PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Cool story bro, maksaako Dualsense tällä hetkellä 39.95€/kpl verkkiksessä? Ei.
Porukka ostanut vaikkapa 7800X3D prossuja kesällä 379€ hintaan, tarkoittaako se että sitä voidaan käyttää käypänä hintana tänä päivänä kyseiselle prossulle? Ei, koska halvin maksaa 499€.
Sillä ei ole mitään merkitystä millä hinnalla olet jotakin jostain saanut vuonna nakki ja muussi, jos sitä ei saa nykyään siihen hintaan.

VK:n hinta oli esimerkki. Toki niitä on muuallakin tämän tästä tarjouksessa. Aika monessa paikkaa näkyisi sitä paitsi olevan tällä hetkellä normihinta 69,95 € eikä 80 € ja tarjoukset sitten tietenkin erikseen. Aika normaalia minusta, että ihmiset vähän asiassa kuin asiassa katselevat hintoja eikä välittömästi osta ehdoin tahdoin sieltä mistä kalleimmalla saa. Varsinkaan kun peliohjaimessa ei ole kyse mistään välttämättömyyshyödykkeestä. Eikös me voida samaan tapaan katsella PC:lle jostain mahdollisimman kalliilla osat sen sijaan, että postaillaan jotain amerikkalaisia hintoja? Varmasti tuon "PS5 Pro Killer" -setin hinnaksikin saa helposti Suomessa vähintään 1500 euroa, kun edes vähän yrittää.

Osaatko arvioida ohjaimiesi pelitunteja? Voisi sen perusteella sitten pohtia että onko sulla uskomattoman hyvä tuuri, vai onko erittäin todennäköinen driftaus vasta edessä.

Mainitsit aiemmin että sulla olis viisi(?) ohjainta tolle. Tasaisella käytöllä ne sietäisi noin 2000 tuntia tatti-intensiivistä pelaamista ennen driftausta.

Vaikea sanoa muuta kuin, että vanhimmilla ollaan varmasti tuolla 2000 tuhannen paremmalla puolella, uudemmilla vähemmän. PS5 konsoleita on kämpässä se kaksi kappaletta ja niissä käytössä Dual Sense ohjaimia yhteensä kuusi kappaletta.

Ihmettelen nyt kuitenkin tuota heittoasi, että noita ohjaimia "joutuisi" ostamaan pari vuoteen. Jos oletuksesi on, että siinä 2000 tunnin paikkeilla alkaisi driftailla, niin pelitunteja pitäisi kertyä se 4000 eli noin 333 kuukauteen, noin 83 viikkoon ja lähes 12 päivään. Tuo ei kyllä ainakaan sellaista peruspelailua edusta. En pääse minäkään kun noin puoleen tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Sen tason "keskustelua" täällä taas näemmä käynnissä, että muutamalla käyttäjällä voisi olla peiliin katsomisen paikka, että miten sitä asiallista keskustelua nyt taas käydäänkään. Jos ei onnistu, niin älä paina sitä lähetä-nappia laisinkaan, kiitos.
 
VK:n hinta oli esimerkki. Toki niitä on muuallakin tämän tästä tarjouksessa. Aika monessa paikkaa näkyisi sitä paitsi olevan tällä hetkellä normihinta 69,95 € eikä 80 € ja tarjoukset sitten tietenkin erikseen. Aika normaalia minusta, että ihmiset vähän asiassa kuin asiassa katselevat hintoja eikä välittömästi osta ehdoin tahdoin sieltä mistä kalleimmalla saa. Varsinkaan kun peliohjaimessa ei ole kyse mistään välttämättömyyshyödykkeestä. Eikös me voida samaan tapaan katsella PC:lle jostain mahdollisimman kalliilla osat sen sijaan, että postaillaan jotain amerikkalaisia hintoja?
Amerikkalaiset hinnat on jo käsitelty monta viestiä sitten ja ketjuun tuotu hinta noille videon osille uutena Suomesta hankittuna.
Missään ei myöskään saa tuota Dualsenseä sinun maagiseen esimerkkihintaan, joten se 39.95€ voidaan tässä kohtaa jo heittää kankkulan kaivoon, kun aika surkea esimerkki oli.
 
Ihmettelen nyt kuitenkin tuota heittoasi, että noita ohjaimia "joutuisi" ostamaan pari vuoteen. Jos oletuksesi on, että siinä 2000 tunnin paikkeilla alkaisi driftailla, niin pelitunteja pitäisi kertyä se 4000 eli noin 333 kuukauteen, noin 83 viikkoon ja lähes 12 päivään. Tuo ei kyllä ainakaan sellaista peruspelailua edusta. En pääse minäkään kun noin puoleen tuosta.
Yhden ohjaimen odotettu elinikä tattien vatkaamista on 400 tuntia. Luku tulee tattien valmistajan tiedoista. Pelatessa harvoin tatteja jatkuvasti vatkataan, nopeatempoisia fps pelejä lukuunottamatta.

Viidellä ohjaimella ja taisaisella käytöllä CODia pelaillen se tarkoittaisi 2000 tuntia. (400 * 5 = 2 000)

Vaikea sanoa muuta kuin, että vanhimmilla ollaan varmasti tuolla 2000 tuhannen paremmalla puolella
Ja tuo oli se joka jo driftaa?
 
Yhden ohjaimen odotettu elinikä tattien vatkaamista on 400 tuntia. Luku tulee tattien valmistajan tiedoista. Pelatessa harvoin tatteja jatkuvasti vatkataan, nopeatempoisia fps pelejä lukuunottamatta.

Viidellä ohjaimella ja taisaisella käytöllä CODia pelaillen se tarkoittaisi 2000 tuntia. (400 * 5 = 2 000)


Ja tuo oli se joka jo driftaa?

Siis missä tuo tieto 400 tuntia on tarkalleen luettavissa ja kuka noiden tattien valmistaja ylipäätään on?

Aivan takuulla jokaisella näistä minun ohjaimista on tuon 400 tuntia helposti täynnä. Ja joo driftaava ohjain on näistä kapuloista toiseksi vanhin. En toki mitään pelitunteja kirjaile ohjainkohtaisesti, mutta kapulan ikä ja huushollin pelimäärät huomioon ottaen pidän varsin todennäköisenä, että tuossa suuruusluokassa liikutaan.
 
Siis missä tuo tieto 400 tuntia on tarkalleen luettavissa ja kuka noiden tattien valmistaja ylipäätään on?
Valmistajan (ALPS) antamasta speksistä kyseisille moduuleille. Siellä lukee ns. pyyhkäisyjen määrä mitä nuo tatin potentiometrit kestää, ennen kuin kuluvat siihen kuntoon että niihin tulee epälineaarisuutta siinä määrin että tarkkuus alkuperäiseen tarkoitukseen ei ole enää riittävä.

Tuo pyyhkäisyjen määrä mitä tuntiin tapahtuu on sit analysoitu FPS pelejä tavanomaisella tasolla pelaavan ohjainta kuvaamalla, ja laskemalla pyyhkäisyt kuvatun videomateriaalin pohjalta.

Tällä menetelmällä saadaan aikaiseksi tuo 400 tunnin luku. Jos pelit on rauhallisempia, tai pelitahti ylipäänsä hitaampaa, niin tunnit tietty kasvaa. Luonnollisesti esim. pelit jotka eivät käytä tatteja ei myöskään kuluta niitä lainkaan. Joku death stranding kans kuluttaa niitä todella hitaasti, kun tatti on lähinnä yhdessä asennossa pitkiä aikoja. Luku ei ole siis mikään "tämä pätee kaikille kaikessa käytössä", vaan se mitä noiden voi vähintään olettaa kestävän. Pyyhkäisyt tulee kuitenkin aina lopulta täyteen ja ohjain vaihtoon, tai kolvi esille.

huushollin pelimäärät huomioon ottaen pidän varsin todennäköisenä, että tuossa suuruusluokassa liikutaan.
Toi on kyllä aika kiitettävä määrä pelaamista. Neljään vuoteen 2000 (tää oli arviosi pelatuimman ohjaimen käytöstä + 400 (muilla vähintään tämä määrä lainatussa viestissä) * 5 = 4 000 tuntia pelaamista neljään vuoteen, vajaat kolme tuntia päivässä.

Kiva kuulla että pelaaminen maistuu!
 
Kyllähän sitä kertyy, kun noita tunteja kerryttää tässä kolme ihmistä. Ei siis kaikki ole omaa aikaansaannosta. Pelkkää Minecraftia on näköjään jynssätty tällä ajanjaksolla noin 1000 tuntia.
 
Yhtään pleikan ohjainta en ole kyllä saanu koskaan rikki🤔 onex ja SeriesX ohjaimet on jo serriä, mut sit 2017 ostettu boxin ohjain toimii moitteetta ja tunteja on takana paljon.
 
Mulla noita One X ohjaimia meni vaikka kuinka monta rikki, NHL:ssä se kiihdytystatti ei mennyt enää pohjaan ja alkoi driftaamaan. Saatan olla vähän kovakourainen, mutta samassa taloudessa muutkin saaneet ohjaimia rikki eli ei nuo perusohjaimet taida vaan kestää myöskään NHL:n kaltaista peliä kovin pitkään

Jos nyt laittaisin konsolin tulille, niin custom-ohjain lähtisi ostoon. Perusohjaimia testattu tarpeeksi asti.

Edit: Poistettu lainaus, luin väärin.
 
Enpä minäkään ole saanut kuin switchin ohjaimia rikki. Käyttökään ei tosin ole ollut kovin kaksista pädeillä viime aikoina, kun tulee lähinnä hiirellä tai sit dpadilla pelattua.

ps3:lla tuli pelattua aikanaan helvetisti ja ne ohjaimet on kyllä käytännössä tuhoutumattomia. Tekniikkakin oli silloin vielä kestävyyden osalta kunnossa, ergonomiasta sen sijaan voi olla montaa mieltä. :D

2017 ostettu boxin ohjain toimii moitteetta ja tunteja on takana paljon.
Joskus noissa käy hyvä tuuri ja potikat kuluu yllättävän tasaisesti. MS:n ohjaimissa on kans joku autokalibraatiojuttu joka korjaa pahimmat driftit pois, ja isohko dead zone. Noista sit seuraa muita ongelmia, ja MS:n ohjaimissa onkin sit tosta anti-drift kalibroinnista johtuva epälineaarisuus vaikka varsinainen drifti ei sen myötä ole välttämättä havaittavissa. Olis kiva jos valmistajat antais vaihtoehtoja kalibrointien sun muiden suhteen. Pleikallaki joku ehkä haluais uhrata ohjauksen tarkkuuden jotta sais driftauksen veke, etenkin jos ohjaimen takuu on jo poltettu.
ei nuo perusohjaimet taida vaan kestää myöskään NHL:n kaltaista peliä kovin pitkään.
Änärissä vaikka kuinka hellästi pelaisi tulee noita pyyhkäisyjä aika kovaa tahtia. Se että kuinka nopeasti tatteja vatkaa ei pitäisi vaikuttaa niiden kulumiseen. Muovit toki menee paskaksi ehkä helpommin, mut se on sit ihan eri asia ku driftaus.
 
Eli 2tb kovon sijaan kun olisivat panostaneet parempaan prossuun🤔
Mutta se olis vissiin taas tarvinnut jäähdytykseltä enempi=hinta olisi karannut +1000€🤷
Pron hintaan olisi saanut olla molemmat mielestäni. Edes päivitys Zen3 arkkitehtuuriin, tuskin olisi vaatinut hirveää päivitystä jäähdytykseen koska ne ei vieneet paljon ollenkaan lisävirtaa vrt Zen2.
 
Melkoinen jytky jos kaupat toteutuu. From Software on yksi kovimmista pelitiimeistä ja parhaillaan Elden Ring niittää mainetta ja kunniaa sekä rahulia.
 
Kuhan valuisi Pc:lle samalla pelit. Järki menisi, jos vain pleikalle jäisi.

Bloodbornen jättäminen Ps4:lle on saanut minut katkeroitumaan Sonya kohtaan. :D
 
Ehkä tuon kaupan pitää tapahtua että saadaan Bloodborne remake PC:lle? Hyvään kotiin siinä tapauksessa menee. From Softwaren Xbox porttaukset taitaa kyllä mennä loputtomaan limboon mutta se ei lopulta montaa pelaajaa häiritse.
 
Nyt on Ser 5 Pro konsolin suorituskyky kohdillaan...äkkiä kaikki ostohousut jalkaan ja menoksi 🤣🤣🤣

Tonnin kustantava "premium" tason pelielämys joka on tähdätty kovimmille pleikkari faneille. Huhhuh miten surullista. Se vasta olisikin mikäli tämä ei ole korjattavissa jollain päivityksellä, vaan tämä olisi jokin vika raudassa jollain muulla tapaa kuin cpu/gpu pullonkaula.
"näytön välkehtiminen" kuullostaa tosin OLED VRR flickeriltä joka esiintyy myös PC puolella.
 
Tonnin kustantava "premium" tason pelielämys joka on tähdätty kovimmille pleikkari faneille. Huhhuh miten surullista. Se vasta olisikin mikäli tämä ei ole korjattavissa jollain päivityksellä, vaan tämä olisi jokin vika raudassa jollain muulla tapaa kuin cpu/gpu pullonkaula.
"näytön välkehtiminen" kuullostaa tosin OLED VRR flickeriltä joka esiintyy myös PC puolella.
Ei liity rautaan, vaan Pro- päivityksiin. ”Välkehteminen” = ”shimmering”, joka liittyy PSSR- skaalaimen käyttöön.

AW2 ja SH2:ssa on paljon ongelmia, mutta ainakin SH2:n kohdalla Konami työstää jo asiaaa. Spider manin ja Stellar Bladen Pro-päivitykset ovat minun tietääkseni erittäin onnistuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liity rautaan, vaan Pro- päivityksiin. ”Välkehteminen” = ”shimmering”, joka liittyy PSSR- skaalaimen käyttöön.
Eli käytännössä grafiikkoja on hieman paranneltu mutta, että ne uudet asetukset saadaan pyörimään sulavasti on täytynyt ottaa käyttöön agressiivisempia ja bugisempia skaalaimia. Lopputuloksena pohjaresoluutio hieman korkeampi mutta fps kuitenkin edelleen sama, graafisilla artefakteilla höystettynä. Ja koska nähtävästi pelejä ei osata optimoida niin ei edes yritetä saavuttaa mitään korkeampaa fps lukemaa.
 
Eli käytännössä grafiikkoja on hieman paranneltu mutta, että ne uudet asetukset saadaan pyörimään sulavasti on täytynyt ottaa käyttöön agressiivisempia ja bugisempia skaalaimia. Lopputuloksena pohjaresoluutio hieman korkeampi mutta fps kuitenkin edelleen sama, graafisilla artefakteilla höystettynä. Ja koska nähtävästi pelejä ei osata optimoida niin ei edes yritetä saavuttaa mitään korkeampaa fps lukemaa.
Mene ja tiedä… PSSR:n pitäisi jo nyt olla parempi, kuin AMD:n FSR:n ja näytönohjain on suurempi, mutta silti näitä rikkinäisiä päivityksiä onnistutaan loihtimaan. Sonyn omissa peleissä on saatu ihan vakuuttavaa jälkeä, mm. Horizonit ja Stellar Blade näyttävät erittäin hyvältä Pro-päivityksineen. GT7 rullaa 4k@120 fps jo nyt, vaikka Pro-päivitystä ei ole vielä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Eli käytännössä grafiikkoja on hieman paranneltu mutta, että ne uudet asetukset saadaan pyörimään sulavasti on täytynyt ottaa käyttöön agressiivisempia ja bugisempia skaalaimia. Lopputuloksena pohjaresoluutio hieman korkeampi mutta fps kuitenkin edelleen sama, graafisilla artefakteilla höystettynä. Ja koska nähtävästi pelejä ei osata optimoida niin ei edes yritetä saavuttaa mitään korkeampaa fps lukemaa.
Boldattuun kohtaan: Pohjaresoluutio alempi mitä base PS5 versiossa (ainakin silent hill). DF:n testissä mielenkiintoinen havainto, kun poistivat pro pätsin niin pelistä hävisi kaikki artefaktat/shimmerit ja peli pyöri paremmin. Pro patch paikalleen -> Pelistä tuli ihan paska. Eli Silent hillin devarit ovat ihan tehneet pitkää päivää töissä että ovat saaneet huononnettua peliä Pro:lle. :rofl2:
 
The Callisto Protocol pyörii PS5 Pro:lla 8K30.
Eikä pyöri. Tuo on aivan varmasti skaalattu matalemmasta resoluutiosta.

4k120 on näyttikselle yhtä raskas laskea, ja ei tuossa pelissä ole moista optiota. Järkevällä pixel countilla päästään 4k40 asti, joka olis sit yhtä vaikea laskea kuin 8k10. Oletettavasti siis just ja just yli 4k:n lähtöreso 30fps joka sit skaalataan 8k kuvaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä pyöri. Tuo on aivan varmasti skaalattu matalemmasta resoluutiosta.

4k120 on näyttikselle yhtä raskas laskea, ja ei tuossa pelissä ole moista optiota. Järkevällä pixel countilla päästään 4k40 asti, joka olis sit yhtä vaikea laskea kuin 8k10. Oletettavasti siis just ja just yli 4k:n lähtöreso 30fps joka sit skaalataan 8k kuvaksi.
Siis tottakai kyse on feikki 8K. Eikai nyt konsoleilta natiivia voi odottaa kun sutturesoilla perusmallit vetelee muutenkin.
 
Siis tottakai kyse on feikki 8K. Eikai nyt konsoleilta natiivia voi odottaa kun sutturesoilla perusmallit vetelee muutenkin.
Jep. Eli ei pyöri 8k. Sama ku esittäis että series s:llä pyörii pelit 4k60 ku semmonen lukema näkyy jossain telkkarin valikossa.
 
Jep. Eli ei pyöri 8k. Sama ku esittäis että series s:llä pyörii pelit 4k60 ku semmonen lukema näkyy jossain telkkarin valikossa.
Sitten kukaan PC pelaajistakaan ei pyöritä pelejä 4k/60.
Vaikka kyllä DLSS ennen parjasin koska natiivi reso sen olla pitää mutta 4070S loppuu kyllä puhti 1440p(natiivi) resolla varsinkin jos alkaa laittamaan RT herkkuja mukaan.

Pelaan siis pelejä oikeasti 1080/60 Max/RT(DLSS Q 1440p) herkkujen kanssa.

Mutta jotain paskaa kyllä uusissa peliengineissä on ollut, surullista.
 
Sitten kukaan PC pelaajistakaan ei pyöritä pelejä 4k/60.
Vaikka DLSS jälkeen natiivi 4k pelaaminen on vähän turhaa niin kyllä sitä aina välillä kuitenkin mennään natiivinakin. Esim Horizon Forbidden West native4k ultra, ultra, ultra 70-100 fps ja päälle DLAA. On nannaa. Sama homma Returnalissa. Huikee peli ja skarppi natiivina 4k.
 
Sitten kukaan PC pelaajistakaan ei pyöritä pelejä 4k/60.
Vaikka kyllä DLSS ennen parjasin koska natiivi reso sen olla pitää mutta 4070S loppuu kyllä puhti 1440p(natiivi) resolla varsinkin jos alkaa laittamaan RT herkkuja mukaan.

Pelaan siis pelejä oikeasti 1080/60 Max/RT(DLSS Q 1440p) herkkujen kanssa.

Mutta jotain paskaa kyllä uusissa peliengineissä on ollut, surullista.
Lyötkö vastauksen lukkoon. Itse en oikeastaan välitä mistään DLSS käytöstä. Pari peliä on jossa ei ole vaihtoehtoa natiiville resolle eli joko FSR tai DLSS pakollinen, mutta tuo kertookin jotakin pelin tekijöistä.
 
Pari peliä on jossa ei ole vaihtoehtoa natiiville resolle eli joko FSR tai DLSS pakollinen, mutta tuo kertookin jotakin pelin tekijöistä.
Monet sanookin että DLSS ja FSR turvin pelintekijöistä on tullut laiskempia optimoinin suhteen.
UE5 tällä hetkellä haastava engine ja valitettavasti tuntuu että monet tulevat pelit sille tulevat.

Toivottovasti saisivat kuntoon, hienoa jälkeä saa tehtyä kun sitä demottaan mutta suorituskyky on sitten oikeassa elämässä vaikeahkoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 812
Viestejä
4 512 528
Jäsenet
74 499
Uusin jäsen
maaze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom