Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Kyllähän se pohja tuppaa rapeutumaan ja jäykistymään, kun joutuu kosteutta imevällä kivellä tarkoitustaan kauemmin hengaamaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Alla muutama kuva omista piirakoista. Olen viime aikoina testaillut hienon uunin eri toimintoja paistaessa:
- intensiiviteho (300 astetta, lämmittää alhaalta enemmän)
- kiertoilmagrilli 300 astetta
- ylä- ja alalämpö 300 astetta

Ensimmäisellä sai pohja oikeasti rapeaksi, oli erilainen, mutta ihan hyvä. Jos pizzassa on paljon kastiketta ja täytteitä, niin tämä on ihan käypänen, koska pizzasta ehtii haihtua hyvin nesteitä ja pohja kypsyy hyvin. Ylä- ja alalämpö toimi aika samalla tavalla, mutta pohjasta ei tullut ihan niin rapea. Kiertoilmagrillilllä pizza kypsyi huomattavasti nopeammin ja pohja jäi "rennommaksi". Kypsää siis tälläkin, mutta pohja ihan erilainen.

Pohjat tehty napolaispizzerian youtube-videon ohjeen mukaan. Nostatus kylmässä 1-2 vrk. Tomaattikastikeohje samaiselta jantterilta.

Pizzaa on paisteltu leivinpaperilla ja ilman, pellillä, pizzakivellä ja pizzasteelillä. Leivinpaperin poisjättämisellä on mielestäni iso vaikutus. Pizzasteel tekee parempaa jälkeä kuin keraaminen kivi.
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kyllähän se pohja tuppaa rapeutumaan ja jäykistymään, kun joutuu kosteutta imevällä kivellä tarkoitustaan kauemmin hengaamaan.
Meinasitko siis että satoja asteita kuuma kivi imee kosteutta? jepjep... Eiköhän kyseessä ole vähän monimutkaisempi ilmiö kuitenkin kun tollanen jauhosta tehty taikina ruskistuu.

Pitäiskö sun laittaa sitten tänne jotain kuvia sun omista pizzoista kun tulit sen verran takki auki pätemään tänne pizzoista? Itse oon ainakin saanut kotiuunilla ja pizzakivellä hyvää pizzaa siinä missä grillilläkin.
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
47
Alla muutama kuva omista piirakoista. Olen viime aikoina testaillut hienon uunin eri toimintoja paistaessa:
- intensiiviteho (300 astetta, lämmittää alhaalta enemmän)
- kiertoilmagrilli 300 astetta
- ylä- ja alalämpö 300 astetta

Ensimmäisellä sai pohja oikeasti rapeaksi, oli erilainen, mutta ihan hyvä. Jos pizzassa on paljon kastiketta ja täytteitä, niin tämä on ihan käypänen, koska pizzasta ehtii haihtua hyvin nesteitä ja pohja kypsyy hyvin. Ylä- ja alalämpö toimi aika samalla tavalla, mutta pohjasta ei tullut ihan niin rapea. Kiertoilmagrillilllä pizza kypsyi huomattavasti nopeammin ja pohja jäi "rennommaksi". Kypsää siis tälläkin, mutta pohja ihan erilainen.

Pohjat tehty napolaispizzerian youtube-videon ohjeen mukaan. Nostatus kylmässä 1-2 vrk. Tomaattikastikeohje samaiselta jantterilta.

Pizzaa on paisteltu leivinpaperilla ja ilman, pellillä, pizzakivellä ja pizzasteelillä. Leivinpaperin poisjättämisellä on mielestäni iso vaikutus. Pizzasteel tekee parempaa jälkeä kuin keraaminen kivi.
Mitä juustoa tuossa päällä on?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Meinasitko siis että satoja asteita kuuma kivi imee kosteutta? jepjep... Eiköhän kyseessä ole vähän monimutkaisempi ilmiö kuitenkin kun tollanen jauhosta tehty taikina ruskistuu.

Pitäiskö sun laittaa sitten tänne jotain kuvia sun omista pizzoista kun tulit sen verran takki auki pätemään tänne pizzoista? Itse oon ainakin saanut kotiuunilla ja pizzakivellä hyvää pizzaa siinä missä grillilläkin.
Kyllähän ne vaan imee. Sen näkee ihan vaikka pesemällä sen kiven. Teräksen saat pyyhkäistyä kuivaksi kerralla, kivi pysyy märkänä varttikaupalla.

Lupaan harkita niitä kuvia viimeistään siinä kohtaa kun on seuraavan kerran taas mahdollisuus käyttää grilliä. Pronto ei ole oikein vuosiin enää innostanut panostamaan kunnolla pohjiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kyllähän ne vaan imee. Sen näkee ihan vaikka pesemällä sen kiven. Teräksen saat pyyhkäistyä kuivaksi kerralla, kivi pysyy märkänä varttikaupalla.

Lupaan harkita niitä kuvia viimeistään siinä kohtaa kun on seuraavan kerran taas mahdollisuus käyttää grilliä. Pronto ei ole oikein vuosiin enää innostanut panostamaan kunnolla pohjiin.
Oot sitä mieltä että myös useempisata-asteinen imee? Ootko heittänyt löylyä ikinä. Eiköhä se vaan höyrysty se neste
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Oot sitä mieltä että myös useempisata-asteinen imee? Ootko heittänyt löylyä ikinä. Eiköhä se vaan höyrysty se neste
Jonnekin sen höyrynkin pitää päästä siirtymään sieltä pohjasta. Siksihän noissa monissa paistoteräsvirityksissä on reikiä pohjassa, kun eivät muuten toimi etenkään maltillisissa lämmöissä kuten kivi.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Meinasitko siis että satoja asteita kuuma kivi imee kosteutta? jepjep... Eiköhän kyseessä ole vähän monimutkaisempi ilmiö kuitenkin kun tollanen jauhosta tehty taikina ruskistuu.

Pitäiskö sun laittaa sitten tänne jotain kuvia sun omista pizzoista kun tulit sen verran takki auki pätemään tänne pizzoista? Itse oon ainakin saanut kotiuunilla ja pizzakivellä hyvää pizzaa siinä missä grillilläkin.
Samaa nauroin itse. Aina on näitä pätijöitä jotka vievät asiat omalle levelilleen ollakseen muita "ylempänä". Olen varma jos joku muurais itselleen takapihalle pizzauunin niin joku tulisi heti pätemään että - "Olethan varmasti käyttänyt uunissa valikoituja Napolilaisia kiviä, jotta pizza myylevöityy oikeaoppisesti" :geek:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jonnekin sen höyrynkin pitää päästä siirtymään sieltä pohjasta. Siksihän noissa monissa paistoteräsvirityksissä on reikiä pohjassa, kun eivät muuten toimi etenkään maltillisissa lämmöissä kuten kivi.
No ei se kosteus silti sinne kuumaan kiveen imeydy.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
159
Tullut tehtyä jo useamman kerran lättyjä leivinuunissa, ja kertaalleen verrokkina kiertoilmauunissa käyttäen samaa uunikiveä. Ero on varsin huomattava, mutta uskoisin että se syntyy lähinnä siitä että leivinuunissa tuolla kivellä on suora kontakti tulikuumaan pintaan jolloin pohjasta tulee todella rapea. Molemmat kylläkin aivan kelpoja tapoja.
 

Liitteet

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
585
Samaa nauroin itse. Aina on näitä pätijöitä jotka vievät asiat omalle levelilleen ollakseen muita "ylempänä". Olen varma jos joku muurais itselleen takapihalle pizzauunin niin joku tulisi heti pätemään että - "Olethan varmasti käyttänyt uunissa valikoituja Napolilaisia kiviä, jotta pizza myylevöityy oikeaoppisesti" :geek:
Itsehän rakensin pizzauunin takapihalle. Tilasin kivet Italiasta, Vesuviuksen kupeesta. :cigar2:

Pizzajauhoina käytän emännän puolikarkeita.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
No ei se kosteus silti sinne kuumaan kiveen imeydy.
Oisko tällaselle jotain lähdettä olemassa? Yritin googlata, mutta löytyi vain seuraavan kaltaisia vastauksia:

"Kyseessä on puristetusta kivimassasta valmistettu tuote, joka imee pizzataikinasta kosteutta ja tekee näin pohjasta rapean. "
"Usein pizzakivet ovat huokoista materiaalia, kiveä, kivimassaa tai jotain vastaavaa, joten ne varaavat hyvin lämmön mutta imevät sisäänsä myös nesteen."

"Pitsakivi lämmittää pohjaa tasaisesti ja imee pohjasta kosteutta."

"Pizzakivi imee kosteutta paiston aikana ja tekee pohjasta täydellisen rapean ilman reunojen palamista."

"Kivi imee kosteutta pizzapohjasta, mikä luo vaikutelman kiviuunissa paistamisesta."

"Pizzakiven huokoinen pinta imee kosteutta taikinasta ja takaa rapean pohjan."

"Pizzakivi imee taikinan kosteuden itseensä tehden pohjasta rapean."
 
Liittynyt
28.12.2017
Viestejä
86
Tullut tehtyä jo useamman kerran lättyjä leivinuunissa, ja kertaalleen verrokkina kiertoilmauunissa käyttäen samaa uunikiveä. Ero on varsin huomattava, mutta uskoisin että se syntyy lähinnä siitä että leivinuunissa tuolla kivellä on suora kontakti tulikuumaan pintaan jolloin pohjasta tulee todella rapea. Molemmat kylläkin aivan kelpoja tapoja.
Itse olen tehnyt pizzaa leivinuunissa siten, että uunin reunoilla, perällä tai toisella reunalla on hiillosta ja muutama palava puuklapi. Uunin pohja on niin huonossa kunnossa, että on pakko käyttää peltiä, eikä pizzakiveä ole, mutta mahdollisimman matalareunaisella pellillä tulee kyllä tosi hyvä tulos ja reunatkin palaa sopivasti. Toispuoleinen kuuma hiillos pakottaa kääntämään pizzan puolivaiheilla, en tiedä miten tämä onnistuisi kätevästi pizzakiven päällä. Sopiva ylilämpö lienee avainsana.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
585
Oisko tällaselle jotain lähdettä olemassa? Yritin googlata, mutta löytyi vain seuraavan kaltaisia vastauksia:

"Kyseessä on puristetusta kivimassasta valmistettu tuote, joka imee pizzataikinasta kosteutta ja tekee näin pohjasta rapean. "
"Usein pizzakivet ovat huokoista materiaalia, kiveä, kivimassaa tai jotain vastaavaa, joten ne varaavat hyvin lämmön mutta imevät sisäänsä myös nesteen."

"Pitsakivi lämmittää pohjaa tasaisesti ja imee pohjasta kosteutta."

"Pizzakivi imee kosteutta paiston aikana ja tekee pohjasta täydellisen rapean ilman reunojen palamista."

"Kivi imee kosteutta pizzapohjasta, mikä luo vaikutelman kiviuunissa paistamisesta."

"Pizzakiven huokoinen pinta imee kosteutta taikinasta ja takaa rapean pohjan."

"Pizzakivi imee taikinan kosteuden itseensä tehden pohjasta rapean."
Ei se kosteus siihen kiveen kyllä fysikaalisesti tarkasteltuna vaan imeydy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
659
Ei se kosteus siihen kiveen kyllä fysikaalisesti tarkasteltuna vaan imeydy.
Näin.

Toki nämä halvimmat (=huokoisimmat) kivet imevät vettä itseensä pestäessä, ja tästä syystä niitä kielletäänkin käyttämästä pesun jälkeen halkeamisen välttämiseksi. Kuumana tätä imeytymistä ei tietenkään voi tapahtua.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Ei se kosteus siihen kiveen kyllä fysikaalisesti tarkasteltuna vaan imeydy.
Kuumana tätä imeytymistä ei tietenkään voi tapahtua.
Minkä lainalaisuuden mukaan ei voi tapahtua? Ei se vesi kaasuuntuessaan antimateriaksi muutu. On ne vesimolekyylit siellä pyörimässä, vaikka lämmöt ovatkin kiehumispisteen toisella puolen. On kyse sitten ilmasta tai pizzakivestä niin ne absorboivat kuumana enemmän kosteutta itseensä kuin kylmänä ja kun sen kylmän taikinan lyö siihen kuuman huokoisen pizzakiven päälle, niin kyllä se vaan kosteutta itseensä päin taikinasta imee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Minkä lainalaisuuden mukaan ei voi tapahtua? Ei se vesi kaasuuntuessaan antimateriaksi muutu. On ne vesimolekyylit siellä pyörimässä, vaikka lämmöt ovatkin kiehumispisteen toisella puolen. On kyse sitten ilmasta tai pizzakivestä niin ne absorboivat kuumana enemmän kosteutta itseensä kuin kylmänä ja kun sen kylmän taikinan lyö siihen kuuman huokoisen pizzakiven päälle, niin kyllä se vaan kosteutta itseensä päin taikinasta imee.
Se kivi on kuumempi kuin veden höyrystymispiste eli vesi on vesihöyrynä ja sellaista ei kyllä sinne kiven sisään keräänny sen enempää kuin muuallekaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Se kivi on kuumempi kuin veden höyrystymispiste eli vesi on vesihöyrynä ja sellaista ei kyllä sinne kiven sisään keräänny sen enempää kuin muuallekaan.
Suhteellinen kosteus se on uuninkin ilmassa ja siellä olevassa huokoisessa pizzakivessä. Ja haihtuu se vesi huoneenlämmössäkin siihen väliaineeseen, jossa suhteellinen kosteus on pienempi. Uunissa se kaikki vain tapahtuu nopeutettuna. Kyllä se 120-asteisen saunan laudekin kastuu, kun siihen märän perseensä iskee. Pizzan vain pitäisi aika märkä olla, että pizzakiven höyryämisen huomaisi pizzan sen päältä pois nostaessa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Täähän on helppo kokeilla. Pitsakiven päälle tipauttaa vaikka muutaman vesipisaran. Senhän pitäis imasta se vesi. Veikkaan että käy kuitenkin samalla tavalla kun metallisen hellalevyn päälle tipauttaa vesipisaran. Ei imeydy ei.

e: ja nyt siis ajatuksena tällä että on kovempi lämpötila kun esim kiuaskivissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Tässä ollaan nyt lähellä ydintä, eli Leidenfrostin ilmiön kaltaista juttua. Kivi johtaa huonosti lämpöä eli on hyvä eriste ja lämmönsäilyttäjä. Kun pitsan heittää pitsauuniin tai kiven päälle, se jää eräänlaisen höyrypatjan päälle ja pohja ei pala ennen kuin pohjan kautta tullut höyry loppuu. Sitten onkin kiire ottaa ulos tuote ennen palamista. Olin joskus pitseriassa paistamassa pitsoja ja ilmiö tuli tutuksi. Tarkkaan katsoen pohja "aaltoilee" paistamisen ajan. Muuten olen sitä mieltä, että "aitoa napolilaista" ei Suomessa voi tehdä koska vesi on erilaista. Suomessahan on pehmeä vesi, joka soveltuu leipomiseen hyvin, Italiassa taas maaperästä johtuen kalkkipitoista vettä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Tänään tuli ekaa kertaa katsottua pronton kiven lämpöä. Muistelin et silloin 20v sitten moiselle luvattiin ”jopa 350 asteen” lämpöä.
Toisesta reunasta (saranan puolelta) ja keskeltä kivi oli 440 asteinen ja etureunasta 420 asteinen. Se oli huomattavasti enemmän kuin oletin.

Tänään kun loput pizzat pyörittelin, niin oli taikina ehtinyt tekeytymään 5 päivän aikana oikeasti niin hyväksi, että näkyi kauttaaltaan läpi ja syödesssäkin katselin, että haarukka kuultaa läpi, mutta kesti silti täytteiden painot. Täytteet ja tomaattisoosi loppui jo eilen kun kolme päivää putkeen noita syötiin ja syötettiin vieraille. Tänään menin sit perus tomaattimurskalla, tonnikalalla ja kermajuustolla. :D

Oli lähempänä sellasta hätävarapizzaa, mutta valehtelematta paras pohja mitä olen kertaakaan itse syönyt. Ei siis pelkkä maku, vaan nyt oli nikn helppoa tehdä siitä iso ja ohut. Oli se pizza huonoilla täytteilläkin todella hyvää, kun pohja oli hyvä. Olkoonkin vain ”juustopiirakka ilman napolilaista hyväksyntää”, mutta hyvää oli. :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tässä ollaan nyt lähellä ydintä, eli Leidenfrostin ilmiön kaltaista juttua. Kivi johtaa huonosti lämpöä eli on hyvä eriste ja lämmönsäilyttäjä. Kun pitsan heittää pitsauuniin tai kiven päälle, se jää eräänlaisen höyrypatjan päälle ja pohja ei pala ennen kuin pohjan kautta tullut höyry loppuu. Sitten onkin kiire ottaa ulos tuote ennen palamista. Olin joskus pitseriassa paistamassa pitsoja ja ilmiö tuli tutuksi. Tarkkaan katsoen pohja "aaltoilee" paistamisen ajan. Muuten olen sitä mieltä, että "aitoa napolilaista" ei Suomessa voi tehdä koska vesi on erilaista. Suomessahan on pehmeä vesi, joka soveltuu leipomiseen hyvin, Italiassa taas maaperästä johtuen kalkkipitoista vettä.
No mikäs niitä veden mineraaleja estää säätämästä? Kyllähän oluttakin tehdessä veden profiilia säädetään. Jos siis se nyt siitä on kiinni, mitä kehtaisin väittää, että pizzassa ei ole, koska taikinassa jo pelkkä natriumkloridin eli suolan määrä on reippaasti isompi kuin muut mineraalit.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Jep, eihän pizzateräs toimisi mitenkään, jos kyse on veden imemisestä :rofl2:
Totta kai teräs paistaa ja niin paistaa valurautapannukin, mutta käyttäytyvät ne silti paistaessa eri tavalla kuin kivi. Kivellä on oman kokemukseni mukaan vaikeampi saada aikaiseksi pannupizzaa, joka ei kuivu liikaa pohjasta. Hydraatiota pitää olla huomattavasti enemmän joka tekee taikinan käsittelystä vaikeampaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Totta kai teräs paistaa ja niin paistaa valurautapannukin, mutta käyttäytyvät ne silti paistaessa eri tavalla kuin kivi. Kivellä on oman kokemukseni mukaan vaikeampi saada aikaiseksi pannupizzaa, joka ei kuivu liikaa pohjasta. Hydraatiota pitää olla huomattavasti enemmän joka tekee taikinan käsittelystä vaikeampaa.
Kyllä se kivi, kuten yllä todistettiin toimii juuri niinkuin teräs eli pidempään lämpimänä pysyen ruskistaa. Mieti vaikkapa pihviä kylmällä pannulla, kiehuu ei ruskistu. Pannupizzaha laitetaan alkujann kylmään pannuun, ei suoraan kuumalle.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Mistä ihmeestä tämmöinen vaatimus Napolilaiseen pizzaan on tullut? Ei ainoassakaan syömässäni Napolilaisessa pizzassa (5 eri maassa ainakin tullut vedettyä, 3 näistä ihan niitä lisenssillä varustettuja ravintoloita) ikinä ole ollut rapea pohja enkä sellaista ole kaivannutkaan.
Vastataan nyt, vaikka jo vähän vanha viesti on. Juu, en tarkoita läpeensä rapeaa vaan sellaista alta napakoitunutta. Napolilaisessa pizzassa se keskiosa on todella ohutta pohjaa ja jopa niissä lisenssipaikoissa on tullut käteen hieman märän oloinen pohja, jolloin suutuntuma on hieman ikävä ja syöminen hankalaa. Onnistuneessa pizzassa mielestäni se kuuma kivi tai arina on ruskistanut ja "rapeuttanut" pohjaa alta hieman, jolloin suutuntuma ei ole niin märkä. Sellaisen märän lätyn saa helposti ilman kiveäkin tehtyä ihan normiuunissa.
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
47
90s 500c Kamado Joen hiilillä ja tammen oksan pätkillä boostattuna.

Täytteenä mozzarella, ricotta, parmesaani ja kylmäsavustettu poronleike.

Ehti palaa hiukan päältä, kun otin kaljan kesken paiston..
Näyttää kyllä erittäin hyvältä. Täytynee itselläkin harkita kamadoa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Yksin kotona, joten iltapalaa.

Kylmäsavustettua poroa, weinkäse valkohomejuustoa, parmesaania ja mozzarellaa

E534A350-AD95-4DF2-9D78-93980668B4C6.jpeg
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Yksin kotona, joten iltapalaa.
Eikö tämä ollut jo täällä? Vai unohditko, että kerkesit jo postaamaan?
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Kunnollinen keittiövaaka pitäs hommata. Nykyinen joku 10v vanha digivaaka, jossa auto-off varmaan 30sec, katkoo välillä kesken mittauksien.
Myös hiivan mittaaminen aika vaikeeta kun tuntuu et näyttää 0g, sit yhtääkkiä 5g ja sen jälkeen kun käyttää kupin pois ja laittaa takaisin saattaa taas näyttää 3g. Ei oikein luotettava.

Millaisia muilta löytyy?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Kunnollinen keittiövaaka pitäs hommata. Nykyinen joku 10v vanha digivaaka, jossa auto-off varmaan 30sec, katkoo välillä kesken mittauksien.
Myös hiivan mittaaminen aika vaikeeta kun tuntuu et näyttää 0g, sit yhtääkkiä 5g ja sen jälkeen kun käyttää kupin pois ja laittaa takaisin saattaa taas näyttää 3g. Ei oikein luotettava.

Millaisia muilta löytyy?


ja

^500gx0.01g

Saattaa toisilta myyjiltä löytyä halvemmallakin. Hain vain nuo mallit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Kunnollinen keittiövaaka pitäs hommata. Nykyinen joku 10v vanha digivaaka, jossa auto-off varmaan 30sec, katkoo välillä kesken mittauksien.
Myös hiivan mittaaminen aika vaikeeta kun tuntuu et näyttää 0g, sit yhtääkkiä 5g ja sen jälkeen kun käyttää kupin pois ja laittaa takaisin saattaa taas näyttää 3g. Ei oikein luotettava.

Millaisia muilta löytyy?
Ikean Ordning-keittiövaaka on ollut täällä käytössä jo monta vuotta. Edullinen ja toimiva.

ORDNING Vaaka - ruostumaton teräs - IKEA
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
659
Sanoo että tarkkuus on +/-1g. Pystyykö tolla siis mittaamaan gramman tarkkuudella ? Esim hiivan kanssa ehdoton vaatimus
Jos vaa'an tarkkuus on ±1 g, tulos voi heittää useita kymmeniä prosentteja alueella millä hiivaa tyypillisesti punnitaan. Eli ei mielestäni kauhean hyvä kampe siihen. Esim. @Cumbo :n linkkaama "taskuvaaka" on sopivampi kyseiseen hommaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Katsos vain, enpä ole tullut noin tarkkaan katsoneeksi. Ilmankos oli halpa :rofl:

Aikanaan olin keittiövaa'an tarpeessa ja ikeassa osui tuo silmään ja sieltähän se hyllystä siirtyi ostoskärryihin :asif:
Noh, joka tapauksessa hyvät pizzat on silti tullut, vaikka hiivaakin sillä olen mittaillut nimenomaan gramman tarkkuudella. Todistuskappaleita löytyy tästäkin ketjusta :kahvi:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Täytyy kyllä myöntää se, että oon itse perustanut hiivan mittauksen arvioon siitä paljonko kuivahiivapussista kaadan, kun sen painon tiedän ja sellaisella epätarkkuudella ei oo kertaakaan tullut surkeaa pizzaa. En tiennytkään, että se on noin tarkkaa :D multa kyllä löytyy tollanen 0,1g tarkkuudellekin passaava vaaka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Täytyy kyllä myöntää se, että oon itse perustanut hiivan mittauksen arvioon siitä paljonko kuivahiivapussista kaadan, kun sen painon tiedän ja sellaisella epätarkkuudella ei oo kertaakaan tullut surkeaa pizzaa. En tiennytkään, että se on noin tarkkaa :D multa kyllä löytyy tollanen 0,1g tarkkuudellekin passaava vaaka.
Näin itsekin tein, ja itse asiassa aikalailla teen nykyäänkin. Lähinnä jauhojen mittaamiseen tuota olen käyttänyt, kun koen helpommaksi kuin desimitoilla leikkimisen. Mutta samalla kertaahan tuo hiivakin siinä sivussa menee. Eikä se nyt haittaa tuleeko sitä gramma tai kaksi liikaa. Kohoaapahan äkäisemmin :D
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Halpa ja hyvä keino katsoa paljonko vaaka heittää, on käyttää yhden (7,5 g) tai kahden (8,5 g) euron kolikkoja testaamiseen.
 

M-J

Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
104
Täytyy kyllä myöntää se, että oon itse perustanut hiivan mittauksen arvioon siitä paljonko kuivahiivapussista kaadan, kun sen painon tiedän ja sellaisella epätarkkuudella ei oo kertaakaan tullut surkeaa pizzaa. En tiennytkään, että se on noin tarkkaa :D multa kyllä löytyy tollanen 0,1g tarkkuudellekin passaava vaaka.
Jos ei halua laittaa yhtään enempää kuin on tarpeen, niin toi tarkkuus on hyvä olla. Mutta jokainen tavallaan
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Ei niin tarkkaa ton hiivamäärän kanssa kun itekin ton kuivahiivapussin gramman katon sen kyljestä ja sen puolitan tai vartitan riippuen tekeekö sen kipollisen tai 2 taikinaa.
Välillä roiskuu se täys pussi taikinaan, ja jos vähänkin aattelee että tulee pidemmän kaavan mukaan unohdettua jääkaappiin, niin sitten vähemmän hiivaa. Toiset tekee juurestakin pitsapohjaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Ostin pari viikkoa sitten Lidlin pitsakiven johonkin 10-20€ hintaan (tms. - saattoi olla tarjouksessa siellä) ja tuli tuossa eilen käytettyä sitä ekaa kertaa Grandiosa BigOne Pan pizza classic (BigOne Pan pizza classic 560 g - Pannupizzat - Grandiosa ) kanssa. En huomannut mitään käytännön eroa tuossa pitsassa kiven kanssa vs. normaaliin paistamiseen uunissa niin tarvitsen apua :D

Tässä mitä tein:

1. kylmä pitsakivi uuniin ritilän päälle uunin puolivälissä ja uuni 250 astetta
2. odottelin reilut 10min kun uuni oli 250 asteessa, ja sen jälkeen laskin lämmön 225 johon sen jätin loppuun saakka
3. laitoin tuon pitsan pakkasesta pitsakiven päälle ja katsoin sitä vain uunin ikkunasta (i.e. en avannut uunia) kunnes se oli pinnalta valmis siinä reilun 10min päästä kuten normaalistikin

Lopputulos oli se aikalailla käytännössä sama kuten aina, eli pohja ei ollut kyllä yhtään sen rapeampi kun ikinä muutenkaan tai edes tummunut ollenkaan. Ainoa ero oli että pitsan keskusta oli hieman enemmän laskeutuneen näköinen kun ulkoreunat jota en muista nähneeni aiemmin. En nyt osaa sanoa senttien tarkkuudella mutta ei se laskeutunut alue siis näyttänyt mitenkään oudolta tai ollut laskeutunut paljoakaan enemmän, lähinnä tuo nyt oli ainoa ero mikä edes pisti silmään.

Pitsa itsessään maistui kyllä samalta kuten aina, eli tosi hyvältä. (toki mahdollisesti kaikki ihmiset ei tykkää tuosta jne.)

Teinkö siis jotain väärin, vai eiks noi pitsakivet (tai ainakaan tollanen perusmalli) toimi pakastepannupitsojen kanssa tms.? Ei kylläkään mikään iso menetys jos tuo ei toimi, oon vaan lukenut tuosta ohimennen vuosien aikana niin piti ostaa kun näin kaupassa moisen.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Laitetaan tännekin, nyt saa Suomeenkin helposti napolilaisia Biscotto di Sorrento kiviä. Samoja kiviä siis mitä Napolilaisissa pizzauuneissa on käytetty iät ja ajat.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Onkos kellään kokemuksia pizzakiven käytöstä tollasissa "marketti" pallogrilleissä. Lähinä siis tuli mieleen kun @kurwaslobo linkkaili tossa niin olisko mitään saumaa käyttää tota pyöreetä kalikkaa perusgrillissä vai tuleeko maksimilämmön saavuttaminen ongelmaksi sitten?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Onkos kellään kokemuksia pizzakiven käytöstä tollasissa "marketti" pallogrilleissä. Lähinä siis tuli mieleen kun @kurwaslobo linkkaili tossa niin olisko mitään saumaa käyttää tota pyöreetä kalikkaa perusgrillissä vai tuleeko maksimilämmön saavuttaminen ongelmaksi sitten?
Voit käyttää, ei se kivi tiedä missä ja miten se lämpenee.

Kunnon hiiliä kehiin ja vaikka pientä puukalikkaa niin saat lämpöä. Voit myös laittaa kaksi kiveä päällekäin tai esim. ohuita tulitiiliä kiven alle, jolloin pohjankaan ei pitäisi palaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Ainaki mitä kiviä käyttäny joskus, niin sen pitää antaa kunnolla lämmetä. Ehkä jokin 30-60 min on ollu suositus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom