Playstation 5

Jos arvata pitäisi, iso firma haluaa tilaajiensa näkevän lähtökohtaisesti vain promomateriaalit sun muut videot, joita kehtaa näyttää isommillekin massoille. Suurinta osaa kanavan tilaajista tuskin kiinnostaa nähdä esim. teknologiavideota hiuksista.
Enemmän kiinostaisi nähdä miten toimii kun on kyseessä oikea peli
 
Erittäin huono asia. Odotin kovasti että olis tullut uudet lasit ja huomattavasti paremmat kun nykyiset. Oli 2vk lainassa ja ei olleet mitenkään sillä tasolla että olisivat olleet ostamisen arvoiset. No eiköhän ne uudet sieltä kumminkin ole tulossa jossain vaiheessa.
 
Mielestäni hyvä juttu. Ensimmäinen vuosi ihmetellään PS5:n tarjoamaa upgradea, seuraavana vuonna VR gen 2. Myös sellainen asia, että noiden lasien on tarkoitus olla myynnissä useamman vuoden. Jos esim. langattomuus ja foveated rendering saadaan mukaan sen ansiosta, että heti PS5:n julkaisuun ei tuoda PSVR2:ta, niin onhan se oikea ratkaisu.
 
Eli ny voi huoletta hommaa nykyset psvr lasit odottamaan ps5, ai että Gran Turismo fullvr moodissa :cool:

Sony on ilmoittanut aiemmin nykyisten lasien toimivan PS5:ssa. Tämä oli jo selvä viesti ettei uusia laseja ole heti konsolin julkaisuun tarjolla. Toinen asia on hinta, ei ole välttämättä hyvä tuoda samoihin aikoihin konsolin hintainen lisälaite. Joku porrastus on hyvä olla jo ihan tavan kuluttajan budjetin takia.

Suosittelen PSVR. Antanut täällä aivan uudenlaista potkua peliharrastukselle. Samanlaista uuden löytämistä kuin oli penskana.
 
Mielestäni hyvä juttu. Ensimmäinen vuosi ihmetellään PS5:n tarjoamaa upgradea, seuraavana vuonna VR gen 2. Myös sellainen asia, että noiden lasien on tarkoitus olla myynnissä useamman vuoden. Jos esim. langattomuus ja foveated rendering saadaan mukaan sen ansiosta, että heti PS5:n julkaisuun ei tuoda PSVR2:ta, niin onhan se oikea ratkaisu.

Siellä on Sonyllakin tutkittu lessons learned -matskua viime julkaisusta, parempi vaan että tuovat PSVR2:n markkinoille kun se on todella valmis. Itse odotan vihdoin täysin langatonta ratkaisua ennen mukaan lähtemistä VR:n kelkkaan Questin tapaan.

Elämyksenähän VR on aivan toista luokkaa kuin mikään muu tämän genin tarjoama feature, itse vakuutuin tekniikasta jo Oculus Riftin aikaan.
 
Sony on ilmoittanut aiemmin nykyisten lasien toimivan PS5:ssa. Tämä oli jo selvä viesti ettei uusia laseja ole heti konsolin julkaisuun tarjolla. Toinen asia on hinta, ei ole välttämättä hyvä tuoda samoihin aikoihin konsolin hintainen lisälaite. Joku porrastus on hyvä olla jo ihan tavan kuluttajan budjetin takia.

Suosittelen PSVR. Antanut täällä aivan uudenlaista potkua peliharrastukselle. Samanlaista uuden löytämistä kuin oli penskana.
FOV ja tarkkus on todella isot tekijät jonka takia en kyllä tuhlaisi rahaa näihin laseihin
 
Sony on ilmoittanut aiemmin nykyisten lasien toimivan PS5:ssa. Tämä oli jo selvä viesti ettei uusia laseja ole heti konsolin julkaisuun tarjolla. Toinen asia on hinta, ei ole välttämättä hyvä tuoda samoihin aikoihin konsolin hintainen lisälaite. Joku porrastus on hyvä olla jo ihan tavan kuluttajan budjetin takia.

Suosittelen PSVR. Antanut täällä aivan uudenlaista potkua peliharrastukselle. Samanlaista uuden löytämistä kuin oli penskana.
Resident Evil 7 VR on ainutlaatuinen elämys jonka takia PSVR on jo järkiostos.

Siellä on Sonyllakin tutkittu lessons learned -matskua viime julkaisusta, parempi vaan että tuovat PSVR2:n markkinoille kun se on todella valmis. Itse odotan vihdoin täysin langatonta ratkaisua ennen mukaan lähtemistä VR:n kelkkaan Questin tapaan.

Elämyksenähän VR on aivan toista luokkaa kuin mikään muu tämän genin tarjoama feature, itse vakuutuin tekniikasta jo Oculus Riftin aikaan.
Fiksu päätös siirtää uuden mallin julkaisua ja tehdä siitä mahdollisimman laadukas ja toimiva kokonaisuus. Langattomuus on ehdottomasti se tärkein asia joka olisi hyvä olla.
 
Onhan se jo markkinoinnin ja laitteiden toimittamisen kannalta järkevää tuoda alusta ensin ja lisälaitteet pienellä viiveellä kun lyödä kaikkea yhtä aikaa myyntiin.
 
Suosittelen PSVR. Antanut täällä aivan uudenlaista potkua peliharrastukselle. Samanlaista uuden löytämistä kuin oli penskana.

Itse en taas voi suositella mitenkään.

- Resoluutio pieni
- Fov, no menettelee vaikka onkin pienempi kun kilpailijoilla.
- Ei integroituja kuulokkeita ja muutenkin "painava" ja kuulokkeet lisää vielä painoa lisää.
-Älytön johto helvetti jota en itse voi sietää.

Liian lastenkengissä vielä, tottakai kyseessä on ensimmäinen versio ja se on ymmärrettävää. Sen takia odotinkin uutta versioo, että pääsis VR kunnolla mukaan.

Toki jos paketin saa todella halvalla ihan max 100€ ja PS5 tuo ison parannuksen peleihin, niin sitten mietitään uudestaan.
 
Resident Evil 7 VR on ainutlaatuinen elämys jonka takia PSVR on jo järkiostos.


Fiksu päätös siirtää uuden mallin julkaisua ja tehdä siitä mahdollisimman laadukas ja toimiva kokonaisuus. Langattomuus on ehdottomasti se tärkein asia joka olisi hyvä olla.

No eiköhän se ole sanomattakin selvää, että kukaan ei halua tai odota keskeneräistä tuotetta markkinoille vaan tottakai odotettiin ihan valmista tuotetta [emoji1]

Itselle tuo langattomuus on melkein se pakko oltava koska en vaan voi sietää johtoja.
 
Itse en taas voi suositella mitenkään.

- Resoluutio pieni
- Fov, no menettelee vaikka onkin pienempi kun kilpailijoilla.
- Ei integroituja kuulokkeita ja muutenkin "painava" ja kuulokkeet lisää vielä painoa lisää.
-Älytön johto helvetti jota en itse voi sietää.

Noista mikään ei ole ollut esteenä immersiolle, ja niille sadoille ja taas sadoille pelitunneille. Kaikkea ei voi saada, mutta noiden puutteiden kanssa pystyy hyvin elämään. PSVR on markkinajohtaja, yli 4.2 miljoonaa myytyä lasia. Hintaan 279 €.

Tuota painoa en allekirjoita, kyseessä on otsapanta ja itse visiiri leijuu siitä. Integroidut kuulokkeet löytyvät nykyisistä PSVR-laseista, itsellä on julkaisumalli joiden yhteydessä käytän standardi 3,5 mm liitäntään menevää kuppikuulokkeita. Johto kulkee vasemman olkapään kautta taakse selälle, ja harvemmin on tiellä. Piuhattomuutta kohti ollaan todennäköisesti menossa ja Sonylta löytyy patentit myös siihen.

psvr-overview-two-column-audio-01-eu-21nov17
 
Noista mikään ei ole ollut esteenä immersiolle, ja niille sadoille ja taas sadoille pelitunneille. Kaikkea ei voi saada, mutta noiden puutteiden kanssa pystyy hyvin elämään. PSVR on markkinajohtaja, yli 4.2 miljoonaa myytyä lasia. Hintaan 279 €.

Tuota painoa en allekirjoita, kyseessä on otsapanta ja itse visiiri leijuu siitä. Integroidut kuulokkeet löytyvät nykyisistä PSVR-laseista, itsellä on julkaisumalli joiden yhteydessä käytän standardi 3,5 mm liitäntään menevää kuppikuulokkeita. Johto kulkee vasemman olkapään kautta taakse selälle, ja harvemmin on tiellä. Piuhattomuutta kohti ollaan todennäköisesti menossa ja Sonylta löytyy patentit myös siihen.
Tammikuussa tullu jo tommonen uutinen että silloin oli jo menny 4 miljoonaa rikki PC puolella

This indicates that according to Nvidia at least 4 million PC VR headsets have been sold since their introduction to the market in March and April of 2016 with the Oculus Rift and HTC Vive respectively.

VR Headsets Reach 4 Million Sold According to Nvidia CES 2019 Keynote
 
Itseltä kyllä vahva suositus noille PSVR laseille. Tuonut todella paljon lisäintoa pelittelyyn Beat Saberin, Superhotin, Astrobotin, Statikin ym pelien kanssa. Uudemmassa mallissa tulee mukana myös nappikuulokkeet joten niitä ei tarvi erikseen hommailla.

Itsellä ei ole tuo resoluutio tai FOV ollut häiritsevää, mutta en ole pelaillut mitään "normaaleja" seikkailupelejä tai muita joissa siitä voisi olla enemmän apua. Hyvä pitää myös mielessä PSVR + PS4 hinta verrattuna muihin VR laitteisiin. Kuitenkin huomattavasti halvempi kuin monet muut VR laitteistot ja monilla saattaa ennemmin löytyä PS4 kuin VR:ään kykenevä kone kotoa.
 
Noista mikään ei ole ollut esteenä immersiolle, ja niille sadoille ja taas sadoille pelitunneille. Kaikkea ei voi saada, mutta noiden puutteiden kanssa pystyy hyvin elämään. PSVR on markkinajohtaja, yli 4.2 miljoonaa myytyä lasia. Hintaan 279 €.

Tuota painoa en allekirjoita, kyseessä on otsapanta ja itse visiiri leijuu siitä. Integroidut kuulokkeet löytyvät nykyisistä PSVR-laseista, itsellä on julkaisumalli joiden yhteydessä käytän standardi 3,5 mm liitäntään menevää kuppikuulokkeita. Johto kulkee vasemman olkapään kautta taakse selälle, ja harvemmin on tiellä. Piuhattomuutta kohti ollaan todennäköisesti menossa ja Sonylta löytyy patentit myös siihen.

psvr-overview-two-column-audio-01-eu-21nov17

Eihän nuo esteenä tietysti kaikille ole, mutta monelle ovat mitä foorumeita lukenut niin nuo on niitä yleisimpiä puutteita.

Toki vois käyttää myös nappi kuulokkeita, mutta peleissä kuten elokuvissakin äänillä on niin iso merkitys, että kuulokkeiden merkitys on todella iso eli ne täytyy olla hyvät. Tosin itse pystyn käyttään erillisiä kaiuttimia joihin oon just panostanut, joten kuulokkeet eivät ole välttämättä pakolliset. Ja kyllä se "paino" on ongelma kun tuossakin sen pitää olla mahdollisimman mukava päässä. Menee toki lyhyissä sessioissa hyvin ei ongelmaa.

Johdot pois ainakin laseista ja paremmat näytöt ja vähän parempi fov, niin ollaan jo loistavassa tuotteessa. Toki tuossa sit tulee se akun paino lisäksi [emoji848]

Johto helvettiin liittyy kaikki johdot mitä mukana tulee. Se että ne ovat siellä konsolissa ja erillisessä psvr laatikossa on sama asia. En vaan voi sietää johtoja [emoji1] Sen takia kaikki mitä nykyteknologialla on mahdollista on mulla langatonta. Toinen asia on kissat jotka sit muputtavat niitä vielä lisäksi [emoji23]
 
Itse en noihin VR laseihin ennen koske kunnes on saatu resoluutio paremmaksi ja langattomuus toteutettua. Itselleni nuo kaksi asiaa ovat tällä hetkellä deal breaker. Seuraava sukupolvi onneksi näihin kaiketi molempiin tuomassa parannusta.
 
Johdottomuus on mukavaa kunnes huomaat että jokaiselle asialle pitää olla laturi. Monet kerrat kiroillut sitäkin että kuulokkeet eivät ole olleet kunnolla telakassa ja dota2 pelit tiimin kans jääneet pelaamatta koska Astro A50 laturissa. Puhuattakaan kaikenlaisista yhteysongelmista. Oma "johdoton" elämä ei kyllä ole niin ruusuista mitä hype antoi ymmärtää.

Sent from my Sony Xperia XZ3
 
Itse en taas voi suositella mitenkään.

- Resoluutio pieni
- Fov, no menettelee vaikka onkin pienempi kun kilpailijoilla.
- Ei integroituja kuulokkeita ja muutenkin "painava" ja kuulokkeet lisää vielä painoa lisää.
-Älytön johto helvetti jota en itse voi sietää.

Liian lastenkengissä vielä, tottakai kyseessä on ensimmäinen versio ja se on ymmärrettävää. Sen takia odotinkin uutta versioo, että pääsis VR kunnolla mukaan.

Toki jos paketin saa todella halvalla ihan max 100€ ja PS5 tuo ison parannuksen peleihin, niin sitten mietitään uudestaan.
Oman kokemuksen mukaan resoluutio itse laseissa on ihan hyvä, isoin pullonkaula on itse konsoli. Fov on samaa tasoa eli heikko kuin muillakin. Kuulokkeina itse käyttänyt mukana tulleita nappeja, ei mitään vikaa. Lasit ovat hyvin kevyet käyttää ja ei tule samanlaista vanne kiristää tunnetta kuin esim oculus vive, PSVR designiahan on yleisestikkin kehuttu että ne ovat selkeästi mukavimmat käyttää pitkiä aikoja

Tuo kaapelointi on ainoa oikeasti miinus, sen pitäisi olla korkeintaan yksi ainoa pitkä kaapeli joka tuikataan konsolin etupaneeliin. Ei mitään muuta ylimääräistä.

Täysin langaton ei sekään niin kiva ole koska akku lisää painoa ja sitä pitää olla kokoajan lataamassa. Itselleni ihan sama onko langaton vai 1 kaapeli ilman mitään lisähärpäkkeitä.

Jännä että dildoja ei mainittu koska ne ovat aivan luokattomat, en viitsinyt niitä edes ostaa vaan pelkällä DS4 tullut pelattua. Jos ei riitä padi niin peliä en ole ostanutkaan.
 
Hehkutusta PS5:n tehoista ja puhetta mm. tekoälyyn paneutumisesta, mikä olisi kyllä tervetullutta.

Yakuza series general director on Ichiban Kasuga game: 'The story is finished and in recording'; PS5 comments - Gematsu
Gematsu sanoi:
  • Even after PlayStation 5 is released, I think PlayStation 4 is going to be the main focus for a while longer.
  • The processing power of PlayStation 5 is incredible, so when we try to think of new gameplay that will utilize its full potential, I’m not really sure which aspects of existing mechanics we should translate.
  • First there was a time when graphics improved, then there was network features, and now I guess you can say its a return to the “programmable” era? I think artificial intelligence and machine learning will continue to evolve.
  • If you would pour its power into graphics it’ll be the best that we’ve yet to see, and I think everyone is thinking about in what way we should use that power. I as well. There’s artificial intelligence and many other things I want to think about.
Thanks, Games Talk.
 
Kuulostaa todella hyvältä. PS4 pelit tulevat saamaan mahdollisimman korkeat laatuparannukset. Toivon mukaan se tärkein eli fps saa buustin 60fps tasolle niiss peleissä joissa se ei ole.

Sonyn päivitetystä patentista selviää miten vanhat pelit saadaan toimimaan PS5:llä

Patentti antaa ymmärtää, että Sonyn prioriteettina on saada PS4-peli pyörimään vakaasti uudella konsolilla muokkaamatta sen koodia. Tämä tapahtuu testaamalla peliä ensin sen omalla alustalla ja sitten uudella. Kun peli on vakaa myös PS5:llä, voidaan parempia tehoja käyttää sen paranteluun.

Prosessin avulla nähdään minkälaisia ongelmia PlayStation 5 aiheuttaa pelin toiminnassa. Mahdollisia ongelmia korjataan kunnes peli on saatu vakaaksi. Optimointia jatketaan siihen asti, että peli kaatuu muutosten seurauksena. Tarkoituksena on saada selville, kuinka pitkälle peliä voidaan parannella.
 
Ei se kaikissa peleissä nappia painamalla tapahdu se frameraten nostaminen. Jos kehittäjät menneet sieltä mistä aita on matalin, niin fysiikat saattaa olla sidottuna framerateen. Vaatii kohtalaisen urakan tollasen korjaamisen, joten voi olla et osassa peleistä jää haaveeks se 60fps. Tää siis tosin pätee vaan yksinoikeuksiin tjsp, multiplattarit mitkä löytyy PC:ltäkin todennäkösesti pyörii 60fps ilman suurempia muutoksia.

Ehkä osa kehittäjistä on tässä loppupuolella osannu jo asian ottaa huomioon, en tiedä.
 
Ei se kaikissa peleissä nappia painamalla tapahdu se frameraten nostaminen. Jos kehittäjät menneet sieltä mistä aita on matalin, niin fysiikat saattaa olla sidottuna framerateen. Vaatii kohtalaisen urakan tollasen korjaamisen, joten voi olla et osassa peleistä jää haaveeks se 60fps. Tää siis tosin pätee vaan yksinoikeuksiin tjsp, multiplattarit mitkä löytyy PC:ltäkin todennäkösesti pyörii 60fps ilman suurempia muutoksia.

Ehkä osa kehittäjistä on tässä loppupuolella osannu jo asian ottaa huomioon, en tiedä.
Veikkaisin tuon koskevan proo pätsejä reson muodossa ja sitten niitä pelejä missä ei ole fps lukkoa mutta nykyiset konsolit eivät saavuta 60fps kuten esim god of war ja joku hyppely pumpum peli alkuajoista missä ps4 ei ollut lähellekään 60 ja pro mallikin ainoastaan boost modessa jokusen framen sai enemmän.

Varmaan tekijöistä kiinni että antavatko erikseen peleille mitää fps lukon aukaisu pätsejä jos ovat jo pro mallilla 30 lukossa.
Mielenkiinnolla odottaen että mitä siellä tulee, positiivista kuitenkin se että pääsee ps4 pelikirjaston kimppuun.
 
Nostan kyllä hattua ja voin myös syödä sen, jos tullaan näkemään vakaata 4k@120fps:ää missään merkittävässä PS5-pelissä. Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä tuskin kukaan targetoi tuohon.
Toisaalta miksi pitäisi yhtäkkiä odottaa locked 4k120Hz jos ei ole olemassa vielä semmoista rautaa edes PC:llä joka kykenee tuohon? Miksi ei 4k60Hz - 120Hz VRR?
 
Veikkaanpa, että Ryan tarkoitti kommentillaan vain sitä, että PS5:n HDMI-liitäntä tukee HDR 4K@120Hz -kuvaa (HDMI 2.1). Ei sanonut asiaa suoraan ja selvästi, koska tällä tavalla saadaan enemmän hypeboostia.
 
PS5 Is More Powerful Than Next Xbox According To Dev Kits – Rumor

PS5 Is More Powerful Than Next Xbox According To Dev Kits – Rumor

PS5 Could Be Stronger Than Next Xbox, Speculates Journalist – Rumor

The next generation of consoles aren’t even out yet, and already it seems like the old console wars are heating up. Last week, before E3, we reported that a jounralist from Game Informer had heard whispers that the PS5 would actually be more powerful than the Scarlett, repeating the start of this generation’s base console releases. Now, more rumors to the same effect are being murmured, allegedly coming from developers themselves.

On an episode of his podcast, former IGN Editor Colin Moriarty said he’d spoken to several developers who had worked with devkits of both machines, and they all seemed to agree that out of the two, from a pure raw power perspective, the PS5 has it over the Scarlett. You can listen here.

Usealta taholta on jo kuulunut huhuja PS5:n olevan tehokkain konsoli tulevaan sukupolveen. Ihan loogista Sonyn tuoda mahdollisimman tehokas laite jo PSVR2 takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuommoisilla jutuilla ei vaan ole isossa mittakaavassa merkitystä jos tehoero ei ole vähintään tuplat. Nyky genillä XboxOneX ja PS4-pro osoitti jo aika hyvin tämän. Toisessa on 50% enemmän tehoa mutta kummankin multiplattari pelit näyttävät samalle ja first partyt paremmalle PS4-pro:lla. Parhaiten erot huomasi Digital Foundryn zoomauksista ja pysäytyskuvista kuinka tiettyjen objektien varjojen rajat ovat erilaiset tai horisontin puun rungoissa näkyi enemmän raitoja. Sanoisin jopa että useat PS4 pelit pyörivät paremmin kun devaajat yrittivät ottaa väkisten (microsoftin mandaatilla?) käyttöön liian isoja resoja X:llä jotka eivät näkyneet viivan alla mitenkään.
 


Raudan Dev kittejä ei edes ole tässä vaiheessa olemassa vaan pelkkää PC-rautaa.



Noiden huhujen lähteenä on ns. Playstation toimittaja.
 
Jotain wcctechin linkkejä ei viitsi edes aukoa kun aivan luokatonta Pajeettien keskittyjä leakkeja yms. roskaa, laaduton huhujulkaisu.

Kyllä tässä vielä oikeat väännöt saadaan vuoden aikana aikaiseksi kun oikeat raudat muotoutuvat.
 
Tuommoisilla jutuilla ei vaan ole isossa mittakaavassa merkitystä jos tehoero ei ole vähintään tuplat. Nyky genillä XboxOneX ja PS4-pro osoitti jo aika hyvin tämän. Toisessa on 50% enemmän tehoa mutta kummankin multiplattari pelit näyttävät samalle ja first partyt paremmalle PS4-pro:lla. Parhaiten erot huomasi Digital Foundryn zoomauksista ja pysäytyskuvista kuinka tiettyjen objektien varjojen rajat ovat erilaiset tai horisontin puun rungoissa näkyi enemmän raitoja. Sanoisin jopa että useat PS4 pelit pyörivät paremmin kun devaajat yrittivät ottaa väkisten (microsoftin mandaatilla?) käyttöön liian isoja resoja X:llä jotka eivät näkyneet viivan alla mitenkään.
Niin tuskin sieltä mitään isoja eroja tulee olemaan suuntaan tai toiseen. Ja kuten sanoit niin eipä se teho aina merkitse sitä, että kaikki olisi paremmin. Aika moni peli pyörii Proolla paremmin vaikka paperilla on selkeä altavastaaja ja erot muutenkin ovat aika pientä. Fiksu päätös mennä pelattavuus edellä eikä heikolla raudalla lähteä väkisin korkean reson tavoitteluun.
 
Maallikon valistumaton arvaus on että tuskin pahemmin on eroa. Näin siis molempien tulevana omistajana(plus nykyisten omistajana).
 
Tuommoisilla jutuilla ei vaan ole isossa mittakaavassa merkitystä jos tehoero ei ole vähintään tuplat. Nyky genillä XboxOneX ja PS4-pro osoitti jo aika hyvin tämän. Toisessa on 50% enemmän tehoa mutta kummankin multiplattari pelit näyttävät samalle ja first partyt paremmalle PS4-pro:lla. Parhaiten erot huomasi Digital Foundryn zoomauksista ja pysäytyskuvista kuinka tiettyjen objektien varjojen rajat ovat erilaiset tai horisontin puun rungoissa näkyi enemmän raitoja. Sanoisin jopa että useat PS4 pelit pyörivät paremmin kun devaajat yrittivät ottaa väkisten (microsoftin mandaatilla?) käyttöön liian isoja resoja X:llä jotka eivät näkyneet viivan alla mitenkään.
Asialla on iso merkitys foorumisotien kannalta.
 
Raudan Dev kittejä ei edes ole tässä vaiheessa olemassa vaan pelkkää PC-rautaa.



Noiden huhujen lähteenä on ns. Playstation toimittaja.

"Playstation-toimittaja". Jo nopealla katsauksella ilmenee, että Andrew Reiner kirjoittaa kaikista alustoista Gameinformer-lehteen. Eipä ole tällainen keksitty huutelu sinulta ensimmäinen kerta, kun haluat ajaa jotain agendaa.

Vaikka varmaan joitakin muutoksia voi vielä tapahtua ennen julkaisua (muistin ja SSD:n määrä jne.), niin kyllähän tavoitellut tehot ovat jo hyvin tiedossa tässä vaiheessa.

Albert Penello on aiemmin sanonut, että speksien osalta pystyy tekemään vain pieniä muutoksia, kun ollaan näin lähellä julkaisua, kuten kellotaajuuden hienosäätöä, eikä ihan niin suuria muutoksia, jotka voisivat merkittävästi vaikuttaa tehoihin. Esimerkiksi Xbox Onen osalta pystyttiin tekemään hieman kellotaajuuksien säätelyä, koska koppa ja jäähdytys mitoitettiin yli tarpeiden. Devkittien tarkoitushan on mukailla mahdollisimman tarkasti sitä tehotargettia, johon lopullinen konsoli tähtää, vaikka olisi vain PC-pönttö kyseessä. Tuossa alla vielä Albert Penellon kirjoittama mielenkiintoinen viesti konsoleiden suunnittelusta:
Albert Penello sanoi:
I'm not going to comment on the specs of course. But there are couple things in here that I felt Brad took a pretty hard stance on which would be counter to my experience.

First, Sony and Microsoft know exactly the prices and specs they intend to launch, and they know it before a contract with AMD is ever signed. An enormous amount of diligence is done on a process like this internally - and figuring out the pricing and specifications of what you can build are, like, fundamental to the whole process. It's literally Step 1.

The reason is they have modeled the entire architecture and are building system components in parallel - not in series. So they have to know roughly where everything will land so that the motherboard, cooling system, case design, fan speeds, radio antennas, and countless other components all land to support the intended price and performance targets. Margins on console are super thin so there is not a ton of room to make major changes late in the program.

Now - things can change. But those changes are almost always in the margins. In the case of the Xbox One for instance, the entire case and cooling system was way overdesigned (obviously given the size!) which allowed the team to increase the clock speeds after the initial parts were tested. This was not part of the plan, and had the case been designed to precisely hit the target there would not have been the headroom to change the clock speed. And on top of that, there was a huge amount of time spent calculating the cost of that change - because even something as small as a 10% clock increase could have more than a 10% yield implication both at launch, and over the long term. So these things are not taken lightly.

So I think it's important to know that specs and prices are set pretty early in the process. Yes, things can change and evolve, but it's generally small tweaks because the implications of doing a major change late in the process are very risky. This is why any idea that Xbox One X made any change or reaction based on the Pro shows a fundamental misunderstanding of the timelines HW works on.

https://www.resetera.com/threads/ne...ecret-sauces-spicing-2019.91830/post-18292022
Tuon viestin pohjalta voi vähän miettiä, miten sanatarkasti tuo Penellon twiitti kannattaa tulkita. Penellohan on siis Xboxin entinen markkinointivastaava ja siksi tietää näin paljon konsoleiden suunnittelusta.
 
"Playstation-toimittaja". Jo nopealla katsauksella ilmenee, että Andrew Reiner kirjoittaa kaikista alustoista Gameinformer-lehteen. Eipä ole tällainen keksitty huutelu sinulta ensimmäinen kerta, kun haluat ajaa jotain agendaa.

Vaikka varmaan joitakin muutoksia voi vielä tapahtua ennen julkaisua (muistin ja SSD:n määrä jne.), niin kyllähän tavoitellut tehot ovat jo hyvin tiedossa tässä vaiheessa.

Albert Penello on aiemmin sanonut, että speksien osalta pystyy tekemään vain pieniä muutoksia, kun ollaan näin lähellä julkaisua, kuten kellotaajuuden hienosäätöä, eikä ihan niin suuria muutoksia, jotka voisivat merkittävästi vaikuttaa tehoihin. Esimerkiksi Xbox Onen osalta pystyttiin tekemään hieman kellotaajuuksien säätelyä, koska koppa ja jäähdytys mitoitettiin yli tarpeiden. Devkittien tarkoitushan on mukailla mahdollisimman tarkasti sitä tehotargettia, johon lopullinen konsoli tähtää, vaikka olisi vain PC-pönttö kyseessä. Tuossa alla vielä Albert Penellon kirjoittama mielenkiintoinen viesti konsoleiden suunnittelusta:

Tuon viestin pohjalta voi vähän miettiä, miten sanatarkasti tuo Penellon twiitti kannattaa tulkita. Penellohan on siis Xboxin entinen markkinointivastaava ja siksi tietää näin paljon konsoleiden suunnittelusta.


Turha provosoitua.

Juurikin näin: Penello tosiaan tietää tuosta toisinkuin media-alan toimittajat ja heidän "lähteensä".

Suomeksi: Ei noilla devaajilla ole noita dev-kittejä tässä vaiheessa vaan target pc:t jota yritin jo sanoa. Ne keille ne dev-kitit ensimmäisenä tulee jossain vaiheessa on omat 1st party studiot, sen jälkeen suuremmat 3rd party ja ehkä sitten nämä pienemmät studiot, jotka kuitenkin pitkälle menevät sillä PC-raudalla.

Semmoista PC:tä kun ei vaan kaupan hyllylytä saa missä olisi esim. GDDR6 jaettu muisti.

Varmasti tilanne muuttuu vuoden vaihteen tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Turha provosoitua.

Juurikin näin: Penello tosiaan tietää tuosta toisinkuin media-alan toimittajat ja heidän "lähteensä".

Suomeksi: Ei noilla devaajilla ole noita dev-kittejä tässä vaiheessa vaan target pc:t jota yritin jo sanoa. Ne keille ne dev-kitit ensimmäisenä tulee jossain vaiheessa on omat 1st party studiot, sen jälkeen suuremmat 3rd party ja ehkä sitten nämä pienemmät studiot, jotka kuitenkin pitkälle menevät sillä PC-raudalla.

Semmoista PC:tä kun ei vaan kaupan hyllylytä saa missä olisi esim. GDDR6 jaettu muisti.

Varmasti tilanne muuttuu vuoden vaihteen tienoilla.
Öö, Penellohan ei kiellä tuon huhun paikkansa pitävyyttä, vaan sanoo, että chipit eivät ole valmiita -- niin kuin eivät fyysisesti olekaan valmiita, mutta suunnitelmat ovat erittäin hyvin selvillä ja PC-pönttöjen tehotargetit mukailevat niitä. Esim. Project Scorpion tapauksessa 6TF oli hänen mukaansa tiedossa ennen kuin PS4 Pron speksit vuotivat eli yli puolitoista vuotta ennen Xboxin julkaisua.

Kellotaajuuksien hienosäätelyllä voisi olla mahdollista lisätä tehoa lopulliseen konsoliin, mutta kuten Penello sanoo, riskit ovat siinäkin isot.
 
Öö, Penellohan ei kiellä tuon huhun paikkansa pitävyyttä, vaan sanoo, että chipit eivät ole valmiita -- niin kuin eivät fyysisesti olekaan valmiita, mutta suunnitelmat ovat erittäin hyvin selvillä ja PC-pönttöjen tehotargetit mukailevat niitä. Esim. Project Scorpion tapauksessa 6TF oli hänen mukaansa tiedossa ennen kuin PS4 Pron speksit vuotivat eli yli puolitoista vuotta ennen Xboxin julkaisua.

Kellotaajuuksien hienosäätelyllä voisi olla mahdollista lisätä tehoa lopulliseen konsoliin, mutta kuten Penello sanoo, riskit ovat siinäkin isot.

Toistat turhaan nyt samaa mitä juuri tässä olen yrittänyt sanoa, että ne devkitit ei ole valmiina missä olisi nimenomaan nämä tuotannon piirit tehtynä.

Vaikka "speksit" ja suunnitelmat ovat selvät, niin esim. lopulliset kellotaajuudetksan ei ole.

Näitä huhujakin pyörii kokoajan esim. nyt taas että PS5:essa olisi huomattavast pienempi siru kuin toisenmerkkisessä, joka taas kertoisi aivan toista tarinaa lähtökohtaisesti, joten nämä spekuloinnit ovat varsin turhia ennenkuin asiaan saadaan mitään oikeasti kättä pidempää, mihin lähinnä viittasin vuoden vaihdetta jo sekä siihen lähteeseen mistä näitä juttuja tulee ja ketkä eivät ole lähelläkään näiden konsolirautojen valmistusta.

Jos mennään vanhan kaavan mukaan, niin Sony julkistaa virallisesti PS5:ensa yleisölle alkuvuodesta ja esim. Hotchipista ensi kesän jälkeen tiedetään jo molempien raudasta jotain, tosin sekin jo muuttui hivenen viimeksi, mutta paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Toistat turhaan nyt samaa mitä juuri tässä olen yrittänyt sanoa, että ne devkitit ei ole valmiina missä olisi nimenomaan nämä tuotannon piirit tehtynä.

Vaikka "speksit" ja suunnitelmat ovat selvät, niin esim. lopulliset kellotaajuudetksan ei ole.

Näitä huhujakin pyörii kokoajan esim. nyt taas että PS5:essa olisi huomattavast pienempi siru kuin toisenmerkkisessä, joka taas kertoisi aivan toista tarinaa lähtökohtaisesti, joten nämä spekuloinnit ovat varsin turhia ennenkuin asiaan saadaan mitään oikeasti kättä pidempää, mihin lähinnä viittasin vuoden vaihdetta jo sekä siihen lähteeseen mistä näitä juttuja tulee ja ketkä eivät ole lähelläkään näiden konsolirautojen valmistusta.

Jos mennään vanhan kaavan mukaan, niin Sony julkistaa virallisesti PS5:ensa yleisölle alkuvuodesta ja esim. Hotchipista ensi kesän jälkeen tiedetään jo molempien raudasta jotain, tosin sekin jo muuttui hivenen viimeksi, mutta paljon enemmän.

Missäs nyt näitä huhuja on pyörinyt? Laitahan tänne muillekin ihmeteltäväksi, vai oliko lähteenä tälle pienemmälle sirulle "xbox-toimittaja"? Dev-kitit kun antavat varsin lähellä olevan kuvan siitä, mitä itse konsolilta on lupa odottaa, niin enpä ihan ensimmäisenä olisi ampumassa alas devien kommentteja asiaan liittyen. Lopullinen kellotaajuus sitten määräytyykin sen mukaan minkalaiset tuotantoyieldit siruille saadaan, mutta tämä onkin sitten jo enää hienosäätöä kun puhtaasti suorituskykyä arvioidaan.

Penelloltahan irtoaa mielenkiintoisia spekulaatioita PS5:een liittyen:

I'm gonna bow out until things cool down. Earlier in the thread, it felt like there was a good discussion but it's starting to feel a lot more heated right now, with lines being drawn and things taken out of context which is not something I want to get in the middle of again.

You and I are actually making the same points. There are plenty of reasons Cerny may not have been clear, and at no point did I accuse him of anything untoward. I'm not being naive or disingenuous. You're totally right - maybe he assumed it would be taken the way he meant it, maybe he was intending to set expectations, maybe he wanted to encourage the speculation. I dunno, but I totally agree with you. I'm not questioning his integrity.

I believe the PS5 will have HW RT.

https://www.resetera.com/threads/ne...h-thread-ot5-its-in-rdna.120059/post-22047377

Aivan hyvin voisi olettaa myös PS5:n sisältävän HW RT:n, sillä niin Sonylla kuin MS:llä ei ole kyseistä osaamista inhouse, joten tämä feature tulee väkisilläänkin talon ulkopuolelta myös Mikkiksellä. Se taas miksi tämä jätettiin mainitsematta itse PS5:n speksien "julkistuksessa" jäänee arvoitukseksi ainakin toistaiseksi, toisaalta eihän Cerny maininnut käytettävästä muistiratkaisusta myöskään, tuleeko kyseessä olemaan GDDR6 vai HBM.

Harmi vaan että tuokin ketju on täynnä fanipoikia ketjua pilaamassa, kun harvat asioista jotain oikeasti tietävät jättäytyvät suosiolla sivummalle mellastuksen tieltä.
 
Penelloltahan irtoaa mielenkiintoisia spekulaatioita PS5:een liittyen:



https://www.resetera.com/threads/ne...h-thread-ot5-its-in-rdna.120059/post-22047377

Aivan hyvin voisi olettaa myös PS5:n sisältävän HW RT:n, sillä niin Sonylla kuin MS:llä ei ole kyseistä osaamista inhouse, joten tämä feature tulee väkisilläänkin talon ulkopuolelta myös Mikkiksellä. Se taas miksi tämä jätettiin mainitsematta itse PS5:n speksien "julkistuksessa" jäänee arvoitukseksi ainakin toistaiseksi, toisaalta eihän Cerny maininnut käytettävästä muistiratkaisusta myöskään, tuleeko kyseessä olemaan GDDR6 vai HBM.

Harmi vaan että tuokin ketju on täynnä fanipoikia ketjua pilaamassa, kun harvat asioista jotain oikeasti tietävät jättäytyvät suosiolla sivummalle mellastuksen tieltä.
Tuossa ketjussa ResetEran pitkäaikainen moderaattori Matt - joka on ilmeisesti aiemmin vuotanut paikkansa pitävää tietoa - väitti Xboxin E3-esityksen jälkeen, että myös PS5:llä säteenseuranta on rautapohjainen. Jos Penellokin on sitä mieltä, että se on hyvin mahdollista, niin kyllähän se vaikuttaa todennäköiseltä tässä vaiheessa.

https://www.resetera.com/threads/ne...h-thread-ot5-its-in-rdna.120059/post-21708085

Joo, eipä tuosta ketjusta muuta iloa ole kuin nämä satunnaiset hyvät postaukset.
 
@Sadness laitan jutun tännekin kun varsinaisesti tähän ketjuun kuuluu.

Sonyn tekee PlayStation 5 -konsolin HC-pelaajille ja AAA-peleille – indiet saavat jäädä Xboxille - Respawn.fi

PS5 tulee keskittämään pelitarjontansa pääasiassa kaikkein hienoimpiin, suurimpiin ja laadukkaimpiin AAA-peleihin. Sen kohdeyleisöä ovat hardcore-pelaajat, jotka ovat uusimman ja kauneimman pelin perässä. Näin ollen indie-pelit jäävät suurimmaksi osaksi Xbox Scarlettille ja PC:lle, joista PS5 haluaa erottua. Indie-pelejä otetaan tietenkin mukaan PS Storeen, mutta ne ovat taka-alalla AAA-pelien ollessa ykköstarjontaa.

– Sony ei koe Xboxia uhkana, sillä heidän tarjonnassaan on valtavasti indie-pelejä. Nintendo ei myöskään ole varteenotettava uhka, sillä Nintendon pelit ovat suunnattuja pääasiassa lapsille, Yoshida tivaa.

Sony pitää myyntivalttinaan konsolinsa suorituskykyä ja kohderyhmänään “pc-pelaajia”, jotka haluavat pelata mukavasti sohvalla. Konsolin vetonaulana toimii suorituskyky, mm. ray-tracing-tuki, 8K-resoluutio, nopeat latausajat ja nopea ruudunpäivitys.
 
Hah. 8k reso, nopea ruudunpäivitys ja suunnattu hc pelaajille, sekä pc pelaajille:rofl: . Mikäli eivät hintaa hilaa vähintään tonnin luokkaan, saa sony subventoida hintaa omasta pussistaan melko rankalla kädellä. Todennäköisempänä pidän, että tulee joku luokkaa noin 10Tflop graffateho maksimissaan ja suuret puheet 8k:sta ovat pääasiassa ylösskaalausta.
 
Hah. 8k reso ja suunnattu hc pelaajille ja pc pelaajille:rofl: . Mikäli eivät hintaa hilaa vähintään tonnin luokkaan, saa sony subventoida hintaa omasta pussistaan melko rankalla kädellä. Todennäköisempänä pidän, että tulee joku luokkaa noin 10Tflop graffateho maksimissaan ja suuret puheet 8k:sta ovat pääasiassa ylösskaalausta.
Kyllähän alkuvaiheessa hinta subventoidaan ja kun tuotantomäärät kasvavat raudalla saa marginaalisesti voittoa. Raha tehdään muualla.

Se että tukee 8k, ray tracingia yms. ei toki tarkoita että kaikki olisivat samaan aikaan päällä. Vähän uskaltaisin jopa veikata että vaikka RTX ON tuli PC:lle ensin, se tulee paremmin tuettuna ja laajemmin käyttöön konsoleilla. Omat studiot ovat aina näyttäneet miten näyttävää jälkeä saavat tuhnulaitteistolla aikaan ja aivan varmasti säteenseurantaa hyödynnetään vähän mielikuvituksellisemmin kuin PC:llä eli se ei syö kaikkea laskentatehoja. Samaan tapaan kuin hyvin lähelle natiivia 4k päästään CBR kikkailulla paljon pienemmillä resursseilla, eroa ei sohvalta edes huomaa vaan ne erot haetaan DF videoissakin 200% hiuksiin ja kaiteisiin zoomailemalla.

Tottakai ne jotka menivät kusetukseen ja ostivat tonnin RTX ON kortit itkevät että "ei ole oikea RTX ON!!!" samalla tavalla kuin "CBR EI OLE OIKEA 4K!!!!" samaan aikaan kun pelaavat 25 vuotta vanhaa Quakea RTX ON.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 320
Viestejä
4 509 422
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom