Peräkärryt

Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.

Kyllä. Käytännössä siis isot pakettiautot, jotka on tietyssä käytössä mielekkäämpää hommata kuorma-autona. Alle 100e verot vuodessa kaikkinensa ja saa mahdollisuuden jatko-ohjaamoon ja paikkoja voi olla aina sinne 1+8 asti. Toki myös vähänkin isommat jenkki pick upit on järjestään kaikki kuorma-autoja.
 
Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.
Kyllä, hyöty on nimenomaan näissä "rekisteröity kuorma-autoksi"-tilanteissa. Saa vetää isoakin kärryä eikä tarvitse tyytyä jarruttomaan.

Työajoissa hyötyä kyllä rajoittaa ammattipätevyysvaatimukset ym. ammattiliikenteen rasitteet mutta samalla tavalla ne koskevat kaikkea C/C1-kalustolla ajoa. BE:llä saa olla iso paku ja sen perässä 3500 kg kärry ilman ammattiliikenteen rasitteita.
 
Näiden keskustelujen innoittamana ilmoittaudun kyllä c1e kurssille, tulee niin usein vedettyä isoa kärriä että varmasti jää kiinni jossain välissä. Sama käydä tuo c1e suoraan kun c-kortti löytyy.
Jos löytyy vanha C-kortti (10.9.2009 rajana), niin käymällä ammattipätevyyden kertauspäivät (verkkokursseja 5 päivää), saat tuon ison CE:n käytyä melko helpolla. Vaatii teoriaa ja ajotunteja joo, mutta se oli melko pieni määrä. Melkein sillä määrällä haluaa jo lainata jotain yhdistelmää, jolla treenaailee jonkun terminaalin pihalla.

Sen ajokokeen saa muistaakseni suorittaa puoliperä-yhdistelmällä eli verraten helppoakin vielä peruutella.
 
Onko muuten kärryn rengaskoolla merkitystä? Tarttis saada koko kärryä vähän korkeammalle niin mietin että olisiko isommat renkaat helpoin konsti. Välillä pitää kuitenkin saada normaaliksi.
 
Voi vaihtaa pistokkeen no problems...
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.
 
Tuleeko ongelmia katsastuksessa, jos vaihtaa kärryn 13-piikin pistokkeen 7-piikkiseksi? 7-piikkisellä ei toimi peruutusvalo.

Vaikuttaa siltä, että yksi juurisyy valo-ongelmiin on hapettuvat 13-pistokkeen ja adapterin liitosnastat. Hehkulamput ja niiden kontakti näyttää olevan vain yksi potentiaalinen kontaktiongelmien paikka.

Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
 
Kevytperäkärryissä ei tainnut tarvita peruutusvaloa eikä sumaria, mutta jarrullisella tarttee jos en ole väärässä? Ja jos katsastamisesta puhut niin varmaan jarrullisesta kyse, eli tulee ongelmia.
Näin vähän epäilinkin. Takasumari on kai pakollinen kaikissa.
Trafi:
Screenshot at 2024-07-31 20-37-11.png

E48-normin mukaan kevytperävaunussa (O1) peruutusvalo on vapaaehtoinen.

Tosin miten tää ees toimis? Auto niin vanha että autossa 7-pinninen liitin ja kärryssä 13 ja tässä välissä adapteri...? Ei kyllä mitään hajua miten katsuri tällöin ees noita valoja testaa, paras soittaa asemalle ja kysyä...
Tarvitseeko auton edes olla kovin vanha: 7-pinnisiä liitossarjoja saa edelleen.

Millaisia kokemuksia muilla on vähällä käytöllä olleista 13-pinnisistä liittimistä vanhemmiten?
 
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov
Screenshot at 2024-08-01 21-22-19.png

Screenshot at 2024-08-01 21-22-42.png

Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:
7377_joonis.jpg

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku
Screenshot at 2024-08-01 21-43-14.png
Screenshot at 2024-08-01 21-43-44.png


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
 
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
 
Moottoripyörä on autoa pienempi ja kevyempi, mutta tarvitsee silti oman kortin... Eikö lie perimmäinen tarkoitus, että vaikeammin hallittava ja/tai vaarallisempi ajoneuvo(yhdistelmä) vaatii oman korttinsa, mutta tässä on mennyt lapsi pesuveden mukana kun henkilöautot ovat kehittyneet niin mielettömästi, että isompi ja painavampi voikin olla helpompi hallita ja kerran kun on korttiluokat päätetty niin ei niitä ainakaan kansalaisen eduksi mennä ruuvaamaan...

Eikö ne olllut tuomassa taas uusia korttiluokkia B:n ja C:n väliin, ettei B:llä saisi ajaa ees sähköautoa (painoraja)...
 
Isompi yhdistelmä edellyttää isompaa korttia. Melko loogista mielestäni.

Tokihan näitä automallikohtaisia epäloogisuuksiakin löytyy, kun automallien kirjo on niin laaja vuosikymmenten ajalta.
Ongelman ydin onkin siinä, että eihän isompi yhdistelmä edellytä nyt isompaa korttia, vaan mitä pienempi vetoauto, sitä isomman kärryn saa laittaa perään. Todellisuudessa mitä isompi vetoauto, sitä suurempaa kärryä sillä on helppo vetää (vrt. 'the skills needed to drive a vehicle'). Tätäkin katsotaan vain teoreettisen kokonaismassan mukaan. Kompakti O2-kärry on muka haastavampi vedettävä kuin 4x1,8m jarruton O1.

Loogista olisi, että ajokorttivaatimukset kasvaisivat järkevästi yhdistelmän todellisen massan kasvaessa [EDIT], ja tämä on kirjoitettu ajokorttidirektiiviin[/EDIT].

[EDIT2]
Onko oikeasti mitään järkevää syytä tälle 3500/4250kg sääntelylle vai saavutettaisiinko sama (tai parempi!) liikenneturvallisuus sillä, että B-luokan ajokortilla saa vetää sitä, mitä ko. B-luokan ajoneuvolle on tyyppihyväksynnässä sallittu?
[/EDIT2]
 
Viimeksi muokattu:
Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:

Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov
Screenshot at 2024-08-01 21-22-19.png

Screenshot at 2024-08-01 21-22-42.png

Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:
7377_joonis.jpg

Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.

Esimerkki 2, vetoautona :rofl2: joku Merssu 220d 4-matic farkku
Screenshot at 2024-08-01 21-43-14.png
Screenshot at 2024-08-01 21-43-44.png


Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.

B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.

Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.

Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules.
"
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
 
ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Kyllä B-kortilla saa vetää suurempaa kuin 825kg kärryä. Yhdistelmän kokonaismassojen summa pitää vain olla alle 3500kg. Mutta kärryn kokonaismassa ei rajoita autoa vaan kärryn todellinen paino lastattuna, eli pikkuautollakin saa vetää ison kokonaispainon kärryä tyhjänä/vajaalla kuormalla.
 
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
Käytännössä B-kortilla painavin mahdollinen kuormattu kärry löytyy jostain päälle 2000 kilosta, riippuen millaisen vetoauton löytää.

Esimerkiksi pakettiautoilla ja maastoautoilla, jos rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetomassoja niin jarrullinen kärry on 1,5x vetoauton massa, kuitenkin max 3500kg.
Eli esim. sopiva 1400kg auto ja siihen 2100kg kärri perään onnistuu vielä kun 3500kg on se B-kortin maksimi.

Henkilöautoilla nuo kytkentämassat on 1x vetoauton massa jos rekisteriotteeseen ei ole muuta merkitty.
Ja jarruton kärry puolet vetoauton omamassasta, toki max 750kg + 75kg.
 
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
Muutkin jo korjasivat, mutta laitetaan nyt vielä. Tuossa @takomo esimerkissä käytiin ajokorttiin liittyviä hölmöyksiä säännöksissä. Tarvittavan ajokortin määrittelevät auton ja peräkärryn kokonaismassat, mutta auton vetomassa kertoo, kuinka todellisuudessa painavaa kärryä autolla saa vetää. Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.
 
Käytännössä B-kortilla painavin mahdollinen kuormattu kärry löytyy jostain päälle 2000 kilosta, riippuen millaisen vetoauton löytää.

Esimerkiksi pakettiautoilla ja maastoautoilla, jos rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetomassoja niin jarrullinen kärry on 1,5x vetoauton massa, kuitenkin max 3500kg.
Eli esim. sopiva 1400kg auto ja siihen 2100kg kärri perään onnistuu vielä kun 3500kg on se B-kortin maksimi.

Henkilöautoilla nuo kytkentämassat on 1x vetoauton massa jos rekisteriotteeseen ei ole muuta merkitty.
Ja jarruton kärry puolet vetoauton omamassasta, toki max 750kg + 75kg.

Puhutaan todella vanhoista autoista, jossa voidaan noita kertoimia käyttää. Jos otteessa ei ole painoja niin ensimmäisenä katsotaan auton tyyppikilvestä yhdistelmämassa, joka kertoo paljonko kärry voi painaa (yhdistelmämassa - auton kokonaismassa = kärrylle jäävä paino). Tämänkin jälkeen pitää vielä koukun tyyppikilpi tarkistaa, että rajoittaako koukku vielä lisää. Jos mitään näistä ei löydy, niin sitten vasta käytetään noita kertoimia.

Muutkin jo korjasivat, mutta laitetaan nyt vielä. Tuossa @takomo esimerkissä käytiin ajokorttiin liittyviä hölmöyksiä säännöksissä. Tarvittavan ajokortin määrittelevät auton ja peräkärryn kokonaismassat, mutta auton vetomassa kertoo, kuinka todellisuudessa painavaa kärryä autolla saa vetää. Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.

Tämä hölmöys taisi tulla noissa uusimmissa eu-pykälissä. Aikaisemmin nimittäin yli 750kg kärryn vetäminen B-kortilla vaati kahden ehdon täyttymistä. Yhdistelmämassa piti olla alle 3500kg JA kärryn kokonaismassa alle vetoauton omamassan. Nykyisellään näyttää tuo vetoauton suhde kärryn kokonaismassaan poistuneen.
 
Tämä hölmöys taisi tulla noissa uusimmissa eu-pykälissä. Aikaisemmin nimittäin yli 750kg kärryn vetäminen B-kortilla vaati kahden ehdon täyttymistä. Yhdistelmämassa piti olla alle 3500kg JA kärryn kokonaismassa alle vetoauton omamassan. Nykyisellään näyttää tuo vetoauton suhde kärryn kokonaismassaan poistuneen.
Omamassa-vaatimus kai on vuosien mittaan välillä ollut ja välillä ei. Ajokorttiasetus 1990 ei sitä vaatinut mutta 1996 se lisättiin/palautettiin. Olikohan juuri tässä yhteydessä, kun B-kortilla sai ilmaisen pikku-E:n?

Jos vetomassoja ei ole ilmoitettu, niin omamassa on aika mielekäs rajoitus sille mitä saa vetää. Sen sijaan sitä, että on katsottu kokonaismassaa eikä todellista massaa on vaikea perustella.

Tuon esimerkin pösön perään saa tuon 2000kg kokonaismassaisen Respon laittaa, mutta lastia vain 1100kg-500kg (pösön vetomassa - Respon omamassa) = 600kg. Respo kantaisi enemmänkin, mutta pösön vetomassa loppuu kesken. Hölmöähän tuossa on se, että tuota yhdistelmää saa vetää B-kortilla ja voi kyllä helposti käydä niin, että kärry vie autoa, eikä toisinpäin. Vielä pahemmin voisi käydä @Petteri esimerkissä.
Kaikkein hölmöintä tässä on se, että isoa kärryä ei ole mitään asiaa laittaa neliveto-eemelin perään ilman ajokortin vahvistusta.
 
Olikohan juuri tässä yhteydessä, kun B-kortilla sai ilmaisen pikku-E:n?
Ei sitä ilmaiseksi saanut, uudesta kortista piti maksaa 230mk leimaveroa :D
Mutta tuolloin -96 sen pikku een minä ja monet muut hommasi kun pelkällä rahalla oli lunastettavissa :)

Edit: Piti piruuttaan kattoa paljonko "ilmainen" on tämän päivän euroissa eli ~65€
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on tuossa ajatusvirhe, B-kortilla ei saa missään tilanteessa vetää yli 825kg kärryä.

Edit- vetomassat on noissa sun kuvissakin ilmoitettu joten ehkä vain trollailet.
En tullut sanomaan sitä, minkä useampi jo kertoi, eli ei ole ajatusvirhettä ja saa vetää.

Sen sijaan huomautan, että kirjoittaja viittasi tekstissäänkin kuvissa näkyviin vetomassoihin - ainakin toiseen suoraan mainiten sen luvun.
 
Ongelman ydin onkin siinä, että eihän isompi yhdistelmä edellytä nyt isompaa korttia, vaan mitä pienempi vetoauto, sitä isomman kärryn saa laittaa perään. --
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
 
Älkää nyt sotkeko kortin riittävyyttä johonkin tiettyyn yhdistelmään ja sitten todellisia painoja suhteessa vetomassaan, kun ne lasketaan eri luvuista. Hyvinhän nää tuossa aiemmin oli jo selitetty, mutta vielä tiivistettynä, kortin riittävyys katsotaan papereista ja ylikuorma puntarista.

Pökötin perään saa laittaa 2 tonnin kärryn ja vetää sitä pelkällä B-kortilla.Mitä isompi auto sen pienemmän kärryn sen perään tosiaan saa laittaa. Kuormaamiseen sitten tarttis puntaria.

Tldr; Ajakaa Be...
 
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
No sehän tässä onkin typerää. Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen merssulla on turvallisempaa ja helpompaa kuin pösöllä. Kuitenkin joissakin tapauksissa se turvallisempi vaihtoehto vie pallit alasimelle ja vaarallisempi on ihan ok lain ja byroslavian silmissä.

Toisella tapaa katsoen on absurdia, että kun vetää pökötillä täysin hirveää rotanloukkuyhdistelmää johon kortti riittää mutta se on ylipainoinen, tulee nimellinen sanktio jos jää kiinni. Kun taas vetää mersulla täysin turvallista ja asianmukaista yhdistelmää eli esimerkiksi kärry on tyhjä tai kuormana linnunpönttö, on seurauksena ajo-oikeuden menetys. Jälkimmäinen seuraamus on aika kaukana pikku sakosta ja paremminkin verrattavissa Siperiaan karkotukseen, julkiseen nolaamiseen tai jotain siltä väliltä.

On kaikin tavoin järjetöntä, että on olemassa laillinen yhdistelmä jota voi vetää henkilöautolla, mutta jonka ajamiseen tarvitaan luokan 2 ajo-oikeus kuten C1E tai CE joita koskeva sääntely on tarkoitettu ihan muuhun. Joko se on vaarallinen ja pitää olla kielletty, tai sitten sitä saa vetää ilman velhon taitoja BECE-kortin myötä. On todella kaukaa haettua, että edes runsas kokemus raskaan yhdistelmän kuljettamisesta olisi jotenkin ratkaisevaa siinä, voiko henkilöautolla ajaa tietyllä tavalla tietyn perävaunun kanssa. Oleellista pitäisi olla, onko yhdistelmä järkevä ja turvallinen. Monessa tapauksessa ylijumalan korttia vaativa yhdistelmä on ihan helppo juttu jos osaa ajaa, ja toisaalta B-kortilla sallittu yhdistelmä voi olla täysi ansa kenelle tahansa.
 
No sehän tässä onkin typerää. Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen merssulla on turvallisempaa ja helpompaa kuin pösöllä. Kuitenkin joissakin tapauksissa se turvallisempi vaihtoehto vie pallit alasimelle ja vaarallisempi on ihan ok lain ja byroslavian silmissä.
Minkä tahansa painavan kärryn vetäminen on myös kuorma-autolla turvallisempaa ja helpompaa kuin mersulla, mutta sekin vaatii enemmän ajo-oikeutta. Se ei ole typerää.

Hyvin loogista, että pieni yhdistelmä (pökötti, B) vaatii vähemmän ajokortilta kuin vähän isompi yhdistelmä (mersu, BE), joka taas vaatii vähemmän kuin vielä isompi yhdistelmä (kuorma-auto, esim. C1E).

On kaikin tavoin järjetöntä, että on olemassa laillinen yhdistelmä jota voi vetää henkilöautolla, mutta jonka ajamiseen tarvitaan luokan 2 ajo-oikeus kuten C1E tai CE joita koskeva sääntely on tarkoitettu ihan muuhun. Joko se on vaarallinen ja pitää olla kielletty, tai sitten sitä saa vetää ilman velhon taitoja BECE-kortin myötä. On todella kaukaa haettua, että edes runsas kokemus raskaan yhdistelmän kuljettamisesta olisi jotenkin ratkaisevaa siinä, voiko henkilöautolla ajaa tietyllä tavalla tietyn perävaunun kanssa. Oleellista pitäisi olla, onko yhdistelmä järkevä ja turvallinen. Monessa tapauksessa ylijumalan korttia vaativa yhdistelmä on ihan helppo juttu jos osaa ajaa, ja toisaalta B-kortilla sallittu yhdistelmä voi olla täysi ansa kenelle tahansa.
Mikä henkilöauto vaatii kärry perässä C-kortin?
 
Eihän. Esimerkin pökötistä saa tehdä maksimissaan n. 2500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla.

Merssusta saa tehdä 3500 kg yhdistelmän, jota voi ajaa B-kortilla. Jos haluaa tehdä isomman yhdistelmän, korttiin tarvitaan lisää merkkejä.
Pikku-pösöstä saa tehtyä ilman lakiongelmia yhdistelmän, joka painaa todellisuudessa tuon 2500 kg. Merssun perään et saa laittaa edes tyhjää kärryä, jolla yhdistelmän paino jäisi n. 2400 kg. Yhdistelmän koko ei käytännössä kiinnosta: henkilöautolla saa vetää 18,75 m (!!!) pitkää yhdistelmää.

Toisella tapaa katsoen on absurdia, että kun vetää pökötillä täysin hirveää rotanloukkuyhdistelmää johon kortti riittää mutta se on ylipainoinen, tulee nimellinen sanktio jos jää kiinni. Kun taas vetää mersulla täysin turvallista ja asianmukaista yhdistelmää eli esimerkiksi kärry on tyhjä tai kuormana linnunpönttö, on seurauksena ajo-oikeuden menetys. Jälkimmäinen seuraamus on aika kaukana pikku sakosta ja paremminkin verrattavissa Siperiaan karkotukseen, julkiseen nolaamiseen tai jotain siltä väliltä.
Pahoin pelkään, että viranomaisen ajattelu on lähellä @Tellervo'n näkemyksiä: ajatellaan, että yhdistelmän ajamisen vaativuus kasvaisi sen nimellisen kokonaismassan mukana, ja siksi pitäisi olla lisämerkkejä kortissa. Tämä johtaa juuri tähän vähäjärkiseen tilanteeseen, jolla ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Vähän loogisempaa olisi tarkastella yhdistelmän todellista kokonaismassaa mutta silloinkin asetellaan keinotekoisia rajoja.

Onko mitään reaalimaailman estettä sille, että B-luokan kortilla saisi vetää sitä, minkä valmistaja sallii?

Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.
 
...

Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.


Tämäkään muutos ei ole enää helppoa, sillä tuohon muutokseen vaatisi peräkärryn valmistajalta lausunnon, että mitä muutoksia siihen pitää tehdä, että tämä voidaan toteuttaa. Tässä mielessä "Omavalmiste" on sairaan hyvä valmistaja :cool:

Ite joskus meinasin laiskotella ja muutoskatsastaa jonkun noin 2000kg jarrullisen kärryn 1400kg kärryksi, että sitä olisi saanut vetää 2050kg kokonaismassan autolla ilman BE:tä. Tarve kun oli kuskata noin 1000kg kuormaa edestakaisin parin vuoden ajan. Kotimaisista valmistajista osa olisi toimittanut paperit (joissa sanotaan, että muutos voidaan tehdä niittaamalla uusi tyyppikilpi vanhan tilalle) ja uuden tyyppikilven edulliseen noin 500€ hintaluokkaan. Tämän jälkeen kärryn olisi voinut muutoskatsastaa noin 100€ konttorimaksulla.

Päädyin sitten kuitenkin suorittamaan sen BE:n ja nyt voi kiskoa 3500kg henkilönostinta 3500kg kokonaismassasen auton perässä. Kun on A BE C kortti, niin sen nyt joutuu tilaamaan pari ylimääräistä kertaa uusiksi, mutta se ei paljoa kuormita.
 
Kummalliseen sääntelyyn tuppaa jäämään porsaanreikiä. Mitäpä jos muutoskatsastaisi jarrullisen O2-luokan kärryn 750/825 kg kokonaispainoiseksi O1-luokan kärryksi? Silloin kärryä saisi vetää millä vain, eikä tyhjänä/kevyesti kuormattuna rikottaisi mitään lakeja. Täydessä lastissa ajaminen olisi sitten ylikuormaa eikä ajokorttirike. Lisäksi kärryä ei enää tarvitsisi katsastaa.
Tämähän ei varsinaisesti ole porsaanreikä, vaan tuotesegmentti jota ihmiset eivät yleensä arvosta. Tämän hienouden ymmärtääkseen täytyy katsoa maailmaa hieman ammattimaisemmilla laseilla kuin katsastajan hämääjät ja kitkarenkaiden kesällä loppuunajelijat.

Toki kärryjä saa valmiiksi kuvauksesi mukaisilla papereilla, ja peräti tähän mitoitettuna, mikä on parempi. Ellei kjäh räh ole tarkoitus vähän ylikuormata, jolloin varmaan isompi ja rumempi on oikea valinta hieman laillista hyötykuormaa uhraten.

Joskus tällaisia katselin, mutta nyt ensimmäinen vastaan tuleva esimerkki on

Sikäli kun oikein ymmärrän, kyseessä on 1t kokonaismassalle mitoitettu ja tilattavissa 750kg O1 papereilla.

Tämäkään muutos ei ole enää helppoa, sillä tuohon muutokseen vaatisi peräkärryn valmistajalta lausunnon, että mitä muutoksia siihen pitää tehdä, että tämä voidaan toteuttaa.

Siksi tämä pitääkin sopia kuntoon uuden vaunun ostosta neuvotellessa. Jotkut kärrythän tehdään ihan asiakkaan speksin mukaan muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon ledi ongelmaan voisi auttaa ainakin respon kärryissä tuollainen vastusboksi
10446.jpg

Tuotetiedoissa mainittu "Vastusboksi takaa valojen 100% toimivuuden, kun löytyy automalleja missä valot vilkkuu sekä antaa virhekoodeja, 12V, 13napainen."

Jees lupasin kommenteerata kun tämän tilasin, että miten toimii. No, en kokeillut toimiiko, mutta tuote vaikuttaa tarkasteltuna hyvinkin laadukkaalta, pohja on metallia ja vastukset vaikuttaisivat olevan pohjaan stanssattujen merkintöjen mukaan (en jaksanut mitata) arvoiltaan sellaiset, että kuorma vastaa hyvinkin hehkulamppuja. On sen verran painava, että joko sisällä on enemmänkin metallia tai koko höskä on epoksiin valettu, mutta yhtä kaikki, laatuvaikutelma on hyvä.

Vrt. toi aiemmin mainitsemani Bilteman led-sovitin, jonka myös ostin, joka on kevyt ja muovinen (mikä kuitenkin on eduksi kun se tulee suoraan auton pistorasiaan) ja sisällä on vain 150 ohmin vastukset, jolloin periaatteessa on mahdollista että joku oikein kranttu siltikin urppaa palaneista polttimoista, kun kuormaa ei ole hehkulampun verran.

No miksi tätä nyt en sitten kokeillut, vaan palautan, on se, etten löytänyt tuolle mitään kiinnitysmahdollisuuksia en Respon kevytperäkärrystä, enkä 1200kg venetrailerista. Oma moka, olisi tietenkin pitänyt tämä tutkia etukäteen, ei vaan tullut mieleen ettei tälle olisi paikkaa järkevää. Asiaan kun ei saisi porata (katsastettavassa kärryssä tästä tulisikin välitön hylsy), niin pitäisi käytännössä laittaa tuo johonkin ihan mihin sattuu ja tehdä kaikki sähköt uusiksi, joten koko boksin hyöty on nolla kun samalla vaivalla sähköjä rakentaessa tekee oman boxin johon laittaa tehovastukset...

Edit: Jos on metallipaja käytössä, niin tokihan tuolle saa tehtyä johonkin sopivaan pultinkantaan kiinnittyvän kiinnityskorvakkeen pellistä, ei liene hääppöinen homma...
 
Jees lupasin kommenteerata kun tämän tilasin, että miten toimii. No, en kokeillut toimiiko, mutta tuote vaikuttaa tarkasteltuna hyvinkin laadukkaalta, pohja on metallia ja vastukset vaikuttaisivat olevan pohjaan stanssattujen merkintöjen mukaan (en jaksanut mitata) arvoiltaan sellaiset, että kuorma vastaa hyvinkin hehkulamppuja. On sen verran painava, että joko sisällä on enemmänkin metallia tai koko höskä on epoksiin valettu, mutta yhtä kaikki, laatuvaikutelma on hyvä.

Vrt. toi aiemmin mainitsemani Bilteman led-sovitin, jonka myös ostin, joka on kevyt ja muovinen (mikä kuitenkin on eduksi kun se tulee suoraan auton pistorasiaan) ja sisällä on vain 150 ohmin vastukset, jolloin periaatteessa on mahdollista että joku oikein kranttu siltikin urppaa palaneista polttimoista, kun kuormaa ei ole hehkulampun verran.

No miksi tätä nyt en sitten kokeillut, vaan palautan, on se, etten löytänyt tuolle mitään kiinnitysmahdollisuuksia en Respon kevytperäkärrystä, enkä 1200kg venetrailerista. Oma moka, olisi tietenkin pitänyt tämä tutkia etukäteen, ei vaan tullut mieleen ettei tälle olisi paikkaa järkevää. Asiaan kun ei saisi porata (katsastettavassa kärryssä tästä tulisikin välitön hylsy), niin pitäisi käytännössä laittaa tuo johonkin ihan mihin sattuu ja tehdä kaikki sähköt uusiksi, joten koko boksin hyöty on nolla kun samalla vaivalla sähköjä rakentaessa tekee oman boxin johon laittaa tehovastukset...

Edit: Jos on metallipaja käytössä, niin tokihan tuolle saa tehtyä johonkin sopivaan pultinkantaan kiinnittyvän kiinnityskorvakkeen pellistä, ei liene hääppöinen homma...
Kiitos tiedosta. Jännä, että ei ole suoraa paikaa asentaa boksia, jos se on kuitenkin respon valmistama/kärryihin tarkoitettu. No saa nähdä miten itsellä toimii, elokuun lopussa olisi kärryn nouto ja tuli tilattua siihen taaksekin ledi valot.
 
Jees lupasin kommenteerata kun tämän tilasin, että miten toimii. No, en kokeillut toimiiko, mutta tuote vaikuttaa tarkasteltuna hyvinkin laadukkaalta, pohja on metallia ja vastukset vaikuttaisivat olevan pohjaan stanssattujen merkintöjen mukaan (en jaksanut mitata) arvoiltaan sellaiset, että kuorma vastaa hyvinkin hehkulamppuja.
Onkohan tuollaisesta väliboksista pitkäaikaista iloa? Se kun lisää mahdollisesti syöpyviä kontakteja auton ja "lampun" välillä. LEDit eliminoivat vain polttimon ja valaisimen välisen kontaktin. Syy siihen, että lamppu ei pala voi olla missä tahansa kontaktissa ja huonolla tuurilla johtimessa.

Tämähän ei varsinaisesti ole porsaanreikä, vaan tuotesegmentti jota ihmiset eivät yleensä arvosta. Tämän hienouden ymmärtääkseen täytyy katsoa maailmaa hieman ammattimaisemmilla laseilla kuin katsastajan hämääjät ja kitkarenkaiden kesällä loppuunajelijat.
Sattuipa löytymään Moottori-lehden väistökoe 95 km/h nopeudessa, joka ei mennyt kovin hyvin.

Jarruttomissa kärryissä on usein 155R13 pyörät, joilla näyttää olevan hivenen vaikeuksia väistön aikana
Screenshot at 2024-08-08 00-44-06.png

Jarrullisissa kärryissä on yleensä isot pyörät, esim. 185R14C, joihin voi laittaa painettakin 4,5 bar. Tämä tuskin kaatuisi alle samaan tapaan ko. testin kuormalla, jolloin ajokäytös voisi olla hallitumpaa.
 
Sattuipa löytymään Moottori-lehden väistökoe 95 km/h nopeudessa, joka ei mennyt kovin hyvin.
Minulla ei ole niin kova kiire hautaan, että lähtisin tekemään jackass-stuntteja kuten aggressiivista väistöliikettä kevytkärryn kanssa. Ajan siten, ettei moista tarvitse harkita. Maito on jo maassa jos perävaunun kanssa "joudutaan" tekemään satasen vauhdissa tuollaista rata-ajoa eli ei viitsitty yhtään keskittyä liikenteeseen tai ennakoida mitään.

Oikeasti, jos kuivalla asfaltilla ajetaan kevytvaunun kanssa henkilöautolla renkaat ulvoen, ei ole kysymys ennakoimattomasta tilanteesta tieliikenteessä vaan silmittömästä kaahaamisesta. Normaalissa talvikelissä olisi tilanne joka tapauksessa "no can do" ja lasketaan ruumiit, jos ajotapa on tuo. Tarkemmin ajatellen minkä tahansa perävaunun veto yli 40 km/h pitäisi sallia vain ammattipätevyydellä ja rikkomuksista pyttyä. :smoke:
 
Minulla ei ole niin kova kiire hautaan, että lähtisin tekemään jackass-stuntteja kuten aggressiivista väistöliikettä kevytkärryn kanssa. Ajan siten, ettei moista tarvitse harkita. Maito on jo maassa jos perävaunun kanssa "joudutaan" tekemään satasen vauhdissa tuollaista rata-ajoa eli ei viitsitty yhtään keskittyä liikenteeseen tai ennakoida mitään.

Oikeasti, jos kuivalla asfaltilla ajetaan kevytvaunun kanssa henkilöautolla renkaat ulvoen, ei ole kysymys ennakoimattomasta tilanteesta tieliikenteessä vaan silmittömästä kaahaamisesta. Normaalissa talvikelissä olisi tilanne joka tapauksessa "no can do" ja lasketaan ruumiit, jos ajotapa on tuo. Tarkemmin ajatellen minkä tahansa perävaunun veto yli 40 km/h pitäisi sallia vain ammattipätevyydellä ja rikkomuksista pyttyä. :smoke:

Pitkälti näin mutta jäljelle jää se pieni mutta suuressa mittakaavassa jokapäiväinen osuus tilanteista mihin ei pysty ennakoimallakaan itse vaikuttamaan yhtään. Tai että ennakoimisen ansiosta ehti vaikuttamaan korkeintaan sen verran että ehti tekemään väistöliikkeen missä mietittiin vain törmäämisen välttämistä, ei sitä että ajaudutaanko sen seurauksena pellolle tai mitään muutakaan.

Ja jos ei törmätty ja pysyttiin tielläkin niin kiitetään kaikkia niitä pieniä asioita mitkä edesauttoivat tilanteesta selviämistä. Kuten vaikka esim. sattumalta hieman leveämpää kohtaa tiessä tai hyviä renkaita tai optimaalista painojakaumaa yhdistelmässä.

Jokaisella tulee tämmöinen tilanne vastaan kun ajaa tarpeeksi monta kilometriä. Kuin myös jokaisella tulee se vakava törmääminen vastaan kun tarpeeksi pitkään ajaa. Monet ehtii lopettamaan ajamisen ja kuolemaan vanhuuteen sitä ennen eikä tämmöistä siis koskaan joudu kokemaan mutta huonolla tuurilla se voi käydä heti ajokortin saamisen jälkeen. Ennemmin tai myöhemmin kuitenkin kaikilla edessä 100% varmuudella jos vain tarpeeksi pitkään ajaa. Vaikka kuinka valppaasti ennakoisi ja olisi huippukuljettaja tai rautainen ammattilainen.

Vastaantulija voi kääntää tuntemattomasta syystä täysiä keulaan juuri kohdalla. Jokaisen kolmion takaa voi joku tulla pysähtyen tai pysähtymättä.

Tästä riittäis pitkät pätkät kirjoitettavaksi mutta viesti muuttuis romaaniksi (tosielämään perustuvaksi).
 
Onkohan tuollaisesta väliboksista pitkäaikaista iloa? Se kun lisää mahdollisesti syöpyviä kontakteja auton ja "lampun" välillä. LEDit eliminoivat vain polttimon ja valaisimen välisen kontaktin. Syy siihen, että lamppu ei pala voi olla missä tahansa kontaktissa ja huonolla tuurilla johtimessa.

Juu itsehän siis ajattelin paremmalla ajalla rakentaa molempiin kärreihin kiinteän vesitiiviin vastusboxin, johon liitokset juottamalla, jotta liitinten määrä minimoituu, mutta niille joilla ei ole osaamista tai aikaa niin pakkohan se vaan tommonen boxi on olla jos auto hylkii ledivaloja, ei mahda mitään...
 
Vastaantulija voi kääntää tuntemattomasta syystä täysiä keulaan juuri kohdalla. Jokaisen kolmion takaa voi joku tulla pysähtyen tai pysähtymättä.
Hirvi, peura, poro,...

Tämmöisessä tilanteessa astuukin esiin kärryn jarrullisuus: jarrullisella kärryllä vauhtia saa pois ripeämmin, jolloin väistöön tullaan alhaisemmalla nopeudella. ADAC vertaili eri ajoneuvojen jarrutusmatkaa ja SUV asuntovaunulla pysähtyi yhtä nopeasti kuin moottoripyörä.
Screenshot at 2024-08-08 10-58-53.png

 
Tuli tuossa pohdittua vanhan jarrullisen venetrailerin katsastusta. Ko. kärryn ajoaika on siis 31.12.2024 asti, katsastettu viimeksi elokuussa 2022. Meneekö tuo nyt siis niin, että jos nyt syksyn aikana käy katsastamassa kärryn, saa (olettaen, että menee läpi katsastuksesta) ajoaikaa vuoden 2026 loppuun asti, mutta jos katsastus pääseekin "unohtumaan" ja keväällä vasta veneen järveenvientireissun varrelle varaa ajan katsastukseen ja käy myöhässä katsastamassa kärryn, niin saakin ajoaikaa vuoden enemmän eli 2027 loppuun asti?
 
Onkohan tuollaisesta väliboksista pitkäaikaista iloa? Se kun lisää mahdollisesti syöpyviä kontakteja auton ja "lampun" välillä. LEDit eliminoivat vain polttimon ja valaisimen välisen kontaktin. Syy siihen, että lamppu ei pala voi olla missä tahansa kontaktissa ja huonolla tuurilla johtimessa.


Sattuipa löytymään Moottori-lehden väistökoe 95 km/h nopeudessa, joka ei mennyt kovin hyvin.

Jarruttomissa kärryissä on usein 155R13 pyörät, joilla näyttää olevan hivenen vaikeuksia väistön aikana
Screenshot at 2024-08-08 00-44-06.png

Jarrullisissa kärryissä on yleensä isot pyörät, esim. 185R14C, joihin voi laittaa painettakin 4,5 bar. Tämä tuskin kaatuisi alle samaan tapaan ko. testin kuormalla, jolloin ajokäytös voisi olla hallitumpaa.


Renkaan "kaatuminen" alle ei ole mikään ongelma, ainakaan tuossa kuvassa. Päinvastoin rengas joustaa ja pehmentää liikettä mikä parantaa pitoa ja kun pito menetetään se tapahtuu rauhallisemmin.

Vai meinaatko että f1 auton rengas on suunniteltu väärin kun sekin joustaa mutkissa?

1000018671.png
 
Renkaan "kaatuminen" alle ei ole mikään ongelma, ainakaan tuossa kuvassa. Päinvastoin rengas joustaa ja pehmentää liikettä mikä parantaa pitoa ja kun pito menetetään se tapahtuu rauhallisemmin.
Tilannehan lähti lapasesta jo aiemmin... Miksi?
Minusta yhtenä syynä on pikkuisten 155R13 kärrynpyörien suuret muodonmuutokset. Akselilla on kumminkin painoa 750 kg mikä lienee samalla hehtaarilla kuin Skodan taka-akseli.

Renkaan jousto on hyvä asia - määräänsä asti. Kun profiili alkaa vääristyä merkittävästi, olettaisin sen heikentävän renkaan kykyä tuottaa sivuttaisvoimia. Formulan renkaassa (ja 185R14) on iso profiili, joten absoluuttisesti sama vääristyminen ei vaikuta yhtä paljon kuin pienessä renkaassa.
 
Hyvältä tuo hinta vaikuttaa, ei tuon halvemmalla taida juuri mistään saada sama kokoa mitä tuo on.
Ihan hyvä kärry tuon Akun pitäisi olla.
Paku-traileria saa vielä halvemmalla.
 
Onko kokemuksia Aku pro-kärryistä ja miltä tuo tarjoushinta vaikuttaa?

Käy katsomassa lähimmässä myyntipaikassa ja tutustu kärryyn. Omassa JT Trailers kärryssä ärsyttää pari juttua muutaman vuoden jälkeen. Sidontapisteitä on liian vähän, niitä pitäisi lisätä. Lisäksi ovat hieman heppoisia vetää 1000kg liinalla kiinni. Toinen on etulaita, sen pois ottaminen ja takaisinlaitto on ihan ripulia (pitää olla kuomu oikeassa asennossa eikä ole saranoitu). Muuten ihan ok kärry ollut muutaman tuhannen kilometrin käytöllä.
 
Itse ostin 2023 keväällä 3,5m version tuosta Akun kärrystä ja oli Pro-mallia. Ainakin se palvellut erinomaisesti. Sidontapisteitä on paljon ja esim. etulaita on saranoitu, vaikkakaan sitä ei toki saa auki jos ei yhtään kuomun kanssa kikkaile. Em. kärry maksoi 2790e tarjouksesta ja vastaavalla hinnalla sitä on myyty tänäkin vuonna. Eli ainakaan Akun pro-kärryistä ei ole pahaa sanottavaa. Tuossa on lisäksi astinlaudat vakiona, mikä on yllättävän kätevä ratkaisu kärryyn nousemiseen ja sieltä poistumiseen.
 
Itse ostin 2023 keväällä 3,5m version tuosta Akun kärrystä ja oli Pro-mallia. Ainakin se palvellut erinomaisesti. Sidontapisteitä on paljon ja esim. etulaita on saranoitu, vaikkakaan sitä ei toki saa auki jos ei yhtään kuomun kanssa kikkaile. Em. kärry maksoi 2790e tarjouksesta ja vastaavalla hinnalla sitä on myyty tänäkin vuonna. Eli ainakaan Akun pro-kärryistä ei ole pahaa sanottavaa. Tuossa on lisäksi astinlaudat vakiona, mikä on yllättävän kätevä ratkaisu kärryyn nousemiseen ja sieltä poistumiseen.

2790e hintaan tuota 3,5m prota saisi nytkin. Eroina tuohon ei-prohon näyttää olevan, että prossa 5-pultin navat sekä ilmeisesti jotkin vahvikkeet aisassa ja tukevampi nokkapyörän kiinnitys.
 
Viimeksi muokattu:
2790e hintaan tuota 3,5m prota saisi nytkin. Eroina tuohon ei-prohon näyttää olevan, että prossa 5-pultin navat sekä ilmeisesti jotkin vahvikkeet aisassa ja tukevampi nokkapyörän kiinnitys.
Näkyy oleva edelleen myös työkalulaatikko, joka on myös ollut ihan kätevä. Säilytän siellä liinoja, kiiloja ja muita kärrytarvikkeita, niin ei tarvitse lavan pohjalla kuskata. Itse kärry on kyllä todella jämäkkä ja 3,5 metrin pituus omalla kohdalla tuli tarpeeseen OKT työmaalla kun huonekorkeus +3m, jolloin esim. kipsilevyt oli 3,3m pitkiä. Puutavaran kuskaaminen niin ikään helpompaa, kun tulee vähemmän ylitystä.

Mutta johonkin arkisempaan kuljettamiseen olisin varmaan kelpuuttanut kyllä lyhemmänkin kärryn.
 
Ostinkin lopulta käytetyn -22 rekisteröidyn Muuli pro 975xl:n 1700e. Jaxalin maxi 125cm kuomulla niin korkeutta ainakin piisaa. Sellainen miinus, että tuo on jo sen verran korkea, että ei mahdu autotalliin 210cm ovesta.
 
Talvirenkaathan ne pitäisi tuohon Muuliin laittaa kun moottorikelkkaa tarkoitus talvisin kuskailla. Miettinyt jos laittaisi kitkat noille vanteille mitkä siinä on paikoillaan ja antaisi niiden olla kesät talvet. 120e maksaisi rengastöineen kiinakitkat. Onko kellään kokemuksia kitkat vs. nastat kärryssä? Kiinanastat vanteineen joitain kymppejä enemmän.
 
Talvirenkaathan ne pitäisi tuohon Muuliin laittaa kun moottorikelkkaa tarkoitus talvisin kuskailla. Miettinyt jos laittaisi kitkat noille vanteille mitkä siinä on paikoillaan ja antaisi niiden olla kesät talvet. 120e maksaisi rengastöineen kiinakitkat. Onko kellään kokemuksia kitkat vs. nastat kärryssä? Kiinanastat vanteineen joitain kymppejä enemmän.

En kyl mitään nastoja laittaisi. GT radial ST4000 ollut jo hyvän tovin käytössä kesät talvet.
 
Talvirenkaathan ne pitäisi tuohon Muuliin laittaa kun moottorikelkkaa tarkoitus talvisin kuskailla. Miettinyt jos laittaisi kitkat noille vanteille mitkä siinä on paikoillaan ja antaisi niiden olla kesät talvet. 120e maksaisi rengastöineen kiinakitkat. Onko kellään kokemuksia kitkat vs. nastat kärryssä? Kiinanastat vanteineen joitain kymppejä enemmän.
Mulla on aina ne perusrenkaat olleet alla säällä kuin säällä vaikka kelkkaakin paljon on kiskottu. Kitkoja oon kyllä itsekin aatellut alle, voisi mennä niillä ympärivuotisesti.
 
Talvirenkaathan ne pitäisi tuohon Muuliin laittaa kun moottorikelkkaa tarkoitus talvisin kuskailla. Miettinyt jos laittaisi kitkat noille vanteille mitkä siinä on paikoillaan ja antaisi niiden olla kesät talvet. 120e maksaisi rengastöineen kiinakitkat. Onko kellään kokemuksia kitkat vs. nastat kärryssä? Kiinanastat vanteineen joitain kymppejä enemmän.
Kitkat vs nasta kokemusta ei ole, van laitoin nyt ensimmäistä kertaa nastat kärryyn alle ja tyhjälläkin kärryllä liiraus on lähes kokonaan poissa, en oisi uskonut että tuolla massalla vaikuttaa nuin paljon.
 
Mitäs mieltä tällaisesta kärrystä:

Mitä nyt kärryistä jotain lukenut niin pulteilla/niiteillä kasattu ei kerää hirveästi arvostusta. Mutta onko sillä oikeasti jotain merkitystä kotikäytössä. Minkähän verran huoltoa nuo jarrut vaatii? Siksi tuo malli kiinnostaa kun löytyisi läheltä käytetty. Niin ja ajokortti mahdollistaa tuon vetämisen. Ja saisipahan ottaa laillisesti sen polttopuu kuorman jousille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 092
Viestejä
4 531 586
Jäsenet
74 739
Uusin jäsen
mustaroskis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom