- Liittynyt
- 13.12.2016
- Viestejä
- 4 832
Edelleenkin joudutaan, sillä esim. valtaosa Xbox One -konsoleista on heikommalla Esram + DDR3 -muistiratkaisulla yhtenäisen GDDR5-muistipoolin sijasta, jolloin pelit joudutaan suunnittelemaan alimman yhteisen nimittäjän ehdoilla. Tai sitten nVidian Pascal-sarjan näyttisten heikko suorituskyky Vulkanilla? Kaikki tämä on pois pelin kehittämisestä eteenpäin, kun joudutaan testaamaan peliä useammalla rautakokoonpanolla ongelmien haarukoimiseksi ja tämä nostaa puolestaan kustannuksia kasvaneen kehitystyötuntien vuoksi.
Kun noita tämänpäiväisiä Sonyn talouslukuja katsoo, niin ei ole pelkoa että tämä olisi ihan lähitulevaisuudessa toteutumassa.
No joku Xbox one ei kyllä liity next gen peleihin mitenkään. PC:llä voidaan ilmoittaa ne recommended speksit, joilla pelin pitäisi toimia. Toki PC-version eri laitekombinaatiot tuottaa testauksen osalta lisävaivaa, mutta mitään kompromisseja ei tarvitse tehdä grafiikoiden tai fysiikoiden suhteen. Se Vulkan toimii tuolla omallakin Pascalilla oikein hyvin, huomattavasti korkeammat FPS:t sillo saa, kun DX:llä. Jos se toimii vähän paremmin uudemmilla nvidioilla tai AMD:llä, niin sillä ei ole mitään suurempaa merkitystä.
Uusi Xbox on varmasti aika tasoissa tehojensa puolesta ja aika identtistä rautaa tulee sisältämään PS5:n kanssa. Ainoa ongelma voisi olla se, että sieltä tulee tosiaan suoraan launchissa normi ja tehoversiot, jolloin tehoversiot tulee varmaan olemaan edellä PS5:ta ja normiversio mahdollisesti jäljessä.
Mutta juu eihän se Vulkan mikään kaikki ongelmat poistava silver bulletti ole. Todennäköistähän se on, että ainakin ekat Sony pelit uudella sukupolvella kehitetään edelleen sillä Sonyn omalla metalilla, vai mikä se nyt oli.