Pelimaailman uutisia

Käsittääkseni mitään järkevää syytä näiden erikoisten, pelikohtaisten mikromaksuvaluuttojen käytölle ei ole paitsi tekemään todellisten kustannusten hahmottamista vaikeammaksi.

Ideahan on myydä kolikoita sellaisissa määrissä, että aina jää osa käyttämättä ja se houkuttelisi ostamaan lisää kolikkoja saadakseen käytettyä tasarahan, ettei mukamas olisi mennyt rahoja hukkaan, vaikka itse asiassa tuhlaatkin enemmän rahaa.
Eli haluat 800 kolikon miekan, voit ostaa vain 500, 1000, 2000, jne kolikkoa kerralla, eli väkisin jää vähintään 200 kolikkoa käyttämättä. Luonnollisesti ostamalla isomman määrän kolikkoja kerralla "säästää" rahaa.
 
EU on ottamassa isoja askeleita pelien mikromaksujen todellisten kulujen sumentamisen kieltämisessä


  • Euroopan komissio ja kuluttajansuojayhteistyöverkosto ovat laatineet suuntaviivat, joiden tarkoituksena on estää peliyhtiöitä käyttämästä ihmisiä hyväkseen virtuaalivaluutoilla.
  • Suuntaviivoissa todetaan, että yritykset eivät enää voi peitellä mikrotransaktioiden hintaa virtuaalivaluutalla Euroopan unionissa
  • Tätä ei ole vielä kirjattu lakiin, joten yritykset voivat edelleen tehdä, mitä haluavat, mutta se on suuri pelote, ja CPCN (=EU:n tasolla toimiva kuluttaja-asiamies) on uhannut ryhtyä ”lisätoimiin”, jos niitä ei noudateta.
Uutisessa mainitaan pelit kuten Fortnite, Marvel Rivals sekä Overwatch 2. Mutta pelejä joiden mikromaksut ovat hämäriä hahmotettavia on lukuisia, itse lisäisin listaan myös pelit kuten World of Warships sekä yllättäen myös Microsoft Flight Simulator 2024, jossa 40 Simverse Coineja maksaa 11,19eur ja 400 kustantaa jo 109,99eur.

Käsittääkseni mitään järkevää syytä näiden erikoisten, pelikohtaisten mikromaksuvaluuttojen käytölle ei ole paitsi tekemään todellisten kustannusten hahmottamista vaikeammaksi.
Onhan tässä jo mainittukin, mitä muuta ideaa näissä on, mutta lisään jatkoksi vielä sen, että samaa valuuttaa voi olla mahdollista ansaita myös pelaamalla. Puoliksi mututuntumalta voisin kyllä heittää, että jos näin on, pelaamalla ansaittavat määrät taitavat olla epäkäytännöllisen pieniä, vaikka peliä pelaisi paljonkin.
 
pelaamalla ansaittavat määrät taitavat olla epäkäytännöllisen pieniä, vaikka peliä pelaisi paljonkin.
Tuo riippuu paljon pelistä. Joissain peleissä tuota ilmaista premium-valuuttaa jaetaan aika surutta, koska se kannustaa pelaajia käyttämään sitä, ja samalla houkutellaan pelaaja sitten myös ostamaan sitä, kun pelaaja ymmärtää sen hyödyn. Toisissa peleissä meno on sitten tosiaan aikamoista aavikkoa.
"This single currency system can be used to get the player used to making frequent trips to the store to make a purchase, thereby increasing the likelihood of them dropping real money on your game."
 
Olet vastaamassa viestiketjuun: Pelimaailman uutisia

Statistiikka

Viestiketjuista
272 592
Viestejä
4 702 846
Jäsenet
76 927
Uusin jäsen
KuumaJuotos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom