• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Perussuomalaiset

Persujen syöksykierre kannatuksessa jatkuu. Nyt jo tippunut 5%+ kun hallitusvastuuseen ajautuivat. Nyt on enää joku 15% puolue, Keskusta kolkuttelee kohta rinnalla.

En kyllä sinänsä yhtään ihmettele, huonoista päätöksistä tuleekin joutua vastuuseen.

Persujen syöksykierre kannatuksessa jatkuu. Nyt jo tippunut 5%+ kun hallitusvastuuseen ajautuivat. Nyt on enää joku 15% puolue, Keskusta kolkuttelee kohta rinnalla.

En kyllä sinänsä yhtään ihmettele, huonoista päätöksistä tuleekin joutua vastuuseen.
Toki erittelet tähän kaikki ne Perussuomalaisten yksin tekemät huonot päätökset listattuna. Samalla toki kerrot mitä/millaisia ne paremmat päätökset olisivat olleet joita joku muu on ehdottanut.

Toki erittelet tähän kaikki ne Perussuomalaisten yksin tekemät huonot päätökset listattuna. Samalla toki kerrot mitä/millaisia ne paremmat päätökset olisivat olleet joita joku muu on ehdottanut.
Ne huonot päätökset on kaikki ne missä persut on päättänyt täsmälleen päinvastoin kuin mitä vihreät tai vasemmisto yksin päättivät edellisellä ja kaikilla niillä hallituskausilla mitkä ovat istuneet.

Vakavammin, niin VVM:n pesti on aina hallituksen syntipukkina oleminen, eikä Purra ole mitenkään yrittänyt sälyttää tätä vastuuta muille hallituspuolueille. Niin se vain menee. Konkreettisemmin tietysti ministeri Juuson julkisuustoiminta on ollut heikkoa, ja koko sairaalaverkko-case on maakunnissa isompi juttu kuin moni pk-seudulla uskookaan.

No vaikka ajaneet sairaalaverkkoa aktiivisesti alas. Purra vouhottaa jostain EU- kriteereistä koko ajan sille ja tälle, miks ihmeessä kun koko paskasta pitäisi erota ja olla välittämättä kun euroskeptisiä ollaan. Polttoaineen pumppuhinnat on edelleen koholla verrattuna siihen 1.4-1.6 mitä oli pitkään ja heittelee ihan hulluna päivästä toiseen.Mitään ei persut ole tehneet ton hillitsemiseen tai alan kartellirakenteiden purkamiseen. ALV:n korotus oli yksselitteisesti perseestä maassa missä alvi on jo muutenkin aivan valtava kuluttamisen jarru etenkin niille jotka kaikki lisätulonsa laittaisivat kulutukseen, ihan kun ei olisi voinut nostaa tuloveroa tai pääomatuloveroa, yhteisöveroa listatuille yhtiöille, listaamattomien osinko "edusta" jne. ja kerätä vaikka noista sitä kertymää. Maahanmuuttoon ei ole tullut mitään tolkullisia rajauksia. Tiet on paskempana kuin koskaan joka tavalla, ratkaisu ei näköjään ole korjata mitään vaan laittaa pienempi nopeusrajotus. Viranomaismaksuihin tulee jotain typeriä korotuksia, siis yleisesti sellaisiin moniin asiointeihin mitä mun mielestäni ei pitäisi tehdä ollenkaan tai pitäisi olla ilmaista. Esimerkiks passin uusinta ei mun mielestäni pitäisi maksaa mitään koska se on mun kansalaisoikeuteni saada passi. Samaa en ymmärrä jonkun aseluvan hakemisen kanssa, senkin pitäs olla ilmasta jos tollasta halutaan pitää. En minä halua mitään paperia ja haastatteluja vaan sen aseen, mutta mulle OK osallistua haastatteluun jos joku sellasen tahtoo omalla rahallaan mulle tehdä. Halu on vaan "piilo"verottaa noissakin. Persutkin selittää jostain säätelynpurkutalkoista, mutta ei näytä tapahtuvan milloinkaan missään minulle relevantissa asiassa...tuossa vaan pari esimerkkiä eikä kaikki. Esimerkiks työnteon turhiin lisensointeihin ei ole tullut mitään tolkkua saati liikenteen vielä turhempiin lisensointeihin.

Tässä nyt pari juttua mikä tulee mieleen. Sinällään ei kiinnosta mitä ne vaihtoehdot olisi olleet. Kerran olen muistaakseni auttanu persut hallitukseen ja tekivät silloinkin kutakuinkin päinvastaista mitä mulle luvattiin. Tällä kertaa jätin äänestämättä, enkä ole katunut sillä mitään mulle relevanttia persuhommaa ei sieltä olisi tullut.

Viimeksi muokattu:
Vakavammin, niin VVM:n pesti on aina hallituksen syntipukkina oleminen, eikä Purra ole mitenkään yrittänyt sälyttää tätä vastuuta muille hallituspuolueille. Niin se vain menee. Konkreettisemmin tietysti ministeri Juuson julkisuustoiminta on ollut heikkoa, ja koko sairaalaverkko-case on maakunnissa isompi juttu kuin moni pk-seudulla uskookaan.
Ehkä myöskin kokoomuksen hallituskumppanina olo on persujen ongelma. Nykyisin vaalikäyttäytymistä ohjaa protestiäänestäminen, ja seuraavissa vaaleissa persuillekkin tulee käymään kuten eurovaaleissa elleivät vedä jotain kania hatustaan. Käytännössä ainoita tyytyväisiä vaaleista toiseen on kokoomuslaiset, jonka kannatus ei liiemmin heittele. Muiden sitten heittelee n. 10-25% välillä.

Mun mielestäni kun joka hallituskaudella saa käytännössä kokoomuspolitiikkaa, oli kokoomus sitten missä hyvänsä. Tämä äänestyskäyttäytyminenkin puhuisi mielestäni sen puolesta, että käytännössä 20% on tyytyväisiä koko ajan ja saa aina kaiken mitä tahtoo, ja loput sitte protestiäänestää saamatta ikinä mitään mitä haluisi. Mariinin hallituksen sotessakin on kaikenlaisia ihme ulkoistusmahdollisuuksia mitkä on sitä kokoomushommaa täysin, vaikka hallitus mukamas oli niin kommunistinen.

Käytännössä olen niin kauan kun olen saanut äänestää ollut joko äänestämättä (lähivuosina) tai äänestänyt kokoomusta vastaan ja koskaan en ole saanut mitään haluamaani poliittiselta järjestelmältä, koska on tullu vaan kokoomusta.

No vaikka ajaneet sairaalaverkkoa aktiivisesti alas. Purra vouhottaa jostain EU- kriteereistä koko ajan sille ja tälle,
Mitään sairaalaverkon alasajamista ei ole tapahtumassa vaan kyseessä on tehottomien yöpäivystysten leikkaaminen. Kaikki muu on oppisition valepropagandaa.
miks ihmeessä kun koko paskasta pitäisi erota ja olla välittämättä kun euroskeptisiä ollaan.
Perussuomalaiset on hyvin selkeästi ilmaisseet kokoajan ettei lähitulevaisuudessa ole mitään aikeita erota EU:sta.
Polttoaineen pumppuhinnat on edelleen koholla verrattuna siihen 1.4-1.6 mitä oli pitkään ja heittelee ihan hulluna päivästä toiseen. Mitään ei persut ole tehneet ton hillitsemiseen tai alan kartellirakenteiden purkamiseen.
Ja ne pumppuhinnat on kuitenkin helvetin paljon matalampia vrt jos oltaisiin jatkettu edellisen hallituksen linjalla ja toimilla. Persut ei voi määrätä eikä persujen ole koskaan ollutkaan tarkoituksena määrä globaaleja markkinahintoja tai muita ulkoisia tekijöitä joille ei voi mitään.
ALV:n korotus oli yksselitteisesti perseestä maassa missä alvi on jo muutenkin aivan valtava kuluttamisen jarru etenkin niille jotka kaikki lisätulonsa laittaisivat kulutukseen
Tuo on vähän kuin ruikuttaisi siitä että desifiointi-aine sattuu kun sillä puhdistaa haavan. Mikään ei pakottanut äänestämään vajaälyistä kommaribimbojen sirkusta tuhoamaan Suomen talous. Persuilla varmasti olisi tahtoa vetää kunnolla verot alas, mutta hallituksessa on kolme tai ainakin kaksi muuta puoluetta jotka taistelevat sitä vastaan.
, ihan kun ei olisi voinut nostaa tuloveroa tai pääomatuloveroa,
Vaikka elettäisiin vuotta 3000 ja oltaisiin Marsissa niin jos Suomen yhteiskunta on edelleen jossain määrin olemassa, tuloveroa ei tule nostaa edes promillen tuhannesosalla. Tulovero ja samoin pääomatulovero on kaikista pahimpia mahdollisia veroja mitä voi nostaa yhteiskunnan talouden ja tulevaisuuden kannalta.

Maahanmuuttoon ei ole tullut mitään tolkullisia rajauksia.
Aika pitkä litania rajoituksia on kyllä tulossa. Toki haittamamujen massakarkoituksia ei ole, mutta ratkaisu siihen ei ole "yllättäen" olla äänestämättä persuja vaan äänestää kahta kovemmin ja houkutella muut mukaan. Mikään muu puolue ei tule asiaan koskaan puuttumaan kuin pakon edessä.
Viranomaismaksuihin tulee jotain typeriä korotuksia, siis yleisesti sellaisiin moniin asiointeihin mitä mun mielestäni ei pitäisi tehdä ollenkaan tai pitäisi olla ilmaista. Esimerkiks passin uusinta ei mun mielestäni pitäisi maksaa mitään koska se on mun kansalaisoikeuteni saada passi. Samaa en ymmärrä jonkun aseluvan hakemisen kanssa, senkin pitäs olla ilmasta jos tollasta halutaan pitää. En minä halua mitään paperia ja haastatteluja vaan sen aseen, mutta mulle OK osallistua haastatteluun jos joku sellasen tahtoo omalla rahallaan mulle tehdä. Halu on vaan "piilo"verottaa noissakin.
Näillä estetään asiakirjojen hommaaminen ja järjestelmän rasittaminen turhaan/läpällä ja pidetään huoli että vain ne jotka niitä tarvitsee sinne menee niitä hakemaan. Jos ne olisi "ilmaisia" niin se vaatisi joko verojen nostoa eli maksaisit niistä kuitenkin tai sitten orjuutta jossa virkamiehet pakotetaan tekemään ilmaiseksi töitä. Itseäni ei ainakaan kiinnosta kustantaa omasta pussista jonkun Jorman aseluvan käsittelyä ja jos itse hommaan aseita niin maksan niistä mielelläni itse kuten kuuluukin.
Tässä nyt pari juttua mikä tulee mieleen. Sinällään ei kiinnosta mitä ne vaihtoehdot olisi olleet. Kerran olen muistaakseni auttanu persut hallitukseen ja tekivät silloinkin kutakuinkin päinvastaista mitä mulle luvattiin. Tällä kertaa jätin äänestämättä, enkä ole katunut sillä mitään mulle relevanttia persuhommaa ei sieltä olisi tullut.
Mun mielestä tässä näkyy hyvin että kyse ei ole siitä mitä persut on tehneet vaan siitä että Suomessa on ääripunainen valemedia eli HS ja YLE jotka tietoisesti valehtelevat ja levittävät opposition disinformaatiota hallituksen toimista ja toisaalta taas pimittävät tietoa hallituksen myönteisistä päätöksistä ja teoista aina kun pystyvät. Suuret massat eivät valitettavasti ole X:ssä joten heillä on käytännössä vain valeuutismedioita informaatiolähteinään.
Toinen syy on sitten se että meillä on viimein hallitus joka kantaa vastuuta yhteiskunnasta ja tekee vaikeita päätöksiä eikä juokse heti karkuun jos oma instagram-imago meinaa siitä ottaa kolauksen.

No vaikka ajaneet sairaalaverkkoa aktiivisesti alas. Purra vouhottaa jostain EU- kriteereistä koko ajan sille ja tälle, miks ihmeessä kun koko paskasta pitäisi erota ja olla välittämättä kun euroskeptisiä ollaan. Polttoaineen pumppuhinnat on edelleen koholla verrattuna siihen 1.4-1.6 mitä oli pitkään ja heittelee ihan hulluna päivästä toiseen.Mitään ei persut ole tehneet ton hillitsemiseen tai alan kartellirakenteiden purkamiseen. ALV:n korotus oli yksselitteisesti perseestä maassa missä alvi on jo muutenkin aivan valtava kuluttamisen jarru etenkin niille jotka kaikki lisätulonsa laittaisivat kulutukseen, ihan kun ei olisi voinut nostaa tuloveroa tai pääomatuloveroa, yhteisöveroa listatuille yhtiöille, listaamattomien osinko "edusta" jne. ja kerätä vaikka noista sitä kertymää. Maahanmuuttoon ei ole tullut mitään tolkullisia rajauksia. Tiet on paskempana kuin koskaan joka tavalla, ratkaisu ei näköjään ole korjata mitään vaan laittaa pienempi nopeusrajotus. Viranomaismaksuihin tulee jotain typeriä korotuksia, siis yleisesti sellaisiin moniin asiointeihin mitä mun mielestäni ei pitäisi tehdä ollenkaan tai pitäisi olla ilmaista. Esimerkiks passin uusinta ei mun mielestäni pitäisi maksaa mitään koska se on mun kansalaisoikeuteni saada passi. Samaa en ymmärrä jonkun aseluvan hakemisen kanssa, senkin pitäs olla ilmasta jos tollasta halutaan pitää. En minä halua mitään paperia ja haastatteluja vaan sen aseen, mutta mulle OK osallistua haastatteluun jos joku sellasen tahtoo omalla rahallaan mulle tehdä. Halu on vaan "piilo"verottaa noissakin. Persutkin selittää jostain säätelynpurkutalkoista, mutta ei näytä tapahtuvan milloinkaan missään minulle relevantissa asiassa...tuossa vaan pari esimerkkiä eikä kaikki. Esimerkiks työnteon turhiin lisensointeihin ei ole tullut mitään tolkkua saati liikenteen vielä turhempiin lisensointeihin.

• Missä kohtaa Perussuomalaiset ovat esittäneet hallitusohjelmaan sairaalaverkon alasajon ja tämä on hyväksytty osaksi hallitusohjelmaa? Jos tämä on hyväksytty niin miksi se on vain Perussuomalaisten syytä jos koko hallituskoalitio on sen hyväksynyt? Vuodelle 2025 SOTE-rahoitus kasvaa 2,2 miljardilla Eurolla. Kenelle nämä jaetaan jos sairaalaverkkoa ajetaan alas? Koko SOTE-budjetti nousee yli 26 miljardin Euron joka on kohta kolmannes Suomen vuosibudjetista. 2000-luvun alussa terveydenhuollon vuosibudjetti oli jotain 12-14 miljardia Euroa ja vuoteen 2015 mennessä nousua oli jo melkein 53%. 20 miljardia Euroa taisi mennä rikki joskus 2014-2015. Jos maailman kovimman(top3) verotuksen omaavassa maassa ei saada perusterveydenhoitoa järjestettyä verovaroin, niin joku mättää ja pahasti! Järjestelmä on pöhöttynyt ja pahasti.
  • Yöpäivystys päättyi Kemissä,Salossa,Savonlinnassa ja Oulaisissa. No montako yöleikkausta näissä paikoissa oli vuonna 2023: Kemissä:63 eli kerran viikossa. Oulainen: 3! Savonlinna: 3! ja Salo:0(nolla)
  • Ajelin kehä III itään aamupäivällä ja 95 oktaaninen näytti maksavan 1,649€.
  • AL-veroa korotettiin mahdollisimman vähän, että jotain tuloja saataisiin kasaan. Kaikki oppositiopuolueet ehdottivat kovempia korotuksia. Työn verotusta pitää ehdottomasti alentaa ja suosia työn tekemistä. Korkein 2,6% tuloluokasta maksaa jo nyt melkein 24% koko tuloverokertymästä! 17% osuus tuloluokan yläpäästä maksaa melkein 60% koko Suomen tuloverokertymästä! Joku listaamattomien verotus ehdottomasti osaksi listaa sekä solidaarisuusveron alarajaa takas sinne missä se oli edellisen hallituksen aikaan.
  • Työn verotus oli suunnitelmissa keventyä vuodelle 2024 pieni - ja keskituloisilla. Tämä tapahtui myös itsellä. Vuonna 2025: "Palkansaajien ja eläkkeensaajien veromuutokseen vaikuttaa vuonna 2025 etenkin tulojen suuruus. Ansiotuloverotuksen progressio jyrkkenee, kun matalammilla palkka- ja eläketuloilla veroprosentit pysyvät suunnilleen ennallaan tai hieman kevenevät, mutta suuremmilla tuloilla nousevat".
  • Maahanmuutto on ikuisuuskysymys. "Vuonna 2023 maahanmuuttojen määrä ja myös nettomaahanmuutto oli tilastointihistorian korkein. Osan kasvusta selitti se, että tilapäisen suojelun nojalla Suomesta oleskeluluvan edellisenä vuonna saaneilla ukrainalaisilla oli mahdollisuus hakea kotikuntaa maaliskuusta alkaen. Nyt tammi- ja helmikuussa lukemat olivat jopa ennätysvuotta korkeampia. Maaliskuussa luvut kuitenkin laskivat viimevuotiseen verrattuna". Ei tarvi olla suuri ennustaja, että näkee Ukrainalaisten määrän vaikutukset noissa taulukoissa. Ovatko nämä henkilöt olleet uutisissa negatiivisessa mielessä? Itse en ainakaan ole nähnyt. Omassakin taloyhtiön huollossa on Ukrainan kilvillä ajeleva työmies ja oikein iloinen/positiivinen kaveri. Sanoisin,että Ukrainan tulijoilla on parempi asenne Suomalaiseen yhteiskuntaan kuin lähi-itä ja pohjois-afrikan tulijoilla...
    Kun Ukrainan tilanne päättyy, katoaa kyllä Ukrainan kansalaisetkin Suomesta.
  • Teiden kunnossapitoa on laiminlyöty jo pitkään mikä on karu fakta. Tehdään vain se mikä on pakko. Syy: rahan puute kuten sama syy niin moneen muuhunkin asiaan tässä maassa. Pääväylät etelästä Lappiin ovat kyllä kunnossa kun niitä huruttelee. Osumaa ottaa pienemmät paikalliset tiet.
  • Aseluvan hain ensimmäisen kerran 80-luvulla ja hintaa oli 80 markkaa. Onko tämä ollut ilmaista jossain välissä koska nyt syytät Perussuomalaisia näistä maksuista? Haastattelut ovat ehdottoman tärkeä asia. Olen todistanut karmeita kohtaloita tämänkin tiimoilta. Jos pelkkä haastattelu aiheuttaa noin paljon tuskaa niin vika on yksilössä, ei järjestelmässä.
  • Miten joku passin käsittelymaksukin saadaan Persujen syyksi...mitä jeesusta taas.
Jokaiseen kohtaan olisin voinut kirjoittaa perään, että "muttakun Persut" mutta enpä jaksannu.
Yleisenä kommenttina tämä täysin leväperäinen valtionhoito kaikkine valtionomistusten myymisten suhteen, jättämättä kaikki tehostustoimet tekemättä lankeaa kaikille puolueille sieltä 90-luvulta asti.
Kaikkia kivaa pitäis kaikille saada ja sitten tulee itkupotkuraivari kun valtiolla ei olekaan tarjota niitä kaikille. Mitä tekisit toisin -kysymykseen vastaus on "sinällään ei kiinnosta". Huoh...

Viimeksi muokattu:

Tämä maa on aikalailla persaukinen, joten jotain tuon tapaista kutakuinkin mikä tahansa velkaantumisen kuriin saamista yrittävä puolue olisi joutunut tekemään. Poislukien ehkä passi- ja aselupa-asiat.

No vaikka ajaneet sairaalaverkkoa aktiivisesti alas. Purra vouhottaa jostain EU- kriteereistä koko ajan sille ja tälle, miks ihmeessä kun koko paskasta pitäisi erota ja olla välittämättä kun euroskeptisiä ollaan
Yksi puolue ei saa kaikkea läpi. Ja pitäisi ymmärtää termi vaihtoehtoiskustannus. Lisäksi pitäisi ymmärtää että valtion talous pitää tasapainottaa.

Lisäksi eu-ero ei ole mahdollista, koska eduskunnasta ei löydy riittävästi kannatusta.
Polttoaineen pumppuhinnat on edelleen koholla verrattuna siihen 1.4-1.6 mitä oli pitkään ja heittelee ihan hulluna päivästä toiseen.Mitään ei persut ole tehneet ton hillitsemiseen tai alan kartellirakenteiden purkamiseen.
Pumppuhinnat tulee suoraan markkinoilta ja ellä raakaöljyn hinnan mukaan. Vertaa sähköpörssiin.

Lisäksi bensasta saadaan paljon verotuloja ja tässä taloudellisessa tilanteessa ei ole varaa laskea niitä veroja.
ALV:n korotus oli yksselitteisesti perseestä maassa missä alvi on jo muutenkin aivan valtava kuluttamisen jarru etenkin niille jotka kaikki lisätulonsa laittaisivat kulutukseen, ihan kun ei olisi voinut nostaa tuloveroa tai pääomatuloveroa, yhteisöveroa listatuille yhtiöille, listaamattomien osinko "edusta"
Tulovero on jo tapissa. Kohtuullisilla tuloilla lisäeurosta vain puolet jää käteen. Pääomavero taasen on myrkkyä investoinneille, joita täällä kipeästi tarvitaan.

LIstaamattomien yhtiöistä ei saa millään vastaavaa summaa kun alv nostosta ja muistaakseni sen listaamattomien yritysten verohuojennuksen ajatus on ollut että yritys kasvattaisi sitä pääomaa, eikä maksaisi osinkoina pois, mutta siinä on joku porsaanreikä jota lääkärit käyttää hyväkseen.
Maahanmuuttoon ei ole tullut mitään tolkullisia rajauksia.
Asiat etenee hitaammin, kuin toivoisi. Silti edistystä on tapahtunut:

Hallitus esittää Suomen kansalaisuuden saamisen tiukentamista
Hallitus esittää Suomen kansalaisuuden edellytyksenä olevan asumisajan pidentämistä nykyisestä viidestä vuodesta kahdeksaan vuoteen. Jatkossa asumisajaksi hyväksyttäisiin vain oleskeluluvalla tapahtunut oleskelu Suomessa. Kansalaisuuslain muutosesitys annettiin eduskunnalle valtioneuvoston istunnossa 18. huhtikuuta.

Maahantulosäännösten kiertämistä estävä hallituksen esitys eduskuntaan
Hallitus esittää lakimuutoksia, joilla estetään entistä tehokkaammin maahantulosäännösten kiertämistä. Turvapaikanhakijoina maahan tulleiden kaistanvaihto työ- ja koulutusperusteisen oleskeluluvan hakijoiksi ei olisi jatkossa mahdollista. Lisäksi henkilöllisyyden todentamista tiukennetaan. Hallitus antoi esityksen eduskunnalle 18. huhtikuuta. Lait tulisivat voimaan 1.7.2024.

Hallitus esittää kansainväliseen suojeluun tiukennuksia
Hallitus aikoo muuttaa kansainvälisen suojelun luonteeltaan väliaikaiseksi. Kansainvälisen suojelun lupien kesto lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Myös Suomessa tehty erityisen törkeä rikos tai kansallisen turvallisuuden vaarantaminen estäisi kansainvälisen suojelun saamisen. Valtioneuvosto antoi lakiesityksen eduskunnalle 18. huhtikuuta.

Esitys rajamenettelyn käyttöönotosta eduskuntaan
Hallituksen esitys rajamenettelyn käyttöönotosta annettiin eduskunnalle 18.4. Ulkomaalaislakiin tehdään EU:n turvapaikkamenettelydirektiivin mukaiset muutokset, joilla rajamenettely otetaan käyttöön Suomessa. Rajamenettelyn tavoitteena on tehostaa perusteettomien hakemusten tutkintaa ja kielteisen päätöksen saavien hakijoiden palauttamista. Lisäksi estetään turvapaikanhakijoiden edelleen liikkumista muihin EU-maihin.

Hallitus esittää vastaanottorahan pienentämistä
Hallitus antoi 18. huhtikuuta eduskunnalle esityksen vastaanottorahan ja käyttörahan väliaikaisesta pienentämisestä. Laki tulisi voimaan mahdollisimman pian ja olisi voimassa vuoden 2025 loppuun asti.

jos sairaalan peruspalveluita lopetetaan, parhaana esimerkkinä yöpäivystykset ja synnytysosastot, niin mitä se on jollei alasajoa?
Lerva vastasikin tähän hyvin:
Yöpäivystys päättyi Kemissä,Salossa,Savonlinnassa ja Oulaisissa. No montako yöleikkausta näissä paikoissa oli vuonna 2023: Kemissä:63 eli kerran viikossa. Oulainen: 3! Savonlinna: 3! ja Salo:0(nolla)

Mitään sairaalaverkon alasajamista ei ole tapahtumassa vaan kyseessä on tehottomien yöpäivystysten leikkaaminen. Kaikki muu on oppisition valepropagandaa.
Asiaa voi selitellä itelleen ihan miksi haluaa, mutta käytännössä kyseessä on maaseudun palveluihin kohdistuva leikkaus ja sairaalaverkon alasajoa. Se ei tule menemään läpi maaseudun äänestäjissä, esimerkiks Susanna Koski tippui tosta syystä eduskunnasta.

Perussuomalaiset on hyvin selkeästi ilmaisseet kokoajan ettei lähitulevaisuudessa ole mitään aikeita erota EU:sta.
Yksi puolue ei saa kaikkea läpi. Ja pitäisi ymmärtää termi vaihtoehtoiskustannus. Lisäksi pitäisi ymmärtää että valtion talous pitää tasapainottaa.

Lisäksi eu-ero ei ole mahdollista, koska eduskunnasta ei löydy riittävästi kannatusta.
Toi ei ole tekosyy olla ajamatta jotain asiaa, mikä on ollut puolueen yksi kivijalta. Se on toki tullut selväksi, että persut on EU:hun päin erityisen rähmällään, sillä kovinkaan monen muun puolueen toimijoilta ei tule jatkuvaa selitystä jostain EU:n säännöistä ja alijäämämenettelyistä. Noihinkin voisi suhtautua edes kriittisesti.

Ja ne pumppuhinnat on kuitenkin helvetin paljon matalampia vrt jos oltaisiin jatkettu edellisen hallituksen linjalla ja toimilla. Persut ei voi määrätä eikä persujen ole koskaan ollutkaan tarkoituksena määrä globaaleja markkinahintoja tai muita ulkoisia tekijöitä joille ei voi mitään.
Pumppuhinnat tulee suoraan markkinoilta ja ellä raakaöljyn hinnan mukaan. Vertaa sähköpörssiin.

Lisäksi bensasta saadaan paljon verotuloja ja tässä taloudellisessa tilanteessa ei ole varaa laskea niitä veroja.
Ei ole tekosyy jos ne pumppuhinnat on edelleen aivan liian korkeat ja yksi vaaliteema oli pumppuhintojen alentaminen. Ne joo tulee suoraan markkinoilta, mutta jos markkina on joka tasolla kartellisoitunut niin mitään tolkkua noihin pumppuhintoihin ei tule. 2000- luvun lopulla 1,7 euroa litralta oli ennätys ja silloin raakaöljyn hinta oli jotain 130-140 euroa tynnyriltä, nyt jotain 60-80 euroa tynnyriltä. Joku vetää välistä. Suomessa. Eikä persut ole juuri mitään asian eteen tehneet.

Jonkun mielikuvitushallituksen linjat ja toimet ja niihin vertaaminen ei mee läpi, tää bensa ja auoilukin on yksi persujen kivijaloista ollut millä saralla odotetaan tuloksia. Mariinin hallitukseenkaan on turha vedota sillä tällä hetkellä ruorissa on orpon hallitus.

Vaikka elettäisiin vuotta 3000 ja oltaisiin Marsissa niin jos Suomen yhteiskunta on edelleen jossain määrin olemassa, tuloveroa ei tule nostaa edes promillen tuhannesosalla. Tulovero ja samoin pääomatulovero on kaikista pahimpia mahdollisia veroja mitä voi nostaa yhteiskunnan talouden ja tulevaisuuden kannalta.
Työn verotus oli suunnitelmissa keventyä vuodelle 2024 pieni - ja keskituloisilla. Tämä tapahtui myös itsellä. Vuonna 2025: "Palkansaajien ja eläkkeensaajien veromuutokseen vaikuttaa vuonna 2025 etenkin tulojen suuruus. Ansiotuloverotuksen progressio jyrkkenee, kun matalammilla palkka- ja eläketuloilla veroprosentit pysyvät suunnilleen ennallaan tai hieman kevenevät, mutta suuremmilla tuloilla nousevat".
Pienituloiset ei maksa tälläkään hetkeä mitään tuloveroa joten aika vaikeaa on nollasta keventää. Suomessa on 30 vuotta siirretty verotusta tuloverotuksesta kaikenlaisiin kulutus ja haittaveroihin enimmäkseen meidän kykypuolueen toimesta, persut tuli mukaan vasta jälkijunassa. Lopputulemana ollaan 10 miljardien alijäämissä ja velkaa on aika paljon. Ei toimi nykynen verotusrakenne, missä suurin passivoija ihmisille on korkeat hinnat ja paskat palkat ja näihin ei vaikuteta tuloverolla kun ongelmaryhmissä ei koko tuloveroa edes makseta. Kulutus- ja haittaverolla vaikutetaan ja niitä kun hilataan koko ajan ylöspäin niin työntekeminen muuttuu entistä kannattamattomammaksi kun työtä tekemällä ei saa mitään.

Jonkun lääkärien marinat 100+k palkoillaan voi jättää ihan omaan arvoonsa. Jos se sakki passivoituu kun saakin tosta vaan puolet niin ei kannata ihmetellä jos joku passivoituu jos saa siittä lääkärin puolikkaasta vaan kolmanneksen jos sitäkään.

Suomi tarvitsee tuotannollisia investointeja mitä ei pääomavero kohtele eri tavalla ollenkaan kuin jotain verrattaen tuottamatonta seinien rakentelua.

Näillä estetään asiakirjojen hommaaminen ja järjestelmän rasittaminen turhaan/läpällä ja pidetään huoli että vain ne jotka niitä tarvitsee sinne menee niitä hakemaan. Jos ne olisi "ilmaisia" niin se vaatisi joko verojen nostoa eli maksaisit niistä kuitenkin tai sitten orjuutta jossa virkamiehet pakotetaan tekemään ilmaiseksi töitä. Itseäni ei ainakaan kiinnosta kustantaa omasta pussista jonkun Jorman aseluvan käsittelyä ja jos itse hommaan aseita niin maksan niistä mielelläni itse kuten kuuluukin.
Jos järjestelmä vaatii multa jotain typeriä asiakirjoja niin sillon se järjestelmä saa ne kyllä ihan itse maksaakkin ja kulut jyvittää ihan tasasesti kaikille jotka tämmästä vaatii, eli äänestäjille. Minä en tartte mitään aselupa asiakirjoja vaikka aseita harrastankin, joten miksi joudun maksamaan asiasta mitä en halua enkä tartte. Ihan sama pätee suomen satoihin lisensointeihin, ajokorttiakaan en mihinkään tartte joten sekin vois mennä ihan niiden pussista jotka tällästäkin sääntelyjärjestelmää kannattaa, eli äänestäjien. Minä en kannata, ja mun puolestani kaikki ajovarmat sun muu liibalaabatoiminta ja sääntely asian ympärillä voisi lopettaa. Harmi vaan että äänestäjät noita kannattaa mutteivät kuitenkaan halua maksaa niistä mitään, kuten en minäkään. Mulla vaan ei ole diskrepanssia sen kanssa että haluisin kaiken mutta en maksaa mitään. Näitä on rutosti enemmän.

Yksi persujen ajama pienempi asia oli kaikenlaiset sääntelynpurkutalkoot, muttei näy eikä kuulu. Ihan pimee määrä tällä on turhaa sääntelyä+sen ympärillä pyörivää turhaa liiketoimintaa ja virkamiestoimintaa ja kasvaa vaan.

Teiden kunnossapitoa on laiminlyöty jo pitkään mikä on karu fakta. Tehdään vain se mikä on pakko. Syy: rahan puute kuten sama syy niin moneen muuhunkin asiaan tässä maassa. Pääväylät etelästä Lappiin ovat kyllä kunnossa kun niitä huruttelee. Osumaa ottaa pienemmät paikalliset tiet.
Suomi budjetoi turhaan kehitysapuun n. 1mrd vuosittain, mikä on hallituskaudessa 4mrd. Tiestön korjausvelka on luokkaa 2-4mrd. Rahaa on hitosti mutta sitä hassataan vääriin paikkoihin älyttömiä määriä.

Mun mielestä tässä näkyy hyvin että kyse ei ole siitä mitä persut on tehneet vaan siitä että Suomessa on ääripunainen valemedia eli HS ja YLE jotka tietoisesti valehtelevat ja levittävät opposition disinformaatiota hallituksen toimista ja toisaalta taas pimittävät tietoa hallituksen myönteisistä päätöksistä ja teoista aina kun pystyvät. Suuret massat eivät valitettavasti ole X:ssä joten heillä on käytännössä vain valeuutismedioita informaatiolähteinään.
Toinen syy on sitten se että meillä on viimein hallitus joka kantaa vastuuta yhteiskunnasta ja tekee vaikeita päätöksiä eikä juokse heti karkuun jos oma instagram-imago meinaa siitä ottaa kolauksen.
Kaikkea ei voi vetää jonkun propagandan piikkiin etenkään jos jotain X:n kaltasta nettipaskaa pitää jonain luotettavana lähteenä millekkään. Sieltä kaikki saa just niitä uutisia mitä haluaakin nähdä. Kyllä persut mun nähdäkseni ihan itse asiansa sössivät jo toistamiseen. Tilanteessa, missä ainut puolue, minkä kannatus on vakaalla pohjalla, on kokoomus, pitäs persujenkin tajuta että ne äänestäjät lähtee ihan yhtä nopeesti protestiäänestämään persuja vastaan, ellei ala selkeitä tuloksia syntymään. Mun nähdäkseni niitä ei syntynyt ekalla heidän hallituskaudella, eikä nytkään. Eurovaalit oli signaali, mitä persut nyt selitti kaiken muun syyksi kuin heidän omakseen. Samat selitykset varmaan kuullaan seuraavissa eduskuntavaaleissa kun "yllättäen" ollaankin siellä 15% kannatuksessa.

• Yöpäivystys päättyi Kemissä,Salossa,Savonlinnassa ja Oulaisissa. No montako yöleikkausta näissä paikoissa oli vuonna 2023: Kemissä:63 eli kerran viikossa. Oulainen: 3! Savonlinna: 3! ja Salo:0(nolla)
Esimerkiksi Salossa ei pääty yöllinen leikkauspäivystys. Sitä ei ole ollut siellä vuosikausiin. Se, mikä päättyy on ensiapupolin yöpäivystys, eli sairaalaan ei jää yöksi lääkäriä paikalle. Sen vuoksi sairaalassa ei voi tehdä enää sellaisia leikkauksia, joissa potilas jää yöksi. Se rajoittaa myös päiväkirurgisten potilaiden valintaa. Valvontaosaston toiminta lakkaa. Salo ei voi ottaa jatkossa enää sellaisia potilaita yöksi omasta päiväpäivystyksestä tai Turun ilta- ja yö päivystyksestä, jotka vaativat muuta kuin terveyskeskuksen vuodeosaston tasoista hoitoa. Sanoisin tuota toiminnan alasajoksi. On tietysti mahdollista, että sairaalaan palkataan joku lääkäri yöksi vain sairaalaa varten, mutta samalla hän hoitaisi jonkun päivystyspotilaankin.

Esimerkiksi Salossa ei pääty yöllinen leikkauspäivystys. Sitä ei ole ollut siellä vuosikausiin. Se, mikä päättyy on ensiapupolin yöpäivystys, eli sairaalaan ei jää yöksi lääkäriä paikalle. Sen vuoksi sairaalassa ei voi tehdä enää sellaisia leikkauksia, joissa potilas jää yöksi. Se rajoittaa myös päiväkirurgisten potilaiden valintaa. Valvontaosaston toiminta lakkaa. Salo ei voi ottaa jatkossa enää sellaisia potilaita yöksi omasta päiväpäivystyksestä tai Turun ilta- ja yö päivystyksestä, jotka vaativat muuta kuin terveyskeskuksen vuodeosaston tasoista hoitoa. Sanoisin tuota toiminnan alasajoksi. On tietysti mahdollista, että sairaalaan palkataan joku lääkäri yöksi vain sairaalaa varten, mutta samalla hän hoitaisi jonkun päivystyspotilaankin.
Tästäpä en ollutkaan tietoinen ja lähteeni/tietoni oli vajavaista. Kiitoksia tarkennuksesta! :thumbsup:

jos sairaalan peruspalveluita lopetetaan, parhaana esimerkkinä yöpäivystykset ja synnytysosastot, niin mitä se on jollei alasajoa?
Jos SOTE vie 1/3 valtion vuosibudjetista ja siihen kohdistetaan tehostamistoimia niin voidaanko sanoa,että ollaan tekemässä koko sairaalaverkon alasajoa? Ymmärrän kyllä mistä tuo ajatusmalli tulee. Terminä voisi olla paikalliset "alasajot" eikä koko sairaalaverkon alasajo. Vielä parempi termi voisi olla "palvelutason heikennys" tai ROLE tasot(I-IV) joita sotilaspuolella käytetään. Teollisuudessa suoritetaan oikeita alasajoja kun kokonaisia laitoksia suljetaan.
Vielä kerran, mikä on se parempi malli? Edelleen ollaan 12 miljardia pakkasella.

Maahanmuuton tiukennukset astuivat voimaan eilen:
Kansainvälisen suojelun lupien kesto lyhennetään EU:n sallimaan minimiin ja turvapaikan saamista rajoitetaan jatkossa, jos sitä hakeva henkilö syyllistyy rikoksiin.

Kansainvälinen suojelu muuttuu ”luonteeltaan väliaikaiseksi” ja suojelun lupien kesto lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin 2. tammikuuta 2025 alkaen. Muutokset johtuvat ulkomaalaislakiin tehdyistä muutoksista, maahanmuuttovirasto tiedottaa.

Jatkossa turvapaikka ja jatkolupa pakolaisaseman perusteella myönnetään kolmeksi vuodeksi aiemman neljän vuoden sijaan. Ensimmäinen toissijaisen suojelun lupa myönnetään vuodeksi ja jatkolupa kahdeksi vuodeksi. Aikaisemmin jatkolupa toissijaisen suojelun perusteella voitiin myöntää neljäksi vuodeksi.

Viimeksi muokattu:
Pienituloiset ei maksa tälläkään hetkeä mitään tuloveroa joten aika vaikeaa on nollasta keventää.
1735839734933.png

Pienituloisuuden raja pyörii jossain 1600-1800€ hujakoilla. Kyseisiin asuntokuntiin kuuluu vajaa 750,000 henkilöä.

Jos SOTE vie 1/3 valtion vuosibudjetista ja siihen kohdistetaan tehostamistoimia niin voidaanko sanoa,että ollaan tekemässä koko sairaalaverkon alasajoa?
Käytännössä tämä sairaalaverkon alasajo on ollut suuntana. ei noita koskaan kerralla tehdä ja jos persut meinaa saada jatkossa maasudulta ääniä, pitäisi suunta muuttaa. Kuitenkin protestiäänestäminen perinteisesti maaseudun asiaa ajavaa kepua vastaan (ja kepun sotea) on yksi persujen äänilähteistä maasudulla, kepun viime hallitustaival kun oli katastrofi. Tehostaminen on nykyisin typerä sana alasajolle, toimintojen lopettaminen ei vaan ole tehostamista ellei toiminto ole itsessään haitallinen. Tehostamista olisi samojen toimintojen ylläpitäminen pienemmillä resursseilla, mutta tämä vaatiskin korkeampaa osaamista mitä nykyisin tuntuu löytyvän.

Pienituloisuuden raja pyörii jossain 1600-1800€ hujakoilla. Kyseisiin asuntokuntiin kuuluu vajaa 750,000 henkilöä.
Onko tuossa otettu mitään vähennyksiä huomioon?

Toikin kuvio kertoo, että suomessa on verrattaen maltilliset tuloveroprosentit, korkein veroprosentti on alle 50% eikä mitään 80 tai 90% mitä ennen on ollu briteissä ja varmaan yhdysvalloissakin, liekkö suomessakin. Ihan kysymys voisi olla, paljonko se tulovero pitäisi olla että se olisi sitte hyvä eikä "tapissa" ja paljonko ALVia pitäs olla? Mun nähdäkseni kulutusverot on niitä haitallisimpia veroja ja todella tuottaa sen tilanteen että töissä käymällä saa saman mitä töitä välttelemällä.

Pienituloisuuden raja on joo toi, mulla vaan on vaikeeta uskoa käytännön kokemuksiin vedoten, että suomalaisten mediaanipalkka paljoakaan jostain 2000 eroaisi vaikka virallinen tilastointi yrittäisi kuinka ruusuista kuvaa antaa siitä mitä tässä maassa mukamas on.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 586
Jäsenet
75 218
Uusin jäsen
Karvakarhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom