Pelimaailman uutisia

Ehkä sieltä alkaa tulla jopa hyviäkin pelejä vaihteeksi, tai edes vähän parempia.
Ai kiinalaisen kännykkäpelifirman luotsissa? Minä luulen että pohjaa ei ole vielä saavutettu.
En uskaltaisi sanoa, että Tencentin ostamalla osuudella tulee olemaan mitään merkitystä pelien laatuun, tuskin 25 % tarjoaa tarpeeksi sananvaltaa. Mitä taas tulee 'kännykkäpelifirmaan' niim Tencent omistaa mm. 35 % Epicistä, 16 % FromSoftwaresta ja 14 % Remedystä ja nuo firmat ovat mielestäni luoneet "suhteellisen" laadukkaita pelejä.
 
Ai kiinalaisen kännykkäpelifirman luotsissa? Minä luulen että pohjaa ei ole vielä saavutettu.
Tencentiltä löytyy myös sellaisia kännykkäpeli firmoja listoilta, kuin: Funcom, Riot Games ja Grinding Gear Games (= omistaa ne täysin), edellä mainittujen lisäksi. Kiinalaisilla on lonkerot laajalla ja todennäköisesti on myös jonkin *sinun* lemppari pelisi taustalla.
 
En uskaltaisi sanoa, että Tencentin ostamalla osuudella tulee olemaan mitään merkitystä pelien laatuun, tuskin 25 % tarjoaa tarpeeksi sananvaltaa. Mitä taas tulee 'kännykkäpelifirmaan' niim Tencent omistaa mm. 35 % Epicistä, 16 % FromSoftwaresta ja 14 % Remedystä ja nuo firmat ovat mielestäni luoneet "suhteellisen" laadukkaita pelejä.
Pääasia, että loppui Guillemotien sananvalta. Kiinalaisia olisi kyllä saanut olla enemmän, sieltähän ne parhaat pelit tulee nykyään, kun niitä ei kiinnosta poliittiset ideologiat peleissä, vaan se, että pelit on hyviä.
 
Ja mitä sananvaltaan tulee, niin ilmeisesti kyseessä on Ubin alainen tytäryhtiö joka ottaa hoitaakseen Tom Clancy, AssCreed ja FarCry tavaramerkit ja saa tehdä niillä (lähes) mitä haluaa

Relationship between the new subsidiary and Ubisoft Entertainment:
o The new subsidiary would include the teams developing the Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s
Creed and Far Cry franchises based in Montréal, Quebec, Sherbrooke, Saguenay, Barcelona, and
Sofia as well as the back-catalog and any new games currently under development or to be
developed.
o The new subsidiary would be granted by Ubisoft a worldwide, exclusive, irrevocable, perpetual
license in respect of the intellectual property
and similar proprietary rights owned or licensable
by Ubisoft in relation to Tom Clancy’s Rainbow Six, Assassin’s Creed and Far Cry in exchange for
a royalty.
 
Pääasia, että loppui Guillemotien sananvalta. Kiinalaisia olisi kyllä saanut olla enemmän, sieltähän ne parhaat pelit tulee nykyään, kun niitä ei kiinnosta poliittiset ideologiat peleissä, vaan se, että pelit on hyviä.
Mitäs suuria menestyksiä sieltä on tullut, Black Myth Wukong lisäksi? Marvel Rivals?
 
Sanoin vähän hassusti, että tulevat kiinasta, kun piti sanoa kiiinalaisilta. Marvel rivals on niitä ja Valorant ja Path of Exilet.
 
Sanoin vähän hassusti, että tulevat kiinasta, kun piti sanoa kiiinalaisilta. Marvel rivals on niitä ja Valorant ja Path of Exilet.
Eikö Valorant ole mielestäsi woke? :hmm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Eikö Valorant ole mielestäsi woke? :hmm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

En tiedä, kun en ole pelannut, kuullut vaan suosiosta ja katsonut kuvia, mutta ainakin siinä on paljon paremman näköiset hahmot kuin concordissa.
 
