Pienten kysymysten ketju

Jatkojohto 5-osainen kytkimellä 1,5 m

Nuo tuollaiset läppämalliset ovat vähän virallisemmin talliin sopivia. Tosin monen valmistajan läppämalli on rakenteeltaan sellainen että pistorasian pohja on muutaman millin normaalia syvemmällä, niin ettei muuntajat yms sivulle tilaa vaativat sitten toimikaan. Kannataa kurkata luukun alle ennen osoa.
 
Jatkojohto 5-osainen kytkimellä 1,5 m

Nuo tuollaiset läppämalliset ovat vähän virallisemmin talliin sopivia. Tosin monen valmistajan läppämalli on rakenteeltaan sellainen että pistorasian pohja on muutaman millin normaalia syvemmällä, niin ettei muuntajat yms sivulle tilaa vaativat sitten toimikaan. Kannataa kurkata luukun alle ennen osoa.
Tuo on kyllä harvinaista, omien kokemuksien mukaan noissa "seinäsyylissä" on pari milliä ylimääräistä pituutta liittimellä että menevät noihin ulkopistorasioihinkin suosiolla. Tosin yksi murkula oli vähän hilkulla, ei meinannut kaikissa sisäjatkojohdoissakaan toimia kunnolla kun oli niin lyhyt liitinosa. Siihen auttoi luova viilan käyttö että sai millin lisää tilaa. Tuo tapa ei todellakaan ole suositeltava tapa mutta tässä tapauksessa kyseinen laite oli sellaisessa tilassa ettei tavalliset tallaajat pääse sähläämään ja laitoin myös murkulaan teipin jossa varoitettiin viilaamisesta.
 
Tuo on kyllä harvinaista, omien kokemuksien mukaan noissa "seinäsyylissä" on pari milliä ylimääräistä pituutta liittimellä että menevät noihin ulkopistorasioihinkin suosiolla. Tosin yksi murkula oli vähän hilkulla, ei meinannut kaikissa sisäjatkojohdoissakaan toimia kunnolla kun oli niin lyhyt liitinosa. Siihen auttoi luova viilan käyttö että sai millin lisää tilaa. Tuo tapa ei todellakaan ole suositeltava tapa mutta tässä tapauksessa kyseinen laite oli sellaisessa tilassa ettei tavalliset tallaajat pääse sähläämään ja laitoin myös murkulaan teipin jossa varoitettiin viilaamisesta.
Mä olen törmännyt noihin roikkiin jossa on sen läpän alla n. 3mm paksu kumirengas riivisteenä, ja se on juuri sen 3mm liian syvällä se pistorasian pohja. Voiha tietysti olla että kaikki ovat samasta tehtaasta peräisin, mutta eri tuotemerkeillä niitä myydään.

Toisalta kun siihen kytkee suoran pistotulpan sama kumirengas tiivistää sen niin että se on sen ip44:n tasoinen myös johto kytkettynä, toisin kuin suurin osa "tavallisista" ip44 rasioista jotka eivät ole kovin tiiviitä johto kytkettynä.
 
Pistin sitten normaalin 6 osaisen jatkojohdon nippusiteillää kiinni hyllyn tolppaan ja johdon kanssa, sähkärithän tuosta saa cringeä mutta eipä pyöri pistosahan ja sirkkelin tiellä pöydillä.
 
Olen laittamassa olohuoneeseen 12v led nauhaa, ledeille tulee oma muuntajansa, mutta led nauhaan pitäisi saada ohjausvirta usb portista, eli kun usb porttiin tulee jännite, ledit syttyy. Miten tuo ohjausvirtapiiri kannattaa tehdä, riittääkö siihen pelkkä rele?
 
Olen laittamassa olohuoneeseen 12v led nauhaa, ledeille tulee oma muuntajansa, mutta led nauhaan pitäisi saada ohjausvirta usb portista, eli kun usb porttiin tulee jännite, ledit syttyy. Miten tuo ohjausvirtapiiri kannattaa tehdä, riittääkö siihen pelkkä rele?

Mikset käytä valmista kilkkettä sammuttamaan kaukosäätimellä ne ledit silloin kun siltä tuntuu? -->
3/10/24/44 Keys Mini IR Remote Controller For 3528 5050 RGB LED Strip Light ITBC | eBay

myöskin on muitakin versioita noista langattomista ohjaimista, jos ei suoraan pääse ir kaukosäätimellä tähtäilemään.

Vai tuleeko sieltä usb-portista jotain mystistä ohjausta?
 
Olen laittamassa olohuoneeseen 12v led nauhaa, ledeille tulee oma muuntajansa, mutta led nauhaan pitäisi saada ohjausvirta usb portista, eli kun usb porttiin tulee jännite, ledit syttyy. Miten tuo ohjausvirtapiiri kannattaa tehdä, riittääkö siihen pelkkä rele?
Kyllähän tuon voi toteuttaa 5V releeläkin, jos ohjauksena riittää vaan se tuleeko usb liittimeen sähkö vai ei.
 
Osaisko joku suositella hyvää perus työkalu-/ruuvarisarjaa pc:n ruuvailu- ja kasaushommaan? Clas Ohlsonilta ei löytynyt pieniä magneettikärkisiä ruuvimeisseleitä.
 
Itsellä ei mitään erillistä sarjaa ole, muutama ns. perusruuvvari vain. Pari erilaista ristipäätä ja yksi pieni talttapää. Missään noissa ei ole magneettisuutta joka tietty on selkeä miinus, mut oon pärjäilly :)
 
Osaisko joku suositella hyvää perus työkalu-/ruuvarisarjaa pc:n ruuvailu- ja kasaushommaan? Clas Ohlsonilta ei löytynyt pieniä magneettikärkisiä ruuvimeisseleitä.

Joku ihan perus sarja käy tietskarin ruuvaamiseen enemmän kun hyvin, esim itse olen topexin sarjalla kasaillut jossa tulee muistaakseni 3 eri talttakokoa ja 3 eri ristipäätä. Pienin noista käy sopivasti emon ym ruuvien ruuvaamiseen ja keskikoko vähän isompiin.
 
Magneetittomat ruuvarit ovat yksi tapa saada hermot riekaleiksi, jos on tottunut magneetillisiin...

Mutta vikahan on helpohkosti korjattavissa; magnetoi kärjen vaikkapa kiintolevystä revityllä neodyymimagneetillla... Jos tuota kovon magneettia magnetoimiseen käyttää, niin lätyskän toinen pää on N ja toinen S. Eli iloa ei juurikaan ole, jos vaan linttaa kärjen keskelle magneettia.

PC-räpsyissä ei tosiaan akkuvehje ole hyvin kätevä, koska useat ruuvit ovat niin hankalissa paikoissa. Emonkin kiinnitykseen tarvitsisi melko monta jatkokappaletta peräjälkeen, jotta nurkimmaiset ja muutoin hankalasijoitteiset ruuvit saisi laiteltua oikeille kierteille...

PH2 on sitten se ristipää, jota pöytä-PC:t tavallisesti käyttävät. Läppäreissä sitten mitä sattuu, mutta PH0 tai PH1 yleensä.
 
Viimeksi muokattu:
Meni trimmeristä kytkin hajalle ja löysin datasheetin kyseisestä kytkimestä, mutta en kyllä millään löydä suomen/ebay markkinoilta samanlaista. Eli mistä/minkälaista suosittelistte tilalle? Löytynyt varsin palio varteenotettavia, mutta pituus on ollut liian iso.

20130401221549_52528.jpg
 
Periaatteessa kyllä, läppärien DVD asemat ilmeisesti yleensä slimline SATA:a (12.7mm korkea) ja sellaisia USB adaptereita on kyllä.
Esim Slimline SATA / USB 3.0 Kaapeli Adapteri
Mutta (slimline) DVD asemat vetää enemmän virtaa kuin mitä yksi USB portti pystyy antamaan (USB2 0.5A, USB3 0.9A), nykyaikaiset yleensä jotain 5V maks 1.5-1.8A kun USB2 portista irtoaa 0.5A ja USB3:sta 0.9A. Eli jos koneista joissa meinasit käyttää ei löydy kahta USB3.0 porttia niin tarvitset ulkoisen virtalähteen siihen kaveriksi.
Tuossa Delockin USB 2.0 > normi SATA / slimline SATA jne ulkoisella virtalähteellä
DeLOCK USB SATA 1,8" ja 2,5" -sovitinkaapeli 44,90 €
Tai USB 3.0 > normi SATA, esim
DeLOCK 62486, 33€ | Hinta.fi
DeLOCK 61882, 35€ | Hinta.fi
Ja kaveriksi slimline sata adapteri, esim
DeLOCK SATA 22-pin / Slim SATA Adapter, 5€ | Hinta.fi

En sitten tiedä mitenkä noiden ulkoisten virtalähde mallien kanssa onnistuu se 5V output sille slimline DVD asemalle, kai siellä joku step down piiri on palikan sisällä.
Saattaa tulla helpommaksi vaan ostaa suosiolla se valmis ulkoinen DVD asema.
 
Mä kerkesin jo vastaamaan itselleni, pistin tämmössen tilaukseen: SATA TO USB 2.0 EXTERNAL CADDY ENCLOSURE COVER CASE FOR LAPTOP CD DVD RW DRIVE | eBay


Mut tossakin ehkä on kysymysmerkki se, että pitääkö tuohon nyt sit erikseen kytkeä joku virtalähde vai riittääkö USB portin virta. Väittävät, ettei vaadi erillistä lähdettä. Ja tosin, ku katoin tota aseman virtatietoja, ni ei se vaadi kuin 5 volttia ja 1.5 A, joten teoriassa nuo pelkät koneen USB-portit pitäisi riittää.

No, jos tuikkaat USB2 portteihin niin niistä edelleenkin irtoaa vain se á 0.5A ellei sitten ole jotain special charging portteja tjsp, ja normi portista täten 1.0A. Jos asema päättää hörpätä sen täydet 1.5A kun se pyöräyttää kiekon pyörimään tuhatta ja sataa niin huonolla tuurilla portin sulake laukeaa ja sen portin tarina on sitten siinä.
Itse laittaisin siihen sen aseman kaveriksi USB virtalähteen mihinkä kytkisin sen mukana tulevan "extra power" letkun.
Miksi riskeerata niitä koneen portteja? Luulisi nyt suurinpiirtein kaikilla olevan jonkinlainen seinään tökättävä 5V1A tai suurempi USB virtalähde, ja kun kerta aseman tarve on vain "satunnaisesti" niin tuskimpa siitä nyt niin paljon lisävaivaa on.

Toinen vaihtoehto on viedä virittely potenssiin kaksi ja hyödyntää Y-kaapelia tai kahta :D Olettaen että riittävästi USB portteja siinä koneen edessä jos ei koneen taakse jaksa kömpiä.
 
Kyllä käytännössä kaikki usbiportit antavat jotain 2-3A väliltä vähintään, mutta poikkeuksena paskaläppärit ja paskapowerilliset pöytäkoneet. Johdon tulee olla kunnollinen, kuten liittimien myös.

Powerbankit sitten asia erikseen; antavat luokkaa sen, mitä siinä lukee. Samoin myös usbi/microusbilaturit.
 
Onkohan mitään ongelmaa ottaa käytössä olevan tietokoneen 5voltin linjasta käyttöjännite ws2812 pohjasille ohjelmoitaville led nauhoille (3metriä / 144led/m = 432lediä (5050) koppasia ebay myyjät ei yllättäen anna mitään ampeeri tai watti lukuja, mutta kyllä nuo 5voltin käyttöjännitteestä varmaan virtaa aika reilusti nappaa. Veikkaisin että ainakin 9A luokkaa tms.

Onko tuosta siis haittaa toimivalle tietokoneelle. Pitäisikö jotain suodatusta rakentaa tietokoneen ja ledinauhojen väliin? Konkkapatteristo ja diodi? tai muuta järkevämpää vai onko tuollaisesta kuormasta haittaa tietokoneelle tuollaisenaan? Powerina 750W Evga G2. (24A 5voltin linja)

Tuon teholuokan (esim 5v/10A) itsenäisiä powereitakaan ei hirveästi liiku järki rahaan markkinoilla.
 
Onkohan mitään ongelmaa ottaa käytössä olevan tietokoneen 5voltin linjasta käyttöjännite ws2812 pohjasille ohjelmoitaville led nauhoille (3metriä / 144led/m = 432lediä (5050) koppasia ebay myyjät ei yllättäen anna mitään ampeeri tai watti lukuja, mutta kyllä nuo 5voltin käyttöjännitteestä varmaan virtaa aika reilusti nappaa. Veikkaisin että ainakin 9A luokkaa tms.

Onko tuosta siis haittaa toimivalle tietokoneelle. Pitäisikö jotain suodatusta rakentaa tietokoneen ja ledinauhojen väliin? Konkkapatteristo ja diodi? tai muuta järkevämpää vai onko tuollaisesta kuormasta haittaa tietokoneelle tuollaisenaan? Powerina 750W Evga G2. (24A 5voltin linja)

Tuon teholuokan (esim 5v/10A) itsenäisiä powereitakaan ei hirveästi liiku järki rahaan markkinoilla.

Ei pitäisi olla mitään ongelmia, olettaen tietysti että ledinauha on tarkoitettu 5V jännitelähteestä syötettäväksi. Mitään konkkia tai diodeja on täysin turha käyttää. Johtoihin kannattaa jo vähän panostaa, jos esim. 10 A virrasta puhutaan. Viidellä voltilla jännitehäviöt tulevat äkkiä ongelmaksi.

edit: Jaa, olikin käytössä olevan koneen powerista. Nykyaikaiset emolevyt ja näytönohjaimet taitavat kuormittaa ennen kaikkea 12V linjaa, ja kun powerikin on luultavasti hyvin ylimitoitettu, niin ei luulisi olevan ylikuormituksen riskiä.

Jos erillisen powerin tarvitset, niin käytettyjä tietokonepowereita saa pilkkahinnalla kierrätyskeskuksista ja muron/techin lahjoitetaan-osastolta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset infosta. Tosiaan 5voltin nauhaa ovat, jostain syystä tuo ws2812 ohjelmoitava rgb nauha tuntuu aina olevan 5voltin jännitteellä käytettävää. Jännitehäviöthän tuossa nauhassa melkosia on pidemissä vedoissa niinkun mainitsitkin.

Juuh ideana olisi käyttää tuota tietokoneen omaa poweria tilasyistäkin. Kyllä tuossa pitäisi varoja olla.. kellotettu 2600k ja 970gtx perässä ja loput perus kamat päälle.

Juuh itselläkin on hyllyssä pari vanhaa ATX poweria, mutta en viitsisi tilasyistä alkaa sellaista tuonne rakentamaan kun powerista saisi suoraan tuon tarvittavan jännitteen jos ei tietokone siitä vaan pahaa tykkää. Kohtuu pahaa piikkiähän toi kuormitettavuudessa vaa varmaan aikaan jos sopivasti ohjelmoitavia ledejä ajaa, mutta eipä tuo hirveän vaarallista varmaan ole. Jossain suositellaan laittamaan konkkaa noiden 5voltin narujen päähän, mutta lieneekö vaan varatoimi tai ajatus pienempiä powereita varten.
 
Saa olla kyllä lyhyttä nauhaa, tai sitten joutunee syöttelemään kohtalaisen useasta kohdasta. Jos 5V 9A nauhaan tuuppaa yhdestä päätä 5V, niin loppupäässä lienee joku 3V.

24 voltin nauhaa mieluummin. Moisille joku läppärin 19V powa, niin ollaan tehonkestossakin about kohdillaan...

5V ledi on kyllä niin naurettava, kuin vaan voi olla. Roskiin suoraan.
 
Jostain syystä ws2812 nauhat on melkeimpä aina 5volttisia, joskus on tainnut 12volttia olla.. niissäkin voi olla kyllä vaan joku kiinan hätäratkasu regu tms jossain kohtaa. Joka tapauksessa 5volttista jo nurkissa se reilu 4metriä on niin sillä mentävä. Eiköhän se siinä toimi niinkun muutkin jännitetasot, kun pitää vaan jännitehäviön mielessä.

3metriä ei tartte toki pötköön pistellä. Pisimmät taitaa olla 50cm pätkiä. Ohjelmoimallahan noita ohjataan eli jännitteen alentaminen turhaa kesto ajatellen.
 
Jostain syystä ws2812 nauhat on melkeimpä aina 5volttisia

Voisin kuvitella että tuon 5v käyttöjännite rajan asettaa ne piirit mitkä on ledeille siinä nauhalla, jos lisättäisiin regut vielä niin hinta menisi aika paljon ylöspäin. Itse ajan tuollaisia koneen virtalähteellä, 1500uF konkka molexilla, tiedä sitten onko tuo tarpeellinen.
60led vie sen ~3.5A jos ajetaan valkoisena tapissa(255,255,255)
 
Kiitoksia infosta, itsekkin jotain elkoa mietin sinne hieman tasottamaan piikkejä. Juuh kyllä tuo virtaa imasee varsinkin täysillä juurikin valkoisena, toki itse tuskin tarttee täysillä ajaa koskaa tuo 144led/metrille on sen verran reilusti että pystyy ajaa aika pienellä teholla varmaan.
 
ei kai noiden "diginauhojen" ole tarkoituskaan olla mitään valaisimia. kyllähän noita vilkkuvia valoja, joita on tarkoitus katsoa suoraan, saa ihan riittävän kirkkaita 5 voltillakin.
 
Jos laitteessa ei ole sisäisenä latausälyä, niin joku vakiovirtalaturi joka on tarkoitettu nimh akuille.

Telakkaan tulee vain pyöreä DC -liitin ja kahdesta liitinpinnasta lataa laitteen. Pitää tuo imuri varmaa purkaa joka tapauksessa niin selviää latausälyn tilanne!
 
Jossain oikein vanhassa rikkaimurissa oli pelkkä vaihtovirtaa antava muuntaja. Imurin sisällä taisi olla pelkkä tasasuuntaaja eikä muuta älyä. Tuossa voi olla kyllä muutakin.
 
Autoradiossa on joku 480 * 360 LCD värinäyttö. Näytön keskellä on yksi valkoinen juova vaakatasossa, joka ei reagoi signaaliin.

Kuinkahan monimutkainen vika mahtaa olla ja kannattaako edes lähteä tutkimaan?
 
JMN: Älä noiden elektropaskojen kanssa leiki. Akut AINA pilalla. Tee joku ulkoinen suojattu teholioneista tehty viritys siihen, tai laita SERriin.
 
Autoradiossa on joku 480 * 360 LCD värinäyttö. Näytön keskellä on yksi valkoinen juova vaakatasossa, joka ei reagoi signaaliin.

Kuinkahan monimutkainen vika mahtaa olla ja kannattaako edes lähteä tutkimaan?

Kokeile sen näytön lämmitystä lämpöpuhaltimella.
 
Ei mikään kysymys sinänsä, mutta tämä lienee oikea alue.

Hemmo shoppailee Iphonen osat Shenzenin hämäriltä kujilta ja kasaa itselleen puhelimen.

 
Kysytäänpä tällä osastolla uudelleen, kun täältä löytynee asiantuntemusta.

Auton tuulilasin sadetunnistimeen menee kolme johtoa: musta, ruskea ja violetti. Näistä pitäisi saada esiin 12V ja maa, jotta niistä voi ottaa virtaa muualle. Käytössä on yleismittari.

Tämä on suunnitelma:
Ensin etsitään 12V mittaamalla yleismittarilla jännitettä johtojen ja rungon välistä. Sitten kahdesta muusta johdosta testaan vastus mittaamalla rungon ja johdon välistä, ja näistä pienempiä ohmeja antava on maa.

Meneekö oikein vai hajoaako sensori ja auto palaa?
 
Viimeksi muokattu:
Meneekö oikein vai hajoaako sensori ja auto palaa?

Mihin olet sitä virtaa ottamassa sieltä? eikö olisi vain helpompi suoraan vaikka akulta tuoda johdot ja sulake väliin, läpivientejä löytyy yleensä molemmin puolin konetilaa.
 
Mihin olet sitä virtaa ottamassa sieltä? eikö olisi vain helpompi suoraan vaikka akulta tuoda johdot ja sulake väliin, läpivientejä löytyy yleensä molemmin puolin konetilaa.
Teen koteloon peilin taakse USB-portin kojelautakameran sähköliitäntää varten. Homman pitäisi olla helppoa ja onnistumisia on raportoitu muilta merkeiltä, mutta omasta autosta tai anturista ei löydy kytkentäkaaviota, josta selviää minulle mystisten johtojen värikoodaus. Niinpä pitäisi itse selvittää missä johdoissa kulkee virta ja missä signaali, ilman että tuhoan koko auton.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpä tällä osastolla uudelleen, kun täältä löytynee asiantuntemusta.

Auton tuulilasin sadetunnistimeen menee kolme johtoa: musta, ruskea ja violetti. Näistä pitäisi saada esiin 12V ja maa, jotta niistä voi ottaa virtaa muualle. Käytössä on yleismittari.

Tämä on suunnitelma:
Ensin etsitään 12V mittaamalla yleismittarilla jännitettä johtojen ja rungon välistä. Sitten kahdesta muusta johdosta testaan vastus mittaamalla rungon ja johdon välistä, ja näistä pienempiä ohmeja antava on maa.

Meneekö oikein vai hajoaako sensori ja auto palaa?

Kuulostaa ihan oikealta. Anturille tulee varmaan lämmitys johtoja pitkin, joten virtapiuhat voisivat olla paksummat kuin signaalijohto.
 
Tapaus:

kondensaattori jossa on n.1500V jännite. Kuinka mitata tuota jännitettä kuluttamatta kondensaattorin varausta?
Tarkotuksena siis kytkentä jossa jännite mitataan säännöllisin väliajoin ja jos on pudonnut alle vaikkapa 500V:n, konkka ladataan.
Tuo raja-arvo ei ole kovinkaan tarkka, lähinnä vaan tarkkailis milloin konkka on heikolla hapella niin saa uutta mehua.
 
Tapaus:

kondensaattori jossa on n.1500V jännite. Kuinka mitata tuota jännitettä kuluttamatta kondensaattorin varausta?
Tarkotuksena siis kytkentä jossa jännite mitataan säännöllisin väliajoin ja jos on pudonnut alle vaikkapa 500V:n, konkka ladataan.
Tuo raja-arvo ei ole kovinkaan tarkka, lähinnä vaan tarkkailis milloin konkka on heikolla hapella niin saa uutta mehua.

Jännitemittari/-anturi mahdollisimman korkealla tuloimpedanssilla. Jos konkka on kovin pieni ja mittausta tehdään jatkuvasti, se purkautuu kyllä hiljalleen.

Yleismittarin sisäinen resistanssi on usein suuruusluokkaa 10 MΩ, siltä pohjalta voi lähteä miettimään.
 
Jännitemittari/-anturi mahdollisimman korkealla tuloimpedanssilla. Jos konkka on kovin pieni ja mittausta tehdään jatkuvasti, se purkautuu kyllä hiljalleen.

Yleismittarin sisäinen resistanssi on usein suuruusluokkaa 10 MΩ, siltä pohjalta voi lähteä miettimään.

Tarkotus oli automatisoida tämä jännitteen tarkkailu ja tarvittava lataus.
Mielessä pyörinny tällänen skenaario:
1500voltille jännitteenjako 10Mohmin vastuksilla sata kertaa pienemmäksi ja opamppi komparaattorilla (ref.jännite 5v luokkaa) sitte kytkis latausta päälle tarvittaessa. Tämä opamppi ja jännitejako kävis päällä 10s välein (555-timer, arduino...)

Kaiken pitäis toimia hyvin virtapihisti. Se on vaan mun fiksaatio.
 
Itsellä kanssa vastaava fiksaatio virtapiheyden kanssa. Taas tuo 1500 volttia ja ISO konkka kuuluu amd:le ja nvidooteille, ne kun kuumuvat niin, että juotoksetkin murenevat... Ja tidossa on, että intelikin teki paskan nimetkä perskotti... Tuossahan tuo yksi dellin rakkine huutaa jonkun perkotin säestämänä :D No pistorasiasta tulee sähkettä.

Mihin käyttöön tämä 1,5kV homma on menossa? Jos käytät kytkentää, jossa ei ole vuotovirtoja, niin muovikonkat tarvitsevat äärettömän vähän ylläpitoa. Oikeastaan virtapiheyteen auttaa se, kun ei edes mittaa jännitettä, kun se pysyy luokkaa kuukauden käytännössä samana. Lataa hetken viikoittain ohjaten jollain äärivähän kuluttavalla prossulla, tai tekee ajastuksen CMOS-555:llä.

Vanhan sähkölätkän kortti on sitten ok, mutta ilman purkuvastusta on konkka ja lätkän kortin muutaja vaarassa lyödä läpi. Kannattaisi tehdä sarja transorbeista tai zenereistä suojaamaan kamppeita. Suojajänis vaikka kahteen kilovolttiin, niin ei paikat särkeydy. Kiinan 1N4007 kestää näköjään varmaankin ainakin 3kV läpilyömättä.

Nimim. HSuomi taisi olla murossa, jolta saa halvalla 0,22uF 1250V Wiman konkkia. Kestävät muutaman testauksella helposti yli 2kV ja siitä oikosulkien. Ja monia kertoja, yhtäkään en ole saanut rikki... Totta toki niitä voi kasata sarjaan, sarjassa ne ovat jo alunperinkin jaloistaan. Ovat olleet IGBT-lootien lätysköissä suodattelemassa linjoja nopeita transienteilta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla olisi tarkoitus rakennella jotain pientä ainakin koekytkentälevylle Arduinolla ja myös ilman Arduinoakin. Koska rakennellessa tulee varmasti sekä huolimattomuus- että osaamattomuusvirheitä, niin haluaisin jotenkin varmistaa etten kuitenkaan käräytä tietokoneen USB-portteja, kun Arduino on siihe yhteydessä. Mitenkähän tähän voisi varautua? Jos Arduinon mallilla ja valmistajalla on jotain merkitystä, niin omani ovat tällaisia.

Toinen juttu mikä askarruttaa mieltä on, että mikä olisi helpoin ja turvallinen tapa saada 5V jännite, kun Arduino ei ole käytössä. Noista kännykän USB-latureista taitaa juuri 5V irrota, mutta miten niistä saisi aloittelija turvallisesti virtaa koekytkentälevylle? Tarkoitus olisi puuhastella jotain logiikkapiirien yms. avulla ohjattavia ledejä ja 7-segment näyttöjä jne.
 
Vanhasta atx powerista (20pin) kuului pamaus, ja ihme kyllä mitään muuta ei tapahtunut?
Avasin powerin mutta mitään ihmeellistä ei näkynyt.
Testasin vielä emolevyä toisella powerilla ja ei vikaa.
Mistä pamaus kuului?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 355
Viestejä
4 505 324
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom