Perkeleen naapurit.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
En nyt tiedä varmasti,mutta eikös nuo kuntasuositukset ole minimimäärät,jos kiinteistöyhtiö haluaa niin se voi rakentaa paikkoja niin paljon kuin haluaa ja tila antaa myöten.Yleensä mennään minimimäärällä kun pihit osakkeen omistajat eivät halua halua maksaa enemmästä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En nyt tiedä varmasti,mutta eikös nuo kuntasuositukset ole minimimäärät,jos kiinteistöyhtiö haluaa niin se voi rakentaa paikkoja niin paljon kuin haluaa ja tila antaa myöten.Yleensä mennään minimimäärällä kun pihit osakkeen omistajat eivät halua halua maksaa enemmästä.
Ei, kyllä se on rakentaja kuka nuo asiat hoitaa. Käytännössä siis rakennusliike, joka tslon rakentaa ja alkaa myymään siitä osakkeita.


Ei Suomessa osakkeenomistajat taloja rakennuta, vaan valmiit tai valmistumassa olevat osakkeet ostetaan rakentajalata. Ensimmäisenä osakkeen ostavat voivat vaikuttaa lähinnä keittiön kaapin väreihin ja siihen mistä puusta lauteet ostetaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei, kyllä se on rakentaja kuka nuo asiat hoitaa. Käytännössä siis rakennusliike, joka tslon rakentaa ja alkaa myymään siitä osakkeita.


Ei Suomessa osakkeenomistajat taloja rakennuta, vaan valmiit tai valmistumassa olevat osakkeet ostetaan rakentajalata. Ensimmäisenä osakkeen ostavat voivat vaikuttaa lähinnä keittiön kaapin väreihin ja siihen mistä puusta lauteet ostetaan.
PK-seudulla ainakin moni taloyhtiö hakee jatkuvasti aina vaan lisää lykkäystä autopaikkavelvoitteensa täyttämiselle. Lykkäystä yleensä annetaan, mutta voihan ne lisäpaikat joutua joskus rakentamaan ja osakkeenomistajat sen maksaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
PK-seudulla ainakin moni taloyhtiö hakee jatkuvasti aina vaan lisää lykkäystä autopaikkavelvoitteensa täyttämiselle. Lykkäystä yleensä annetaan, mutta voihan ne lisäpaikat joutua joskus rakentamaan ja osakkeenomistajat sen maksaa.
Millä rakennat jos ei ole tonttia?

Kuopiossa kauounki päätti lopettaa lykkäykset kun toriparkkia rakennettiin. Eli jokainen sai ostaa toriparkin kaavasta taloyhtiölleen parkin jos velvoitteet ei täyrttneet. Kaavapaikka ei maksanut muistaakseni kuin jotain 50 - 100 k€ per ruutu.

Ja tuo kaavapaikka ei muuten oikeuta pysäköimään vaan on rasitteena taloyhtiölle.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
742
Minä olen yksi näitä perkeleen naapureita, tai noh...

Minulla on rivitalo-omistusasunto ja tässä joulun jälkeen tuli yllätyksekseni taloyhtiöltä varoitusilmoitus toisten asukkaiden kotirauhaa jatkuvasta häiritsevästä elämästä. Varoituksen mukaan koirani häiritsevät kovaäänisellä haukunnalla, varsinkin kun olen poissa kotoa. Tämä tulikin ihmetyksenä minulle, koska kotoa ollessani eivät nuo satunnaisia haukahduksia lukuun ottamatta mitään metakkaa pidä (en itsekään jaksa kuunnella älämölöä). Eikä kukaan naapureistani ole minulle tällaisesta maininnut, vaikka ollaan tavattu tuossa pihalla useamminkin. Tuossa varoituksessa maininta mahdollisista toimenpiteistä huoneiston haltuunottoon, jos häiritsevä elämä ei lopu, "hieman" hätkähdytti.

Kävinkin tiedustelemaan sitten häiriön laajuutta, ja seinänaapurieni mukaan he eivät ole kokeneet mitään häiriötä asunnostani. Kuten eivät myöskään viereisen talon asukkaat (minä en myöskään ole ainut joilla täällä on koiria). Yksi kolmannen talon asukkaista mainitsi, että kesällä olisi joskus koirien ollessa takapihalla avoimesta ikkunasta jotain kuulunut. Tämäkin vain mainitsemisen arvoinen, kun hän käy aikaisin nukkumaan. Eräs jo kauemmin asuneista asukkaista suoralta kädeltä epäili (itse olen asunut tässä nelisen vuotta), että nykyinen taloyhtiön puheenjohtaja olisi tehnyt valitukset (ilmeisesti "ex"-alkoholisti)...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Minä olen yksi näitä perkeleen naapureita, tai noh...

Minulla on rivitalo-omistusasunto ja tässä joulun jälkeen tuli yllätyksekseni taloyhtiöltä varoitusilmoitus toisten asukkaiden kotirauhaa jatkuvasta häiritsevästä elämästä. Varoituksen mukaan koirani häiritsevät kovaäänisellä haukunnalla, varsinkin kun olen poissa kotoa. Tämä tulikin ihmetyksenä minulle, koska kotoa ollessani eivät nuo satunnaisia haukahduksia lukuun ottamatta mitään metakkaa pidä (en itsekään jaksa kuunnella älämölöä). Eikä kukaan naapureistani ole minulle tällaisesta maininnut, vaikka ollaan tavattu tuossa pihalla useamminkin. Tuossa varoituksessa maininta mahdollisista toimenpiteistä huoneiston haltuunottoon, jos häiritsevä elämä ei lopu, "hieman" hätkähdytti.
Maalaisjärjellä pääteltynä ajattelen että "valitusoikeus" tässä tapauksessa koskee vain suoria seinänaapureita (muut kun eivät voi haukunnasta häiriintyä riittävässä mielessä) ja jos he eivät ole asiaa havainneet niin kirjoita lausunto paperille ja tähän pyydät seinänaapureiden allekirjoitukset todistajien kera. Luulisi riittävän koska haukunta on normaalia koirien elämään kuuluvaa toimintaa ja päivällä saa syntyäkkin meteliä.

Eihän se niin voi mennä että kaukaisin naapuri taloyhtiössä tekee valituksen josta seuraa halutuunotto (vaikkei itse ole millään tavalla osallinen) vain siksi että ei pidä yleisesti koirista tai vain siksi koska hänellä on omia henkilökohtaisia ongelmiaan elämässään.

Mä en hallituksen jäsenenä edes suostuisi moista valitusta käsittelemään, suoraan roskiin jos asialla ei ole useampaa valittajaa ja jos valittaja ei ole seinänaapuri.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Maalaisjärjellä pääteltynä ajattelen että "valitusoikeus" tässä tapauksessa koskee vain suoria seinänaapureita (muut kun eivät voi haukunnasta häiriintyä riittävässä mielessä) ja jos he eivät ole asiaa havainneet niin kirjoita lausunto paperille ja tähän pyydät seinänaapureiden allekirjoitukset todistajien kera. Luulisi riittävän koska haukunta on normaalia koirien elämään kuuluvaa toimintaa ja päivällä saa syntyäkkin meteliä.

Eihän se niin voi mennä että kaukaisin naapuri taloyhtiössä tekee valituksen josta seuraa halutuunotto (vaikkei itse ole millään tavalla osallinen) vain siksi että ei pidä yleisesti koirista tai vain siksi koska hänellä on omia henkilökohtaisia ongelmiaan elämässään.

Mä en hallituksen jäsenenä edes suostuisi moista valitusta käsittelemään, suoraan roskiin jos asialla ei ole useampaa valittajaa ja jos valittaja ei ole seinänaapuri.
Ei se hääviä ole jos valitellaan ilman että on edes viitsitty selvitetty onko oikea koira. Tuo äänien kantautuminen on asia jota täälläkin on muistaakseni käsitelty. Monesti vanhoissa taloissa voi olla tilanne että äänet kantautuu kauemmas jopa paremmin kuin heti seinän taakse. Varsinkin vesiputket kuljettaa äänet todella hyvin, joten kyllä muillakin talossa olevilla on oikeus valittaa äänistä jos siihen on syytä. (en tarkoita että tässä tapauksessa välttämättä olisi)
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Minä olen yksi näitä perkeleen naapureita, tai noh...

Minulla on rivitalo-omistusasunto ja tässä joulun jälkeen tuli yllätyksekseni taloyhtiöltä varoitusilmoitus toisten asukkaiden kotirauhaa jatkuvasta häiritsevästä elämästä. Varoituksen mukaan koirani häiritsevät kovaäänisellä haukunnalla, varsinkin kun olen poissa kotoa. Tämä tulikin ihmetyksenä minulle, koska kotoa ollessani eivät nuo satunnaisia haukahduksia lukuun ottamatta mitään metakkaa pidä (en itsekään jaksa kuunnella älämölöä). Eikä kukaan naapureistani ole minulle tällaisesta maininnut, vaikka ollaan tavattu tuossa pihalla useamminkin. Tuossa varoituksessa maininta mahdollisista toimenpiteistä huoneiston haltuunottoon, jos häiritsevä elämä ei lopu, "hieman" hätkähdytti.

Kävinkin tiedustelemaan sitten häiriön laajuutta, ja seinänaapurieni mukaan he eivät ole kokeneet mitään häiriötä asunnostani. Kuten eivät myöskään viereisen talon asukkaat (minä en myöskään ole ainut joilla täällä on koiria). Yksi kolmannen talon asukkaista mainitsi, että kesällä olisi joskus koirien ollessa takapihalla avoimesta ikkunasta jotain kuulunut. Tämäkin vain mainitsemisen arvoinen, kun hän käy aikaisin nukkumaan. Eräs jo kauemmin asuneista asukkaista suoralta kädeltä epäili (itse olen asunut tässä nelisen vuotta), että nykyinen taloyhtiön puheenjohtaja olisi tehnyt valitukset (ilmeisesti "ex"-alkoholisti)...
Meillä oli vastaava tapaus, hullu naapuri joka väitti että koirat ulvoo esim silloin kun koirat ei olleet edes kotona. Oli kuulemma päiväkirja johon merkitty haukunnat.

Kirjelmöi takaisin hallitukselle ja vaadi perumaan tuo huomautus perusteettomana. Meillä oli itsellä todisteena parin viikon nauhoitukset kotoa missä ei kuulunut pihaustakaan, näkyi vaan kun koirat siirtyi aina kodin aurinkoiseen kohtaan nukkumaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Millä rakennat jos ei ole tonttia?

Kuopiossa kauounki päätti lopettaa lykkäykset kun toriparkkia rakennettiin. Eli jokainen sai ostaa toriparkin kaavasta taloyhtiölleen parkin jos velvoitteet ei täyrttneet. Kaavapaikka ei maksanut muistaakseni kuin jotain 50 - 100 k€ per ruutu.

Ja tuo kaavapaikka ei muuten oikeuta pysäköimään vaan on rasitteena taloyhtiölle.
Siis saa 100 000e:n sakot? Jos ei ole siis mitään oikeuksia ko paikkaan..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Siis saa 100 000e:n sakot? Jos ei ole siis mitään oikeuksia ko paikkaan..
Ei sakkoja vaan kaavaan on merkitty tietty määrä paikkoja yhtiön rakennettavaksi. Jos omalle tontille ei mahdu rakentamaan järkevästi, ne saa ostaa muualta tietyn matkan päästä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Ei sakkoja vaan kaavaan on merkitty tietty määrä paikkoja yhtiön rakennettavaksi. Jos omalle tontille ei mahdu rakentamaan järkevästi, ne saa ostaa muualta tietyn matkan päästä.
Eli ko paikka on sitten varattu ko taloyhtiön käyttöön..?

Minä kun jo luulin, että nyt kaavoittajan töppäilyt ja uudet keksityt säännöt rahastetaan sivullisilta, eli nyt taloyhtiöiltä, joilla ei ole käytännön mahdollisuutta tiettää alueelleen lisäpaikkoja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Eli ko paikka on sitten varattu ko taloyhtiön käyttöön..?

Minä kun jo luulin, että nyt kaavoittajan töppäilyt ja uudet keksityt säännöt rahastetaan sivullisilta, eli nyt taloyhtiöiltä, joilla ei ole käytännön mahdollisuutta tiettää alueelleen lisäpaikkoja.
Ei se sinänsä ole mikään kaavoittajan töppäily. Paikathan on kaavoitettu jo heti alusta saakka, mutta rakentamiseen on myönnetty lykkäystä pitkään. Jollain tiheästi asutulla alueella kunnon pommi odottamassa sitä hetkeä, että lykkäyksestä päättävä henkilöllä olisi suhteita parkkihalleja louhiviin tahoihin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Mutta se tuossa on oudointa että jos talolle kaavoitetaan tontti, tontille kaavoitetaan tietty määrä autopaikkoja. Vain osa autopaikoista rakennetaan talon rakennusvaiheessa. Eikö sillon tontilla pitäisi olla vielä jäljellä tilat puuttuville autopaikoille jotka vain pitäisi rakentaa? Vai miksi ne pitäisi ostaa jostain parkkihallista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Mutta se tuossa on oudointa että jos talolle kaavoitetaan tontti, tontille kaavoitetaan tietty määrä autopaikkoja. Vain osa autopaikoista rakennetaan talon rakennusvaiheessa. Eikö sillon tontilla pitäisi olla vielä jäljellä tilat puuttuville autopaikoille jotka vain pitäisi rakentaa? Vai miksi ne pitäisi ostaa jostain parkkihallista.
Niimpä, ei se pihan tasoittelu ja asfaltointi kauhean kallista pitäisi olla, jos ei jouduta räjäyttämään kalliota tms kaavoitusvirhe.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Niimpä, ei se pihan tasoittelu ja asfaltointi kauhean kallista pitäisi olla, jos ei jouduta räjäyttämään kalliota tms kaavoitusvirhe.
Kaikilla taloilla ei ole pihaa, mitä louhia. Mitä Kuopion caseen tulee, olikohan siitä kuusi vuotta, niin moni "kaavoitti" pihalleen paikkoja jotta määräykset täyttyivät. Osa pakotetttiin ostamaan kaavan mukaiset paikat toriparkista. Ainakin yksi yhtiö joutui ostamaan yli kymmenen paikkaa, ihan kiva lisäkulu 50-luvulla rakennetulle yhtiölle. Mentiin kymmeniin tuhansiin euroihin per osakkeenomistaja. Ja käsitin että yseisiin paikkoihin ei taloyhtiöllä ole oikeutta pysäköidä.

Naapurissa laittoivat nurmikolle vierapaikkakyltin, en jäänyt seuraamaan asfaltoivatko mutta talvella ei niitä paikkoja ainakaan aurattu.
 

Exe

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
105
Kaikilla taloilla ei ole pihaa, mitä louhia. Mitä Kuopion caseen tulee, olikohan siitä kuusi vuotta, niin moni "kaavoitti" pihalleen paikkoja jotta määräykset täyttyivät. Osa pakotetttiin ostamaan kaavan mukaiset paikat toriparkista. Ainakin yksi yhtiö joutui ostamaan yli kymmenen paikkaa, ihan kiva lisäkulu 50-luvulla rakennetulle yhtiölle. Mentiin kymmeniin tuhansiin euroihin per osakkeenomistaja. Ja käsitin että yseisiin paikkoihin ei taloyhtiöllä ole oikeutta pysäköidä.
Nyt en ymmärrä. Jos taloyhtiö ostaa parkkipaikkoja, niin miksi niihin ei saisi pysäköidä?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 833
Nyt en ymmärrä. Jos taloyhtiö ostaa parkkipaikkoja, niin miksi niihin ei saisi pysäköidä?
Niin se vain on ettei niihin pysäköintiluoliin ja parkkitaloihin saa pysäköidä maksutta vaikka taloyhtiöitä pakotetaan maksamaan niistä paikoista kuusinumeroisia summia. Sukulainenkin yritti kyllä parhaansa lakimiehensä kanssa ettei joutuisi maksamaan yhden omistamansa kerrostaloyhtiön (siis koko kerrostalon omisti eikä vain yksittäisiä osakkeita) pysäköintipaikkoja parkkiluolastoon, mutta niin vaan joutui sen maksamaan kaupungille yli 20 vuotta ennen kuin edes koko parkkiluolastoa alettiin rakentamaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ne parkit saattavat olla kilometrin päässä itse taloyhtiöstä, kyse on vain kaavan täyttämisestä.


Kaipa siinä vaiheessa kun parkkitalo alkaa tuottamaan voittoa, maksetaan taloyhtiölle ropoja koska omistavat paikat. Tai en tiedä, mutta luulisi että jonkinlainen osakkuus parkkitaloon taloyhtiöllä syntyy.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Aika käsittämätöntä touhua. Kyllä itse varmaan vaihtaisin kaupunkia jos moiseen pelleilyyn alettaisiin... Tosin vaikeahan tuollaista osaketta olis myydä eteenpäin jossa moinen rasite, mutta ihan periaatteesta en kyllä moisen kaupungin kirjoilla haluaisi olla. Laittais vaikka vuokralle siihen asti että saa mokoman parkkihallin maksettua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Niin se vain on ettei niihin pysäköintiluoliin ja parkkitaloihin saa pysäköidä maksutta vaikka taloyhtiöitä pakotetaan maksamaan niistä paikoista kuusinumeroisia summia. Sukulainenkin yritti kyllä parhaansa lakimiehensä kanssa ettei joutuisi maksamaan yhden omistamansa kerrostaloyhtiön (siis koko kerrostalon omisti eikä vain yksittäisiä osakkeita) pysäköintipaikkoja parkkiluolastoon, mutta niin vaan joutui sen maksamaan kaupungille yli 20 vuotta ennen kuin edes koko parkkiluolastoa alettiin rakentamaan.
Kuulostaa nyt kyllä sellaiselta perseilyltä, että oksat pois.
Kuka on virheen tehnyt? Onko määräykset muuttuneet?
Jos taloyhtiö on tehnyt virheet , niin silloin tuo on miltei ok (tosin taloyhtiöllä pitää olla pysyvä käyttöoikeus ko paikkaan ilman ylimääräisiä maksuja poislukien lämmitys / latausenergia.)

Jos taas joku muu on tuon mokaillut tai säännökset muuttuneet, niin tuo sakko on sitten pistettävä maksuun muulle tai jätettävä kokonaan pistämättä maksuun..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
125
Kuulostaa nyt kyllä sellaiselta perseilyltä, että oksat pois.
Kuka on virheen tehnyt? Onko määräykset muuttuneet?
Jos taloyhtiö on tehnyt virheet , niin silloin tuo on miltei ok (tosin taloyhtiöllä pitää olla pysyvä käyttöoikeus ko paikkaan ilman ylimääräisiä maksuja poislukien lämmitys / latausenergia.)

Jos taas joku muu on tuon mokaillut tai säännökset muuttuneet, niin tuo sakko on sitten pistettävä maksuun muulle tai jätettävä kokonaan pistämättä maksuun..
Sen luokan veivauksesta kuulostaa että paikallislehteen on varmaan linkkiä laittaa? Jos kerta 10kpl 50-100ke paikkoja on taloyhtiö joutunut lunastamaan ilman käyttöoikeutta niin siitä on itketty pitkään ja äänekkäästi. Ettei vaan olisi menneet puurot ja vellit sekaisin?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Kuulostaa nyt kyllä sellaiselta perseilyltä, että oksat pois.
Kuka on virheen tehnyt? Onko määräykset muuttuneet?
Jos taloyhtiö on tehnyt virheet , niin silloin tuo on miltei ok (tosin taloyhtiöllä pitää olla pysyvä käyttöoikeus ko paikkaan ilman ylimääräisiä maksuja poislukien lämmitys / latausenergia.)

Jos taas joku muu on tuon mokaillut tai säännökset muuttuneet, niin tuo sakko on sitten pistettävä maksuun muulle tai jätettävä kokonaan pistämättä maksuun..
Niimpä. Helppohan se on laskea paljonko niitä paikkoja pitää talossa olla. Jos mietitään että tontin koko on X neliötä. rakennusalahan pitäisi olla tiedossa minkä laajuisen talon saa rakentaa (kerrostalossa kaiketi katsotaan kokonaisneliömäärät kaikista kerroksista yhteen) Tämä määrä on helppo jakaa hieman yläkanttiin henkilömäärällä (paljonko yksi henkilö käyttää talosta about tilaa normaalisti ja laitetaan vaikka 10% päälle) Toki jokainen asukas ei tarvitse omaa autoa eikä lapset aja niin jos sanottais vaikka puolille asukkaille oma auto ja lisäksi laitetaan vielä joitakin paikkoja jemmaan tulevaisuuden varalle joita ei rakenneta (esim. 10% ylimääräisiä paikkoja) jos tulee jotain yllättäviä muutoksia. Siitä sit katsellaan paljonko tontilla on todellisuudessa mahdollista rakentaa autopaikkoja. Jos autopaikkoja ei riitä tarpeeksi niin talon kokoa pienennetään niin paljon että määrät täsmäävät toisiaan. Tällöin ei pitäisi tulla ainakaan kovin isoja ongelmia parkkipaikkojen määristä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
196
Ja sen jälkeen saisit hakea invataksisi varikolta mihin se on hinattu.
:D ikinä ei ole vielä hinattu ja useasti tullut työnnettyä epäpätevien autoilijoiden autoja eteenpäin jos on jätetty tienvarteen vieden 2-3 auton parkkitilan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Nyt en ymmärrä. Jos taloyhtiö ostaa parkkipaikkoja, niin miksi niihin ei saisi pysäköidä?
Maksaa vähemmän, jos vaan maksaa sen velvoiteosuuden rakentamisen kuin se, että haluaisi mukaan vielä käyttöoikeudenkin paikkoihin mille yhtiöllä harvoin on tarvetta. Ja miten yhtiön sisällä hinnoitellaan paikat, kun se vanha pihalla oleva on huonompi kuin uusi hallissa?
Systeemihän on siitä perseestä, että niitä paikkoja voi joutua rakentamaan, vaikka itse yhtiössä kenelläkään ei olisi niille mitään tarvetta.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Niin se vain on ettei niihin pysäköintiluoliin ja parkkitaloihin saa pysäköidä maksutta vaikka taloyhtiöitä pakotetaan maksamaan niistä paikoista kuusinumeroisia summia. Sukulainenkin yritti kyllä parhaansa lakimiehensä kanssa ettei joutuisi maksamaan yhden omistamansa kerrostaloyhtiön (siis koko kerrostalon omisti eikä vain yksittäisiä osakkeita) pysäköintipaikkoja parkkiluolastoon, mutta niin vaan joutui sen maksamaan kaupungille yli 20 vuotta ennen kuin edes koko parkkiluolastoa alettiin rakentamaan.
Sen luokan veivauksesta kuulostaa että paikallislehteen on varmaan linkkiä laittaa? Jos kerta 10kpl 50-100ke paikkoja on taloyhtiö joutunut lunastamaan ilman käyttöoikeutta niin siitä on itketty pitkään ja äänekkäästi. Ettei vaan olisi menneet puurot ja vellit sekaisin?
Hmm... Kuopio ehkä? Ja ihan varmasti on mennyt vellit sekaisin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 833
Sen luokan veivauksesta kuulostaa että paikallislehteen on varmaan linkkiä laittaa? Jos kerta 10kpl 50-100ke paikkoja on taloyhtiö joutunut lunastamaan ilman käyttöoikeutta niin siitä on itketty pitkään ja äänekkäästi. Ettei vaan olisi menneet puurot ja vellit sekaisin?
Hmm... Kuopio ehkä? Ja ihan varmasti on mennyt vellit sekaisin.
Oulussa sattui tuo 1990-luvun alkuvuosina. Sellainen mielikuva että kyse on vuodesta 1991. Kyseessä oli 1930-luvulla rakennettu keskustassa sijaitseva asuin- ja liiketiloja sisältävä kerrostalo jota remontoitiin silloin. Siinä yhteydessä Oulun kaupungille piti maksaa useampi sata tuhatta markkaa (saattoi olla myös suurempi summa) siitä hyvästä, että kaupunki rakentaa jonnekkin parkkipaikkoja. Käsittääkseni ne rahat "korvamerkittiin" tulevan keskustan alle tulevan kallioparkin rakentamiseen. Kyseinen kallioparkin rakentaminen alkoi kesäkuussa 2012 ja se avattiin 1. lokakuuta 2015.

Sillä rahalla mitä siitä taloyhtiö maksoi se ei saanut käyttöönsä sieltä kallioparkista yhtään maksutonta paikkaa. Taitaa olla yli puoli kilometriä matkaakin taloyhtiön ovelta lähimmälle pysäköintiluolan sisäänkäynnille.

Lakimies yritti vedota muun muassa siihen että kyseisen liiketilan toiminta on sellaista etteivät sen asiakkaat tarvi lainkaan pysäköintipaikkoja ja ties mihin muuhunkin yritti vedota, mutta ei siinä auttanut muuta kuin kaivaa taloyhtiön omistajan lompakkoa.

EDIT: Tuossa on uutinen sen kallioparkin rakentamisen kustannuksista:

Kivisydän ennakoitua halvemmaksi, maksoi 68 miljoonaa euroa

"Rakentamiskustannusten osuus loppulaskusta oli 64,5 miljoonaa euroa ja rakennuttamisen osuus 3,5 miljoonaa euroa.

Rahoituspuolella kaupungin ennakkoon keräämillä autopaikka- ja väestönsuojelumaksuilla katettiin 44,5 miljoonaa euroa."
Tuo lihavoitu osuus 44,5 miljoonaa euroa on sitä osuutta minkä osuuden osittaiseksi maksajaksi sukulainenkin joutui jo vuonna 1991 kun rementoi sitä 1930-luvulla rakennettua kerrostaloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
196
Asiaton käytös
Munaa sinussa tosiaan on koko vartalon verran. Kyllä minuakin vituttaa jos joku ei osaa parkkeerata, mutta vielä enemmän vituttaa kyrvät, jotka siirtelee, ja samalla mahdollisesti hajottaa, muiden autoja. Ei hitto mikä idiootti.
Nautin siitä kun joku naiseen verrattavissa oleva kääpiö pahoittaa mielensä kun olen hänen fiiattiaansa siirtänyt eteenpäin että muutkin mahtuvat parkkiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Tänään katselin kun nainen katumaasturilla ajoi etuperin sellaiseen paikkaan mihin mahtuu ainoastaan taskuparkkeeraamalla. Se yritti ajaa etuperin jalkakäytävän puolelle ja olisi varmaan sieltä pakittanut väliin, mutta ei päässyt jäisen lumipenkan yli. Vekslasi siinä hetken kunnes luovutti. Tuossa taitaa olla syy siihen miksi osa ihmisistä jättää kadunvarsipaikoilla 2m välin auton eteen ja auton taakse. Ja tarpeeksi moni kun noin tekee niin se alkaa syömään parkkitilaa jo häiritsevän paljon.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 349
Taas on yli viikon ollut vieraspaikan talon päädyssä varattuna samoille autoille, ja vielä toinen niistä on ollut siinä liikkumatta. Noh, huomenna kerkeää onneksi käydä ovella sanomassa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Sen luokan veivauksesta kuulostaa että paikallislehteen on varmaan linkkiä laittaa? Jos kerta 10kpl 50-100ke paikkoja on taloyhtiö joutunut lunastamaan ilman käyttöoikeutta niin siitä on itketty pitkään ja äänekkäästi. Ettei vaan olisi menneet puurot ja vellit sekaisin?
Summat oli menneet ajan saatossa korkeiksi. 30 000 euroa on ylen mukaan ollut yksi autopaikka.

Kuopio ei anna enää autopaikka-armoa

Haulla lötyy Savon Sanomien juttuja varmaan paljonkin, yksi yhtiö joutui lunastamaan paikkoja tosiaan ison määrän. Menee mutuiluksi, mutta muistelen että oli vakavarainen yhtiö jolla liiketilaa tuloja tuomassa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Taas on yli viikon ollut vieraspaikan talon päädyssä varattuna samoille autoille, ja vielä toinen niistä on ollut siinä liikkumatta. Noh, huomenna kerkeää onneksi käydä ovella sanomassa.
Kyllä vieras saa viikon olla. Erään isännöitsijän kertoman mukaan tästä on joku oikeuden päätöskin.

Esim. Meillä on kerran ollut vieras koko talvilomaviikon. Vaikka muutoin ei juuri koskaan vähät vieraat autopaikkoja siitä talosta varanneet. En potenut tunnontuskia.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 349
Kyllä vieras saa viikon olla. Erään isännöitsijän kertoman mukaan tästä on joku oikeuden päätöskin.

Esim. Meillä on kerran ollut vieras koko talvilomaviikon. Vaikka muutoin ei juuri koskaan vähät vieraat autopaikkoja siitä talosta varanneet. En potenut tunnontuskia.
No olisikin vieras, muttakun hän on juuri pari kuukautta sitten muuttanut tuohon, eikä hänelle ole autopaikkaa vapaana. Tämä mielestäni on vieraspaikan väärinkäytös.

E: Hitto kun ei mielekkäältä alueelta ole vieläkään sopuhintaisia omakotitaloja...
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Lukihan tuossa myös se toinen vaihtoehto että siihen tontille voi myös tehdä ne puuttuvat paikat. Aika omituinen tapaus sinällään jos myönnetään poikkeuslupa niin silloin voisi olettaa että on myös lupa jättää paikat rakentamatta. Kuitenkin nyt jälkikäteen sit alettu vaatia että ne paikat pitääkin rakentaa.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
No olisikin vieras, muttakun hän on juuri pari kuukautta sitten muuttanut tuohon, eikä hänelle ole autopaikkaa vapaana. Tämä mielestäni on vieraspaikan väärinkäytös.

E: Hitto kun ei mielekkäältä alueelta ole vieläkään sopuhintaisia omakotitaloja...
No en nyt tiedä kuinka väärin tuo sitten on. Eikö kuitenkin ensisijaisesti tärkeämpää ole saada paikat talon asukkaille, eikä niille vieraille? Toki sääntöjen puitteissa on väärin, mutta moraalin puolesta mielestäni ok, jos kerran paikkoja ei vaan asukkaalle ole tarjolla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
480
Sillä rahalla mitä siitä taloyhtiö maksoi se ei saanut käyttöönsä sieltä kallioparkista yhtään maksutonta paikkaa. Taitaa olla yli puoli kilometriä matkaakin taloyhtiön ovelta lähimmälle pysäköintiluolan sisäänkäynnille.
Summat oli menneet ajan saatossa korkeiksi. 30 000 euroa on ylen mukaan ollut yksi autopaikka.

Kuopio ei anna enää autopaikka-armoa

Haulla lötyy Savon Sanomien juttuja varmaan paljonkin, yksi yhtiö joutui lunastamaan paikkoja tosiaan ison määrän. Menee mutuiluksi, mutta muistelen että oli vakavarainen yhtiö jolla liiketilaa tuloja tuomassa.
Lisäksi tuon artikkelin perusteella
Kiinteistöt eivät kuitenkaan saa yksinoikeutta toriparkista ostettuun autopaikkaan, vaan paikat ovat kaikkien kaupunkilaisten käytössä.
tulkitsen kyllä niin, että yhtiöt saavat toriparkista paikan, mutta siellä ei ole korvamerkittyä ruutua vaan paikan haltijan on laitettava mihin ruutuun nyt mahtuu, jos mahtuu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Kummaa audiojonneilua. Vehkeet laitetaan vimosen päälle kallilla ja sitten niistä kuunnellaan tuollaisia pörinöitä jotka kuulostavat vanhalta matriisitulostimelta.
Tuossa olikin vähän ideana KATSOA, mitä tapahtui ihmisille, eikä yrittää kuunnella tietokoneen kajareista, mitä siellä "kuului", kun ei ne koneen kajarit toista, kuin sitä keskiäänipörinää..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Tämän auton poppivehkeet sijoitettuna pieneen kerrostaloyksiöön saattaisi aiheuttaa naapuristossa pinnojen kiristymistä. :D

Videossa ei näkynyt autoa, mutta idea kylläkin. Pitkällä soitolla voisi jopa rikkoa talon rakenteita, pinnoista puhumattakaan:D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
241
Videossa ei näkynyt autoa, mutta idea kylläkin. Pitkällä soitolla voisi jopa rikkoa talon rakenteita, pinnoista puhumattakaan:D
Auto se on. Tarkemmin sanottuna "rekka-auto", jossa puoliperävaunu on täytetty poppivehkeillä. Seuraavalla videolla jotakuinkin kohdasta 1min 20s eteenpäin, näkee hetken ajan auton koko komeudessaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Auto se on. Tarkemmin sanottuna "rekka-auto", jossa puoliperävaunu on täytetty poppivehkeillä. Seuraavalla videolla jotakuinkin kohdasta 1min 20s eteenpäin, näkee hetken ajan auton koko komeudessaan.

Niinpä onkin, näppärä mobiililaitteisto. Yleisökin ottaa vähän etäisyyttä... Ehkä tuo on jopa sallittua, niinä aikoina kun hiljaisuutta ei vaadita.

:sheadphones:
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Lisäksi tuon artikkelin perusteella tulkitsen kyllä niin, että yhtiöt saavat toriparkista paikan, mutta siellä ei ole korvamerkittyä ruutua vaan paikan haltijan on laitettava mihin ruutuun nyt mahtuu, jos mahtuu.
Nyt menee osaktani jo tarpeettomaksi jankkaamiseksi, ei ole palko lukea.

Ei se noin mene kuin maxwell kuvittelee. Kyseiset paikat on merkitty kaavaan kyseisen talon paikoiksi, ei muuta. Tietysti ovat parkit käytettävissä samaan kaksi euroa tunnilta kuin muillakin ihmisillä. Mutta mitään erioikeuksia ei kaava välttämättä tuo.

Olin erään taloyhtiön PJ tuolloin ja tarkastin meidän tilanteen. Meille oli kaavoitettu talon lähistöltä aikanaan mittaripaikkoja. Ihan yleisiä maksupaikkoja kadun varresta, joiden toiminta ei liikuta taloyhtiötä mitenkään.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
ihanaa ku joku muuttanu haukkuvan koirankanssa kerrostaloon. haukkuu aamusta iltaan , mut vasta painoksi sit kuuntelen musaa oikealla voluumella.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
en kuuntele pahemmi jumputusta. klassita, jazzia, jotain muuta rimputusta. haukkuu jossai 5 kerroksessa ja ite asun 2 . raikaa rappukäytävässä ja kuuluu myös talon ulkopuolella tuo haukunta . mun musa ei kuulu edes rappukäytävään kuliiallisella volumella joka ei hyvä kuuntelu spotissa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Kannattanee käydä sanomassa omistajalle? Ei välttämättä tiedä edes, että koira haukkuu kun ei itse ole kotona.
Kyllä sen koiran omistajana tietää oikein hyvin että paljonko se suunnilleen haukkuu, kun on poissa eri pituisia aikoja ja voi päätellä siitä että haukkuuko silloin kun lähtee ja haukkuuko silloin kun palaa. Toki se voi hieman olla mysteeri että haukkuuko tuntikausia putkeen vai ei, mutta ei noista nyt mitenkään voi olla täysin tietämätön. Ellei ole kuuro.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
tuntui haukkuvan viellä omistajankin läsnäollessa käytävän läpi mennessä lenkille, mutta sen jälkeen ei enää ole kuulunu. noin 8 tuntia oli tänään muutaman minuutin tauolla haukuntaa.

jättää ilmoitus taululle lappu, ei viiti tiputtaa luukusta josse vaikka syösen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 266
Viestejä
4 192 733
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom