Minäkin käytin noita Logitech MX518in muotoisia ergohiiriä pitkään ja tunnen monia jotka edelleen käyttää niitä. Suosittelen kuitenkin kaikille vaihtelua. Ei voi tietää onko joku hiiri itselle sopivampi jos käyttää aina samaa hiirtä ja edellisen sulaessa ostaa uuden kloonin. Tietysti ymmärrän että on helppoa mennä vanhalla ja luotettavalla - niin minäkin pitkään tein, mutta siinä missä se ehkäisee huonoja ostopäätöksiä, se myös estää edistyksen parempaan. Kannattaa muistaa että moni asia hiirissä on parantunut tässä viimeisen 15-20 vuoden aikana. Hiiri ei välttämättä ole itselleen sopiva pelkästään siksi että sitä on käyttänyt pitkään ja siihen on "tottunut".
Muutama kuukausi sitten aloin kiinnittää enemmän huomiota hiireen kun War Thunderissa tuntui että missasin... en nyt usein mutta liian usein semihelppoja reaktio laukauksia ja kohteiden trackaaminen oli yllättävän ongelmallista. Näihin asioihin ei kiinnitä huomiota ellei sitä tietoisesti tee. Ennen tätä olin aika autopilotilla mennyt ja pitäytynyt mukavantuntuisissa hiirissä joihin oli helppo hypätä vanhasta. Kun kokeilin eri grippejä ja otin järkiperäisen lähestymistavan, tulin siihen tulokseen että valtaosa ihmisistä joilla on pienet/keskikokoiset kädet(minä mukaanlukien) pelaavat liian isoilla ja raskailla hiirillä koska ovat tottuneet niihin jo nuorena kun vaihtoehtoja ei ollut.
Ostin toukokuussa(?) kokeeksi Razer Viper Minin - hiiri oli verrattain halpa(50€ heti markkinoille tullessaan), pienikokoinen, äärimmäisen kevyt ja hyväksi arvosteltu. On muuten eka Razerin tuote jonka ikinä ostin. Ihan helvetin hyvä hiiri, ja ekasta päivästä asti on sopinut tosi hyvin. Sain heti hyvän otteen ja tuosta keveydestä on oikeasti isoa hyötyä jos pitää nopeasti saada tarkka osuma, ja kohteiden trackaaminenkin on helppoa. Ainoa miinus tässä on johto, ja sekään ei ole iso miinus. Voin suositella hyvin lämpimästi kaikille joilla on keskikokoinen tai pienempi käsi ja jotka käyttävät palm gripiä, claw gripiä tai semi clawia. Voi tätä varmasti käyttää myös fingertipillä mutten ole ikinä oikein tykännyt fingertip gripistä. Kerta kaikkiaan paras hiiri mitä olen ikinä käyttänyt, ja saatan uteliaisuuttani ostaa testiin tuon juuri nyt julkaisussa olevan Deathadder v2 Minin vaikken sitä suoranaisesti tarvitsekaan.
Olin muuten aina pitänyt omia käsiäni melko pieninä, mutta mitatessa kävi ilmi että ne olivat keskikokoiset(itse asiassa jopa vähän yli). Kaikkien kannattaa vähintään mitata omat kädet ja jos ne jää alle keskikoon, ei kannata hirveällä mötikällä pelata. Toisaalta jos on lumimiehen kädet, ei missään nimessä kannata ostaa Viper Miniä vaikka miten minä sitä kehun.
Minulla on kaveri joka käyttää edelleen ylpeästi MX518:a vaikka ei kovin hyvin sillä osukaan. Ei kuitenkaan suostu edes harkitsemaan hiiren vaihtoa, ja osti muutama kuukausi takaperin uuden kappaleen. Perusteena oli tietysti että on käyttänyt noita variantteja puoli elämäänsä, eli toisin sanoen vaikkei osu, ei halua tehdä muutosta. Voi hyvinkin olla että osumatarkkuus ei ole uuden MX518-hiiren myötä parantunut.
En tässä nyt erityisemmin yritä paskoa MX518-käyttäjien niskaan, vaan pointti on se että älkää pitäytykö vanhassa tutussa mallissa vain siksi että olette tottuneet siihen viimeisen kahden vuosikymmenen aikana - on hyvin todennäköistä että tuona aikana on julkaistu jotain parempaa. Ja oikeasti sopivaan hiireen tottuu hyvin nopeasti. Jos uudet hiiret eivät tuota parempia tuloksia, parin uuden tarkoin valikoidun hiiren jälkeen voi hyvällä omallatunnolla palata vanhaan tietäen että sitä käyttää siksi että se oikeasti sopii eikä tunnesyistä. Itse en enää missään nimessä vaihtaisi Viper Miniä MX518:in, joka sekin palveli minua pitkään. Kuten kaikilla elämän osa-alueilla, jos haluaa kehitystä niin on oltava valmis kokeilemaan jotain uutta.
Sellaista tällä kertaa.