• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Ei ole iso vaiva astua sisään ja kysyä.

Eikö ? siis ihan oikeesti ?

Lisäksi kynnys kääntyä takaisin on suhteellisen korkea, jos olet jo astunut ravintolaan sisään ja vasta siellä selviää ettei suomen tai ruotsinkielen palvelua.

Siis ihan oikeasti, voi harkita sitä että jos ei ole niin se pitäisi kertoa markkinonissa, oli ne sitten netti, printti , haku palvelut, ym. ja toki myös selkeästi ulospäin, että se tieto näkyy ennen sinne käyntiä, Tienvarsi markkinoinissa myös.

Yksikielisissä kunnissa se kielen puuttuminen, kaksi kielisissä sitten jos jompi kumpi puuttuu.
 
Onko tuolla nyt mitään väliä jos joutuu englanniksi tilaamaan.

Jos tämä irtoheitto, niin on. jos liitty edelliseen keskusteluun niin on.

Se taasen ei ole "joutumista" jos se on se kieli mitä haluaa käyttää , se on äidinkieli tai muuten vahva ja ravintolasta saa nimenomaan palvelua englanniksi, vieläpä sillä versiolla millä haluaa.
 
Minulle itelleni ihan sama vaikka joutuisi sormilla osoittelee kyseistä ruokaa mutta ymmärrän jos on allergikko, ja monasti näissä ravintoloissa tarjoilija nyökkäilee asiakkaan myötäisesti.
 
Brittipubit estolistalle? Räsänen varmasti ainakin tykkää. Vai mitä ravintoloita tarkoitetaan? pizza-kebab?
Koska ps aloitteellinen niin oma epäilykseni osuu tuohon pizza-kebabiloihin.
 
Ja toi väite ravintoloiden esteettömyysvaatimuksistakin oli osin paskapuhetta. Alle 30 asiakaspaikan vanhoissa (ennen 1990 rakennettu) taloissa toimivat voi saada vapautuksen esteettömyysvaatimuksista, jos sellaista ei tiloihin järkevästi pysty toteuttamaan.
 
Taitaa perussuomalaisten suuruuden ajat olla jo takanapäin.

SUOMESSA on 16 kuntaa, joissa ei ole yhtään perussuomalaisten ehdokasta huhtikuun alue- ja kuntavaaleissa. Yhdeksässä kunnassa näistä kunnista on tällä hetkellä ainakin yksi perussuomalaisten edustaja valtuustossa.

Erityisen kova kato on käynyt Halsualla ja Pukkilassa, jossa kummassakin on nykyisin kolme perussuomalaista valtuutettua. Nyt yksikään viime kuntavaaleissa olleista Halsuan neljästä tai Pukkilan 11:ta perussuomalaisesta ehdokkaasta ei ole yrittämässä uudelleen valtuustoon.

Myöskään Myrskylän, Vesannon tai Kivijärven perussuomalaisten valtuutetut eivät ole ehdolla puolueen riveistä. Jokaisessa näistä kunnista on kaksi perussuomalaista valtuustossa.

Näistä kunnista perussuomalaisten ehdokkaat katosivat kokonaan

Alue- ja kuntavaalit

Yhdeksässä kunnassa, joissa on nyt perussuomalainen valtuutettu, ei ole puolueelta tulevissa vaaleissa yhtään ehdokasta.
 
Näköjään ruotsinkieliseltä pohjanmaalta ei oikein löydy tilaa persujen arvomaailmalle, mikä nyt ei ole yllätys, mamuinahan perus persu ruotsinkieliset näkee.
 
720 meppiä voi käyttää reilun 30 tonnia kuussa avustajien palkkaamiseen. Aika järjettömältä kuulostaa jos tuosta oikein ymmärsin.
 
Miksi en äänestä koskaan. Tässä yksi syy

Parastahan tuossa uutisessa on se, että hän ei perustele 10 avustajan tarvetta vaan selittää vain sitä, kuinka valintaprosessissa testataan osaamista. On toki hienoa, että meriittipohjaisesti valitaan avustajat, mutta se ei selitä sitä, miksi avustajia pitää olla selkeästi enemmän kuin muilla edustajilla, joilla on 3-5 avustajaa per meppi.
 
Lieko koittaa selittää sitä että maksaa 10elle oikealle työntekijälle 3000/lärvi, eikä kolmelle tai viidelle kaverilleen 10000 tai 6000/lärvi.
 
Parastahan tuossa uutisessa on se, että hän ei perustele 10 avustajan tarvetta vaan selittää vain sitä, kuinka valintaprosessissa testataan osaamista. On toki hienoa, että meriittipohjaisesti valitaan avustajat, mutta se ei selitä sitä, miksi avustajia pitää olla selkeästi enemmän kuin muilla edustajilla, joilla on 3-5 avustajaa per meppi.

Ja linkissä tuotiin sitä esille että kyseinen edustaja on aiemmin kritisoinut Marinia avustaja määristä. Se kai tuossa yksi pointti ollut.

Toki ihan perinteisestä julkisen rahan käyttöä, jokainen penni (?) pitää vetää kotiin päin.... Jutusta ei oikein selvinnyt millainen avusaja kaarti käytännösssä hankittu, pari harjoitteluaa , loput kai ammattilaisia. Se ei mitään kerro että tieukat testit jokainen läpäissyt, se kai eria asia kuin tiukat osaamis vaatimukset. Korvaako määrä laadun. Tosin oliko osa osa aiakisia.


Mutta ihan vakavasti , varsinkin kun joutu sinne puolueesa yksin, niin ehdottomasti tarve avustajille ja ilman muuta kannattaa hankkia päteviä monipuolisia osaajia lähelle. Jos ei kaikkia saa talkoilla niin jostain pitää maksaa tukevammin.

Huono toki se että aiamin on pilkannut muiden avustaja rekryjä, mutta hyvää se että rohkeutta silti palkata niitä itse.
 
Kritisoi nähtävästi, koska palkkaukseen käytetty raha summa kasvoi huomattavasti.


Nythän mepeillä on käytettävissään sama summa palkkaako yhden vai miten monta avustajaa. Pakko koko summaa ei tosin ole käyttää
 
Populismin alkeet by S. Tynkkynen:

”Jos tuota avustajabudjettia ei käytä, se on Suomelta pois aivan samalla tavalla kuin jos Suomi jättäisi ottamatta vastaan koheesiorahoja.


Tynkkynen jatkoi, että on jokaisen mepin vastuulla ”vetää jokainen penni Suomeen päin takaisin”.”
 
Tynkkynen on kyllä mielestäni ihan oikeassa. Marinin hallituksen avustajapalkkiot maksetaan suomalaisten veronmaksajien rahoista, meppien avustajien palkkiot korkeintaan kasvattavat Suomen verotuloja. Kirtiikki menee ohi aivan täysin. Ainakin ennen vaaleja Tynkkynen ilmoitti tekevänsä paljon someen materiaalia EU:n toiminnasta ja luultavasti osa tuosta armeijasta menee puhtaasti siihen.
 
Populismin alkeet by S. Tynkkynen:

”Jos tuota avustajabudjettia ei käytä, se on Suomelta pois aivan samalla tavalla kuin jos Suomi jättäisi ottamatta vastaan koheesiorahoja.


Tynkkynen jatkoi, että on jokaisen mepin vastuulla ”vetää jokainen penni Suomeen päin takaisin”.”
Varmaan sama kunnan suhteen. Jokainen valtiolta nyhdetty raha on kotiinpäin ja olisi kunnalta pois, jos rahoja ei käyttäisi. Voi laittaa tilalle myls suvun taikka minkä tahansa itselle tärkeän ryhmittymän.
 
Itse yleisesti kritisoisin tuota yletöntä avustajien määrää.

On jos minkälaista menisteriötä ja virastoa hoitamaan asioita, mutta sitten juuri lisäksi tarvitaan toistakymmentä avustajaa.

Julkisen puolen aivan järkyttävä kasvaminen ihan joka maalla ja EU:ssa on jotain uskomatonta.
 

Maksumuurin takana, mutta uutisen perusteella hienoa nähdä, että vaihteeksi joku osoittaa vahvaa johtajuutta ja vähän kurmoottaa virkamiehiä.
Rantanen on myös ahkera. Näin sanovat Helsingin Sanomien haastattelemat virkamiehet sisäministeriöstä.

Joidenkin virkamiesten mielestä Rantanen on jopa liiankin ahkera, sillä hän osallistuu poikkeuksellisen tiiviisti lainvalmisteluun. Yleensä ministerit johtavat lainvalmistelua ylätasolta ja kertovat, mikä on hallituksen poliittinen tahto.
Ministeri ohjaa kaikkea, puuttuu kovasti ja mikään ei kelpaa.
Kun Rantanen antaa palautetta, se on virkamiehen mukaan suoraa. Hän kertoo, että toisinaan ”virkamiehet ovat tulleet itkien pois ministerin luota”.
Voi voi. Jos tuntuu että on liian heikko virkamieheksi, niin ainahan sitä voi etsiä jonkun muun työpaikan. Ja jos töppää niin palautetta luonnollisesti kuuluukin saada.

Vastaavanlaisesta kerrottiin liikenne- ja viestintäministeristä tehdyssä artikkelissa syksyllä 2023
Kaikki liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet eivät tiettävästi ole varauksettoman innoissaan uudesta ministeristään. Näin kertoo ministeriön hyvin tunteva lähde.

Syynä ei ole Ranteen persoona tai perussuomalaisuus. Syynä on se, että Ranne on insinööri, lähde kertoo. Virkamiehet pelkäävät, että teiden kunnossapitoa tuntevana insinöörinä hän ryhtyy sörkkimään käytännön toteutuksia. Ministerin pitäisi mieluummin hoitaa suuria linjoja ja suhteita muihin puolueisiin ja ministeriöihin.
Todella hyvä, jos ministeri osaa muutakin kuin vain käsien heiluttelun.
 
Joidenkin virkamiesten mielestä Rantanen on jopa liiankin ahkera, sillä hän osallistuu poikkeuksellisen tiiviisti lainvalmisteluun. Yleensä ministerit johtavat lainvalmistelua ylätasolta ja kertovat, mikä on hallituksen poliittinen tahto.
Kun Rantanen antaa palautetta, se on virkamiehen mukaan suoraa. Hän kertoo, että toisinaan ”virkamiehet ovat tulleet itkien pois ministerin luota”.
Rantanenhan on paljon parempi mitä osasin odottaa :coffee:
 

Maksumuurin takana, mutta uutisen perusteella hienoa nähdä, että vaihteeksi joku osoittaa vahvaa johtajuutta ja vähän kurmoottaa virkamiehiä.



Voi voi. Jos tuntuu että on liian heikko virkamieheksi, niin ainahan sitä voi etsiä jonkun muun työpaikan. Ja jos töppää niin palautetta luonnollisesti kuuluukin saada.

Vastaavanlaisesta kerrottiin liikenne- ja viestintäministeristä tehdyssä artikkelissa syksyllä 2023

Todella hyvä, jos ministeri osaa muutakin kuin vain käsien heiluttelun.
Nyt työpaikkakiusaaminen ja sosiopaattiset piirteet ovat hyviä? Taisi joku nimekäs vihreiden politiikkokin tehdä muuta kuin heilutella käsiä ja pöllytti virkamiehiä. Ilmeisesti sekin oli hyvä asia.

Virkamiehetkin ovat työntekijöitä työpaikallaan, ei sinne tarvita koulukiusaajia.

"Jos tuntuu että on liian heikko virkamieheksi, niin ainahan sitä voi etsiä jonkun muun työpaikan". Jos on liian heikko, niin etsii toisen koulun?
 
Nyt työpaikkakiusaaminen ja sosiopaattiset piirteet ovat hyviä? Taisi joku nimekäs vihreiden politiikkokin tehdä muuta kuin heilutella käsiä ja pöllytti virkamiehiä. Ilmeisesti sekin oli hyvä asia.

Virkamiehetkin ovat työntekijöitä työpaikallaan, ei sinne tarvita koulukiusaajia.

"Jos tuntuu että on liian heikko virkamieheksi, niin ainahan sitä voi etsiä jonkun muun työpaikan". Jos on liian heikko, niin etsii toisen koulun?

Periaatteessa olen samaa mieltä, jos kyse olisi rivityöntekijöistä.
Nyt kyse on kuitenkin johtavista virkamiehistä, jotka esittelevät asioita ministerille. Jos tällaisiin asemiin on päätynyt ihmisiä, jotka rupeavat itkemään ikävän palautteen saamisen takia on jotain kyseisen virkamiehen valinnassa mennyt totaalisesti pieleen.

Ja toisekseen ikävän ja/tai asiattoman palautteen jatkuessa kyseinen huippuvirkamies voi varmasti helposti nostaa kytkintä ja vaihtaa muualle. Kaikki voittavat.
 
Periaatteessa olen samaa mieltä, jos kyse olisi rivityöntekijöistä.
Nyt kyse on kuitenkin johtavista virkamiehistä, jotka esittelevät asioita ministerille. Jos tällaisiin asemiin on päätynyt ihmisiä, jotka rupeavat itkemään ikävän palautteen saamisen takia on jotain kyseisen virkamiehen valinnassa mennyt totaalisesti pieleen.

Ja toisekseen ikävän ja/tai asiattoman palautteen jatkuessa kyseinen huippuvirkamies voi varmasti helposti nostaa kytkintä ja vaihtaa muualle. Kaikki voittavat.
Savustus ulos ei ole oikea tapa johtotasollakaan. Työpaikkakiusaajan toimintaan tulisi sen sijaan puuttua, vaikka olisi ylin pomo. Eri asia sitten kuinka se on mahdollista, mutta turha ihmetellä jos myrkyllisessä ilmapiirissä työt eivät suju ja työteho on nolla.
 
Savustus ulos ei ole oikea tapa johtotasollakaan. Työpaikkakiusaajan toimintaan tulisi sen sijaan puuttua, vaikka olisi ylin pomo. Eri asia sitten kuinka se on mahdollista, mutta turha ihmetellä jos myrkyllisessä ilmapiirissä työt eivät suju ja työteho on nolla.

Kyllä sitä tulee ihmetellä, jos vaikkapa poliisiylijohtaja vähän itkisi ikävän palautteen myötä ja sitten ryhtyisi italialaiseen lakkoon. Tuon tason virkamiesten pitää yksinkertaisesti pystyä toimimaan lähtökohtaisesti vaalien mukaan vaihtelevassa poliittisessa ohjauksessa. Ja sama myös pätee hierarkiassa ainakin pariin alempaan tasoon.
 
Kyllä sitä tulee ihmetellä, jos vaikkapa poliisiylijohtaja vähän itkisi ikävän palautteen myötä ja sitten ryhtyisi italialaiseen lakkoon. Tuon tason virkamiesten pitää yksinkertaisesti pystyä toimimaan lähtökohtaisesti vaalien mukaan vaihtelevassa poliittisessa ohjauksessa. Ja sama myös pätee hierarkiassa ainakin pariin alempaan tasoon.
Ei ole kyse mikä on poliittinen tahto, vaan johtajan johtokyvyistä. Työelämässä on yleiset pelisäännöt ja paskoja johtajia vailla ihmissuhdetaitoja on. Ei heidän osaamisen puutetta kuitenkaan kannata ihailla. Jopa armeijassa simputus on kielletty nykyään.
 
Ei ole kyse mikä on poliittinen tahto, vaan johtajan johtokyvyistä. Työelämässä on yleiset pelisäännöt ja paskoja johtajia vailla ihmissuhdetaitoja on. Ei heidän osaamisen puutetta kuitenkaan kannata ihailla. Jopa armeijassa simputus on kielletty nykyään.
Kannattaa nyt kuitenkin erottaa johtokyvyt ja ideologiset ongelmat. Jos kyse on siitä, että työpaikka ei vastaa oman henkilökohtaisen ideologian ajamista, niin ei se johtajan kyvyistä ole kiinni, jos yrityksen/laitoksen/viraston/jne. tehtävä ei ole kyseistä ideologiaa ajaa. Esim. kyllä siellä armeijassa ikäviä hommia kuuluu ihan normaaliin tehtävänkuvaan, vaikka ei mitään simputusta olekaan. Toisissa tehtävissä enemmän ja toisissa vähemmän.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että paskoja johtajia voi löytää ihan joka paikassa :)
 
Savustus ulos ei ole oikea tapa johtotasollakaan. Työpaikkakiusaajan toimintaan tulisi sen sijaan puuttua, vaikka olisi ylin pomo. Eri asia sitten kuinka se on mahdollista, mutta turha ihmetellä jos myrkyllisessä ilmapiirissä työt eivät suju ja työteho on nolla.
En saanut koko juttua auki, kun on maksumuurin takana. Puhuttiinko siellä jotain työpaikkakiusaamisesta, vai teitkö oletuksia? Se ettei kelpuuta toisen huonosti tehtyä ehdotusta ja antaa suoraa palautetta, ei liene vielä mene kiusaamisen puolelle. Ennemminkin puhuisin virkahenkilön ohutnahkaisuudesta.
 
En saanut koko juttua auki, kun on maksumuurin takana. Puhuttiinko siellä jotain työpaikkakiusaamisesta, vai teitkö oletuksia? Se ettei kelpuuta toisen huonosti tehtyä ehdotusta ja antaa suoraa palautetta, ei liene vielä mene kiusaamisen puolelle. Ennemminkin puhuisin virkahenkilön ohutnahkaisuudesta.
Jos virkamies ei ole aiemmin ollut herkkänahkainen, niin miten hän nyt olisi muuttunut. Muutenkaan oletus ei kannata olla, että oletettu kiusattu on liian herkkänahkainen.
 
Ministerin puoluejäsenyys ei oikein iske?

Ja kyllä ihmiset muuttuvat, vai väitätkö itse olevasi sama ihminen kuin vaikka neljä vuotta sitten?
Ei puoluetaustalla ole merkitystä, vaan miten kohtelee alaisia ja muita ihmisiä. Noita on muuallakin, esimerkiksi asiantuntija korotetaan johtotehtäviin, eikä hänellä ole johtotaitoja.

Yleensä nahka paksuuntuu, ei toisinpäin. Johtaja voi opiskella ja muuttua, eikä huonoa käytöstä tule vahvistaa taikka siitä ilakoida.
"hienoa nähdä, että vaihteeksi joku osoittaa vahvaa johtajuutta ja vähän kurmoottaa virkamiehiä."
 
Ei puoluetaustalla ole merkitystä, vaan miten kohtelee alaisia ja muita ihmisiä.
Mistä sinä tämän tiedät? Tykkäätkö useinkin mennä tuntemattomien ihmisten ajatusten sisään ja väittää tietävästi näiden henkilöiden ajatukset?

Yleensä nahka paksuuntuu, ei toisinpäin. Johtaja voi opiskella ja muuttua, eikä huonoa käytöstä tule vahvistaa taikka siitä ilakoida.
"hienoa nähdä, että vaihteeksi joku osoittaa vahvaa johtajuutta ja vähän kurmoottaa virkamiehiä."

Kyse oli siitä että muuttuuko ihminen vai ei, loppu on turhaa höpinää.

Ja mitä tulee virkamiesten "kurmoottamiseen" niin harva ammattiryhmä on niin tärkeilevä kuin virkamies.
 
Mistä sinä tämän tiedät? Tykkäätkö useinkin mennä tuntemattomien ihmisten ajatusten sisään ja väittää tietävästi näiden henkilöiden ajatukset?



Kyse oli siitä että muuttuuko ihminen vai ei, loppu on turhaa höpinää.

Ja mitä tulee virkamiesten "kurmoottamiseen" niin harva ammattiryhmä on niin tärkeilevä kuin virkamies.
Vaikuttaisi, että sinun mielipidettäsi ohjaa joko vastustus virkamiestä kohtaan taikka ministerin puoluetausta. Jos olisit samaa mieltä ministerin ollessa demari, niin sitten kyse ensimmäisestä.

Teet itsekin oletuksia etkä edes todennäköisyyden perusteella. Käytit ilmeisesti tuota mainitsemaasi pään sisälle menemistä.
 
Jos virkamies ei ole aiemmin ollut herkkänahkainen, niin miten hän nyt olisi muuttunut. Muutenkaan oletus ei kannata olla, että oletettu kiusattu on liian herkkänahkainen.
Vaikkapa siten, ettei kestä suoraa palautetta ja aiempi hyväveli on katsonut kaiken sormien läpi. Tai naama ei miellytä... Tai... Olettaahan voi mitä lystää. Ilmeisesti mitään faktaa kiusaamisesta tai huonosti kohtelusta ei kuitenkaan ollut, niin turha puhua oletetusta kiusaamisestakaan.
 
Vaikuttaisi, että sinun mielipidettäsi ohjaa joko vastustus virkamiestä kohtaan taikka ministerin puoluetausta. Jos olisit samaa mieltä ministerin ollessa demari, niin sitten kyse ensimmäisestä.

Teet itsekin oletuksia etkä edes todennäköisyyden perusteella. Käytit ilmeisesti tuota mainitsemaasi pään sisälle menemistä.

Ei, minulla ei ole tästä asiasta omaa mielipidettä vaan kyseenalaistin SINUN tekemäsi päätelmän. Ymmärrä ero näiden kahden välillä.

Mitä tulee virkamiehiin niin se ei liity tähän kyseiseen asiaan mitenkään, vaan on yleisesti virkamiehistä kokoamani kuva.
 
Ei, minulla ei ole tästä asiasta omaa mielipidettä vaan kyseenalaistin SINUN tekemäsi päätelmän. Ymmärrä ero näiden kahden välillä.

Mitä tulee virkamiehiin niin se ei liity tähän kyseiseen asiaan mitenkään, vaan on yleisesti virkamiehistä kokoamani kuva.
Eli onko mielestäsi mahdollista, että ministerissä olisi tässä tapauksessa vika?
 
Nyt kyse on kuitenkin johtavista virkamiehistä, jotka esittelevät asioita ministerille. Jos tällaisiin asemiin on päätynyt ihmisiä, jotka rupeavat itkemään ikävän palautteen saamisen takia on jotain kyseisen virkamiehen valinnassa mennyt totaalisesti pieleen.
Onkohan siellä sama itkijä-virkamies kun kuulin Krista Kiurusta ihan vastaavia juttuja (varsin läheltä ja luotettavalta taholta). Toisaalta sisäpiiri puhuu Kristasta ilkeästi selän takana keisarinna Palpatinena. Vittu mitä touhua, aikuiset ihmiset. Sairasta porukkaa.
 
Onkohan siellä sama itkijä-virkamies kun kuulin Krista Kiurusta ihan vastaavia juttuja (varsin läheltä ja luotettavalta taholta). Toisaalta sisäpiiri puhuu Kristasta ilkeästi selän takana keisarinna Palpatinena. Vittu mitä touhua, aikuiset ihmiset. Sairasta porukkaa.
En saanut luettua artikkelia, mutta sen linkkaaja puhui virkamiehen kurmottamisesta.

Muistelen Haavistonkin kohdelleen virkamiehiä kaltoin, mutta voin olla väärässä. Ministeriltä kun ei vaadita alkeellisiakaan johtamistaitoja.
 
Muistelen Haavistonkin kohdelleen virkamiehiä kaltoin, mutta voin olla väärässä. Ministeriltä kun ei vaadita alkeellisiakaan johtamistaitoja.
Kai se on yleinen ongelma ministeriöissä kun tulee ”johtaja” talon ulkopuolelta mahdollisesti vähällä substanssiosaamisella (ai että inhoan tuota sanaa mutta käytetään nyt tässä) mutta kovalla innolla säätämään asioita. Konflikteja syntyy.
 
Kai se on yleinen ongelma ministeriöissä kun tulee ”johtaja” talon ulkopuolelta mahdollisesti vähällä substanssiosaamisella (ai että inhoan tuota sanaa mutta käytetään nyt tässä) mutta kovalla innolla säätämään asioita. Konflikteja syntyy.
Varsinkin jos poliittinen tahto menee lakien ja asetusten rajalle taikka yli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 746
Viestejä
4 694 237
Jäsenet
76 793
Uusin jäsen
Patse_pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom