• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Joo näin se menee. Joillakin tunteet menee järjen edelle ja muulla ei tuota humanitaarista maahanmuuttoa voi oikein perustella. Varsinkin, kun tuollaisen muutaman ihmisen liikutteluun ja "auttamiseen" käytetyt rahat voisi oikeasti käyttää järkevämmin ja kustannustehokkaammin. Miettikää oikeasti tuota asiaa hetki. Kuka sieltä ongelma-alueita ensisijaisesti pääsee pois? Ne joilla on jo rahaa ja asiat suhteellisen hyvin. Eli ne, jotka voisivat läsnäolollaan parantaa maansa olosuhteita. Mutta ei, he sieltä ensin pois lähtevät ja jättävät taakseen oikeasti hätää kärsivät. Jos oikeasti tehtäisiin kunnon käsittelykeskuksia lähemmäs lähtömaita, missä elämisen kustantaminen on paljon halvempaa, niin saataisiin autettua isompia massoja. Oltaisiin tuolloin myös paremmin perillä tulijoiden taustoista, kyvyistä jne. Sieltä sitten palauteltaisiin rauhoittuneille alueille takaisin kotimaahansa tai eteenpäin EU:n sisälle hallitusti. Työperäistä maahanmuuttoahan tämä ei sinällään koske ja se on aina tervetullutta. Mutta tuollaista muutosta ei tapahdu, jos kaikkeen vain taivutaan ja kukaan ei kyseenalaista nykyistä toimintamallia, vaan syytää vain holtittomasti lisää rahaa täysin tehottomaan järjestelmään.
 
Maahanmuuttoa on tosiaan monenlaista. Hyvä, että käytät oikeaa käsitettä, kun puhut nimenomaan humanitaarisesta maahanmuutosta tarkoittaen ilmeisestikkin pakolaisten vastaanottamista. Itse näkisin, että humanitaarisen maahanmuuton, eli pakolaisten vastaanottamisen, ei ole tarkoituskaan olla mitenkään pakolaisia vastaanottavaa maata hyödyttävää. Kyseinen maa vaan kantaa kortensa kekoon yhteisissä "talkoissa", joissa autetaan heikompia ja mahdollisesti hengenvaarassa olevia. Tietty, eräs hyöty siitä voi olla, että jos on tehty joku sopimus asiasta (en tiedä onko), niin sen noudattaminen antaa maasta kuvan luotettavana, mutta pääpointti se ei ole. Olemassa on muitakin arvokkaita asioita, kuin raha, eikä kaiken arvoa voi mitata rahassa.

Tottakai, tämä on selvä asia. Ei pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen ole tarkoituskaan hyödyttää vastaanottajamaata, vaan kyse on auttamisesta. Mutta pitää myös olla kanttia myöntää, että se on vastaanottajamaalle vahingollista. Eli koko turvapaikkapolitiikka perustuu sille, että ollaan valmiita kärsimään vahinkoa muiden auttamiseksi.
 
Mutta pitää myös olla kanttia myöntää, että se on vastaanottajamaalle vahingollista. Eli koko turvapaikkapolitiikka perustuu sille, että ollaan valmiita kärsimään vahinkoa muiden auttamiseksi.
Toi vahinko on melko suhteellinen käsite. Tarkoittanet sillä sitä, että siitä syntyy kuluja, mutta jostain syystä haluat esittää asian provosoivasti?
 
Toi vahinko on melko suhteellinen käsite. Tarkoittanet sillä sitä, että siitä syntyy kuluja, mutta jostain syystä haluat esittää asian provosoivasti?
Erityisesti kuluja, mutta myös lisääntynyttä rikollisuutta ja turvattomuutta. Tilastot kertovat tämän.


"Kokonaisuudessaan vuonna 2019 poliisii selvitti 1 056 raiskausta, joista 37,6 prosenttia, eli 397 kappaletta oli ulkomaalaisten tekemiä. Vuonna 2019 kansalaisuuksittain tarkasteltuna suurimman osuuden raiskausepäilyissä muodostivat irakilaiset, jotka olivat epäiltyinä 114 raiskauksessa. Irakilaisten osuus kaikista raiskausepäilyistä oli viime vuonna 10,8 prosenttia. Seuraaviksi eniten raiskauksesta epäiltyinä olivat afganistanilaiset (60 kpl), iranilaiset (25 kpl) ja somalit (24 kpl)"

"Ulkomaalaisten osuus raiskausrikoksista on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaikesta rikollisuudesta. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin mukaan ulkomaan kansalaisten rikostaso raiskausrikoksissa on selkeästi korkeampi kuin Suomen kansalaisilla tai suomalaistaustaisella väestöllä. Maahanmuuttajien väestöön suhteutettu rikollisuustaso oli raiskausrikoksissa keskimäärin lähes 8-kertainen kantaväestön kokonaisrikollisuustasoon verrattuna."

Tämän lisäksi lisääntyvät joukkotappelut ja satunnaisten ohikulkijoiden tappaminen ym. Oksennus nousee kurkkuun, kun nuitakin tilastoja lukee. Ja tästä me maksamme älyttömiä summia rahaa.
 
Lue aikaisemmat viestit. Esimerkkinä kasvaneet kulut ja kasvanut rikollisuus. Molemmat ovat vahingollisia asioita.
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.
 
Oksennus nousee kurkkuun, kun nuitakin tilastoja lukee. Ja tästä me maksamme älyttömiä summia rahaa.
Tääkin on ehkä vähän apinan koijaamista vihaamaan. Parempi olis jatkossa keskustella ratkaisuista, kuin huutaa pää punaisena ja heilutella natsilippua. Mut ehkei tämä keskustelu tähän threadiin kuulu, vaan KR-threadiin, joka usein on tosin sellaista kurapaskaa, et siellä ei saa ääntänsä kuuluviin.
 
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.

Tääkin on ehkä vähän apinan koijaamista vihaamaan. Parempi olis jatkossa keskustella ratkaisuista, kuin huutaa pää punaisena ja heilutella natsilippua. Mut ehkei tämä keskustelu tähän threadiin kuulu, vaan KR-threadiin, joka usein on tosin sellaista kurapaskaa, et siellä ei saa ääntänsä kuuluviin.

Viestiä lukiessasi ohitat täysin jo ehdotetun ratkaisun, eli ne käsittelykeskukset. Sinun mielestä on pää punaisena huutamista ja natsilipun heiluttelua, jos puhutaan tutkituista faktoista? Ja pahoittelen, mutta minun tunteet kyllä heräävät siitä että auttamisen kohteena oleva ryhmä on yliedustettuna tyyliin jokaisissa rikostilastoissa, erityisesti raiskauksissa ja lasten hyväksikäyttöissä. Sinua nuo ei ilmeisesti liikuta lainkaan.

Ja jos luet tuolta wikipedian linkistä, niin ongelmia oli jo paljon ennen 2015 vuoden kriisiä.

"Vuonna 2013 ulkomaalaisten ja ulkomaalaistaisten tekemien rikosten osuus oli 15 prosenttia kaikista Suomessa tehdyistä rikoksista "

"Raiskausrikokset; Suomessa vakituisesti asuvat ulkomaalaistaustaiset tekivät 4,3-kertaisesti rikoksia suomalaistaustaisiin nähden
  • Tunisialaistaustaiset 67,0-kertaisesti rikoksia suomalaistaustaisiin nähden
  • Gambialaistaustaiset 50,0-kertaisesti
  • Nigerialaistaustaiset 35,5-kertaisesti
  • Afganistan 21,5-kertaisesti
  • Irak 19,4-kertaisesti
  • Turkki 10,5-kertaisesti"
"Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö; Suomessa vakituisesti asuvat ulkomaalaistaustaiset tekivät 2,7-kertaisesti rikoksia suomalaistaustaisiin nähden
  • Kamerunilaistaustaiset 196,3-kertaisesti rikoksia suomalaistaustaisiin nähden
  • Meksikolaistaustaiset 52,7-kertaisesti
  • Nepal 28,8-kertaisesti
  • Irak 9,4-kertaisesti
  • Afganistan 8,7-kertaisesti
  • Iran 5,4-kertaisesti
  • Turkki 3,8-kertaisesti"

Aika vähän tuolle näyttää olevan tehtävissä. Alumpana linkissä lukee jo vuoden 2000 alusta, että ulkomaalaisten osuus rikoksissa on ollut väkilukuun suhteutettuna merkittävä. Jos 20 vuoden aikana (ja paljon ennen tuota tilastointia) ei ole asialle saatu mitään aikaan, vaan on mennyt kokoajan huonompaan suuntaan... miten kuvittelet tilanteen muuttuvan paremmaksi? Kauniilla toivomuksilla?

Ja kyllä tämä melko oleellisesti perussuomalsiin liittyy, koska he ovat ainoa puolue joka asialle haluaisi tehdä jotain. Ovat mm. ehdottaneet niitä käsittelykeskuksien perustamisia, mikä vähentäisi merkittävästi tämmöisen roskasakin päätymistä tänne.

Ja lisätään nyt tähän viestiin samalla linkki perussuomalaisten mahaanmuuttopoliittiseen ohjelmaan. https://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2019/02/Maahanmuuttopoliittinen-ohjelma-2019.pdf

Oleellisia juttuja näin ensimutusteltavaksi:

"On varmasti myös moraalisesti kestävämpää turvata suuremmalle määrälle ihmisiä elämän perusedellytykset kriisialueilla kuin pienemmälle joukolle pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan palvelut. Toisaalta on perusteltua otaksua, että alikehittyneet maat eivät koskaan kehity, mikäli niiden kaikki kynnelle kykenevät kansalaiset muuttavat Eurooppaan ja muualle länsimaihin. Tärkein vastuu on valtioilla itsellään. "

"Turvapaikanhakijoiden ja muiden ulkomaalaisten pääsyä pysyvän oleskeluluvan piiriin tulee rajoittaa selvästi. Nykyinen käytäntö, jossa ulkomaalainen saa pysyvän oleskeluluvan jo neljän vuoden maassa oleskelun jälkeen, on auttamattoman lyhyt. Suomen pitää Tanskan mallin mukaisesti pidentää pysyvään oleskelulupaan vaadittava asumisaika kahdeksaan vuoteen ja liittää luvan saantiin myös tulotasoon, kielitaitoon, kotoutumiseen, työhistoriaan, tulonsiirtojen nauttimiseen ja nuhteettomuuteen liittyviä vaatimuksia. "

"Mikäli suojeluaseman saanut lomailee entisessä kotimaassaan – kuten heistä hyvin monet tekevät – on täysin selvää, että suojelulle ei enää ole perusteita. "
 
Viimeksi muokattu:
Tolle rikollisuudelle lienee kuitenkin jotain tehtävissä. '

Olennaisin asia, mitä sille olisi tehtävissä olisi, että ei päästettäisi ollenkaan maahan niitä 20-30-vuotiaita miespuolisia ei-oikeasti turvapaikkaa tarvitsevia ei-vainottuja (ei mihinkään vähemmistöön kuuluvia) turvapaikkaturisteja arabimaista, vaan otettaisiin niitä oikeasti turvapaikkaa tarvitsevia eli uskontonsa tai eettisyytensä takia vainottuja tms. Ja näistä enemmän nimenomaan naisia ja pikkulapsia (ja 22-vuotias joka valehtelee ikänsä 17-vuotiaaksi ei ole lapsi).

Esim Syyriasta tulevan 20-30-vuotiaan miehen pitäisi olla siellä syyriassa ottamassa ase käteen ja taistelemassa äitinsä, lastensa ja nuorempien sisarustensa puolesta, ei tulemassa tänne sotilaskarkurina.

Ja pitäisi myös tehdä selväksi, että jos täällä tekee yhtään mitään väkivaltaa tai sortoa muita kohtaan, ei todellakaan ansaitse mitään turvapaikkaa, vaan lentää siinä sekunnissa ulos maasta. Valitettavasti turvapaikanhakijoiden seassa tulee todella paljon porukkaa joka täällä jatkaa sitä samojen ryhmien sortamista kuin mitä sortivat kotimaassaan.

Päästämällä näitä sortajia maahan vaan estetään niitä todellista turvapaikkaa tarvitsevien ihmisten pääsy turvaan, kun eivät ole täälläkään enää turvassa.

Keskimääräinen arabimaasta tuleva islamilainen arabiturvapaikanhakija osaa kyllä syyttää kantasuomalaisia rasisteiksi, mutta keskimäärin he itse ovat todella paljon rasistisempia ja syrjivämpiä esim. kurdeja tai islamista luopuneita kohtaan.

Mutuillen voisin arvioida, et se johtuu siitä turvapaikahakijoiden tulvasta, joka oli silloin joskus 2015, vai milloinhan se oli, kun oli se kriisi. En mä noita asioita kiistä.

Ei, vaan se johtuu erilaisesta kulttuurista, ja sopeutumattomuudesta suomalaiseen yhteiskuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika katkeraksi tilitykseksi alkaa mennä. Onko vaikea myöntää, että ei tarvitse olla persereikämaa pitääkseen järkevää pakolaispolitiikkaa? Lisäksi Kanada ei todellakaan ottanut 2019 vastaan 200 000 pakolaista, jos viitsit tsekata faktat. Ottavat kylläkin n. 300 000 maahanmuuttajaa nykyään vuosittain (aivan eri asia kuin pakolaiset), ja tuosta on ylivoimaisesti suurin osa työperäistä, mikä tännekin olisi tervetullutta. Hoitavat pakolaispolitiikkaa oman suunnitelman ja kiintiöiden mukaan esim. hakevat oikeita pakolaisia Syyriasta, jotka täyttävat kriteerit ja ovat osoittautuneet halukkuutta&kykyä sopeutua Kanadan yhteiskuntaan eivätkä ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia henkilötietonsa kadottaneita rajalta.

Voidaan myös todeta, että Euroopalla ei ole maarajaa yhdenkään ns. pakolaisvaltion kanssa eli ongelma ei ole Euroopankaan rajalla, jos johonkin geopoliittiseen sijaintiin vedotaan. Esim. Australian läheisyydessä sinne yrittävät eivät tule sen kauempaa kuin Eurooppaankaan puskevat, että hieman ontuu perustelut.
Ei tässä mitään katkeruutta minun puoleltani ole, mistä sellaista keksit? Projisointi toki on aina hieno laji, mutta siihen ei kannata hukuttautua. Siinä olet oikeassa, että kyse ei ollut ko. vuonna otetuista pakolaisista vaan maassa olevista pakolaisista, verranto Suomeen on kuitenkin saman datan pohjalta aivan kelpo. Data myös tuppaa kertomaan, että se mitä tarkoitat "järkevällä pakolaispolitiikalla" on Euroopan sisällä usein huomattavasti köyhempien, vähemmän idästä riippumattomien ja vähemmän diplomaattisten maiden pakolaispolitiikkaa.

Dataa on dataa ja sitten on "ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia" -tyylisiä mielikuvanluonteja. Sellaisia olkiukkoja vastaan on aika vihjeetöntä alkaa tässä väittelemään. Ja se Suomen maine pakolaisten vastaanottomaana on itse asiassa melko tiukka.


Eli vertailukohdaksi kelpaa lähinnä toinen pussin perukka, eli Pohjoismaat ja osa Keski-Euroopasta, kun osa Itä ja Keski-Euroopasta on blokattu pois. No turha tästä on jatkaa sen enempää.
Eikö se ole ihan kohtuullisen realistinen vaatimus, että puhuttaisiin maista, joiden asukaskohtainen BKT ei olisi tyyliin puolet Suomen vastaavasta ja joiden geopoliittinen asetelma ei olisi aivan erilainen? En minäkään jaksaisi alkaa jankuttamaan miksi Australialla, Valko-Venäjällä ja Namibialla tilanne on vähän eri kuin Suomella tai Ruotsilla. Sitten kun ruvetaan vertaamaan näihin naapurimaihin, jotka ovat sekä geopoliittisesti että taloudellisesti vertailukelpoisia niin huomataan, että meillä onkin hoidettu hommat ihan hyvin. Mutta sehän ei tietenkään käy, koska persut hoitaisi nääkin diplomatiat niin paljon muita paremmin, jos vaan saataisiin sinne Rysseliin joku kertomaan suorin sanoin, että YK on antisemitistinen turha pulju.
 
Eikö se ole ihan kohtuullisen realistinen vaatimus, että puhuttaisiin maista, joiden asukaskohtainen BKT ei olisi tyyliin puolet Suomen vastaavasta ja joiden geopoliittinen asetelma ei olisi aivan erilainen? En minäkään jaksaisi alkaa jankuttamaan miksi Australialla, Valko-Venäjällä ja Namibialla tilanne on vähän eri kuin Suomella tai Ruotsilla. Sitten kun ruvetaan vertaamaan näihin naapurimaihin, jotka ovat sekä geopoliittisesti että taloudellisesti vertailukelpoisia niin huomataan, että meillä onkin hoidettu hommat ihan hyvin. Mutta sehän ei tietenkään käy, koska persut hoitaisi nääkin diplomatiat niin paljon muita paremmin, jos vaan saataisiin sinne Rysseliin joku kertomaan suorin sanoin, että YK on antisemitistinen turha pulju.
Ei ole, tuota kutsutaan turvapaikkashoppailuksi. Näissä Euroopan persereikämaissa (lainatakseni sinua) asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä, miksemme samalla ottaisi heitä turvaan, koska heidän taloudellinen tilanne ja palvelujen taso tuskin koskaan tulee olemaan Pohjoismaiden tasolla. En minä vertaillut Namibiaa Suomeen, vaan valitsin konfliktialueen lähimaita ja Euroopan Unionin jäseniä, sen sijaan tuo geopoliittinen asetelma ei kelpaa, oli sitten liian lähellä konfliktialueita tai liian kaukana vai mitä yrität sanoa?

Edit: Mutta ei siitä sen enempää, minä en vain jaa tuota näkemystä, että meidän täällä pussin perukalla pitäisi kantaa suurempaa vastuuta, koska moni edellä mainittu maa ei näille sotaa pakoon lähteneille kelpaa ja/tai nämä maat ei kanna sitä vastuuta mikä heille myös kuuluisi. Brysselissä nostetaan kädet ylös ilmaan, paheksutaan ja mitään muuta ei tapahdu.
 
Viimeksi muokattu:
Esim Syyriasta tulevan 20-30-vuotiaan miehen pitäisi olla siellä syyriassa ottamassa ase käteen ja taistelemassa äitinsä, lastensa ja nuorempien sisarustensa puolesta, ei tulemassa tänne sotilaskarkurina.

Näissä kommenteissa tulee esille se että suomalaisten asenne tuohon heijastuu pääasiassa Suomen omista kokemuksista ja on täysin irrallaan noiden alueiden realiteeteista.

Kenenkä puolella sen syyrialaisen pitäisi taistella? Syyria on sen verta usean puolen clusterfuck että aika vaikea sieltä on löytää sitä tahoa jonka riveissä taistella. Sulla on omaa kansaa sortava ja murhaava diktaattori. Sitten muutama kapinnallisryhmä jotka taistelee tuota vastaan, yleensä islamistiryhmien tuella. Sitten sulla on yksi kaikkia muita vastaan taisteleva, vielä kusipäisempi islamistiryhmä. Okei, kurdit on ihan jees porukka mutta niilläkin on oma agendansa ja eivät välttämättä ole sen keskiverto syyrialaisen kohdalla se järkevin kohde.
Joten sillä syyrialaisella ei ole mitään "isänmaallista" syytä tarttua aseisiin. Valtiota edustaa kansaansa sortava diktaattori. Muut osapuolet ovat randomi kokoelma kapinallisryhmiä jotka ovat joko pikkasen parempia tai helvetisti huonompia kuin tuo paska valtionjohto.

Mutta olet oikeassa siinä että tuon syyrialaisen pitäisi ajatella sitä äitiänsä, lapsiansa ja nuorempia sisaruksia. Ja ylivoimaisesti tehokkain tapa auttaa sitä perhettään on juurikin se että onnistuu hankkimaan turvapaikan EU:sta. Koska sitten hän voi myös saada sen perheensä turvaan sieltä pakolaisleiriltä tai vähintäänkin toimittaa jonkinsorttista rahallista avustusta heille.
Mutta se että tarttuu aseisiin ja kuolee jonkun kusipää diktaattorin tai korruptoituneen kenraalin riveissä ei auta hänen perhettä tippaakaan. Koska sitten se perhe on kusessa koska jos olet kuollut niin ei ole enää jäljellä ketään joka pystyisi huolehtimaan heistä. Koska toisin kuin Suomessa, tuolla ei ole sitä valtion tarjoamaa turvaverkkoa jolla sitten pidetään huolta niiden sodassa kaatuneiden perheistä.
 
Toi toki pätee myös sotiemme veteraanien reumasairaaloihin ja muihin vastaaviin asioihin, joihin me haluamme laittaa verovaroja, vaikka viivan alle jää varmuudella negatiivinen luku. Koska (ihmis-)arvo. Moni suomalainen haluaa auttaa myös täysin ei-suomalaisia milloin mistäkin syystä.

Eikö tämä ole sitä paljon puhuttua whataboutismia?

Ne sotaveteraanit ovat ensinnäkin suomalaisia, sekä niiden määrä on aika rajussa pudotuksessa. Miten luulet olevan elintasopakolaisten kohdalla asian olevan?
 
Esim Syyriasta tulevan 20-30-vuotiaan miehen pitäisi olla siellä syyriassa ottamassa ase käteen ja taistelemassa äitinsä, lastensa ja nuorempien sisarustensa puolesta, ei tulemassa tänne sotilaskarkurina.

Talvisodan hengessä sä voisit miettiä tuota niin, että oltaisiinkin jatkuvasti asuttu kotona kaikki eikä lähdetty mihinkään rintamalle. Se, joka sut lopulta yrittää ampua on naapurin Virtanen tai Holmströmi, mistäpä sitä koskaan tietää. Mutta ei yritä ampua vielä, voisit ehkä ampua ensin ennen kuin he päättävät, että nyt ammutaan kaikki pirkanmaalaiset. Sitten vasta selviää, että kenen puolella on armeija, poliisi jne., teitkö juuri kuolemalla rangaistavan rikoksen vai olitko ennaltaehkäisevästi toiminut sankari. Mistäpä näitä tietää. Lopulta sitten kaikki on paskana mutta ei edelleenkään ole mitään rintamalinjaa tai muuta selkeää. Ei ole varsinaisesti mitään armeijaa, johon kuulut, jonka riveissä taistella vihollista vastaan. Huonolla tuurilla armeija on vihollisesi. Parin muun maan armeijat pommittelee vähän sinne sun tänne ristiin, piittaamatta edelleenkään siitä, missä sinä sitä perhettäsi "puolustat".

Korkeasti koulutetuilla ihmisilläkin osaa olla harvinaisen naiivi kuva noista sisällissodista.
 
Hienoa, että jokaiseen mamuja koskevaan negatiiviseen löytyy selitys miksi se ei olekaan niin paha asia.

Käsittämätöntä porukkaa.
 
Joo ja ainoa oikea ratkaisu on poimia ne yksittäiset ihmiset miljoonista autettavaksi tänne kalliiseen pohjolaan, kun jätetään loput sinne "kärsimään". Ja mites sitten, kun sinne väki palaa takaisin lomailemaan? Eikö ne olosuhteet huonoja ollukaan? Ja eihän nyt hätää kärsineiltä kunniakansalaisilta voi vahingossa mitään vaatiakaan, vaan kansalaisuus pitää lyödä samantien käteen että saavat loputkin kaimoistaan tänne mahdollisimman nopeasti.

Eli jotkut on oikeasti sitä mieltä, että nuille maille ja niiden tilanteelle vain ei voi mitään. Vuosikymmenet putkeen sieltä loputtomasta massasta vain poimitaan ihmisiä tänne enenevissä määrin ja rappeutetaan omakin maa siinä samalla. Mutta kunhan saa "kantaa kortensa kekoon" niin on hyvä mieli? Mitä tekopyhää sontaa...
 
No lähinnä jotkut on sitä mieltä, että persujen voi olla hankalaa löytää hallituskumppaneita jotka ovat valmiita sopimuksia purkavaan, rikkovaan tms mamupolitiikkaan.

Tätä ei ilmeisesti vaan voi sanoa ilman että joutuu selittelemään kaiken mahdollisen maailmanparannuksen.
 
On se jännä että muissa maissa onnistuu tuo sopimuksien uudelleen arviointi mutta suomessa ei muka onnistuisi.
 
Eikö tämä ole sitä paljon puhuttua whataboutismia?

Ne sotaveteraanit ovat ensinnäkin suomalaisia, sekä niiden määrä on aika rajussa pudotuksessa. Miten luulet olevan elintasopakolaisten kohdalla asian olevan?

Ihmettelin lähinnä tuota heittoa siitä, ettei "arvo" olisi validi syy perustella jotain päätöksiä. Tai sellaisen kuvan sain. Hirmuinen osa päätöksistä tehdään muusta syystä kuin taloudellisin mittarein ja siis lähtökohtaisesti en kategorisesti pitäisi näitä päätöksiä jotenkin väärinä.
 
On se jännä että muissa maissa onnistuu tuo sopimuksien uudelleen arviointi mutta suomessa ei muka onnistuisi.
Ongelma on lähinnä se, että muut maat eivät niitä sopimuksia noudata, ainakaan pilkun tarkasti kuten Suomi. EU näyttää olevan aseeton näitä maita vastaan tai puuttuu tahtotila tehdä yhtään mitään.
 
Ei tässä mitään katkeruutta minun puoleltani ole, mistä sellaista keksit? Projisointi toki on aina hieno laji, mutta siihen ei kannata hukuttautua. Siinä olet oikeassa, että kyse ei ollut ko. vuonna otetuista pakolaisista vaan maassa olevista pakolaisista, verranto Suomeen on kuitenkin saman datan pohjalta aivan kelpo. Data myös tuppaa kertomaan, että se mitä tarkoitat "järkevällä pakolaispolitiikalla" on Euroopan sisällä usein huomattavasti köyhempien, vähemmän idästä riippumattomien ja vähemmän diplomaattisten maiden pakolaispolitiikkaa.

Dataa on dataa ja sitten on "ota rajattomasti ties millä verukkeilla tulevia" -tyylisiä mielikuvanluonteja. Sellaisia olkiukkoja vastaan on aika vihjeetöntä alkaa tässä väittelemään. Ja se Suomen maine pakolaisten vastaanottomaana on itse asiassa melko tiukka.
Katkeruuden fiilis välittyi lähinnä siitä, kun alkoi mennä inttämisen puolelle vastaesimerkkien löytyessä. Ei tarvitse projisointiin lähteä :) Dataa voi katsella, ja tuosta viittaamastasikin datasta, joka on muuten hieman epäselvä sen osalta, mitä tuohon on laskettu, voidaan poimia asettamallasi Euroopan rajoituksella vaikka Portugal, joka ei ole merkittävästi köyhempi eikä idästä riippuvainen, mutta näköjään todella tiukka. "Vähemmän diplomaattinen" kohdassa syyllistyt kyllä itsekin mielikuvanluontiin, joka voi kattaa kaiken mikä sinua ei henkilökohtaisesti miellytä diplomatian osalta.

Jos Suomen maine pakolaisten vastaanottomaana olisi tiukka, niin meille otettaisiin ne oikeasti hädässä olevat eikä rajalle turvallisten maiden läpi tulevat useinmiten elintasopakolaiset. Tällöin myöskään tilastot eivät näyttäisi tältä, missä asetettu kiintiö ylitetään jatkuvasti myönteisten päätösten osalta Tilastot — Maahanmuuttovirasto. Ei tuossa tarvitse hirveästi mielikuviin mennä.

En tiedä muuten mitä koitit tuolla datalla perustella Kanadan osalta vs. Suomi? Oma pointtihan oli se, että Kanadassa pysyvät omissa suunnitelmissaan ja kiintiöissään pakolaisten osalta, ja keskittyvät enemmänkin työperäiseen maahanmuuttoon määrien suhteen. Suomen toiminta on täysin reaktiivista ja määräytyy lähinnä sen mukaan paljonko porukkaa ilmestyy rajalle sekä sanoisinko yliampuvasta sopimusten noudattamisesta, mitä kaikki muut eivät tee, vaikka eivät ole noita "huonoja maita".

Eikö se ole ihan kohtuullisen realistinen vaatimus, että puhuttaisiin maista, joiden asukaskohtainen BKT ei olisi tyyliin puolet Suomen vastaavasta ja joiden geopoliittinen asetelma ei olisi aivan erilainen? En minäkään jaksaisi alkaa jankuttamaan miksi Australialla, Valko-Venäjällä ja Namibialla tilanne on vähän eri kuin Suomella tai Ruotsilla. Sitten kun ruvetaan vertaamaan näihin naapurimaihin, jotka ovat sekä geopoliittisesti että taloudellisesti vertailukelpoisia niin huomataan, että meillä onkin hoidettu hommat ihan hyvin. Mutta sehän ei tietenkään käy, koska persut hoitaisi nääkin diplomatiat niin paljon muita paremmin, jos vaan saataisiin sinne Rysseliin joku kertomaan suorin sanoin, että YK on antisemitistinen turha pulju.
No ei ole hoidettu hyvin, vrt. ylhäällä. Ja esimerkkejäkin on nyt annettu vähän kaikennäköisistä maista. Ruotsista voi katsella mihin tämä nykyinen linja johtaa tulevaisuudessa, jos asioita ei oteta paremmin kontrolliin ja siitä alamäki vain jatkuu. Esimerkkejä Suomenkin huolestuttavasta kehityksestä on jo tilastoissa nähtävissä.

Viro muuten on nykyään ihan taloudellisesti vertailukelpoinen ja sijaitsee aivan vieressä, ei ole diktatuuri jne. mutta veikkaan, että lasket tämän nyt sitten jollain muulla verukkeella kuten vähemmän diplomaattisena ulos? :) Siellä kun on myös reilusti tiukempi linja, ja näyttäisivät kuitenkin kuuluvan Geneven sopimukseen.

Summa summarum, jos luit edellisen viestini (Perussuomalaiset), niin ymmärrät varmaan, että en ole vaatimassa totaalista blokkausta pakolaisille, vaan sitä että se hoidetaan suunnitelmallisesti, oikeasti hädässä olevia priorisoiden ja Suomen resurssien puitteissa. Nyt tuo vuotaa pahasti. Ja perustelut tälle huonosti hoidetulle toiminnalle ei pitäisi olla luokkaa "vain persereikämaat tekee toisin", koska tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ei, vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaarrella, ja kehittää syitä miksi pitäisi huomioida vain maat, jotka noudattavat yhtä huonoa politiikkaa kuin Suomikin - se ei ole realistinen vaatimus.

ps. Australialla tilanne on muuten nykyään toinen sen takia, että ottivat tuon sisääntulon kontrolliin, ei sen takia etteikö sinne olisi ollut tulijoita ennen tuota muutosta. Ja niitä on edelleenkin, mutta nyt hallitusti. Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin alat vetoamaan, ettei voi verrata geopoliittisesti. Varsinkin Euroopan perukoilla olevaan Suomeen. Tietty jos oikein nuivan linjan ottaa, niin Suomea voi verrata vain Suomeen, koska millään muulla maalla ei ole täysin sama geopoliittinen tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Eli jotkut on oikeasti sitä mieltä, että nuille maille ja niiden tilanteelle vain ei voi mitään. Vuosikymmenet putkeen sieltä loputtomasta massasta vain poimitaan ihmisiä tänne enenevissä määrin ja rappeutetaan omakin maa siinä samalla. Mutta kunhan saa "kantaa kortensa kekoon" niin on hyvä mieli? Mitä tekopyhää sontaa...

Yksi asia, mitä en ymmärrä tässä koko turvapaikkakuviossa on juuri tuo, että jotenkin naivisti kuvitellaan, että ne ongelmat jotenkin jäisivät sinne lähtömaahan kun ihmisiä siirtyy sieltä joukoittain tänne "ilmaista elämää" nauttimaan.

Johtuvatko ne ongelmat kenties lähtömaan maaperästä tai auringon asennosta? Eivät.

Jos vaikka imuroitaisiin kaikki ihmiset Syyriasta Suomeen, jatkuisivatko ne taistelut Syyriassa edelleen ja täällä Suomessa kyseiset ihmiset olisivat sulassa sovussa keskenään? Ei.

Ongelma ovat juuri ne siellä asuvat ihmiset eli siellä vallitseva kulttuuri. Ongelma ei siis katoa mihinkään siirtämällä näitä ihmisiä paikasta toiseen, vaan silloin ongelma vain siirtyy näiden ihmisten mukana kaikkialle muuallekin, jonne heitä päästetään. Ihmiskunnan kokonaisuuden kannalta olisi parempi antaa kiihkouskovaisten väkivaltakulttuurien olla eristyksissä omilla alueillaan, niin että edes muut kansat voisivat elää rauhassa.

(Edellinen pätee kun tarkastellaan suurempaa ihmisjoukkoa kokonaisuutena. En kiistä, etteikö kyseisissä maissa voisi olla myös joitain kunnollisesti käyttäytyviä ei-väkivaltaisia yksilöitä siellä joukon seassa.)
 
On se jännä että muissa maissa onnistuu tuo sopimuksien uudelleen arviointi mutta suomessa ei muka onnistuisi.

Suomihan rikkoo ihan omasta tahdosta EU määräyksiä joka tapauksessa kun katsoo että jokin asia on sille haitallinen.
Esim. Tulli laittaa alkoholin maahantuontiin hatusta vedetyjjä rajoituksia ja ottaa viinat pois jos tullimiehestä siltä tuntuu. Rahapelien monopolia
pyritään pitämään yllä, autoverosta on tapeltu vaikka kuinka kauan jne. jne.
Helposti onnistuu sopimusten rikkominen kun kohteena on oman maan kansalaiset ja perusteluna käytetään maan etua (lähinnä aina sitä että valtion kassaan tuleva rahavirta pienenee).
Polittisia valintojahan nuo on, ja kun ei ole poliittista tahtoa niin aina piiloudutaan sopimuksien/määräyksien taakse.
 
Suomihan rikkoo ihan omasta tahdosta EU määräyksiä joka tapauksessa kun katsoo että jokin asia on sille haitallinen.
Esim. Tulli laittaa alkoholin maahantuontiin hatusta vedetyjjä rajoituksia ja ottaa viinat pois jos tullimiehestä siltä tuntuu. Rahapelien monopolia
pyritään pitämään yllä, autoverosta on tapeltu vaikka kuinka kauan jne. jne.
Helposti onnistuu sopimusten rikkominen kun kohteena on oman maan kansalaiset ja perusteluna käytetään maan etua (lähinnä aina sitä että valtion kassaan tuleva rahavirta pienenee).
Polittisia valintojahan nuo on, ja kun ei ole poliittista tahtoa niin aina piiloudutaan sopimuksien/määräyksien taakse.
Jep. Tiivistettynä edellinen hallitus (keskusta ja kokoomus - siniset lähinnä näyttivät haluavan pitää oman positionsa) halusi tehdä silloisesta tulijatulvasta kaveripiirien liiketoiminnoille veronmaksajien piikkiin rahaa ja nykyinen vihervassarijengi taas haluaa tehdä veronmaksajien piikkiin hyväntekeväisyyttä ja kerätä irtopisteet omissa piireissä.

Kumpaakaan kokoonpanoa ei hirveästi tunnu kiinnostavan seuraamukset Suomelle, Suomen taloudelle ja yhteiskunnalle pidemmällä aikavälillä. Kunhan omat kannattajat/kaverit ovat tyytyväisiä ja nyökytellään Brysseliin jatkovirkojen toivossa.

Itse alan pikkuhiljaa toivoa koko puoluejärjestelmän purkua turhana nykytilanteessa. Kansanedustajia ei saa periaatteessa lahjoa, kiristää jne. mutta tuohan on juuri sitä mitä puoluejohto tekee eli kaikkien pitää äänestää valitun linjan mukaan tai muuten... Nykymeiningillä voisi vaikka tiristää kansanedustajien määrän puolueiden lukumäärään ja saavat sitten laskennallisia ääniä puolueen äänimäärän perusteella. Säästettäisiin ainakin eduskunnan palkoista :)

Tai sitten puoluetoiminta kielletään ja eduskuntaan äänestetään se 200 ihmistä ilman vaaliliittoja jne. Saavat sitten vapaasti äänestää ja järjestäytyä kunkin asian tiimoilta sen aiheen osalta samanmielisten kanssa, mutta kiristys/lahjonta yms. pakotus olisi laitonta ja rangaistavaa. Tämä todennäköisesti vähentäisi hölmöilyä, koska nykyisellään puoluejohdon ajamat linjat ovat hyvin usein ideologisia eivätkä niinkään järjellä ja faktoilla perusteltuja.
 
Tai sitten puoluetoiminta kielletään ja eduskuntaan äänestetään se 200 ihmistä ilman vaaliliittoja jne. Saavat sitten vapaasti äänestää ja järjestäytyä kunkin asian tiimoilta sen aiheen osalta samanmielisten kanssa, mutta kiristys/lahjonta yms. pakotus olisi laitonta ja rangaistavaa. Tämä todennäköisesti vähentäisi hölmöilyä, koska nykyisellään puoluejohdon ajamat linjat ovat hyvin usein ideologisia eivätkä niinkään järjellä ja faktoilla perusteltuja.
Tuohon vielä että jokaisella edustajalla ei ole 1 ääni, vaan ne äänet jotka sai vaaleissa. 100 eniten ääniä kerännyttä eduskuntaan äänestämään paikanpäällä palkallisesti ja kaikki loput jotka ovat ääniä saaneet niin voivat ne halutessaan käyttää äänestyksissä palkattomasti nettiäänestyksessä pankkitunnuksilla.
 
Suomihan rikkoo ihan omasta tahdosta EU määräyksiä joka tapauksessa kun katsoo että jokin asia on sille haitallinen.
Esim. Tulli laittaa alkoholin maahantuontiin hatusta vedetyjjä rajoituksia ja ottaa viinat pois jos tullimiehestä siltä tuntuu. Rahapelien monopolia
pyritään pitämään yllä, autoverosta on tapeltu vaikka kuinka kauan jne. jne.
Helposti onnistuu sopimusten rikkominen kun kohteena on oman maan kansalaiset ja perusteluna käytetään maan etua (lähinnä aina sitä että valtion kassaan tuleva rahavirta pienenee).
Polittisia valintojahan nuo on, ja kun ei ole poliittista tahtoa niin aina piiloudutaan sopimuksien/määräyksien taakse.

Mitenkä esimerkiksi alkoholin tuonnin rajoitukset rikkoo EU:n määräyksiä?
Jos kyse on niistä mitä tuot mukanasi toisesta EU-maasta niin niitä koskee EU:n säännökset jotka sanoo että jos tuot omaan käyttöön niin veroja ei tarvi maksaa. Tuon perusteella sitten Suomen tulli on tehnyt käytännön siitä että mikä on uskottavasti omaan käyttöön sopiva määrä (johon tietääkseni voivat tehdä myös poikkeuksen jos sulla on hyvä syy, esim. vaikkapa häät tai joku muu isompi juhla).
 
Suomen tulli on tehnyt käytännön siitä että mikä on uskottavasti omaan käyttöön sopiva määrä (johon tietääkseni voivat tehdä myös poikkeuksen jos sulla on hyvä syy, esim. vaikkapa häät tai joku muu isompi juhla).

Paitsi että oikeusvaltiossa pitäisi olla periaate että syyllisyyden näyttää se taho joka syyttää, ei se että syytetyn tulee osoittaa syyttömyys (tässä tapauksessa sinun pitää osoittaa että viinat ovat tulossa laillisiin tarkoituksiin).
+ vielä se, että oletetaan rikos ennenkuin se on tapahtunut, eli että tuot viinaa johonkin muuhun tarkoitukseen kuin omaan käyttöön koska sitä on yli tietyn määrän.
Tähän kun lisätään vielä se, että tullilla on erittäin pitkät perinteet mielivaltaisesta toiminnasta niin homma on valmis.
 
Paitsi että oikeusvaltiossa pitäisi olla periaate että syyllisyyden näyttää se taho joka syyttää, ei se että syytetyn tulee osoittaa syyttömyys (tässä tapauksessa sinun pitää osoittaa että viinat ovat tulossa laillisiin tarkoituksiin).
+ vielä se, että oletetaan rikos ennenkuin se on tapahtunut, eli että tuot viinaa johonkin muuhun tarkoitukseen kuin omaan käyttöön koska sitä on yli tietyn määrän.
Tähän kun lisätään vielä se, että tullilla on erittäin pitkät perinteet mielivaltaisesta toiminnasta niin homma on valmis.

Okei mutta mikä tässä nyt sitten erityisesti rikkoo EU:n säädöksiä? Toki Suomen tullin toiminta voidaan laskea sellaiseksi että se on perseestä mutta se ei tarkoita että siinä rikottaisiin EU:n säädöksiä noilta osin.
Tosin kun katsotaan noita Tullin sallimia määriä niin sanoisin että on ne nyt aika sallivat. Mutta niiltä osin tuo menee jo offtopicin puolelle.

*edit*
Näköjään myös nuo Suomen tullin käyttämät ohjerajat tulee suoraan siitä EU:n lainsäädännöstä.

Yksityishenkilöiden hankinnat

32 artikla

1. Yksityishenkilön omaan käyttöönsä hankkimien ja yhdestä jäsenvaltiosta toiseen itse kuljettamien valmisteveron alaisten tavaroiden valmistevero kannetaan ainoastaan jäsenvaltiossa, josta valmisteveron alaiset tavarat hankitaan.
2. Sen määrittämiseksi, onko 1 kohdassa tarkoitetut valmisteveron alaiset tavarat tarkoitettu yksityishenkilön omaan käyttöön, jäsenvaltioiden on otettava huomioon erityisesti seuraavat seikat:
a) valmisteveron alaisten tavaroiden haltijan kaupallinen asema ja hallussapidon syyt;
b) valmisteveron alaisten tavaroiden sijaintipaikka tai tarvittaessa käytetty kuljetusmuoto;
c) valmisteveron alaisia tavaroita koskevat asiakirjat;
d) valmisteveron alaisten tavaroiden luonne;
e) valmisteveron alaisten tavaroiden määrä.
3. Jäsenvaltiot voivat 2 artiklan e alakohdan soveltamiseksi vahvistaa yksinomaan näyttöä varten ohjetasot. Näiden ohjetasojen on oltava vähintään seuraavat:
a) valmistettu tupakka:
savukkeet: 800 kappaletta
pikkusikarit (sikarit, joiden enimmäispaino on 3 grammaa kappaleelta): 400 kappaletta
sikarit: 200 kappaletta
piippu- ja savuketupakka: 1,0 kilogrammaa;
b)
alkoholijuomat:
alkoholipitoiset juomat: 10 litraa
välituotteet: 20 litraa
viinit: 90 litraa (joista enintään 60 litraa kuohuviinejä)
oluet: 110 litraa.
4. Jäsenvaltiot voivat myös säätää, että hankittaessa kivennäisöljyjä, jotka on jo luovutettu kulutukseen toisessa jäsenvaltiossa, valmisteverosaatava syntyy jäsenvaltiossa, jossa kulutus tapahtuu, jos yksityishenkilöt tai muut heidän puolestaan kuljettavat nämä tuotteet poikkeuksellisilla kuljetustavoilla.
Tätä kohtaa sovellettaessa ”poikkeuksellisena kuljetustapana” on pidettävä moottoripolttoaineiden kuljetusta muutoin kuin ajoneuvojen polttoainesäiliöissä tai asianmukaisissa varapolttoainesäiliöissä sekä nestemäisten lämmityspolttoaineiden kuljetusta muutoin kuin ammattimaisten elinkeinonharjoittajien puolesta käytettävissä säiliöautoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tää nyt enää liittyy mihinkään käsiteltyyn?

En usko, että väite että "suomi rikkoo sopimuksia miten lystää halutessaan" edelleenkään kääntää muita puoleutai persujen hallituskumppaniksi jos linja on, että vaikka Geneven tai Dublinin sopimuksia ei tulla kunnioittamaan.
 
Tulli rikkoo toiminallaan EU sääntöjä (ja kansallisia), kun ei toimi oikeusvaltio periaatteen mukaisesti vaan vaatii epäillyn todistamaan syyttömyytensä ja voi rangaista etukäteen oletetusta rikoksesta jota ei vielä ole tapahtunut.
Autoverossa venkoiltiin myös niinkauan kunnes oli ihan ihan pakko vähän antaa periksi kun tuli jo niin järeää ukaasia EU:n taholta, että oli pakko noudattaa lakeja.
Ei tuollaista elintä saa oikeusvaltiossa olla, joka sooloilee omiin nimiin ilman minkäänlaista vastuunkantoa.
 
Tulli rikkoo toiminallaan EU sääntöjä (ja kansallisia), kun ei toimi oikeusvaltio periaatteen mukaisesti vaan vaatii epäillyn todistamaan syyttömyytensä ja voi rangaista etukäteen oletetusta rikoksesta jota ei vielä ole tapahtunut.
Autoverossa venkoiltiin myös niinkauan kunnes oli ihan ihan pakko vähän antaa periksi kun tuli ukaasia EU:n taholta.
Ei tuollaista elintä saa oikeusvaltiossa olla, joka sooloilee omiin nimiin ilman minkäänlaista vastuunkantoa.

Näin tekee mutta miten se liittyy täällä keskusteltuun tai otsikon aiheeseen enää?
 
Tulli rikkoo toiminallaan EU sääntöjä (ja kansallisia), kun ei toimi oikeusvaltio periaatteen mukaisesti vaan vaatii epäillyn todistamaan syyttömyytensä ja voi rangaista etukäteen oletetusta rikoksesta jota ei vielä ole tapahtunut.
Autoverossa venkoiltiin myös niinkauan kunnes oli ihan ihan pakko vähän antaa periksi kun tuli jo niin järeää ukaasia EU:n taholta, että oli pakko noudattaa lakeja.
Ei tuollaista elintä saa oikeusvaltiossa olla, joka sooloilee omiin nimiin ilman minkäänlaista vastuunkantoa.

Paitsi että se että Suomen tulli käyttää noita ohjerajoja määrittämään että mikä on henkilökohtaista tuontia perustuu itsessään EU:n lakiin, kuten yllä lainasin.
 
Paitsi että se että Suomen tulli käyttää noita ohjerajoja määrittämään että mikä on henkilökohtaista tuontia perustuu itsessään EU:n lakiin, kuten yllä lainasin

Kyllä, mutta:
Matkustaja voi tuoda alkoholia enemmänkin omaan käyttöönsä, mutta tarvittaessa on pystyttävä uskottavasti selvittämään, että ohjetasojen ylittävä osuus tuodusta alkoholista on tarkoitettu omaan käyttöön.

Mielestäni näyttövastuu mahdollisesta "rikoksesta", eli tässä tapauksessa veronkierrosta kuuluu sille joka rötöstä epäilee, ei niin että epäilty osoittaa syyttömyytensä.

Kyse on siis ohjeistuksesta joka antaa mahdollisuuden epäillä että alkoholi ei ole omaan käyttöön, mutta mielestäni oikeusvaltiossa ei epäilty todista syyttömyyttään, vaan hänen syyllisyytensä todistetaan.

Mutta menee ohi triidin aiheen, jääköön tähän.
 
Kyllä, mutta:


Mielestäni näyttövastuu mahdollisesta "rikoksesta", eli tässä tapauksessa veronkierrosta kuuluu sille joka rötöstä epäilee, ei niin että epäilty osoittaa syyttömyytensä.

Mutta menee ohi triidin aiheen, jääköön tähän.

Toki se että kuinka perseestä tuollainen vaatimus on on toki oma asiansa mutta EU:n lain kontekstissa, joka määrittää nuo rajat kriteeriksi jota voidaan käyttää kun päätellään että ollaanko sitä lastia tuomassa henkilökohtaiseen käyttöön, se ei ole noilta osin ongelma.

Eli vaikka tuo alkoholiraja voi toimia hyvänä valituksen aiheena holhousyhteiskunnasta, se ei toimi esimerkkinä siitä miten Suomi muka ei noudattaisi EU:n säädöksiä. Ja kerta ensimmäinen osa ei kuulu aiheeseen mitenkään ja toinenkin enemmänkin tangentiaalisesti niin joo, jääköön tähän.
 
Miten tää nyt enää liittyy mihinkään käsiteltyyn?

En usko, että väite että "suomi rikkoo sopimuksia miten lystää halutessaan" edelleenkään kääntää muita puoleutai persujen hallituskumppaniksi jos linja on, että vaikka Geneven tai Dublinin sopimuksia ei tulla kunnioittamaan.
Taitavat enimmäkseen vaatia noita joskus 70 vuotta sitten solmittujen sopimusten päivittämistä nykyaikaan ja yhteiskuntaan.

Nyt ongelma on, että moni etenkin Itä-Euroopan maa jättää noita noudattamatta ja EU näyttää olevan aseeton siinä tilanteessa ja jos ei muuta, niin näillä sopimusten noudattamisella voidaan kiristää EU:a, sekä sisältä, että ulkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, tuota kutsutaan turvapaikkashoppailuksi. Näissä Euroopan persereikämaissa (lainatakseni sinua) asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä, miksemme samalla ottaisi heitä turvaan, koska heidän taloudellinen tilanne ja palvelujen taso tuskin koskaan tulee olemaan Pohjoismaiden tasolla. En minä vertaillut Namibiaa Suomeen, vaan valitsin konfliktialueen lähimaita ja Euroopan Unionin jäseniä, sen sijaan tuo geopoliittinen asetelma ei kelpaa, oli sitten liian lähellä konfliktialueita tai liian kaukana vai mitä yrität sanoa?

Edit: Mutta ei siitä sen enempää, minä en vain jaa tuota näkemystä, että meidän täällä pussin perukalla pitäisi kantaa suurempaa vastuuta, koska moni edellä mainittu maa ei näille sotaa pakoon lähteneille kelpaa ja/tai nämä maat ei kanna sitä vastuuta mikä heille myös kuuluisi. Brysselissä nostetaan kädet ylös ilmaan, paheksutaan ja mitään muuta ei tapahdu.
En edes pysty alkaa ymmärtää miten sait tästä väännettyä toisten Euroopan maiden turvapaikkashoppailua. Geopoliittiseen asetelmaan kuitenkin juuri liittyy muutakin kuin suoraa maantieteellistä etäisyyksien laskemista. Esimerkiksi se EU:hun kuuluminen on aika merkityksellinen geopoliittinen tekijä tässä yhteydessä.

Ei minulla ole mitään sellaista näkemystä, että meidän pitäisi kantaa sen suurempaa vastuuta kuin muidenkaan. Jokaiselle kantokykynsä mukaan niin sanotusti. Siihen suhteellisen hyviä mittareita ovat juuri väestön määrä sekä sille jakaantuva BKT. Köyhän on paha nyhjäistä tyhjästä, jos joku tarvitsee apua. Eikä minulla ole sellaistakaan näkemystä, että tänne pitäisi erityisesti saada pakolaisia. Joissain realiteettien raameissa tätä kansainvälistä pakolaispolitiikkaa on silti pystyttävä tarkastelemaan yhtenä EU:n jäsenmaana.

Ja "persereikämaat" eivät myöskään olleet minun vaan Ylimaisterin lanseeraama termi ja kategoria näille "Puolan & kumppanien" kaltaisille maille.
 
Katkeruuden fiilis välittyi lähinnä siitä, kun alkoi mennä inttämisen puolelle vastaesimerkkien löytyessä. Ei tarvitse projisointiin lähteä :) Dataa voi katsella, ja tuosta viittaamastasikin datasta, joka on muuten hieman epäselvä sen osalta, mitä tuohon on laskettu, voidaan poimia asettamallasi Euroopan rajoituksella vaikka Portugal, joka ei ole merkittävästi köyhempi eikä idästä riippuvainen, mutta näköjään todella tiukka. "Vähemmän diplomaattinen" kohdassa syyllistyt kyllä itsekin mielikuvanluontiin, joka voi kattaa kaiken mikä sinua ei henkilökohtaisesti miellytä diplomatian osalta.

Jos Suomen maine pakolaisten vastaanottomaana olisi tiukka, niin meille otettaisiin ne oikeasti hädässä olevat eikä rajalle turvallisten maiden läpi tulevat useinmiten elintasopakolaiset. Tällöin myöskään tilastot eivät näyttäisi tältä, missä asetettu kiintiö ylitetään jatkuvasti myönteisten päätösten osalta Tilastot — Maahanmuuttovirasto. Ei tuossa tarvitse hirveästi mielikuviin mennä.

En tiedä muuten mitä koitit tuolla datalla perustella Kanadan osalta vs. Suomi? Oma pointtihan oli se, että Kanadassa pysyvät omissa suunnitelmissaan ja kiintiöissään pakolaisten osalta, ja keskittyvät enemmänkin työperäiseen maahanmuuttoon määrien suhteen. Suomen toiminta on täysin reaktiivista ja määräytyy lähinnä sen mukaan paljonko porukkaa ilmestyy rajalle sekä sanoisinko yliampuvasta sopimusten noudattamisesta, mitä kaikki muut eivät tee, vaikka eivät ole noita "huonoja maita".


No ei ole hoidettu hyvin, vrt. ylhäällä. Ja esimerkkejäkin on nyt annettu vähän kaikennäköisistä maista. Ruotsista voi katsella mihin tämä nykyinen linja johtaa tulevaisuudessa, jos asioita ei oteta paremmin kontrolliin ja siitä alamäki vain jatkuu. Esimerkkejä Suomenkin huolestuttavasta kehityksestä on jo tilastoissa nähtävissä.

Viro muuten on nykyään ihan taloudellisesti vertailukelpoinen ja sijaitsee aivan vieressä, ei ole diktatuuri jne. mutta veikkaan, että lasket tämän nyt sitten jollain muulla verukkeella kuten vähemmän diplomaattisena ulos? :) Siellä kun on myös reilusti tiukempi linja, ja näyttäisivät kuitenkin kuuluvan Geneven sopimukseen.

Summa summarum, jos luit edellisen viestini (Perussuomalaiset), niin ymmärrät varmaan, että en ole vaatimassa totaalista blokkausta pakolaisille, vaan sitä että se hoidetaan suunnitelmallisesti, oikeasti hädässä olevia priorisoiden ja Suomen resurssien puitteissa. Nyt tuo vuotaa pahasti. Ja perustelut tälle huonosti hoidetulle toiminnalle ei pitäisi olla luokkaa "vain persereikämaat tekee toisin", koska tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ei, vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaarrella, ja kehittää syitä miksi pitäisi huomioida vain maat, jotka noudattavat yhtä huonoa politiikkaa kuin Suomikin - se ei ole realistinen vaatimus.

ps. Australialla tilanne on muuten nykyään toinen sen takia, että ottivat tuon sisääntulon kontrolliin, ei sen takia etteikö sinne olisi ollut tulijoita ennen tuota muutosta. Ja niitä on edelleenkin, mutta nyt hallitusti. Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin alat vetoamaan, ettei voi verrata geopoliittisesti. Varsinkin Euroopan perukoilla olevaan Suomeen. Tietty jos oikein nuivan linjan ottaa, niin Suomea voi verrata vain Suomeen, koska millään muulla maalla ei ole täysin sama geopoliittinen tilanne.
Esimerkkejä on tosiaan annettu vähän kaikennäköisistä saarivaltioista toiselta puolelta palloa. Jotta keskustelussa olisi järkeä, niin saisiko esimerkkejä sellaisista EU:hun kuuluvista Suomen vauraustasolla olevista maista, joissa pakolaispolitiikkaa olisi pystytty hoitamaan oleellisesti paremmin? Onko esimerkiksi Skandinaviassa pystytty mielestäsi oleellisesti parempaan?

Ensin irti EU:sta ja sitten mantereesta, niin ilmeisesti hyvä tulee?
 
Esimerkkejä on tosiaan annettu vähän kaikennäköisistä saarivaltioista toiselta puolelta palloa. Jotta keskustelussa olisi järkeä, niin saisiko esimerkkejä sellaisista EU:hun kuuluvista Suomen vauraustasolla olevista maista, joissa pakolaispolitiikkaa olisi pystytty hoitamaan oleellisesti paremmin? Onko esimerkiksi Skandinaviassa pystytty mielestäsi oleellisesti parempaan?
Varoittavia esimerkkejä todellakin löytyy, Ruotsissakin pikkuhiljaa ymmärretään kuinka pakolaispolitiikkaa EI tule tehdä.
 
Varoittavia esimerkkejä todellakin löytyy, Ruotsissakin pikkuhiljaa ymmärretään kuinka pakolaispolitiikkaa EI tule tehdä.
Ruotsin suurimmat ongelmat taitavat liittyä suurilta osin sisäpoliittiseen ghettouttamiseen. Se ei ole tainnut vielä toistaiseksi toimia missään puolella maailmaa, jos on tarkoitus integroida ihmisiä yhteiskuntaan edes parin seuraavan sukupolven tähtäimellä.
 
Esimerkkejä on tosiaan annettu vähän kaikennäköisistä saarivaltioista toiselta puolelta palloa. Jotta keskustelussa olisi järkeä, niin saisiko esimerkkejä sellaisista EU:hun kuuluvista Suomen vauraustasolla olevista maista, joissa pakolaispolitiikkaa olisi pystytty hoitamaan oleellisesti paremmin? Onko esimerkiksi Skandinaviassa pystytty mielestäsi oleellisesti parempaan?

Ensin irti EU:sta ja sitten mantereesta, niin ilmeisesti hyvä tulee?
Tuossakin vastaamassasi viestissä yllä oli kaksi EU esimerkkiä mainittuna ilman saaria. Ja kuten todettu, niin Kanada ei ole saari, mutta ei siitä sen enempää. Ennustukseni mukaisesti, niin kiertelyä ja kaartelua taas pukkaa teikäläisen puolelta :) Taisit kuitenkin joutua myöntämään, että järkevän pakolaispolitiikan harjoittaminen ei vaadi, että maa on muutenkin surkea, kun välttely näyttää siirtyvän jo siihen, että vain Skandinavia kelpaa.

Skandinaviassa on valitettavasti ollut kaikilla samanlainen vanhentunut politiikka ja nyt niitä ongelmia sitten niitetään vähän joka puolella. Ruotsi pahimpana, ja tilannetta siellä on koko ajan pahentanut entisestään se, että koska siellä on ennestään paljon, niin sinne pakkaa hakeutumaan myös eniten lisää. Tanska on ainakin omalta osaltaan jo kiristänyt sisäänottoa, tosin nyt siellä taitaa taas olla uusi hallinto tekemässä virheen ja meinaa palata kohti vanhaa. Erinäisiä kiristyksiä ovat tainneet tehdä kaikki 2015-2016 tulvan jälkeen ja Suomen on syytä olla tarkkana, että ei joudu entistä huonompaan asemaan, jos politiikka alkaa olla houkuttelevimmasta päästä tässä löysäilijöittenkin joukossa.

Se, että noissa muissakin Skandinavian maissa on hoidettu asia huonosti ei todellakaan tarkoita sitä, että Suomi olisi hoitanut mitenkään hyvin omaa tonttiansa. Tuohon on turha vedota.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin suurimmat ongelmat taitavat liittyä suurilta osin sisäpoliittiseen ghettouttamiseen. Se ei ole tainnut vielä toistaiseksi toimia missään puolella maailmaa, jos on tarkoitus integroida ihmisiä yhteiskuntaan edes parin seuraavan sukupolven tähtäimellä.
Suomihan tekee tuossa ihan saman virheen, kun näille on annettu mahdollisuus vapaasti valita asuinpaikkansa. Kerääntyvät itse samoihin sijainteihin, jos siihen annetaan mahdollisuus. Paremmalla pakolaispolitiikalla (kiintiön mukaan eli vähemmän ja niitä eniten avun tarpeessa olevia) ja järkevillä säännöillä integrointi olisi hallittavissa. Ei tällä nykyisellä hallitsemattomalla lähestymistavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Viestiä lukiessasi ohitat täysin jo ehdotetun ratkaisun, eli ne käsittelykeskukset.
Mielestäni se ei ole hyvä ratkaisu. VOK:eissa on käsittääkseni alettu jo pitämään jotain kursseja suomen tavoista yms. mamuille. Se on mielestäni hyvä alku.

Ja jos luet tuolta wikipedian linkistä, niin ongelmia oli jo paljon ennen 2015 vuoden kriisiä.
Noihin oli wikipediassa lähteenä joku poliisiammatikorkeakoulun päättötyö, eli ei siis kovin luotettava lähde. Katsoin myös sen läpi, enkä pikaisesti löytänyt, mistä sen tilastot on sitten revitty. Mutta, jos oletetaan, että tilastot nyt kuitenkin pitäisivät paikkansa, niin tuota voi selittää myös alhainen koulutustaso ja sivistymättömyys. Jos tilastollisin menetelmin rajattaisiin demografiset tekijät siten, että tarkasteltaisiin saman koulutus, tai sivistystason suomalaisia ja verrattaisiin niitä mamuihin, ni tilanne voisi olla hyvin erilainen.

Ja kyllä tämä melko oleellisesti perussuomalsiin liittyy, koska he ovat ainoa puolue joka asialle haluaisi tehdä jotain. Ovat mm. ehdottaneet niitä käsittelykeskuksien perustamisia, mikä vähentäisi merkittävästi tämmöisen roskasakin päätymistä tänne.
No, katotaan, et alkaako jossain vaiheessa tulla valitusta ketjun paskomisesta... Toi käsittelykeskus ei vaikuta kovin eettiseltä ratkaisulta, kun sen tarkoitus on vähentää maahan pyrkiviä. Sehän johtaisi vain siihen, et teoriassa kannattaisi aiheuttaa heille kärsimystä, jolloin yhä harvempi haluaisi tänne tulla. Ei vaikuta kovin kestävältä.
 
Jaa, hkultala on näemmä uskaltautunut raottamaan ignorelistaansa, kun löysi mun postauksen...

Olennaisin asia, mitä sille olisi tehtävissä olisi, että ei päästettäisi ollenkaan maahan niitä 20-30-vuotiaita miespuolisia ei-oikeasti turvapaikkaa tarvitsevia ei-vainottuja (ei mihinkään vähemmistöön kuuluvia) turvapaikkaturisteja arabimaista, vaan otettaisiin niitä oikeasti turvapaikkaa tarvitsevia eli uskontonsa tai eettisyytensä takia vainottuja tms. Ja näistä enemmän nimenomaan naisia ja pikkulapsia (ja 22-vuotias joka valehtelee ikänsä 17-vuotiaaksi ei ole lapsi).
Kylhän ihmisiä on palautettukkin. Et voi sanoa, että tänne voi vaan kävellä sisään, jonka kaltaiseen toimintaan toi tekstisi viittaa.

Esim Syyriasta tulevan 20-30-vuotiaan miehen pitäisi olla siellä syyriassa ottamassa ase käteen ja taistelemassa äitinsä, lastensa ja nuorempien sisarustensa puolesta, ei tulemassa tänne sotilaskarkurina.
Tähän tulikin ihan kattavaa kommenttia jo, joten en mene siihen sen enempää.

Ja pitäisi myös tehdä selväksi, että jos täällä tekee yhtään mitään väkivaltaa tai sortoa muita kohtaan, ei todellakaan ansaitse mitään turvapaikkaa, vaan lentää siinä sekunnissa ulos maasta. Valitettavasti turvapaikanhakijoiden seassa tulee todella paljon porukkaa joka täällä jatkaa sitä samojen ryhmien sortamista kuin mitä sortivat kotimaassaan.
Tämäkään ei ole niin yksinkertaista. Jos Suomessa tekee rikoksen, niin on käsittääkseni istuttava tuomio Suomessa. Joku lakihan siitä taitaa olla, et jos saa yli kahden vuoden tuomion, niin silloin myös palautetaan tuomion kärsimisen jälkeen. Tietty siinä on sitten se "jännä" pointti, et se henkilö voi kuolla kotimaassaan, tai kotimaa ei ota vastaan. Edeltävässä on erittäin hankala sanoa, mitä pitäisi tehdä, mutta jälkimmäiselle ei sitten taas voine mitään.

Keskimääräinen arabimaasta tuleva islamilainen arabiturvapaikanhakija osaa kyllä syyttää kantasuomalaisia rasisteiksi, mutta keskimäärin he itse ovat todella paljon rasistisempia ja syrjivämpiä esim. kurdeja tai islamista luopuneita kohtaan.
Sul on varmaan joku lähde tolle, et toi jatkuu vielä Suomessakin?


Ei, vaan se johtuu erilaisesta kulttuurista, ja sopeutumattomuudesta suomalaiseen yhteiskuntaan.
Näille asioille voisi olla jotain tehtävissä koulutuksella yms., jos oletetaan, että on voitu aukottomasti osoittaa, että mamut syyllistyvät kantaväestöä enemmän rikoksiin. Tietty asenteet yms. muuttuvat hitaasti, mutta toi kouluttaminen ja kurssittaminen on mielestäni oikea suunta.
 
Mitenkä esimerkiksi alkoholin tuonnin rajoitukset rikkoo EU:n määräyksiä?
Jos kyse on niistä mitä tuot mukanasi toisesta EU-maasta niin niitä koskee EU:n säännökset jotka sanoo että jos tuot omaan käyttöön niin veroja ei tarvi maksaa. Tuon perusteella sitten Suomen tulli on tehnyt käytännön siitä että mikä on uskottavasti omaan käyttöön sopiva määrä (johon tietääkseni voivat tehdä myös poikkeuksen jos sulla on hyvä syy, esim. vaikkapa häät tai joku muu isompi juhla).
Mitkään häät tai juhlat ei ole omaan käyttöön, eli ei käy selityksenä.
 
Helppohan se asia olis kunnolla hoitaa. Pidetään niin kauan integraatiokeskuksissa että osaavat suomen kielen ja sitten päästetään sieltä eteenpäin.
 
Mitkään häät tai juhlat ei ole omaan käyttöön, eli ei käy selityksenä.
"omaan käyttöön" ei tarkoita sitä, että tuotteet pitäisi nauttia itse. Se on edelleen omaa käyttöä, jos tarjoilet juhlissasi juomia muille. "Omaan käyttöön" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että ne eivät mene jälleenmyyntiin.
 
"omaan käyttöön" ei tarkoita sitä, että tuotteet pitäisi nauttia itse. Se on edelleen omaa käyttöä, jos tarjoilet juhlissasi juomia muille. "Omaan käyttöön" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että ne eivät mene jälleenmyyntiin.
Joo näköjään sukulaisille voi tarjoilla alkoholia. Tullin sivuilla ihan piti käydä.


Esimerkiksi häävieraaksi kutsuttu morsiamen serkku ei voi tuoda alkoholia serkkunsa häihin, tuontialkoholia ei voi tarjota kiitokseksi talkooväelle, eikä kaveriporukalle voi tuoda alkoholia.
 
Joo näköjään sukulaisille voi tarjoilla alkoholia. Tullin sivuilla ihan piti käydä.

Esimerkiksi häävieraaksi kutsuttu morsiamen serkku ei voi tuoda alkoholia serkkunsa häihin, tuontialkoholia ei voi tarjota kiitokseksi talkooväelle, eikä kaveriporukalle voi tuoda alkoholia.

Ok, no sitten minunkaan tiedot eivät olleet täysin oikeita. Minä olin käsityksessä, että tuontialkoholia saa tarjoilla kenelle hyvänsä, ainoastaan myydä ei saa.
 
Toi toki pätee myös sotiemme veteraanien reumasairaaloihin ja muihin vastaaviin asioihin, joihin me haluamme laittaa verovaroja, vaikka viivan alle jää varmuudella negatiivinen luku. Koska (ihmis-)arvo. Moni suomalainen haluaa auttaa myös täysin ei-suomalaisia milloin mistäkin syystä.

Tästä päästään aika nopeasti keskusteluun siitä, mitä kukin näkee valtion tarkoitukseksi. Toiset näkevät, että Suomi on suomalaisten klubi, jonka tehtävä on ajaa suomalaisten etua. Toiset sitten näkevät, että rahaa pitää laittaa merkittäviä määriä myös ei-suomalaisten eduksi. Päästään politiikan ytimeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 618
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom