PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Eli jos joku muukin potkii väkeä niin mäsän suuret irtisanomiset olikin ihan ok juttu :hmm: Paitsi tietysti Sonyn 100 henkilön irtisanominen on huonoa johtamista.

Tuosta olen samaa mieltä, että harmillinen juttu jos Deus Ex tarina oli tässä. Pidin erityisen paljon viimeisimmästä pelistä ja olisi toivonut sarjan saavan vielä jatkoa.


Jospa Deus Ex:tä tehdään vihdoin se sarja tai elokuva kuten Sony on ruvennut vääntämään nuista peleistään.. :hmm:
 
Eli jos joku muukin potkii väkeä niin mäsän suuret irtisanomiset olikin ihan ok juttu :hmm: Paitsi tietysti Sonyn 100 henkilön irtisanominen on huonoa johtamista.
Ei vaan se että mäsän irtisanomiset nostetaan tikun nokkaan syystä tai toisesta. Ihan niin kuin muut yhtiö hoitaisivat asian "paremmin". Vertaillaan vaan nuppimääriä.
Eiköhän Bungiessakin vielä ovi käy tämän vuoden aikana. Destiny on syöksykierteessä viemäriin ja jos seuraava lisäri kesällä jää tavotteistaan, niin ei hyvä heilu. Siihen päälle kun Marathon floppaa, niin Bungiella varmaan aletaan naulaamaan ovia kiinni.
 
Ilmeisesti on aivan se ja sama että menettääkö 100 ihmistä elantonsa ja turvallisuuden tunteensa kuin että 1900 ihmistä kokee saman. Paska juttu. Teillä on samat prosentit.
 
Ei vaan se että mäsän irtisanomiset nostetaan tikun nokkaan syystä tai toisesta. Ihan niin kuin muut yhtiö hoitaisivat asian "paremmin". Vertaillaan vaan nuppimääriä.
Eiköhän Bungiessakin vielä ovi käy tämän vuoden aikana. Destiny on syöksykierteessä viemäriin ja jos seuraava lisäri kesällä jää tavotteistaan, niin ei hyvä heilu. Siihen päälle kun Marathon floppaa, niin Bungiella varmaan aletaan naulaamaan ovia kiinni.
Luitko viestiä jota siinä lainattiin? Ihan yhtälailla Bungien irtisanomiset "nostettiin tikun nokkaan" ja sanottiin kuinka "Sonyn johtamiskulttuuriin kuuluu heti rangaista työntekijöitä, jos tulee pienikin negatiivinen tulos".
 
Päivittäinen muistutus, että pitäkää huolta fyysisitä levyistä ja medioista yleensäkkin.
Xbox's Physical Games Departments Reportedly Affected By Microsoft Layoffs | Pure Xbox
Myös DF otti asian esille vasta. Yleistä keskustelua miten Xboxin kivijalkanäkyvyys on ollut äärimmäisen heikkoa jo muutenkin ja näyttää siltä että luovuttavat tuon julkisen näkyvyyden suhteen kokonaan.

The Beginning Of The End For Xbox Physical Media?

 
Hyvä että vihdoin päästäisiin kokonaan eroon turhaan luonnonvaroja tuhlaavista fyysisistä levyistä. Digitaalisuus on nykypäivää ja onneksi Sonykin sen jo mahdollisti PS5 julkkarissa.
 
Sony on mahdollistanut digipelit jo PS3 aikaan. Onko tuo Xboxin puolella joku uusi juttu?
Olihan Onesta jo täys digitaaliversio silloin aikanaan. Mutta nyt siis kaiketi tulossa vaan pelkät digimallit. Jotenkin uskon että Sonykin tulee tulevaisuudessa vastaavia liikkeitä tekemään.

Pointtina siis että vihdoin levyasemalliset konsolit aletaan jättää historian siiville.
 
Olihan Onesta jo täys digitaaliversio silloin aikanaan. Mutta nyt siis kaiketi tulossa vaan pelkät digimallit. Jotenkin uskon että Sonykin tulee tulevaisuudessa vastaavia liikkeitä tekemään.

Pointtina siis että vihdoin levyasemalliset konsolit aletaan jättää historian siiville.
Sekö on sinun mielestä "mahdollistamista" kun poistetaan markkinoilta laitteet joilla saa pelata omia levypelejä? Kaikin tavoin ne ihmiset selittelee tuota...

"Mahdollistaminen". Pitää ottaa käyttöön.
 
Sekö on sinun mielestä "mahdollistamista" kun poistetaan markkinoilta laitteet joilla saa pelata omia levypelejä? Kaikin tavoin ne ihmiset selittelee tuota...

"Mahdollistaminen". Pitää ottaa käyttöön.
No juu, mutta mielestäni vaan hyvä suuntaus että päästään turhista fyysisistä medioista eroon. Kuuluvat historiaan. Moni on varmasti eri mieltä, ja se on ok.
 
No juu, mutta mielestäni vaan hyvä suuntaus että päästään turhista fyysisistä medioista eroon. Kuuluvat historiaan. Moni on varmasti eri mieltä, ja se on ok.
Se on hyvä suuntaus että levyistä päästäisiin eroon.

Se miten se tehdään on vain äärimmäisen huolestuttavaa. Roskiin menee myös pelien säilyvyys, pelaaminen missä haluaa, miten haluaa, pelin omistaminen. Sama homma leffa/sarja striimauksessa. Disney kun teki päätöksen että tiettyjä sarjoja ei enää katsota koska ne ei ollut "bängereitä" niin deletoivat vain kylmästi contentin pois tästä maailmasta eikä kukaan enää koskaan pysty niitä poistettujka sarjoja/ohjelmia katsomaan ikinä.

Harmi... ihmiset vielä juhlii että asiat menee nuin, ja se harmittaa.
 
Eiköhän jokainen konsolivalmistaja unelmoi tilanteesta, jossa kaikki ostot menevät oman kauppapaikan läpi. Ja siihen suuntaan on tulevaisuus menossa. Yllättyisin jos seuraavissa konsoleissa enää edes on levyasemaa. Lisävarusteena sitten erikseen niille jotka vanhoja levypelejä haluavat pelata. Kauppojen hyllylle pahvikortteja joissa on latauskoodit.
Nintendo säilyttää varmaan fyysiset pelit vielä pitkään, mutta Sony ja MS siirtyvät pikkuhiljaa pois fyysisestä mediasta.
 
Kuluttajan näkökulmasta suurin ongelmahan tuossa "digital only" meiningissä on, että jos haluaa ostaa pelinsä 100% laillisesti, niin vaihtoehtoja on tasan yksi ja se on se virallinen kauppapaikka, missä hinta sitten voi olla monopolille tyypillisesti korkea. Nythän tilanne on vielä se, että useista julkaisuista saa levyversion haltuun huomattavasti edullisemmin kuin mitä digi maksaa. Hyvä esimerkki on viime viikolla ilmestynyt Tekken 8, minkä hain julkkarissa Gigantista hintaa 49,90 € ja diginä sama peruspeli maksoi ja maksaa edelleen 79,90 €. Mieluummin olisin tuonkin kyllä diginä ostanut, mutta 30 € on kuitenkin rahaa, niin kävin levyn. Lisäksi hutiostoksista tai esim. kerran läpipelattavista peleistä ei pääse enää rahaa vastaan eroon. Jännä nähdä, että mitä pelimyynnin kokonaismäärälle tulee tapahtumaan.

Sitten on tietysti muitakin seikkoja, kuten se, että joillekin firmoille tulee ainakin osa kassavirrasta pelimyynnistä. Jatkossa se tulee kutistumaan huomattavasti ja jokunen pelikauppa tulee varmasti kaatumaan, kun pelkällä raudan myynnillä ja käytetyillä retropeleillä ei mahda pärjätä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni Microsoft yritti samaa Xbox 360 kanssa, mutta Walmart ilmoitti, että jos heille ei tule pelejä hyllyihin ei tule konsoleitakaan ja MS joutui perääntymään. Ovatkohan isot tavarataloketjut nyt valmiita hyväksymään fyysisten pelien myynnistä luopumisen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni Microsoft yritti samaan Xbox 360 kanssa, mutta Walmart ilmoitti, että jos heille ei tule pelejä hyllyihin ei tule konsoleitakaan ja MS joutui perääntymään. Ovatkohan isot tavarataloketjut nyt valmiita hyväksymään fyysisten pelien myynnistä luopumisen.

Voi olla, että tilanne on nyt muuttunut, kun aikaa on kulunut. Kyllähän useista kaupoista on kadonnut kokonaan muun muassa levy- ja elokuvaosastot, ja sielläkin, missä niitä vielä on, on koko tietenkin kutistunut huomattavasti.
 
Microsoftin koko tulevaisuus on GamePassin varassa että sinällään eivät varmasti edes halua että ihmiset ostaa pelejä mistään. Ne CoDin pelaajatkin ovat loppujen lopuksi hyödyttömiä jos ostavat vain kerran pelin. Olisi parempi jos subaisivat GP:tä 10e/kk ja pelaisivat "ilmaiseksi" CoDia. (Mitä nyt 120e/vuosi sitten mutta "onhan siellä vaikka mitä muita pelejä kaupan päälle niin kannattaa maksaa").
 
Ovatkohan isot tavarataloketjut nyt valmiita hyväksymään fyysisten pelien myynnistä luopumisen.
Ainakin Jenkeissä on Best Buy lopettelemassa jo DVD- ja Bluray-elokuvien myyntiä. Musiikki levyjen myynnin lopettivat jo 2018. Pelit on varmasti seuraavana tulilinjalla.

Microsoftin koko tulevaisuus on GamePassin varassa että sinällään eivät varmasti edes halua että ihmiset ostaa pelejä mistään. Ne CoDin pelaajatkin ovat loppujen lopuksi hyödyttömiä jos ostavat vain kerran pelin. Olisi parempi jos subaisivat GP:tä 10e/kk ja pelaisivat "ilmaiseksi" CoDia. (Mitä nyt 120e/vuosi sitten mutta "onhan siellä vaikka mitä muita pelejä kaupan päälle niin kannattaa maksaa").
Miksi eivät haluaisi että ostavat esimerkiksi omasta storesta? Eivätkä ne yhden pelin ihmeetkään hyödyttömiä ole, uusin Codi 79€ ja siihen päälle pari season passia niin ollaan jo lähellä GP:n vuosihintaa. Yksi harhaostos vaikkapa änäri niin menee yli niin että heilahtaa.
Tuli muuten pitkästä aikaa ostettua ihan oikea peli vaikka game passia subaankin ja pelikin sinne todennäköisesti jossain vaiheessa ilmaantuu. Like a dragon: Infinite wealth, aivan loistava 6/5 joka pennin arvoinen ja päälle mielihyvä Microsoftin tukemisesta.
 
Microsoftin koko tulevaisuus on GamePassin varassa että sinällään eivät varmasti edes halua että ihmiset ostaa pelejä mistään. Ne CoDin pelaajatkin ovat loppujen lopuksi hyödyttömiä jos ostavat vain kerran pelin. Olisi parempi jos subaisivat GP:tä 10e/kk ja pelaisivat "ilmaiseksi" CoDia. (Mitä nyt 120e/vuosi sitten mutta "onhan siellä vaikka mitä muita pelejä kaupan päälle niin kannattaa maksaa").
Tuon näen itsekin mäsällä olevan taustalla. Pelibisneksessä on kaikki paukut nyt Game Passissa kun konsolipuolella ei pystytä kilpailemaan. Kasvun edellytykset ovat vain ohuet jos muu ajetaan alas.
 
Hyvä että vihdoin päästäisiin kokonaan eroon turhaan luonnonvaroja tuhlaavista fyysisistä levyistä. Digitaalisuus on nykypäivää ja onneksi Sonykin sen jo mahdollisti PS5 julkkarissa.
Tää on aika mielenkiintoinen sinänsä koska erittäin suurella todennäiköisyydella ne serveri farmit jotka hostaa noita on paljon pahempi ympäristölle kuin mitä blu-ray levyt.
Mieti se energia mitä vaaditaan pyörittämään niitä kaikkia servereitä ja mieti se hukka SER jäte mitä sieltä tulee ulos päivittäin kun kiintolevyt tai prosessorit hajoilee.
Itse jos en saa ostettua fyysistä peliä niin en kyllä sitten osta ollenkaan. :cigar:
 
Tää on aika mielenkiintoinen sinänsä koska erittäin suurella todennäiköisyydella ne serveri farmit jotka hostaa noita on paljon pahempi ympäristölle kuin mitä blu-ray levyt.
Mieti se energia mitä vaaditaan pyörittämään niitä kaikkia servereitä ja mieti se hukka SER jäte mitä sieltä tulee ulos päivittäin kun kiintolevyt tai prosessorit hajoilee.
Poissa silmistä. Poissa mielestä. Päälle kivasti selitellään itselle vihreänä siirtymänä niin soppa on valmis. Hyvä että joku näkee asian todellisenkin laidan.
 
Tää on aika mielenkiintoinen sinänsä koska erittäin suurella todennäiköisyydella ne serveri farmit jotka hostaa noita on paljon pahempi ympäristölle kuin mitä blu-ray levyt.
Mieti se energia mitä vaaditaan pyörittämään niitä kaikkia servereitä ja mieti se hukka SER jäte mitä sieltä tulee ulos päivittäin kun kiintolevyt tai prosessorit hajoilee.
Itse jos en saa ostettua fyysistä peliä niin en kyllä sitten osta ollenkaan. :cigar:
Voi olla noinkin. En tiedä tarkkoja speksejä kummankaan asian puolesta joten paha sanoa. Summa summarum en silti jää itkemään fyysisten medioiden perään.
 
Mitä enemmän heittäydymme streamatun ja ladattavan median syliin sitä enemmän annamme studioiden päättää mitä milloinkin katsomme, pelaamme ja kuuntelemme. Nykyään on jo valitettavan yleistä, että jossain news feedissä tulee vastaan jokun info "katso äkkiä, tämä ja tämä elokuva/sarja poistuvat suoratoistosta". Sama tullee vastaan jatkossa myös pelimaailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän heittäydymme streamatun ja ladattavan median syliin sitä enemmän annamme studioiden päättää mitä katsomme, pelaamme ja kuuntelemme.
Hyvin sanottu. Tuo menee siihen suuntaan, että kuluttajalla entistä vähemmän ja vähemmän kontrollia. Ei yksinkertaisesti ole hyvä asia mitenkään päin katsottuna. Ollaan jo nyt huonossa jamassa kun kehittäjät ei osaa mitään niin siellä levyllä on näiden tripla A pierujen tapauksessa pelkkä pieni tiedosto johon sitten lataat sen 100 gigan day1 päivityksen. Onneksi kuitenkin moni osaaja vielä laittaa toimivan pelin levylle ja voi pelata täysin offline tilassa niitä.
Sen lisäksi että on ihan täyttä urpoilua edes miettiä fyysisen median poistamista, se tulee lisäämään myös piratismia. Moni konsolipelaaja siirtyy PC:lle ja alkaa warettamaan pelinsä koska se on ainut tapa omistaa se peli ilman että se on DRM helvettien takana sun kovalevyllä. Ellei sitten ala modaamaan konsoleita. Taitaa kuitenkin olla tuo homma viritetty jo niin vaikeaksi että tuskin onnistuu.
 
Poissa silmistä. Poissa mielestä. Päälle kivasti selitellään itselle vihreänä siirtymänä niin soppa on valmis. Hyvä että joku näkee asian todellisenkin laidan.
Todellakin. Jos mietitään ääritilanteita vaikka leffoissa ja sarjoissa. Jos ajatellaan että streamauspalveluita ei olisi, ja kaikki olisi fyysisinä kopioina, niin mieti mikä tajuton määrä sähköä säästyisi kun ei tarvittaisi järjettömiä serverifarmeja, kuinka paljon dataliikenne netissä pienenisi jolloin sielläkin säästyy sekä laitteistossa että varsinkin sähkönkulutuksessa. Ja kaiken kukkuraksi jokainen katselukerta vie valtavan määrän energiaa serveriltä, netti-infrassa, jne, kun se streami pystytetään sinne vain sinun katseluasi varten. Fyysistä kopiota voi katsoa vaikka kuinka monta kertaa pelkän soittimen sähkönkulutuksella.

Peleissä tilanne ei ole ihan yhtä paha mutta silti. Fyysisistä peleistä jää lisäksi rahaa Suomeen. Hinnasta riittää siivu maahantuojalle, kuljetusyritykselle, jälleenmyyjälle. Eli se myös työllistää Suomessa. Ja silti lopullinen hinta jää monesti halvemmaksi kuin jälleenmyyntikelvoton digikopio. Vaikea nähdä että fyysisten pelien poistuminen olisi millään mittakaavalla hyvä asia.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.

Kysehän on mahdollisesti siitä, että ehkä valtaosalle varsinkaan nuorempaa jengiä ei tule enää mieleenkään lähteä jonnekin kauppaan hakemaan fyysistä kopiota. Jos pelejä vieläpä ostaa vaikka sen yhden tai kaksi vuodessa, niin kuin moni ostaa, niin eihän sillä parilla kympillä ole niin väliä. Asia on sitten eri itseni kaltaisten kuluttajien kohdalla, kun pelejä tulee ostettua kaikkiaan varmaan muutama kymmentä vuodessa. Ilmeisen hyvin ne (digi)pelit noillakin hinnoilla myy, kun tarvetta leikkauksiin ei näytä olevan. Se pitää toki sanoa, että digipeleilläkin se hinta sitten jossain vaiheessa tasaantuu ja yleensä menee lopulta sitä fyysistä versiota halvemmaksi, kun se päätyy digitaalisena aleen, mitä Steamissa ja konsolien palveluissa on tämän tästä, tai sitten se päätyy osaksi jotain PS+:n, GamePassin ym. pelivalikoimaa. Eli oikeastaan se nurinkurinen hinnoittelu on monesti voimassa julkaisussa ja jonkin aikaa sen jälkeen.

Sellainen olisi kyllä hienoa, että jos digitaalisillekin peleille saataisiin noiden kauppojen (Steam, PSStore ym.) yhteyteen joku käyttäjien välinen kauppapaikka, missä kyseisestä palvelusta laillisesti ostettua digitaalista sisältöä (siis niitä pelejä) voisi myydä käyttäjältä toiselle ja kauppa toki ottaisi pienen siivun välistä. Sillä päästäisiin eroon esim. siitä, että hutiostokset jää kirjastoon pelaamattomina pölyttymään.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
Eiköhän se johdu siitä että kun konsolit ovat valmistajan oma "walled garden" ja vaihtoehtoja ei ole. Konsolivalmistajat voivat itse lisätä palvelussa millaiset tahansa katteet valmistajan/tuottajan omakustannehinnan ja voittojen päälle. Jos hinnat on liian kovia ja et halua maksaa niin sitten et pelaa.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
AAA pelien budjetit on nousee vuosi vuodelta, niin ei se yllätä että hintojakin halutaan nostaa.

PC puolen harmaan alueen avainkaupat perustuu osittain rikollisuuteen, eli maksetaan avaimet varastetuilla luottokorteilla ja osittain siihen että ostetaan avaimia halvalla maista joissa on halvemmat hinnat. Kuten yllä sanottiin, suljettu konsolisysteemi estää tämän.
 
AAA pelien budjetit on nousee vuosi vuodelta, niin ei se yllätä että hintojakin halutaan nostaa.

PC puolen harmaan alueen avainkaupat perustuu osittain rikollisuuteen, eli maksetaan avaimet varastetuilla luottokorteilla ja osittain siihen että ostetaan avaimia halvalla maista joissa on halvemmat hinnat. Kuten yllä sanottiin, suljettu konsolisysteemi estää tämän.
Toki, mutta ei tuo selitä miksi digin ja fyysisen hintaero konsoliplattareilla on niin suuri.

Edit: Jaa oli aiempikin porakoneen vastaus, mutta joo niinhän se on. Kipuraja saattaa vaan normitallaajilla tulla vastaan kun alkaa 100e läheneen.
 
Toki, mutta ei tuo selitä miksi digin ja fyysisen hintaero konsoliplattareilla on niin suuri.

Edit: Jaa oli aiempikin porakoneen vastaus, mutta joo niinhän se on. Kipuraja saattaa vaan normitallaajilla tulla vastaan kun alkaa 100e läheneen.
Tietenkin voi odotella pelien hintojen halpenemista. Luulisi, että tällainen saattaisi johtaa siihen, että konsoli ostetaan vasta esim. vuoden jälkeen sen julkaisusta, kun halventuneita pelejä on saatavilla.
 
Eihän tuohon hintatasoon varmasti voi vaikuttaa kuin lompakollaan äänestämällä mutta niin kauan kuin suuri massa määkii ja ostaa mitä vain millä vain hinnalla niin hinnat vain jatkavat nousuaan.
 
Pelithän on tosiaan aika hinnakkaita, mutta ei tämä mikään uusi ilmiö ole. Ne, jotka on eläneet niin kauan, että pelaili jotain jo 90-luvulla, muistaa, mitä esim. Snessin ja Sega Mega Driven pelit maksoi. Suosituilla peleillä hinta saattoi olla 400-600 markkaa ja jos en ihan väärin muista, niin kallein mikä vastaan tuli oli Street Fighter Alpha 2 Snessille, mikä komeili Prisman hyllyssä hintaan 699 markkaa. Eli euroihin, kun kääntelee, niin saatettiin kieppua jopa siellä satasen pinnassa ja noin muutoinhan rahan arvo oli ihan eri, eli pelit oli suhteessa ihan törkeän kalliita. Ei ihme, että porukat ei ihan jatkuvasti niitä ollut ostamassa.

Sittemmin hinnat tuli tässä tämän vuosituhannen aikana alaspäin, mutta nyt on lähtenyt käyrä taas ylös. Tietysti kannattaa muistaa, että ns. törkyhintaisia ovat isot nimikkeet ja vastapainona naurettavan halpaa ja tai jopa ilmaista tavaraa on tarjolla enemmän kuin ehtii pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Jos AAA-peli on maksanut vaikka vuonna 2015 sen 69,90€, niin rahan arvon laskurin mukaan vuonna 2023 se vastaa 84,20€. Ei jos se AAA-peli nyt maksaa sen kuuluisan kympin enemmän eli 79,90€, niin rahan arvossa sen hinta on alentunut yli -5%.

Tätä juuri tarkoitan, että ei ne hinnat nyt sinällään juuri ole edes nousseet, kun ottaa huomioon yleisen hintakehityksen. Monien peruselintarvikkeiden hinnat on voineet nousta prosentuaalisesti huomattavasti enemmän, ja niitä sentään on enemmän tai vähemmän pakko ostaa lähes päivittäin, toisin kuin pelejä.

Vuoden 1995 paikkeilla 500-600 mk maksaneet pelit näyttävät olevan tämän päivän rahassa rapsakat noin 140 - 170 euroa.
 
Nuo AAA pelit oli vielä pari vuotta sitten yleensä max 60e, nyt näyttää olevan normi isommille julkaisuille 70e, saa nähdä nouseeko vielä. Toisaalta tarjontaa on valtavasti enemmän ja monia hyviä vanhempia pelejä, joita ei ole tullut pelattua saa hyvin halvalla. Kyllä tuo 70e alkaa olla siinä kipurajalla. Kuten todettua kustannukset on nousseet ja ruokaan ja muihin menoihin menee vain enemmän.
 
Pelien hinnan nousu olisi OK ellei pelejä julkaistaisi rahastusmielessä osina, tyyliin saat nyt osat ja sitten myöhemmin ostele season passista loput pelistä. Eipä taida kovin monta nykyajan tripla A tason peliä olla että siinä ei olisi jotain season pass syöpää tai day1 deluxe editioneita jossa saa jotain kosmeettisia tekstuureita tai boostereita jotka pitäis olla jo pelissä oletuksena.
Samalla kun tekniikka kehittyy ja pelien tekeminen entistä helpompaa sekä vanhojen assettien kierrätystä, en voi mitenkään niellä näitä selittelyjä miten massipäälliköille pitäisi maksaa vielä enemmän. Pelistudioiden johdolla miljoona boonukset palkassa, joopajoo tarttis lisää rahaa :lol:
Näyttäkää ne kustannukset ja mihin kaikkeen sitä rahaa tuutataan. Jos jotain, niin noide pelien hintojen pitäis olla paljon pienemmät. Ei noita kukaan täysjärkine uutena ostelekkaan, mielummin reilu vuoden päästä hinnan tippuessaan pariinkymppiin johon mennessä on tullut kaikki tarvittavat päivityksetkin. Julkasussa kun ovat usein erittäin bugisia ja toimivuus vaakalaudalla.
 
Ei noita kukaan täysjärkine uutena ostelekkaan, mielummin reilu vuoden päästä hinnan tippuessaan pariinkymppiin johon mennessä on tullut kaikki tarvittavat päivityksetkin. Julkasussa kun ovat usein erittäin bugisia ja toimivuus vaakalaudalla.
Tuli tästä jotenkin mieleen kun katselin noita steamin vuoden 2023 peli äänestyksen vaihtoehtoja,en ollut pelannut yhtään 23 vuonna julkaistuja pelejä eli ainakin oma pelaaminen varsinkin kaikkien yksinpelien osalta laahaa sen vuoden jäljessä ainakin yksinpelien osalta, joitain mininpelejä hankin melko tuoreeltaan jos uskon niiden olevan itselle pitkäikäisiä.
 
Mielenkiintoisia aikoja eletään.



Microsoft on tosisaaan siirtymässä 3rd party julkaisijaksi tuoden jatkossa entistäkin enemmän pelejä kilpaileville alustoille.
 
Eihän tuohon hintatasoon varmasti voi vaikuttaa kuin lompakollaan äänestämällä mutta niin kauan kuin suuri massa määkii ja ostaa mitä vain millä vain hinnalla niin hinnat vain jatkavat nousuaan.
Niin tai sitten ostaa fyysisiä. Sitähän se lompakolla äänestäminen tässä tapauksessa on.

Minua ei siis pelien hinnat sinällään harmita, mutta mieluusti ostaisin myös konsolille kaiken diginä, mikäli hinnat olisi edes likimain samat mitä fyysisellä kopiolla. Mutta jostain syystä se +20-30€ siihen aina ilmestyy jos Gigulissa on vaikka 49e. Prosenteissa aika paljon.

Nykyään kyllä tulee paljon myös lainailtua, koska ei ehdi tai ole niin kiire pelaamaan etenkään jotain tarinavetoisia yksäreitä. Kaveriporukassa kiertää levy 3-4 henkilölle ja palaa sitten omistajalle jos takaisin haluaa. Ja yksi kaveri lisäksi ostaa about kaikki julkaisut ja nimenomaan fyysisiä. Suuri osa peleistä maksaa siis nolla euroa, joten en sinällään valita. Jos digi maksaisi edes saman 45-50€ saattaisin niitäkin ostella enemmän. Se perus 79e on aivan liikaa varsinkin kerran läpi ja unohda -tyylisistä julkaisuista.
 
Muuttuiskohan mielipide pelistä jos se tosiaan tulis pleikalle :rofl:
Tuskin se muuttaa kenenkään mielipidettä suuntaan tai toiseenkaan. Melko tympeältä peli näyttää ainakin omaan silmään, alustasta huolimatta. +Lukittu 30 fps konsoleilla… :sick:
 
Viimeksi muokattu:
Eikö mäsällä pelibisnekset kukoista kun kilpailijoilta pois lukittuja pelejä halutaan sittenkin tuoda niille kuten Starfield ja tuleva Indiana Jones? Muistelen tässä ketjussa eräiden hehkuttaneen kovasti Starfieldin pelaajamääriä. Ei taida se euron kokeilijakaarti olla riittävästi rahaa tuova joukko.
 
Melko kaaottista on Microsoftin pelipuolella jos nämä huhut realisoituu. Spencerin internal memot esimerkkinä kun teki executive orderin ettei bethesda pelejä IKINÄ nähdä enää PS alustalla. Nyt olisikin koko homma päälaellaan. En tiedä, vaikea uskoa että nuin levällään olisi vaikkakin MS:n siirtyminen 3rd party kuoroon on järkevä liikku.
 
Isommatkin sivustot alkaneet uutisoimaan tuosta Microsoftin 3rd party strategiasta.

Toisaalta uskon että tuskin tästä tulee niin radikaalia mitä monet luulevat.

Microsoft ei ainakaan ole konsolibisneksestä lähdössä mihinkään, se on varmaa.
 
Melko kaaottista on Microsoftin pelipuolella jos nämä huhut realisoituu. Spencerin internal memot esimerkkinä kun teki executive orderin ettei bethesda pelejä IKINÄ nähdä enää PS alustalla. Nyt olisikin koko homma päälaellaan. En tiedä, vaikea uskoa että nuin levällään olisi vaikkakin MS:n siirtyminen 3rd party kuoroon on järkevä liikku.
Ehkä siellä on herätty siihen että jos peliä halutaan myydä isolle massalle niin PS5 versio on hyvä olla. Siellä se iso massa on. Varsinkin jos peli ei GamePass tilaajamäärässä näy tarpeeksi paljon, eli sillä ei saada lisää rahaa pelaajilta vaan entiset tilaajat pelaa sen "kaupan päälle" day1. Sen lisäksi jos peliä myytäisiin kappalehinnalla PS5 pelaajille täyteen hintaan niin olisihan se aika paljon enemmän profittia.
 
Eikö mäsällä pelibisnekset kukoista kun kilpailijoilta pois lukittuja pelejä halutaan sittenkin tuoda niille kuten Starfield ja tuleva Indiana Jones? Muistelen tässä ketjussa eräiden hehkuttaneen kovasti Starfieldin pelaajamääriä. Ei taida se euron kokeilijakaarti olla riittävästi rahaa tuova joukko.
Taidettiin Microsoftin suunnalla säikähtää, kun Game Passilla oli ne samat 25 miljoonaa tilaajaa 80 käytetyn miljardin ja "vuosikymmenen isoimman RPG-peli" Starfieldin jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 939
Viestejä
4 754 008
Jäsenet
77 400
Uusin jäsen
reisq22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom