myydä lähemmäs kymmenen vastaavaa laitetta, että päästään nollille.
 
onko tuo psn oikeasti noin surkea yritys ?
aina kun sinne yrittää kirjautua niin jotain server erroria "Can't connect to the server."
kaiken huippu oli kun tabletista appi toimi, menin profiilia säätämään että vaihtaisi salasanan, ni loggasi pihalle ja erroria. tabletin selaimesta niin jotain 10 sivuista puzzlea tyrkytti josta aina yksi väärin. 2 kerran jälkeen luovutin ja tietokoneella jssa on vain 1 puzzle sivu. ja silti Can't connect to the server.
 
No ei tuo nyt kuitenkaan ihan kohtuuttomalta kuulosta. Ne vaihtolaitteet kuitenkin ovat käsittääkseni ns. uudenveroisia ja jos homma on selvä 75 eurolla, niin itse en ainakaan jaksaisi vääntää. Kun takuuaika on loppu ja ollaan tuolla virhevastuun puolella, niin se ei tosiaan ole mikään automaatio, että kuluttajan täytyy saada esimerkiksi täysin uusi laite täysin ilmaiseksi, jos, ja nykyisin aika useassa tapauksessa kun, laitteita ei huolleta. Vähän samaa periaatetta kuin vakuutuskorvauksissa, joissa tehdään ikävähennys. Itsekin aikanaan elektroniikkakauppaa tehneenä ymmärrän siis myymälääkin, kun tiedän, miten olematon kate noilla laitteilla on. Eli jos maahantuoja (se "Sony" on siis Suomessa NordiskFilm) ei tule vastaan ja kauppa antaa hyllystä uuden koneen, niin sitä vastaan saa varmaan myydä lähemmäs kymmenen vastaavaa laitetta, että päästään nollille.
Komppaan Venalainetta. 75€ 3v vanhan laitteen vaihdosta tehdaskorjattuun on omasta mielestä erittäin hyvä diili. Krillistä et salee saa parempaa. Kril saattaisi esim linjata, että saisit tuon 120€ hinnanalennuksena eli rahaa takaisin. Sitten sulla ois 120€ ja rikkinäinen PS5. Köyhtyisin itse mielummin 75€ ja ottaisin tehdaskorjatun PS5:n.
 
onko tuo psn oikeasti noin surkea yritys ?
aina kun sinne yrittää kirjautua niin jotain server erroria "Can't connect to the server."
kaiken huippu oli kun tabletista appi toimi, menin profiilia säätämään että vaihtaisi salasanan, ni loggasi pihalle ja erroria. tabletin selaimesta niin jotain 10 sivuista puzzlea tyrkytti josta aina yksi väärin. 2 kerran jälkeen luovutin ja tietokoneella jssa on vain 1 puzzle sivu. ja silti Can't connect to the server.
Nyt kuulostaa kyllä niin omituiselta että vaikea sanoa mistä kenkä puristaa.


Tuolta voi tarkistaa että onko jokin PS networkin osa-alue huollon alaisena, tällä hetkellä siis ainakin kaikki näyttäsi pyörivän kuten pitääkin.

Lisäys . Mikäli et kerta kaikkiaan pääse kirjautumaan tilille, kannattaa ottaa yhteyttä Playstation tukeen puh. 0942450803 (suomenkielinen).
 
Viimeksi muokattu:
onko tuo psn oikeasti noin surkea yritys ?
aina kun sinne yrittää kirjautua niin jotain server erroria "Can't connect to the server."
kaiken huippu oli kun tabletista appi toimi, menin profiilia säätämään että vaihtaisi salasanan, ni loggasi pihalle ja erroria. tabletin selaimesta niin jotain 10 sivuista puzzlea tyrkytti josta aina yksi väärin. 2 kerran jälkeen luovutin ja tietokoneella jssa on vain 1 puzzle sivu. ja silti Can't connect to the server.

Itse ihmettelin myös monta päivää tuota virhettä, mutta salasanan vaihtaminen auttoi ja nyt pääsen kirjautumaan normaalisti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 138
Viestejä
4 862 058
Jäsenet
78 610
Uusin jäsen
Anomnom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom