Pelimaailman uutisia

Me Too -liike saapuu pelialalle: useita kehittäjiä syytetty julkisesti raiskauksesta ja seksuaalisesta ahdistelusta | Muropaketti.com

Muun muassa The Elder Scrolls -sarjan säveltäjää Jeremy Soulea syytetään raiskauksesta.

#MeToo-liike näyttää viimein rantautuvan myös pelialalle, sillä viimeisen kahden vuorokauden aikana on nähty useita julkisia syytöksiä raiskauksista ja seksuaalisesta ahdistelusta.

The Vergen mukaan kaikki sai alkunsa pelisuunnittelija Nathalie Lawheadin blogikirjoituksesta, jossa hän syyttää Star Wars: Knights of the Old Republic- ja The Elder Scrolls -pelien säveltäjää Jeremy Soulea raiskauksesta. Lawheadin mukaan raiskaus tapahtui vuonna 2008 Vancouverissa pelistudiolla, jossa häntä myös nöyryytettiin ja josta hänet lopulta irtisanottiin. Lawhead tuki syytöksiään julkaisemalla useita sähköposteja.

Lawheadin esimerkkiä seurasi pelisuunnittelija Zoe Quinn, joka syyttää puolestaan Night in the Woods -kehittäjä Alec Holowkaa pitkään jatkuneesta ahdistelusta.

”Olen vaiennut tästä melkein koko urani ajan, mutta en vain pysty siihen enää”, Quinn kirjoitti Twitterissä.

Night in the Woodsin toinen kehittäjä Scott Benson on kertonut studion uskovan Quinnin väitteitä, ja The Verge kertoikin sittemmin, että kehittäjät ovat katkaisseet yhteistyönsä Holowkan kanssa. Holowkan vierailu PAX West -pelitapahtumassa on myös peruttu.

Ensimmäisten avausten jälkeen useat muutkin kehittäjät, muun muassa Insomniac Gamesin käsikirjoittaja Mary Kenney ja roolipeliaktiivi Adelaide Gardner ovat jakaneet omat kertomuksensa Twitterissä. (Heidän kertomuksensa löytyvät linkkien takaa.)

Jää nähtäväksi, kuinka paljon ja millaisia syytöksiä Lawheadin ja Quinnin avausten vanavedessä vielä nähdään. The Verge sekä asiasta myös uutisoiva PC Gamer ovat tavoitelleet pelijulkaisijoita ja syytettyjä kehittäjiä lausuntojen toivossa, mutta toistaiseksi nämä eivät ole vastanneet.
 
Minusta Pelit-alueelle pitäisi laittaa pelkästään pelaamiseen liittyviä asioita. Itseäni ei ainakaan kiinnosta lukea tuollaisista jutuista tällä alueella. Moiset uutiset kuuluvat pikemminkin Yleistä keskustelua -alueelle.
Minä näen sen taas koska ketjun nimi on pelimaailman uutisia ja mahdolliset tapahtumat liittyy pelimaailmaan siten koska pelintekijöistä kyse.

Toki itsessään metoo liike ei kuulu tähän ja enkä olisi muuten postanutkaan mutta kun kyse oli ihan kunnoitettuista pelintekijöistä joita uutisisessa oli.
 
Pelien rahastus alkaa mennä kokonaan uudelle tasolle. NBA 2K20 on käytännössä kasino jossa voi pelata "oikealla" rahalla ostamalla krediittejä.
Hämmästyttävintä tässä on se, että peli on jenkeissä PG3 kun taas esim. Pokemon jossa on käytännössä peliin mitenkää vaikuttamaton "pelikone" jossa ei voi millään ilveellä pelata oikealla rahalla on PG 12.. jotain hämärää on kyllä menossa noiden loottiboksien, anteeksi "yllätysmekanismien" taustalla kun tällaista voi olla..


Ei kyllä kovin ruusuiselta näytä pelien tulevaisuus kun näitä kattoo..
 
Pelien rahastus alkaa mennä kokonaan uudelle tasolle. NBA 2K20 on käytännössä kasino jossa voi pelata "oikealla" rahalla ostamalla krediittejä.
Hämmästyttävintä tässä on se, että peli on jenkeissä PG3 kun taas esim. Pokemon jossa on käytännössä peliin mitenkää vaikuttamaton "pelikone" jossa ei voi millään ilveellä pelata oikealla rahalla on PG 12.. jotain hämärää on kyllä menossa noiden loottiboksien, anteeksi "yllätysmekanismien" taustalla kun tällaista voi olla..


Ei kyllä kovin ruusuiselta näytä pelien tulevaisuus kun näitä kattoo..


Pegi arviointia en ymmärrä olleenkaan tässä tapauksessa, mutta minusta noi hallitusten aikeet kontrolloida lootboxeja on vain valtiollista rahastustoimintaa. En tiedä muista maista, mutta esim. veikkauksen monopoli on ihan käsittämätön valtion rahastus keino "hyvän" nimissä. Lapset pois lukien, mitkä on tietysti aikuisten vastuulla, en usko että esim. täysin vapaalla uhkapeleillä on mitään vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Ne harvat jotka siihen haksahtavat tosissaan olisivat todennäköisesti voineet tuhlata rahansa johonkin muuhun.

Jos lootboxit ovat aivan jäätävää rahastusta jossain pelissä niin kyllä markkinat korjaa sen virheen, kun tulot eivät nousekkaan odotetulla tavalla. Jos taas suuresta vastustuksesta huolimatta joku lootboxi/gambling peli tienaa hyvin niin kyllä sille on sitten oikeasti kysyntää, vaikka kaikki eivät sen päälle ymmärräkkään.
 
Pegi arviointia en ymmärrä olleenkaan tässä tapauksessa, mutta minusta noi hallitusten aikeet kontrolloida lootboxeja on vain valtiollista rahastustoimintaa. En tiedä muista maista, mutta esim. veikkauksen monopoli on ihan käsittämätön valtion rahastus keino "hyvän" nimissä. Lapset pois lukien, mitkä on tietysti aikuisten vastuulla, en usko että esim. täysin vapaalla uhkapeleillä on mitään vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Ne harvat jotka siihen haksahtavat tosissaan olisivat todennäköisesti voineet tuhlata rahansa johonkin muuhun.

Jos lootboxit ovat aivan jäätävää rahastusta jossain pelissä niin kyllä markkinat korjaa sen virheen, kun tulot eivät nousekkaan odotetulla tavalla. Jos taas suuresta vastustuksesta huolimatta joku lootboxi/gambling peli tienaa hyvin niin kyllä sille on sitten oikeasti kysyntää, vaikka kaikki eivät sen päälle ymmärräkkään.
Uhkapeleistä syntyy helposti addiktio, minkä tahansa addiktion syventyessä siihen pisteeseen, että se haittaa muuta elämää on huono asia. Kohtuu hallitsematon psykologinen loukku mikä johtaa ongelmiin. Peliteollisuuden ei ole koskaan aikaisemmin tarvinnut turvautua tälläiseen hyväksikättöön ansaitakseen riittävästi rahaa, jotta voi jatkaa toimintaansa = tehdä lisää pelejä. Addiktio mikä näistä loottibokseista, mikromaksuista (p2w) ja vastaavista koukuista saadaan luotua joillekin ihmisille ei ole pelin hyvyyttä, vaan yksinkertaisesti uhkapelaamisesta syntyvien hyvän olon (ja pahan olon) tunteiden manipuloimista. Sitä tehdään vain ja ainoastaan rahan lypsy aikeissa.

Siitä asti kun peliteollisuus on kasvanut ison maailman bisnekseksi on nämä pukumiehet alkanut valloittamaan pelitaloja pyrkien tekemään niistä rahasampoja. Toistaiseksi ovat onnistuneet kohtuu hyvin, mikä on todella huolestuttavaa. Pelejä tulisi tehdä intohimosta alaan, hyvät pelit kyllä myy tarpeeksi ilman uhkapeli ja p2w mekanismeja.
 
Jos lootboxit ovat aivan jäätävää rahastusta jossain pelissä niin kyllä markkinat korjaa sen virheen, kun tulot eivät nousekkaan odotetulla tavalla. Jos taas suuresta vastustuksesta huolimatta joku lootboxi/gambling peli tienaa hyvin niin kyllä sille on sitten oikeasti kysyntää, vaikka kaikki eivät sen päälle ymmärräkkään.

Mitä sää selität? Se että jollekin on kysyntää, ei sinänsä tee asiasta moraalisesti tai muutenkaan hyväksyttävää (case kokaiini). Ja se että jokin on jäätävää rahastusta on juuri tässä se ongelma, eikä se tunnu korjaantuvan ilman väliinpuuttumista, ja kohteena ovat useasti juuri alaikäiset siis lapset. Ihmisiltä tietysti pitäisi voida odottaa harkintaa tämmöisissä asioista mutta kun ongelma on se että suuri osa ihmisistä on niin harkintakyvyttömiä, että syytävät rahaa tämmöiseen. Pitääkö valtion sitten holhota typeriä ihmisiä, se on eri asia. Omasta mielestä joku roti pitää olla, ja pelaajana koen nää loottiboksit kyllä vastenmielisinä monesta syystä. Ei ne pelejä kyllä millään tavalla paranna ainakaan imho.

Aika vahvasti koukuttavia nää tuntuu olevan kuitenkin, että sikäli rinnastus uhkapeleihin ja niiden addiktiivisuuten on perusteltuakin. Omasta mielestä nää on astetta tyhmempää kuin oikea lottoaminen ja uhkapelaaminen, koska jälkimainituista voi sentäs voittaa oikeaa rahaa. Kaipa näitä loottiboksejakin voi monetisoida mutta se vaatii vähän ylimääräistä vaivaa, koska itse pelien kautta niitä ei voi rahaksi muuttaa (kai? en ole kaikkia seurannu), vaan pitää itte touhuta ulkopuolella (ja rikkoa mm. käyttöehtoja tms.)

Itse olen seurannut sporttipelien HUT/MUT/FUT-touhua ja kyllähän se aika erikoiselta tuntuu, pahimmat tapaukset syytää satoja tai jopa tuhansia taaloja yhteen peliin saadakseen hyviä kortteja, jotka sitten ei käytännössä paljoa muita kummempia (ja itse pelikin on monasti hirveetä tuubaa). Sitten vuoden päästä tulee uusi vuosipäivitys ja hups, näillä korteilla ei sitten teekään mitään, ellei nyt halua jatkaa sen edellisvuoden peliä. Harva haluaa. Ja sama rumba uudestaan. Kyllähän tiimiä voi onneksi rakentaa pelaamalla ja vaihtelemalla, ettei ole PAKKO rahaa laittaa yhtään. Mutta juuri tässä tulee se koukku, monet ei vaan yksinkertaisesti pysty vastustamaan kiusausta vaan kortti alkaa vinkua. Kun kavereilla on paremmat tiimit. Hyvää tiliä ne pelifirmat näillä takoo, joten ei ihme että alkaa kiinnostamaan myös päättäjiä.
 
Niin no, lootbox-uhkapelaaminen eroaa "oikeasta" uhkapelaamisesta useammalla tavalla.
  1. Lootboxeja markkinoidaan lapsille ja pääkohderyhmä on lapset, koska he voivat helposti upottaa tietämättömyyttään vaikka kaikki rahansa.
  2. Lootboxeista ei ole mitään mahdollisuutta voittaa mitään oikeasti.
  3. Lootboxit ovat useimmissa maissa laillisia ja täysin sääntelemättömiä.
En pidä itsekään siitä, että valtio puuttuu markkinoiden toimintaan, mutta tälle on ihan oikeasti pakko tehdä jotain. Tämä on moraalisesti pahempaa kuin pikavipit ja niiden mainostus. Minkäänlaisista lootboxeista pitäisi VÄHINTÄÄN tulla automaattinen K-18 ja Gambling-leima pelin kylkeen.
 
Niin no, lootbox-uhkapelaaminen eroaa "oikeasta" uhkapelaamisesta useammalla tavalla.
  1. Lootboxeja markkinoidaan lapsille ja pääkohderyhmä on lapset, koska he voivat helposti upottaa tietämättömyyttään vaikka kaikki rahansa.
  2. Lootboxeista ei ole mitään mahdollisuutta voittaa mitään oikeasti.
  3. Lootboxit ovat useimmissa maissa laillisia ja täysin sääntelemättömiä.
En pidä itsekään siitä, että valtio puuttuu markkinoiden toimintaan, mutta tälle on ihan oikeasti pakko tehdä jotain. Tämä on moraalisesti pahempaa kuin pikavipit ja niiden mainostus. Minkäänlaisista lootboxeista pitäisi VÄHINTÄÄN tulla automaattinen K-18 ja Gambling-leima pelin kylkeen.
Plus että lootboxien takia peleistä tehdään järjetöntä grindaamista ja saattavat jopa käytännössä olla mahdottomia ilman että ostat jotain helpotuksia.
 
Plus että lootboxien takia peleistä tehdään järjetöntä grindaamista ja saattavat jopa käytännössä olla mahdottomia ilman että ostat jotain helpotuksia.
Niinpä, sekin vielä että ne tekee peleistä paskempia. Tällä hetkellä pysäyttävä maksumuuri nousee eteen lähinnä ilmaispeleissä, mutta nyt kun mikromaksut on valtaamassa myös täyshintaisia pelejä...
 
Plus että lootboxien takia peleistä tehdään järjetöntä grindaamista ja saattavat jopa käytännössä olla mahdottomia ilman että ostat jotain helpotuksia.
Middle-Earth Shadow of war oli varmaan räikein tapaus joka sattui itselleni ja varsinkin se vika chapteri missä piti puolustaa linnoja että näit loppu animaation.

Ei luonne antanut periksi vaan piti grindailla ja sitten palkintona oli uurastuksen jälkeen 3min video :btooth:
Nyttehän sitä loppua on helpotettu ja lootboxit otettu pois käytöstä.
 
Fysiikoiden puolesta lupaavan oloinen teknologiademo tulossa piakkoin.

 
Kyllä, twatter inkvisitio voi taas taputella toisiaan selkään.

Eli varmaan pitäisi olla hiljaa ettei vaan ahdistelijan mielenterveys järky ja tämä päädy epätoivoisiin tekoihin? Lisäksi tuosta yllä linkitetystä jutusta: "She added that Alec specifically wished the best for his accuser and others, "so don't use our grief as an excuse to harass people."" Ikävä juttuhan tämä siis toki on, mutta ei se niin voi mennä, että uhrin pitää olla hiljaa ahdistelijan mielenterveyden vuoksi. Toki jos on tietoa vaikkapa mielenterveysongelmista, voi miettiä, mikä on järkevä tapa tuoda asia julkisuuteen.
 
Eli varmaan pitäisi olla hiljaa ettei vaan ahdistelijan mielenterveys järky ja tämä päädy epätoivoisiin tekoihin? Lisäksi tuosta yllä linkitetystä jutusta: "She added that Alec specifically wished the best for his accuser and others, "so don't use our grief as an excuse to harass people."" Ikävä juttuhan tämä siis toki on, mutta ei se niin voi mennä, että uhrin pitää olla hiljaa ahdistelijan mielenterveyden vuoksi. Toki jos on tietoa vaikkapa mielenterveysongelmista, voi miettiä, mikä on järkevä tapa tuoda asia julkisuuteen.
Se onkin sitten sinun mielipiteesi, minä kun en tuota sanonut. Voisi ne some lynkkaukset jättää tekemättä ja mentäisiin viranomaisten kautta nämä asiat hoitamaan, syytön kunnes toisin todistetaan ja niin edelleen. Nythän tämä asia jäi ainoastaan tämän Quinnin juttujen varaan, joka myös päätti poistaa twitter tilinsä. Emmekä näin ollen tule koskaan kuulemaan myös sitä toistapuolta tässä asiassa.
 
Eli varmaan pitäisi olla hiljaa ettei vaan ahdistelijan mielenterveys järky ja tämä päädy epätoivoisiin tekoihin? Lisäksi tuosta yllä linkitetystä jutusta: "She added that Alec specifically wished the best for his accuser and others, "so don't use our grief as an excuse to harass people."" Ikävä juttuhan tämä siis toki on, mutta ei se niin voi mennä, että uhrin pitää olla hiljaa ahdistelijan mielenterveyden vuoksi. Toki jos on tietoa vaikkapa mielenterveysongelmista, voi miettiä, mikä on järkevä tapa tuoda asia julkisuuteen.
Vai pitäisikö kuitenkin jättää viranomaisten arvioitavaksi? Huvittavaa ja surullista tämä nykypäivän somen tuomioistuin. Pilataan ihmisten elämä ilman mitään todisteita. Jos on syyllinen niin revitään vaan lisää riemua ja jos ei niin lakaistaan asia hiljaa maton alle.
 
Tuossa siskonsa Twitterissä julkaisemassa kuolinilmoitusviestissä oli muistaakseni kuitenkin tunnustus edesmenneen häiriökäyttäytymisestä, joten ei välttämättä aivan ilman tulta tässä ollut savua. Toki ei Twitter varmaankaan paras alusta ongelmien ratkomiseen ole, mutta tuskinpa vastavuoroisesti edesauttaa asiaa myöskään ryhmittäytyä miksikään anti-Zoe Quinn-jengiksi, millaiseksi osa jengistä varmasti kokee houkutusta identifioitua.

Tässä se siskon viesti kokonaisuudessaan:
“Alec Holowka, my brother and best friend, passed away this morning.

“Those who know me will know that I believe survivors and I have always done everything I can to support survivors, those suffering from mental illnesses, and those with chronic illnesses. Alec was a victim of abuse and he also spent a lifetime battling mood and personality disorders. I will not pretend that he was not also responsible for causing harm, but deep down he was a person who wanted only to offer people care and kindness. It took him a while to figure out how.

“Over the last few years, with therapy and medication, Alec became a new person—the same person he’d always been but without any of the darkness. He was calm and happy, positive and loving. Obviously, change is a slow process and it wasn’t perfect, but he was working towards rehabilitation and a better life.

“In the last few days, he was supported by many Manitoba crisis services, and I want to thank everyone there for their support.

“I want to thank Adam Saltsman for staying up late takling with us and reminding Alec that there was a future.

“My family has and always will be the most important thing to me. Please give us time to heal. We tried our best to support Alec, but in the end he felt he had lost too much.”
Lähde: https://www.oneangrygamer.net/2019/...llowing-metoo-accusations-by-zoe-quinn/92112/

Minun puolestani voit ryhmittäytyä ihan miksi haluat.
 
Näkyvää Gamergate-hahmoa eli pelinkehittäjä Zoe Quinnia vastaan sopii kuitenkin lietsoa vastaavaa kampanjaa, josta tätä syytetään. Asettamatta omaa sydäntään puntariin.

Kiehtovan absurdia ja ironiantäytteistä aikaa internet-aikamme on jo pelikeskustelun tasolla, jossei muuta.
Älä lässytä, äläkä tunge sanoja suuhuni. En ole mitään kampanjaa häntä vastaan käynyt. Enkä todellakaan ota muiden tekosista vastuuta. Omat mielipiteeni olen tämän asian suhteen tuonut julki, löytyvät ylempää.
 
Se onkin sitten sinun mielipiteesi, minä kun en tuota sanonut. Voisi ne some lynkkaukset jättää tekemättä ja mentäisiin viranomaisten kautta nämä asiat hoitamaan, syytön kunnes toisin todistetaan ja niin edelleen. Nythän tämä asia jäi ainoastaan tämän Quinnin juttujen varaan, joka myös päätti poistaa twitter tilinsä. Emmekä näin ollen tule koskaan kuulemaan myös sitä toistapuolta tässä asiassa.
Vai pitäisikö kuitenkin jättää viranomaisten arvioitavaksi? Huvittavaa ja surullista tämä nykypäivän somen tuomioistuin. Pilataan ihmisten elämä ilman mitään todisteita. Jos on syyllinen niin revitään vaan lisää riemua ja jos ei niin lakaistaan asia hiljaa maton alle.
Jos tässäkään lopputulemassa on vääryys tapahtunut (lain kannalta), eiköhän sekin voi tulla hoidetuksi. En tiedä, miten menee muualla maailmalla, mutta esim. Suomessa on käsittääkseni olemassa rikosnimike nimeltä kunnianloukkaus, jota tällaisiin voi tarvittaessa soveltaa. Joka tapauksessa näiden käsittely viranomaisten kautta ei käsittääkseni ole kovinkaan tehokasta syystä tai toisesta, joten usein nämä päätyvän julkisemmille kanaville. Keskustelun tarkemmasta sävystä en tiedä, ja mielikuvani Quinnista ei ole kovin positiivinen, joten voi olla ihan väärän sävyistä keskustelua, mutta joka tapauksessa julkiset kanavat tuntuvat usein olevan se paras tapa saada uhreillekin oikeutta. Väärinhän nämä joka tapauksessa aina menevät (jos on hiljaa/puhuu vain viranomaisille, oikeus ei toteudu, ja jos avaa suunsa julkisesti, puhutaan julkisesta lynkkauksesta), joten ei näissä kyllä varmasti mitään voittavia ratkaisuja ole.
 
Pala pelihistoriaa: Grand Theft Auto sai alkunsa tästä kuvasta 25 vuotta sitten | Muropaketti.com

Pelisuunnittelija Mike Dailly julkaisi Twitterissä varhaisen suunnittelukuvan, josta sai alkunsa peliklassikko Grand Theft Auto.

Grand Theft Auto on yksi maailman suurimmista pelisarjoista, ja sen osat ovat olleet uranuurtajia niin tarinankerronnan kuin pelimaailmoiden suunnittelun osalta. Kaiken täytyy kuitenkin alkaa jostain, ja tuore kuva paljastaa, kuinka vaatimattomasti alkuperäisen GTA:n suunnittelu aikanaan käynnistyi.

Kuten Kotaku kertoo, Lemmings- ja GTA-suunnittelija Mike Dailly julkaisi viikonloppuna kuvan, josta alkuperäisen GTA:n pelimoottorin suunnittelu aikanaan alkoi. Vuodelta 1994 peräisin olevan kuvan ja Daillyn twiitin näet alta.



Tokkopa Mike arvaisi että tuosta syntyy yli 200 miljoonaa myynnyt pelisarja.
 
Nyky GTA:n hehkutus kannattaisi melkein aina aloittaa GTA3:sta, oli tuo 1 ja 2 niin erillaisia ja parempi jättää myös omiin arvoihinsa.
 
Joka tapauksessa näiden käsittely viranomaisten kautta ei käsittääkseni ole kovinkaan tehokasta syystä tai toisesta, joten usein nämä päätyvän julkisemmille kanaville. Keskustelun tarkemmasta sävystä en tiedä, ja mielikuvani Quinnista ei ole kovin positiivinen, joten voi olla ihan väärän sävyistä keskustelua, mutta joka tapauksessa julkiset kanavat tuntuvat usein olevan se paras tapa saada uhreillekin oikeutta.

Eiköhän näitä käytetä pelkästään lyömäaseina tuolla Twitterissä, miten se syytetty voi enää puolustautua kun mitään todisteista ei ole ja tapahtumasta on mennyt jos vuosia. Kuka vaan voi syyttä tuolla Twitterissä ketä vaan ilman mitään todisteita ja porukka uskoo niitä.

Jos ei ole pokkaa tehdä näistä tapauksista rikosilmoitus silloin kun ne tapahtuu niin pitäkööt turpansa kiinni, tullaan vittu jälkeenpäin syyttelemään julkisesti ilman todisteita johonkin vitun Twitteriin, aika kuvottavaa hommaa.

Ne jotka kuvittelee tämmöinen on ok niin kannattaa katsoa The Hunt leffa.
Jahti (2012) - IMDb
 
Viimeksi muokattu:
Ei riittänyt Quinnille gamegate ja suunnattoman tuhon aiheuttaminen peliteollisuudelle vaan piti vielä ajaa yksittäinen kehittäjä itsemurhaan. #feminismi ja #metoo kiittävät ja kuittaavat.
 
Microprose tekee paluun.

Earlier this year, rights to the MicroProse name were purchased by David Lagetti, creator of one of the largest open-world simulators - TitanIM. David was also involved in the development of simulators used in the military. In an interview for PC Pilot we can read that he wants to go back to the roots and produce high quality strategy games and simulators, for which MicroProse was once known. Some of them will be announced later this year, and the first game - Warbirds 2020 - will appear in late 2019 or in the first quarter of 2020. It is also worth knowing that Lagettie convinced Bill Stealey, the former owner of the company and co-founder of the Sid Meier's series, to work together.

MicroProse Returns and Announces New Game
 
Olihan ne ihan helmiä Microprosen pelit aikoinaan. Mielenkiintoista seurata mitä tästä tulee, vaikka ajat entiset ei tietysti koskaan enää palaa.
 


Moniakohan vastaavasti avittaa jatkossa, jos ei enää yhtä hanakasti jatkossa pidettäisi kulisseja yllä pelinteon arjessa.

Pelikeskustelussa ylipäätään ei useinkaan ole kovin inhimillinen ote, kun ihmiset ovat joko enkeleitä tai demoneja. Nyt on suomeksikin onnistuttu luomaan viholliskuvauksia tämän tapauksen varjolla, mikä ei kaikkiaan kuulostaa missään paratiisissa tapahtuneen ennen tai jälkeen Zoe Quinnin syntiinlankeemuksen.

Selvästi vain haluttu tuhoa miehen elämä kun muuten oltaisiin menty poliisin puheille
 
Kai siinä on hieman jopa indiehitti Night in the Woodsin co-creatorilla kynnystä mennä tekemään rikosilmoitusta toimitusjohtajastaan.

Viranomaisreitti tuskin tätä estää niin kauan kuin johtavissa asemissa olevilla on moraalinen oikeus työyhteisöissään häiriökäyttäytyä, mihin nyt laajempi peliyleisökin väistämättä osallistuu fanittaessaan ihmisiä ja heidän projektejaan.

Ei Suomessakaan varmaan monessa paikkaa ole suvaittu 2010-luvulla johtamista management by perkele-tyylillä vaikka vastaava on ilmeisesti pelialallakin niinkin merkityksellisessä huippustudiossa kuin Origin ollut ennen vanhaan lähinnä naureskelun aihe. Silloin vaan annetaan myytin projektin päämiehestä elää omaa elämäänsä ukko ylijumalana, altistaen lukuisia muita onnekkaita tai epätoivoisia vastaavalle käytökselle.


olisi voinu nyt mennä poliisin puheille eikä alkaa selvittää sitä julkisesti
 
montako lausetta asian sanomiseen olisi pitäny kayttää että olisit ollu tyytyväinen ?
No jos nyt mitä tahansa muuta kuin olennaisesti nollapostaus? Mielipiteesihän oli aika selvä jo edellisen viestisi perusteella mutta päätit sitten toistaa sen ilman lisäyksiä. Joka tapauksessa minulla ei ole kiinnostusta jatkaa tästä aiheesta enempää ettei tule tätä ketjua kaapattua enempää asian käsittelyyn (eikä kyllä ole sen puoleen aiheen suhteen muutenkaan isompia intohimoja, sillä tämä on niitä aiheita, joihin liittyvät keskustelut ovat usein rumia ja hedelmättömiä puolin ja toisin).
 
Se miten Otherside onnistui kusemaan Underworld Ascendantin niin en uskalla kovin korkeita ennakko-odotuksia tämän suhteen ladata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 117
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom