Playstation 5

Viestiketju alueella 'Pelit, PC-pelaaminen ja pelikonsolit' , aloittaja Kaiser Soze, 25.05.2018.

  1. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 399
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Kai ymmärrät, että suurimmasta osasta pelejä tehdään myös PC-versio, joten se paremman pro konsoliversion tekeminen tuskin vaatii niin dramaattisia muutoksia, kun mitä kuvittelet.

    Millä tavalla esim. Resoluution nosto aiheuttaa hirveätä testausta/analysointia? Se on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen asia. Nostetaan resoa ja katsotaan miten pro malli pyörittää. Siinä ei muutu kuvasuhteet ei FOV tms. mikä voisi jotenkin rikkoa peliä.

    Tuo reson nosto tulee kyllä aika vaivatta ja se on se etu, ninkä pro version omaajat minimisään saavat. Loput on kiinni tosiaan devaajien halusta ja myös siitä onko pelistä tulossa myös PC-versio. Plösö exclussa esim. FPS:n nosto voi toki olla kinkkisempi juttu, jos pelimoottori tai peli on koodattu 30FPS mielessä.
     
  2. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    No sinusta voi tuntua hassulta mutta sallittakoon myös että koko tilanne tuntuu myös minusta hassulta, eikö?

    Jos omia taustoja sen verran niin toimin koodaavana softa-arkkitehtina mobiiliaplikaatiossa joka on usealle alustalle ja käyttäjiä miljoonia.

    Jos markkinoille tulee laite joka toimii päin persettä (kuten android alustalla on tapana) niin se ei ole homma eikä mikään integroida automaatioon resurssi joka profiloi ja testaa softaa tällä laitteella ja heittää raporttia pihalle.
     
  3. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    1 106
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Haluatko avata tämän ajatuksen taustalla olevaa logiikkaa enemmänkin? PC-version tekeminen helpottaa Pro-konsoliversion tekemistä, koska...? Siksikö, että PC:lle on jo toteutettu ominaisuudet, jotka Pro-versioonkin halutaan? Tämän kannalta ei tosiaan kuvittelisi olevan hirmu vaikeaa tuoda samoja juttuja myös Pro-versioon, mutta tuskin on myöskään täysin suoraviivaista. Konsoleillahan ei esim. grafiikkaa säädetä asetusvalikosta vaan automaattisesti sen mukaan, onko laitteena perusmalli vai Pro-malli. Ylipäänsä automatiikan rakentaminen voi jo olla iso monimutkaistus yhden mallin konsoliin verrattuna vaikka ei varmastikaan valtavaa päänvaivaa aiheuta. Koska ohjelmistokehitys on virhealtista hommaa, pienetkin viilaukset vaativat laadunvarmistuksen. Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että jossain firmassa (todennäköisesti useammassakin) on jossain vaiheessa vahingossa mennyt perusmallin ja Pro-mallin asetukset kehityksen aikana väärinpäin, ja perusmallilla on yritetty pyörittää Pro-mallin asetuksia ja toisinpäin. Laadunvarmistuksen ansiosta tällaiset kämmit eivät kuitenkaan yleensä päädy asiakkaille asti. Varmasti löytyy myös paljon muita virhemahdollisuuksia - tämä oli vain hyvin yksinkertainen esimerkki.

    Ja tuossahan tuo yllä tulikin. Jokainen pienikin muutos on mahdollisuus rikkoa jotakin, sillä ohjelmistokehitys on puuhaa, jossa virheitä on erittäin helppo saada aikaan. Pelialalla yleiset kovat aikataulupaineet eivät varmasti ainakaan vähennä virheitä. Jo pelkkä resoluution nosto mahdollisesti vaatii koko pelin testauksen, jotta saadaan varmuus siitä, että suorituskyky on kaikkialla hyväksyttävällä tasolla. Testauksen aikana sitten huomataan, että pelissä on kolme kohtaa, joissa suorituskyky on liian heikkoa. Näitä kohtia varten joudutaan joko laskemaan resoluutiota tai tekemään optimointi, joka huonolla tuurilla heikentää suorituskykyä jossain muualla, koska kymmenessä tilanteessa hyvä optimointi saattaakin heikentää suorituskykyä siinä yhdessä tapauksessa.

    Ja oma lukunsa on ylipäänsä oikean resoluution valinta, sillä ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää, mikä resoluutio ylipäänsä on suorituskyvyn kannalta toimiva valinta. Ei se niin mene, että jos perusversiolla 1080p on hyvä, niin Pro-versiolla 4K on automaattisesti hyvä valinta. Todennäköisesti jo sopivan resoluution valinta vaatii epätriviaalin määrän työtä.

    Yllä kirjoittamani perusteella en tosiaan usko, että edes resoluution nosto tulee mitenkään vaivatta. Kuulisin kyllä ihan oikeastikin mieluusti, jos sinulla on tiedossa, miten pelialalla päästään tästä kuvittelemastani testaustarpeesta yli jotenkin helposti. Itse asiassa tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että on ihan mahdollista, että isoin vaiva tulee siitä, että ylipäänsä pitää tehdä kaksi eri versiota. Muiden juttujen rukkaaminen siinä sivussa saattaa itse asiassa olla suhteellisen pieni lisä työmäärällisesti varsinkin, jos PC-version säädöistä saadaan Pro-versioon joitain apuja.
     
    Bladekill tykkää tästä.
  4. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    1 174
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    ^tämä. Muusta ohjelmistokehityksestä vieläpä poiketen, nimenomaan peliteollisuus on raakaa touhoa. Jos hommat ei toimi julkaisupäivänä tai välittömästi sen jälkeen ja metacritic arvosana/Steam-arvostelut ovat turmeltuja niin vahinko on pysyvä vaikka jälkikäteen yrittäisikin paikkailla hommaa. Pelaajat eivät ole sitä kaikkein sympaattisinta ja ymmärtävintä porukkaa.

    Tuntuu että jotkut eivät ole aivan perillä teollisuuden R&D prosesseista tai kaupallisesta ohjelmistokehityksestä. Testaukset ja muut prosessit rakennetaan tilanne-agnostisesti osaksi devaussykliä ja niitä noudatetaan suht kaavamaisesti juuri sen takia että (kuten tästäkin keskustelusta näkee) aina on joku joka toteaa että "se on vain resoluution nosto" yms. ja sitten kun asioita katsotaan sormien läpi niin huomataankin että oho eipäs tajuttu että asia Z aiheuttikin Y:n ja paska osui tuulettimeen koska X.

    Tässä btw. parin vuoden takaa devaajien mielipiteitä GDC:stä liittyen pro-malleihin yms.
    Game developers aren’t so sure about PS4 Pro and Project Scorpio
     
  5. BryciFani

    BryciFani Työtön Pornonäyttelijä ja SOB 1% johtaja.

    Viestejä:
    1 256
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Olisi upeeta jos PS5:llä voisi pelata PS4:n pelejä 60 fps. :geek: Miettikää esim God Of War, Days Gone, Horizon Zero Dawn 60 fps:llä. :drool:
     
    PeSeta, Quantum ja spurkumies tykkäävät tästä.
  6. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sepä se. Vielä kovempi kun pyörisi 120fps mutta 60 olisi myös hyvä. Tosin taitaa kaatua koko haave laadunvarmistukseen. ;)
     
    BryciFani tykkää tästä.
  7. BryciFani

    BryciFani Työtön Pornonäyttelijä ja SOB 1% johtaja.

    Viestejä:
    1 256
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En tiedä pelin koodaamis prosessista mitään joten miten iso homma se olisi pelintekijöiltä tehdä 60 fps päivitykset PS4 peleille PS5:lle?
     
  8. Matolaatikko

    Matolaatikko

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2018
    Kovat on odotukset uudelta god tierin konsolilta! Toivotaan että sieltä oikeasti jotakin loistavaa tulee, eikä ainoastaan latausaikoihin parannusta.

    Kuvanlaatu ja 60fps+ olisi se kaikkein mukavin.

    Omat vanhat pelit on jossain hyvässä piilossa, ettei niitä pääse välttämättä enää ikinä näkemään, mutta äkkiäkös sitä vanhan crash bandicootin jostain ostaa tenaville. Toki, vanha konsoli menee pojalle ja uusi sitten heti markkinoille tullessaan omaan hyllyyn.

    Aika veikeältä näyttää nuo kuvat uudesta mallista, saapi nähdä toteutuuko tuollainen wall-e ratkaisu.
     
  9. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    1 438
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sen verran näyttäviä pelejä ovat nuo kovimmat PS4 yksinoikeudet, että itselleni kelpaisi jatkossakin se graafinen taso kunhan pelit varmasti pyörii 60fps. Kaikki sen päälle on pelkkää plussaa.
     
  10. Maniac

    Maniac

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vakavasti pelinsä ottavat pelintekijät kyllä haluavat parhaan version pelistään ulos alusta huolimatta, joten tätä taustaa vasten PS5 Pro on täysin mahdollinen kapistus. Kriittisenä tekijänä tuossa onkin aukoton skaalautuvuus perus- ja Pro-mallin välillä. Microsoftilla tämä meni tässä genissä perseelleen, kun XBox One ja Xbox One X eivät enää olleet yhteneviä toteutukseltaan muistiratkaisun osalta, jonka ansiosta pelien pyöriminen perus Onella on ollut koko ajan haastavampaa.

    Koko pelin testaaminen reson noston yhteydessä ei ole tarpeen, mikäli pelimoottori tukee GPU:n kuorman adaptiivista säätöä mm. lennosta muuttuvan resoluution ansiosta. Toinen tapa säätä GPU:n kuormaa on adaptive shading, jossa varjostukset tehdään eri tarkkuudella riippuen missä kohtaa ne sijaitsevat pelihahmoon nähden. Tällöin voidaan hyödyntää dataa perusversiosta kun pahimmat sudenkuopat tiedetään jo etukäteen. Pelkkään 1080p ja 4K resoihin lukkiutuminen on niin vanhanaikaista pelinkehitystä kuin olla ja voi, moderneissa pelimoottoreissa on panostettu erityisesti skaalautuvuuteen eri alustaratkaisujen välillä, koska suurin osa kehitetyistä peleistä on multiplattareita. Myös suoritusmetriikkaa on nykyään jo niin hyvin saatavilla, niin voidaan helposti nähdä missä peli kyykkää pahiten ja asettaa vaadittava ruudunpäivityksen perustaso tämän mukaan.

    Nykyisillä julkaisuaikatauluila kun peliä ei yksinkertaisesti pystytä kattavasti testaamaan kauttaaltaan jokaisen muutoksen jälkeen, kaunis ajatus mutta kaukana todellisuudesta.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
    Cuthalu ja P c L A Y E R tykkäävät tästä.
  11. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    PlayStation Joins Forces with the United Nations to Combat Climate Change

     
  12. Marko76

    Marko76

    Viestejä:
    363
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannatan täysillä että keskitytään energian radikaaliin vähentämiseen tulevaisuudessa, joten toivottavasti PS5 tulis kulutus max 5W, ja grafiikat olis sen mukaiset, tuskaa tämmöiselle grafiikka huoralle
     
  13. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    1 106
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Varmasti vakavasti pelinsä ottavatkin tekijät tekisivät mieluummin vähemmän kuin enemmän. Varsinkin vakavasti pelinsä ottavat tekijät (ja vakavasti otettavat tekijät) kyllä varmasti testaavat pelinsä vaikka olisi minkälaista adaptiivisuutta. Se lienee toki totta, että ihan kaikkea ei ole tarpeen testata, mutta todennäköisesti monissa peleissä testattavaa on silti varsin tuntuva määrä. Harvassa pelissä kuitenkaan lienee vain yhtä tai kahta selkeästi muita raskaampaa kohtaa vaan paljon mahdollisesti jopa eri tavoin vaativia kohtia.
     
  14. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 399
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Niin se pelkkä reson nosto ei todellakaan riko mitään ja sen takia ei tarvi koko peliä kamman kanssa syynätä. Eiköhän devaajat tiedä oman pelinsä vaativimmat kohtaukset, joiden mukaan reso voidaan säätää. Lisäksi oikeastaan kaikki modernit pelimoottoria tukee adaptiivista resoluutiota, jolloin päästään vielä helpommalla.

    Tuo reson nosto nyt vaan on aika triviaali juttu. Ja tosiaan suurimmasta osasta peleistä tulee myös se PC-versio, joten ei tarvi alkaa arpoa tyhjästä muidenkaan graafisten parannusten kanssa. Uudet konsolit on niin lähellä PC-rautaa, että useamman branchin tekeminen on huomattavasti helpompaa kuin enne olisi ollut. Toki noiden muiden parannusten kanssa joudutaan tekemään enemmän testsustyötä, ja niiden tuominen peliin onkin paljon devaajasta ja käytössä olevasta ajasta kiinni.

    Täysin tietylle konsolille ja pelille exclusiivisesti tehty engine on varmasti se hankalin keissi, varsinkin jos koko ajan on tähdätty 30FPS suorituskykyyn ja oiottu vähän mutkia ja säästetty koodaustyötä sen varjolla.
     
    Cuthalu tykkää tästä.
  15. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    1 106
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    No jos mennään tällä Bethesda-menettelytavalla, voidaan kyllä minunkin puolestani sopia, että homma toimii. Kyllähän sen nyt saa järkeiltyä, ettei mikään mene rikki, sillä yllätyksiä tulee vain harvoin eikä niitä kukaan huomaa ja jos huomaakin, kyse on pikkuvioista. Sait minut vakuutettua siitä, että olen itsekin ihan surkea koodari, kun turvallisen oloisetkin muutokset rikkovat toisinaan asioita aika yllättävästi.
     
  16. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 399
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    No Voitko koodaajana sitten kertoa jonkun esimerkin, miten resoluution nosto voi rikkoa pelin... :think:


    Edit :
    Ja nimenomaan moderneista pelimoottoreista puhuttaessa. Jonkun pienen indiepelin itse koidattua moottoria ei tähän keskusteluun ole mitään järkeä sotkea.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
  17. Sadness

    Sadness

    Viestejä:
    2 397
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    PS3 kuulemma ollut kehittäjien ykkösalusta viime genillä.
    The Last of Usin tuominen PlayStation 4:lle oli "helvettiä"

    Ei tainnut montaa ps3 yksinoikeutta tulla ps4:lle?
     
  18. Turre

    Turre

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Oli "ykkösalusta" tai ei, niin boksilla oli yleensä parhaat versiot viime genissä.

    edit. pl. pc
     
  19. renebauman

    renebauman

    Viestejä:
    110
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2017
    T
    Tämä täysin totta.. Itse pelasin kaikki multiplattarit 360:llä, olivat lähes järjestäen parempia kuin ps3 versiot..Ps3 oli ainoastaan Sonyn exluja varten..
     
  20. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    1 106
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Todennäköisesti ei varsinaisesti rikokaan mutta mahdollisuus on aina. Ei se välttämättä vaadi kuin unohtuneen huutomerkin sopivasta ehdosta (vaikka if (!PRO) muuttuukin muotoon if (PRO), jolloin Pro-versio voikin toimia mainiosti mutta perusversion suorituskyky olla kuraa) vaikka olisi miten valmis ja huipputasoinen pelimoottori. Todennäköisemmin ongelmia lieneekin juuri suorituskyvyn kanssa. Voipi olla, että ajattelisin eri tavoin, jos työskentelisin pelialalla varsinkaan isompien tuotantojen parissa, mutta luultavasti en uskaltaisi edes minkäänlaisen adaptiivisuuden kanssa julkaista Pro-versiolle omaa versiota ilman tuntuvaa testausta.
     
  21. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    [OT]Taitaa olla ohjelmointipuolella lankakin jossa voi keskustella kehittyneistä koodausmetodeista kuten loogisen negaation puuttumisesta if lauseesta joka ei jäänyt kiinni koodikatselmoinneissa, jonka on katsonut läpi vähintään kolme eri senior softainsinööriä, yksikkötestiajoissa, manuaalitestauksessa, automaatio instrumentaatiotestauksessa, sisäisessä feature spesifisessä alpha/beta testissä, sisäisessä release beta testissä taikka manuaali/automaatio ajossa ennen bugin/featuren mergeämistä master haaraan. [/OT]

    Tänään the last of us 2 matskua luvassa state of playssa ja veikkaanpa että tuo peli saa myös PS5 käsittelyn vuoden päästä.
     
  22. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Saa nähdä tuleeko TLOU 2 video pyörimään sjw agendan ympärille ja tuodaanko esiin tätä hahmon lesboutta vielä lisää :)
     
    hänk_ ja Cuthalu tykkäävät tästä.
  23. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    No pyörikö? :)
     
  24. BryciFani

    BryciFani Työtön Pornonäyttelijä ja SOB 1% johtaja.

    Viestejä:
    1 256
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016


    Ei kuullosta hyvältä. :beye: Monta pomoa lähtenyt Sonylta ja pelienkoodaajille ei anneta mitään tietoa uudesta pleikkarista.
     
    The Nameless One, Turre ja Xirka tykkäävät tästä.
  25. Matolaatikko

    Matolaatikko

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2018
    Pyh, nämä vain klikkihuoraa.
     
    Marko76, -SD-, Cuthalu ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  26. BryciFani

    BryciFani Työtön Pornonäyttelijä ja SOB 1% johtaja.

    Viestejä:
    1 256
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mutta eikös esim ton Sean Lawdenin lähtö pelkän pienen Twiitin kanssa ollut aika epäilyttävää? Se kumminkin oli jotain 30 vuotta Sonyllä?
     
  27. svk

    svk Apua, avatarini on sormi! Premium-jäsen Köyhä

    Viestejä:
    2 297
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Mutta oliko ne pomot playstationin kanssa tekemisissä? Sony on kuiteskin iso firma, niin pomojakin luulisi olevan vaikka muille jakaa.
     
  28. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Esim E3 ja game awards ollut nokkamiehenä Playstation brandille

     
  29. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tosiaan Shawn Layden hallitsi PlayStationin omia studioita (kuten Naughty Dog) ja pelejä Shuhei Yoshidan kanssa, jolla aiemmin oli päävastuu niistä toiminnoista. Nyt vaikuttaisi siltä, että päävastuu palautuu taas Yoshidan käsiin. Layden on ollut sellainen nokkamies, kuten The Nameless One sanoi.

    Jim Ryan on PlayStationin toimari. Huhujen mukaan vaikuttaa siltä, että Ryanilla ja Laydenilla olivat menneet sukset ristiin. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Ei. Yoshida hoitaa edelleen studiohommia ja lisäksi hänellä on muita alaisia, jotka hierovat diilejä peleistä kehittäjien kanssa, eikä Laydenilla ollut muista asioista paljon sananvaltaa. Loppujen lopuksi sisältö ratkaisee.

    Mitä tulee PS5:een ja tästä, että joku kehittäjä on huolissaan... Kehittäjäthän mielellään ottaisivat vastaan kaiken mahdollisen tiedon etukäteen PS5:stä, mutta jos Sony ei halua, että tietoa vuotaa liikaa kilpailijalle tietyllä aikataululla, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin rajata sitä jaettua tiedon määrää tai ihmisiä, joille sitä jaetaan. Ehkä tässä käy samalla tapaa kuin PS4 Pron kohdalla, että vaitonaisuus rikkoontuu ensi vuoden alkupuolella ja sitten alkaa vuotoja ropisemaan.
     
  30. Sadness

    Sadness

    Viestejä:
    2 397
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pakko kysyä mutta oikeastiko sattuman kauppaa se että sony ja mikkis ottivat jagget alle tällä polvelle ja nytten taitaa samat tulla, eri mhz eroilla vissiinkin?

    Jos taas meinasit ihan tarkkoja lukuja mhz ja muista niin sitten ehkä eri tilanne.
     
  31. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo, en vihjaa siihen, että olisi erilaiset kimpsut ja kampsut tulossa konsoleihin, vaan puhutaan noista pienistä eroista, jotka voivat paljastaa sen, minkä strategian toinen on valinnut konsolilleen.
     
    Sadness tykkää tästä.
  32. murmur

    murmur

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Molemmat tietävät suunnilleen mitä kilpailijalta on tulossa. Pienet nyanssit on salaisuuksia mutta eivät ole mitään mullistavia salaisuuksia toisilleen. Se mikä heitä eniten kiinnostaa on julkaisuaikataulu ja hinta. Sillä on iso ero konsoleissa onko lähtöhinta konsoliA 499€ ja konsoliB 549€. Rahassa tuo on alle yksi peli mutta vaikuttaa myynteihin paljon iskät shoppailee lapsille konetta.
     
  33. Taizuuni

    Taizuuni Jai Bhole Ki! Team Stream Team Apex Legends Köyhä Team HFF

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    BryciFani, Quantum, bombjack ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  34. Lars_A

    Lars_A

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
  35. bombjack

    bombjack

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jotain pointteja Wiredin artikkelista:
    Exclusive: A Deeper Look at the PlayStation 5—Haptics, UI Facelift, and More

    -“There is ray-tracing acceleration in the GPU hardware"

    Pelien asennuksesta:
    -"We're allowing finer-grained access to the data." That could mean the ability to install just a game's multiplayer campaign, leaving the single-player campaign for another time, or just installing the whole thing and then deleting the single-player campaign once you've finished it.

    Ohjaimesta:
    -Controller has now adaptive triggers, haptic feedback, new speakers, USB Type-C
    -"adaptive triggers" that can offer varying levels of resistance to make shooting a bow and arrow feel like the real thing—the tension increasing as you pull the arrow back—or make a machine gun feel far different from a shotgun."
     
    Quantum ja Lars_A tykkäävät tästä.
  36. Lars_A

    Lars_A

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
    Noi haptic feedbackit kyllä kuulostaa aika hemmetin siisteiltä, next leveliä jos pystyy tuntumaan vaikuttamaan noin hienosti. Seuraava Dark Souls ja ohjaimessa asti tuntuu onko heavy vai light armor päällä, peukalolihakset kovilla.
     
    Joenssen ja Quantum tykkäävät tästä.
  37. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016


    Eriäviä kommentteja PS5:n tiedoista kehittäjille.
     
  38. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Hyvin rakentunut PS5 tarina tähän asti. Pikkuhiljaa tuodaan tietoa kuluttajilla mitä odottaa seuraavalta geniltä. Selkeä suuntaus jo nyt siihen että grafiikat ja tehot ei ole etusijalla vaan se mitä ne tehot mahdollistavat.
     
  39. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    1 174
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eiköhän kommunikaatiot ja muut hommat ole ihan kunnossa. Joku vain huomasi että kun pari bisneslounaalla istujaa lähti firmasta niin hyvä hetki alkaa levittämään vähän huhuja. Jos Cerny olisi lähtenyt niin voisi olla ehkä hiukan aihetta huoleen, mutta joillekin geneerisille bisnestyypeille lähes se ja sama.
     
  40. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ihan tavallinen geneerinen bisnestyyppi tosiaan

    Shawn Layden is an American businessman and is the Chairman of SIE Worldwide Studios. Previously, he served as the president and CEO of Sony Interactive Entertainment America, executive vice president and COO of Sony Network Entertainment International.

     
  41. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    1 174
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin kuin onkin? Vai oliko tässä nyt jotain spesiaalia että juuri hänen lähtö tulee merkittävästi vaikuttamaan PS5:n tai Sonyn Playstation tuotteisiin?
    Jos olet ikinä ollut isossa yrityksessä tai ison yrityksen kanssa tekemisissä niin tiedät sitten varmaan itsekin että siellä miljardi muutakin manageria miljardilla muulla tasolla tekemässä hommia ja ne jotka yleensä vaikuttavat konkreettisesti tuotteisiin toimivat kulissien takana eivätkä yleensä istu lehdistön edessä mikrofooni kädessä.

    Ei ole edes mitenkään poikkeuksellista että managereita on aivan liikaa ja ne aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä joten en lähtisi panikoimaan sen takia että pari tyyppiä kävelee ovesta ulos. Eiköhän sieltä löydy aika pikaa jokin toinen tyyppi viihdyttämään IGN "toimittajia" joten tuskin merkittävä muutos PS5 suhteen tästä tulee.

    Iwatakin kuoli 4v sitten, mutta Nintendolla menee loistavasti ja viimeisin konsoli on myyntimenestys.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 09:18
  42. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eli turha nostaa ketään yksittäistä ihmistä esiin tässä ketjussa ja puhutaan vain mitä Sony on saanut aikaiseksi
     
  43. oLq

    oLq

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
  44. bombjack

    bombjack

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Löytyyhän tuosta 8K tuki tuon 4K:n ja 120hz:n lisäksi, tosin missään peleissä tuskin noita lukemia nähdään samanaikaisesti.
    Sony confirms PlayStation 5 details such as backwards compatibility, 8K graphics and SSD storage

    Tai kaipa joku tetris pyörisi 8K/120hz.
     
  45. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    PSVR2:een liittyvä patentti tullut julki ja samalla luonnoksia siitä:

    [​IMG]
    Sony patent points to next-gen PlayStation VR

    Yksi omituiselta kuulostava kohta tuossa artikkelissa:
    Tuntuu uskomattomalta, että Bluetooth 5 riittäisi vaadittavan datamäärän siirtoon ilman ihmeempiä viiveitä. Kilpailijat käyttävät ymmärtääkseni WiGigiä. En nyt jaksanut plärätä läpi tuota patenttia, että puhutaanko todella Bluetoothista kaiken sen datan siirtoon, mutta kuulostaa vähän uskomattomalta.
     
    Lars_A tykkää tästä.
  46. Raxama

    Raxama Köyhä

    Viestejä:
    1 295
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo se on kyllä ihan se ja sama että tukeeko vaiko ei, sillä tuskin kovinkaan montaa peliä nähään 4k120 seteillä. 4k30 on jo uskottavampi, mut voi olla ettei alussa siihenkään ihan täysin päästä. Paitsi jos grafiikoista tingitään suhteellisen paljon, niin sit 4k60 on mahollinen osassa peleistä, mikä ois oikeestaan se standardi minkä mä haluaisin nähdä. Mut valtaosa porukkaa on varmaan siinä veneessä et grafiikoita ylös ja 4k30 on ihan riittävä, niin sillä todennäkösesti mennään.

    Muistetaan nyt kuitenkin et se ois helvetin vaikee myydä konsolia tonnin hintalapulla isommalle yleisölle, eikä zen2 ja navi nyt ihan hirveästi kerro, custom chippejä molemmat kuitenkin tulee olemaan.
     
  47. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    875
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei Bluetooth yli siirretä videota. Nyt puhutaan siis maksimi kaistoista luokkaa megabitti. Videolle pitäisi olla vähän enemmän.
     
  48. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 399
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Itse en kyllä ymmärrä yhtään tätä höpötystä jostain 4k tai 120Hz tuesta, kun ei puhuta mistään TV-/näyttö paneelista, vaan konsolista. Se konsolihan tuppaa just sitä resoa, mitä softa käskee ja sillä nopeudella, mitä jaksaa pyörittää. Siellä TV:n/nöytön päässähän se 4k tai 120Hz tuki on oltava... o_O
     
  49. Apinamakina

    Apinamakina

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    14.07.2017
    Mutta mahtaako vielä tulla levyasema tukemaan 4K blu-ray-levyjä? Oli ihme pelleilyä ettei Ps4 Pro jo tukenut näitä.
     
  50. Tenitsi

    Tenitsi

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Eikös tämä juuri varmistettu ylempänä: "4K Bluray player will be available, with the PS5 reading 100GB optical discs.?"
     
    Apinamakina tykkää tästä.