Perkeleen naapurit.

Parikin kertaa viime vuosina muuttaneena, on sähköt katkenneet ihan siihen hetkeen, kun mulla on sähkösopimus siirtynyt toiseen osoitteeseen. Edellisen kämpän viimeisiä toimia piti tehdä fikkarin valossa. Oli toki jo roudattu ja pitkälti siivottu jne., mutta vielä joitain siivouskamppeita ja vähän puunaustakin.

Toi varmaan rippuu ihan yhtiöstä ja tähtien asennosta. Nykyisessä kämpässä eivät yhtäkkiä valot toimineet kun olin about pari viikkoa asustellut tässä. Saivat onneksi samantien päälle kun kun soitin ja ilmoitin että oli muuttaessa sähkösoppari unohtunut tehdä.

@j1m2 @Tonnin Seteli No voivoi. Sitten kyllä aikamoisen vahingon voi saada aikaiseksi, kun päätykämpässä vuokralla ja maksamattomien sähkölaskujen takia kämppä kylmäksi tammikuussa...

Yhden omakotitalon tiedän mikä paskottu maksamattomien sähkölaskujen takia ja sähkölaitos kytki pois verkosta. Vesiputket halkesi ja kaikki lattia märäksi ja jäätyivät.
Katkaisua koskevat rajat

Jos sinulla on paikallisen sähköyhtiösi kanssa sopimus, joka kattaa sekä sähkön myynnin että sähkönsiirron, sähköntoimituksesi voidaan keskeyttää vain, jos maksamatta on vähintään 500 euroa tai vanhimman maksamatta olevan laskusi eräpäivästä on kulunut vähintään kolme kuukautta.

Jos sinulla taas on erilliset sopimukset sähkön myyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan verkkoyhtiön kanssa, katkaisua ei saa kummankaan sopimuksen osalta tehdä, jollei maksamatta ole vähintään 250 euroa tai jollei vanhimman maksamatta olevan laskun eräpäivästä ole kulunut vähintään kolmea kuukautta.

Jos asuntosi lämmitys on riippuvainen sähköstä, sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana, ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.
Eli ei sitä sähkölämmitteistä kuitenkaan heti kylmäksi jätetä. Eikä edes se rivarin pääty jäädy pikkupakkasilla varsinkaan jos putket on sisäseinän puolella.

Mutta toki, on perkeleen naapuri jos aiheuttaa moisella vahinkoa. Ja sitä sähköäkin osa yrittää saada jostain melko mielenkiintoisin tavoin. Pitäisin perkeleen naapurina jos moisella tulipalon riskiä tms. Toisaalta äkkiä on itse sitä jos "ei oo näkyny valoa pitkään aikaan" ja soittelee isännöitsijälle varmuuden vuoksi.

Kokonaan eri asia on se, pitäisikö sähköyhtiön ilmoittaa katkaisu muualle kuin asukkaalle. Ehkä mutta toisaalta varsin monessa lämmitys ei riipu asunnon sähköistä.

Meinaat että verkkoyhtiön kaverit käyvät aina vääntämässä kahvat alas kun joku muuttaa pois?
Ei tarvitse käydä missään, nykyisillä mittareilla katkeaa etänä.

Toi varmaan rippuu ihan yhtiöstä ja tähtien asennosta. Nykyisessä kämpässä eivät yhtäkkiä valot toimineet kun olin about pari viikkoa asustellut tässä. Saivat onneksi samantien päälle kun kun soitin ja ilmoitin että oli muuttaessa sähkösoppari unohtunut tehdä.
Riippunee tartteeko asentajan käydä paikan päällä (eli sit ku ehtii) vai saako yhtiö etänä ohjattua.

Ei tarvitse käydä missään, nykyisillä mittareilla katkeaa etänä.
Katkeaa juu, mutta keskustelu lähti vuosituhannen vaihteen tapahtumista.
Silloin vielä kävi joku fyysisesti lukemassa mittarit.
Itseasiassa muistan ainakin vielä 2012 tavanneeni verkkoyhtiön kaverin talon aulassa irroittamassa sulakkeita.

2016 muutin nykyiseen omakotitaloon ja sillon tuli kesän ajan otettua ilmaiset sähköt ilman sähkösopimusta. Syksyllä kun ilmat kylmeni loppui pokka ja oli pakko tehdä sopimus. En uskaltanut kokeilla montako viikkoa sähköjen kytkeminen takaisin kestää, jos sähköyhtiö olisi alkanut kenkkuilemaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 387
Jäsenet
80 487
Uusin jäsen
Nico951

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom