Sinun on varmaan nyt viisainta myöntää olleesi väärässä teknisessä kysymyksessä ja nöyrtyä karkkilupauksen täytäntöönpanoon.Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?

Minullakin on autossa tuollainen "talteenotto"-tekniikka, ja alkuperäinen akku käy ja kukkuu vielä iloisesti vaikka täyttää syksyllä 12 vuotta.Ekologistahan tuo ei ole, koska vastaavasti akut kuluvat vaihtokuntoon nopeammin.
Luulenpa, että myös syklin syvyydellä on olennaista vaikutusta akun kestoon. Pieniä syklejä akku kestää paljon (vrt. jokainen käynnistys) mutta syviä vain vähän (valot päällä vkl yli).Käytännössä joo. Jos lyijyakkua ei pilata syväpurulla tms, niin syklimäärähän sen akun eliniän määrää, ja kyllähän tuolla systeemillä niitä syklejä tulee moninkertaisesti.
Semmoinenkin tekijä on, että täydessä akussa rikkihapon väkevyys ja syövyttävyys on suurimmillaan. Akkulevyt syöpyvät vähän hitaammin jos akku on keskimäärin aina vähän vajaa. Tämä korostuu lämpimässä, eli varsinkin kesäaikaan on ihan hyvä, että akku ei ole jatkuvasti aivan täynnä.