Sanoin vähän hassusti, että tulevat kiinasta, kun piti sanoa kiiinalaisilta. Marvel rivals on niitä ja Valorant ja Path of Exilet.
Ok, eli pari menestynyttä peliä tulee kiinasta tai kiinalaisilta, käytännössä pieni osa peleistä siis. Ei suurin osa millään mittakaavalla.
 
Ok, eli pari menestynyttä peliä tulee kiinasta tai kiinalaisilta, käytännössä pieni osa peleistä siis. Ei suurin osa millään mittakaavalla.
Ei suurin osa, mutta suureneva osa. Ja jos länsimaalainen peliteollisuus ei peleissänsä sitä huomoi, niin tulevaisuudessa tulee tulemaan suurin osa. Toivotaan vaan, että lansimaat ryhdistäytyvät ennen sitä, mutta jos ei, niin sitten pelataan kiinalaisia pelejä.
 
Raha-Suomi - dokkarissa läheisesti pelaamiseen liittuvä jakso, Nörttien Kosto. Erinomainen dokkari Suomen pelialan noususta vuosikymmenien aikajaksolla.

 
Pelaaja-lehden lokakuussa 2002 alkanut reissu loppui nyt huhtikuun numeroon.

1744019308659.png
 
ilmoitus Pelit ja Pelaaja lehtien yhdistymisestä

En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
 
En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
Yksikään Pelaajan tekijä ei siirry kaupan mukana, joten asiakkaat vain siirtyvät Pelit-tilaajiksi ja Pelit-lehden nykytila jatkuu. Itselläkin jää aikamoinen osa lehdestä nykyään lukematta.
 
Saa nähdä kuinka Pelaajacastin käy. Toivottavasti jatkuu ainakin jossain muodossa.
 
En tiedä mitä tulee käytännössä tarkoittamaan, enkä Pelaajaa ole koskaan lukenut, mutta ainakaan yhtään huonompaan suuntaan ei Pelit-lehdellä olisi varaa mennä. Kirjoitusvirheiden räjähdysmäisen kasvun lisäksi en ainakaan kaipaa yhtään lisää anime visual novel -juttuja tai tekopirteitä, viiden pennin Steam-jämistä lapsen innolla vauhkoontuvia sateenkaari-aleksandrmanzoksia. Historiikit ja muut erikoisjutut taitavat olla tätä nykyä lehden parasta antia.
Täältä Manzoksesta eriävä mielipide. Mies on ehkäpä ainoita arvostamiani Pelit-lehden toimittajia, jonka jutut jaksan aina lukea ja joista ei paista se "olen tehnyt tätä jo kolmekymmentä vuotta" leipiintyminen. Ihaillen luen itse miten hän paneutuu pieniin peleihin ja tuo niistä paljon mielenkiintoista tekstiä esille.

Pelaajasta lehtenä tulee lähinnä mieleen joku "mitä teit kesälomalla ja mikä on parasta nyt" turhuudet, jossa nostetaan toimittajat pelien ohitse. Paljon kuvia, vähän asiaa. Toki kansikuvituksessa Pelaaaja on vienyt aina, Pelit on kanneltaan usein sellainen setämies-kuvankäsittelyn tuotos, johon ei paljoa ole panostettu.
 
Täältä Manzoksesta eriävä mielipide.

Ymmärrän tavallaan, että siihen lapsenomaiseen intoon voi joku samaistuakin. Kaveri osaa kyllä kirjoittaa, sitä ei käy kieltäminen. Sen sijaan tyyli koetteli monesti hermoja, kun jostain alelaarin Unity-kävelisimulaattorista hakemalla haettiin syvää taiteellista sisältöä tai pohdittin enemmän pelin ulkopelillisiä merkityksiä kuin peliä itseään. Ja se huutomerkkien käyttö! Ota siitä! Ja tuosta!

Kirjoitusvirheet saisivat tosiaan pistää kuriin. Ei vanhan liiton mies jumalauta typota tuohon tahtiin vaikka teksti muuten on edelleen rautaa. Sanoista puuttuu kirjaimia, yleensä viimeinen. Otin tästä pari kertaa toimitukseen kyllä yhteyttä. Jos kannessa lukee kissan kokoisin kirjaimin Call Of Duty: Battlezone tai yhden pelin nimi on kirjoitettu kolmella eri tavalla lehteen, on jossain hutiloitu. Ja heh, entäs helmikuun numero? "Vuoden pelit 2025"! Nytkö jo? Eiss....
 
Borderlands 4:n julkaisu syksyllä 12.9.2025. BL2 oli hyvä, Epicin ilmainen BL3 edelleen kesken.
Jotenkin hitaan, "kelluvan" ja sekavamman näköinen tämä BL4. UI ja valikot myös jotenkin aika ikävän näköiset kontrasteineen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EDIT: muokattu oikea päivämäärä: 12.9.2025
 
Viimeksi muokattu:
Borderlands 4:n julkaisu syksyllä 12.6.2025. BL2 oli hyvä, Epicin ilmainen BL3 edelleen kesken.
Jotenkin hitaan, "kelluvan" ja sekavamman näköinen tämä BL4. UI ja valikot myös jotenkin aika ikävän näköiset kontrasteineen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


12.9.2025
 
Borderlands 4:n julkaisu syksyllä 12.9.2025. BL2 oli hyvä, Epicin ilmainen BL3 edelleen kesken.
Jotenkin hitaan, "kelluvan" ja sekavamman näköinen tämä BL4. UI ja valikot myös jotenkin aika ikävän näköiset kontrasteineen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EDIT: muokattu oikea päivämäärä: 12.9.2025

Näköjään UE5 peli, demossa pelailivat ilmeisesti PS5(pro?) ja oli havaittavissa fps droppia normaalissa pelikuvassa. BL1 on loistava, siinä oli erittäin hyvä peli joka synnytti pelisarjan. BL2 oli myös hyvä jossa paljon hyviä uudistuksia mm parannuksia pelimailmaan ja pelattavuuteen. BL3 olikin jo hajuton ja mauton korporaatiotuote jossa otettiin ainakin dialogin, tunnelman, tarinan ja kenttien suhteen takapakkia. (kukaan ei muistele TPS). Ainakin omaan silmään traileri näyttää siltä että jatkettaisiin BL3 jalan jäljissä, että sieltä olisi tulossa kädenlämpöinen borderlands kokemus.
 
Doom: The Dark Agesin levyiltä ei tiettävästi löydy itse peliä, vaan levy toimii käytännössä fyysisenä lisenssiavaimena digitaalisesti ladattavalle pelille.
Tämä merkitsee myös sitä, ettei Doom: The Dark Agesia ole mahdollista pelata lainkaan ilman verkkoyhteyttä.


Kyllä on ihmeelliseks menny tämä touhu. Ostat fyysisen version pelistä, mutta joudutkin lataamaan koko pelin netistä ja vielä pitää olla yhteyssä nettiin, jos haluaa pelata
 
Ottaen huomioon, että pelit ovat jo pitkään vaatineet enemmän tilaa kuin jopa Blu-Raylle mahtuu, onko fyysisessä versiossa edes mitään käytännön järkeä? Lataamaan joutuisi silti ison osan pelistä.
 
Eihän tuossa mitään uutta ole? Tsekkasin viimeiset "levyllä" hankkimani pelit eli Sekiron, Doom Eternalin ja Elden Ringin ja yhdessäkään ei ollut edes levyä mukana vaan Steam-koodi pahvilla. Kahdessa ekassa vieläpä DVD-levyn muotoisena. Doom 2016:kin näytti sisältävän vain 5% pelidatasta levyllä:
Sun ei varmaa joka kerta kuitenkaan tarvi laittaa sitä Sekiron DVD levyä sisään asemaan kun haluat pelata Steamista? Konsolilla joudut vaikka levy ei sisällä mitään ja olet kusessa jos levy menee rikki tai netti katkeaa. Fyysisen median ja always-on-online kummankin huonot puolet samassa paketissa.
 
Ymmärrykseni Blu-Rayn tilavuudesta olikin vanhentunutta. Myönnän mokani.

Silti ainakin PC-puolella fyysisen median puute on ihan loogista. Jos ostaa fyysisen version ja luulee välttyvän isolta latausurakalta, pettymys tulee olemaan iso. Yhtä hyvin voisi ladata koko peli sen sijaan, että asentaa 10% levyltä ja lataa loput.
 
Sun ei varmaa joka kerta kuitenkaan tarvi laittaa sitä Sekiron DVD levyä sisään asemaan kun haluat pelata Steamista? Konsolilla joudut vaikka levy ei sisällä mitään ja olet kusessa jos levy menee rikki tai netti katkeaa. Fyysisen median ja always-on-online kummankin huonot puolet samassa paketissa.
En missään kohtaa viestiäni sanonut, että Sekirossa olisi ollut mukana levyä... Uutisessa eikä sitä koskevassa viestissä ei myöskään puhuttu alustasta mitään. Eikä siitä voi päätellä pelin vaativan always-onlinea vaan nettipakko näyttäisi liittyvän pelitiedostojen lataukseen. PC:llä näyttää olevan taas Denuvo, mutta muuta kopiosuojausta ei Steamin (tai muun latauspaikan) lisäksi ole tiedossa.

Konsolilla tosiaan joutuu levyä pitämään sisässä pelatessa, vähän kuten takavuosina PC:lläkin (ellei asentanut kräkkiä). Niissäkin tosin koitetaan tuuppia käyttäjiä levyttömään suuntaan (kts. PS5 Pro myydään ilman levyasemaa). Myös julkaisupäiväpätsit lienevät olleet peruskamaa jo PS4:stä asti?

Mahdollinen OT:
Periaatteellinen ongelma tässä tosiaan on, kun käyttäjä ei enää omista ostamaansa peliä vaan pelkän lisenssin siihen. Steaminhan piti vähän aikaa sitten muuttaa ostoruutua ilmaisemaan tämä paremmin. Itse suosin GOG.comia josta saa ladattua täysin alustasta irralliset asennustiedostot itselleen, niin ne pelit saa asennettua vaikka GOG.com menisi nurin eikä Galaxyä enää pystyisi lataamaan. Tosin nekin päivittyvät vähän väliä, eli voi joutua odottamaan todella kauan, että saa ns. "lopulliset" asennustiedostot itselleen.
 
GTA IV kelpaisi kyllä kolmannen kerrankin. Se nautinnollisen raskas ajomalli ja Euphoria-fysiikat olivat koko sarjan kohokohtia. Vitosen titaaniset luotijunat ja ilmassa ohjattavat leija-autot olivat melkoinen pettymys ainakin aluksi.
 
The Sinking City saa remasteroinnin. Päivitetty Unreal Engine 5:lle, tukee DLSS, FSR sekä TSR, ja päivitys on ilmainen jo pelin omaaville. Itseltä jäänyt tämä toistaiseksi hankkimatta, mutta ehkä nyt olisi aika kokeilla
Tämä on nyt pelattavissa
 
Sonyn tuleva Hell Is Us on saanut PC-vaatimukset listattua. 4K skaalatuilla Ultra-asetuksilla 30 FPS vaatii RTX 4090 tai RX 7900 XTX.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Sonyn tuleva Hell Is Us on saanut PC-vaatimukset listattua. 4K skaalatuilla Ultra-asetuksilla 30 FPS vaatii RTX 4090 tai RX 7900 XTX.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Niin siis nuo luvut on ilmeisesti AI-skaalauksen kanssa. Eli DLSS päällä 4090 saisi 30 FPS 4K:lla. Tuo on niin paska pohjalukema että tuota ei voi edes paikata frame generationilla.

Tekisi ihan mieli asentaa UE5 SDK tähän omalle koneelle ja alkaa jo tutkimaan tätä. Pelit toistuvasti pysyvät paikoillaan graafiselta ulkoasultaan, joissain poikkeustapauksissa parantavat ulkoasuaan 10-15% tai huononevat graafisesti, mutta silti jokin helvetin musta-aukko tuntuu imevän laskentatehon koneesta kuin koneesta.

Nykytahdilla geneerisen pelin suorituskyvystä geneerisellä pelirigillä katoaa n. 30-40% vuodessa selittämättömästi. Onko UE5:n sisällä joku resurssiensyönti-engine joka vain varaa resursseja ilman että ruudulle ilmestyy mitään? Vai onko modernit DRM teknologiat lähteneet täysin lapasesta ja kaikki tehot menee sinne?
 
Tuossa Tim Sweeney ja Lex Fridman -keskustelussa on jotain noita ongelmakohtia käyty lävitse
"The biggest limitation that's built up over time is the single-threaded nature of game simulation on Unreal Engine. We run a single-threaded simulation. If you have a 16 core CPU, we're using one core for game simulation and running the rest of the complicated game logic because single-thread programming is orders of magnitude easier than multi-thread programming, and we didn't want to burden either ourselves, our partners, or the community with the complications of multi-threading.

Over time, that becomes an increasing limitation, so we're really thinking about and working on the next generation of technology and that being Unreal Engine 6, that's the generation we're actually going to go and address a number of the core limitations that have been with us over the history of Unreal Engine and get those on a better foundation that the modern world deserves, given everything that's been learned in the field of computing in that timeframe."


Fortnitessä monia ongelmia ei ole ollenkaan, kun se ei käytä koko UE:n ominaisuuskirjoa

Mutta tosiaan menee 2-3 vuotta että tuo UE6-esiversio tulee ulos.

 
The Hell Is Us -tekijät ovat julkaisseet tarkennuksia noihin PC-vaatimuksiin. Ilmeisesti ultralla on käytössä vain 10% resoluutioskaalaus ja pyöristivät tuon 30 FPS alaspäin kun vakaa 60 FPS ei ole taattu. Myös demokin pitäisi olla tulossa, niin pääsee itse kokeilemaan.
 
Kyseessä on PS5 peli myös, eli eiköhän sen saa paremmin pyörimään kun laittaa software lumenin päälle asetuksista (RT off). Veikkaan että devaajilla on konsolifokus ja PC puoli taas stutteroi...
 
Toisaalta hyvä vaan että peleihin tulee raskaitakin valinnaisia grafiikka-asetuksia. Ei kukaan pakota pelaamaan ultra-asetuksilla tuota. Sieltä voi menusta klikkailla jonkun konsolia vastaavan setin ja sit fps on suunnilleen miljoona.

Ihme valittamista.
 
klikkailla jonkun konsolia vastaavan setin ja sit fps on suunnilleen miljoona.
Se ei valitettavasti mene noin kaikkien uutuuspelin kanssa. Esim. viime vuoden Wukong ei pyörinyt julkaisussa 7900 XTX:llä mitenkään järkevästi edes 1080p-resoluutiolla (en tiedä onko tätä korjattu jäkikäteen)
1748774819557.png


Ja sitten tuon uuden Doomin kanssa monien asetusten vaikutus FPS-lukemaan on hyvin pientä
1748775328354.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 994
Viestejä
4 929 940
Jäsenet
79 277
Uusin jäsen
whatshaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom