PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mikähän tuossa taulukossa selittää noita aika isojakin heittoja? Mm. jo Q1/22 on digin osuus ollut 79% ja sitten pari kvartaalia myöhemmin taas vain 62%. - 17% tuntuu rajulta. Luulisi, että käyrä olisi päinvastoin kaiken aikaa loivasti ylöspäin.
Tuossa näyttäisi olevan trendinä, että Q1 ja Q4 ovat koholla sekä Q2 ja Q3 alempana. Kenties joulusesonki ja vuodenvaihteen alennusmyynnit kasvattaa digimyyntejä? Joululahjaksi pleikkari niin napataan digikaupasta softaa jne. Tuo taisi olla myös kappalemääräinen graafi eikä euromääräinen eli ihan joku ilmaispelin (esim. Fortnite tai Apex) lataaminen boostaa digitilastoa. Tuota tapahtuu varmasti eniten vuodenvaihteessa.

EDIT: Joululahjaksi annetaan todennäköisesti myös noita PSN lahjakortteja (lompakontäyttö), jotka nekin nostavat digimyyntiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja siis ennen kaikkea niitä pelejä. Ja se pätee valmistajaan kuin valmistajaan. Täytyy olla pelejä, joilla erottuu eli yksinoikeuksia. Se suunta, että kaikilla laitteilla on samat pelit, ei ole kovinkaan hyvä.
 
Ei kyllä tämäkään taida Sonyltä onnistua. :D

Yksinoikeuspelit (ajalliset sellaiset tosin) onnistuvat sentään Sonyltä vielä.
Eikö 399€ ole jo ihan edullinen konsoli? Muutaman kympin Series S:ssää kalliimpi, mutta tehokkaampi, enemmän tallennustilaa ja mahdollisuus ostaa levyasema jälkikäteen.

 
Kai se on ihan hyvä suunta jos on tarkoitus myydä niitä pelejä.

Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.
 
Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.
Nintendo saisi paremmin pelimyyntejä eli rahulia jos olisi useammalla alustalla ja pelaajat saisivat teknisesti paljon parempaa laatua esim. pc tehoja hyödyntämällä.
 
Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.
No jos ajatellaan että se raha tulee Zeldojen ja Marioiden myynnistä, eikä niinkään laitemyynnistä, niin eikö se olisi kannattavampaa myydä enemmän Zeldoja ja Marioita? En tiedä Nintendon tapausta, mutta Sony/MS tahtoo olla että laitteet myydään jopa tappiolla tai nollakatteella tai korkeintaan hyvin pienellä voitolla, ja rahat tehdään peleillä. Eikö silloin olisi tosiaan kannattavampaa myydä enemmän niitä pelejä?
 
Nintendo haluaa pitää myös laitebisneksen itsellänsä, koska eivät tappiolla myy mitään. Siksi ei ole mitään järkeä julkaista pelejä kaikille alustoille.
 
Niin no tuota lausuntoa voisinkin täsmentää, että konsolivalmistajan kannalta. Kyllä minä väitän, että esim. Nintendon päätös pitää omat sarjansa visusti itsellään on ollut erittäin fiksu. Siis jos vaihtoehtona olisi, että Mariot ja Zeldat ynnä muut olisi kaikilla alustoilla.
No mutta eihän Nintendon pelejä ole tulossakaan muille alustoille? Oletin että voivottelit huonona suuntana siis lähinnä Sony/MS suuntausta julkaista myös muille alustoille. Ja niille se varmaan on ihan hyvä suuntaus.
 
Joo, siis kyllä minä olen sitä mieltä, että myös Sonyn ja MS:n olisi edelleen syytä pitää kiinni yksinoikeuksista. Tosin aika myöhäistähän se nyt on, kun kaikki on jo levitelty ympäriinsä (huomioin tässä myös PC:n). Ottaa aikaa, jos aletaan alusta rakentelemaan IP:tä. Mulle kävisi ihan hyvin vaikka 90-luvun tilanne, kun Segalla oli segapelit, Nintendolla nintendopelit ja PC:llä PC-pelit. Silloin pyöri myös vielä muutamia muitakin tekijöitä yrittämässä siinä sivussa.

Mitä Nintendoon tulee, niin ei se niin yksinkertaista ole, että kun vaan julkaistaisiin pelit kaikille alustoille, niin pelimyynti senkun kasvaisi räjähdysmäisesti. Voisi käydä ihan yhtä hyvin niin, että noiden pelien "taika" häviäisi ja sarjat ennen pitkää lässähtäisivät. Ylipäätään kuluttajien käyttäytymistä on aika vaikea ennustaa, ja eiköhän tätäkin vaihtoehtoa ole vuosien saatossa Nintendolla pohdittu. Tuskin olisi Switchin myyntiluvut yli 150 miljoonaa, jos pelit olisi saatavilla siellä täällä muuallakin.
 
Joo, siis kyllä minä olen sitä mieltä, että myös Sonyn ja MS:n olisi edelleen syytä pitää kiinni yksinoikeuksista. Tosin aika myöhäistähän se nyt on, kun kaikki on jo levitelty ympäriinsä (huomioin tässä myös PC:n). Ottaa aikaa, jos aletaan alusta rakentelemaan IP:tä. Mulle kävisi ihan hyvin vaikka 90-luvun tilanne, kun Segalla oli segapelit, Nintendolla nintendopelit ja PC:llä PC-pelit. Silloin pyöri myös vielä muutamia muitakin tekijöitä yrittämässä siinä sivussa.

Mitä Nintendoon tulee, niin ei se niin yksinkertaista ole, että kun vaan julkaistaisiin pelit kaikille alustoille, niin pelimyynti senkun kasvaisi räjähdysmäisesti. Voisi käydä ihan yhtä hyvin niin, että noiden pelien "taika" häviäisi ja sarjat ennen pitkää lässähtäisivät. Ylipäätään kuluttajien käyttäytymistä on aika vaikea ennustaa, ja eiköhän tätäkin vaihtoehtoa ole vuosien saatossa Nintendolla pohdittu. Tuskin olisi Switchin myyntiluvut yli 150 miljoonaa, jos pelit olisi saatavilla siellä täällä muuallakin.
Se mitä moni ei huomioi on että nuo yksinoikeuspelit myös tuo keräiliöille ja peliharrastajille fiilistä joka usein liittyy nostalgian tunteeseen "kun ennenkin oli". Leffabisnes on hyvä esimerkki, siellä ne harrastelijat ja keräilijät pitävät 4k skeneä käytännössä yksin elossa.

Omasta mielestä ainakin Series S|X alkoi hienosti kun tekivät töitä taaksepäinyhteensopivuuden eteen ja miten saat series X:stä kelpo emulaattori masiinan pienellä säädöllä dev modea hyväksi käyttäen jotka on osoitus siitä paremmasta softapuolesta. Tuosta olisi ollut loistava suunta jatkaa mutta kaikki tuo unohtui koska MS haluaa pelaajat mielummin heidän (digitaaliseen) ekosysteemiin lukkoon. Asiaa ei myöskään auta kun studioista potkitaan kasoittain osaajia vai ovatko kenties osa itse lähteneet ilmapiirin muuttuessa surkeammaksi.
 
No jos ajatellaan että se raha tulee Zeldojen ja Marioiden myynnistä, eikä niinkään laitemyynnistä, niin eikö se olisi kannattavampaa myydä enemmän Zeldoja ja Marioita? En tiedä Nintendon tapausta, mutta Sony/MS tahtoo olla että laitteet myydään jopa tappiolla tai nollakatteella tai korkeintaan hyvin pienellä voitolla, ja rahat tehdään peleillä. Eikö silloin olisi tosiaan kannattavampaa myydä enemmän niitä pelejä?
Sehän riippuu määrän lisäksi myös katteesta. Luulisi Nintendon saavan enemmän katetta sen omasta kaupasta myydystä pelistä kuin esim. PlayStation Storen kautta myydystä (jos niitä olisi siellä). Pelien tuominen vaikka sinne PS Storeen todennäköisesti nostaisi kappalemääräistä kokonaismyyntiä mutta varmaan myös osa Nintendon puolella muutoin tehtävästä myynnistä siirtyisi sinne toiselle puolelle.

Eiköhän Nintendo ole aika tarkkaan sen tutkinut, että tämä tyyli on heille kannattava. On tuossa myös esimerkiksi se, että nyt kun kuluttajan ”pitää” ostaa Switch 2 tulevien Marioiden, Zeldojen ynnä muiden pelaamiseen niin hän saattaa harkita joidenkin multiplattarien (esim. Silksong tai Hades 2) ostoa kyseiselle konsolille muiden omistamiensa alustojen sijaan, kun S2 tarjoaa mahdollisuuden helposti pelata kotona TV:ltä ja käsikonsolina reissussa. Tuo ei välttämättä niin merkittävä ominaisuus ole, että hankkisi sen konsolin pelkästään sen vuoksi, mutta sitä saattaa haluta hyödyntää kun on konsolin hankkinut niiden yksinoikeuksien vuoksi.

Pelaajan kannalta olisi tietysti paras, kun kaikki pelit löytyisivät kaikilta alustoilta.

EDIT: Jos näin olisi (eli kaikki pelit kaikkialla saatavilla) niin itseltäni löytyisi vain PC tai pleikkari. Kun näin ei ole ollut niin kotoa on löytynyt samaan aikaan PC, pleikkari ja Nintendon laitteita. Tuskin tuota Switchiäkään (ykköstä tai kakkosta) olisi koskaan tullut hankittua, jos Zeldat saisi vaikka Steamista. Käsikonsoliksi muuntuminen on ihan kätevä ominaisuus mutta ei itselleni niin kriittinen, että ostaisin pelkästään sitä varten uuden ylimääräisen ~500€ laitteen.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyn käsittelyssä Bungie on ollut kyllä erittäin surullinen tapaus ja uusi pohja on taas saavutettu. Käytännössä melkein 4 miljardia tuhka tuuleen.

Todella karua luettavaa.
 
Mielenkiintoinen uutinen liittyen keskiverto pelaaja kuluttaa. Jenkeissä 60% pelaajista ostaa kaksi tai alle kaksi peliä vuodessa. Täälläkin monesti keskusteltu vuokrapelaamisen järkevyydestä. Jos ostat joka vuosi kuusi peliä ja aina täyteen hintaan ja ja ja ja ja... niin onhan se vuokrapelaaminen järkevää. Noh, valtaosalle se ei ole järkevää.

Jännäksi tässä tekee se että kyseessä on keskiverto pelaaja. Ei keskiverto kadun tallaaja joka ei välttämättä koskaan edes ole pelannut mitään.

 
No nyky nuoret ei tunnu pelaavan, kun yhtä tai kahta. Myypä siinä sitten pelejä, kun pelataan, Forttia, CS:ää tai Minecraftia.

Itse tunnen monta just tommosta 3-9 luokkalaisten, jotka pelaa oikeastaan yhtä peliä. Eivät myöskään katso mitään sarjoja/elokuvia. Jos tuo on se suunta, mihin nuoriso enenevissä mäörin menee niin aika karut tulevaisuuden näkymät viihdeteollisuudella.
 
No nyky nuoret ei tunnu pelaavan, kun yhtä tai kahta. Myypä siinä sitten pelejä, kun pelataan, Forttia, CS:ää tai Minecraftia.

Itse tunnen monta just tommosta 3-9 luokkalaisten, jotka pelaa oikeastaan yhtä peliä. Eivät myöskään katso mitään sarjoja/elokuvia. Jos tuo on se suunta, mihin nuoriso enenevissä mäörin menee niin aika karut tulevaisuuden näkymät viihdeteollisuudella.
Varsinkin moninpelejä pelaavat eivät yleensä pelaa kuin muutamaa peliä.

Jos viikossa menee 20h CS:ään ja toiset 20h Dotaan, niin ei siinä paljon muuta kerkeä pelaamaan :D
 
Onhan se totta että peliajasta kilpailee niin moni asia. Se legendaarinen "yksi pikanen" Dota peli illassa syö päivittäisestä peliajasta tunnin - puoltoista. Missä välissä sitä ottaa matsin Rocket Leagueta tai grindaa vähän Elden Ringiä ettei taidot ruostu? Päälle vielä joka toinen päivä uusi DAY 1 BÄNGERI joita pitäisi kans pelata kovalla tatsilla että vuokraaminen muuttuu järkeväksi.
 
No nyky nuoret ei tunnu pelaavan, kun yhtä tai kahta. Myypä siinä sitten pelejä, kun pelataan, Forttia, CS:ää tai Minecraftia.

Itse tunnen monta just tommosta 3-9 luokkalaisten, jotka pelaa oikeastaan yhtä peliä. Eivät myöskään katso mitään sarjoja/elokuvia. Jos tuo on se suunta, mihin nuoriso enenevissä mäörin menee niin aika karut tulevaisuuden näkymät viihdeteollisuudella.
Joo tuntuu ettei ole kärsivällisyyttä katsoa elokuvia tai sarjoja. Kestää liian pitkään ja jostain tiktokista saa nopeammat kiksit.
 
No onko jotenkin yllättävää että normaalit kuluttajat ei pelejä kauhesti osta kun joka tuutista pusketaan GAAS-paskaa ja Battle Passeja joilla aiheutetaan vaan fomoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 186
Viestejä
4 951 630
Jäsenet
79 608
Uusin jäsen
fuzenify

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom