PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Mulla oli vielä edellisessä asunnossa pc olkkarin nurkassa ja vieläpä töllöönkin kytkettynä. No siitä huolimatta pelailut siirtyi vaan enemmän konsoleille. Oikeastaan PS5 myötä jäi PC:llä pelaaminen lähes kokonaan.

Näinköhän kuitenkaan. Ymmärtämisestäkään en ihan varma olisi, ottaen huomioon, miten tasaisin väliajoin jankataan läpi samat asiat.

ATK:n puolelle on intohimo ollut jo pienestä asti, mutta konsoleita on taloudesta löytynyt myös, erityisesti aiempien vuosikymmenten mahtavien yksinoikeuspelien takia. Nintendo-pelien vuoksi löytyy mm. Switch ja edelleen tulee oikeastaan pelailtua Wii-pelejäkin. Tästä huolimatta vaikka kaikkia mahdollisia ratkaisuja ja lisälaitteita olen PC:n kanssa kokeillut, kuten nykyisin jo tuotannosta poistunutta Steam Linkiä, on PC:n kytkeminen telkkariin aina ollut käppyräinen kokemus.

Minua etovat kaikenlaiset "olkkariin" suunnitellut langattomat näppäimistöt kosketuslevyjen kera ja sitäkin enemmän suorastaan oksettaa edes ajatus käyttää jotain vuodetarjottimen kaltaista ratkaisua, jotta voisin sohvalta käsin käyttää näppäimistöä ja hiirtä. Mielestäni nuo eivät todellakaan kuulu olohuoneeseen ja rikkovat ajatusta siitä, että sohvalla pitäisi pystyä löhöillä vähän missä tahansa asennossa, mikä tuntuu sillä hetkellä mukavimmalta. Eli mieluummin ohjain käteen.

Ylipäänsä sohvalla pelatessa tulee usein nojattua eteenpäin, kädet ohjaimessa ja kyynärpäät tukevasti reisien päällä. Tästä tykkään, ettei konsolilla vaadi mitään erityistä, vaan laite päälle ja suoraan peliasentoon ja menoksi. PC:llä on mm. Steam Big Picture Mode, joka auttaa paljon, mutta se pitäisi ensin käynnistää ja Windowsin ohjaaminen peliohjaimella on kivuliasta. Eli virtanäppäimestä ei pääse suoraan peliin, vaan välissä on kitkaa. Puhumattakaan noista idioottimaisista launchereista.

Jos haluaisin, voisin säätää asetukset niin, että Windows käynnistyy suoraan Steamiin ja avaa Big Picture Moden ja lisäksi jokaisen hankalan pelin asetuksia on muokattu niin, että ei tule mitään erillisiä launchereita esiin, vaan pelit käynnistyvät suoraan, kuten konsolilla. Tämä tosin vaatisi sen, että miltei pyhittäisin PC:ni konsoliksi ja en näe, miksi se kannattaisi. Ennemmin lataan Moonlightin esim. Apple TV:hen ja pidän PC:tä vaikka toisessa huoneessa, jolloin sitä voi käyttää PC:näkin.

Ihan vain oma näkemys asiasta. Vihaan kaikenlaista kitkaa käyttökokemuksessa. Sen täytyisi olla paljon saumattomampaa, mitä konsolit tosiaan tarjoavat. Olkkariin ei PC kuulu, mutta erinäiset suoratoistot toimivat oikein hienosti, erityisesti jos kaikki on kiinteällä verkkokaapelilla kytketty ristiin.

Näinköhän kuitenkaan. Ymmärtämisestäkään en ihan varma olisi, ottaen huomioon, miten tasaisin väliajoin jankataan läpi samat asiat.

Nuo tommoset heitot ei vaan tuo yhtään mitään tähän lankaan. Aivan täydellisiä nollapostauksia. Sama kun sanoisi, että on mulla jääkaapissa täyslihapihvejä, mutta syön oikeastaan vaan hernekeittoa purkista... Kiva sulle.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 788
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
JakeLaine94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom