Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
On käynyt surkeasti ja huomasin, että takarengas on tyhentynyt eilisillan ja tämän iltapäivän välissä. Tutkiessa huomasin, että ruuvi on mennyt takrenkaaseen. Miten kannattaisi toimia? Voinko yrittää auton omalla renkaanpaikkaus setillä paikata ja täyttää renkaan ja ajaa 1km päässä olevalle rengasfirmalle vai kannattaako suosiolla pyytää renkaiden vaihtaja kotiin ja vaihtaa samalla talvirenkaat alle ja viedä rengas korjattavaksi jos mahdollista. Ei ole renkaanvaihtoon tarvittavia välineitä itsellä käytössä.

20251102_175900.jpg
Koskaan en ole tuollaisissa tilanteessa korjauttanut rengasta, naula pois, omalla paikkasarjalla aineet sisään ja ajoa, jos vielä vuotaa niin kamelin paska nauha renkaasta läpi ja kovaa ajoa
 
Itsellä kävi vastaava keväällä ja kaskon hinausturvalla auto haettiin rengasliikkeelle paikattavaksi, eli kannattaa se kaskon kattavuus tarkistaa myös.
Hinaus ei siis maksanut mitään, sai samalla kyydin rengasliikkeelle, paikkaus maksoi jotain ja pääsi ajamaan kotiin varsin pian.
 
Jos on vain mahdollista, niin älä laita paikkapulloa renkaaseen vaan käy motonetista tms. hakemassa paikkaussetti (esim. Car Lux Tubeless-renkaan paikkaussarja (T-kahvalla) | Motonet Oy), ruuvi pois ja paikka tilalle. Rengas kannattaa olla täynnä ilmaa kun paikan laittaa. Jos ei onnistu, niin pumpulla ilmaa sisään ja ajaa sinne rengasliikkeeseen tai sitten tuo viimeiseksi ehotettu vaihtoehto eli hinaus.
 
Älä koske ruuviin.
Iske ilmaa renkaaseen juuri ennen korjaamolle ajoa ja aja korjaamolle.
 
Alkukesästä ilmastointi sanoi sopimuksensa irti ja tänään selvisi miksi. Oonko ymmärtänyt oikein, että noi 2 ylintä palikkaa putkissa on pelkät tulpat, todnäk yksinkertäisella o-renkaalla varustettu? Vai sisällä joku venttiili? Sherlokoin, että tuo alempi tulppa vuotaa. Ulkoisesti en löydä mitään vikaa putkista tai putkien liitoskohdista.

Yritän saada vaan käsityksen missä vika ja mitä korjaus vaatii. En luonollisesti itse lähde paineistettua kylmäainejärjestelmää purkamaan vaikka vuodosta päätellen se on hyvin todnäk tyhjä ja paineeton.

1.jpg


2.jpg
 
Alkukesästä ilmastointi sanoi sopimuksensa irti ja tänään selvisi miksi. Oonko ymmärtänyt oikein, että noi 2 ylintä palikkaa putkissa on pelkät tulpat, todnäk yksinkertäisella o-renkaalla varustettu? Vai sisällä joku venttiili? Sherlokoin, että tuo alempi tulppa vuotaa. Ulkoisesti en löydä mitään vikaa putkista tai putkien liitoskohdista.

Yritän saada vaan käsityksen missä vika ja mitä korjaus vaatii. En luonollisesti itse lähde paineistettua kylmäainejärjestelmää purkamaan vaikka vuodosta päätellen se on hyvin todnäk tyhjä ja paineeton.

1.jpg


2.jpg
Oiskohan tuo paisuntaventtiili? Mikä auto ja malli? Maksaa netistä tilattuna 20 eurosta ylöspäin.
 
Vielä muutama vuosi sitten, silloisesta Trafista, pystyi hakemaan pelkästään ajoneuvolla "turvakieltoa", eli se koski ainoastaan omistamia ajoneuvoja ja niiden tietojen luovuttamista eteenpäin. Edes katsastuskonttorilla tulostettavaan rekisteröintitodistukseen, ei kiellon voimassaolon aikana, tullut mitään osoite yms tietoja auton omistajasta. Tämä on nyt tainnut muuttua, eikä tällaista enää saa?
 
Vielä muutama vuosi sitten, silloisesta Trafista, pystyi hakemaan pelkästään ajoneuvolla "turvakieltoa", eli se koski ainoastaan omistamia ajoneuvoja ja niiden tietojen luovuttamista eteenpäin. Edes katsastuskonttorilla tulostettavaan rekisteröintitodistukseen, ei kiellon voimassaolon aikana, tullut mitään osoite yms tietoja auton omistajasta. Tämä on nyt tainnut muuttua, eikä tällaista enää saa?

Sai ainakin kesällä vielä oli eri nimellä ja paikka vaihtunut hiukan. Koitan löytää ja laitan viestin
 
Sai ainakin kesällä vielä oli eri nimellä ja paikka vaihtunut hiukan. Koitan löytää ja laitan viestin

Juu nuo tavanomaiset minulla on olleet jo vuosia ruksittuna, mutta puhun nyt paljon järeämmästä estosta. Kun se oli, kukaan ei saanut autosta mitään omistaja tai osoitetietoja, rekisterinumeron perusteella esimerkiksi. Nuo nykyiset on ihan pilipaliestoja.
 
Aivan niitä en oo löytänyt

Jostain syystä nykyinen Traficom päätti ilmeisesti poistaa tuon mahdollisuuden joka aiemmin oli ja sulautti sen DVV:n omaan turvakieltoon, mikä on ihan eriasia ja vaikuttaa kaikkeen. Miksi kaikki pitää pilata?
 
Parkkipatet yms maksavat käypää rahaa noista osoite ja henkilötiedoista, ja alkaa haittaamaan bisnestä jos ei pääse sakottaa
 
Isoin syy jarrujumeille on puhdas käyttämättömyys. Normi auto pysähtyy 90% ajasta etujarrujen voimin. Takajarrut eivät liiku ja jumittuvat. 120kmh esim motarin rampilla ja liinat kiinni jarrulla seisten ei pysähdyksiin asti noin kerran kuussa pitää jarrut käytössä oikein mukavasti. "Jokunen" VAG tuli herkisteltyä kun tein huollon puolella hommia.
Yksi yleinen on liukutapin suojakumin hajoaminen ja liukutapin ruostuminen.
 
Jostain kumman syystä tuli vaihdettua nastarenkaat väärinpäin. Yksi oikeanpuolelta edessä ja toinen vasemman puolelta takana. Onkohan kuinka vakavasta virheestä kyse? Itte ajattelin siis, että vloppuna vaihtaisin ne oikeinpäin
 
Jostain kumman syystä tuli vaihdettua nastarenkaat väärinpäin. Yksi oikeanpuolelta edessä ja toinen vasemman puolelta takana. Onkohan kuinka vakavasta virheestä kyse? Itte ajattelin siis, että vloppuna vaihtaisin ne oikeinpäin
Renkaiden ikä, ajokilsat, kuinka raju ajo, millä pinnalla ja minkä painoisella autolla vaikuttaa kaikki. Voi olla että nastoja lentelee, voi olla ettei irtoa yhtään.
 
Yllätyin, kun Fordin ohjekirjassa on renkaiden mutterien momentti 220nm. Normaalisti laittanut 120nm vanteesta riippumatta. Onko tuo ihan oikein?

1762943549507.png
 
160-190nm on tullut sähköautojen ohjeistuksiss vastaan, mut ei kyll noin korkeita vielä.

Ei tuo varmaan mahdotonta ole ja toki auton mallikin auttaisi paljon arvuuttelussa.
 
Mikähän voisi olla vian kohde, focus 2009 toisinaan kolahtelee edestä, sanoisin et kuskin puolelta. Kolahtelu kuuluu yleensä jos auton liikkuessa renkaita on käännetty ja kytkintä käyttää, joskus myös ihan montuissa ja toisinaan kiihdytyksissäkin mutta ei aina. Satoi tai paistoi eli kosteudella ei ole merkitystä.

Alapallonivel, raidetangonpää, tukivarsien puslat sekä koiranluu tarkastettu että kunnossa (itse en ainakaan väljää löytänyt). Iskarikin vaikuttaa olevan ehjä sekä jousi. Noita nyt renkaita vaihaessa tuli tarkasteltua ja kangella väännettyä josko jostain väljyyttä löytyisi. Kytkin pelittää normaalisti eikä luistata, niin tuskin sielläkään olisi vikaa.
 
Ei tuo nyt kovalle M14 pultille mikään paha ole (taitaa olla 210-240 riippuen onko 10.9 tai 12.9), mutta varmaan pysyy pienemmälläkin..
 
Ei tuo nyt kovalle M14 pultille mikään paha ole (taitaa olla 210-240 riippuen onko 10.9 tai 12.9), mutta varmaan pysyy pienemmälläkin..
tästä kovaa keskustelua mach-e fb ryhmässä. siellä osa kiristää tuohon 200 nurkille ilman ongelmia
itseä enemmän pelottaisi mahdollisten halpisvanteiden puolesta kartiomuttereiden halkaistessa vanteen..
 
Ja vastaten itse kysymykseen, kyllä tiukkuus on tosiaan tuo.
Näitä aiempaa isompia momentteja näkee entistä enemmän painavien ja tehokkaiden (erityisesti sähköautojen) spekseissä. Tähän on kaksi syytä: Auton vääntö ja isommat vanteet.

Pyöränpultit tai mutterit puristavat vanteen tiukasti napaa vasten ja tarkoituksena on nimenomaan saada navan ja ja vanteen välille riittävä kitkavoima vastustamaan luistamista. Jos liitos on liian löysä, voi vanne päästä luistamaan ja tuollaiset M14 ovat varsin kovilla jos vanne luistaa napaa vasten. Pultteja kun ei ole tarkoitettu leikkaavaa voimaa varten.

Nyt kun sillä sähköautolla runtataan poljin pohjaan, niin se 350 Nm välitön vääntö tarkoittaa yli 15 000 Nm vetävillä pyörillä tasauspyörästön kautta. Isommat vanteet taas välittävät momenttia vähemmän tiehen, jolloin sutimista tapahtuu vähemmän ja momentti vaikuttaa sitä enemmän napaan. Nyt tarvitaan sitten noita 200 Nm suuruusluokkaa olevia kiristysmomentteja, jotta saavutetaan riittävä varmuuskerroin vanteen luistamiselle. Se puristusvoima viidellä M14 pultilla @ 220 Nm vaikuttaisi olevan noin 50 000 kiloa jos nyt oikein laskin.
 
Näitä aiempaa isompia momentteja näkee entistä enemmän painavien ja tehokkaiden (erityisesti sähköautojen) spekseissä. Tähän on kaksi syytä: Auton vääntö ja isommat vanteet.

Pyöränpultit tai mutterit puristavat vanteen tiukasti napaa vasten ja tarkoituksena on nimenomaan saada navan ja ja vanteen välille riittävä kitkavoima vastustamaan luistamista. Jos liitos on liian löysä, voi vanne päästä luistamaan ja tuollaiset M14 ovat varsin kovilla jos vanne luistaa napaa vasten. Pultteja kun ei ole tarkoitettu leikkaavaa voimaa varten.

Nyt kun sillä sähköautolla runtataan poljin pohjaan, niin se 350 Nm välitön vääntö tarkoittaa yli 15 000 Nm vetävillä pyörillä tasauspyörästön kautta. Isommat vanteet taas välittävät momenttia vähemmän tiehen, jolloin sutimista tapahtuu vähemmän ja momentti vaikuttaa sitä enemmän napaan. Nyt tarvitaan sitten noita 200 Nm suuruusluokkaa olevia kiristysmomentteja, jotta saavutetaan riittävä varmuuskerroin vanteen luistamiselle. Se puristusvoima viidellä M14 pultilla @ 220 Nm vaikuttaisi olevan noin 50 000 kiloa jos nyt oikein laskin.
Miten se vanne voi luistaa napaan nähden kun siinä on pultit kiinni? Eihän se pääse liikkumaan edes millin osaa. Ja mitä väliä sillä olisi vaikka se millin pääsisikin liikkumaan? Suurempi välyshän on jo voimansiirrossakin.
 
Miten se vanne voi luistaa napaan nähden kun siinä on pultit kiinni? Eihän se pääse liikkumaan edes millin osaa. Ja mitä väliä sillä olisi vaikka se millin pääsisikin liikkumaan? Suurempi välyshän on jo voimansiirrossakin.
Jos kartio pultti/mutteri pääsee liikkumaan, vanne ei ole tiukasti vasten napaa. Jos näin on, aukeavat nuo pyöränpultit vähitellen ja/tai vääntyvät/katkeavat. Vanteen reikä kun ei ole millilleen pultin kokoinen, mikä tarkoittaa että vanne pääsee liikkumaan pyörimissuunnassa ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän myös poikkisuunnassa, nopeuttaen koko tilanteen eskaloitumista. Kokeiltu on, ei mukava fiilis kun tunnet että rengas meinaa irrota ja koko auton keula hakee sen mukaan mikä pultti on vielä edes hiukan kireällä.
 
Jos kartio pultti/mutteri pääsee liikkumaan, vanne ei ole tiukasti vasten napaa. Jos näin on, aukeavat nuo pyöränpultit vähitellen ja/tai vääntyvät/katkeavat. Vanteen reikä kun ei ole millilleen pultin kokoinen, mikä tarkoittaa että vanne pääsee liikkumaan pyörimissuunnassa ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän myös poikkisuunnassa, nopeuttaen koko tilanteen eskaloitumista. Kokeiltu on, ei mukava fiilis kun tunnet että rengas meinaa irrota ja koko auton keula hakee sen mukaan mikä pultti on vielä edes hiukan kireällä.

Siis se pultti/mutterihan on kartio joka vetää kyllä ihan tiiviisti kiinni siihen vanteen reikään. Ei siihen jää mitään tilaa ympärille.

1763051605816.png
 
Siis se pultti/mutterihan on kartio joka vetää kyllä ihan tiiviisti kiinni siihen vanteen reikään. Ei siihen jää mitään tilaa ympärille.

1763051605816.png
Paitsi jos jää liian löysälle, tulee tarpeeksi vääntöä ja tuloksena että pultti alkaa liikkumaan. Sopivasti etenkin sähköautolla onnistuvia teräviä kiihdytyspiikkejä paikaltaan maksimiväännöillä ja painavalla autolla, kyllä se alkaa aueta. Plus sulla ei tarvitse olla paljoa likaa/ruostetta/muuta paskaa navan ja vanteen välissä niin tilanne on valmis. Välissä oleva aine puristuu vähitellen jos momenttia ei ole tarpeeksi, päästäen tässäkin tapauksessa pultin löystymään ja taas on vanne irti.
 
Siis se pultti/mutterihan on kartio joka vetää kyllä ihan tiiviisti kiinni siihen vanteen reikään. Ei siihen jää mitään tilaa ympärille.

1763051605816.png
Jos ajattelee että kiristät vain löyhästi, kartio on vanteen kolossa eikä varsinaisesti pääse siinä enää liikkumaan mutta kaikki renkaalta tuleva vääntö on pulttien varassa sivusuunnassa jota ne ei kestä. Kunnon tiukkuudella vanne ja napa on yhtä puuta eikä kiertymistä / pulttiin nojaamista pääse tapahtumaan. Ja ainakin PSA:lla on pultteja ilman kartiota. Ne on suoralla laipalla.
 
Miten se vanne voi luistaa napaan nähden kun siinä on pultit kiinni? Eihän se pääse liikkumaan edes millin osaa. Ja mitä väliä sillä olisi vaikka se millin pääsisikin liikkumaan? Suurempi välyshän on jo voimansiirrossakin.
Kuten sanoin, pulttien tarkoitus on estää pyöriminen aikaansaamalla riittävä kitkavoima navan ja vanteen välille. Jos kitkavoima ei ole riittävä (=pultit laittaa vaikka vain 30 Nm momenttiin), niin ei tarvita kuin rajallinen määrä kiihdytyksiä ja jarrutuksia niin pultit on sormin pyöriteltävän löysällä. Se mainitsemani 15 kNm momentti saa kyllä liitospinnat sen verran joustamaan, että välystä syntyy. Ensin todella vähän, mutta kerta kerralta kasvaen. Pulttiliitoksella kun on myös sellainen taipumus, että löysä pultti pyrkii aukeamaan eikä kiristymään. Voit kokeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 850
Viestejä
4 994 371
Jäsenet
80 161
Uusin jäsen
pappojenpappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom