PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tää on aika mielenkiintoinen sinänsä koska erittäin suurella todennäiköisyydella ne serveri farmit jotka hostaa noita on paljon pahempi ympäristölle kuin mitä blu-ray levyt.
Mieti se energia mitä vaaditaan pyörittämään niitä kaikkia servereitä ja mieti se hukka SER jäte mitä sieltä tulee ulos päivittäin kun kiintolevyt tai prosessorit hajoilee.
Itse jos en saa ostettua fyysistä peliä niin en kyllä sitten osta ollenkaan. :cigar:
Voi olla noinkin. En tiedä tarkkoja speksejä kummankaan asian puolesta joten paha sanoa. Summa summarum en silti jää itkemään fyysisten medioiden perään.
 
Mitä enemmän heittäydymme streamatun ja ladattavan median syliin sitä enemmän annamme studioiden päättää mitä milloinkin katsomme, pelaamme ja kuuntelemme. Nykyään on jo valitettavan yleistä, että jossain news feedissä tulee vastaan jokun info "katso äkkiä, tämä ja tämä elokuva/sarja poistuvat suoratoistosta". Sama tullee vastaan jatkossa myös pelimaailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän heittäydymme streamatun ja ladattavan median syliin sitä enemmän annamme studioiden päättää mitä katsomme, pelaamme ja kuuntelemme.
Hyvin sanottu. Tuo menee siihen suuntaan, että kuluttajalla entistä vähemmän ja vähemmän kontrollia. Ei yksinkertaisesti ole hyvä asia mitenkään päin katsottuna. Ollaan jo nyt huonossa jamassa kun kehittäjät ei osaa mitään niin siellä levyllä on näiden tripla A pierujen tapauksessa pelkkä pieni tiedosto johon sitten lataat sen 100 gigan day1 päivityksen. Onneksi kuitenkin moni osaaja vielä laittaa toimivan pelin levylle ja voi pelata täysin offline tilassa niitä.
Sen lisäksi että on ihan täyttä urpoilua edes miettiä fyysisen median poistamista, se tulee lisäämään myös piratismia. Moni konsolipelaaja siirtyy PC:lle ja alkaa warettamaan pelinsä koska se on ainut tapa omistaa se peli ilman että se on DRM helvettien takana sun kovalevyllä. Ellei sitten ala modaamaan konsoleita. Taitaa kuitenkin olla tuo homma viritetty jo niin vaikeaksi että tuskin onnistuu.
 
Poissa silmistä. Poissa mielestä. Päälle kivasti selitellään itselle vihreänä siirtymänä niin soppa on valmis. Hyvä että joku näkee asian todellisenkin laidan.
Todellakin. Jos mietitään ääritilanteita vaikka leffoissa ja sarjoissa. Jos ajatellaan että streamauspalveluita ei olisi, ja kaikki olisi fyysisinä kopioina, niin mieti mikä tajuton määrä sähköä säästyisi kun ei tarvittaisi järjettömiä serverifarmeja, kuinka paljon dataliikenne netissä pienenisi jolloin sielläkin säästyy sekä laitteistossa että varsinkin sähkönkulutuksessa. Ja kaiken kukkuraksi jokainen katselukerta vie valtavan määrän energiaa serveriltä, netti-infrassa, jne, kun se streami pystytetään sinne vain sinun katseluasi varten. Fyysistä kopiota voi katsoa vaikka kuinka monta kertaa pelkän soittimen sähkönkulutuksella.

Peleissä tilanne ei ole ihan yhtä paha mutta silti. Fyysisistä peleistä jää lisäksi rahaa Suomeen. Hinnasta riittää siivu maahantuojalle, kuljetusyritykselle, jälleenmyyjälle. Eli se myös työllistää Suomessa. Ja silti lopullinen hinta jää monesti halvemmaksi kuin jälleenmyyntikelvoton digikopio. Vaikea nähdä että fyysisten pelien poistuminen olisi millään mittakaavalla hyvä asia.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.

Kysehän on mahdollisesti siitä, että ehkä valtaosalle varsinkaan nuorempaa jengiä ei tule enää mieleenkään lähteä jonnekin kauppaan hakemaan fyysistä kopiota. Jos pelejä vieläpä ostaa vaikka sen yhden tai kaksi vuodessa, niin kuin moni ostaa, niin eihän sillä parilla kympillä ole niin väliä. Asia on sitten eri itseni kaltaisten kuluttajien kohdalla, kun pelejä tulee ostettua kaikkiaan varmaan muutama kymmentä vuodessa. Ilmeisen hyvin ne (digi)pelit noillakin hinnoilla myy, kun tarvetta leikkauksiin ei näytä olevan. Se pitää toki sanoa, että digipeleilläkin se hinta sitten jossain vaiheessa tasaantuu ja yleensä menee lopulta sitä fyysistä versiota halvemmaksi, kun se päätyy digitaalisena aleen, mitä Steamissa ja konsolien palveluissa on tämän tästä, tai sitten se päätyy osaksi jotain PS+:n, GamePassin ym. pelivalikoimaa. Eli oikeastaan se nurinkurinen hinnoittelu on monesti voimassa julkaisussa ja jonkin aikaa sen jälkeen.

Sellainen olisi kyllä hienoa, että jos digitaalisillekin peleille saataisiin noiden kauppojen (Steam, PSStore ym.) yhteyteen joku käyttäjien välinen kauppapaikka, missä kyseisestä palvelusta laillisesti ostettua digitaalista sisältöä (siis niitä pelejä) voisi myydä käyttäjältä toiselle ja kauppa toki ottaisi pienen siivun välistä. Sillä päästäisiin eroon esim. siitä, että hutiostokset jää kirjastoon pelaamattomina pölyttymään.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
Eiköhän se johdu siitä että kun konsolit ovat valmistajan oma "walled garden" ja vaihtoehtoja ei ole. Konsolivalmistajat voivat itse lisätä palvelussa millaiset tahansa katteet valmistajan/tuottajan omakustannehinnan ja voittojen päälle. Jos hinnat on liian kovia ja et halua maksaa niin sitten et pelaa.
 
En kyllä vieläkään ymmärrä, että jos konsolivalmistajien tavoite on siirtyä digitaalisiin peleihin, miten kummassa niiden hinnat on niin korkeita?

Joku heittikin esimerkin että julkaisussa saa pyöristettynä 49e ja digiversio maksaa 79e. Jälkimmäinen on vain dataa jossain palvelimen nurkalla ja fyysisessä on kaikki kustannukset levyn valmistamisesta kotelotaiteeseen ja kuskaaminen kauppojen hyllyille ja lisäksi jää se lainaaminen/eteenpäin myyminen mistä ei saa valmistaja senttiäkään.

Minkä ihmeen takia noi hinnat on vieläkin noin päin? Vai onko niitä ~80e digistä maksavia - syystä tai toisesta - tosiaan niin paljon että hintoja ei kannata laskea, vaan pitää tämä malli tällaisena mitä se on. Eikö niitä menisi kaupaksi paljon enemmän jos hinnat olis edes samat mitä levypeleillä tai peräti vähän halvemmat?

Tätä tullut kyllä mietittyä jo pitkään. Mutta silloin kun digipelit alkoi yleistyyn konsoleilla ajattelin että se uutuus niissä maksaa ja se ettei tarvi levyjä vaihdella tai roudata niitä mukana. Mutta tuntuu että niiden hinnat on viime vuosina vaan nousseet.

Samaan aikaan PC-puolella noita avaimia voi uuteenkin peliin löytää 15-20 eurolla.

En vaan tajua tätä yhtälöä tässä.
AAA pelien budjetit on nousee vuosi vuodelta, niin ei se yllätä että hintojakin halutaan nostaa.

PC puolen harmaan alueen avainkaupat perustuu osittain rikollisuuteen, eli maksetaan avaimet varastetuilla luottokorteilla ja osittain siihen että ostetaan avaimia halvalla maista joissa on halvemmat hinnat. Kuten yllä sanottiin, suljettu konsolisysteemi estää tämän.
 
AAA pelien budjetit on nousee vuosi vuodelta, niin ei se yllätä että hintojakin halutaan nostaa.

PC puolen harmaan alueen avainkaupat perustuu osittain rikollisuuteen, eli maksetaan avaimet varastetuilla luottokorteilla ja osittain siihen että ostetaan avaimia halvalla maista joissa on halvemmat hinnat. Kuten yllä sanottiin, suljettu konsolisysteemi estää tämän.
Toki, mutta ei tuo selitä miksi digin ja fyysisen hintaero konsoliplattareilla on niin suuri.

Edit: Jaa oli aiempikin porakoneen vastaus, mutta joo niinhän se on. Kipuraja saattaa vaan normitallaajilla tulla vastaan kun alkaa 100e läheneen.
 
Toki, mutta ei tuo selitä miksi digin ja fyysisen hintaero konsoliplattareilla on niin suuri.

Edit: Jaa oli aiempikin porakoneen vastaus, mutta joo niinhän se on. Kipuraja saattaa vaan normitallaajilla tulla vastaan kun alkaa 100e läheneen.
Tietenkin voi odotella pelien hintojen halpenemista. Luulisi, että tällainen saattaisi johtaa siihen, että konsoli ostetaan vasta esim. vuoden jälkeen sen julkaisusta, kun halventuneita pelejä on saatavilla.
 
Eihän tuohon hintatasoon varmasti voi vaikuttaa kuin lompakollaan äänestämällä mutta niin kauan kuin suuri massa määkii ja ostaa mitä vain millä vain hinnalla niin hinnat vain jatkavat nousuaan.
 
Pelithän on tosiaan aika hinnakkaita, mutta ei tämä mikään uusi ilmiö ole. Ne, jotka on eläneet niin kauan, että pelaili jotain jo 90-luvulla, muistaa, mitä esim. Snessin ja Sega Mega Driven pelit maksoi. Suosituilla peleillä hinta saattoi olla 400-600 markkaa ja jos en ihan väärin muista, niin kallein mikä vastaan tuli oli Street Fighter Alpha 2 Snessille, mikä komeili Prisman hyllyssä hintaan 699 markkaa. Eli euroihin, kun kääntelee, niin saatettiin kieppua jopa siellä satasen pinnassa ja noin muutoinhan rahan arvo oli ihan eri, eli pelit oli suhteessa ihan törkeän kalliita. Ei ihme, että porukat ei ihan jatkuvasti niitä ollut ostamassa.

Sittemmin hinnat tuli tässä tämän vuosituhannen aikana alaspäin, mutta nyt on lähtenyt käyrä taas ylös. Tietysti kannattaa muistaa, että ns. törkyhintaisia ovat isot nimikkeet ja vastapainona naurettavan halpaa ja tai jopa ilmaista tavaraa on tarjolla enemmän kuin ehtii pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Jos AAA-peli on maksanut vaikka vuonna 2015 sen 69,90€, niin rahan arvon laskurin mukaan vuonna 2023 se vastaa 84,20€. Ei jos se AAA-peli nyt maksaa sen kuuluisan kympin enemmän eli 79,90€, niin rahan arvossa sen hinta on alentunut yli -5%.

Tätä juuri tarkoitan, että ei ne hinnat nyt sinällään juuri ole edes nousseet, kun ottaa huomioon yleisen hintakehityksen. Monien peruselintarvikkeiden hinnat on voineet nousta prosentuaalisesti huomattavasti enemmän, ja niitä sentään on enemmän tai vähemmän pakko ostaa lähes päivittäin, toisin kuin pelejä.

Vuoden 1995 paikkeilla 500-600 mk maksaneet pelit näyttävät olevan tämän päivän rahassa rapsakat noin 140 - 170 euroa.
 
Nuo AAA pelit oli vielä pari vuotta sitten yleensä max 60e, nyt näyttää olevan normi isommille julkaisuille 70e, saa nähdä nouseeko vielä. Toisaalta tarjontaa on valtavasti enemmän ja monia hyviä vanhempia pelejä, joita ei ole tullut pelattua saa hyvin halvalla. Kyllä tuo 70e alkaa olla siinä kipurajalla. Kuten todettua kustannukset on nousseet ja ruokaan ja muihin menoihin menee vain enemmän.
 
Pelien hinnan nousu olisi OK ellei pelejä julkaistaisi rahastusmielessä osina, tyyliin saat nyt osat ja sitten myöhemmin ostele season passista loput pelistä. Eipä taida kovin monta nykyajan tripla A tason peliä olla että siinä ei olisi jotain season pass syöpää tai day1 deluxe editioneita jossa saa jotain kosmeettisia tekstuureita tai boostereita jotka pitäis olla jo pelissä oletuksena.
Samalla kun tekniikka kehittyy ja pelien tekeminen entistä helpompaa sekä vanhojen assettien kierrätystä, en voi mitenkään niellä näitä selittelyjä miten massipäälliköille pitäisi maksaa vielä enemmän. Pelistudioiden johdolla miljoona boonukset palkassa, joopajoo tarttis lisää rahaa :lol:
Näyttäkää ne kustannukset ja mihin kaikkeen sitä rahaa tuutataan. Jos jotain, niin noide pelien hintojen pitäis olla paljon pienemmät. Ei noita kukaan täysjärkine uutena ostelekkaan, mielummin reilu vuoden päästä hinnan tippuessaan pariinkymppiin johon mennessä on tullut kaikki tarvittavat päivityksetkin. Julkasussa kun ovat usein erittäin bugisia ja toimivuus vaakalaudalla.
 
Ei noita kukaan täysjärkine uutena ostelekkaan, mielummin reilu vuoden päästä hinnan tippuessaan pariinkymppiin johon mennessä on tullut kaikki tarvittavat päivityksetkin. Julkasussa kun ovat usein erittäin bugisia ja toimivuus vaakalaudalla.
Tuli tästä jotenkin mieleen kun katselin noita steamin vuoden 2023 peli äänestyksen vaihtoehtoja,en ollut pelannut yhtään 23 vuonna julkaistuja pelejä eli ainakin oma pelaaminen varsinkin kaikkien yksinpelien osalta laahaa sen vuoden jäljessä ainakin yksinpelien osalta, joitain mininpelejä hankin melko tuoreeltaan jos uskon niiden olevan itselle pitkäikäisiä.
 
Enpä ole vielä keksinyt hyvää syytä ostaa peliä heti julkaisussa. Parempi diili ostaa alesta paikattuna.
 
Mielenkiintoisia aikoja eletään.



Microsoft on tosisaaan siirtymässä 3rd party julkaisijaksi tuoden jatkossa entistäkin enemmän pelejä kilpaileville alustoille.
 
Eihän tuohon hintatasoon varmasti voi vaikuttaa kuin lompakollaan äänestämällä mutta niin kauan kuin suuri massa määkii ja ostaa mitä vain millä vain hinnalla niin hinnat vain jatkavat nousuaan.
Niin tai sitten ostaa fyysisiä. Sitähän se lompakolla äänestäminen tässä tapauksessa on.

Minua ei siis pelien hinnat sinällään harmita, mutta mieluusti ostaisin myös konsolille kaiken diginä, mikäli hinnat olisi edes likimain samat mitä fyysisellä kopiolla. Mutta jostain syystä se +20-30€ siihen aina ilmestyy jos Gigulissa on vaikka 49e. Prosenteissa aika paljon.

Nykyään kyllä tulee paljon myös lainailtua, koska ei ehdi tai ole niin kiire pelaamaan etenkään jotain tarinavetoisia yksäreitä. Kaveriporukassa kiertää levy 3-4 henkilölle ja palaa sitten omistajalle jos takaisin haluaa. Ja yksi kaveri lisäksi ostaa about kaikki julkaisut ja nimenomaan fyysisiä. Suuri osa peleistä maksaa siis nolla euroa, joten en sinällään valita. Jos digi maksaisi edes saman 45-50€ saattaisin niitäkin ostella enemmän. Se perus 79e on aivan liikaa varsinkin kerran läpi ja unohda -tyylisistä julkaisuista.
 
Muuttuiskohan mielipide pelistä jos se tosiaan tulis pleikalle :rofl:
Tuskin se muuttaa kenenkään mielipidettä suuntaan tai toiseenkaan. Melko tympeältä peli näyttää ainakin omaan silmään, alustasta huolimatta. +Lukittu 30 fps konsoleilla… :sick:
 
Viimeksi muokattu:
Eikö mäsällä pelibisnekset kukoista kun kilpailijoilta pois lukittuja pelejä halutaan sittenkin tuoda niille kuten Starfield ja tuleva Indiana Jones? Muistelen tässä ketjussa eräiden hehkuttaneen kovasti Starfieldin pelaajamääriä. Ei taida se euron kokeilijakaarti olla riittävästi rahaa tuova joukko.
 
Melko kaaottista on Microsoftin pelipuolella jos nämä huhut realisoituu. Spencerin internal memot esimerkkinä kun teki executive orderin ettei bethesda pelejä IKINÄ nähdä enää PS alustalla. Nyt olisikin koko homma päälaellaan. En tiedä, vaikea uskoa että nuin levällään olisi vaikkakin MS:n siirtyminen 3rd party kuoroon on järkevä liikku.
 
Isommatkin sivustot alkaneet uutisoimaan tuosta Microsoftin 3rd party strategiasta.

Toisaalta uskon että tuskin tästä tulee niin radikaalia mitä monet luulevat.

Microsoft ei ainakaan ole konsolibisneksestä lähdössä mihinkään, se on varmaa.
 
Melko kaaottista on Microsoftin pelipuolella jos nämä huhut realisoituu. Spencerin internal memot esimerkkinä kun teki executive orderin ettei bethesda pelejä IKINÄ nähdä enää PS alustalla. Nyt olisikin koko homma päälaellaan. En tiedä, vaikea uskoa että nuin levällään olisi vaikkakin MS:n siirtyminen 3rd party kuoroon on järkevä liikku.
Ehkä siellä on herätty siihen että jos peliä halutaan myydä isolle massalle niin PS5 versio on hyvä olla. Siellä se iso massa on. Varsinkin jos peli ei GamePass tilaajamäärässä näy tarpeeksi paljon, eli sillä ei saada lisää rahaa pelaajilta vaan entiset tilaajat pelaa sen "kaupan päälle" day1. Sen lisäksi jos peliä myytäisiin kappalehinnalla PS5 pelaajille täyteen hintaan niin olisihan se aika paljon enemmän profittia.
 
Eikö mäsällä pelibisnekset kukoista kun kilpailijoilta pois lukittuja pelejä halutaan sittenkin tuoda niille kuten Starfield ja tuleva Indiana Jones? Muistelen tässä ketjussa eräiden hehkuttaneen kovasti Starfieldin pelaajamääriä. Ei taida se euron kokeilijakaarti olla riittävästi rahaa tuova joukko.
Taidettiin Microsoftin suunnalla säikähtää, kun Game Passilla oli ne samat 25 miljoonaa tilaajaa 80 käytetyn miljardin ja "vuosikymmenen isoimman RPG-peli" Starfieldin jälkeen.
 
Taidettiin Microsoftin suunnalla säikähtää, kun Game Passilla oli ne samat 25 miljoonaa tilaajaa 80 käytetyn miljardin ja "vuosikymmenen isoimman RPG-peli" Starfieldin jälkeen.
Eihän kaupan sulkeutumisesta ole vasta kuin se 3kk ja Activisionin pelejä ei game passissa vielä ole. Joten aika heppoiset yhtäläisyydet tämän ja huhutun suunnan muutoksen jälkeen.
Oli miten oli kaikki nämä huhut on edelleen "anonymous source". Ehkä sieltä tulee Halot ja Forzat kumppaneineen, ehkä tuleekin vain Sea of Thieves ja Hi-Fi rush. Jää nähtäväksi, toivottavasti MS antaisi virallisen lausunnon asian suhteen. Loppuisi spekuloinnit siihen. Ymmärrän kyllä sinisen leirin innostuksen asian suhteen, viimeinkin olisi muutakin pelattavaa kuin 3rd person trikoo/samurai/viikinki/post-apokalyptiset-seikkailut.
 
Jos alan ihmisiin ja internettiin on uskominen (ei ole) niin tänään jo tulossa jonkinlaista informaatiota asiasta Microsoftin suunnalta.
 
Vaikka se onkin kiva kuittailla (mikäli Microsoft ryhtyisi kokonaan third party julkaisijaksi) kuinka ’’Microsoft ei vaan pysty kilpailemaan Sonyn kanssa yms’’, joka varmaankin pitää paikkansa, en itse toivo, että näin käy. Kilpailu vähenisi, kun Sonyn puolella voidaan ottaa leppoisasti koska ’’tuleehan ne Mikkiksen pelit meille myös’’ jonka myötä aivan varmasti oman first party puolen pelit kärsisivät, kun ei ole syytä/motivaattoria niihin panostaa. Vaikka Mikkis ei ole osoittautunut miksikään maailmaa mullistavan tasoisena kilpurina Sonylle, niin kilpailija se silti oli joka motivoi Sonya panostamaan omaan yksinoikeustuotantoonsa.
 
Vaikka se onkin kiva kuittailla (mikäli Microsoft ryhtyisi kokonaan third party julkaisijaksi) kuinka ’’Microsoft ei vaan pysty kilpailemaan Sonyn kanssa yms’’, joka varmaankin pitää paikkansa, en itse toivo, että näin käy. Kilpailu vähenisi, kun Sonyn puolella voidaan ottaa leppoisasti koska ’’tuleehan ne Mikkiksen pelit meille myös’’ jonka myötä aivan varmasti oman first party puolen pelit kärsisivät, kun ei ole syytä/motivaattoria niihin panostaa. Vaikka Mikkis ei ole osoittautunut miksikään maailmaa mullistavan tasoisena kilpurina Sonylle, niin kilpailija se silti oli joka motivoi Sonya panostamaan omaan yksinoikeustuotantoonsa.
Sonyhan tavallaan tekee jo tuota. PC/Windows on alusta mille tulee yhä enemmän sonyn pelejä. Oli huhua, että psn+ tilaushärvelikin olisi tulossa PC:lle tarjolle. Sony vois toki pykätä oman kauppapaikan niin ei steam/epic games pääse vetämään prosentteja välistä.

Jos aikoo peleistä tehdä rahaa niin konsoli on aika rajoittunut alusta. Maailmassa jotain 8 miljardia ihmistä ja 0.05 miljardia ihmistä jolla ps5. Suurin osa mahdollisista asiakkaista ei ikinä tule omistamaan valmistajan X konsolia oli se sitten microsoft, sony tai nintendo.

Olisi ihan mahtava, jos sony toisi kaikki pelit PC:lle nopeammin. Mieluusti pelaisin pelkästään pc:lla ja jättäisin konsolit unholaan.

Nintendo taitaa olla viimeinen, joka vastustaa monen alustan tukemista. Voi olla, että "joutuu" ostamaan huhutun switch2:en, jos/kun se tulee syksyllä myyntiin.
 
Eihän kaupan sulkeutumisesta ole vasta kuin se 3kk ja Activisionin pelejä ei game passissa vielä ole. Joten aika heppoiset yhtäläisyydet tämän ja huhutun suunnan muutoksen jälkeen.
Oli miten oli kaikki nämä huhut on edelleen "anonymous source". Ehkä sieltä tulee Halot ja Forzat kumppaneineen, ehkä tuleekin vain Sea of Thieves ja Hi-Fi rush. Jää nähtäväksi, toivottavasti MS antaisi virallisen lausunnon asian suhteen. Loppuisi spekuloinnit siihen. Ymmärrän kyllä sinisen leirin innostuksen asian suhteen, viimeinkin olisi muutakin pelattavaa kuin 3rd person trikoo/samurai/viikinki/post-apokalyptiset-seikkailut.
Eiköhän Microsoft saanut erinomaista dataa Starfieldistä ja siitä kuinka se suoriutui saavuttuaan Game Passiin day one. Tuskin näkyi Starfield mitenkään isosti Game Passin tilaajamäärissä. Tuon pohjalta on hyvä vetää johtopäätöksiä yhtiön tulevista isoista julkaisuista Game Passiin. Jos ei Starfield liikauta tilaajamääriä, niin miksi mikään muukaan peli liikauttaisi? Eiköhän tässä loppunut vain yksinkertaisesti maltti osakkeenomistajilla ja tahtovat saada nyt jotain takaisinkin näistä sijoituksistaan ja Microsoft oli pakotettu muuttamaan strategiaansa. Parempi näin kaikkien kannalta.

Eiköhän Game Passin day one first party pelit ole seuraavaksi listalla johon tullaan tekemään muutoksia. Varmasti Phil Spencerinkin palli hieman horjuu jo. Herrahan oli isosti sitä vastaan, että Starfield tuodaan pleikkarille ja nyt on sitten päätetty vastoin herran toiveita. En yllättyisi jos Spencer olisi jo laittanut työhakemusta Sonylle. Siellähän olisi CEO:n paikka vapaana. :coffee:
 
Kilpailu vähenisi, kun Sonyn puolella voidaan ottaa leppoisasti koska ’’tuleehan ne Mikkiksen pelit meille myös’’ jonka myötä aivan varmasti oman first party puolen pelit kärsisivät, kun ei ole syytä/motivaattoria niihin panostaa. Vaikka Mikkis ei ole osoittautunut miksikään maailmaa mullistavan tasoisena kilpurina Sonylle, niin kilpailija se silti oli joka motivoi Sonya panostamaan omaan yksinoikeustuotantoonsa.
En kyllä näe mitään tälläistä tapahtuvan. Kyllähän jo nyt Sony joutuu jatkuvasti kilpailemaan peleissä Capcomien, Rockstarien yms. kanssa siitä mihin videopelit ovatkaan kykeneväisiä. Jos seuraava GoW tai TLOU olisi Redfallin kaltainen pannukakku ja tämä tieto leviäisi kulovalkean tavoin ennen julkaisua, eihän Sonyn pelejä enää ihmiset ostaisivat samalla tapaa. Kyllä se laatu on säilytettävä tai ihmisiltä loppuu mielenkiinto ostaa tuotteita.
 
Eikö mäsällä pelibisnekset kukoista kun kilpailijoilta pois lukittuja pelejä halutaan sittenkin tuoda niille kuten Starfield ja tuleva Indiana Jones? Muistelen tässä ketjussa eräiden hehkuttaneen kovasti Starfieldin pelaajamääriä. Ei taida se euron kokeilijakaarti olla riittävästi rahaa tuova joukko.
Kyllä sen täytyy olla näin :hmm:
 
Eiköhän Microsoft saanut erinomaista dataa Starfieldistä ja siitä kuinka se suoriutui saavuttuaan Game Passiin day one. Tuskin näkyi Starfield mitenkään isosti Game Passin tilaajamäärissä. Tuon pohjalta on hyvä vetää johtopäätöksiä yhtiön tulevista isoista julkaisuista Game Passiin. Jos ei Starfield liikauta tilaajamääriä, niin miksi mikään muukaan peli liikauttaisi? Eiköhän tässä loppunut vain yksinkertaisesti maltti osakkeenomistajilla ja tahtovat saada nyt jotain takaisinkin näistä sijoituksistaan ja Microsoft oli pakotettu muuttamaan strategiaansa. Parempi näin kaikkien kannalta.

Eiköhän Game Passin day one first party pelit ole seuraavaksi listalla johon tullaan tekemään muutoksia. Varmasti Phil Spencerinkin palli hieman horjuu jo. Herrahan oli isosti sitä vastaan, että Starfield tuodaan pleikkarille ja nyt on sitten päätetty vastoin herran toiveita. En yllättyisi jos Spencer olisi jo laittanut työhakemusta Sonylle. Siellähän olisi CEO:n paikka vapaana. :coffee:
Hetkinen nyt... Eikö starfield keikkunut Steamiin myyntilistalla ihan kivalla paikalla, varsinkin kun otetaan GP huomioon:hmm:
 
Hetkinen nyt... Eikö starfield keikkunut Steamiin myyntilistalla ihan kivalla paikalla, varsinkin kun otetaan GP huomioon:hmm:
En tiedä onko julkaistu starfieldin steam myyntejä mutta voiko tehdä korrelaatiota muista peleistä? Esim palworld steamissa 2M yhtäaikaista pelaajaa ja 12M steam myyntiä. Eli 1/6 yhtä aikaa parhaillaan online. Starfieldillä 300k yhtäaikaiset peak eli oisko 1,5M - 2M myytyä?
 
En tiedä onko julkaistu starfieldin steam myyntejä mutta voiko tehdä korrelaatiota muista peleistä? Esim palworld steamissa 2M yhtäaikaista pelaajaa ja 12M steam myyntiä. Eli 1/6 yhtä aikaa parhaillaan online. Starfieldillä 300k yhtäaikaiset peak eli oisko 1,5M - 2M myytyä?
Steamhän julkaisee dataa myynneistä.
Starfield myi 2023 Steamissä 235 miljoonaa usd, ollen alustan kolmas, eli jos lasketaan retail hinnan 70usd mukaan, niin myi noin 3.3miljoonaa kappaletta.
 
Steamhän julkaisee dataa myynneistä.
Starfield myi 2023 Steamissä 235 miljoonaa usd, ollen alustan kolmas, eli jos lasketaan retail hinnan 70usd mukaan, niin myi noin 3.3miljoonaa kappaletta.
Varmaan maksimi voisi olla tuo 3,3M. Euroopassa early access versio maksoi 99e eli 106usd ja peli 69e eli 75usd. Yli 200k concurrent players oli jo early accessin aikaan eli jotain se varmasti on myynyt väliltä 2,2M - 3,3M riippuen mikä on suhde early access ja retail versiolla.
 
Windows Centralin Jez Cordenin mukaan mitään radikaalia ei ole tapahtumassa.

- Xbox has no plans to quit hardware.
- Satya said at the quarterly earnings call that Xbox console users "record high."
- Yes, heard some games are going multiplatform.
- Response imo in part to Steam Deck having both PlayStation/Xbox "exclusives" and Steam Deck 2 being more powerful.
- Brave new gaming world is coming.
 
Viimeksi muokattu:
Juu. Miten tää vaikuttaa mitenkään siihen mitä sanoin?
Ylempänä laittamastani linkistä pikku pätkä.
"Elsewhere, Xbox content and services — which includes Game Pass — grew 61%, with 55 of those points of net impact coming from the Activision Blizzard acquisition. Xbox hardware revenue grew by 3% following a series of discounts and promotions over the holidays."
Joten aika hyvin menee gamepassillakin, mikä ei meille sen käyttäjille tule mitenkään yllätyksenä.
 
Ylempänä laittamastani linkistä pikku pätkä.
"Elsewhere, Xbox content and services — which includes Game Pass — grew 61%, with 55 of those points of net impact coming from the Activision Blizzard acquisition. Xbox hardware revenue grew by 3% following a series of discounts and promotions over the holidays."
Joten aika hyvin menee gamepassillakin, mikä ei meille sen käyttäjille tule mitenkään yllätyksenä.
Tokihan siinä liikevaihto kasvaa kun ostellaan isoja studioita. Mutta kasvaa siinä kulutkin. Enemmän kiinnostaisi kasvaako liikevoitto.
 


Ensi viikolla sitten lisää...

"We hear you and we are listening". Missä olen kuullut tämän ennenkin. :D

Eli huhut osuivat ilmeisen oikeaan. Eiköhän siellä anneta tilanteen hieman rauhoittua ja ensi viikolla sitten lipevillä PR-puheilla selitetään miksi päädytään tuomaan pelejä kilpailevillekin alustoille. Nythän hätäisimmät xbotit ovat jo huudelleet kuinka Xbox on yhtä kuin kuollut heille. Hyvä antaa näiden yksilöiden hieman rauhoittua sen sijaan, että heitetään heti vettä myllyyn.
 
"We hear you and we are listening". Missä olen kuullut tämän ennenkin. :D

Eli huhut osuivat ilmeisen oikeaan. Eiköhän siellä anneta tilanteen hieman rauhoittua ja ensi viikolla sitten lipevillä PR-puheilla selitetään miksi päädytään tuomaan pelejä kilpailevillekin alustoille. Nythän hätäisimmät xbotit ovat jo huudelleet kuinka Xbox on yhtä kuin kuollut heille. Hyvä antaa näiden yksilöiden hieman rauhoittua sen sijaan, että heitetään heti vettä myllyyn.
Koska eihän pc+xbox kombo nyt millään voi tuottaa rahaa peleillä, kuten jo starfieldin kohdalla nähtiin :rofl:
Mut se niistä "xboxilla ei ole mitään kiinnostavaa pelattavaa" jutuista:cool:
 
Koska eihän pc+xbox kombo nyt millään voi tuottaa rahaa peleillä, kuten jo starfieldin kohdalla nähtiin :rofl:
Mut se niistä "xboxilla ei ole mitään kiinnostavaa pelattavaa" jutuista:cool:
Ikinä ei voi olla liikaa rahaa. Näinhän sitä jokainen yhtiö miettii. Sonyn ja Nintendon potentiaalinen 200 miljoonan ekosysteemi varmasti houkuttelee, etenkin kun vaikuttaa selvästi siltä, että Xbox-konsoli ei kiinnosta suurta yleisöä vaikka Microsoft mitä tahansa tekee. Parempi tuossa kohtaa vain lähteä tuomaan pelejä kaikkien saataville niin silloin me kaikki voitamme.
 
Ikinä ei voi olla liikaa rahaa. Näinhän sitä jokainen yhtiö miettii. Sonyn ja Nintendon potentiaalinen 200 miljoonan ekosysteemi varmasti houkuttelee, etenkin kun vaikuttaa selvästi siltä, että Xbox-konsoli ei kiinnosta suurta yleisöä vaikka Microsoft mitä tahansa tekee. Parempi tuossa kohtaa vain lähteä tuomaan pelejä kaikkien saataville niin silloin me kaikki voitamme.
Ihan ymmärrettävää, ku miettii mitä pelejä sony on tälle vuodelle luvannut :rofl:
 
Ihan ymmärrettävää, ku miettii mitä pelejä sony on tälle vuodelle luvannut :rofl:
Jos Microsoft selvisi useamman vuoden ilman todellisia yisinoikeuksia, niin eiköhän Sonykin pärjää jos tästä vuodesta nyt tuleekin ensimmäinen vuosi tähän geniin kun ei tule AAA-peliä sen kärkistudioilta. Kolmannen osapuolen studioden kanssa tehdyt diilit (Rise of the Ronin, Stellar Blade etc) ja Microsoftin pelit (Starfield etc) varmasti helpottavat loppuvuoden tuskaa pelaavalla kansalla.

Katsoo jos tänä kesänä saisi jo hieman maistiaisia mitä Naughty Dog, Sony Santa Monica, Bluepoint, Sucker Punch, Bend yms. kokkailevat. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 375
Viestejä
4 493 419
Jäsenet
74 196
Uusin jäsen
Olli8555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom