Playstation 5

Edelleenkin joudutaan, sillä esim. valtaosa Xbox One -konsoleista on heikommalla Esram + DDR3 -muistiratkaisulla yhtenäisen GDDR5-muistipoolin sijasta, jolloin pelit joudutaan suunnittelemaan alimman yhteisen nimittäjän ehdoilla. Tai sitten nVidian Pascal-sarjan näyttisten heikko suorituskyky Vulkanilla? Kaikki tämä on pois pelin kehittämisestä eteenpäin, kun joudutaan testaamaan peliä useammalla rautakokoonpanolla ongelmien haarukoimiseksi ja tämä nostaa puolestaan kustannuksia kasvaneen kehitystyötuntien vuoksi.

Kun noita tämänpäiväisiä Sonyn talouslukuja katsoo, niin ei ole pelkoa että tämä olisi ihan lähitulevaisuudessa toteutumassa.

No joku Xbox one ei kyllä liity next gen peleihin mitenkään. PC:llä voidaan ilmoittaa ne recommended speksit, joilla pelin pitäisi toimia. Toki PC-version eri laitekombinaatiot tuottaa testauksen osalta lisävaivaa, mutta mitään kompromisseja ei tarvitse tehdä grafiikoiden tai fysiikoiden suhteen. Se Vulkan toimii tuolla omallakin Pascalilla oikein hyvin, huomattavasti korkeammat FPS:t sillo saa, kun DX:llä. Jos se toimii vähän paremmin uudemmilla nvidioilla tai AMD:llä, niin sillä ei ole mitään suurempaa merkitystä.

Uusi Xbox on varmasti aika tasoissa tehojensa puolesta ja aika identtistä rautaa tulee sisältämään PS5:n kanssa. Ainoa ongelma voisi olla se, että sieltä tulee tosiaan suoraan launchissa normi ja tehoversiot, jolloin tehoversiot tulee varmaan olemaan edellä PS5:ta ja normiversio mahdollisesti jäljessä.

Mutta juu eihän se Vulkan mikään kaikki ongelmat poistava silver bulletti ole. Todennäköistähän se on, että ainakin ekat Sony pelit uudella sukupolvella kehitetään edelleen sillä Sonyn omalla metalilla, vai mikä se nyt oli.
 
Ei ole mitään syytäkään alkaa räpeltämään millään Vulkan kun kaikilla on jo yli vuosikymmen kokemusta tehokkasta PSGL optimoinnista Playstation alustalle.


Niin miksi kukaan nyt mitään yleisesti hyödynnettävää yhtä tehokasta rajapintaa alkaisi opettelemaan...

Ihan noin koodaajan näkökulmasta on aika pirun paljon mielekkäämpää opetella käyttämään/koodaamaan yleisen API:n kanssa, koska sitä oppia voi hyödyntää paljon laajemmin tommoseen yhteen laitteeseen sidottuun API:n verrattuna.
 
Benji-Salesillä on tapana twiitata asioista, kun hänellä on hyvä varmuus asioista. Eilen twiittasi:

"It's looking like the PS5 kit is running a nearly 13TF GPU."

Poisti kuitenkin twiitin jälkikäteen, koska se ei ollut hänen mukaansa twiittaamisen arvoista tietoa. Voi olla, että hänelle on syötetty väärää tietoa, mutta jätetään nyt tänne talteen, jos sattuu myöhemmin paljastumaan todeksi.

Redditiin oli jätetty viesti, joka vastaisi tuota "lähes 13TF GPU:ta":
  • 8 core Zen 2, clocked at 3.2Ghz.
  • Custom Navi GPU, 56CU, 1.8Ghz, 12.9TF. RT is hardware based, co engineered by AMD and Sony. (They believe the RT hardware is the basis for the rumour that Navi was built for Sony)
  • 24GB RAM (Type or bandwidth wasn't mentioned)
  • Custom embeded Solid State solution paired with HDD.
  • No mention of PSVR 2. At all.
  • PS4 native backwards compatibility, Boost mode being worked on. No mention of enhanced titles. PS3 BC will stay as part of PS Now for the foreseeable future.
Well here we go... : PS5

Kuulostaa kalliilta, jos pitää paikkansa.

Tää kyllä kuulostaa todella kovalta ja houkuttelee jo näin Xbox 360:sta tietokoneisiin siirtynyttä pelaajaa takaisin konsoleiden pariin.

Vaikea kuitenkaan uskoa noita näyttiksen kelloja, kun näissä yleensä tavoitellaan pientä kokoa ja hiljaisuutta, niin 1.8ghz amd kuulostaa turhan kiukaalta. Nykyisissäkin pro-konsoleista on reilusti alikellotettua polarista.

Tokikaan ei vielä voi tietää mihin 7nm prosessi ja Navi venyvät, joten odotetaan toiveikkaana. :D
 
Turhan hyvältähän se kuulosti. 13 TF voi varmaan vetää yli tässä vaiheessa:

 
Itse veikkaan vahvasti 10-12 TFLOP GPU:ta. Pelkästään suunnitelmat kaikkien latausaikojen minimoimisesta ja satoja prosentteja nopeammasta CPU:sta on kova juttu. Minulle kelpaisi pelata "vain" God of War tason pelejä 60 - 120 fps.
 
Analyytikko ennusti PlayStation 5:n hinnan ja julkaisuajankohdan

Ace Research Institutea edustava analyytikko Hideki Yasuda uskoo, että Sony julkaisee seuraavan sukupolven PlayStation 5 -pelikonsolin vasta vuoden 2020 marraskuussa.

Sony on jo vahvistanut, ettei PlayStation 5:ttä nähdä kuluvan vuoden aikana, joten vuosi 2020 lienee hyvin todennäköinen julkaisuikkuna tulevalle konsolille. Tarkemmasta julkaisukuukaudesta voidaan kuitenkin esittää vain valistuneita arvauksia.


Yasudan mukaan PlayStation 5 tulee todennäköisesti maksamaan noin 500 dollaria, kertoo TwinFinite. Analyytikko ennustaa, että konsolia myydään kuuden miljoonan laitteen edestä vuoden 2021 maaliskuun loppuun mennessä ja 15 miljoonaa kappaletta vuoden 2022 maaliskuun loppuun mennessä. Google Stadian kaltaisia streamaukseen perustuvia konsoleita Yasuda ei näe uhkana PlayStation 5:lle.


Analyytikko ennusti PlayStation 5:n hinnan ja julkaisuajankohdan | Muropaketti.com

~500€ hintalappua siellä ennustellaan. Ja julkaisu marraskuu 2020.
 
Nyt on melko spesifistä tietoa levitelty mahdollisesta PS5 devkitistä, piirin tietoja. Saa nähdä tuleeko pitämään paikkansa.
  • monolithic die ~22.4mm by ~14.1mm

  • 16 Samsung K4ZAF325BM-HC18 in clamshell configuration

  • memory vrm seems like overkill with multiple Fairchild/ON Semiconductor FDMF3170 power stages controlled by an MP2888 from MPS

  • 3 Samsung K4AAG085WB-MCRC, 2 of those close to the NAND acting as DRAM cache (unusual 2GB DRAM per 1 TB NAND)

  • 4 NAND packages soldered to the PCB which are TH58LJT2T24BAEG from Toshiba

  • PS5016-E16 from Phison
PS5 devkit PCB specs from OQA : PS5

Käytännössä siis melko varovaisen kokoinen SoC 316mm^2 verrattuna nykyisiin konsoleihin. Muistiin olisi panostettu kunnolla: 16*2 GB 576 GB/s GDDR6 ja 3*2 GB DDR4 -muistipiiriä. Jos tulkitsen oikein tuota NAND-piiriä, niin devkitissä SSD-kapasiteettia olisi yhteensä 2 TB ja lukunopeus luokkaa 3180 MB/s.

Muistikonfiguraatio kuulostaa erikoiselta ratkaisulta ja piirin koko aika pieneltä, kun PS4 Pro:ssa oli 325mm^2 ja Xbox One X:ssä 360mm^2.
 
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/bqy778



16gb DDR6 GPU , not the exact model but with the last number would mean speed of 18 Gbps instead . For comparison sake , Xbox one X is 12gb GDDR5 but 8 dedicated to graphics . This one is faster and all of it to games (see below for OS)

World's First 16Gb DRAM - GDDR6 | Samsung Semiconductor

The 3 other Samsung are ddr4 as per the same website so probably for OS and such operations.

Nand speeds for this Toshiba model seems to be around 3000 mb/s which would support Cerny's demonstration to Wired

導入 96 層 3D 堆疊 BiCS4 快閃記憶體,Toshiba XG6 1TB NVMe M.2 SSD 測試 | T客邦

Edit: seems like this represent 32GB of GPU and 2TB of SSD. I think just like the Xbox One X devkit were 24gb of GPU , the final product will most probably be 16GB DDR6 for graphics + 2-4GB DDR4 for OS and caching (speed) and 1TB Nand storage instead of 2


Aika varmasti muistia tulee olemaan se huhuttu 16GB.

Phison Previews PCIe Gen4 x4 NVMe with PS5016-E16 Controller - PC Perspective
 
Sony Investor Relations Day 2019 - Game & Network Services: https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/irday/pdf/2019/GNS_E.pdf

Sony Corporate Strategy Meeting FY2019
Sony sanoi:
Game & Network Services
  • The two keywords for the future direction of PlayStation® are “immersive” and “seamless.”
    • Next-generation console: “Immersive” experience created by dramatically increased graphics rendering speeds, achieved through the employment of further improved computational power and a customized ultra-fast, broadband SSD.
    • PlayStation streaming: Through the evolution of “Remote Play” and “PlayStation™Now,” provide a seamless game experience anytime, anywhere.
      • Remote Play: Turns PlayStation®4(PS4™), which is expected to reach 100 million units in cumulative sales this calendar year, into a streaming game server, providing streaming content at the closest point to users.
      • PlayStation Now: Provides immersive game experiences to users regardless of whether they own a PS4 console at all.
  • Sony will pursue its mission to make PlayStation “The Best Place to Play” by leveraging the latest computing, streaming, cloud, and 5G technologies, together with excellent content.
    • As part of these efforts, Sony agreed to a memorandum of understanding (MOU) with Microsoft Corp. (Microsoft) to collaborate on the development of cloud solutions, including game streaming services.
 
PS5 Specs Look Amazing, Zen 2 CPU Will Bring It Close To PC, Says Dev

Many developers have come out and spoken of the things that will be made possible with the PS5’s technology, which is something that Sony’s Mark Cerny, lead architect on the console, revealed not too long ago. From its inclusion of an SSD, which Sony says will make loading screens a thing of the past, to even something more basic like enabling backward compatibility with PS4 titles, there’s plenty about the new system that has got a lot of people very excited.

Recently, we spoke with Okomotive, developers of the exploration adventure title FAR: Lone Sails, which launched on PC last year and recently came out on the PS4 and the Xbox One last month. Speaking about the PS5 and its technology, Okomotive founders Don Schmocker (Creative Lead of FAR: Lone Sails) and Goran Saric (Tech Lead) spoke of one particular aspect that had been confirmed in its initial specs reveal– its Zen 2 processor.

“It will definitely bring console performances closer to PC / desktop settings,” they said, “which means less optimizations for ports.”

However, like many of us, while they think the PS5’s specs – the ones that have been revealed so far – look “amazing”, they do wonder what the price point will end up being as a result. Around the time of the system’s soft reveal, Mark Cerny had said the price would be “appealing to gamers in light of its advanced feature set”– whatever that ends up meaning is anyone’s best guess.

PS5 Specs Look Amazing, Zen 2 CPU Will Bring It Close To PC, Says Dev
 
Kiva nähdä jaksetaanko tehdä pelistä omat versiot molemmille konsoleille vai toimiiko yksi ja sama molemmissa
Voi olla, että uudella konsolilla saa jotain raskaammin toteutettuja juttuja ihailtavakseen. Voisihan ne lisäherkut olla ihan ladattavaa sisältöä ja ei tarvitsisi montaa eri pelilevyä myyntiin tuoda.
 
Kiva nähdä jaksetaanko tehdä pelistä omat versiot molemmille konsoleille vai toimiiko yksi ja sama molemmissa
Eiköhän se tuu olemaan sama peli, ps5 vain paremmilla mauisteilla aivan kuten nyt ps4 ja ps4 pro. Esim eihän digitaallisena ostettuna siinä mitään eroa oo kumpaanko koneeseen se asentuu, toki nää cross playt varmasti painottuu näihin multiplatteri peleihin urheilu/fortnite yms.

Se on sitte jännä kysymys miten sony meinaa nämä fyysiset pelit myydä, toki ps5 only pelit on ps5 paketissa mutta rummuttaako sony ihmisille sitten mainoksissa että myös ps4 pelit toimivat ps5 vai merkataanko koteloihin kumpikin kone? Vai toimiiiko edes ihan kaikki ps4 pelit ps5.
 
Eiköhän se tuu olemaan sama peli, ps5 vain paremmilla mauisteilla aivan kuten nyt ps4 ja ps4 pro. Esim eihän digitaallisena ostettuna siinä mitään eroa oo kumpaanko koneeseen se asentuu, toki nää cross playt varmasti painottuu näihin multiplatteri peleihin urheilu/fortnite yms.

Se on sitte jännä kysymys miten sony meinaa nämä fyysiset pelit myydä, toki ps5 only pelit on ps5 paketissa mutta rummuttaako sony ihmisille sitten mainoksissa että myös ps4 pelit toimivat ps5 vai merkataanko koteloihin kumpikin kone? Vai toimiiiko edes ihan kaikki ps4 pelit ps5.
Eikös ne ole luvanneet täyden yhteensopivuuden PS4 peleille? Mielenkiintoista nähdä millaisilla kuorilla PS5 pelit tulevat myyntiin ja miten PS4 toimivuus merkitään. Vaikea uskoa, että olisi PS4 ja PS5 pelit erikseen.
 
Eikös ne ole luvanneet täyden yhteensopivuuden PS4 peleille? Mielenkiintoista nähdä millaisilla kuorilla PS5 pelit tulevat myyntiin ja miten PS4 toimivuus merkitään. Vaikea uskoa, että olisi PS4 ja PS5 pelit erikseen.

Ennemminkin uusiin PS4-peleihin merkataan, että toimii myös PS5:lla. Ainakin itse tulkitsen tuon, että tuossa vain vahvistetaan, että voit jatkaa (uusienkin) PS4-pelien pelaamista PS5:lla, samassa poolissa. Erikseen tietty mahdollinen 'enhanced on PS5' logo.
 
PS4 pelejä varmasti julkaistaan uudestaan tämän myötä, mallia otetaan kilpailijan leiristä todennäkösesti. Lopputulos varmaan aika lähellä tätä

s-l300.jpg


Mut uusia pelejä on kohtalaisen turha odotella toimivaks PS4, poislukien ne crossgen pelit jotka tulee julkasussa. Niiden toteutuksesta on paha sanoa mitään, mut jotenkin tuntuu et niistä julkastaan kaks eri versiota, PS4 ja PS5 ihan vaan vauhdittaakseen uuden laitteen liikkumista hyllyiltä. Vaikkei tohon välttämättä mitään oikeeta tarvetta kaiketi oliskaan.
 
Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita


Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita | Muropaketti.com

Sony aikoo julkaista entistäkin enemmän laadukkaita yksinoikeispelejä PlayStation 5:lle panostamalla uusien pelistudioiden hankintaan.

PlayStation 4:llä on nähty lukuisia paljon kehuja keränneitä yksinoikeuspelejä, joihin kuuluvat muun muassa Sonyn Santa Monican studion kehittämä God of War ja Sonyn alla toimivan Guerrilla Gamesin Horizon Zero Dawn. Yksinoikeuspelien määrä ei tule hiipumaan myöskään PlayStation 5:llä.

Sonyn toimitusjohtaja Jim Ryanin mukaan Sony aikoo sekä kasvattaa nykyisten yksinoikeuspelejä tuottavien pelistudioidensa kokoa että myös hankkia omistukseensa kokonaan uusia studioita. Edellisen kerran Sony teki suuren mittakaavan pelistudio-ostoksen vuonna 2011, kun se hankki omistukseensa Infamous, Sly Cooper ja Ghost of Tsushimasta tutun Sucker Punch Productionsin.

Jatkossa Sony saattaisi olla kiinnostunut esimerkiksi Marvel’s Spider-Manistä tutun Insomniac Gamesin hankkimisesta. Varmaa tietoa tietoa siitä, mitä studioita Sony saattaisi olla ostamassa, ei kuitenkaan ole.

Sony vahvistamassa pelintekijöiden arsenaalia jo ennestään laajaan kirjoon. Enteileeköhän tämä twiitti kenties jotain..

 
En tajuu miksi studion omistaminen olisi tie onneen yksinoikeuspelien suhteen?
Esim just Insomniac, miksi se pitäisi ostaa, jos IP on toistaiseksi Sonylla?

Jos tsekataan Call of Duty, IP on Activisionin ja kolme studiota vuorottelee julkaisussa, ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Eikä Activision ole tietääkseni ostamassa noita studioita.
 
En tajuu miksi studion omistaminen olisi tie onneen yksinoikeuspelien suhteen?
Esim just Insomniac, miksi se pitäisi ostaa, jos IP on toistaiseksi Sonylla?

Jos tsekataan Call of Duty, IP on Activisionin ja kolme studiota vuorottelee julkaisussa, ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Eikä Activision ole tietääkseni ostamassa noita studioita.
Ne kolme ketkä kehittää codeja niin ovat jo tytäryhtiöitä activisonille.
 
Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita


Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita | Muropaketti.com



Sony vahvistamassa pelintekijöiden arsenaalia jo ennestään laajaan kirjoon. Enteileeköhän tämä twiitti kenties jotain..


Pelaajille menetys mutta Housemarque voisi peleastua jos ei tarvi enää murehtia palkoista enää
 
Pelaajille menetys mutta Housemarque voisi peleastua jos ei tarvi enää murehtia palkoista enää
Miten se olisi pelaajille menetys? Ovat julkaisseet muutenkin vain yhden pelin jollekkin muulle alustalle kuin PS4 ja se yksikin bombasi PC myynneissä.

2013 Resogun PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita Sony Computer Entertainment
2016 Alienation PlayStation 4 Sony Computer Entertainment
Super Stardust Ultra VR PlayStation 4 Sony Computer Entertainment
2017 Nex Machina Microsoft Windows, PlayStation 4 Housemarque
Matterfall PlayStation 4 Sony Interactive Entertainment
 
Eiköhän ne päivittämällä saisi mutta on päivänselvää että kun nyt julkaistaan pelejä hieman ennen PS5 julkaisua niin näistä peleistä tulee omat versiot
Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita


Sony aikoo julkaista PlayStation 5:lle entistäkin enemmän yksinoikeuspelejä ostamalla lisää pelistudioita | Muropaketti.com



Sony vahvistamassa pelintekijöiden arsenaalia jo ennestään laajaan kirjoon. Enteileeköhän tämä twiitti kenties jotain..


Huikeaa jos housemarque päätyisi sonyn alle

Tori
 
Miten se olisi pelaajille menetys? Ovat julkaisseet muutenkin vain yhden pelin jollekkin muulle alustalle kuin PS4 ja se yksikin bombasi PC myynneissä.

2013 Resogun PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita Sony Computer Entertainment
2016 Alienation PlayStation 4 Sony Computer Entertainment
Super Stardust Ultra VR PlayStation 4 Sony Computer Entertainment
2017 Nex Machina Microsoft Windows, PlayStation 4 Housemarque
Matterfall PlayStation 4 Sony Interactive Entertainment
Nyt jos peliä tulee useammalle alustalle ja varmaan sitten tulee enää vain yhdelle eli Sonyn
 
Eiköhän ne päivittämällä saisi mutta on päivänselvää että kun nyt julkaistaan pelejä hieman ennen PS5 julkaisua niin näistä peleistä tulee omat versiot

Huikeaa jos housemarque päätyisi sonyn alle

Tori
Housemarquelle olisi todella hyvä juttu. Mielenkiintoista nähdä montako studiota Sony hankkii lisää itselleen. Ainakin Insomniac Gamesista ollaan kiinnostuneita.
 
Eiköhän ne päivittämällä saisi mutta on päivänselvää että kun nyt julkaistaan pelejä hieman ennen PS5 julkaisua niin näistä peleistä tulee omat versiot

Huikeaa jos housemarque päätyisi sonyn alle

Tori

Siinä mielessä joo, että jos sieltä sit tulis ulos edes yksi pelattava peli kun on Sonyn suojissa.
 
Koska Yoshida käy käppäilemässä paikan päällä Housemarquella, on mahdollista, että tiimi on jo työstämässä nykyistä AAA-peliään PS5:lle. Uuden pelin tiimissä 60 henkeä vs Stormdiversin 15 hengen tiimi. Housemarque totesi, että tämä AAA-peli mahdollisesti tultaisiin esittelemään ensi vuoden alussa -> PlayStation Meeting 2020?
Housemarque admits Stormdivers battle royale game "unlikely" to be a success - VG247
 
No mutta onko toimittaja nyt kovin ulalla edes? :) Nopeus on ajassa mitattava suure. Toisaalta taas jos ps5 on 11,8TFlop kone niin kauas ei klikki otsikko osunut silloinkaan.

Sent from my Sony Xperia XZ3

No joo [emoji15] Siellähän oli vaan vertauksena pelin latausnopeus ja sillä sit otsikoidaan, että konsoli on 10x nopeempi kun latausnopeus on 10x nopeempi [emoji23]

Edit: Mutta eipä oo koskaan tullut osaavaa toimittajaa vastaan ainoossakaan lehdessä. Lähes jokaisella on faktat ja ominaisuudet ja tiedot ihan väärin. Tämä koskee ihan puhelimista tietokoneisiin. Sitten ihmiset ostavat näiden asiantuntioiden perusteella tuotteita [emoji23]
 
Kyllähän se tuolla jo pyörii ja lujaa [emoji23] Mutta toi on ihan todellisuutta jatkuvasti.
 
PS5 Cross-Gen Multiplayer Teased Alongside Backwards Compatibility

PS5 Cross-Gen Multiplayer Teased Alongside Backwards Compatibility

News of the next PlayStation console gets more enticing the more we hear about it. This time, in talking about backward compatibility--a key feature absent from the PS4--Sony says it's looking to bridge the gap between the PS4 and the PS5. That could possibly mean that owners of each system are able to play certain PlayStation 4 titles online together through cross-play that spans console generations.

As part of a recent investors meeting (where the PS5's impressive load times were showcased), Sony discussed both backwards compatibility and the prospect of PS4 and PS5 players being able to play certain games together. "Backwards compatibility, in a networked era, becomes something that is incredibly powerful," newly appointed Sony Interactive Entertainment CEO and president Jim Ryan said (via GamesRadar). "Because the gaming community is somewhat tribal in its nature, backwards compatibility gives us the opportunity to migrate that community from PlayStation 4 to next-gen using the ability to play the PS4 games they have on their next-generation console. We think it's incredibly important."

As for cross-platform multiplayer between the two consoles, SIE deputy president John Kodera noted: "Cross-generation the community can enjoy the games together." Given the vagueness of the quote, it remains to be seen exactly how this will function.
 
Miksi kyseinen video on piilotettuna youtubessa?
Jos arvata pitäisi, iso firma haluaa tilaajiensa näkevän lähtökohtaisesti vain promomateriaalit sun muut videot, joita kehtaa näyttää isommillekin massoille. Suurinta osaa kanavan tilaajista tuskin kiinnostaa nähdä esim. teknologiavideota hiuksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom