Pelimaailman uutisia

Järjestöpomo: ”Tarvitsemme 500 pelialan asiantuntijaa vaikka viikon sisällä Suomeen”

Ihmettelen miten Suomi on tämänkin asian onnistunut mokaamaan... elikkä 500 ulkomaalaista lisää koska Suomesta ei löydy?
Ei ole ihan niin mustavalkoista taas.

"Suomessa tapahtuva koulutus tuottaa osaavaa työvoimaa, mutta juuri nyt pula on kokeneesta työvoimasta."

Kukaan muu tässä ole mokannut kuin firmat. Sama virsi kuin muillakin aloilla, halutaan ne rusinat pullasta eikä olla valmiita ottamaan nuoria oppiin. Plus ulkomaalaiset halvempia työntekijöitä.
 
Ei ole ihan niin mustavalkoista taas.

"Suomessa tapahtuva koulutus tuottaa osaavaa työvoimaa, mutta juuri nyt pula on kokeneesta työvoimasta."

Kukaan muu tässä ole mokannut kuin firmat. Sama virsi kuin muillakin aloilla, halutaan ne rusinat pullasta eikä olla valmiita ottamaan nuoria oppiin. Plus ulkomaalaiset halvempia työntekijöitä.

Onko Suomen pelialan koulutus oikeasti tasokasta? Tuottaako se sellaisia nuoria aikuisia, jotka sitten pystyvät työelämässä ottamaan haltuun asioita... ainakin IT-alan, AMK-koulutukset ovat ihan lasten pelleilyä työelämään verrattuna, millaisia taitoja siellä tarvitsisi.
 
Onko Suomen pelialan koulutus oikeasti tasokasta? Tuottaako se sellaisia nuoria aikuisia, jotka sitten pystyvät työelämässä ottamaan haltuun asioita... ainakin IT-alan, AMK-koulutukset ovat ihan lasten pelleilyä työelämään verrattuna, millaisia taitoja siellä tarvitsisi.
No nuo pelialan koulutukset on ainakin tähän asti vaikuttanut aika vitsiltä suomessa. Eiköhän suurimmalla osalla ole pohjakoulutuksena tietojenkäsittely/tietotekniikka ja sitten harrastuksena sivussa opeteltu pelimoottoreita yms.
 
Tuntuuko ettei launchereita ole tarpeeksi? No nyt on onneksi jälleen yksi uusi tulokas:
https://socialclub.rockstargames.com/rockstar-games-launcher

Rockstar Games Launcher: We install it on Windows so you don’t have to [Updated]
"Rockstar has now mandated the launcher's installation in order to boot certain games available on Steam."
Noh, toisaalta jos ihan täysin rehellisiä ollaan niin GTA V on aina PC:llä vaatinut Rockstar Games Social Clubin, mikä on käytännössä tismalleen sama kun tämäkin. Vaikka olisi Steamista ostanut. Et sinällänsä siinä mielessä ei kauheesti mikään muuttunut.

Mut toisaalta sit taas koko roskan julkaseminen just tähän väliin kertoo yhtä sun toista. Ei kukaan noita launchereita huvikseen kyhäile ellei sinne oo julkasemassa jotain mehukasta yksinoikeutta suht lähiaikoina. Rockstarin tapauksessa siihen nyt ei montaa vaihtoehtoa ole et mitä sieltä vois olla tulossa, turha tollasta huvikseen on puskea pihalle kun ei ole sitä tuotetta minkä kanssa parittaa se.
 
Pitäisikö tämä launchermania nähdä enemmänkin Steamin vastaisuutena kuin pelikehittäjien huvikseen käyttäjäkantaa hajauttamaan ja kiusaamaan tehtyjä laitoksia? Varsinkin EGS:n jälkeen porukka heräillyt siihen ettei oikeen viitsisi maksella Steamille vitunmoisia kuluja jos pelinsä sille alustalle haluaa, vaikkakin kyseessä olisi biljoonayritys kuten Rockstar. Enemmänkin Steamin kannattaisi miettiä tota välistäveto-politiikkaansa tarkemmin lisääntyvän kilpailun edessä, vai voiko Dota 2 tuoda niin paljon rahaa ja käyttäjiä että tämäkin asia voidaan siellä painaa villaisella?
 
Pitäisikö tämä launchermania nähdä enemmänkin Steamin vastaisuutena kuin pelikehittäjien huvikseen käyttäjäkantaa hajauttamaan ja kiusaamaan tehtyjä laitoksia? Varsinkin EGS:n jälkeen porukka heräillyt siihen ettei oikeen viitsisi maksella Steamille vitunmoisia kuluja jos pelinsä sille alustalle haluaa, vaikkakin kyseessä olisi biljoonayritys kuten Rockstar. Enemmänkin Steamin kannattaisi miettiä tota välistäveto-politiikkaansa tarkemmin lisääntyvän kilpailun edessä, vai voiko Dota 2 tuoda niin paljon rahaa ja käyttäjiä että tämäkin asia voidaan siellä painaa villaisella?
Ei haluta maksaa Steamille, vaan kääriä itselle? Pelien myyntihintojen pysyttelevän silti 60€:n lähistöllä.

Epic on ainakin tähän asti ollut aika Epic Fail.
 
Luonnollisesti. Yrityksen tehtävä on tuoda voittoa.
Eipä kukaan ole väittänytkään muuta. Se vaa lienee tylsä syy tukea ylimääräisiä launcherpaskeita, koska Steamin sijasta rahat menevätkin vaihtoehtoiselle firmalle. Pelaajan kannalta kyse on lähinnä ärsykkeestä.
 
upload_2019-9-18_19-8-57.png



Steamin kirjaston katselubeta on vihdoin testattavissa! Tässä menee vähä sulattelemista, mutta on tervetullut uudistus :D Ohessa linkki kuinka saa käyttöön Steam Community :: Steam Blog :: Events
 
Eipä kukaan ole väittänytkään muuta. Se vaa lienee tylsä syy tukea ylimääräisiä launcherpaskeita, koska Steamin sijasta rahat menevätkin vaihtoehtoiselle firmalle. Pelaajan kannalta kyse on lähinnä ärsykkeestä.
Steam voisi halutessaan pistää tälle stopin laskemalla niitä katteitaan. Eiköhän tälle jossain kohtaa tule stoppi kun tarpeeksi moni loikkaa pois steamista, sitä ennen launchereiden määrä vaan lisääntyy.
 
Steam voisi halutessaan pistää tälle stopin laskemalla niitä katteitaan. Eiköhän tälle jossain kohtaa tule stoppi kun tarpeeksi moni loikkaa pois steamista, sitä ennen launchereiden määrä vaan lisääntyy.
Kyllä voisi. Katsotaan kuinka moni oikeasti loikkaa.

Kilpailu on hyvästä. Laiskat kilpailuyrittämiset taas ei niinkään.
 
Eipä kukaan ole väittänytkään muuta. Se vaa lienee tylsä syy tukea ylimääräisiä launcherpaskeita, koska Steamin sijasta rahat menevätkin vaihtoehtoiselle firmalle. Pelaajan kannalta kyse on lähinnä ärsykkeestä.

Ei tarvitse tukea jossei siltä tunnu, asiaa voi protestoida eri tavoilla. Mutta muiden firmojen syylistäminen, jotka haluavat tarjontaansa hajauttaa omille alustoilleen, ei minusta ole järkevää mikäli katsotaan Steamin olevan lähtökohtaisesti se syy tuohon käyttäytymiseen. Eli pitäisi lähinnä pommittaa Steamia valituksilla sekä olla käyttämättä sitä palvelua, millä tosin ei välttämättä ole väliä ellei Steamin kannattavuus lähde laskuun.
 
Ei tarvitse tukea jossei siltä tunnu, asiaa voi protestoida eri tavoilla. Mutta muiden firmojen syylistäminen, jotka haluavat tarjontaansa hajauttaa omille alustoilleen, ei minusta ole järkevää mikäli katsotaan Steamin olevan lähtökohtaisesti se syy tuohon käyttäytymiseen. Eli pitäisi lähinnä pommittaa Steamia valituksilla sekä olla käyttämättä sitä palvelua, millä tosin ei välttämättä ole väliä ellei Steamin kannattavuus lähde laskuun.
Niinhän moni protestoikin. Esim Epicin kohdalla moni jätti pelin ostamatta (minä mukaan lukien), koska ei kiinnosta tukea lähinnä Early Access-tasoista kauppa-alustaa josta puuttuu jopa niinkin ultimaattiaen futuristinen ominaisuus kuten ”ostoskori”. Muista ominaisuuksista tuskin tarvitsee edes puhua.

Steamia käytetään ja sillä jatketaan. Steamin suosiolla ja menestyksellä on ihan syynsä. Loikataan muualle kun se ruoho on oikeasti vihreämpi.
 
Ei ole ihan niin mustavalkoista taas.

"Suomessa tapahtuva koulutus tuottaa osaavaa työvoimaa, mutta juuri nyt pula on kokeneesta työvoimasta."

Kukaan muu tässä ole mokannut kuin firmat. Sama virsi kuin muillakin aloilla, halutaan ne rusinat pullasta eikä olla valmiita ottamaan nuoria oppiin. Plus ulkomaalaiset halvempia työntekijöitä.
Ohjelmistoteollisuudessa on ylipäätään puute osaajista ja mitä pelialaan tulee niin se ei todellakaan ole houkuttelevimmasta päästä.

Peliala on jo pitkään ollut globaalisti huonossa maineessa heikkojen palkkojen, työolosuhteiden ja kausiluonteisten heilahteluiden takia (pistetään jengiä ulos kun release date on ohi). Tämän lisäksi sitten suomalainen (ja globaali) peliteollisuus muutamia poikkeuksia lukuunottamatta tuottaa pelkkää jätettä ja mätäpaiseita. Ne joille pelaaminen on niin suuri intohimo että haluavat tehdä sitä työkseen ovat sitä porukkaa jotka haluavat olla tekemässä top tier konsoli/PC pelejä, mutta markkinat ovat täynnä mobiilipelifirmoja jotka tekevät 10 000. DLC-F2P ripulikloonia 30v vanhasta konseptista kusettaakseen lapsia, tylsistyneitä YH-äitejä ja peliongelmaisia addikteja.
 


Terminator peliä tulossa joulukuussa. Deveinä sysipaskan rambo: the videogame tekijät.
 
Launchereista:

Jos olisi Akseli Aktiivipelaaja, joka tykkää pelata viimeisimmät isot julkaisut, niin nykyisellään pitää omistaa:

Uplay,
Origin,
Battle.net,
Bethesda Launcher,
Steam,
Epic Game Store,
Rockstar Launcher,
(+ se joka tarjoaa Xbox One pelit PC:llä)
(+ Gog Galaxy)
(+ muita, joita unohdin?)
(+ yksittäiset, harvinaiset pelien omat henkilökohtaiset launcherit)

Hyviä syitä sille, miksi tämä on perseestä, ihan sama miten "vaivatonta" se on:
  • Jaat luottokortti- ja henkilötietojasi aika usean yhtiön hoiviin
  • Käynnistät kaikki launcherit startupissa, jossa jokainen syö koneelta resursseja
  • ...tai jos et, pääset iki-ihanaan "pelataas tänään RDR2... eipäs kun ei, kun nyt käynnistäessä launcher päivittää ja peliin odotaa 100 gigan päivitykset, kun en pitänyt launcheria päällä viikkoon lataamassa päivityksiä atomaattisesti"
  • Jokainen launcher on yksi lisää potentiaalisia yhtiöitä, jotka rahahanojen ehtyessä voivat vaan kylmästi lopettaa palvelun ja lopettaa pelilisenssisi
  • Vaikea pysyä perillä, mitä pelejä omistaa ja missä
  • Jos tilaat useita kuukausimaksullisia palveluita, kuten Xbox/Origin, ne sisältää todennäköisesti päällekkäisiäkin pelejä, jolloin maksat päällekkäisiä asioita
  • Jos pelaat useimpia pelejä kavereidesi kanssa, joudut ylläpitämään kaverilistoja jokaisessa launcherissa erikseen
    • Miten mahtaa toimia launcherien välillä sellaiset pelit, joissa yleensä liitytään kaverilistan kautta, jos osapuolet omistaa pelin eri launcherissa?
  • Jos ostat "väärästä launcherista" pelin, saat launcherin, joka avaa launcherin, joka avaa varsinaisen pelin, ja ehkä 2 overlayta päällekäin
  • Launcherit eivät juttele toistensa kanssa, paitsi jos urkkivat sieltä jotain omaa tarpeeseensa
    • Case in point: Eilen pelikaverilla alkoi kesken PUBG lagaamaan karmivasti kriittisellä hetkellä... ja syypää battle.net, joka alkoi omin nokkinensa päivittämään Overwatchia

Jos ainoa positiivinen puoli näissä on kilpailu ja hintojen lasku, niin aika laihaksi jää. Varsinkin kun nuo launcherit ovat toinen toistaan huonompia. Henkilökohtaisesti kestän vielä sen, että minulla on Steam ja joku toinen launcheri (no, Epic lähinnä ilmaispelien vuoksi), mutta yhtään enempää bloattia en ole valmis pelien vuoksi sietämään. En myöskään pidä asioiden pirstaloitumisesta usealle alustalle jokaisen tarjotessa vähän omaansa, samalla tavalla kun en pidä miten sosiaaliset kanavat pirstaloituu nyt kaikenlaisten whatsapp, discord, kik, jodel, telegram ja muiden välille, joita syntyy melkein yhtä nopeasti kuin uusia javascript frameworkeja.

Voinenkin kysyä: Mitä hyvää monessa launcherissa muka oikeasti on?
 
Viimeksi muokattu:
Voinenkin kysyä: Mitä hyvää monessa launcherissa muka oikeasti on?
Täysin samaa mieltä kaikesta mitä sanoit. Vastaus kysymykseesi on: ei mitään.
Tim Sweeney sanoi Helsingin seminaarissaan viime talvena visioivansa tulevaisuutta missä nämä alustat jakavat käyttäjätiedot siten että loppukäyttäjälle kokemus on kuin käyttäisi yhtä alustaa. Ihan sama minne teet tunnuksen se käy kaikkiin alustoihin. Vähän kuin nykyään voit kirjautua eri palveluihin googel tai facebook tunnuksilla. Mutta jos ymmärsin oikein niin käyttöliittymäkokemus menisi samalla tavalla jonkun yhden systeemin alle joka osaa niputtaa noi eri alustojen palvelut. Toki tää on vain pipedream ja jos toteutuu niin joskus hamassa tulevaisuudessa. Vähintään nää palvelut vois tarjota pääsyä rajapintoihin mistä kuka tahansa voi rakentaa 3rd party softan joka niputtaa noita asioita yhteen. En sitten tiedä auttaako se näihin päivitysrumbiin yms.
 
  • Jokainen launcher on yksi lisää potentiaalisia yhtiöitä, jotka rahahanojen ehtyessä voivat vaan kylmästi lopettaa palvelun ja lopettaa pelilisenssisi

Tässä tapauksessa pitäisin täysin moraallisesti hyväksyttävänä warettaa ko. alustassa omistamansa pelit. Juridisesti varmasti saisi vain takkiinsa sillä taitaa kaikki launcherit operoida "voi sulkeutua koska tahansa ja mistä vain syystä" ehtojen alla, en kyllä tiedä sitten koskeeko tuo myös ei-kuukausimaksuttaista sisältöäkin.
 
Voinenkin kysyä: Mitä hyvää monessa launcherissa muka oikeasti on?
Ei mitään. Ne ovat aivan vitun perseestä.
Jos edes nuo vitun launcherit olisivat vain downloadereita ja antaisivat peleihin vapaan pääsyn kuten Gog niin sen päälle voisi sentään kehittää jonkin yhden open source launcherin jolla voi käynnistää kaikki pelit riippumatta mistä ne on ostettu, mutta ei...

Jos ainoa positiivinen puoli näissä on kilpailu ja hintojen lasku, niin aika laihaksi jää.
Tämä on tällä hetkellä enemmän teoreettista kuin todellista. Se että Epic ostaa itselleen yksinoikeuksia (= monopoli) ja sulkee kilpailun pois ei kauheasti auta hintojen polkemisessa.

Joskus 2005 oli vielä ihan normaalia että pelin pystyy asentamaan omalle koneelle juuri niin kuin haluaa ilman mitään nettiyhteyksiä, launchereita yms. hässäköitä ja sekä modaustyökalut että dedicated serverit tulivat mukana. Vaikka olisi vuosi 2500 niin voisit edelleen x86 PC:n lyödä ensimmäisen Call of Duty tai Wolfenstein ET pyörimään ja retroilla rauhassa kaverien kanssa ilman että mikään vajaa 500v sitten suljettu online DRM-malware verkko vaatii vahvistuksia.

Seuraava askel on sitten mahdollisesti Stadian kaltaiset ekosysteemit missä enää ei ole mitään muuta kuin nettisivu ja käyttäjätunnukset. Noihin streamauspalveluihin kun saadaan yksinoikeussopimuksia tai pelit julkaistaan vain niille niin viimeisetkin vapauden rippeet on menetetty. Kun jengi luopuu raudasta ja taipuu subscriber malliin niin siinä vaiheessa kun ihmiset ovat investoineet itselleen tietynkokoisen pelivalikoiman, ovat he lopullisesti Googlen ja muiden taulutusnuorassa. Mikään ei estä Googlea nostamasta kuukausimaksua ja mikäli ei suostu maksamaan niin menettää käytännössä koko pelivalikoimansa johon on investoinut. Täydellinen kiristysasetelma ja vieläpä laillinen.

Retroilu todennäköisesti tulee olemaan jatkossakin mahdollista, mutta se ei tapahdu käynnistämällä vanha peli vaan maksamalla jo ostetusta pelistä uudelleen uudella alustalla. Toki olettaen ettei kyseessä ole mitenkään "controversial" peli tai peli joka tulkitaan tulevaisuudessa "ei sopivaksi" ja silloin jenkkifirma voi mielivaltaisesti pakkosyöttää ihmisille omia arvojaan ja lakejaan poistaa tällaiset pelit valikoimista. Ehkä räiskintäpelit ovat tulevaisuudessa sairasta väkivallan ihannointia ja pelaillaan vain subscriber-pasianssia jossa korttien kääntöpuolella on jotain body-positivity mainoksia.

Kuulostaa dystopialta, mutta hommat ovat suoraviivaisesti menneet entistä enemmän päin vittua viimeisen kahden vuosikymmenen aikana ja kaikki suurimmat (länsimaiset) pelifirmat ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet ettei ahneudella ja röyhkeydellä ole rajoja.
 
Kuulostaa dystopialta, mutta hommat ovat suoraviivaisesti menneet entistä enemmän päin vittua viimeisen kahden vuosikymmenen aikana ja kaikki suurimmat (länsimaiset) pelifirmat ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet ettei ahneudella ja röyhkeydellä ole rajoja.
Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana myös helvetin moni pelifirma on menny nurin tai tullu isomman yrityksen ostamaksi ja pilkkomaksi/paskomaksi.

Tää on aika raadoillinen maailma eikä se raha kasva puissa kuin näillä kaikista isoimmilla yrityksillä, jotka taas taistelevat piratismia vastaan, ja yrittävät keksiä mitä tahansa pitääkseen asiakkaansa itsellään, joten tilanne on tämä.

Kyllä se ihan on pelaajien mahdollistama tilanne. Pelipiratismi alkoi oikeastaan ensimmäistä kertaa selvästi vähentyä kun Steam toi oman mallinsa markkinoille, joten ei ole kovinkaan ihme, että tätä apinoidaan nyt myös muiden firmojen toimesta. Steam tosin sai toimia harvinaisen pitkään kukkulan kuninkaana ja itse sanella ehtonsa ja provikkansa pelimyynneistä.
 
Tämä on tällä hetkellä enemmän teoreettista kuin todellista. Se että Epic ostaa itselleen yksinoikeuksia (= monopoli) ja sulkee kilpailun pois ei kauheasti auta hintojen polkemisessa.
Hintojen kilpailutus näkyy lähinnä devaajille. Tuskin pelien hinnat eroavat juurikaan eri palveluissa kuluttajan silmissä. Jos kilpailu kiristyy ja nää palvelut pienentää provikoitaan niin hinnat saattaa ajan myötä tippua myös kuluttajien päässä.
 
Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana myös helvetin moni pelifirma on menny nurin tai tullu isomman yrityksen ostamaksi ja pilkkomaksi/paskomaksi.

Tää on aika raadoillinen maailma eikä se raha kasva puissa kuin näillä kaikista isoimmilla yrityksillä, jotka taas taistelevat piratismia vastaan, ja yrittävät keksiä mitä tahansa pitääkseen asiakkaansa itsellään, joten tilanne on tämä.
Näissä isoissa firmoissa on juurikin se paska puoli että vaikka niillä on rahaa, niin pitää tehdä lisää rahaa. Ja mahdollisimman halvalla. Ja se näkyy tietenkin pelien heikkona laatuna ja jatkuvina mikro (tai pikemmin nykyään makro) maksujen lisääntymisellä. Ja sitten pelien myynti heikkenee mutta lisää rahaa pitää saada joten pelien laatu heikkenee entisestään ja sama peli julkaistaan yhä uudelleen joka vuosi pienellä skinipäivityksellä ja siirtämällä suurin osa pelin sisällöstä lisämaksun taakse. Tää on aika petollinen noidankehä minkä näkee erityisesti EAn ja Activisionin toiminnassa. Ja toki ennen niin laadukas Bethestda on täysin Activisionin tossun alla ja pelit täyttä paskaa nykyään.
Onneks noista isojen firmojen syömistä pikkufirmoista yhä suurempi osa lähtee omille teilleen yrittämään tekemään pelejä joissa edelleen on pääfokuksena hyvä peli, ei raha.

Aika synkältä tää tilanne näyttää, mutta toivotaan että tulee lisää pienempiä studioita kehittämään hyvä pelejä.
 
Näissä isoissa firmoissa on juurikin se paska puoli että vaikka niillä on rahaa, niin pitää tehdä lisää rahaa. Ja mahdollisimman halvalla. Ja se näkyy tietenkin pelien heikkona laatuna ja jatkuvina mikro (tai pikemmin nykyään makro) maksujen lisääntymisellä. Ja sitten pelien myynti heikkenee mutta lisää rahaa pitää saada joten pelien laatu heikkenee entisestään ja sama peli julkaistaan yhä uudelleen joka vuosi pienellä skinipäivityksellä ja siirtämällä suurin osa pelin sisällöstä lisämaksun taakse. Tää on aika petollinen noidankehä minkä näkee erityisesti EAn ja Activisionin toiminnassa. Ja toki ennen niin laadukas Bethestda on täysin Activisionin tossun alla ja pelit täyttä paskaa nykyään.
Onneks noista isojen firmojen syömistä pikkufirmoista yhä suurempi osa lähtee omille teilleen yrittämään tekemään pelejä joissa edelleen on pääfokuksena hyvä peli, ei raha.

Aika synkältä tää tilanne näyttää, mutta toivotaan että tulee lisää pienempiä studioita kehittämään hyvä pelejä.
Ihmiset vois äänestää lompakollaan ja ostaa pelejä jotka ovat oikesti hyviä ja ostaa sellasten pelitalojen pelejä jotka ei tee pelejä rahasta vaan rakkaudesta. Massat kuitenkin menee idioottimaisena sopulilaumana näihin hienoihin cinemaattisiin trailareihin rakastuneena ostamaan kaikki nää isot AAA-tuotannot. Ja vaikka peli olis keskinkertainen niin se on niin siisti koska hienot grafiikat ja efektit. No jos tällästä halutaan tukea rahallisesti niin sitten sitä saatte.
 
Ihmiset vois äänestää lompakollaan ja ostaa pelejä jotka ovat oikesti hyviä ja ostaa sellasten pelitalojen pelejä jotka ei tee pelejä rahasta vaan rakkaudesta. Massat kuitenkin menee idioottimaisena sopulilaumana näihin hienoihin cinemaattisiin trailareihin rakastuneena ostamaan kaikki nää isot AAA-tuotannot. Ja vaikka peli olis keskinkertainen niin se on niin siisti koska hienot grafiikat ja efektit. No jos tällästä halutaan tukea rahallisesti niin sitten sitä saatte.
Tässäkin vaan se paska puoli että kun se pikkufirma alkaa vihdoin saa tarpeeksi rahaa tehdä laadukkaita ja monipuolisia pelejä niin joku iso firma ostaa pois ja sama paska jatkuu ja laatu tipahtaa. Ja taas pitää alkaa ettiä pikkufirrmojen pelejä jotka voi olla muuten laadukkaita mutta joilla ei ole vielä päämaa tehdä ns. AAA pelejä.
Taitaa CDProjektRed ja 4A Games olla niitä harvoja isoja studioita jotka tekevät laadukkaita AAA pelejä joita isommat eivät ole vielä ostaneet. Starbreeze ja Payday/Payday 2 oli hurja suksee ja niitä oli kiva pelaa vaikka niissäkin oli mikromaksuja mutta pelit kehitty jatkuvasti ja tuli paljon ilmaista sisältöä. Valitettavasti ne ryssi aika huolella The Walking Deadin ja tais koko pulju mennä konkkaan jos en väärin muista..? Ja se "WW II skini" Payday sarjaan tais olla kanssa melkoinen tyrä. Mutta vissiin raha loppu siinäkin kesken eikä saatu laadukasta ja luovaa tuotetta ulos.
 
Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana myös helvetin moni pelifirma on menny nurin tai tullu isomman yrityksen ostamaksi ja pilkkomaksi/paskomaksi.

Tää on aika raadoillinen maailma eikä se raha kasva puissa kuin näillä kaikista isoimmilla yrityksillä, jotka taas taistelevat piratismia vastaan, ja yrittävät keksiä mitä tahansa pitääkseen asiakkaansa itsellään, joten tilanne on tämä.

Kyllä se ihan on pelaajien mahdollistama tilanne. Pelipiratismi alkoi oikeastaan ensimmäistä kertaa selvästi vähentyä kun Steam toi oman mallinsa markkinoille, joten ei ole kovinkaan ihme, että tätä apinoidaan nyt myös muiden firmojen toimesta. Steam tosin sai toimia harvinaisen pitkään kukkulan kuninkaana ja itse sanella ehtonsa ja provikkansa pelimyynneistä.
Piratismi nyt ei ole ollut mitään muuta kuin pelkkä boogeyman viimeiseen vuosikymmeneen ja siltikin se saattaa hyödyntää myyntejä enemmän kuin haitata kuten on useissa tutkimuksissa havaittu.

Tosin ottaen huomioon nykysuunnan niin en ihmettele vaikka piratismi jatkossa kasvaisikin. Kuka oikeasti haluaa maksaa EA:n/Ubisoftin vuosikierrätysripuleista season passien yms. roskan kanssa toista sataa euroa?

Tää on aika raadoillinen maailma eikä se raha kasva puissa kuin näillä kaikista isoimmilla yrityksillä, jotka taas taistelevat piratismia vastaan, ja yrittävät keksiä mitä tahansa pitääkseen asiakkaansa itsellään, joten tilanne on tämä.
Tässä vertauksessa ei ole oikein päätä eikä häntää.
Jos isommat yritykset tekevät mitä tahansa pitääkseen asiakkaat itsellään niin varmaan kannattaisi aloittaa edes kaikista kovimpien riistämisien, kusetuksien ja kuluttajan halveksumisien lopettamisella. EA ja Activision Blizzard ovat loistavat esimerkit siitä kuinka loputon narsismi ja ahnehtiminen tuhoaa yrityksen arvon ja tappaa pelimyynnit.

Näissä isoissa firmoissa on juurikin se paska puoli että vaikka niillä on rahaa, niin pitää tehdä lisää rahaa. Ja mahdollisimman halvalla. Ja se näkyy tietenkin pelien heikkona laatuna ja jatkuvina mikro (tai pikemmin nykyään makro) maksujen lisääntymisellä. Ja sitten pelien myynti heikkenee mutta lisää rahaa pitää saada joten pelien laatu heikkenee entisestään ja sama peli julkaistaan yhä uudelleen joka vuosi pienellä skinipäivityksellä ja siirtämällä suurin osa pelin sisällöstä lisämaksun taakse.
Tämä on tätä klassista isojen korporaatioiden fetissiä laittaa kaikista pahimmat psykopaatit ja kyvyttömimmät tyypit johtotehtäviin. Kun näiden tyyppien fokuksena on maksimoida voitto seuraavan muutaman vuoden aikana jotta osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä niin silloin vähemmän yllättäen se fokus on juuri siinä muutamassa seuraavassa vuodessa eikä pitkällä tähtäimellä. Sitten samat osakkeenomistajat ihmettelevät miksi alun tuottopiikin jälkeen lootbox/F2P pakotus räjähtikin omalle naamalle ja yrityksen arvo syöksyy alas. Tässä vaiheessa lyhyen tähtäimen johtaja voikin jättää liekkimeren taakseen ja eikun seuraavaan firmaan uutta tulipaloa takomaan.

Ihmiset vois äänestää lompakollaan ja ostaa pelejä jotka ovat oikesti hyviä ja ostaa sellasten pelitalojen pelejä jotka ei tee pelejä rahasta vaan rakkaudesta. Massat kuitenkin menee idioottimaisena sopulilaumana näihin hienoihin cinemaattisiin trailareihin rakastuneena ostamaan kaikki nää isot AAA-tuotannot. Ja vaikka peli olis keskinkertainen niin se on niin siisti koska hienot grafiikat ja efektit. No jos tällästä halutaan tukea rahallisesti niin sitten sitä saatte.
Pelejä voi tehdä rakkaudesta ja rahasta ja voittoa saa ja kannattaakin takoa, mutta ongelma on siinä kun ahneus on niin kovaa että pitää saada kaikki aivan maksimiin ja välittömästi niin ahneuksissaan tuhotaan firma ja pelisarjat ja sitten ei ole hyviä pelejä eikä ole tuottojakaan.

Olet ihan oikeassa että lompakolla kannattaa äänestää. Onhan noita hyviä pelejä ja studioita/tuottajia onneksi vielä. Monet indietalot, japsifirmat (esim. Nintendo, SEGA, Sony yms.), CD project yms. tekevät edelleen rehellistä kuluttajia kunnioittavaa bisnestä.
 
Viimeksi muokattu:
Piratismi nyt ei ole ollut mitään muuta kuin pelkkä boogeyman viimeiseen vuosikymmeneen ja siltikin se saattaa hyödyntää myyntejä enemmän kuin haitata kuten on useissa tutkimuksissa havaittu.
Ei sillä ole mitään väliä miten paljon se piratismi oikeasti vaikuttaa myynteihin. Sillä on että pelifirmat sitä vainoharhaisesti haluavat edelleen kitkeä.

Tosin ottaen huomioon nykysuunnan niin en ihmettele vaikka piratismi jatkossa kasvaisikin. Kuka oikeasti haluaa maksaa EA:n/Ubisoftin vuosikierrätysripuleista season passien yms. roskan kanssa toista sataa euroa?
Tämä nyt voi olla hyvinkin mahdollista.

Jos isommat yritykset tekevät mitä tahansa pitääkseen asiakkaat itsellään niin varmaan kannattaisi aloittaa edes kaikista kovimpien riistämisien, kusetuksien ja kuluttajan halveksumisien lopettamisella. EA ja Activision Blizzard ovat loistavat esimerkit siitä kuinka loputon narsismi ja ahnehtiminen tuhoaa yrityksen arvon ja tappaa pelimyynnit.
Ei bisnesmaailmassa ole koskaan toimittu niin, että ajateltaisiin kuluttajan etua. Voiton maksimoiminen keinolla millä hyvänsä on se tapa, millä tehdään osakkeenomistajat tyytyväisiksi. EA esimerkiksi myy vieläkin ihan tolkuttomasti pelejä, vaikka se on monien vuosien ajan äänestetty huonoimmaksi yhtiöksi jenkeissä. Blizzard julkaisi juuri 15 vuotta vanhan pelin uudestaan päivitetyillä servereillä, ja siitä maksaa iloisesti kuukausimaksua miljoonat pelaajat. Paska myy. Valitettavasti

Jätän tämän aiheen omalta osaltani tähän. Ketju koskee tosiaan pelimaailman uutisia eikä pelkästään tätä launchereiden tulvaa tms.
 
Tälläistä kun saisi Battlefieldiin ja tai RB6: Siegeen:


Peli julkistettu. Early Access suunniteltu ensi vuoden alkuun.

Teardown
Teardown on Steam



Teardown sanoi:
Can I buy or download this game?
No, not yet. The game is still in development and there is no public version available.

When is it released?
There is no final release date yet, but I'm hoping to release it in early access in some form in early 2020.

What platforms will be supported?
The game will release on PC/Windows 64-bit.

What hardware is required to run this game?
Due to the rendering technique and the heavy use of physics simulation, the game requires a modern PC to run well. I recommend an Intel Core i7 processor and an NVIDIA GeForce GTX 1070 or better but the game will run on older hardware as well, just slower.

What game engine are you using?
The game uses a custom physics and graphics engine built for this game specifically. It uses raytracing for lighting, but does not require an RTX GPU.
 
No niin nyt tulee niitä PS4 peliä pelattavaksi myös PClle :)

Lokakuun alusta alkaen PlayStation Now'ssa aletaan nähdä vastaisuudessa myös kuukausittain lisättäviä väliaikaisia "blockbuster"-pelejä. Ensimmäiset tällaiset nimikkeet ovat uusin God of War, Grand Theft Auto V, inFamous Second Son ja Uncharted 4, jotka pysyvät pelattavissa tammikuun 2. päivään asti.

Sonyn pelipalvelu PlayStation Now laskee hintojaan
 
No niin nyt tulee niitä PS4 peliä pelattavaksi myös PClle :)

Lokakuun alusta alkaen PlayStation Now'ssa aletaan nähdä vastaisuudessa myös kuukausittain lisättäviä väliaikaisia "blockbuster"-pelejä. Ensimmäiset tällaiset nimikkeet ovat uusin God of War, Grand Theft Auto V, inFamous Second Son ja Uncharted 4, jotka pysyvät pelattavissa tammikuun 2. päivään asti.

Sonyn pelipalvelu PlayStation Now laskee hintojaan

Siis mikä idea tossa palvelussa niinkuin on? Jos yhdistän PS4 ohjaimeni PC:hen ja kirjaudun palveluun sisään niin voin pelaa mun PS4 pelejä tietokoneen kautta? Mutta mikä hyöty tosta on?
 
Siis mikä idea tossa palvelussa niinkuin on? Jos yhdistän PS4 ohjaimeni PC:hen ja kirjaudun palveluun sisään niin voin pelaa mun PS4 pelejä tietokoneen kautta? Mutta mikä hyöty tosta on?
Sonyn oma pilvipalvelu. Jos haluat PC:ltä käsin pelaa PS4 konsolisi pelejä niin siihen on ihan oma ilmainen remote play softa.
 
Siis mikä idea tossa palvelussa niinkuin on? Jos yhdistän PS4 ohjaimeni PC:hen ja kirjaudun palveluun sisään niin voin pelaa mun PS4 pelejä tietokoneen kautta? Mutta mikä hyöty tosta on?
Pääsee suoratoistona pelaan ne muutamat pelit jotka ehkä kiinostaa ilman että on itse konsolia




Ei ihmekkään miksi kaikki mikromaksut ja peliautomaatit pääsee myös lasten peleihin kun tuo ESRB täysin corruptoitunut
 
Oliskohan tää sopiva aihe?
Nyt voit opetella TE-toimiston kurssilla pelialan ammattilaiseksi – koulutus tarkoitettu työttömille, työttömyysuhan alaisille ja vastavalmistuneille - Tilt

Työvoimatoimistossa voi nykyään opiskella pelialan ammattilaiseksi. TE-toimistosta löytyy nimittäin Pelialan ammattilaisena toimiminen -niminen kurssi.


”Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia pelialalla ammattilaisena. Hakijalla voi olla tavoitteena toimia eSport pelaajana ja striimaajana. Koulutus keskittyy peligenren ympärille eli ammattitaitoa kehitetään seuraavilla osa-alueilla: pelityöasema ja tarvittavat ohjelmat, pelipalvelimen toteutus ja hallinta, hyödyntäen myös virtualisointia sekä videoiden editointi ja striimaus”, TE-toimiston sivuilla kerrotaan ja jatketaan:

”Koulutuksessa painotetaan tietoteknisten valmiuksien kehittämistä. Osallistuja oppii ja ymmärtää pelialan laitetekniikalle, ohjelmistoille ja tietoturvalle asettavat vaatimukset. Myös urheilullisen elämäntavan, ergonomian ja arjen hallinnan taidot sisältyvät koulutukseen. Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Tieto- ja tietoliikennetekniikan ammattitutkinto.”

Koulutus on tarkoitettu työttömille, työttömyysuhan alaisille ja vastavalmistuneille



Kurssille voit hakea tästä linkistä.
 

Kuulostaisipa siltä, että...

Joku koulutuksia ELY:lle markkinoiva firma on oivaltanut viilata linssiin. Supercellit, roviot jne, niin markkinoidaan kalkkinaamaisille virkamiehille "mistä komponenteista pc koostuu, miten striimaat ja miten päivität ohjelmistojasi"+siinä sivussa YTO:t ja työhakuun valmennuskurssit, nimellä "Pelialan ammattilaisena toimiminen". :kahvi:
 
Tavallaan kiva juu. MUTTA ei tainnut se 6kk kurssi koodariksikaan olla mikään menestys.

EDIT. Streamaajana merkkaa eniten persoona, että sitä sitten opettamaan. Toki tekniikka ympärillä pitää olla kunnossa. Kilpapelaamisen opettelu tuella voisikin toimia?
 
No veikkaan että toikin on parempi kuin vaan istua perseellään sen koneen ääressä tekemättä mitään järkevää.
Mistä sitä tietää vaikka toltakin kurssilta "valmistuu" uus Pewdiepie tai ninja tai mitä näitä nyt onkaan. Jos vielä sattuu maksamaan verorahat suomeen, niin onhan se niiden muiden kurssilaisten eläminen taattu ainakin muutamaks vuodeks eteenpäin niiden asiaa hoitavien virkamiehenkilöiden lisäks.
 
Today, we're proud to announce that Red Dead Redemption 2 is coming to PC on November 5th, with special bonuses available to players who pre-purchase through the Rockstar Games Launcher starting October 9th.

Red Dead Redemption 2 for PC will also be available to pre-order at the Epic Games store, Greenman Gaming, the Humble Store, GameStop and additional digital retailers starting October 23rd with a pre-order bonus of 25 Gold Bars for Red Dead Online. Red Dead Redemption 2 for PC will also be available to purchase on Steam this December.

 
No veikkaan että toikin on parempi kuin vaan istua perseellään sen koneen ääressä tekemättä mitään järkevää.
Mistä sitä tietää vaikka toltakin kurssilta "valmistuu" uus Pewdiepie tai ninja tai mitä näitä nyt onkaan. Jos vielä sattuu maksamaan verorahat suomeen, niin onhan se niiden muiden kurssilaisten eläminen taattu ainakin muutamaks vuodeks eteenpäin niiden asiaa hoitavien virkamiehenkilöiden lisäks.
Varmaan tarkoitus onkin että laitettaan porukat youtube tähdiksi ja sitten "töissä" poissa kela yms rahoista.
Persoona kysymyshän toi tube tähteys aika pitkälti on ja sopiva aika/paikka kuten @Edqar mainitsi.

Jos totta puhuttaan niin todella vähän on suomessakin striimaajia ketkä leipätyökseen tuota tekee ja varsinkaan pelipuolella.
Itselläni nousee mieleeni vain nes retku joka lopetti roskakuskimiehen hommat(?) ja alkoi striimaa enempi:
 
Varmaan tarkoitus onkin että laitettaan porukat youtube tähdiksi ja sitten "töissä" poissa kela yms rahoista.
Persoona kysymyshän toi tube tähteys aika pitkälti on ja sopiva aika/paikka kuten @Edqar mainitsi.

Jos totta puhuttaan niin todella vähän on suomessakin striimaajia ketkä leipätyökseen tuota tekee ja varsinkaan pelipuolella.
Itselläni nousee mieleeni vain nes retku joka lopetti roskakuskimiehen hommat(?) ja alkoi striimaa enempi:


Toi tähteyskin on niin kahtiajakautunu tai enemmänkin juttu.
Moni katsoo persoonan takia kuten sanoitkin.
Ite pidän rauhallisemmasta setistä, vaikka ei pakosti olisikaan se ns. paras suorittaja pelaajana.

En tuota twichiä käytä kun satunnaisesti, mutta youtubea sitäkin enemmän.
Ja tulipa viestis takia katottua montaako suomalaista seuraan. Vähiin jäi kyllä. Eniten oon varmaan Zemalf videoita katellu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom