• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Pienet apukäynnistimet eli starttiboosterit

Tuon ostin jonkun älynväläyksen takia kun oli syksyllä myynnissä ja taisi olla vielä tuota hintaa halvemmalla. Buusterin akun latausvirta 5V/1A... kestää muuten kauan saada täyteen. PD-laturilla tuota ei saa edes ladattua, tai ainakaan Pinepowerin pd-lähdöllä, no se on yksi ja sama kun ei se 5W korkeammalla teholla edes lataudu.

Automatiikan ohitusta tuossa ei ole, eli jos akku pahasti kyykännyt, ei välttämättä saa startattua autoa ollenkaan.

edit en ole käyttänyt mihinkään, ollut vaan varalla, niinpä en tiedä toimiiko tuo kunnolla auton starttiapuna
Tuo Lidlin härpäke tavallaan kiinnostais kun lupailevat 3v takuuta. Ei kai se ihan paskaa voi olla? Tai ehkä on ja luottavat ettei moni jaksa reklamoida. :D Aiemmin ostettu Einhell kaivettiin kaapista viime viikolla ja ei mitään elonmerkkejä kun laitoin latautumaan (itse laite siis, autolle asti en päässyt). Käyttökertoja tuli pyöreät 0. Yhtähelvettiä-merkkiset laitteet jäävät siis jatkossa kaupan hyllylle.
 
Ainakin Noco ei ilmeisesti osaa tehdä mitään, jos akun varaus tarpeeksi alhainen (jossain puhuttiin tasosta 2V jolloin ei tunnista kiinni olevaa akkua) mutta overridella saadaan pakotettua antamaan starttivirtaa.
Eikös se silloin toimi aivan oikein? Eli käyttäjä itse ohittaa tuon turvaominaisuuden tarvittaessa.
 
Eikös se silloin toimi aivan oikein? Eli käyttäjä itse ohittaa tuon turvaominaisuuden tarvittaessa.
Niin toimii. Keskustelu oli siitä, että tuota ominaisuutta ei puheena olleessa Lidlin laitteessa siis taida olla. Eli voi olla oikein tiukassa paikassa huonompi kuin Noco vaikka tehot riittäisi muuten.

Kaikissa tällaisissa se huono puoli, että vasta kun joutuu käyttämään, näkee onko laitteesta mihinkään. Youtubessa on kyllä pari videota missä ovat saaneet näillä Lidlin vehkeilläkin autoja käyntiin. Alkeellisemmilta vehkeiltä ne kyllä vaikuttaa kun vaikka Nocot.
 
Tuo Lidlin härpäke tavallaan kiinnostais kun lupailevat 3v takuuta. Ei kai se ihan paskaa voi olla? Tai ehkä on ja luottavat ettei moni jaksa reklamoida. :D Aiemmin ostettu Einhell kaivettiin kaapista viime viikolla ja ei mitään elonmerkkejä kun laitoin latautumaan (itse laite siis, autolle asti en päässyt). Käyttökertoja tuli pyöreät 0. Yhtähelvettiä-merkkiset laitteet jäävät siis jatkossa kaupan hyllylle.
Einhellissä lienee ollut LiPo- akku samoin kuin tuossa Lidlin laitteessakin, joka kuolee kyllä vuoden-kahden aikana jos varausta ei tarkisteta ja ladata välillä. Joku akkuasiantuntija varmaankin osaa sanoa tarkemmat arvot, mutta yleensä nämä akkuvehkeet (LiPo/Li-ion) suositellaan varastoitavaksi 50-60% ladattuna ja sittenkin muutaman kuukauden välein tarkastaa varaus ja ladata tarvittaessa.
Tuo Lidlin laite ajanee asiansa kyllä, mutta ei kai näitä taskukokoisia pikkulaitteita ole tarkoitettukaan käynnistämään kuukauden -30 °C pakkasessa seisonutta 0V akkujännitteellä varustettua autoa. Nuo NOCOn laitteet ovat sellaiseen paremmin soveltuvia mm. tuon jännitteen tunnistuksen ohituksen kanssa.
Omassa käytössä on viitisen vuotta vanha Telwin Drive joka vastannee kokoluokaltaan suunnilleen tuota Lidlin laitetta. Säilytetty noin 50% varauksessa ja varauksen tarkistan kuukauden-kahden välein. Viimeviikolla muutama auto tuli sillä startattua (täyteen ladattuna tietenkin) ja hyvin näyttää toimivan edelleen. Muuten käyttö todella satunnaista pienkonekännistelyn apuna/varavirtalähteenä puhelimelle/läppärille/12V virtalähteenä.
 
Nyt tuli tuo NOCO ja onhan tuo jo painonsa perusteella aika paljon jämymmän oloinen, kuin naapurin Telwin 9000.

IMG20240109142707.jpg

IMG20240109142722.jpg
 
Einhellissä lienee ollut LiPo- akku samoin kuin tuossa Lidlin laitteessakin, joka kuolee kyllä vuoden-kahden aikana jos varausta ei tarkisteta ja ladata välillä. Joku akkuasiantuntija varmaankin osaa sanoa tarkemmat arvot, mutta yleensä nämä akkuvehkeet (LiPo/Li-ion) suositellaan varastoitavaksi 50-60% ladattuna ja sittenkin muutaman kuukauden välein tarkastaa varaus ja ladata tarvittaessa.
Juu, näin on varmasti päässyt käymään. Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia. Toisaalta ainakin tuon Lidl vehkeen voi unohtaa, koska ei noita enää edes löydy mistään. Neljä myymälää tsekattu ja jääkööt siihen.
 
Juu, näin on varmasti päässyt käymään. Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia. Toisaalta ainakin tuon Lidl vehkeen voi unohtaa, koska ei noita enää edes löydy mistään. Neljä myymälää tsekattu ja jääkööt siihen.
Tarviiko noiden latausta jatkuvasti oikeasti edes tarkistella? Ostin sen Lidlin buusterin syksyllä enkä muistanut silloin edes ladata. Nyt kun latasin oli 3/4 tolppaa virtaa valmiiksi akussa eli varmaan se mikä siinä alun alkaenkin oli. Se vekotin ei itsestään paljoa näyttänyt virtaa purkavan. Sesonkiaikana eli pakkaskaudella tietty hyvä tarkistella ja latailla välillä jotta varmasti toimii kun tarve on.
 
Jotenkin työlästä muistaa kuukauden välein tarkistella akun varausta, mutta eipä kait ole vaihtoehtoja jos meinaa tommosen hankkia.
Tarviiko noiden latausta jatkuvasti oikeasti edes tarkistella?
Ei pitäisi tarvita. Kuten muissakin litiumakkulaitteissa, siis silloin kun niitä vain säilytetään, lähtisin aluksi kokeilemaan ja kun näyttää siltä ettei tarvitse niin hyvin pitkä kontrolliväli riittää. Nykyään hyvä esimerkki on sähköpotkulauta. Kun ensimmäisen talvisäilönnän jälkeen on yhä edelleen se melkein sama 50-60% johon akku käyttökauden jälkeen jäi, niin ei tule seuraavana syksynä katsottua mitään muuta kuin hyvä alkuvaraus(eli ei täynnä kuten usein käyttökaudella). Jos sen jälkeen on joku kevät käyttöön otettaessa yllätys, siitä tietää tuntien tulleen täyteen.

Tietysti eräiden valmistajien (tai brändääjien) ohjeita seuraten, täyteen ladaten esim. kuukauden välein, saa akut nopeammin pilalle. Tyhjäksi päästäen myös, jos nyt sattuisi olemaan niin huonolaatuinen akusto tai kusipäisesti suunniteltu laite että tovissa itsensä tyhjentää.

Näihin syihin liittyen arvoistaisin erityisesti apukäynnistimen nopeaa latausmahdollisuutta, siis esimerkiksi 65W PD missä tahansa ja oikeasti käytössä olevasta powerbankista. Sillä välttyy kiusaukselta säilyttää boosteria täyteen ladattuna jolloin se ei varmasti säily pitkään hyvänä.
 
MItenkä näiden kuuluu toimia?

Diesel-auto ei lähtenyt tänään käyntiin tämmöisellä, kun vaatii pitkän startin. Kokeilin sitten parilla käynnistysakullakin (työpaikan starttiboosteri), ja ei niilläkään.
Sitten lähti käyntiin perinteisellä auto on käynnissä ja suoraan kaapelit käynnistämättömään autoon, ja vähän aikaa oli johdot toisissaan kiinni että lataili jne. Ei silloinkaan lähtenyt ykkösellä käyntiin, vaan vaati virtanapin kääntöä starttiasentoon ja "nytkytti" itsensä käyntiin.

Toimiiko joku kallis malli paremmin, vai antaako ne vaan hetkellisen virtapiikin? Akku oli varmasti tosi kylmä, sillä pakkasta oli 27 astetta ja auto seisoi 24h paikoillaan... Että auttaako tuossa tilanteessa edes mikään kalliskaan boosteri, vai onko niin että pitäisi akkua jollakin keinolla pystyä lämmittämään, esim. sisätilalämppärillä (akku peräkontissa).

Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
 
Viimeksi muokattu:
Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
On niissä isoja eroja. Kaveri osti motonetin halvemman oliko Telwin? ja sillä ei saanut edes 1.6 bensakonetta kesällä käyntiin kun akku oli huonona.
 
MItenkä näiden kuuluu toimia?

Diesel-auto ei lähtenyt tänään käyntiin tämmöisellä, kun vaatii pitkän startin. Kokeilin sitten parilla käynnistysakullakin (työpaikan starttiboosteri), ja ei niilläkään.
Sitten lähti käyntiin perinteisellä auto on käynnissä ja suoraan kaapelit käynnistämättömään autoon, ja vähän aikaa oli johdot toisissaan kiinni että lataili jne. Ei silloinkaan lähtenyt ykkösellä käyntiin, vaan vaati virtanapin kääntöä starttiasentoon ja "nytkytti" itsensä käyntiin.

Toimiiko joku kallis malli paremmin, vai antaako ne vaan hetkellisen virtapiikin? Akku oli varmasti tosi kylmä, sillä pakkasta oli 27 astetta ja auto seisoi 24h paikoillaan... Että auttaako tuossa tilanteessa edes mikään kalliskaan boosteri, vai onko niin että pitäisi akkua jollakin keinolla pystyä lämmittämään, esim. sisätilalämppärillä (akku peräkontissa).

Tai mietin siis, että olisinko saanut tuon auton käyntiin jollakin Nocco GBS tms. uudella 200e mallilla? Nykyinen on siis joku 8000mAh noin 70e tuote
Olen diesel-autoissa hyväksi keinoksi todennut käyttää pari kolme kertaa virtoja päällä ja sitten vasta kokeillut startata. Ajatuksena maksimoida hehkutus.Tälleen on tärähtänyt käymään huomattavasti nopeammin, kuin ilman lisähehkutusta. Kaapeleilla ja lyijyakkuboosterilla tosin vaan testannut.

Armeijassa myös todisti, kun perinteinen konetyöukko lämmitti imuilmaa polttamalla paperia ilmanpuhdistin irti vaan tämä on jo toinen tarina. :D

Omassa Telwin Drive 9000 (LiPo) on ohjeena 3sec starttaus, 15sec tauko, 3sec starttaus, jos ei vieläkään käynnisty kahden minuutin odotus. Joten kannattaa selvittää ennen ostoa voiko Nocoa käyttää pitkään sahaukseen vai tuleeko uloskuoristaan.

Rahat varmaan kannattaa tosiaan käyttää sen starttiakun lämmitysratkaisuun.
 
Olen diesel-autoissa hyväksi keinoksi todennut käyttää pari kolme kertaa virtoja päällä ja sitten vasta kokeillut startata. Ajatuksena maksimoida hehkutus.Tälleen on tärähtänyt käymään huomattavasti nopeammin, kuin ilman lisähehkutusta. Kaapeleilla ja lyijyakkuboosterilla tosin vaan testannut.

Armeijassa myös todisti, kun perinteinen konetyöukko lämmitti imuilmaa polttamalla paperia ilmanpuhdistin irti vaan tämä on jo toinen tarina. :D

Omassa Telwin Drive 9000 (LiPo) on ohjeena 3sec starttaus, 15sec tauko, 3sec starttaus, jos ei vieläkään käynnisty kahden minuutin odotus. Joten kannattaa selvittää ennen ostoa voiko Nocoa käyttää pitkään sahaukseen vai tuleeko uloskuoristaan.

Rahat varmaan kannattaa tosiaan käyttää sen starttiakun lämmitysratkaisuun.

Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
 
Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
Ei tietoa tai kokemusta, mutta toimisko joku tämmönen akun ympärille laitettava lämmitinratkaisu?
zerostat.jpg
 
Mitenkä tuollaisen kontissa olevan akun muuten lämmittää parhaiten ? Jos ei mitään ihmeellisyyksiä enää viitsi, kun halpa auto. Onko yksinkertaisin vaan sisätilalämppäri huutaa tarpeeksi kauan, jolloin myös kontissa oleva akku lämmennee? Ja ottaa vaikka suojakangaspalat tieltä pos lämmitystä tehostaakseen?
Jaa vois kuvitella että saa lämpiämään sisätilalämppärillä. Ei tosin mitenkään energia tehokkaasti. Oiskohan nuista sulanapitokaapeleista mihinkään, jos pystyisi ympärille pyörittää?
 
Jos se yksi ylimääräinen töpseli ei haittaa tilannetta, niin ainahan sinne voi tunkea akun alle/ympärille vaikka liskoille tarkoitetun lämpömaton.
 
Miten tekisitte?
Pakottavista syistä kahdella autolla reissuun.. Näyttää pakkasta puskevan, vieläpä useamman päivän ja auto olisi vaan "parkissa" ulkosalla..
Pelkona on, että -26 speksatut pakkaset (yö) vie akun taasen jääksi, ja eipä saa starttaamaan sitten. Töihinlähtö aamuna näkyy olevan noin -17, joista lämpötiloista on yleensä startannut, mutta nyt joutuu tosiaan olemaan ainakin 64h ulkosalla ennen tuota, ja epäilen starttiherkkyyttä. Jätti kerran lähtemättä; tosin oli hirmupakkaset -31 aamulla ja 26h seisoi paikallaan..


Akku sijaitsee takakontissa ja on kohtuu helposti irrotettavissa..

Kannattaisikohan akku kantaa varmuuden varalta hotellihuoneeseen? SIt pakkasaamuna löisi vaan takaisin kiinni autoon ja kiinnittelisi paremminjoutessaan?Toinen vaihoeho olisi löytää hallipaikka, jota en keksi kyseisestä lomakohteesta.
 
Jos muutenkin akkua irrottelet hotellihuoneeseen (wtf) niin vie se motonettiin ja uusi tilalle niin nukut patemmin?
 
Ääni tälle. Kuulostaa huonolta akulta jos on startti ongelmia.
Noh, ei ole ollut ongelmia alle -20 asteen pakkasissa. Autossa ei ole mitään lämmitintä. On jättänyt kerran käynnistymättä, kun pakkanen oli 24h yli 30astetta ja auto ulkona... Diesel.


Onkohan majoituslaitoksessa jo olemassa käynnistysapu?
Sekin kannattaa kysyä etukäteen.

Tämä on mielenkiintoinen, pitää kysäistä. Niin aikaisin töihin lähtö suoraan majoituksesa, niin ei viitsisi säätää enää töihin lähtiessä. Pelaisin mielellään varman päälle..
En siis tiedä mikä on normaalia, mutta kyllä nyt on luvannut -29 astetta taasen yöksi ja kolme yötä yli -23 astetta.. Liekkö enää siitä sit käynnistyy diesel auto. Sillä mietin akun viemistä sisälle ihan tosissaan. Jos ois joku lämppäri tolle, niin en epäilis, mut ei oo.
 
Asiaton käytös - flamettaminen, nollapostaus
kyllä teillä akut huonossa hapessa ku boostereita tarvii ja autot on velalla ostettu
 
Pystyneekö auton laittamaan akkulaturiin, ja toimisikohan tuo taktiikka käynnistyksen varmistamiseen? 3 päivää luvattu nyt yli -32 asteen pakkasia, ja epäilen että auto routii ja pahasti.
Lämmitintä ei ole, kun pärjätty -25 alle pakkasilla ilmankin.
Jos löydän sähköä, niin lieneekö ottaa virtaa akku vastaan, jos lyön sukoon kiinni ja lataamaan akkua (en jää valvomaan latausta), ja muutaman päivän siinä seisoo..
Nimimerkillä; mietinnässä, että mitä teen tuon auton kanssa, kun reissussa olen ja ei ole tavan tallipaikkaa (kotona) tarjota, vaan kylmä ulkoilma ja -72h seisomista yli -30 pakkasissa..
 
Pystyneekö auton laittamaan akkulaturiin, ja toimisikohan tuo taktiikka käynnistyksen varmistamiseen? 3 päivää luvattu nyt yli -32 asteen pakkasia, ja epäilen että auto routii ja pahasti.
Lämmitintä ei ole, kun pärjätty -25 alle pakkasilla ilmankin.
Jos löydän sähköä, niin lieneekö ottaa virtaa akku vastaan, jos lyön sukoon kiinni ja lataamaan akkua (en jää valvomaan latausta), ja muutaman päivän siinä seisoo..
Nimimerkillä; mietinnässä, että mitä teen tuon auton kanssa, kun reissussa olen ja ei ole tavan tallipaikkaa (kotona) tarjota, vaan kylmä ulkoilma ja -72h seisomista yli -30 pakkasissa..
Yksi vaihtoehto on laittaa konepellin alle sisätilalämppäri pöhöttämään. Sen tosin pitää aika kauan siellä pöhötellä, että hyötyä on, mutta noin sain kerran yhden diisselin käyntiin, kun webasto hajosi ja pakkasta oli +30 astetta.

kyllä teillä akut huonossa hapessa ku boostereita tarvii ja autot on velalla ostettu
Tein omaan akkuuni Forte-käsittelyn ja nyt akun ahtopaineet on tuplat normaalista.
 
Miten tekisitte?
Pakottavista syistä kahdella autolla reissuun.. Näyttää pakkasta puskevan, vieläpä useamman päivän ja auto olisi vaan "parkissa" ulkosalla..
Pelkona on, että -26 speksatut pakkaset (yö) vie akun taasen jääksi, ja eipä saa starttaamaan sitten. Töihinlähtö aamuna näkyy olevan noin -17, joista lämpötiloista on yleensä startannut, mutta nyt joutuu tosiaan olemaan ainakin 64h ulkosalla ennen tuota, ja epäilen starttiherkkyyttä. Jätti kerran lähtemättä; tosin oli hirmupakkaset -31 aamulla ja 26h seisoi paikallaan..


Akku sijaitsee takakontissa ja on kohtuu helposti irrotettavissa..

Kannattaisikohan akku kantaa varmuuden varalta hotellihuoneeseen? SIt pakkasaamuna löisi vaan takaisin kiinni autoon ja kiinnittelisi paremminjoutessaan?Toinen vaihoeho olisi löytää hallipaikka, jota en keksi kyseisestä lomakohteesta.
Itse hakisin apukäynnistimen kaupasta ja lataisin sen täyteen. Sillä sitten apuvirtaa jos ei auton oma akku jaksa. Ja vaikka varoiksi käynnistyskaapelitkin mukaan ja autot parkkiin niin, että pääsee helposti antamaan apuvirtaa toisesta autostakin tarvittaessa. Ja lataa akun täyteen ennen reissua.

Toinen vaihtoehto vaihtaa akku uuteen, ladata täyteen ja ajella muitta murheitta.

Jos vie akun hotellihuoneeseen voinee tulla jo hotellin henkilökunnaltakin sanomista asiasta ja vähintäänkin ihmetteleviä katseita :D
 
Miten tällainen apukäynnistin käyttäytyy jos siitä ottaa hauenleuoista pidemmän aikaa pientä virtaa, esim. 10 A. Toimiiko normaalisti kunnes akku on tyhjä? Ajatus siis että voisiko tällaista käyttää suppilaudan 12V/110W pumpun pyörittämiseen?
 
Onko noista akuttomista apukäynnistimistä kertynyt kokemuksia?
 
Noco Genius Boost+ GB40, onko tälle noin satasen hintaan tullut parempaa vastinetta? Millainen virtapankki pitää olla että tuolla käynnistyy?
 
@juuseri23 Mulla on tuo GBX55 ja se on kova laite. 3.0tdi kone kylmiltään tulille tyhjällä akulla.

Mutta jos et tarvitse noin kovaa starttivirtaa niin katsoisin silti laitteita missä on USB-C lataus/purku. Halvimman pään laitteissa tarvitsee erillisen laturin/latausjohdon.

Noita USB-C latureita on nykyään joka paikassa, niin saa helposti ladattua ja toisekseen virran ulostosta sitten voi latailla vaikka läppäriä tarpeen tullen.
 
@juuseri23 Mulla on tuo GBX55 ja se on kova laite. 3.0tdi kone kylmiltään tulille tyhjällä akulla.

Mutta jos et tarvitse noin kovaa starttivirtaa niin katsoisin silti laitteita missä on USB-C lataus/purku. Halvimman pään laitteissa tarvitsee erillisen laturin/latausjohdon.

Noita USB-C latureita on nykyään joka paikassa, niin saa helposti ladattua ja toisekseen virran ulostosta sitten voi latailla vaikka läppäriä tarpeen tullen.
mulla on 3kg virtapankki läppäreille ja muille mutta pelkästään auton käynnistykseen tarvitsisin. Geniuksella varmaan muutkin mallit pärjäisi...
 
Einhellissä lienee ollut LiPo- akku samoin kuin tuossa Lidlin laitteessakin, joka kuolee kyllä vuoden-kahden aikana jos varausta ei tarkisteta ja ladata välillä. Joku akkuasiantuntija varmaankin osaa sanoa tarkemmat arvot, mutta yleensä nämä akkuvehkeet (LiPo/Li-ion) suositellaan varastoitavaksi 50-60% ladattuna ja sittenkin muutaman kuukauden välein tarkastaa varaus ja ladata tarvittaessa.
Tuo Lidlin laite ajanee asiansa kyllä, mutta ei kai näitä taskukokoisia pikkulaitteita ole tarkoitettukaan käynnistämään kuukauden -30 °C pakkasessa seisonutta 0V akkujännitteellä varustettua autoa. Nuo NOCOn laitteet ovat sellaiseen paremmin soveltuvia mm. tuon jännitteen tunnistuksen ohituksen kanssa.
Omassa käytössä on viitisen vuotta vanha Telwin Drive joka vastannee kokoluokaltaan suunnilleen tuota Lidlin laitetta. Säilytetty noin 50% varauksessa ja varauksen tarkistan kuukauden-kahden välein. Viimeviikolla muutama auto tuli sillä startattua (täyteen ladattuna tietenkin) ja hyvin näyttää toimivan edelleen. Muuten käyttö todella satunnaista pienkonekännistelyn apuna/varavirtalähteenä puhelimelle/läppärille/12V virtalähteenä.
Vähän vanha viesti, mutta vastaanpa kuitenkin. Einhellilla on laitettu käyntiin pihalla seissyt diesel Transit pari kertaa vuodessa ja myös perus bensavehje muutaman kerran. Ikää Einhellillä nyt nelisen vuotta. Olisi varmaan kohta aika ostaa uusi, mutta vielä toimii. Olen koittanut pitää sitä ei ihan täyteen ladattuna.
 
Nocon 1500A mallilla olen nyt oman traktorin (vanha ja iso diesel) käynnistänyt niin monta kertaa että voi hyväksi todeta. Traktorin akku akku oli niin tyhjä ettei älylaturi sitä suostunut edes lataamaan. Joku 4 kertaa tuolla sai koneen käyntiin kylmiltään pakkasessa.
Myös bensa v8 lähtee käyntiin ongelmitta, sekin kokeiltu
 
Nocon GBX-sarjaan ei vaan uskaltanut sekaantua, ja kun Kärkkäisen sikapäivillä oli sopivasti Telwinin boosterit alennuksessa, lähti tilaukseen Telwin Drive 1750 XC. Ainakin joku aiempi versio oli pärjännyt testeissä vissiinkin ihan hyvin, joten eiköhän tuollakin kovimmilla pakkasilla saa auton käyntiin.
Ja kulkeepahan mukana repussa, kun varavirtalähteenäkin toimii 60W PD-portin ansiosta.
 
Nocon 1500A mallilla olen nyt oman traktorin (vanha ja iso diesel) käynnistänyt niin monta kertaa että voi hyväksi todeta. Traktorin akku akku oli niin tyhjä ettei älylaturi sitä suostunut edes lataamaan. Joku 4 kertaa tuolla sai koneen käyntiin kylmiltään pakkasessa.
Myös bensa v8 lähtee käyntiin ongelmitta, sekin kokeiltu
Itselläni on tällainen Osram ja tällä käynnistyi vuoden seissyt Valmet 500 (2,7-litrainen hehkuton suorasuihkutusdiesel), jota ei enää omalla 13 vuotta vanhalla akulla saanut käyntiin vaikka sen kesällä latasin täyteen. Tuossa vuotaa vielä pakoventtiilitkin, mutta pakkosyötöllä käynnistyi. Ainoa miinus tässä Osramissa on että tästä ei saa tuota suojausta/jännitteen tunnistusta ohitettua, eli jonkinlainen jännite on akusta löydyttävä että suostuu starttaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt ollut n3 vuotta Telwin Drive pro 12/24 boosteri ja in hieman ailahtelevat kokemukset.
Plussa: Koko on pieni ja ei näytä kovin paljon hyytyä vaikka säilyttää autossa kun siitä ei ole mitään hyötyä jos se on autotallin hyllyssä.
Miinukset: Itse johto on aivan liian lyhyt ja kerran olen joutunut aukaisemaan plus johdon kotelon ja juottanut uudestan johdotuksen kiinni kun juotos laukesi kun käynnistin kaivinkoneen tietysti 24v järjestelmällä kun sitä varten on suurin käyttö.

Parempi vaihtoehto olisi nocon malli mutta hinta on sitten ihan eri luokassa muistakseni 2400€
 
Viimeksi muokattu:
Nocossa saa onneksi pakotettua tuon virransyötön. Sillä olen saanut herätettyä yhden akun myös henkiin niin että laturi oli kiinni akussa samaan aikaan. Jolloin laturi suostui aloittamaan sykleissä lataamaan ja elvyttämään akkua.
 
konkkaboosteri alkanut kiinnostaa. kokemuksia benton ultracap?

nyt on testattu ja hyvin toimii... suosittelen lämpimästi. akku oli tyhjentyny 8-9v välille. lataamaton benttoni kiinni akkuihin, noin minuutti odottelua ja auto käyntiin kuin palmun alta.

semmonen sivuhuomio että toi konkka kuitenkin purkaa itsensä eli ei kannata usbilla ladata kuin vain jos pakko on. eli varastoon lataaminen on turhaa.
 
Pieni raportti omasta apukäynnistinkokemuksesta. Eli kesällä auto jätti starttaamatta kerran ja hankimme M+ apukäynnistimen (MAP6001200). Akku olisi kannattanut vaihtaa välittömästi mutta eipä tullut tehtyä. Viime viikolla pikku pakkasessa auto ei sitten osoittanut elonmerkkejä: esimerkiksi keskuslukitus ei toiminut. No, boosteri kiinni mutta sepä ei toiminutkaan kunnolla: akku sai hetken virtaa ja hälytin huusi täysillä kunnes lopetti hetken kuluttua. Ohjekirjassa ei löytynyt mitään force-moodista ja ulkona oli pimeää ja kylmää. Nyt katselin boosteria uudestaan ja huomasin pienen virtanapin led-mokkulassa joka kiinnitetään boosteriin. Kokeilin yleismittarilla ja jos mokkulan nappia painaa 3s, niin jännite nousi 15 volttiin kaapeleissa. Eli kannattaa selvittää force-moodi siltä varalta että akku on niin tyhjä että boosteri ei sitä näe.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 471
Viestejä
4 557 965
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom