Perkeleen naapurit.

Lasten hankkiminen on iso taloudellinen rasite, vie myös vapaa-ajan ainakin seuraavan 18v ajaksi. Mutta kuitenkin välttämätöntä ihan vaikka valtiontalouden näkökulmasta.

Sitten on tämä porukka, joka katselee sivusta ja arvostelee.. Jos mukulat pelaa päivät pleikkaria tai selailee tablettia niin olet vastuuton kasvattaja, sitten kun ne mukulat onkin pihalla leikkimässä niin melu on lähes sietämätön? Ravintolassa, elokuvissa eikä varsinkaan kaupassa saa lapsiperhe myöskään käydä. Kauhee meteli ja kun on kärryllinen ostoksia niin jonotkin pitenevät
Voin ajatella olevan mahdollista että yli sadan metrin päässä asuisi naapuri, jonka lapset elämäntavoillaan epäsuorasti terrorisoivat naapurustoaan, mutta silti mielellään tietäisin että mitkä ovat tämän ääniaaltojen sensorina toimivan ärsyyntyjän ominaisuudet.

Itse olen ollut näissä naapurusto keskusteluissa mukana, ja hauskuutan sillä itseäni omassa mielessä, kun lapsettomat tai vanhuuden seniilit tulevat reklamoimaan naapureiden elämän äänistä ja yrittävät suorittaa kyläpoliisina yksilön vapauden rajoittamista, ja sitten toisessa hetkessä itse suorittavat omia arkiaskareitaan rajat ylittävästi, esimerkiksi jättämällä vuokrapotkulaudat naapurin tontille tai sallien toistuvasti vahingossa koiransa juoksevan vapaana.

Ymmärrän aivorakenteen olevan keski-iläisellä lapsettomalla erilainen kun kokemuksia ei ole lapsista joihin kohdistaa vastuuta ja rakkautta, samalla oma elämä tuntuu ainutlaatuiselta jonka lakipykälät ylittäviä oikeuksia tulee vaatia, ja sitten toiseelta >70vuotiailla on omanlaiset toteutumattomat odotukset että saavat kontrolloida asuinympäristöä, kun näin ajattelivat elämänkaaren menevän kun kymmeniä vuosia aikaisemmin siihen saapuivat asumaan.

Viimeksi muokattu:
Tuo on hieman outoa kanssa, et miten jotkut lapset huutaa ja mellastaa ihan täysillä. Tällä alueella käytännössä on yhden käden sormilla laskettavissa ne talot, joissa ei asu lapsia. Hieman perheistä riippuen on 1-4 lasta, ikää muutamasta kuukaudesta teini-ikäisiin. Ainoat äänet mitä kuulee, on kun lapsia on takapihalla ihan vaan leikkimässä rauhassa tai pomppimassa trampalla tms. Ei kiljumista ja ei mitään huutoa, vaikka kesällä juostaankin sadettimien läpi jne. Iloista naurua ja tottakai itkua kun kompastuu tai harmittaa. Nuo yleensä vauvasta teineihin siirtyyy sisätiloihin siinä alkuillasta tai illan aikana.

Mutta sitten on tämä yksi tietty perhe, joka onneksi asuu ihan päädyssä... mutta... siellä on just tää sama, että kommunikointi muksuilla on pelkkää huutamista, kirkumista, rääkymistä ja ties mitä. Kaikki muut n. 60 lasta alueella on ihan normaaleja, mutta tämän perheen kolmikko iältään ~3-11 pitää sellaista ihmeen kirkumista ihan koko aika. Ei mitään rotia. Onneksi ovat aika usein jossain muuallakin, niin eivät silleen häiritse enempää. Ihmettelen vaan, kun tosta kolmikosta lähtee enemmän ääntä, kuin alueen muista lapsista yhteensä.

Lasten hankkiminen on iso taloudellinen rasite, vie myös vapaa-ajan ainakin seuraavan 18v ajaksi. Mutta kuitenkin välttämätöntä ihan vaikka valtiontalouden näkökulmasta.

Sitten on tämä porukka, joka katselee sivusta ja arvostelee.. Jos mukulat pelaa päivät pleikkaria tai selailee tablettia niin olet vastuuton kasvattaja, sitten kun ne mukulat onkin pihalla leikkimässä niin melu on lähes sietämätön? Ravintolassa, elokuvissa eikä varsinkaan kaupassa saa lapsiperhe myöskään käydä. Kauhee meteli ja kun on kärryllinen ostoksia niin jonotkin pitenevät
Tässä tapauksessa ei ainakaan kyse ole mistään normaalista leikkimisestä ja pihapeleistä, sen kyllä erottaa ja se ei haittaa yhtään. Nämä lapset käytännössä kirkuvat korvia raastavasti puolet ajasta, jonka ovat ulkona. Ovat myös opetelleet ilmeisesti 'lauluja', mutta sen sijaan että ne lauletaan, ne täytyy kirkua. Tänään, siis nyt huhtikuussa on kuultu joulupukki valkoparta -laulu moneen kertaan kokonaisuudessaan kirkumalla. No, ei kai ne loputtomiin ole 3-vuotiaita. Täytyy varmaan laittaa peltorammarit päähän.

Jokainen joka väittää että naapurin, oli se lapsi tai aikuinen, kirkuminen suurimman osan päivästä on normaalia elämisen ja leikkimisen ääntä, ei ole tällaista itse kuullut koskaan. Sama kun itse menisin naapurin aidan viereen kirkumaan kurkku suorana 7 tunniksi per päivä. Eihän minun oikeuksia saa loukata ja minä saan kyllä niin tehdä ihan vapaasti jos haluan.

Tässä koko kirjoituksessa oli vähän pointtina sekin, että lasten kasvatus on ottanut ison kolauksen vuosien saatossa. Jos omat lapset kirkuisivat tuolla pihalla hetkeäkään, niin selittäisin heille että täällä asuu pari muutakin, että pääasiallinen kommunikointi voidaan suorittaa vähän pienemmällä volyymillä. Jos on hauskaa niin saa kyllä huudahtaa, mutta jos ei suoritettaisi jotain paholaisen manaamista suurimman osan päivästä niin muutkin viihtyy. Muistan itsekin että minulle opetettiin jo 4-vuotiaana, ettei esimerkiksi kerrostalossa saa metelöidä.

Olen itseasiassa nähnyt vanhempien osallistuvan myös kirkumiseen ja kovaääniseen kirkumislaulantaan, joten oletan että ihan kaikki ei ole kunnossa. Tietää ainakin mistä tuo on opittu.

Viimeksi muokattu:
Hienovaraisena ratkaisunpoikasena, tai ainakin eräänlaisena vihjeenä, voisi toki vaikka tehdä tunnin tai parin mittaisen äänitiedoston, joka koostuisi kirkuvien lasten äänistä. Materiaalia löytynee Youtubesta kyllin. Sitten vaan riittävän vahvat kaiuttimet pihalle. En tiedä miten noin huonosti muut ihmiset tiedostavat tyypit reagoivat tulella tulta vastaan taistelemiseen, mutta oikeustajuni mukaan selviä ja toistuvia järjestyshäiriöitä tai melusaastetta aikaan saavien ihmisten pitäisi ainakin kerran joutua maistamaan omaa lääkettään.

Hienovaraisena ratkaisunpoikasena, tai ainakin eräänlaisena vihjeenä, voisi toki vaikka tehdä tunnin tai parin mittaisen äänitiedoston, joka koostuisi kirkuvien lasten äänistä. Materiaalia löytynee Youtubesta kyllin. Sitten vaan riittävän vahvat kaiuttimet pihalle. En tiedä miten noin huonosti muut ihmiset tiedostavat tyypit reagoivat tulella tulta vastaan taistelemiseen, mutta oikeustajuni mukaan selviä ja toistuvia järjestyshäiriöitä tai melusaastetta aikaan saavien ihmisten pitäisi ainakin kerran joutua maistamaan omaa lääkettään.
Uskon että kaiuttimilla kostaja väsyttää itsensä tuolla mekanismilla sitä ennen kun naapuri väsyy.
Uskon salaa nauhoittamisen ja terrorisointi tarkoituksella kaiuttimien ääneen suuntaamisen naapuria päin olevan lain edessä tuomittavampaa, kuin lasten leikkien- tai muu sosiaalinen elämisen äänet.

On hyvä käydä naapurin kanssa keskustelu kasvokkain ilman negatiivista latautuneisuutta, varsinkaan jos kukaan ei ole tehnyt laittomuuksia, niin on turha olettaa olevansa naapurustossa se eniten oikeassa oleva.

Viimeksi muokattu:
Tähän lasten huutamiseen, Suomessa on erikoinen tapa muutenkin kasvattaa lapset.
Lässytetään, kohdellaan kuin vajaaälyisiä ja muutenkin paapotaan ja pidetään pumpulissa.

Melkein mihin tahansa sivistyneeseen länsimaahan mennessä, ne lapset kasvatetaan tasa-arvoisena osana yhteiskuntaa ja omaa viiteryhmää puhumalla heille kuten aikuisille, komentamalla ja antamalla heidän itse tehdä omia virheitään. Samalla kuitenkin opastaen ja ohjaten. Jos jälkikasvu hölmöilee, niin heidät pistetään korjaamaan hölmöilynsä, korvaamaan tai pyytämään anteeksi.

Suomessa "Ei meidän petteri tällaista kyllä tehnyt ja jos tekikin niin ei tarkoittanut". Kyllähän Suomessakin sitä fiksua porukkaa on, mutta jostain kumman syystä marimekkomammojen lisääntyessä, lastenkasvatuksessakin on lisääntynyt tuollainen ihmeellinen hyysääminen ja kaikessa periksi antaminen.

Rakkautta ja hellyyttä pitää totta kai olla mukana, lapset on lapsia, mutta eihän ne ikinä opi kasvamaan aikuisten maailmaan jos heitä kohdellaan kuin jotain pinkkiin pörröpaitaan puettua villakoiraa jonka ensisijainen tehtävä on olla söpö viihdyke omistajalleen.

Ei kai nyt sentään:

Toki tällainen vastatoimi on tuhoon tuomittu. Metelöijät eivät ymmärrä ja suuttuvat ja ryhtyvät tarkoituksella häiriköimään enemmän. Jos heillä olisi kykyä ottaa vastaan palautetta, he eläisivät jo muutenkin edes seminormaalisti.

Koen vahvasti että äänittäjä on potentiaalisesti mahdollinen joutua ongelmiin, kun äänittää luvatta ihmisten puhetta, huutoa, naurua tms.
jotka eivät tapahdu julkisella paikalla,
jotka eivät ole hyökkääviä äänittäjää kohtaan,
jossa äänitteessä ei taltioitaisi kenenkään henkeä kohtaan välitöntä uhkaa.

Uskon salaa nauhoittamisen ja terrorisointi tarkoituksella kaiuttimien ääneen suuntaamisen naapuria päin olevan lain edessä tuomittavampaa

Salanauhoitus tässä tapauksessa (materiaali netistä) poislukien en ole eri mieltä. Näihin asioihin on yleensä vain eriasteisia epämiellyttäviä lähestymistapoja. Taloyhtiöt ovat kautta aikojen painottaneet häiriötapauksissa yhteydenottoa poliisiin suoran lähestymisen sijaan, kenties se voisi tässäkin olla ihan kokeilemisen arvoinen asia. Täysparadoksaalisesti tietenkin tämä on juuri sellainen tilanne, jossa ongelmasta ilmoittava osapuoli on lähes aina itse se, jonka nähdään tehneen väärin, vaikka toimenpiteen suorittaisi hyvinkin asiallisesti ja ilman negatiivista latautuneisuutta. Pitkittyneissä tapauksissa suosittelen kuitenkin ottamaan ennemmin tuon riskin kuin olla tekemättä mitään. Itsekin olen joutunut käymään parin naapurin juttusilla ja suuri osa ihmisistä joko väittää vastaan tai ei ymmärrä toimineensa väärin. Jos pitää valita jonkinlaisen naapurisovun ja rauhan välillä, luulisin rauhan merkitsevän päivän päätteeksi useimmille enemmän.

Salanauhoitus tässä tapauksessa (materiaali netistä) poislukien en ole eri mieltä. Näihin asioihin on yleensä vain eriasteisia epämiellyttäviä lähestymistapoja. Taloyhtiöt ovat kautta aikojen painottaneet häiriötapauksissa yhteydenottoa poliisiin suoran lähestymisen sijaan, kenties se voisi tässäkin olla ihan kokeilemisen arvoinen asia. Täysparadoksaalisesti tietenkin tämä on juuri sellainen tilanne, jossa ongelmasta ilmoittava osapuoli on lähes aina itse se, jonka nähdään tehneen väärin, vaikka toimenpiteen suorittaisi hyvinkin asiallisesti ja ilman negatiivista latautuneisuutta. Pitkittyneissä tapauksissa suosittelen kuitenkin ottamaan ennemmin tuon riskin kuin olla tekemättä mitään. Itsekin olen joutunut käymään parin naapurin juttusilla ja suuri osa ihmisistä joko väittää vastaan tai ei ymmärrä toimineensa väärin. Jos pitää valita jonkinlaisen naapurisovun ja rauhan välillä, luulisin rauhan merkitsevän päivän päätteeksi useimmille enemmän.

Tässä on myös hyvä ottaa huomioon tilanteet että jos naapurista on aikaisemmin hyödytty jollain tavalla, esimerkiksi että naapuri ajaa puhtaaksi traktorillaan koko tienpätkän alihintaan tai että naapuri on tullut antamaan apuvirtaa tai vetämään auton ojasta, niin kaikki voi olla entistä elämää jos kerrotaan väärällä lähestymisellä mielipide naapurille.

Kokemusta on sinällään, että naapurini ei enää kysy katsomaan vesikattoaan tai viemäreitään tai ilmanvaihtokonettaan tai autonsa akun latausta, vaikka ennen teki tätä kaikkea, kunnes kertoi elämäni häiritsevän.
Tähän yhteydenottoon kerroin vastauksena kaikki asiat mitkä mahdollisesti hänen elämässä voisi minua häiritä, mutta joviaalina en ole niistä sanonut, kun olen muutenkin mukautuvainen toisten tuottamaan lailliseen , vaikka sosiaalisesti ei niin hyväksyttyyn häiriöön.

Kummastelen että mikä on este tai paineen kasvatuksen tarve että naapuriin ei oteta kasvokkain yhteyttä.

Minä pysähdyin pyöräillessä viikko sitten yhden naapurini kohdalle, ja kerroin että meillä on merkkauskusen jälkiä rapuilla muutamien materiaalien pinnalla, ja hänellä sekä muutamalla muulla naapurilla on kissa päivittäin vapaana.
Painotin että pidän kissoista vapaana, mutta huomaan kaavan että kukaan kissan vapaana pitävistä ei ole ehdottanut ennakoivasti merkkauskusi korvauksen maksamista naapureille, niin pidän tilannetta kestämättömänä.
Hän kertoi että heidän kissa on leikattu narttu, johon sanoin että en voi asialle mitään jos alan kouluttamaan tontillamme kissoja, niin leikattu narttukin voi sinne kulkeutua.
Arvelin käydä muutkin naapurit keskustelemassa kasvotusten, niin on rehdisti kohdattu ihmiset kasvokkain.

Yksi naapureista kertoi muutaman vuotta sitten muun keskustelun mukana, että heidän kissa ei pysy sisällä, että keksii keinot päästä ulos, jota puhetta pidin hieman älyllisesti epärehellisenä että ikään kuin kissan omistajalla ei ole mitään tehtävissä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
305 570
Jäsenet
82 709
Uusin jäsen
PyryNiskanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom