Ihan sitä samaa reseptiä on tarjota millä se on Xboxin päihittänyt joka genissä tähän mennessä eli tarjoamalla yksinkertaisesti parempia pelejä kuin kilpakumppaninsa. Hieman kieliposkella voisi sanoa, että pleikkarilla pelataan 90+ metacritic pisteen TLOU-pelejä ja Xboxilla 70-metacritic pisteen State of Decayta.

Tuohon päälle vielä hyvä ja edullinen konsoli markkinoiden parhaimmalla ohjaimella, niin onhan tuossa menestysreseptin avaimet jälleen kerran. Niin pitkään kun Xboxilla ei pleikkarin ikonisia pelisarjoja pelata niin vaikea nähdä sen ikinä päihittävän pleikkaria suosiossa vaikka kuinka polttaisivatkin rahaa studioihin ja Game Passiin. Etenkin nyt kun pleikkarikin alkaa enemmn ja enemmän panostamaan näihin asioihin millä Xbox on eroa viime vuosina kirinyt kiinni (tilauspalvelu ja BC-tuki).
Muutenkin olen huomannut tässä vuosien varrrella sellaisen ilmiön, että pleikkarilla tuntuu olevan yksinkertaisesti enemmän pelisilmää siihen mitenkä loisteliaita pelejä oikeasti tehdään ja etenkin mitenkä niitä projekteja johdetaan. Suomalaisen Housemarquenkin potentiaali tunnistettiin ja heihin uskottiin antamalla resursseja joka sitten lopulta johti viime vuoden parhaimpaan AAA-peliin. Tämä siis studiolta joka ennen oli tehnyt ainoastaan pienen budjetin arcade-räiskintöjä. Tuskin on sattumaa, että käytännössä joka kuukausi sitä kuulee uutisoitavan kuinka joku Microsoftin studioista on tuuliajolla ja sieltä ihmiset directoreita myöten lähtevät. Halon muistavat vielä kaikki ja viimeisimpänä taisi se "AAAA-studio" The Initiativekin epäonnistua siinä mielessä, että 3rd party studio joutui ottamaan ohjat käsiin Perfect Darkin kanssa.
Mielestäni hieman kärjistettynä voisi sanoa, että Microsoft taitaa hardware-puolen paremmin kuin Sony josta sillä on jo vuosikymmenten kokemus ja pleikkari taas hallitsee sen pelipuolen josta sillä on pidempi kokemus kuin Microsoftilla.