Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Aika paljon on videoita siitä, että jos akku sattuu pääsemään tyhjäksi, ei se enää lähdekään latautumaan.
Saa sen kierrettyä, siitä varmaan vielä enemmän videoita. Ratkaisuna toimii myös, että lataa kerran vuoteen niin ei pääse tyhjenemään ongelmaksi asti.
 
Saa sen kierrettyä, siitä varmaan vielä enemmän videoita. Ratkaisuna toimii myös, että lataa kerran vuoteen niin ei pääse tyhjenemään ongelmaksi asti.
Olihan siellä videoita siitäkin, miten sen saa korjattua. Muutaman katsoin ja niissä ainakin koko aparaatti purettiin atomeiksi. Ei innostanut alkaa semmoiseen hommaan.
Ja osa on mennyt pimeäksi ihan silläkin, että on annettu virtaa "liikaa" ja akku mennyt liian tyhjäksi.
 
Muistaa vaan katsoa auton ohjeesta miten se pitää kytkeä siihen startstoppiin. Yleensä plus akun plussaan ja miinus runkoon (ei akkuun), riippuu autosta.
Tähän sanon että ihan on ok kytkeä myös akun miinukseen koska ainoa syy välttää akun miinusta on kipinöinti mutta ei startti boostauksessa ehdi syntyä niin paljoa vetyä että kipinöinnillä olisi merkitystä. Itse aina mieluusti laittaisin runkoon mutta tuntuu että ainoastaan miinus navasta saa sen hyvän maadoituksen.
 
Tähän sanon että ihan on ok kytkeä myös akun miinukseen koska ainoa syy välttää akun miinusta on kipinöinti mutta ei startti boostauksessa ehdi syntyä niin paljoa vetyä että kipinöinnillä olisi merkitystä. Itse aina mieluusti laittaisin runkoon mutta tuntuu että ainoastaan miinus navasta saa sen hyvän maadoituksen.
Veikkaisin syyn enemmän olevan akun valvonta kuin kipinät uusissa autoissa.
 
Kai se uusissakin autoissa akun miinus on vedetty suoraan maihin lyhkaisella kaapelilla. Paha sita valvoa kummalla puolella paksua kaapelia syotto on.
Esim. BMW:llä se anturi on juuri siinä akun miinus kengässä, joten siksi miinuskaapeli pitää laittaa runkoon. Tosin BMW:n kanssa se apuvirta annetaan konehuoneen apuvirtapisteisiin, eli on menty metsään jo siinä vaiheessa kun on alettu sitä akkua kaivamaan sieltä kontista esiin apuvirran antamista varten.
 
Mikakohan se anturi mahtaa olla mista puhutaan? Onko niita hajonnut apuvirran antamisen yhteydessa? Tai onko ylipaataan mitaan tarinoita viimeisen 20 vuoden ajalta etta apuvirta olisi mitaan aiheuttanut. Itse olen yhden latauksessa olleen akun rajayttanyt mutta se liittyi vetyyn ja se syttyi rallakan suihkusta.
 
Mikakohan se anturi mahtaa olla mista puhutaan? Onko niita hajonnut apuvirran antamisen yhteydessa? Tai onko ylipaataan mitaan tarinoita viimeisen 20 vuoden ajalta etta apuvirta olisi mitaan aiheuttanut. Itse olen yhden latauksessa olleen akun rajayttanyt mutta se liittyi vetyyn ja se syttyi rallakan suihkusta.
Viimeisen parikymmentä vuotta on autojen lyijyakun latausta ja sen varaustilaa valvomassa ollut oma järjestelmänsä. Tämä sallii muun muassa mikrohybridiautot, joissa akkua ei ladata ajossa ihan täyteen. Niissä voidaan esimerkiksi moottorijarrutuksessa ladata enemmän, jolloin polttoainetta säästyy ja maailma pelastuu. Start-stopin toiminnalle on myös tärkeää tietää akun varaustila. Järjestelmässä akun virtapiiriin lisätään yleensä virtamittari. Yleensä se sijaitsee maapuolen akkukengässä. Järjestelmän kanssa voi tulla ongelmia, jos akkua ladataan suoraan navoista tai apuvirtaa annetaan suoraan navoista. Akun varaustilaa säätelevällä ja tarkkailevalla järjestelmällä ei tällöin ole enää oikeaa tietoa akun todellisesta varaustilasta. Ei se ajoa estä, mutta aiheuttanee erilaisia virheilmoituksia. Moni järjestelmä oppii ajan ja ajon kanssa taas tavoille, joskut saattavat vaatia resettiä ja vikakoodien poistoa testerillä.
Rikki tuota tuskin saa apuvirtaa antamalla, vikatilaan helpostikin. En ole kuullut tai nähnyt, että uudemmissakaan autoissa olisi koskaan mitään saatu rikki apuvirtaa antamalla. Essonpaarissa ja iltapaskojen jutuissa näistä olen tosin kuullut.

Linkissä lisää aiheesta, lähinnä Boschin versiosta:
Electronic battery sensor
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 831
Viestejä
4 649 973
Jäsenet
76 307
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom