Playstation 5

En tiedä pelin koodaamis prosessista mitään joten miten iso homma se olisi pelintekijöiltä tehdä 60 fps päivitykset PS4 peleille PS5:lle?
 
Kovat on odotukset uudelta god tierin konsolilta! Toivotaan että sieltä oikeasti jotakin loistavaa tulee, eikä ainoastaan latausaikoihin parannusta.

Kuvanlaatu ja 60fps+ olisi se kaikkein mukavin.

Omat vanhat pelit on jossain hyvässä piilossa, ettei niitä pääse välttämättä enää ikinä näkemään, mutta äkkiäkös sitä vanhan crash bandicootin jostain ostaa tenaville. Toki, vanha konsoli menee pojalle ja uusi sitten heti markkinoille tullessaan omaan hyllyyn.

Aika veikeältä näyttää nuo kuvat uudesta mallista, saapi nähdä toteutuuko tuollainen wall-e ratkaisu.
 
Sen verran näyttäviä pelejä ovat nuo kovimmat PS4 yksinoikeudet, että itselleni kelpaisi jatkossakin se graafinen taso kunhan pelit varmasti pyörii 60fps. Kaikki sen päälle on pelkkää plussaa.
 
Ja tuossahan tuo yllä tulikin. Jokainen pienikin muutos on mahdollisuus rikkoa jotakin, sillä ohjelmistokehitys on puuhaa, jossa virheitä on erittäin helppo saada aikaan. Pelialalla yleiset kovat aikataulupaineet eivät varmasti ainakaan vähennä virheitä. Jo pelkkä resoluution nosto mahdollisesti vaatii koko pelin testauksen, jotta saadaan varmuus siitä, että suorituskyky on kaikkialla hyväksyttävällä tasolla. Testauksen aikana sitten huomataan, että pelissä on kolme kohtaa, joissa suorituskyky on liian heikkoa. Näitä kohtia varten joudutaan joko laskemaan resoluutiota tai tekemään optimointi, joka huonolla tuurilla heikentää suorituskykyä jossain muualla, koska kymmenessä tilanteessa hyvä optimointi saattaakin heikentää suorituskykyä siinä yhdessä tapauksessa.

Ja oma lukunsa on ylipäänsä oikean resoluution valinta, sillä ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää, mikä resoluutio ylipäänsä on suorituskyvyn kannalta toimiva valinta. Ei se niin mene, että jos perusversiolla 1080p on hyvä, niin Pro-versiolla 4K on automaattisesti hyvä valinta. Todennäköisesti jo sopivan resoluution valinta vaatii epätriviaalin määrän työtä.

Yllä kirjoittamani perusteella en tosiaan usko, että edes resoluution nosto tulee mitenkään vaivatta. Kuulisin kyllä ihan oikeastikin mieluusti, jos sinulla on tiedossa, miten pelialalla päästään tästä kuvittelemastani testaustarpeesta yli jotenkin helposti. Itse asiassa tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että on ihan mahdollista, että isoin vaiva tulee siitä, että ylipäänsä pitää tehdä kaksi eri versiota. Muiden juttujen rukkaaminen siinä sivussa saattaa itse asiassa olla suhteellisen pieni lisä työmäärällisesti varsinkin, jos PC-version säädöistä saadaan Pro-versioon joitain apuja.

Vakavasti pelinsä ottavat pelintekijät kyllä haluavat parhaan version pelistään ulos alusta huolimatta, joten tätä taustaa vasten PS5 Pro on täysin mahdollinen kapistus. Kriittisenä tekijänä tuossa onkin aukoton skaalautuvuus perus- ja Pro-mallin välillä. Microsoftilla tämä meni tässä genissä perseelleen, kun XBox One ja Xbox One X eivät enää olleet yhteneviä toteutukseltaan muistiratkaisun osalta, jonka ansiosta pelien pyöriminen perus Onella on ollut koko ajan haastavampaa.

Koko pelin testaaminen reson noston yhteydessä ei ole tarpeen, mikäli pelimoottori tukee GPU:n kuorman adaptiivista säätöä mm. lennosta muuttuvan resoluution ansiosta. Toinen tapa säätä GPU:n kuormaa on adaptive shading, jossa varjostukset tehdään eri tarkkuudella riippuen missä kohtaa ne sijaitsevat pelihahmoon nähden. Tällöin voidaan hyödyntää dataa perusversiosta kun pahimmat sudenkuopat tiedetään jo etukäteen. Pelkkään 1080p ja 4K resoihin lukkiutuminen on niin vanhanaikaista pelinkehitystä kuin olla ja voi, moderneissa pelimoottoreissa on panostettu erityisesti skaalautuvuuteen eri alustaratkaisujen välillä, koska suurin osa kehitetyistä peleistä on multiplattareita. Myös suoritusmetriikkaa on nykyään jo niin hyvin saatavilla, niin voidaan helposti nähdä missä peli kyykkää pahiten ja asettaa vaadittava ruudunpäivityksen perustaso tämän mukaan.

Nykyisillä julkaisuaikatauluila kun peliä ei yksinkertaisesti pystytä kattavasti testaamaan kauttaaltaan jokaisen muutoksen jälkeen, kaunis ajatus mutta kaukana todellisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannatan täysillä että keskitytään energian radikaaliin vähentämiseen tulevaisuudessa, joten toivottavasti PS5 tulis kulutus max 5W, ja grafiikat olis sen mukaiset, tuskaa tämmöiselle grafiikka huoralle [emoji23]
 
Vakavasti pelinsä ottavat pelintekijät kyllä haluavat parhaan version pelistään ulos alusta huolimatta, joten tätä taustaa vasten PS5 Pro on täysin mahdollinen kapistus. Kriittisenä tekijänä tuossa onkin aukoton skaalautuvuus perus- ja Pro-mallin välillä. Microsoftilla tämä meni tässä genissä perseelleen, kun XBox One ja Xbox One X eivät enää olleet yhteneviä toteutukseltaan muistiratkaisun osalta, jonka ansiosta pelien pyöriminen perus Onella on ollut koko ajan haastavampaa.

Koko pelin testaaminen reson noston yhteydessä ei ole tarpeen, mikäli pelimoottori tukee GPU:n kuorman adaptiivista säätöä mm. lennosta muuttuvan resoluution ansiosta. Toinen tapa säätä GPU:n kuormaa on adaptive shading, jossa varjostukset tehdään eri tarkkuudella riippuen missä kohtaa ne sijaitsevat pelihahmoon nähden. Tällöin voidaan hyödyntää dataa perusversiosta kun pahimmat sudenkuopat tiedetään jo etukäteen. Pelkkään 1080p ja 4K resoihin lukkiutuminen on niin vanhanaikaista pelinkehitystä kuin olla ja voi, moderneissa pelimoottoreissa on panostettu erityisesti skaalautuvuuteen eri alustaratkaisujen välillä, koska suurin osa kehitetyistä peleistä on multiplattareita. Myös suoritusmetriikkaa on nykyään jo niin hyvin saatavilla, niin voidaan helposti nähdä missä peli kyykkää pahiten ja asettaa vaadittava ruudunpäivityksen perustaso tämän mukaan.

Nykyisillä julkaisuaikatauluila kun peliä ei yksinkertaisesti pystytä kattavasti testaamaan kauttaaltaan jokaisen muutoksen jälkeen, kaunis ajatus mutta kaukana todellisuudesta.
Varmasti vakavasti pelinsä ottavatkin tekijät tekisivät mieluummin vähemmän kuin enemmän. Varsinkin vakavasti pelinsä ottavat tekijät (ja vakavasti otettavat tekijät) kyllä varmasti testaavat pelinsä vaikka olisi minkälaista adaptiivisuutta. Se lienee toki totta, että ihan kaikkea ei ole tarpeen testata, mutta todennäköisesti monissa peleissä testattavaa on silti varsin tuntuva määrä. Harvassa pelissä kuitenkaan lienee vain yhtä tai kahta selkeästi muita raskaampaa kohtaa vaan paljon mahdollisesti jopa eri tavoin vaativia kohtia.
 
Haluatko avata tämän ajatuksen taustalla olevaa logiikkaa enemmänkin? PC-version tekeminen helpottaa Pro-konsoliversion tekemistä, koska...? Siksikö, että PC:lle on jo toteutettu ominaisuudet, jotka Pro-versioonkin halutaan? Tämän kannalta ei tosiaan kuvittelisi olevan hirmu vaikeaa tuoda samoja juttuja myös Pro-versioon, mutta tuskin on myöskään täysin suoraviivaista. Konsoleillahan ei esim. grafiikkaa säädetä asetusvalikosta vaan automaattisesti sen mukaan, onko laitteena perusmalli vai Pro-malli. Ylipäänsä automatiikan rakentaminen voi jo olla iso monimutkaistus yhden mallin konsoliin verrattuna vaikka ei varmastikaan valtavaa päänvaivaa aiheuta. Koska ohjelmistokehitys on virhealtista hommaa, pienetkin viilaukset vaativat laadunvarmistuksen. Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että jossain firmassa (todennäköisesti useammassakin) on jossain vaiheessa vahingossa mennyt perusmallin ja Pro-mallin asetukset kehityksen aikana väärinpäin, ja perusmallilla on yritetty pyörittää Pro-mallin asetuksia ja toisinpäin. Laadunvarmistuksen ansiosta tällaiset kämmit eivät kuitenkaan yleensä päädy asiakkaille asti. Varmasti löytyy myös paljon muita virhemahdollisuuksia - tämä oli vain hyvin yksinkertainen esimerkki.


Ja tuossahan tuo yllä tulikin. Jokainen pienikin muutos on mahdollisuus rikkoa jotakin, sillä ohjelmistokehitys on puuhaa, jossa virheitä on erittäin helppo saada aikaan. Pelialalla yleiset kovat aikataulupaineet eivät varmasti ainakaan vähennä virheitä. Jo pelkkä resoluution nosto mahdollisesti vaatii koko pelin testauksen, jotta saadaan varmuus siitä, että suorituskyky on kaikkialla hyväksyttävällä tasolla. Testauksen aikana sitten huomataan, että pelissä on kolme kohtaa, joissa suorituskyky on liian heikkoa. Näitä kohtia varten joudutaan joko laskemaan resoluutiota tai tekemään optimointi, joka huonolla tuurilla heikentää suorituskykyä jossain muualla, koska kymmenessä tilanteessa hyvä optimointi saattaakin heikentää suorituskykyä siinä yhdessä tapauksessa.

Ja oma lukunsa on ylipäänsä oikean resoluution valinta, sillä ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää, mikä resoluutio ylipäänsä on suorituskyvyn kannalta toimiva valinta. Ei se niin mene, että jos perusversiolla 1080p on hyvä, niin Pro-versiolla 4K on automaattisesti hyvä valinta. Todennäköisesti jo sopivan resoluution valinta vaatii epätriviaalin määrän työtä.


Yllä kirjoittamani perusteella en tosiaan usko, että edes resoluution nosto tulee mitenkään vaivatta. Kuulisin kyllä ihan oikeastikin mieluusti, jos sinulla on tiedossa, miten pelialalla päästään tästä kuvittelemastani testaustarpeesta yli jotenkin helposti. Itse asiassa tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että on ihan mahdollista, että isoin vaiva tulee siitä, että ylipäänsä pitää tehdä kaksi eri versiota. Muiden juttujen rukkaaminen siinä sivussa saattaa itse asiassa olla suhteellisen pieni lisä työmäärällisesti varsinkin, jos PC-version säädöistä saadaan Pro-versioon joitain apuja.

Niin se pelkkä reson nosto ei todellakaan riko mitään ja sen takia ei tarvi koko peliä kamman kanssa syynätä. Eiköhän devaajat tiedä oman pelinsä vaativimmat kohtaukset, joiden mukaan reso voidaan säätää. Lisäksi oikeastaan kaikki modernit pelimoottoria tukee adaptiivista resoluutiota, jolloin päästään vielä helpommalla.

Tuo reson nosto nyt vaan on aika triviaali juttu. Ja tosiaan suurimmasta osasta peleistä tulee myös se PC-versio, joten ei tarvi alkaa arpoa tyhjästä muidenkaan graafisten parannusten kanssa. Uudet konsolit on niin lähellä PC-rautaa, että useamman branchin tekeminen on huomattavasti helpompaa kuin enne olisi ollut. Toki noiden muiden parannusten kanssa joudutaan tekemään enemmän testsustyötä, ja niiden tuominen peliin onkin paljon devaajasta ja käytössä olevasta ajasta kiinni.

Täysin tietylle konsolille ja pelille exclusiivisesti tehty engine on varmasti se hankalin keissi, varsinkin jos koko ajan on tähdätty 30FPS suorituskykyyn ja oiottu vähän mutkia ja säästetty koodaustyötä sen varjolla.
 
Niin se pelkkä reson nosto ei todellakaan riko mitään ja sen takia ei tarvi koko peliä kamman kanssa syynätä. Eiköhän devaajat tiedä oman pelinsä vaativimmat kohtaukset, joiden mukaan reso voidaan säätää. Lisäksi oikeastaan kaikki modernit pelimoottoria tukee adaptiivista resoluutiota, jolloin päästään vielä helpommalla.

Tuo reson nosto nyt vaan on aika triviaali juttu. Ja tosiaan suurimmasta osasta peleistä tulee myös se PC-versio, joten ei tarvi alkaa arpoa tyhjästä muidenkaan graafisten parannusten kanssa. Uudet konsolit on niin lähellä PC-rautaa, että useamman branchin tekeminen on huomattavasti helpompaa kuin enne olisi ollut.

Täysin tietylle konsolille ja pelille exclusiivisesti tehty engine on varmasti se hankalin keissi varsinkin, jos koko ajan on tähdätty 30FPS suorituskykyyn ja oiottu vähän mutkia ja säästetty koodaustyötä sen varjolla.
No jos mennään tällä Bethesda-menettelytavalla, voidaan kyllä minunkin puolestani sopia, että homma toimii. Kyllähän sen nyt saa järkeiltyä, ettei mikään mene rikki, sillä yllätyksiä tulee vain harvoin eikä niitä kukaan huomaa ja jos huomaakin, kyse on pikkuvioista. Sait minut vakuutettua siitä, että olen itsekin ihan surkea koodari, kun turvallisen oloisetkin muutokset rikkovat toisinaan asioita aika yllättävästi.
 
No jos mennään tällä Bethesda-menettelytavalla, voidaan kyllä minunkin puolestani sopia, että homma toimii. Kyllähän sen nyt saa järkeiltyä, ettei mikään mene rikki, sillä yllätyksiä tulee vain harvoin eikä niitä kukaan huomaa ja jos huomaakin, kyse on pikkuvioista. Sait minut vakuutettua siitä, että olen itsekin ihan surkea koodari, kun turvallisen oloisetkin muutokset rikkovat toisinaan asioita aika yllättävästi.

No Voitko koodaajana sitten kertoa jonkun esimerkin, miten resoluution nosto voi rikkoa pelin... :think:


Edit :
Ja nimenomaan moderneista pelimoottoreista puhuttaessa. Jonkun pienen indiepelin itse koidattua moottoria ei tähän keskusteluun ole mitään järkeä sotkea.
 
Viimeksi muokattu:
Oli "ykkösalusta" tai ei, niin boksilla oli yleensä parhaat versiot viime genissä.

edit. pl. pc
 
T
Oli "ykkösalusta" tai ei, niin boksilla oli yleensä parhaat versiot viime genissä.

edit. pl. pc
Tämä täysin totta.. Itse pelasin kaikki multiplattarit 360:llä, olivat lähes järjestäen parempia kuin ps3 versiot..Ps3 oli ainoastaan Sonyn exluja varten..
 
No Voitko koodaajana sitten kertoa jonkun esimerkin, miten resoluution nosto voi rikkoa pelin... :think:


Edit :
Ja nimenomaan moderneista pelimoottoreista puhuttaessa. Jonkun pienen indiepelin itse koidattua moottoria ei tähän keskusteluun ole mitään järkeä sotkea.
Todennäköisesti ei varsinaisesti rikokaan mutta mahdollisuus on aina. Ei se välttämättä vaadi kuin unohtuneen huutomerkin sopivasta ehdosta (vaikka if (!PRO) muuttuukin muotoon if (PRO), jolloin Pro-versio voikin toimia mainiosti mutta perusversion suorituskyky olla kuraa) vaikka olisi miten valmis ja huipputasoinen pelimoottori. Todennäköisemmin ongelmia lieneekin juuri suorituskyvyn kanssa. Voipi olla, että ajattelisin eri tavoin, jos työskentelisin pelialalla varsinkaan isompien tuotantojen parissa, mutta luultavasti en uskaltaisi edes minkäänlaisen adaptiivisuuden kanssa julkaista Pro-versiolle omaa versiota ilman tuntuvaa testausta.
 
[OT]Taitaa olla ohjelmointipuolella lankakin jossa voi keskustella kehittyneistä koodausmetodeista kuten loogisen negaation puuttumisesta if lauseesta joka ei jäänyt kiinni koodikatselmoinneissa, jonka on katsonut läpi vähintään kolme eri senior softainsinööriä, yksikkötestiajoissa, manuaalitestauksessa, automaatio instrumentaatiotestauksessa, sisäisessä feature spesifisessä alpha/beta testissä, sisäisessä release beta testissä taikka manuaali/automaatio ajossa ennen bugin/featuren mergeämistä master haaraan. [/OT]

Tänään the last of us 2 matskua luvassa state of playssa ja veikkaanpa että tuo peli saa myös PS5 käsittelyn vuoden päästä.
 
Mutta oliko ne pomot playstationin kanssa tekemisissä? Sony on kuiteskin iso firma, niin pomojakin luulisi olevan vaikka muille jakaa.
 
Mutta oliko ne pomot playstationin kanssa tekemisissä? Sony on kuiteskin iso firma, niin pomojakin luulisi olevan vaikka muille jakaa.
Tosiaan Shawn Layden hallitsi PlayStationin omia studioita (kuten Naughty Dog) ja pelejä Shuhei Yoshidan kanssa, jolla aiemmin oli päävastuu niistä toiminnoista. Nyt vaikuttaisi siltä, että päävastuu palautuu taas Yoshidan käsiin. Layden on ollut sellainen nokkamies, kuten The Nameless One sanoi.

Jim Ryan on PlayStationin toimari. Huhujen mukaan vaikuttaa siltä, että Ryanilla ja Laydenilla olivat menneet sukset ristiin. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Ei. Yoshida hoitaa edelleen studiohommia ja lisäksi hänellä on muita alaisia, jotka hierovat diilejä peleistä kehittäjien kanssa, eikä Laydenilla ollut muista asioista paljon sananvaltaa. Loppujen lopuksi sisältö ratkaisee.

Mitä tulee PS5:een ja tästä, että joku kehittäjä on huolissaan... Kehittäjäthän mielellään ottaisivat vastaan kaiken mahdollisen tiedon etukäteen PS5:stä, mutta jos Sony ei halua, että tietoa vuotaa liikaa kilpailijalle tietyllä aikataululla, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin rajata sitä jaettua tiedon määrää tai ihmisiä, joille sitä jaetaan. Ehkä tässä käy samalla tapaa kuin PS4 Pron kohdalla, että vaitonaisuus rikkoontuu ensi vuoden alkupuolella ja sitten alkaa vuotoja ropisemaan.
 
Kehittäjäthän mielellään ottaisivat vastaan kaiken mahdollisen tiedon etukäteen PS5:stä, mutta jos Sony ei halua, että tietoa vuotaa liikaa kilpailijalle tietyllä aikataululla
Pakko kysyä mutta oikeastiko sattuman kauppaa se että sony ja mikkis ottivat jagget alle tällä polvelle ja nytten taitaa samat tulla, eri mhz eroilla vissiinkin?

Jos taas meinasit ihan tarkkoja lukuja mhz ja muista niin sitten ehkä eri tilanne.
 
Pakko kysyä mutta oikeastiko sattuman kauppaa se että sony ja mikkis ottivat jagget alle tällä polvelle ja nytten taitaa samat tulla, eri mhz eroilla vissiinkin?

Jos taas meinasit ihan tarkkoja lukuja mhz ja muista niin sitten ehkä eri tilanne.
Joo, en vihjaa siihen, että olisi erilaiset kimpsut ja kampsut tulossa konsoleihin, vaan puhutaan noista pienistä eroista, jotka voivat paljastaa sen, minkä strategian toinen on valinnut konsolilleen.
 
Molemmat tietävät suunnilleen mitä kilpailijalta on tulossa. Pienet nyanssit on salaisuuksia mutta eivät ole mitään mullistavia salaisuuksia toisilleen. Se mikä heitä eniten kiinnostaa on julkaisuaikataulu ja hinta. Sillä on iso ero konsoleissa onko lähtöhinta konsoliA 499€ ja konsoliB 549€. Rahassa tuo on alle yksi peli mutta vaikuttaa myynteihin paljon iskät shoppailee lapsille konetta.
 
Jotain pointteja Wiredin artikkelista:
Exclusive: A Deeper Look at the PlayStation 5—Haptics, UI Facelift, and More

-“There is ray-tracing acceleration in the GPU hardware"

Pelien asennuksesta:
-"We're allowing finer-grained access to the data." That could mean the ability to install just a game's multiplayer campaign, leaving the single-player campaign for another time, or just installing the whole thing and then deleting the single-player campaign once you've finished it.

Ohjaimesta:
-Controller has now adaptive triggers, haptic feedback, new speakers, USB Type-C
-"adaptive triggers" that can offer varying levels of resistance to make shooting a bow and arrow feel like the real thing—the tension increasing as you pull the arrow back—or make a machine gun feel far different from a shotgun."
 
Noi haptic feedbackit kyllä kuulostaa aika hemmetin siisteiltä, next leveliä jos pystyy tuntumaan vaikuttamaan noin hienosti. Seuraava Dark Souls ja ohjaimessa asti tuntuu onko heavy vai light armor päällä, peukalolihakset kovilla.
 
Hyvin rakentunut PS5 tarina tähän asti. Pikkuhiljaa tuodaan tietoa kuluttajilla mitä odottaa seuraavalta geniltä. Selkeä suuntaus jo nyt siihen että grafiikat ja tehot ei ole etusijalla vaan se mitä ne tehot mahdollistavat.
 
Eriäviä kommentteja PS5:n tiedoista kehittäjille.
Eiköhän kommunikaatiot ja muut hommat ole ihan kunnossa. Joku vain huomasi että kun pari bisneslounaalla istujaa lähti firmasta niin hyvä hetki alkaa levittämään vähän huhuja. Jos Cerny olisi lähtenyt niin voisi olla ehkä hiukan aihetta huoleen, mutta joillekin geneerisille bisnestyypeille lähes se ja sama.
 
Eiköhän kommunikaatiot ja muut hommat ole ihan kunnossa. Joku vain huomasi että kun pari bisneslounaalla istujaa lähti firmasta niin hyvä hetki alkaa levittämään vähän huhuja. Jos Cerny olisi lähtenyt niin voisi olla ehkä hiukan aihetta huoleen, mutta joillekin geneerisille bisnestyypeille lähes se ja sama.
Ihan tavallinen geneerinen bisnestyyppi tosiaan

Shawn Layden is an American businessman and is the Chairman of SIE Worldwide Studios. Previously, he served as the president and CEO of Sony Interactive Entertainment America, executive vice president and COO of Sony Network Entertainment International.

 
Ihan tavallinen geneerinen bisnestyyppi tosiaan

Shawn Layden is an American businessman and is the Chairman of SIE Worldwide Studios. Previously, he served as the president and CEO of Sony Interactive Entertainment America, executive vice president and COO of Sony Network Entertainment International.


Niin kuin onkin? Vai oliko tässä nyt jotain spesiaalia että juuri hänen lähtö tulee merkittävästi vaikuttamaan PS5:n tai Sonyn Playstation tuotteisiin?
Jos olet ikinä ollut isossa yrityksessä tai ison yrityksen kanssa tekemisissä niin tiedät sitten varmaan itsekin että siellä miljardi muutakin manageria miljardilla muulla tasolla tekemässä hommia ja ne jotka yleensä vaikuttavat konkreettisesti tuotteisiin toimivat kulissien takana eivätkä yleensä istu lehdistön edessä mikrofooni kädessä.

Ei ole edes mitenkään poikkeuksellista että managereita on aivan liikaa ja ne aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä joten en lähtisi panikoimaan sen takia että pari tyyppiä kävelee ovesta ulos. Eiköhän sieltä löydy aika pikaa jokin toinen tyyppi viihdyttämään IGN "toimittajia" joten tuskin merkittävä muutos PS5 suhteen tästä tulee.

Iwatakin kuoli 4v sitten, mutta Nintendolla menee loistavasti ja viimeisin konsoli on myyntimenestys.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kuin onkin? Vai oliko tässä nyt jotain spesiaalia että juuri hänen lähtö tulee merkittävästi vaikuttamaan PS5:n tai Sonyn Playstation tuotteisiin?
Jos olet ikinä ollut isossa yrityksessä tai ison yrityksen kanssa tekemisissä niin tiedät sitten varmaan itsekin että siellä miljardi muutakin manageria miljardilla muulla tasolla tekemässä hommia ja ne jotka yleensä vaikuttavat konkreettisesti tuotteisiin toimivat kulissien takana eivätkä yleensä istu lehdistön edessä mikrofooni kädessä.

Ei ole edes mitenkään poikkeuksellista että managereita on aivan liikaa ja ne aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä joten en lähtisi panikoimaan sen takia että pari tyyppiä kävelee ovesta ulos. Eiköhän sieltä löydy aika pikaa jokin toinen tyyppi viihdyttämään IGN "toimittajia" joten tuskin merkittävä muutos PS5 suhteen tästä tulee.

Iwatakin kuoli 4v sitten, mutta Nintendolla menee loistavasti ja viimeisin konsoli on myyntimenestys.
Eli turha nostaa ketään yksittäistä ihmistä esiin tässä ketjussa ja puhutaan vain mitä Sony on saanut aikaiseksi
 
PS5 specs, new PS5 controller details, possible PS5 games and all confirmed PlayStation 5 details so far

Tossa vielä vahvistetut ps5 speksit. Jostain olin lukevinani että tukisi 4k/120hz:drool:

Löytyyhän tuosta 8K tuki tuon 4K:n ja 120hz:n lisäksi, tosin missään peleissä tuskin noita lukemia nähdään samanaikaisesti.
Sony confirms PlayStation 5 details such as backwards compatibility, 8K graphics and SSD storage

Tai kaipa joku tetris pyörisi 8K/120hz.
 
PSVR2:een liittyvä patentti tullut julki ja samalla luonnoksia siitä:

sony-playstation-5-psvr2-headset.jpg

Sony patent points to next-gen PlayStation VR

Yksi omituiselta kuulostava kohta tuossa artikkelissa:
Most excitingly, perhaps, is the mention the headset could be operated wirelessly, with data sent and received by Bluetooth. This would mean the unit also includes its own power supply.
Tuntuu uskomattomalta, että Bluetooth 5 riittäisi vaadittavan datamäärän siirtoon ilman ihmeempiä viiveitä. Kilpailijat käyttävät ymmärtääkseni WiGigiä. En nyt jaksanut plärätä läpi tuota patenttia, että puhutaanko todella Bluetoothista kaiken sen datan siirtoon, mutta kuulostaa vähän uskomattomalta.
 
Jostain olin lukevinani että tukisi 4k/120hz:drool:
Joo se on kyllä ihan se ja sama että tukeeko vaiko ei, sillä tuskin kovinkaan montaa peliä nähään 4k120 seteillä. 4k30 on jo uskottavampi, mut voi olla ettei alussa siihenkään ihan täysin päästä. Paitsi jos grafiikoista tingitään suhteellisen paljon, niin sit 4k60 on mahollinen osassa peleistä, mikä ois oikeestaan se standardi minkä mä haluaisin nähdä. Mut valtaosa porukkaa on varmaan siinä veneessä et grafiikoita ylös ja 4k30 on ihan riittävä, niin sillä todennäkösesti mennään.

Muistetaan nyt kuitenkin et se ois helvetin vaikee myydä konsolia tonnin hintalapulla isommalle yleisölle, eikä zen2 ja navi nyt ihan hirveästi kerro, custom chippejä molemmat kuitenkin tulee olemaan.
 
PSVR2:een liittyvä patentti tullut julki ja samalla luonnoksia siitä:

sony-playstation-5-psvr2-headset.jpg

Sony patent points to next-gen PlayStation VR

Yksi omituiselta kuulostava kohta tuossa artikkelissa:

Tuntuu uskomattomalta, että Bluetooth 5 riittäisi vaadittavan datamäärän siirtoon ilman ihmeempiä viiveitä. Kilpailijat käyttävät ymmärtääkseni WiGigiä. En nyt jaksanut plärätä läpi tuota patenttia, että puhutaanko todella Bluetoothista kaiken sen datan siirtoon, mutta kuulostaa vähän uskomattomalta.
Ei Bluetooth yli siirretä videota. Nyt puhutaan siis maksimi kaistoista luokkaa megabitti. Videolle pitäisi olla vähän enemmän.
 
PS5 specs, new PS5 controller details, possible PS5 games and all confirmed PlayStation 5 details so far

Tossa vielä vahvistetut ps5 speksit. Jostain olin lukevinani että tukisi 4k/120hz:drool:

Itse en kyllä ymmärrä yhtään tätä höpötystä jostain 4k tai 120Hz tuesta, kun ei puhuta mistään TV-/näyttö paneelista, vaan konsolista. Se konsolihan tuppaa just sitä resoa, mitä softa käskee ja sillä nopeudella, mitä jaksaa pyörittää. Siellä TV:n/nöytön päässähän se 4k tai 120Hz tuki on oltava... o_O
 
Mutta mahtaako vielä tulla levyasema tukemaan 4K blu-ray-levyjä? Oli ihme pelleilyä ettei Ps4 Pro jo tukenut näitä.
 
Eli turha nostaa ketään yksittäistä ihmistä esiin tässä ketjussa ja puhutaan vain mitä Sony on saanut aikaiseksi

On turhaa myöskään maalata piruja seinille, kun sellaiseen ei ole näkyvää tarvetta paitsi tietysti pleikkariin oletuksena negatiivisesti suhtautuvilla. Olisi täysin eri juttu jos esim. Mark Cerny ilmoittaisi tässä vaiheessa lyövänsä hanskat tiskiin konsolin osalta, jolla taas olisi suora vaikutus itse konsolin suunnitteluun. Layden kun on/oli ollut nykyisessä positiossaan jo varsin pitkään, niin en yhtään ihmettele että ehkä vaihtelu saattaisi tehdä terää. Tai sitten oli ajatellut pääsevänsä itse Ryanin paikalle ja päätti vaihtaa firmaa kun etenemispolku tyssäsi toistaiseksi.

Logiikallasi ilmeisesti Nipakin on kuollut ja kuopattu firma, kun Iwata on mullan alla ja Reggiekin heitti hanskat tiskiin? :think:
 
Noi 8K 120Hz puheet on niin tyhmiä ja hämääviä. :rolleyes:

Ei 120Hz tarkoita että pelit olisivat 120 fps ja 8K pelaaminen ei ole mahdollista vielä pitkään aikaan.
 
Firmat suosii tuonkaltaisia hehkutuksia kun 90% ihmisistä ei ymmärrä asioista muuta kuin että kuulostaa tekniseltä ja on varmasti jotain hienoa.
Jep. Tämä on sama kun kameroita myytiin aikanaan megapixeleillä ja prosessoreita megahertseillä. Puhumattakaan TV-teollisuudesta joka on käytännössä kaikissa mahdollisissa kusetuksissa ollut osallisena.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Tämä on sama kun kameroita myytiin aikanaan megapixeleillä ja prosessoreita megahertseillä. Puhumattakaan TV-teollisuudesta joka on käytännössä kaikissa mahdollisissa kusetuksissa ollut osallisena.

Joo, mutta nekin on kuitenkin huomattavasti enemmän relevantteja ko. laitteisiin liittyviä asioita, kun joku mystinen 4k 120Hz "tuki" millä ei ole oikeastaan mitään tekemistä itse konsolin raudan kanssa. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 388
Viestejä
4 511 077
Jäsenet
74 360
Uusin jäsen
mouserapids

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom