Playstation 5

Ei ollut tarkoitus väittää PSVR:ää huonoksi. En vain näe suurta hyötyä siitä onko sen kanssa PS4 Pro vai PS5. PS5 ansaitsee omansa.

Ihan kuin Rift S on paljon parempi kuin Rift CV1, silti CV1 voitti monessa käytössä monitorin. CV1:n resoluution heikkous tuli eniten esiin simuissa ja Skyrimissä. S:llä tekstit on jo helpommin luettavia.

En ole testannut PSVR:ää, mutta luulen että silläkin Skyrim on parempi kuin televisiolta pelattaessa. Tämä tosin jakaa mielipiteitä, osa tykkää pelata PC:llä ennemmin monitorilta paremmin grafiikoin kuin edes ässällä. PSVR:llä on resident evil, sen tyylisiin VR sopii hyvin. Melkein ostin sen takia pleikkariinkin VR:n, mutta sittenpäädyin että en yhden pelin takia ala sitä tekemään. Ja onhan olemassa Quest, joka ei vaadi konsolia eikä PC:tä, lisäksi saa langattomuuden hyödyt. Tuo voi olla iso kilpailija PSVR:lle, ei niinkään PC-versiot.
Skyrimissa näkee hyvin että konsolissa ei riitä tehot. Tekstit kyllä lukee ongelmitta.
 
Ehdottomasti kyllä samaa mieltä tuosta, että PS5 pitäisi tulla oma VR settinsä jossa otetaan kaikki mahdollinen laitteesta irti. Varmaankin pystyy jotain parannuksia tekemään vanhallekin VR setille, mutta sen verran tehoissa eroa että uusi varmasti pieksee vanhan mennen tullen.
 
Skyrimissa näkee hyvin että konsolissa ei riitä tehot. Tekstit kyllä lukee ongelmitta.
Itse näin lukea, mutta kirjojen luku ei ollut niin sujuvaa kuin ässällä. Lentosimuissa oli suurin ero, mittarit ovat luettavia ilman suurempia kumartumisia. Joissain muissakin peleissä joissa luettiin esimerkiksi käsin kirjoitettuja kirjeitä oli CV1:lle aikamoista tihrustamista.

Ehdottomasti kyllä samaa mieltä tuosta, että PS5 pitäisi tulla oma VR settinsä jossa otetaan kaikki mahdollinen laitteesta irti. Varmaankin pystyy jotain parannuksia tekemään vanhallekin VR setille, mutta sen verran tehoissa eroa että uusi varmasti pieksee vanhan mennen tullen.
Uskon että PSVR2 pääsee tarkkuudessa ainakin RiftS:n taikka Questin tasoon. Se tulee olemaan hyppäys vanhaan version verrattuna. Langattomuus voi olla liikaa odotettua, mutta se olisi erinomainen etu muihin verrattuna.
 
Kaipa tämän nyt voi huumorimielessä jakaa:

WCCFps5devkit.jpg


Kuvassa siis PS5:n dev kit, jonka designista on tehty patentti. Joskus dev kitit voivat olla vähän erikoisen näköisiä, mutta tämän kohdalla sana erikoinen ei ole tarpeeksi.
PlayStation 5 Dev Kit Design May Have Leaked, and the Hardware Looks Bizarre
Ei ollutkaan huumoria vaan kehityslaitteesta kyse :)

Alkuviikosta julkaisimme uutisen patenttitoimistoille ympäri maailmaa lähetetystä kuvasta, jonka epäiltiin esittävän joko PlayStation 5:ttä tai sen kehityslaitteistoa.

TheSixthAxis kertoo, että kuva oli aito - ja että kyseessä on nimenomaan PlayStation 5:n kehityslaitteisto. Varmistus asiaan tuli Codemastersin Matthew Stottin twiitistä, jossa mies kertoi: "se on kehityslaite, meillä on muutamia toimistolla". Hieman myöhemmin kyseinen twiitti katosi, todennäköisesti lakiteknisistä syistä.

Kyllä, se PlayStation 5 -kuva oli aidosta asiasta - tältä se voisi näyttää
 
Joku kyllä hätäisesti kyhännyt kokoon tuon kolmiulotteisen mallin kun siinä on mittasuhteet pielessä.


Kuva siitä Scottin viestistä (Matthew Scottin Twitter-tiliä ei muuten enää ole):

Screen-Shot-2019-08-21-at-3.42.11-PM.png



Lopuksi mehukas huhu, silti, vaikka käyttäjän aitous vahvistettiinkin ResetEran ylläpidon toimesta.

Next-gen PS5 and next Xbox speculation launch thread |OT6| - Mostly Fan Noise and Hot Air - ResetEra
Kleegamefan sanoi:
Wanted to answer some general questions about what I saw.

Game was not shown behind closed doors at e3

Really early

Running on PS5

I didn't see Scarlett so I can't directly compare

Framerate wasn't always smooth....seemed to be in the 20-30fps range

Open world and the scope was unbelievable. Never seen anything like it...far beyond Witcher/BOTW/HZD

Even so, close up details were beyond anything I have seen before

Ray Traced reflections....looks really impressive

Dynamic destructable environments...this game is just WTF

When I asked him about the SSD, he got visably nervous. Didn't want to talk about it at all.

As good as it looks, I get the feeling this isn't a launch game, really early.

That's all I can think of for now.. I should be able to get more information when I go back in October. I will see if I can share anything else at that time.
Next-gen PS5 and next Xbox speculation launch thread |OT6| - Mostly Fan Noise and Hot Air - ResetEra
Kleegamefan sanoi:
World detail of The Order 1886+miles long draw distance+fully dynamic world destruction + Ray Traced reflections.

It didn't look very polished like those nVidia/Unreal/Unity demos but at the same time beyond and I could imagine running on an Xbox One X or Pro

So yeah, not like a current game, but not like a GDC demo either. You would have to see it yourself to understand because I can't quite articulate it properly because I can't compare it to anything else.
Next-gen PS5 and next Xbox speculation launch thread |OT6| - Mostly Fan Noise and Hot Air - ResetEra
ZhugeEX sanoi:
Just a quick note to say that we were able to verify the poster above as someone who worked in the industry and would be able to access certain levels of information.

That being said, it's near impossible to verify whether the above description is true or not, so please keep in mind that we can't verify whether all the information in each post is correct, just the details i posted above.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuo on vain kehittäjäversio. Vaikka en mikään sisustaja ole, niin ei tuota kyllä TV-tasolle voi jättää.
 
Tuo olisi kyllä huikean hienolla tavalla "vanhan" scifin tyylinen. Joskus 50/60-luvulla nimenomaan ajateltiin laitteiden, esim pelikonsolien, tulevan tuollaisiksi.
 
Vaikka oikea PS5 ei varmaankaan tule näyttämään aivan noin "gamer editionilta", niin tuon V-mallin haluaisin kyllä nähdä lopullisessa tuotteessa, jos muotoilu auttaa konsolin jäähdytyksessä. En muutenkaan ikinä pidä mitään konsolin päällä, niin sama se minkä muotoinen päällisosa on.
 
PlayStation 5 Pro To Release Together With Base Model - Rumor

The current console generation is the first one that saw the release of high-end models of base consoles from Sony and Microsoft, and it seems like it will be the same for the next generation of consoles. While Sony has yet to say anything about the matter, it seems like a PlayStation 5 Pro model will indeed be released and, better yet, it will be released alongside the base model.

According to Japanese journalist Zenji Nishikawa, Sony is launching two different PlayStation 5 models next year, the base and the Pro model. According to the journalist, Sony has acknowledged the interest in a high-end model and wants to give players what they want right from the beginning of the generation.
Tätä itsekin miettinyt että tehtäisin "kansanmalli" ja sitten järeämpi laitteisto niille ketkä haluvat parempaa resoa/FPS
(Huhu asteella toki)
 
Tätä itsekin miettinyt että tehtäisin "kansanmalli" ja sitten järeämpi laitteisto niille ketkä haluvat parempaa resoa/FPS
Aiheuttaa vain turhaa työtä pelintekijöille. Muistan lukeneeni jokin aika sitten, että pelintekijät olivat olleet tiukasti PS5 Pro -mallia vastaan ja sen takia Sony ei sellaista tuo kauppoihin. Varmaan ollut myös tässä ketjussa juttua asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheuttaa vain turhaa työtä pelintekijöille. Muistan lukeneeni jokin aika sitten, että pelintekijät olivat olleet tiukasti vastaan PS5 Pro -mallia ja sen takia Sony ei sellaista tuo kauppoihin. Varmaan ollut myös tässä ketjussa juttua asiasta.
Kuinka vaikeaa se ammattilaiselle on nostaa sitä resoluutiota ja antaa frameraten laukata niin korkealla kuin mahdollista?
 
Aiheuttaa vain turhaa työtä pelintekijöille. Muistan lukeneeni jokin aika sitten, että pelintekijät olivat olleet tiukasti vastaan PS5 Pro -mallia ja sen takia Sony ei sellaista tuo kauppoihin. Varmaan ollut myös tässä ketjussa juttua asiasta.
Eikös tuo voisi jättää kehittäjän vastuulle että julkaiseeko pro pätsin josta tulikin mieleeni että onko pro/Xbox X ilmestymisen jälkeen kaikissa peleissä ollut pätsit niille että onko sony/microsoft vaatinut ne?

Kuinka vaikeaa se ammattilaiselle on nostaa sitä resoluutiota ja antaa frameraten laukata niin korkealla kuin mahdollista?
Varsinkin multiplatteri peleissä en luulisi olevan kovin iso homma :hmm:
 
Kuinka vaikeaa se ammattilaiselle on nostaa sitä resoluutiota ja antaa frameraten laukata niin korkealla kuin mahdollista?
Et taida olla alan ammattilainen? Noh, en ole minäkään, mutta jos pelintekijät ovat Pro-mallia vastaan niin kyllä siinä täytyy olla paljon muustakin kyse kuin vain kuvatarkkuuden nostosta ja rajoittamattomasta ruudunpäivitysnopeudesta.
 
Et taida olla alan ammattilainen? Noh, en ole minäkään, mutta jos pelintekijät ovat Pro-mallia vastaan niin kyllä siinä täytyy olla paljon muustakin kyse kuin vain kuvatarkkuuden nostosta ja rajoittamattomasta ruudunpäivitysnopeudesta.

Juurikin näin, mutta täällä murottajat ovat joka alan ammattilaisia ja tietävät nämä asiat paljon paremmin [emoji2357][emoji2357]

Kuinka vaikeeta se muka voi olla, tekee vaan paremman reson ja isomman ruudunpäivityksen ihan siitä vaan [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
 
Kuinka vaikeeta se muka voi olla, tekee vaan paremman reson ja isomman ruudunpäivityksen ihan siitä vaan [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
Jos ruudnpäivitys ei ole sidottu pelimoottoriin jotenkin kriittisesti(kuten multiplatteri peleissä yleensä ei ole)
Mutta jos ämätöörit nostavat resoja ja fps lukeamia lukotetuista konsolipeleistä(emulaattorit) niin en uskoisi että se pitäisi olla niin vaikea.

Tämä siis koskee vain resoa tai fps, eri grafiikka asetukset on tilanne erikseen ja tämäkään ei pitäisi olla ongelma 3rd party peleissä joka sisältää pc version.

Mutta oli miten oli niin ihanne olisi saada kuitenkin resoluution ja perfomance tilat peleihin jos ps5 versioita oliskin yksi :)
 
Kaikilla studioilla ei ole alla "moderneja" pelimoottoreita, mistä löytyy adaptiiviset resoluutiot ja muut skaalaamista avittavat teknologiat. Eli vaikka sinäänsä renderöintiresoluution ja FPS-rajoittimen poistaminen on jonkun minuutin homma, niin siitä tulee kylkiäisenä paljon manuaalista säätämistä ja optimointia. Jos taas vain poistetaan rajoittimet eikä optimoida niin sittenhän pelaajat närkästyvät, kun sillä Pro-konsolilla ruutu päivittyykin upealla 20fps nopeudella jossain raskaassa kohdassa peliä.
 
Kaikilla studioilla ei ole alla "moderneja" pelimoottoreita, mistä löytyy adaptiiviset resoluutiot ja muut skaalaamista avittavat teknologiat. Eli vaikka sinäänsä renderöintiresoluution ja FPS-rajoittimen poistaminen on jonkun minuutin homma, niin siitä tulee kylkiäisenä paljon manuaalista säätämistä ja optimointia. Jos taas vain poistetaan rajoittimet eikä optimoida niin sittenhän pelaajat närkästyvät, kun sillä Pro-konsolilla ruutu päivittyykin upealla 20fps nopeudella jossain raskaassa kohdassa peliä.
Totta puhut ja tuosta tulikin mieleeni sitten se että jos toi olisi vaihtoehtoista kehittäjien kannalta mutta sitten proo omistajat suuttuisivat että pelit eivät tue proo konsolia.

Jos pelit suunattaan suoraan 60fps niin eipä silloin ainakaan itselläni ole ongelma mutta veikkaan että kehittäjät haluavat kaikki herkut ja uuden cpu tuomat mahdollisuudet upeilla maailmoilla tuoda pelaajien ulottottville niin 30fps varmaan parasta olettaa tulevan korkealla resolla isoissa AAA peleissä.

No katsottaan miten käy.
 
Pelinkehittäjät eivät tahdo Pro-mallia, koska eivät osaa hillitä itseään. Samaan tapaan kuin NHL omistajat vaativat työehtosopimukseen, että 8v on sopimuksen maksimipituus ja että palkkakatto on pakko olla, koska muuten he itse jakaisivat tolkuttoman pitkiä sopimuksia jättipalkoilla ja ajaisivat itsensä konkurssiin :D

Eli siis jos tulisi pro-malli, niin karkit lyötäsiin tappiin ja pelit pyörisivät sillä 30fps ja sit oltais sormi suussa kun perusmalli ei pyöritä. Nykysukupolvessa touhu ei ihan tuohon mennyt, kun Pro\X mallit tulivat vasta selkeästi alkuperäisiä laitteita myöhemmin.
 
Jos ruudnpäivitys ei ole sidottu pelimoottoriin jotenkin kriittisesti(kuten multiplatteri peleissä yleensä ei ole)
Mutta jos ämätöörit nostavat resoja ja fps lukeamia lukotetuista konsolipeleistä(emulaattorit) niin en uskoisi että se pitäisi olla niin vaikea.

Tämä siis koskee vain resoa tai fps, eri grafiikka asetukset on tilanne erikseen ja tämäkään ei pitäisi olla ongelma 3rd party peleissä joka sisältää pc version.

Mutta oli miten oli niin ihanne olisi saada kuitenkin resoluution ja perfomance tilat peleihin jos ps5 versioita oliskin yksi :)
Tämä.

Jos amatöörit tosissaan poistavat peleistä resoluutio lukot, framerate lukot, parantavat tekstuurit ja modelit sekä optimoivat renderöintimoottorin toimintaa ilman että edes tietävät miten koko peli on rakennettu niin ei luulisi alan ammattilaisilla olevan ongelmaa saada parempaa resoa ja framerate lukon poistoa omaan peliinsä samalla kun peli laitetaan toimimaan kymmenillä tuhansilla eri pc konfiguraatioilla.
 
Pro-mallit pitäisi lailla kieltää kaikista konsoleista. Käykö tässä taas niin että ensin ostat 5:n ja sit kahden vuoden päästä tulee 5 pro? :facepalm:
 
Pro-mallit pitäisi lailla kieltää kaikista konsoleista. Käykö tässä taas niin että ensin ostat 5:n ja sit kahden vuoden päästä tulee 5 pro? :facepalm:
Voithan pelata silti sillä normi mallilla pelejä?
Mä en näin kuluttajana näe ongelmaa tuossa jos haluaa paremman kokemuksen kalliimalla tehokkaamalla konsolilla ja joka ei välitä 60fps/paremasta resosta niin ostaa normi mallin.
(tämä siis oma mielipiteeni)

Edit: Ihanteelisin tilanne toki olisi että 499€ konsoli 60fps pelaamisen kanssa.
 
Voithan pelata silti sillä normi mallilla pelejä?
Mä en näin kuluttajana näe ongelmaa tuossa jos haluaa paremman kokemuksen kalliimalla tehokkaamalla konsolilla ja joka ei välitä 60fps/paremasta resosta niin ostaa normi mallin.
(tämä siis oma mielipiteeni)

Edit: Ihanteelisin tilanne toki olisi että 499€ konsoli 60fps pelaamisen kanssa.
Sama täällä. Jos tehokkaampi ja kalliimpi välipäivitys tulee paremmin ominaisuuksin niin itse sen ostan mutta ei se kaikille mikään pakollinen ole. Pelit toimivat molemmilla ja vaatimustason ja lompakon mukaan sitten valitset omasi.
 
Ehkä ajatuksena se että tietäisi heti skipata sen ensin julkaistavan mallin.
 
Täytyy jäädä odottelemaan niitä tarkempia speksejä base ja pro mallien välillä ja mitä pro tulee mahdollistamaan. Liittyisikö lähinnä säteenseurantaan, VR:ään ja esim. 8K resoluutioon? Vähän vaikea tässä vaiheessa vielä spekuloida.

Henkilökohtainen mielipide on, että tää kahden laitteen malli on hyvä jos sillä mahdollistetaan halvempi hinta sille laajemmalle yleisölle, jolle perusominaisuudet riittää.
 
Mutta joka vuosi uusi 1200e iphone on ok? :facepalm:

Mitä vit... tuo liittyy millään tavalla PS5 ketjuun [emoji2357][emoji2357][emoji2357][emoji2357][emoji2357][emoji2357][emoji2357]

Minun mielestäni täysin validi pointti. Miksei konsolitkin voisi mennä vuosipäivityksiin? Joka vuosi uutta rautaa kehiin ja vanha rauta katoaa markkinoilta. Joillekkin riittää puhelimissa 2016 vuoden malli mutta toiset haluavat aina parasta. Miksei tarjota samaa toimivaa logiikkaa myös konsoleihin.
 
Täytyy jäädä odottelemaan niitä tarkempia speksejä base ja pro mallien välillä ja mitä pro tulee mahdollistamaan. Liittyisikö lähinnä säteenseurantaan, VR:ään ja esim. 8K resoluutioon? Vähän vaikea tässä vaiheessa vielä spekuloida.
Henkilökohtainen mielipide on, että tää kahden laitteen malli on hyvä jos sillä mahdollistetaan halvempi hinta sille laajemmalle yleisölle, jolle perusominaisuudet riittää.
Ite veikkaan, ettei perusmalli pyöritä 4k:takaan niin vikkelästi, etteikö pro voisi vielä paljon parantaa. Varmaankin joku 30fps voi olla tiukassa perusmallilla, jos silmäkarkkia on reilummin kehittäjä laitellut.
 
Minun mielestäni täysin validi pointti. Miksei konsolitkin voisi mennä vuosipäivityksiin? Joka vuosi uutta rautaa kehiin ja vanha rauta katoaa markkinoilta. Joillekkin riittää puhelimissa 2016 vuoden malli mutta toiset haluavat aina parasta. Miksei tarjota samaa toimivaa logiikkaa myös konsoleihin.

Ei mua toi sun pointti haittaa millään tavalla ja itsekin tuota toivoisin. Mutta sit taas mentäisiin sinne lähelle PC pelaamista. Ja anna se valituksen määrä kun peruskonsolilla ei saakkaan samaa grafiikkaa kun sillä tehokkaammalla joka tuli 1v päästä myyntiin.
 
Ei mua toi sun pointti haittaa millään tavalla ja itsekin tuota toivoisin. Mutta sit taas mentäisiin sinne lähelle PC pelaamista. Ja anna se valituksen määrä kun peruskonsolilla ei saakkaan samaa grafiikkaa kun sillä tehokkaammalla joka tuli 1v päästä myyntiin.

Boldattu ei ole issue. Nuinhan maailma toimii. Uudempi tuote on yleensä tehokkaampi ja parempi.
 
Minun mielestäni täysin validi pointti. Miksei konsolitkin voisi mennä vuosipäivityksiin? Joka vuosi uutta rautaa kehiin ja vanha rauta katoaa markkinoilta. Joillekkin riittää puhelimissa 2016 vuoden malli mutta toiset haluavat aina parasta. Miksei tarjota samaa toimivaa logiikkaa myös konsoleihin.
Onnea vain pelaamaan online peleissä sillä normalilla rupu versiolla :)
 
Boldattu ei ole issue. Nuinhan maailma toimii. Uudempi tuote on yleensä tehokkaampi ja parempi.

Se on hyvinkin suuri asia just konsoli puolella. Koska niiden pointti on olla sama konsoli käytössä useita vuosia. Jos se toimisi toisin ja paremmin ehkä sitä oltais kokeiltu tai niin tehtäisiin jos toisi rahaa valmistajille.

Itse ostaisin aina joka vuosi uuden jos tulis. Se vaan, että suuressamittakaavassa se ei varmasti toimisi ja se on se ainut mittari valmistajille, että se konsoli ja pelit myy.
 
Taitaa jäädä konsolit kauppaan jatkossa, jos näitä vuosipäivityksiä tulee. Poislukien Nintendo.
 
Pro-mallit pitäisi lailla kieltää kaikista konsoleista. Käykö tässä taas niin että ensin ostat 5:n ja sit kahden vuoden päästä tulee 5 pro? :facepalm:
PS4 Pro on ollut markkinoilla neljä vuotta, kun PS5 julkaistaan. Se on passeli päivitysväli.
 
Kuinka vaikeaa se ammattilaiselle on nostaa sitä resoluutiota ja antaa frameraten laukata niin korkealla kuin mahdollista?
Ja sitten pelaajat valittavat laiskasta päivityksestä. Käytännössä pitää siis tehdä enemmänkin. Lisäksi ammattilaistasolla toivottavasti on kunnollinen laadunvarmistus, joten pitää testata kahdella mallilla. Jos vaikka kahdella konsolilla per konsolisukupolvi on sekä perusmalli että Pro-malli, pitää peli testata kahden sijaan neljällä eri laitteistolla. Ei ole varsinaisesti mitenkään marginaalinen lisäys testaustarpeeseen.
 
Kuinka vaikeaa se ammattilaiselle on nostaa sitä resoluutiota ja antaa frameraten laukata niin korkealla kuin mahdollista?

Et taida olla alan ammattilainen? Noh, en ole minäkään, mutta jos pelintekijät ovat Pro-mallia vastaan niin kyllä siinä täytyy olla paljon muustakin kyse kuin vain kuvatarkkuuden nostosta ja rajoittamattomasta ruudunpäivitysnopeudesta.

Jos ruudnpäivitys ei ole sidottu pelimoottoriin jotenkin kriittisesti(kuten multiplatteri peleissä yleensä ei ole)
Mutta jos ämätöörit nostavat resoja ja fps lukeamia lukotetuista konsolipeleistä(emulaattorit) niin en uskoisi että se pitäisi olla niin vaikea.

Tämä siis koskee vain resoa tai fps, eri grafiikka asetukset on tilanne erikseen ja tämäkään ei pitäisi olla ongelma 3rd party peleissä joka sisältää pc version.

Mutta oli miten oli niin ihanne olisi saada kuitenkin resoluution ja perfomance tilat peleihin jos ps5 versioita oliskin yksi :)

Tämä.

Jos amatöörit tosissaan poistavat peleistä resoluutio lukot, framerate lukot, parantavat tekstuurit ja modelit sekä optimoivat renderöintimoottorin toimintaa ilman että edes tietävät miten koko peli on rakennettu niin ei luulisi alan ammattilaisilla olevan ongelmaa saada parempaa resoa ja framerate lukon poistoa omaan peliinsä samalla kun peli laitetaan toimimaan kymmenillä tuhansilla eri pc konfiguraatioilla.
Ensinnäkin kaikki riippuu ihan siitä mitä "pro-malli" tarkoittaa ja mistä pelistä on kyse. Jos pro malli on ikään kuin lineaarinen päivitys samanlaiselle arkkitehtuurille esim. pelkkä clock buusti niin teknisesti teoriassa pelkällä asetusten nostolla saattaa selvitä. Jos taas kyseessä on isompi erkaneminen komponenttien, uusien sensorien, ohjainten yms. suhteen joita pro-mallin kohdalla pitää tukea niin kyseessä on sitten taas aikalailla lisätyötä.

Toiseksi syy miksi pelikehittäjät saattaisivat olla tätä vastaan muistakin syistä on se että harrastelijaskenen viritelmät ovat täysin eri asia kuin oikea kaupallinen ohjelmistoprojekti. Kuka tahansa "hakkeri" tai emulaattorivirittelijä voi heittää mitä tahansa "close enough" paskaa nettiin ja laittaa hanskat tiskiin kun siltä tuntuu, mutta oikeissa ohjelmistoprojekteissa tarvitaan jokaiselle alustalle oma koordinoinnit, QA/testaus-vaihteet yms. hallinnolliset prosessit, mahdolliset laitevalmistajan vaatimusten täyttämiset ja kommunikaatiot siihen suuntaan yms. Tästä siis lähinnä tulisi lisätyötä vailla sen kummempia hyötyjä.

Sitten taas mitä sanaan "amatööri" tulee niin suosittelen vaihtamaan termin "harrastelijaan". Jengi joka osallistuu esim. emulaattorikehitykseen, pelien reverse-engineeraamiseen yms. on yleensä reilusti taitavempaa porukkaa kun keskimääräinen pelidevaaja ja sekin miten peliä voi muokata/modata riippuu aivan yksittäisestä pelistä. Joissain homma vaatii tekstitiedostojen säätöä, toisissa kyseessä on helvetillinen ja aikaa vievä homma.


Minun mielestäni täysin validi pointti. Miksei konsolitkin voisi mennä vuosipäivityksiin? Joka vuosi uutta rautaa kehiin ja vanha rauta katoaa markkinoilta. Joillekkin riittää puhelimissa 2016 vuoden malli mutta toiset haluavat aina parasta. Miksei tarjota samaa toimivaa logiikkaa myös konsoleihin.
Koko konsolien pointti on pitkään ollut siinä että laitat sen laatikon vain kiinni seinään ja televisioon ja täts it. Verkon kautta ladattavat FW-päivitykset ja pelien updatet ovat pelikenttää toki sekoittaneet, mutta jos kohta konsoleilla pitää olla etsimässä "juuri oikeaa konfiguraatiota settings valikosta" niin syyt olla ostamatta (peli-)PC:tä jonka jokatapauksessa jokainen tarvitsee ohenee entisestään ja konsolit vieraannuttavat itsensä yksinkertaisesta "it just works" kuluttajatuotteesta.

Toinen ongelma on siinä että jos konsoleita julkaistaan joka vuosi niin yksittäisille päivityksille ei enää saa samanlaista siirtymä määrää kuin nykyään saa esim. PS3->PS4, PS4->PS5 jne. Ongelma on siinä että jos Sony tai jokin muu firma julkaisee uudelle laitteelleen jonkinlaisen innovaation, uudenlaisen teknologian tai uuden tavan pelata niin pelinkehittäjien ei kannata ko. ominaisuutta tukea heti julkaisussa eikä edes muutamaan vuoteen julkaisun jälkeen ennen kuin kriittinen massa on ostanut jonkin version pleikkarista joka tukee sitä.
 
Jää kyllä tavallinen versio ostamatta jos pro tulee myöhemmin, samoin pro jos hinta ei ala nelosella. Menee konsolin idea hukkaan kun julkaistaan nopeampia versioita kesken sukupolven.
 
  • Tykkää
Reactions: smb
Ensinnäkin kaikki riippuu ihan siitä mitä "pro-malli" tarkoittaa ja mistä pelistä on kyse. Jos pro malli on ikään kuin lineaarinen päivitys samanlaiselle arkkitehtuurille esim. pelkkä clock buusti niin teknisesti teoriassa pelkällä asetusten nostolla saattaa selvitä. Jos taas kyseessä on isompi erkaneminen komponenttien, uusien sensorien, ohjainten yms. suhteen joita pro-mallin kohdalla pitää tukea niin kyseessä on sitten taas aikalailla lisätyötä.

Toiseksi syy miksi pelikehittäjät saattaisivat olla tätä vastaan muistakin syistä on se että harrastelijaskenen viritelmät ovat täysin eri asia kuin oikea kaupallinen ohjelmistoprojekti. Kuka tahansa "hakkeri" tai emulaattorivirittelijä voi heittää mitä tahansa "close enough" paskaa nettiin ja laittaa hanskat tiskiin kun siltä tuntuu, mutta oikeissa ohjelmistoprojekteissa tarvitaan jokaiselle alustalle oma koordinoinnit, QA/testaus-vaihteet yms. hallinnolliset prosessit, mahdolliset laitevalmistajan vaatimusten täyttämiset ja kommunikaatiot siihen suuntaan yms. Tästä siis lähinnä tulisi lisätyötä vailla sen kummempia hyötyjä.

Sitten taas mitä sanaan "amatööri" tulee niin suosittelen vaihtamaan termin "harrastelijaan". Jengi joka osallistuu esim. emulaattorikehitykseen, pelien reverse-engineeraamiseen yms. on yleensä reilusti taitavempaa porukkaa kun keskimääräinen pelidevaaja ja sekin miten peliä voi muokata/modata riippuu aivan yksittäisestä pelistä. Joissain homma vaatii tekstitiedostojen säätöä, toisissa kyseessä on helvetillinen ja aikaa vievä homma.



Koko konsolien pointti on pitkään ollut siinä että laitat sen laatikon vain kiinni seinään ja televisioon ja täts it. Verkon kautta ladattavat FW-päivitykset ja pelien updatet ovat pelikenttää toki sekoittaneet, mutta jos kohta konsoleilla pitää olla etsimässä "juuri oikeaa konfiguraatiota settings valikosta" niin syyt olla ostamatta (peli-)PC:tä jonka jokatapauksessa jokainen tarvitsee ohenee entisestään ja konsolit vieraannuttavat itsensä yksinkertaisesta "it just works" kuluttajatuotteesta.

Toinen ongelma on siinä että jos konsoleita julkaistaan joka vuosi niin yksittäisille päivityksille ei enää saa samanlaista siirtymä määrää kuin nykyään saa esim. PS3->PS4, PS4->PS5 jne. Ongelma on siinä että jos Sony tai jokin muu firma julkaisee uudelle laitteelleen jonkinlaisen innovaation, uudenlaisen teknologian tai uuden tavan pelata niin pelinkehittäjien ei kannata ko. ominaisuutta tukea heti julkaisussa eikä edes muutamaan vuoteen julkaisun jälkeen ennen kuin kriittinen massa on ostanut jonkin version pleikkarista joka tukee sitä.

Voisko tuota enään täydellisemmin selittää. Onneks joillakin on halua vielä vääntää asiat juurtajaksaen muille ja itselle tuossa oli erittäin päteviä syitä kerrottu hyvin selkeästi.
 
Voisko tuota enään täydellisemmin selittää. Onneks joillakin on halua vielä vääntää asiat juurtajaksaen muille ja itselle tuossa oli erittäin päteviä syitä kerrottu hyvin selkeästi.

Niin... ja kumminko se nyt on? Onko ne ammattilaisia siellä pelitaloissa vai autisteja? Tuntuu olevan kahta koulukuntaa.
  1. Ei voi julkaista pro mallia kun on niin hirmuisen vaikea alkaa kirjoittamaan koodia kahdelle laitteelle. Menee kaikki aika ymmärtää edes yhtä laitetta.
  2. Ei voi julkaista pro mallia kun on niin isot prosessit ja QA käytännöt ja pitää skype palaveria käydä saako Pertti remedyllä kirjoittaa tämmöisen uuden luokan joka käsittelee laitekonfiguraatiot läpinäkyvästi playstation alustalla.
Tuntuu että vaihtuu olkiukko sen mukaan mikä tuntuu kivalle. Joko ensin ei osata koska ei ole ammattitaitoa ja kohta osataan niinkin hyvin että ei voi tehdä koska killed by process.
 
Niin... ja kumminko se nyt on? Onko ne ammattilaisia siellä pelitaloissa vai autisteja? Tuntuu olevan kahta koulukuntaa.
  1. Ei voi julkaista pro mallia kun on niin hirmuisen vaikea alkaa kirjoittamaan koodia kahdelle laitteelle. Menee kaikki aika ymmärtää edes yhtä laitetta.
  2. Ei voi julkaista pro mallia kun on niin isot prosessit ja QA käytännöt ja pitää skype palaveria käydä saako Pertti remedyllä kirjoittaa tämmöisen uuden luokan joka käsittelee laitekonfiguraatiot läpinäkyvästi playstation alustalla.
Tuntuu että vaihtuu olkiukko sen mukaan mikä tuntuu kivalle. Joko ensin ei osata koska ei ole ammattitaitoa ja kohta osataan niinkin hyvin että ei voi tehdä koska killed by process.

Käyn tällähetkellä SSBB ja tilastomatematiikan koulutuksia jotka käsittelee yrityksissä tehtävää prosessinhallintaa ja sen parantamista sekä kuinka prosessista etsitään ja poistetaan ne virheet sekä pienennetään tällä tavalla vaikka kustannuksia. Siellä juurikin kerrotaan siitä kuinka isoja asioita on ne ns "pienetkin" muutokset ja ne vaativat sen itse muutoksen tekemisen lisäksi vielä älyttömästi analysointia, testaamista ja virheiden etsimistä (joka ei todellakaan ole helppo asia). Nämä sinun kaltaiset viestit on siellä kokoajan esimerkkinä miten vääristynyt ajatusmaailma ihmisillä on todellisuudesta ja kuinka he siitä ovat erkaantuneet.

Tämä ei ole mitenkään haukkumista todellakaan ja itsekin tähän sorrun tottakai koska jokainen käsittelee asiat erilailla, mutta nuo koulutukset on saanut asiat ymmärtämään niiden tekijöiden kannalta huomattavasti laajemmin, että miten isoja asioita ne voivat olla, eikä asiakkaan kannalta kuten tässä sinunkin tapauksessa. Asiakas tottakai haluaisi aina kaiken ja mielellään mahdollisimman halvalla ja nopeesti, mutta he eivät ymmärrä sitä tosiasiaa, että se ei ole välttämättä mahdollista vaikka nyt taloudellisesti sen yrityksen kannalta.
 
Jos Sony päätyy heti tekemään 2 eri versiota konsolista, niin eiköhän se suunnitella niin, että devaajien ei tarvi paljoa päätään raapia. Todennäköisimmin siinä on vaan tehokkaampi GPU (näyttis), jonka hyödyt saadaan otettua helposti käyttöön nostamalla resoa tai avaamalla 30 FPS lukitus.

Tämän jälkeen on sitten devaajista kiinni, kuinka paljon haluavat lähteä lisäämään mahdollista silmäkarkkia parempien tekstuurien, valaistuksen ym. muodossa.

Kaikki konsolipelitkin koodataan kuitenkin PC:llä ja devi buildit on aina korkeampilaatuisia visuaalisesti, kun se lopullinen karsittu konsoliversio. Toista karsitaan vaan sitten vähemmän. Toki tuosta tulee jonkum verran lisää työtä devaajille, mutta en usko hetkeäkäön, että se olisi jotain niiin massiivista, mitä monet täällä kuvittelee.
 
Käyn tällähetkellä SSBB ja tilastomatematiikan koulutuksia jotka käsittelee yrityksissä tehtävää prosessinhallintaa ja sen parantamista sekä kuinka prosessista etsitään ja poistetaan ne virheet sekä pienennetään tällä tavalla vaikka kustannuksia. Siellä juurikin kerrotaan siitä kuinka isoja asioita on ne ns "pienetkin" muutokset ja ne vaativat sen itse muutoksen tekemisen lisäksi vielä älyttömästi analysointia, testaamista ja virheiden etsimistä (joka ei todellakaan ole helppo asia). Nämä sinun kaltaiset viestit on siellä kokoajan esimerkkinä miten vääristynyt ajatusmaailma ihmisillä on todellisuudesta ja kuinka he siitä ovat erkaantuneet.

Tämä ei ole mitenkään haukkumista todellakaan ja itsekin tähän sorrun tottakai koska jokainen käsittelee asiat erilailla, mutta nuo koulutukset on saanut asiat ymmärtämään niiden tekijöiden kannalta huomattavasti laajemmin, että miten isoja asioita ne voivat olla, eikä asiakkaan kannalta kuten tässä sinunkin tapauksessa. Asiakas tottakai haluaisi aina kaiken ja mielellään mahdollisimman halvalla ja nopeesti, mutta he eivät ymmärrä sitä tosiasiaa, että se ei ole välttämättä mahdollista vaikka nyt taloudellisesti sen yrityksen kannalta.

Kai ymmärrät, että suurimmasta osasta pelejä tehdään myös PC-versio, joten se paremman pro konsoliversion tekeminen tuskin vaatii niin dramaattisia muutoksia, kun mitä kuvittelet.

Millä tavalla esim. Resoluution nosto aiheuttaa hirveätä testausta/analysointia? Se on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen asia. Nostetaan resoa ja katsotaan miten pro malli pyörittää. Siinä ei muutu kuvasuhteet ei FOV tms. mikä voisi jotenkin rikkoa peliä.

Tuo reson nosto tulee kyllä aika vaivatta ja se on se etu, ninkä pro version omaajat minimisään saavat. Loput on kiinni tosiaan devaajien halusta ja myös siitä onko pelistä tulossa myös PC-versio. Plösö exclussa esim. FPS:n nosto voi toki olla kinkkisempi juttu, jos pelimoottori tai peli on koodattu 30FPS mielessä.
 
Käyn tällähetkellä SSBB ja tilastomatematiikan koulutuksia jotka käsittelee yrityksissä tehtävää prosessinhallintaa ja sen parantamista sekä kuinka prosessista etsitään ja poistetaan ne virheet sekä pienennetään tällä tavalla vaikka kustannuksia. Siellä juurikin kerrotaan siitä kuinka isoja asioita on ne ns "pienetkin" muutokset ja ne vaativat sen itse muutoksen tekemisen lisäksi vielä älyttömästi analysointia, testaamista ja virheiden etsimistä (joka ei todellakaan ole helppo asia). Nämä sinun kaltaiset viestit on siellä kokoajan esimerkkinä miten vääristynyt ajatusmaailma ihmisillä on todellisuudesta ja kuinka he siitä ovat erkaantuneet.

Tämä ei ole mitenkään haukkumista todellakaan ja itsekin tähän sorrun tottakai koska jokainen käsittelee asiat erilailla, mutta nuo koulutukset on saanut asiat ymmärtämään niiden tekijöiden kannalta huomattavasti laajemmin, että miten isoja asioita ne voivat olla, eikä asiakkaan kannalta kuten tässä sinunkin tapauksessa. Asiakas tottakai haluaisi aina kaiken ja mielellään mahdollisimman halvalla ja nopeesti, mutta he eivät ymmärrä sitä tosiasiaa, että se ei ole välttämättä mahdollista vaikka nyt taloudellisesti sen yrityksen kannalta.
No sinusta voi tuntua hassulta mutta sallittakoon myös että koko tilanne tuntuu myös minusta hassulta, eikö?

Jos omia taustoja sen verran niin toimin koodaavana softa-arkkitehtina mobiiliaplikaatiossa joka on usealle alustalle ja käyttäjiä miljoonia.

Jos markkinoille tulee laite joka toimii päin persettä (kuten android alustalla on tapana) niin se ei ole homma eikä mikään integroida automaatioon resurssi joka profiloi ja testaa softaa tällä laitteella ja heittää raporttia pihalle.
 
Kai ymmärrät, että suurimmasta osasta pelejä tehdään myös PC-versio, joten se paremman pro konsoliversion tekeminen tuskin vaatii niin dramaattisia muutoksia, kun mitä kuvittelet.
Haluatko avata tämän ajatuksen taustalla olevaa logiikkaa enemmänkin? PC-version tekeminen helpottaa Pro-konsoliversion tekemistä, koska...? Siksikö, että PC:lle on jo toteutettu ominaisuudet, jotka Pro-versioonkin halutaan? Tämän kannalta ei tosiaan kuvittelisi olevan hirmu vaikeaa tuoda samoja juttuja myös Pro-versioon, mutta tuskin on myöskään täysin suoraviivaista. Konsoleillahan ei esim. grafiikkaa säädetä asetusvalikosta vaan automaattisesti sen mukaan, onko laitteena perusmalli vai Pro-malli. Ylipäänsä automatiikan rakentaminen voi jo olla iso monimutkaistus yhden mallin konsoliin verrattuna vaikka ei varmastikaan valtavaa päänvaivaa aiheuta. Koska ohjelmistokehitys on virhealtista hommaa, pienetkin viilaukset vaativat laadunvarmistuksen. Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että jossain firmassa (todennäköisesti useammassakin) on jossain vaiheessa vahingossa mennyt perusmallin ja Pro-mallin asetukset kehityksen aikana väärinpäin, ja perusmallilla on yritetty pyörittää Pro-mallin asetuksia ja toisinpäin. Laadunvarmistuksen ansiosta tällaiset kämmit eivät kuitenkaan yleensä päädy asiakkaille asti. Varmasti löytyy myös paljon muita virhemahdollisuuksia - tämä oli vain hyvin yksinkertainen esimerkki.

Millä tavalla esim. Resoluution nosto aiheuttaa hirveätä testausta/analysointia? Se on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen asia. Nostetaan resoa ja katsotaan miten pro malli pyörittää. Siinä ei muutu kuvasuhteet ei FOV tms. mikä voisi jotenkin rikkoa peliä.
Ja tuossahan tuo yllä tulikin. Jokainen pienikin muutos on mahdollisuus rikkoa jotakin, sillä ohjelmistokehitys on puuhaa, jossa virheitä on erittäin helppo saada aikaan. Pelialalla yleiset kovat aikataulupaineet eivät varmasti ainakaan vähennä virheitä. Jo pelkkä resoluution nosto mahdollisesti vaatii koko pelin testauksen, jotta saadaan varmuus siitä, että suorituskyky on kaikkialla hyväksyttävällä tasolla. Testauksen aikana sitten huomataan, että pelissä on kolme kohtaa, joissa suorituskyky on liian heikkoa. Näitä kohtia varten joudutaan joko laskemaan resoluutiota tai tekemään optimointi, joka huonolla tuurilla heikentää suorituskykyä jossain muualla, koska kymmenessä tilanteessa hyvä optimointi saattaakin heikentää suorituskykyä siinä yhdessä tapauksessa.

Ja oma lukunsa on ylipäänsä oikean resoluution valinta, sillä ei välttämättä ole mitenkään itsestäänselvää, mikä resoluutio ylipäänsä on suorituskyvyn kannalta toimiva valinta. Ei se niin mene, että jos perusversiolla 1080p on hyvä, niin Pro-versiolla 4K on automaattisesti hyvä valinta. Todennäköisesti jo sopivan resoluution valinta vaatii epätriviaalin määrän työtä.

Tuo reson nosto tulee kyllä aika vaivatta ja se on se etu, ninkä pro version omaajat minimisään saavat. Loput on kiinni tosiaan devaajien halusta ja myös siitä onko pelistä tulossa myös PC-versio. Plösö exclussa esim. FPS:n nosto voi toki olla kinkkisempi juttu, jos pelimoottori tai peli on koodattu 30FPS mielessä.
Yllä kirjoittamani perusteella en tosiaan usko, että edes resoluution nosto tulee mitenkään vaivatta. Kuulisin kyllä ihan oikeastikin mieluusti, jos sinulla on tiedossa, miten pelialalla päästään tästä kuvittelemastani testaustarpeesta yli jotenkin helposti. Itse asiassa tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että on ihan mahdollista, että isoin vaiva tulee siitä, että ylipäänsä pitää tehdä kaksi eri versiota. Muiden juttujen rukkaaminen siinä sivussa saattaa itse asiassa olla suhteellisen pieni lisä työmäärällisesti varsinkin, jos PC-version säädöistä saadaan Pro-versioon joitain apuja.
 
^tämä. Muusta ohjelmistokehityksestä vieläpä poiketen, nimenomaan peliteollisuus on raakaa touhoa. Jos hommat ei toimi julkaisupäivänä tai välittömästi sen jälkeen ja metacritic arvosana/Steam-arvostelut ovat turmeltuja niin vahinko on pysyvä vaikka jälkikäteen yrittäisikin paikkailla hommaa. Pelaajat eivät ole sitä kaikkein sympaattisinta ja ymmärtävintä porukkaa.

Tuntuu että jotkut eivät ole aivan perillä teollisuuden R&D prosesseista tai kaupallisesta ohjelmistokehityksestä. Testaukset ja muut prosessit rakennetaan tilanne-agnostisesti osaksi devaussykliä ja niitä noudatetaan suht kaavamaisesti juuri sen takia että (kuten tästäkin keskustelusta näkee) aina on joku joka toteaa että "se on vain resoluution nosto" yms. ja sitten kun asioita katsotaan sormien läpi niin huomataankin että oho eipäs tajuttu että asia Z aiheuttikin Y:n ja paska osui tuulettimeen koska X.

Tässä btw. parin vuoden takaa devaajien mielipiteitä GDC:stä liittyen pro-malleihin yms.
Game developers aren’t so sure about PS4 Pro and Project Scorpio
For many, the issue seems to be the extra work involved in creating games for multiple versions of the same console, and the potential for splitting up the userbase.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom