Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Totanoin.

Jälkikiristys on itseasiassa ehkä tarpeen vain uusilla alumiinivanteilla ekan-tokan asennuksen jälkeen. Tuore valettu alumiini puristuu hieman kasaan ja muokkauslujittuu. Parin ekan kiristyksen jälkeen tätä ei enää tapahdu.

Koska tuo on tavan tallaajalle aivan liian monimutkainen asia ymmärtää, auto-/rengasliikkeet ovat itseään suojellakseen ottaneet tavaksi ohjeistaa aina jälkikiristämään kaikki pyörät.

Ite puhdistan aina osat ja kierteet, voitelen kierteet ja mutterien kartiot kevyesti keraamitahnalla ja vedän kaikki ristissä momenttiin, kahdessa vaiheessa.
Onhan noita uusiakin vanteita tullut ”jälkikiristeltyä” mutta ei sille ole koskaan ollut oikeasti tarvetta.

Eikä niitä muuten jälkikiristellä autotehtaalla tai sieltä lähtiessä, eikä autokaupassakaan. Orkkispyörät on tehtaan jäljiltä siihen saakka, kun autoon vaihdetaan ekan kerran talvipyörät, ellei jotain joudu korjaamaan/asentamaan sitä ennen.

Aivan junttitouhua kiristellä pyöränpultteja/muttereita ilman momenttiavainta. Sopii hätätilanteisiin ja nappisilmä-Ladoihin.
Jälkitarkistaa kuten @Dunlop sanoi. Tosi harvoinhan ne mitään jälkikiristyksiä tarvii, mutta pienen hutiloinnin sattuessa se on ihan hyvä tarkistaa että pultit on kunnolla paikallaan. Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.
 
Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.
Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.

Olen aina ihmetellyt niitä tarinoita ja varoitteluita, että rengas vanteineen on voinut irronnut, koska jälkikiristys on ollut tekemättä. Tuleehan siitä nyt ihan helvetillinen meteli jo kauan ennen irtoamista?
 
Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.

Olen aina ihmetellyt niitä tarinoita ja varoitteluita, että rengas vanteineen on voinut irronnut, koska jälkikiristys on ollut tekemättä. Tuleehan siitä nyt ihan helvetillinen meteli jo kauan ennen irtoamista?
Pajero. Ja joo, ehkä se värähtely oli vähän sellaista, että piti ajaa tien sivuun tarkistamaan tilannetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 884
Viestejä
5 025 286
Jäsenet
80 591
Uusin jäsen
Ryan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom