Pelimaailman uutisia

Iso menetys Remedylle ja Remedyn pelien ystäville. Ollut monessa mukana vuosien varrella.
 

Remedy leivättömän pöydän eteen logon vuoksi.

On kyllä kaukaa haetun tuntuinen oikeusjuttu. En ole koskaan ajatellut Rockstarin logoa pelkkänä isona R:nä vaan se tähti on erittäin oleellinen osa sitä – jopa siinä määrin että Rockstar tulee tekstissä usein lyhennettyä muotoon R*. Remedyn uudessa logossa ei ole tähteä, joten jo sen pitäisi lopettaa keskustelu samanlaisuudesta.

En siis usko että tuo johtaa mihinkään, mutta onhan se kummallista, että nuo oletetut kaverit (Max Payne -remaket tilattu Remedyltä) käy riitelemään tällaisesta.
 
Taisi minunkin Ubisoft account mennä kankkulan kaivoon tuon vuoksi. Jotain muutaman euron splinter cellejä katosi bittiavaruuteen kun ei ole jaksanut kiinnostaa loggailla tuonne. Empähän ikinä rahoja tuonne laita enää sitäkään vähää.

Hah, piti se mennä kattoo ja tarkastamaan, oli steamissa splinter cell ja assasins creed tallessa ja asennettavissa :)

Mutta asiaa, jos ei nuo Ubisoftin muut seikkailut ja laukomiset riitä niin lisää tulee:

Ubisoftin mielestä pelaajien kannattaa totuttautua ajatukseen etteivät enää omista pelejään. Gamesindustry.biz

-iX
 
Hah, piti se mennä kattoo ja tarkastamaan, oli steamissa splinter cell ja assasins creed tallessa ja asennettavissa :)

Mutta asiaa, jos ei nuo Ubisoftin muut seikkailut ja laukomiset riitä niin lisää tulee:

Ubisoftin mielestä pelaajien kannattaa totuttautua ajatukseen etteivät enää omista pelejään. Gamesindustry.biz

-iX

Harhaanjohtavasti suomennettu. Tuon lauseen oikea konteksti on, että Ubisoftin pelit eivät unohda etenemistäsi, tallennuksiasi ym. vaan säilyttävät ne pilvessä, vaikka menettäisit pääsyn peliin välillä pitkäksikin aikaa (omasta tahdostasi tai mistä tahansa syystä). Se esitetään perusteluna sille, miksi Ubisoft+-palvelun voi hyvillä mielin ottaa rajalliseksi aikaa eikä pelaajaa haittaa ettei peliä omista kaiken aikaa. Peleihin voi palata milloin tahansa vaikka paljon myöhemmin, kun joskus palvelun tilaa uudelleen tai pelin ostaa alesta, koska eteneminen jää pilveen.
 

"
Pelialan johtajat ovat vihjanneet, että laajamittaiset työpaikkakadot markkinoilla jatkuvat edelleen läpi vuoden 2024 ja todennäköisesti ulottuvat myös ensi vuoteen.


Pelikehittäjä Farhan Noor, joka on seurannut työpaikkojen vähentämistä vuodesta 2023 alkaen sivustolla videogameslayoffs.com, arvioi, että noin 10 500 pelialan työntekijää irtisanottiin viime vuonna.

Ja alle kuukausi vuoteen 2024, noin 3 000 suunniteltua työpaikkojen leikkausta on jo arvioitu vahvistetuksi.



Puhuessaan GamesIndustry.bizille nimettömänä useat alan vaikuttajat varoittivat, että markkinoilla on luvassa lisää vaikeuksia jatkuvien korkeiden korkojen, liiallisen uusien julkaisujen ja varovaisten sijoittajien vuoksi.

”Jos vuosi 2023 oli irtisanomisten vuosi, niin 2024 tulee olemaan sulkemisten vuosi”, totesi erään julkisen yrityksen toimitusjohtaja. ”Eivät vain kehittäjiä, vaan myös julkaisijoita, mediaa, palveluyrityksiä.

”Videopeleissä on vain liikaa kannattamattomia yrityksiä. Katseemme on suunnattu jopa kahden vuoden mittaiseen vaikeuteen.”

Eräs julkaisijapomo sanoi: ”Liian monta peliä sai vihreää valoa vuosina 2020 ja 2021. Meidän on palattava ennakkopandemia-tasolle julkaisuaikataulun suhteen, ja se vie todennäköisesti kaksi vuotta.

”Voit jo nähdä julkaisijoiden allekirjoittavan vähemmän sopimuksia. Se tapahtuu kaikkialla. Kaupat ovat täynnä, ei vain Steam, ja pelit eivät yksinkertaisesti toimita odotetulla tasolla.”

Viimeisin GDC:n peliteollisuuden tilannekysely osoitti, että noin kolmannes kehittäjistä koki irtisanomiset työpaikallaan lokakuuhun 2023 päättyneen 12 kuukauden aikana.

Kysely paljastaa kehittäjien olevan huolissaan
Kysyttäessä, kuinka huolissaan he olivat irtisanomisista seuraavien 12 kuukauden aikana lokakuuhun 2024 mennessä, 14 % yli 3000 vastaajasta sanoi olevansa erittäin huolissaan, 16 % sanoi olevansa melko huolissaan ja 26 % sanoi olevansa hieman huolissaan.

Osa kyselyyn vastanneista antoi myös nimettömiä palautteita, mukaan lukien ajatuksiaan irtisanomisten lisääntymisestä koko alalla.

”Studiot kasvoivat liian nopeasti pandemian aikana, ja ihmiset käyttävät vähemmän rahaa peleihin kustannusten nousukriisin aikana. Kupla puhkeaa valitettavasti. Toivon, että se luo uusia start-upeja, jotka mullistavat pelien kehittämistä ja asettaa ennakkotapauksen suuremmille studioille”, totesi eräs vastaaja.

Toinen kirjoitti: ”Irtisanomiset ovat huolestuttavia, koska ne eivät näytä seuraavan ’tyypillistä’ syklistä suuntausta irtisanomisten jälkeen projektin valmistuttua. Ei että se olisi ollut hienoa sekään, mutta nykyään on vaikea ennustaa missä ja milloin irtisanomiset saattavat tapahtua.”
"
 

Microsoft is laying off 1,900 employees at Activision Blizzard and Xbox this week. While Microsoft is primarily laying off roles at Activision Blizzard, some Xbox and ZeniMax employees will also be impacted by the cuts.

Alongside the layoffs, Blizzard president Mike Ybarra has decided to leave the company. “As many of you know, Mike previously spent more than 20 years at Microsoft. Now that he has seen the acquisition through as Blizzard’s president, he has decided to leave the company,”

Blizzard’s previously announced survival game has also been canceled as part of these changes. Booty says Microsoft will be “shifting some of the people working on it to one of several promising new projects Blizzard has in the early stages of development.”
 

Microsoft is laying off 1,900 employees at Activision Blizzard and Xbox this week. While Microsoft is primarily laying off roles at Activision Blizzard, some Xbox and ZeniMax employees will also be impacted by the cuts.

Alongside the layoffs, Blizzard president Mike Ybarra has decided to leave the company. “As many of you know, Mike previously spent more than 20 years at Microsoft. Now that he has seen the acquisition through as Blizzard’s president, he has decided to leave the company,”

Blizzard’s previously announced survival game has also been canceled as part of these changes. Booty says Microsoft will be “shifting some of the people working on it to one of several promising new projects Blizzard has in the early stages of development.”
Veikkaan että tulossa vielä toinen kierros Activisioniin. Kun Microsoft teki tarjouksen Activisionista, sen työntekijöiden määrä oli 10.000, kaupan toteutuessa se oli paisunut 17.000.
 
Veikkaan että tulossa vielä toinen kierros Activisioniin. Kun Microsoft teki tarjouksen Activisionista, sen työntekijöiden määrä oli 10.000, kaupan toteutuessa se oli paisunut 17.000.
Ja onhan tuolla leikattavaa aika rankallakin kädellä. Tuossa jokunen vuosi sittenhän Blizzard pisti pihalle kaiken maailman "internal community and responsibility manageria" ja muuta turhaa käsiheiluttelijaa urakalla. Tuolloinhan se jotain rallienglantia vääntävä suomalainen Hearthstonen pelaajakin pahastui, kun sen nollatyötä tekevä avokki(?) sai fudut. Jossain Activisionissakin on ties mitä ihmeen positioita olemassa ja jos katsoo esim. Blizzardin avoimia paikkoja, siellä haetaan osaajia piirtämiseen, ohjelmoimiseen jne. Ei mihinkään yhdenvertaisuusmanagereihin.
 
Ja onhan tuolla leikattavaa aika rankallakin kädellä. Tuossa jokunen vuosi sittenhän Blizzard pisti pihalle kaiken maailman "internal community and responsibility manageria" ja muuta turhaa käsiheiluttelijaa urakalla. Tuolloinhan se jotain rallienglantia vääntävä suomalainen Hearthstonen pelaajakin pahastui, kun sen nollatyötä tekevä avokki(?) sai fudut. Jossain Activisionissakin on ties mitä ihmeen positioita olemassa ja jos katsoo esim. Blizzardin avoimia paikkoja, siellä haetaan osaajia piirtämiseen, ohjelmoimiseen jne. Ei mihinkään yhdenvertaisuusmanagereihin.
Jos firma on mm. juuri sovitellut syrjintään liittyvän oikeusjutun 54 miljoonalla dollarilla, voisin kuvitella, että näille käsienheiluttelijoille on kyllä ihan oikeaa tarvettakin. Todennäköisesti osaajat valitsevat mieluummin heitä enemmän arvostavia firmoja, ja selvästikin vanhat tavat myös käyvät ihan suoraankin kalliiksi. Voi olla, että ns. turhaakin porukkaa on kyllä lentänyt pihalle, mutta ei tarvitse uutisia kovasti seurata, että "käsienheiluttelijoidenkin" tarpellisuuden Activisionin tapauksessa näkee.
 
Jos firma on mm. juuri sovitellut syrjintään liittyvän oikeusjutun 54 miljoonalla dollarilla, voisin kuvitella, että näille käsienheiluttelijoille on kyllä ihan oikeaa tarvettakin. Todennäköisesti osaajat valitsevat mieluummin heitä enemmän arvostavia firmoja, ja selvästikin vanhat tavat myös käyvät ihan suoraankin kalliiksi. Voi olla, että ns. turhaakin porukkaa on kyllä lentänyt pihalle, mutta ei tarvitse uutisia kovasti seurata, että "käsienheiluttelijoidenkin" tarpellisuuden Activisionin tapauksessa näkee.
Tai sitten enemmänkin asia on jo unohdettu ja painettu villaisella. Muutamaa linkkaripostausta lukuunottamatta ei ole valitusvirttä näkynyt. Lienee jotain tekemistä irtisanomispaketeilla tässä kohtaa.
 
Tai sitten enemmänkin asia on jo unohdettu ja painettu villaisella. Muutamaa linkkaripostausta lukuunottamatta ei ole valitusvirttä näkynyt. Lienee jotain tekemistä irtisanomispaketeilla tässä kohtaa.
Jollain konstilla lienee silti katsottu, ettei jatkossakaan pitäisi hirveästi tulla uusia ongelmia muullakaan henkilöstöllä. Veikkaisin, että ainakin pahimmat ongelmat on näitä käsienheiluttelijoita hyödyntäen korjattu, koska muutenhan sama ongelma olisi varmaankin vastassa tulevaisuudessa.
 
eSports tiimi tuli takaisin turnajaisista ja saivat lapun kouraan. Eivät sentään kesken pelien ilmoittaneet potkuista.
Hyvä, keskitytään olennaiseen. Toivottavasti Blizzconi ja Quakeconi siirretään mappi Ö:n.
 
Hyvä, keskitytään olennaiseen. Toivottavasti Blizzconi ja Quakeconi siirretään mappi Ö:n.
Blizzcon on aika halpa PR tempaus ja siellä useampaan otteeseen käyneenä en kyllä haluaisi, että sitä siirrettäisi pois. Se on käytännössä ainoa paikka missä voi suoraan keskustella devien kanssa vailla mitään ylimääräistä moderointia (paneelien ulkopuolella). Mutta joku esports on ollut Blizzille aika kuoleva setti ja käytännössä ketään ei kiinnosta, kun Overwatch League meni ja floppasi.
 
Se on käytännössä ainoa paikka missä voi suoraan keskustella devien kanssa vailla mitään ylimääräistä moderointia (paneelien ulkopuolella).
Kuulostaa aika hemmetin kalliilta reddit ama:lta. Eiköhän tuolle voida joku dramaattisesti halvempi ratkaisu keksiä jos sille on tarvetta.
 
Kuulostaa aika hemmetin kalliilta reddit ama:lta. Eiköhän tuolle voida joku dramaattisesti halvempi ratkaisu keksiä jos sille on tarvetta.
Siitä on kyllä reddit aika kaukana. Toki jos ei ole itse käynyt, niin ymmärtää helposti rinnastuksen.
 
Siitä on kyllä reddit aika kaukana. Toki jos ei ole itse käynyt, niin ymmärtää helposti rinnastuksen.
Okei. Joo ei oo reddit, mut jos tarkoitus on keskustella kehittäjien kanssa, niin sen voi varmasti toteuttaa lähes ilmaisesti vs. blizzcon.
 
Okei. Joo ei oo reddit, mut jos tarkoitus on keskustella kehittäjien kanssa, niin sen voi varmasti toteuttaa lähes ilmaisesti vs. blizzcon.
Tottakai. Näitä soisi olevan ihan yleisestsi enempi firmasta riippumatta. Blizzcon lähinnä tarjoaa siihen puitteet ja mahdollisuuden + hyvät afterpartyt Hiltonissa siinä naapurissa.
 
Ur-Quan Masters tullut vihdoin myös Steamiin ladattavaksi. :hungry:

 
Ur-Quan Masters tullut vihdoin myös Steamiin ladattavaksi. :hungry:


Junnuna tuli Amigalla pelattua helvetisti Star Controlin kaksintsistelumoodia kavereiden kanssa kyllä. Kampanjaa ei tullu varmaan ikinä edes oikein koitettua, kun ei sen ikäisenä semmoiset oikein kiinnostanut.
 
Apex Legends finaaleissa ollut mahdollisesti RCE exploit livenä, streamereillä menny hackit päälle. Ei tiedä vielä rajoittuuko tuo vain pelaajiin, peliin/niiden Source engine versioon, EA peleihin vai Easy Anti Cheat.

https://reddit.com/r/CompetitiveApe...earing_up_misconceptions_about_the_algs_hack/





 
Viimeksi muokattu:
Steamin Family Sharing muuttuu Steam Familyksi, ja samalla poistuu joitain rajoitteita pelien jakamisessa. Suurimpana muutoksena jaetun kirjaston pelejä pystyy jatkossa pelaamaan samaan aikaan, kunhan kyseessä ei ole sama peli.

Can we go through a real world example of how a Steam Family might share games?


Of course! Let's say that you are in a family with 4 members and that you own a copy of Portal 2 and a copy of Half-Life. At any time, any one member can play Portal 2 and another can play Half-Life. If two of you would like to play Portal 2 at the same time, someone else in the family will need to purchase a copy of the game. After that purchase, there are two owned copies of Portal 2 across the family and any two members can play at the same time.

In this example, if your family chose to not buy a second copy, you can play any other game in your library while waiting for your family member to finish playing your copy of Portal 2.

 

Tämä vähän rosoinen helmi on taas saatavilla.

"Vähän rosoinen" on kyllä aikamoista vähättelyä :D
Eipä silti, itsekin ostin tuon xbox 360:lle muutama viikko sitten ja asensin valmiiksi eikä se ole saanut ensimmäistäkään päivitystä.
No eiköhän sen kerran saa jotenkin pelattua läpi.
 
Steamin Family Sharing muuttuu Steam Familyksi, ja samalla poistuu joitain rajoitteita pelien jakamisessa. Suurimpana muutoksena jaetun kirjaston pelejä pystyy jatkossa pelaamaan samaan aikaan, kunhan kyseessä ei ole sama peli.



On kyllä positiviista huomata miten Valve vuosikymmenestä toiseen jatkaa pelaajien ja pelaaja-yhteisön palvelua aikana jolloin muut isot pelikorporaatiot (ml. ikoniset pelifirmat) sylkee pelaajien päälle, yrittää lypsätä enemmän ja enemmän rahaa, julkaisee pelit rikkinäisinä ja kaupan päälle tunkee peleihin poliittista propagandaa jota kukaan ei halua.

Ubisoft ja EA on lähes aina toki olleet perseestä, mutta kun katsoo mitä esim. Activision Blizzardille on tapahtunut viime vuosina niin aika surulliselta kehitys näyttää.

Pääsyy tähän taitaa olla se ettei Valve ole pörssissä vaan kyseessä on täysin yksityisesti omistettu yritys, joten amerikkalaiset sijoitusyhtiöt ja muut taustahäiriköt eivät pysty painostamaan toimitusjohtajaa myrkyttämään tuotteita.
 
Tuubisti Accursed Farms on aloittanut sotaretken always-online-pelejä vastaan, hampaankolossa erityisesti se että pelit lakkaavat toimimasta lopullisesti kun julkaisija vääjäämättä vetää keskusserverin johdon seinästä. Se saattaa olla jo laitonta monissa maissa, mutta asiaa ei ole koskaan tarkasteltu oikeudessa.



Viimeisimpänä kirveestä on saanut Ubisoftin The Crew, jolla oli miljoonia pelaajia. Accursed Farms pyrkii hyödyntämään tilaisuutta ja käynnistämään kampanjan kaikkien pelien säilyttämisen puolesta. Jos joku osti The Crew'n, menkää sivulle Stop Killing Games ja noudattakaa siellä olevia ohjeita valituksen tekemiseen EU-tasolla Ranskan kuluttajansuojaviranomaisille. Vaikka ette enää välittäisi pelistä, tämä on paljon yhtä peliä suurempi juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Olen seurannut Accursed Farmsia varmaan kymmenisen vuotta ja olen itsekin aika yllättynyt siitä kuinka pitkälle Ross Scott on vienyt taistelunsa pelien mielivaltaista alasajoa vastaan. Tavallaan se ei hirveästi kiinnosta jos jostain reliikistä, mitä kukaan ei enää pelaa, vedetään piuhat irti, mutta sen ymmärrän hyvin, että maksetun pelin voisi jättää vaikka ilmaisjakeluun tai muutoin pyrkiä takaamaan pelin olemassaolo jatkossa vaikka sitten historiallisessa-/arkistointimielessä. Ajatus siitä, että julkaisija voi mielivaltaisesti määritellä yksinpelattavien tuotteidensa eliniän online-riippuvuudella on vähän epämiellyttävä.
 
Tainnut gordon olla viimeisen 10 vuoden sisällä sen verran vähän esillä, että ei enää noste riitä. Äänestys olisi pitänyt järjestää vuosittain 30 vuoden ajalta ja laskea vuosittaiset äänet yhteen.
 
Ihmettelen, miten Gordon Freeman ei muka mahtunut listalle.

Äänetön protagonisti, jota ei edes koskaan näe itse peleissä, kun kamera pysyvästi first-personissa eikä ole peilejä.

Mutta muutenkin olihan tuo aika brittilista.
 
Tainnut gordon olla viimeisen 10 vuoden sisällä sen verran vähän esillä, että ei enää noste riitä. Äänestys olisi pitänyt järjestää vuosittain 30 vuoden ajalta ja laskea vuosittaiset äänet yhteen.
Jep. Veikkaan että jos näitä remastereita ei oltais julkaistu just nyt niin olisi paljon alempana listalla. Kaikki kärkikahinoissa olevat on sellaisia joista on viime vuosina ollut jotain pöhinää. Ei voi oikein ajatella kaikkien aikojen listana.
 
Microsoft on sulkenut monta Bethesdan alaisuudessa ollutta studiota priorisoidakseen "high-impact titles" sekä investoidakseen "Bethesda’s portfolio of blockbuster games". Näihin kuuluu mm. Redfallin ja Preyn tehnyt Arkane Austin sekä Tango Gameworks, jolta on tullut mm. Hi-Fi Rush, Ghostwire: Tokyo ja The Evil Within -pelit.

Eli siis käytännössä lisää geneeristä AAA-huttua kokeellisempien pienempien pelien sijaan? Redfallia tuskin kukaan jää kaipaamaan mutta muut olivat sentään jos nyt eivät mestariteoksia niin ainakin omanlaisiaan ihan hyviä tuotoksia ja toivat vaihtelua. Toivottavasti Mikkisofta saa tästä runsaasti paskaa niskaansa.

 
Microsoft on sulkenut monta Bethesdan alaisuudessa ollutta studiota priorisoidakseen "high-impact titles" sekä investoidakseen "Bethesda’s portfolio of blockbuster games". Näihin kuuluu mm. Redfallin ja Preyn tehnyt Arkane Austin sekä Tango Gameworks, jolta on tullut mm. Hi-Fi Rush, Ghostwire: Tokyo ja The Evil Within -pelit.

Eli siis käytännössä lisää geneeristä AAA-huttua kokeellisempien pienempien pelien sijaan? Redfallia tuskin kukaan jää kaipaamaan mutta muut olivat sentään jos nyt eivät mestariteoksia niin ainakin omanlaisiaan ihan hyviä tuotoksia ja toivat vaihtelua. Toivottavasti Mikkisofta saa tästä runsaasti paskaa niskaansa.

Vuosi sitten Xboxin johtohahmo sanoi että Hi-Fi Rush oli "a breakout hit for us" ja ettei Xbox voisi olla tyytyväisempi siihen mitä Tango Gameworks on tuottanut. Nyt Tango Gameworks on suljettu.
 
MS osti activisionin ylihintaan ja oli fantasia siitä että game pass tilaajien määrä räjähtää käsiin. Todellisuudessa tilaajamäärien kasvu pysähtyi ja nyt pienet studiot saa maksaa MS ison luokan virheestä.

Ite tykkään game passista tuotteena, mutta ei se ole ollut menestys MSlle ja jostain pitää repiä tuottoa niille miljardeille joita activisionin osti söi. Viikate tulee heilumaan lisää ja ne syylliset jotka oli activision kaupasta päättämässä ei tästä tule kärsimään.
 
Nähtävästi myös Ghost of Tsushiman PC-versio on Sonyn mielestä PSN-tilipakollinen peli
Voisin melkein maksaa että pääsisin näkemään sen tapaamisen missä Sonyn kanssa sovitaan siitä että melkein 180 maata ja aivan v*tusti rahaa jää lunastamatta koska halutaan pakottaa joku täysin merkityksetön PSN-tili.
 
Valven uusi peli vuotanut verkkoon.


Valve-vuodoista tunnettu Tyler McVicker on paljastanut yhtiön työstävän Deadlock-peliä, josta vuodettiin verkkoon myös kuvamateriaalia. Kyseessä on verkkoon kerrottujen tietojen perusteella sankariräiskintäpeli, jossa kuvien perusteella taistellaan kuusihenkisissä tiimeissä ja käytetään aseiden lisäksi erikoiskykyjä vastapuolen päihittämiseen.
 
Pikku teaseria tulevasta codista.
Mikä activisionin studioista tuon tuottaa? Tietäisi vähän etukäteen että onko pökälettä vai kultaa tiedossa.
 
Mikä activisionin studioista tuon tuottaa? Tietäisi vähän etukäteen että onko pökälettä vai kultaa tiedossa.
Wikin mukaan nuo puljut.
Screenshot_20240524_155914.jpg
 
Mikä activisionin studioista tuon tuottaa? Tietäisi vähän etukäteen että onko pökälettä vai kultaa tiedossa.
Treyarch on vastuussa Multiplayerista ja Zombeista, Raven tekee yksinpeluukampanjan, eli sama kokoonpano kuin Black Ops Cold Warissa. Muistaakseni tämä BO6 on ollut kehitteillä jo 3-4 vuotta, eli sikäli odotukset on melko korkealla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom