No olen jo useaan otteseen selittänyt sen.
Yksi asia jossa ehkä voi olla kaksinaismoralismia on tuo Katajan tapaus. Tosin tuossakin herää aika helvetin suuri kysymys että onko siinä ollut taustalla mitään poliittista motiivia. Tietääkseni motiivista ei ole saatu mitään selkoa.
Kaksinaismoralismia on se jos on kaksi samanlaista tapausta ja toiseen reagoidaan mutta toiseen ei. Sun vertauksista ainoa missä on samankaltaisuutta on tuo poliittinen väkivalta, muuten tuossa otetaan vain täysin erilaisia tilanteita.
Vertaa sitä kun se turvapaikanhakija sahaa suomalaisen pään irti osana parisuhdedraamaa siihen kun suomalainen pistää suomalaisen hengiltä puukolla tai kirveellä osana parisuhdedraamaa. Tai jos suomalainen pistää ulkomaalaisen hengiltä puukolla tai kirveellä osana parisuhdedraamaa. Triggeröikö noista mikään reaktiota politiikoilta? Jos yksi noista triggeröi reaktio mutta muut ei niin sitten kyseessä on kaksinaismoralismia.
Mutta se että verrataan jonkun pojan saamaa rasistista kohtelua (?) jonkun henkilön murhaan on juurikin sitä appelsiinien ja omenoiden vertailua jolla et pysty osoittamaan mitään kaksinaismoralismia.
Eli yrität jollain ihmeellisellä parisuhdedraamoihin fiksoitumisella sumuttaa koko asian pointin. Kaksinaismoralismiin liittyy ilman muuta se, että jotain mitättömyyttä kauhistellaan, mutta paljon vakavemmista asioista ollaan hiljaa. Kyse on myös kaksoisstandardista ja tekopyhyydestä. Aivan kuten lainaamassasi viestissä olevat esimerkit kuvastavat. Tuollainen selittelysi ja kummallinen omien tulkintojen vetäminen yksittäisestä termistä ei poista mainitsemissani esimerkeissä esiintyviä ongelmia siitä, miten samantyyppisiin eri vakavuusasteen asioihin suhtaudutaan.
Suomalaisten tekemiä rikoksia on yleisesti ottaen melko vaikea ennaltaehkäistä, kuten myöskin irakilaisten Irakissa tekemiä rikoksia. Sen sijaan täältä oikeudettomasti turvaa hakeneiden päidenkatkomiset ja vastaavat olisi voitu estää sillä, ettei maahan päästettäisi yhtäkään humanitääristä turvapaikanhakijaa. Kuitenkin kuten
@Kaaaapo totesi,
Irakissa tapahtunutta irakilaisen valekuolemaa vouhotettiin pitkään, sitä pidettiin pahimpana mahdollisena asiana ja ihmisoikeusloukkauksena, mutta suomalaisiin naisiin kohdistuneista elävältä polttamisesta ja päänkatkomisista ollaan varsin hiljaa. Vihapuheesta ollaan tietenkin valtavan huolissaan, mistähän lie vihainen puhe johtuu.
Kaiken järjen mukaan Suomen valtion ja sen päättäjien pitäisi olla huolissaan ensisijaisesti Suomessa olevista suomalaisista, heidän edusta, hyvinvoinnista ja terveydestä, ei Irakissa olevasta irakilaisesta valekuolijasta, eritoten kun Suomella ei ole toimivaltuuksiakaan siellä. Juuri tämä osoittaa asioiden tärkeysjärjestyksen olevan sairaalla tolalla, ja samalla kaksinaismoralismin ynnä muut. Monet kehtaavat samaan aikaan väittää, että Suomessa on erityisen paljon parisuhdeväkivaltaa, mutta kun tietyt tahot irrottavat suomalaisten päitä, ovat samat vouhottajat täysin hiljaa. Kaiken päälle jotkut kehtaavat puolustella tätä vallitsevaa tilannetta.
On hämmentävää yrittää rajata esimerkeissä ilmenevät kaksinaismoralismit, kaksoisstandardit ja tekopyhyydet pelkäksi jossitteluksi parisuhdedraamasta tai termistä vänkäämiseksi, kun keissit ovat asiallisesti täysin ilmiselviä. Jätän tämän tähän ennen kuin keskustelu menee täysin sokeaksi vallitseville tosiasioille.