Kai ymmärrät, että suurimmasta osasta pelejä tehdään myös PC-versio, joten se paremman pro konsoliversion tekeminen tuskin vaatii niin dramaattisia muutoksia, kun mitä kuvittelet.
Haluatko avata tämän ajatuksen taustalla olevaa logiikkaa enemmänkin? PC-version tekeminen helpottaa Pro-konsoliversion tekemistä, koska...? Siksikö, että PC:lle on jo toteutettu ominaisuudet, jotka Pro-versioonkin halutaan? Tämän kannalta ei tosiaan kuvittelisi olevan hirmu vaikeaa tuoda samoja juttuja myös Pro-versioon, mutta tuskin on myöskään täysin suoraviivaista. Konsoleillahan ei esim. grafiikkaa säädetä asetusvalikosta vaan automaattisesti sen mukaan, onko laitteena perusmalli vai Pro-malli. Ylipäänsä automatiikan rakentaminen voi jo olla iso monimutkaistus yhden mallin konsoliin verrattuna vaikka ei varmastikaan valtavaa päänvaivaa aiheuta. Koska ohjelmistokehitys on virhealtista hommaa, pienetkin viilaukset vaativat laadunvarmistuksen. Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että jossain firmassa (todennäköisesti useammassakin) on jossain vaiheessa vahingossa mennyt perusmallin ja Pro-mallin asetukset kehityksen aikana väärinpäin, ja perusmallilla on yritetty pyörittää Pro-mallin asetuksia ja toisinpäin. Laadunvarmistuksen ansiosta tällaiset kämmit eivät kuitenkaan yleensä päädy asiakkaille asti. Varmasti löytyy myös paljon muita virhemahdollisuuksia - tämä oli vain hyvin yksinkertainen esimerkki.
Millä tavalla esim. Resoluution nosto aiheuttaa hirveätä testausta/analysointia? Se on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen asia. Nostetaan resoa ja katsotaan miten pro malli pyörittää. Siinä ei muutu kuvasuhteet ei FOV tms. mikä voisi jotenkin rikkoa peliä.
Ja tuossahan tuo yllä tulikin. Jokainen pienikin muutos on mahdollisuus rikkoa jotakin, sillä ohjelmistokehitys on puuhaa, jossa virheitä on erittäin helppo saada aikaan. Pelialalla yleiset kovat aikataulupaineet eivät varmasti ainakaan vähennä virheitä. Jo pelkkä resoluution nosto mahdollisesti vaatii
koko pelin testauksen, jotta saadaan varmuus siitä, että suorituskyky on kaikkialla hyväksyttävällä tasolla. Testauksen aikana sitten huomataan, että pelissä on kolme kohtaa, joissa suorituskyky on liian heikkoa. Näitä kohtia varten joudutaan joko laskemaan resoluutiota tai tekemään optimointi, joka huonolla tuurilla heikentää suorituskykyä jossain muualla, koska kymmenessä tilanteessa hyvä optimointi saattaakin heikentää suorituskykyä siinä yhdessä tapauksessa.
Ja oma lukunsa on ylipäänsä oikean resoluution valinta, sillä ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää, mikä resoluutio ylipäänsä on suorituskyvyn kannalta toimiva valinta. Ei se niin mene, että jos perusversiolla 1080p on hyvä, niin Pro-versiolla 4K on automaattisesti hyvä valinta. Todennäköisesti jo sopivan resoluution valinta vaatii epätriviaalin määrän työtä.
Tuo reson nosto tulee kyllä aika vaivatta ja se on se etu, ninkä pro version omaajat minimisään saavat. Loput on kiinni tosiaan devaajien halusta ja myös siitä onko pelistä tulossa myös PC-versio. Plösö exclussa esim. FPS:n nosto voi toki olla kinkkisempi juttu, jos pelimoottori tai peli on koodattu 30FPS mielessä.
Yllä kirjoittamani perusteella en tosiaan usko, että edes resoluution nosto tulee mitenkään vaivatta. Kuulisin kyllä ihan oikeastikin mieluusti, jos sinulla on tiedossa, miten pelialalla päästään tästä kuvittelemastani testaustarpeesta yli jotenkin helposti. Itse asiassa tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että on ihan mahdollista, että isoin vaiva tulee siitä, että ylipäänsä pitää tehdä kaksi eri versiota. Muiden juttujen rukkaaminen siinä sivussa saattaa itse asiassa olla suhteellisen pieni lisä työmäärällisesti varsinkin, jos PC-version säädöistä saadaan Pro-versioon joitain apuja.