Ja sinun viestien merkitys pitää kasata useammasta viestistä syystä että? Ruvetaan kaikki kirjoittamaan sillä tavalla, että joka toisessa viestissä asia on veikkaus ja toisessa fakta.
Kunhan kirjoitetaan vaan viestit siten että se on kaikille selvää että selvennetään aiempaa viestiä, niin kyllä se mulle käy.
Kiva. Minä annoin sentään jonkun linkin pohjalle, sinulle riittää taas tämmöinen "paskaa" tason huutelu. Ei toisaalta yllättänyt. En ala laskemaan muistikaistan määriä, miettimään piirikokoja yms. Tee sinä ne laskelmat, selitä ne meille ja osoita tuo vääräksi.
Pahoittelut, kuvittelin että perustason GPU lainalaisuudet oli tiedossa.
Rautalangasta vääntäen,
1) muistikaista rajoittuu muistiohjaimien määrän ja muistipiirien tyypin mukaan.
2) muistiohjaimet on käytännössä pakko asemoida laskentapiirin laidoille, jotta signaloinnin laatu nopeilla muistipiireillä on riittävä.
* ps5:ssa ja serx:ssä kaikki laidat eivät ole täynnä muistiohjaimia, mutta niitä on laitettu kahteen kerrokseen joka ei uusilla muistipiireillä ole enää ymmärtääkseni mahdollista
3) muistiohjaimet eivät kutistu juuri ollenkaan vaikka käytettäisiin uusia hienoja valmistustekniikoita (2nm tms). Tämä on seurausta siitä että muistiohjaimet keskustelevat piirin ulkopuolisten komponenttien kanssa (ne muistipiirit) ja silloin tarvitaan enemmän virtaa ja korkeampi jännite -> isompia rakenteita piirin sisälle.
4) piirin ympärysmitta rajautuu piirin koon mukaan. Suorakaiteella voi saada vähän enemmän muistiohjaimia kuin neliskanttisella, mutta sitten piirin sisäisten vetojen osuus kasvaa kokonaispinta-alasta ja piirin sisäinen kommunikaatio hidastuu.
5) mitään ihmettä ei ole tapahtunut joka mahdollistaisi merkittävästi nopeampaa grafiikkapiiriä, ilman että sen muistikaistaa kasvatetaan ~samassa suhteessa. Muutoin se näkyisi PC GPU puolellakin.
6) edullisten muistipiirien nopeuskehitys on rullannut paikallaan melkein koko tämän genin, eikä mitään ilmaista lounasta ole tiedossa. Rajoitteena on esim. fysiikan lait signaloinnissa.
Mikä taas rajoittaa itse piirien kokoa:
1) transistorien laskennalliset kappalehinnat on pysyneet jotakuinkin samana tai jopa hieman nousseet 14nm valmistusprosessista lähtien, varmasti 7nm prosessita lähtien.
2) transistoritiheys on noussut
3) grafiikkapiirien suorituskyky ei kovin paljoa ole noussut per transistori, puuhutaan ihan mitättömistä muutoksista. Kasvaneet tehot on saatu ensisijaisesti transistorien määrää kasvattamalla, tehden entistä monimutkaisempia rakenteita.
4) uudella valmistusprosessilla jos haluaa tehdä samankokoisen piirin kuin nykyisissä konsoleissa, joissa piirin laidat on jo saturoitu muistiohjaimilla, niin sen hinta tulee olemaan
huomattavasti korkeampi.
5) jotta piirien suorituskyky merkittävästi kasvaisi, pitäisi myös muistikaistaa kasvattaa, joka vaatisi entisestään isomman piirin.
-> ei ole realistista että mihinkään "järkevään konsolihintaan" tulisi kovin nopeita uusia konsoleita. Hyvä indikaattori tulevasta on ps5pro:n hinta.
-> huhuissa pyörineet 40CU GPU:t eivät ole niin isoja, etenkään moderneilla valmistustekniikoilla, että niihin mahtuisi riittävästi muistiohjaimia jotta konsolien tehot voisivat kasvaa dramaattisesti nykyisestä, vaikka kellontaajuutta itse piirillä nostettaisiin mielivaltaisesti ( tällöin tulisi myös tehonkulutuksen kanssa ongelmia lopulta )
edit: erilaisilla cacheratkaisuilla voidaan säästää muistikaistassa, mutta niissäkin tulee sitten omat ongelmansa, etenkin jos halutaan tehdä ennemmin fyysisesti pienempi kuin suurempi piiri vrt. nykyiset konsolit. (eli pitää piirin kulut suht vastaavana vrt. nykyiset)
edit2: ja mitä tulee tohon moores law tyyppiin, niin hän heittelee ihan mitä tahansa videoihinsa klikkien toivossa. Joskus osuu oikeaan mutta suurimman osan ajasta ei. Aika harvoin myöskään perustelee/laskee että miksi joku huhu voisi pitää paikkansa.
Ei pärjää, jos ja kun uudet pelit itsessään muuttuvat pikkuhiljaa raskaammiksi pyörittää (minimiasetuksillakin) tai saavat sellaisia teknisiä vaatimuksia, jotka vain uudempi rauta täyttää. Mikäli pelinkehittäjä pakottaa vaikka säteenseurannan päälle niin yhtäkkiä muuten ihan ok 1080Ti ottaakin melkoista osumaa.
Nyt on tullu pari peliä jotka ei tolla esimerkkisi
2017 näyttiksellä pyöri enää suunnilleen nykykonsolien tasolla. Doom dark ages on yksi, mutta en muista toista. Tulevina vuosina tuo jo kahdeksan vuotta vanha näyttis tosiaan muuttuu vähitellen liian vanhaksi. Kohdassa jota lainasit puhuin 2019 tietokoneesta, tuo mitä käytit esimerkissäsi oli samalta ajalta kuin ps4pro. Kummallakohan pelit noin keskimäärin pyörii vielä paremmin?
Onhan se kaikille muutenkin täysin sama asia lyödä nyt kerralla 1500€ tiskiin kuin maksaa se summa 10v mittaisella aikajänteellä.
Niin on, siksi se 72 euroa kerralla voi nettipelaamisestakin olla monelle paljon. Jostain syystä se oli kuitenkin sinusta merkityksetön havainto, mutta
yllättäen tässä yhteydessä ei voidakkaan ajatella että pelaajalla on rahaa taskussa yli 9 euroa kerrallaan.
Tyypillinen tuotto-odotus on 7%.
Missä?

Pitääkö alkaa sijoittamaan osakkeisiin, vai onko kyseessä kenties joku rahasto? Konsolipelaamisen piti olla helppoa, niin oletan että kyseessä on jonkun pankin kiinteäkorkoinen rahasto. Oikein vielä kuluton rahasto, niin ihan aidosti kiinnostaa että kuka moista tarjoaa.
PC:llä voit mainata jotain roskacoineja ja ne voi olla mittaamattoman arvokkaita 10v kuluttua. heh. Tyypillinen tuotto-odotus 10000%.