PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Miten tuossa on otettu huomioon? Uudessa lego skywalker sagassa noita oli itse pelissä näkövammaiselle, jotka auttoivat hyvin.
MS on tuonu esim. hyvin yhteensopivia ohjaimia markkinoille todella järkevään hintaan jne. On oikeasti kuunneltu että mitä ihmiset haluavat/tarvitsevat, sen sijaan että oltais viritelty typerän kalliita poropietariratkaisuja.
 
MS on tuonu esim. hyvin yhteensopivia ohjaimia markkinoille todella järkevään hintaan jne. On oikeasti kuunneltu että mitä ihmiset haluavat/tarvitsevat, sen sijaan että oltais viritelty typerän kalliita poropietariratkaisuja.
Isonappinen ohjain on vain yksi osa yhtälöä. Jotta koko peliketju olisi saavutettava niin tarvitaan paljon muutakin, ihan yksittäisen pelin suunnittelufilosofiasta lähtien. Ei kaikki vammaiset ole motorisesti täysin kyvyttömiä jotka hakkaavat ölisten isoa nappia. Isonappinen ohjain ei paljoa kuulo- ja näkövammaisia palvele.
 
Turhahan sitä onkiistää, etteikö pc:llä olisi potentiaalia enempiin ongelmiin vs konsolit. Toki PC:llä pystyy aika pitkään vaan pelamaan automaattisten päivitysten hoitaessa hommat. Jossain vaiheessa kuitenkin todennäköisesti tulee eteen se, että pitäisi itse päivitellä ajureita tms. kun joku homma vähän kusee. Samoiten joku peli ei välttis vaan lähde käyntiin sinun kokoonpanolla ilman pientä salapoliisin työtä. Onnkeksi harvemmsassa on, mutta sattuu aina välillä kuitekin.
 
Mulla konsoli ainkain herää yöllä ja tekee tarvittavat päivitykset. Viikonloppuna pitkästä aikaa käynnistin pc:n pelatakseni siegeä, ensin näyttiksen ajureiden päivitys, sitten launcherin, sitten discord ja viimeisenä itse peli mikä ei sitten suostunut suorilta käynnistymään. Pienen tutkimisen jälkeen syypää oli ICUE, viimeksi se oli Fsecure ja sitä edeltävänä AMD ajurit rikkoi pelin.

Kyllä konsoli vielä vie pc:tä kuin pässiä narussa tuon helppuden puolesta.

Kyllä mä siegeä mielummin pc:llä pelaan kuin konsolilla mutta ei se pc:llä pelaaminen aina mitään ruusuilla tanssimista ole.
Toki toki, rest mode yms. ovat käteviä ominaisuuksia, jos sellaista haluaa käyttää, mutta eihän mikään pakottanut sinua asentamaan sillä sekunnilla näyttiksen ajureita, eikä launcheria? Pelit joudut samalla tavalla päivittämään konsolilla, jos mielit pelata verkossa. Yritetäänkö tässä väkisin tehdä PC:llä pelaamisesta MAHDOLLISIMMAN hankalan kuuloista?

Jossain aikaisemmassa viestissähän minä jo totesinkin, että kun jättää mm. 3rd party AV:t ja valmistajien hallintaohjelmat asentamatta, niin säästyy paljolta mielipahalta… Viestisi tukee tätä väitettä.
 
Viimeksi muokattu:
Isonappinen ohjain on vain yksi osa yhtälöä. Jotta koko peliketju olisi saavutettava niin tarvitaan paljon muutakin, ihan yksittäisen pelin suunnittelufilosofiasta lähtien. Ei kaikki vammaiset ole motorisesti täysin kyvyttömiä jotka hakkaavat ölisten isoa nappia. Isonappinen ohjain ei paljoa kuulo- ja näkövammaisia palvele.
Jep, enkä ole muuta väittänytkään. MS ei kuitenkaan rautapuolella voi oikein muuta tehdä kuin kuvailemiesi ”ölisijöiden” ohjaimen (melko käsittämättömän halventava termi muuten. Ihanko oikeasti käytit?). Loput on kiinni pelistudioista.

MS voisi toki myös vaatia jotain näkö- ja kuulovammaisten huomioonottamisen minimitasoa jotta alustalle pääsee, mutta en usko että moiseen ryhtyisivät.
 
Toki toki, rest mode yms. ovat käteviä ominaisuuksia, jos sellaista haluaa käyttää, mutta eihän mikään pakottanut sinua asentamaan sillä sekunnilla näyttiksen ajureita, eikä launcheria? Pelit joudut samalla tavalla päivittämään konsolilla, jos mielit pelata verkossa.


Jossain aikaisemmassa viestissähän minä jo totesinkin, että kun jättää mm. 3rd party AV:t ja valmistajien hallintaohjelmat asentamatta, niin säästyy paljolta mielipahalta… Viestisi tukee tätä väitettä ja sitä, että suurin syy on tuolin ja näytön välissä.

Pakko ei ole kuin kuolla. Eli joss laitan koneen rest modeen niin hoitaako se asiat öisin, eli pitää koko paketin niin sanotusti peli valmiina? (launcherit, keskustelu ohjelmat, pelit, ajurit jne). Huvittavaa että vastaavaa toimintoa en ole konsoleilla tehnyt, kaikki on toiminut automaattisesti.

Suurin syy miksi minulla on tietokone on se monipuolisuus, voin rakentaa omanlaisen koneen haluamillani asioilla ja ikäväkyllä se kokoonpano vaatii tiettyjä asioita toimiakseen. Eikä tämä aiheuta minulle mitään mielipahaa. Olen vain sitä mieltä että konsoli on edelleen yksinkertaisempi laite käyttää.
 
Pakko ei ole kuin kuolla. Eli joss laitan koneen rest modeen niin hoitaako se asiat öisin, eli pitää koko paketin niin sanotusti peli valmiina? (launcherit, keskustelu ohjelmat, pelit, ajurit jne). Huvittavaa että vastaavaa toimintoa en ole konsoleilla tehnyt, kaikki on toiminut automaattisesti.
Olihan nämä asetukset sitten myös ns. ”Defaultit”? Taitaavat olla? Keskustelun perusteella kun peruspetteri on niin osaamaton, että eihän se konsolin asetuksiakaan osaa säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan nämä asetukset sitten myös ns. ”Defaultit”, eli esim. PS5 pysyy yhdistettynä nettiin Rest modessa suoraan laatikosta? Itse en muista oliko näin… Keskustelun perusteella kun peruspetteri on niin osaamaton, että eihän se konsolin asetuksiakaan osaa säätää.

Tai sitten sitä peruspetteriä ei vain kiinosta.
 
Tai sitten sitä peruspetteriä ei vain kiinosta.
Mutta yksi iso argumentti tässä viestiketjussa oli se, että PC:llä pelaaminen on hankalaa juurikin sille peruspetterille… Joten eikö tämä ole silloin aika oleellinen kysymys, jos vertaillaan PC- ja konsolipelaamisen helppoutta/ hankaluutta? PC:llä kaikki pelkkää säätöä ja konsolilla kaikki toimii heti laatikosta?
 
Isonappinen ohjain on vain yksi osa yhtälöä. Jotta koko peliketju olisi saavutettava niin tarvitaan paljon muutakin, ihan yksittäisen pelin suunnittelufilosofiasta lähtien. Ei kaikki vammaiset ole motorisesti täysin kyvyttömiä jotka hakkaavat ölisten isoa nappia. Isonappinen ohjain ei paljoa kuulo- ja näkövammaisia palvele.
MS tuskin voi sanella ulkopuolisille kehittäjille, että mitä ominaisuuksia heidän pitää laittaa peleihinsä? Omiin peleihinsä voivat toki laittaa niin paljon accessibility-juttuja kuin haluavat.

Konsolin järjestelmätasolla voi sitten tehdä paljonkin hyviä asioita: Xbox Accessibility Features | Accessible Gaming | Xbox

acc1.jpg


acc2.jpg
 
Mutta yksi iso argumentti tässä viestiketjussa oli se, että PC:llä pelaaminen on hankalaa juurikin sille peruspetterille… Joten eikö tämä ole silloin aika oleellinen kysymys, jos vertaillaan PC- ja konsolipelaamisen helppoutta/ hankaluutta? PC:llä kaikki pelkkää säätöä ja konsolilla kaikki toimii heti laatikosta?

Konsolitkin ovat ohittaneet kulta aikansa yksinkertaisuudessaan, mutta ovat ne edelleen parhaimmillaan yksinkertaisempia kuin pc.

Enemmän minäkin olen joutunut peruspettereitä auttamaan tietokoneella pelaamiseen liityyvissä ongelmissa kuin konsolilla pelaavilla.
 
Minusta on aivan täysin kiistämätön fakta että PS5/XS käyttäminen on helpompaa ja yksinkertaisempaa vrt Windows sellaiselle henkilölle joka ei tunne järjestelmiä etukäteen.

Kyllä, tämä on ihan tosi. Aloittelijoille konsoli on helpompi pelilaite, ja todennäköisyys törmätä ongelmiin on pienempi. Lisään kuitenkin vielä PC:n puolesta sen, että tavallinen käyttäjä kun kerran saa ajurit esim. tuttavan tai vanhemman avulla asennettua, niin sen jälkeen Windows update, näytönohjaimen ajurit yms. päivittyy nykyisin automaattisesti, eikä esim. virusturvaa enää tarvitse erikseen Windowsiin. Näiltä osin siis hyvin samanlaista kuin konsoleillakin.

Käytännössä kun saa PC:llä Windowsin ja näytönohjaimen ajurit asennettua, niin sen jälkeen aloittelijat voi pelata, eikä pelaamista estä vaikka jotku markettikoneen mukana tulevat Nortonit vinkuisi mitä tahansa. Rastia ilmoituksiin ja peliä päälle. Toki parempi jos ei osta markettikonetta, niin ei tule ylimääräistä softa-tauhkaa mukana.

Mutta, aina on PC:llä mahdollisuus että tulee softa-ristiriitoja tms, mutta per/pelattu 100 tuntia ne ongelmat on kyllä harvinaisia, mun kokemuksella. Ja mulle niitä ongelmia tulee jos jollekkin, kun on koneella miljoona eri softaa vaikuttamassa toimintaan. Peruspentti kun asentaa vain pakolliset, niin ei jotku Steamit vingu mistään, ja nuo on todella idioottivarmoja käyttää.
 
Konsoli on helppo, sitä osaa käyttää teknisesti taitamattomatkin. Pc vaatii jo enemmän osaamista muttei sen enempää kuin vaikka auton nesteiden tarkistus ja renkaiden vaihto.

Konsoli on aloittelijoille helpompi, mutta kyllä PC:täkin voi käyttää teknisesti taitamattomatkin, tiedän lukemattomia jonne-ikäisiä ja pikkuveli oli 7 vuotias kun aloitti pelaamaan nettipelejä yötä päivää, eikä ne keskenkasvuset pääsisi servereille nöyryyttämään meitä vanhempia, jos PC olisi niin teknisesti taitoa vaativa laite. Windows 10 ei taitoa vaadi, ja nykynuoret on tosi näppäriä kun alkavat jo nuorena käytellä älylaitteita, ja sen takia n. 99% oppii nopeasti myös PC:n käytön. Silti kuten ylempänä kirjoitin, todennäköisyys törmätä ongelmiin on PC:llä isompi. Ja aivan aloittelijoille konsoli on helpompi.

Suurimmat ongelmat pc-puolella ovat modaamisessa, joka ei ole mahdollista konsoleilla (ellei ole hakattu). Myös modien selaaminen ja testaus vie aikaa. Toinen on sopivien graafisten asetusten etsiminen jos ei tyydy automaattisiin.

Miten se modaaminen on PC:llä ongelma, kun ei sitä ole mikään pakko tehdä? Tiedoksi nyt sullekkin, että suurin osa AAA-peleistä osaa laittaa ihan riittävän kohdilleen ne pelien asetukset. Enemmän nuo modit ja grafiikka-asetukset on PC:llä mahdollisuus, kuin uhka.

Noin 5-15 minuuttia itse yleensä käytän aikaa modien hakemiseen (toisella läpipeluulla aina modit), kuvanlaadun maksimointiin, terävyydet, värit yms. kohdilleen, ja headsetin ääniasetuksiin viilausta jos pelissä on jotain erikoista, ja kun nuo kerran tekee niin Nvidian ja Logitechin softat muistaa nuo lopun ikäänsä, sitten nautin seuraavat 5-200 tuntia yhden pelin parissa. Ennätys on +200h yhden singleplayerin parissa, ja pitkien pelaamisten rinnalla se säätäminen on aika vähäistä.
 
Konsoli on aloittelijoille helpompi, mutta kyllä PC:täkin voi käyttää teknisesti taitamattomatkin, tiedän lukemattomia jonne-ikäisiä ja pikkuveli oli 7 vuotias kun aloitti pelaamaan nettipelejä yötä päivää, eikä ne keskenkasvuset pääsisi servereille nöyryyttämään meitä vanhempia, jos PC olisi niin teknisesti taitoa vaativa laite. Windows 10 ei taitoa vaadi, ja nykynuoret on tosi näppäriä kun alkavat jo nuorena käytellä älylaitteita, ja sen takia n. 99% oppii nopeasti myös PC:n käytön. Silti kuten ylempänä kirjoitin, todennäköisyys törmätä ongelmiin on PC:llä isompi. Ja aivan aloittelijoille konsoli on helpompi.



Miten se modaaminen on PC:llä ongelma, kun ei sitä ole mikään pakko tehdä? Tiedoksi nyt sullekkin, että suurin osa AAA-peleistä osaa laittaa ihan riittävän kohdilleen ne pelien asetukset. Enemmän nuo modit ja grafiikka-asetukset on PC:llä mahdollisuus, kuin uhka.

Noin 5-15 minuuttia itse yleensä käytän aikaa modien hakemiseen (toisella läpipeluulla aina modit), kuvanlaadun maksimointiin, terävyydet, värit yms. kohdilleen, ja headsetin ääniasetuksiin viilausta jos pelissä on jotain erikoista, ja kun nuo kerran tekee niin Nvidian ja Logitechin softat muistaa nuo lopun ikäänsä, sitten nautin seuraavat 5-200 tuntia yhden pelin parissa. Ennätys on +200h yhden singleplayerin parissa, ja pitkien pelaamisten rinnalla se säätäminen on aika vähäistä.
Tuossa oli keskustelua miten pc-peleissä on aikaa vieviä ongelmia. Minulla ne ovat tulleet modeista ja niissä olen joutunut kahdeksanvuotiasta auttaa. Miksi ihmeessä en haluaisi käyttää yhtä pc:n vahvuutta? Beat Saberissa päivitykset rikkovat jonka takia olen poistanut automaattipäivityksen. Skyrimissä sopivan modipatteriston etsiminen vie aikaa. Lentosimuissa niiden testaamiseen on mennyt aikaa. Nuo ovat pc:n hyvä puoli mutta vaativat osaamista.

Oma lapsi pyytää välillä pc-puolella apua, pleikan puolella kaikki onnistuu. Modeja hän ei asenna itse. Itse pelaamisessa hän ei tarvitse apua, vaikein on kytkeä airlink päälle quest 2:een.

Ei nuo esimerkkini renkaan vaihdot ja nesteiden tarkistuksetkaan mitään vaikeita ole. Mitä taas tulee nykylapsiin niin vähemmän tuntuvat osaavan kuin me jotka räpläsivät vicin ja kuusnepan kanssa jo ennen kouluikää.
 
Viimeiset kolme vuotta olen ollut PS-only pelaaja, kun aiemmin pelasin enimmälti PC:llä, Nintendolla tai Xboxilla. Enimmäkseen PC:llä ei päivitykset tai säädöt ole mikään ongelma. Ainoastaan kerran yksi Windowsin päivitys rikkoi jotain niin, ettei netti toiminut. Piti osata sitten poistaa se tietty päivitys.
 
Mitä taas tulee nykylapsiin niin vähemmän tuntuvat osaavan kuin me jotka räpläsivät vicin ja kuusnepan kanssa jo ennen kouluikää.

Joo näin on. Itsellä on yksi tuttu yläasteen "ATK" opena ja sanonut monesti, että noin vuodesta 2012 eteenpäin yläasteelle tulevien PC -taidot on menny vuosi vuodelta alaspäin. Syykin on ihan selvä. Älyluurit ja padit. Todella monessa kodissa ei ole enää PC:tä, koska kaikki tehdään puhelimella tai padilla. Nyky lapset/nuoret ei ymmärrä Windowsista / PC:stä mitään, ennen kun koulussa joutuu koneen kanssa tekemisiin. Toki on edelleen niitä, joilta kotoa löytyy kone, mutta enimmäkseen noin.
 
Jos tässä puhutaan jostain änärikaukalon renassa olevista mainoksista tai juoman merkistä jossain pelissä tms., niin onhan se jännä idea laittaa tavaramerkkien omistajat ja mainostajat maksamaan ajasta minkä se siinä kaukalon reunalla näkyy, eikä niin että kun kerran maksaa niin se on siellä koko pelin elinajan.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

@Rehtimustalainen tuus kertomaan kuinka huolestunut pitää olla. :hmm:

Laitetaan nyt yksi lähdekin mukaan:

 
Pelien 80€ listahinta storessa ja mainokset päälle. Miten tätä enää käännetään positiiviseksi asiaksi?
 
Mitä taas tulee nykylapsiin niin vähemmän tuntuvat osaavan kuin me jotka räpläsivät vicin ja kuusnepan kanssa jo ennen kouluikää.

Joo näin on. Itsellä on yksi tuttu yläasteen "ATK" opena ja sanonut monesti, että noin vuodesta 2012 eteenpäin yläasteelle tulevien PC -taidot on menny vuosi vuodelta alaspäin. Syykin on ihan selvä. Älyluurit ja padit. Todella monessa kodissa ei ole enää PC:tä, koska kaikki tehdään puhelimella tai padilla. Nyky lapset/nuoret ei ymmärrä Windowsista / PC:stä mitään, ennen kun koulussa joutuu koneen kanssa tekemisiin.

Ja silti nämä älyluuri ja padi -jonnet ja jonnettaret osaa pelata PC:llä ja kiljuu nettipelien chäteissä kuin viimeistä päivää ;) Mutta oikeasti nuo on ihan totta, että yleiset PC-taidot ovat laskeneet nuorilla, kun ei enää tarvi käyttää nettiä yms. PC:llä vaan älyluurit + padit ovat korvanneet nuo, mutta mitä tulee pelaamiseen, niin edelleen ne halukkaat nuoret pelaajat saa sen homman PC:llä haltuun, ja se kertoo että ei se mitään rakettitiedettä ole PC:llä pelaaminen. Ei noista mitään koodareita varmaan tule, mutta harrastepelaajia ehkä ;)

Kiitos keskusteluun osallistujille, mennään seuraaviin aiheisiin.
 
@Rehtimustalainen tuus kertomaan kuinka huolestunut pitää olla. :hmm:

Laitetaan nyt yksi lähdekin mukaan:

Änkytinkö vai mikä jäi epäselväksi viime kerralla?

Selvennetään nyt vielä yksinkertaisillekin, että surkea suuntaus tämä on mielestäni ja jälleen muistutus ettei yksikään korporaatio ole pelaajan ystävä. Pari vuotta totutellaan F2P-peleissä mainoksiin ja sitten on Red Bullin logot Master Chiefin ja Kratoksen kypärässä. :thumbsup:
 
Nykypäivään sijoittuvissa simuissa kuten rekkasimulaattoreissa olisi vaan parempi jos tulisi oikeita mainoksia mainostauluihin. Cyberpunkissa taas olisi outoa nähdä nykypäivän mainoksia, samoin historiaan sijoittuvissa peleissä. Urheilupelit olisi autopelien ohella paras kohde.
 
Nykypäivään sijoittuvissa simuissa kuten rekkasimulaattoreissa olisi vaan parempi jos tulisi oikeita mainoksia mainostauluihin. Cyberpunkissa taas olisi outoa nähdä nykypäivän mainoksia, samoin historiaan sijoittuvissa peleissä. Urheilupelit olisi autopelien ohella paras kohde.
Ei kai näiden "mainos alustojen" luonti vaikuta mihinkään. Mainokset ovat jo nyt tätä päivää ihan maksullisissa peleissäkin.

1650522960419.png
 
Minua kyllä häiritsee jos pelaan Änäriä tai Fifaa ja kaukaloihin tulee jotain Hesen tai DNA:n mainoksia.

Toki tämä on tulevaisuutta (tai jo nykyisyyttä) ihan oikeassa maailmassakin, Suomessakin on yksi firma joka toteuttaa markkina-alueelle kohdennettuja mainoksia urheilujengeille siten että esim. kaukalon laidalla näkyy mainokset sen mukaan missä lähetystä katsotaan.
 
Ja joku nykyisin kaukalossa olevat Gulf, Betway, tai Budweiser, tai joku Raiffeisen Bank (kyrillisillä kirjaimilla) ei haittaa? En tiedä edes onko peleissä, mutta lähetyksistä muistan nähneeni. Ehkä tuota voisi jatkojalostaa ja näyttää personoituja mainoksia. Jos Heset ärsyttää niin niitä ei sille käyttäjälle kannata näyttää. :D :hmm: :facepalm:
 
Ja joku nykyisin kaukalossa olevat Gulf, Betway, tai Budweiser, tai joku Raiffeisen Bank (kyrillisillä kirjaimilla) ei haittaa? En tiedä edes onko peleissä, mutta lähetyksistä muistan nähneeni. Ehkä tuota voisi jatkojalostaa ja näyttää personoituja mainoksia. Jos Heset ärsyttää niin niitä ei sille käyttäjälle kannata näyttää. :D :hmm: :facepalm:

Ei, ainakin nuo 3 ensimmäistä ovat autenttisia mainoksia jotka "kuuluvat" tapahtumaan. Änärissä nyt ei juuri muutenkaan ole mainoksia laidoissa, jäässä tai paidoissa, futiksessa ei juurikaan niitä noteraa. Joku Tokmannin mainos voisi vähän "särähtää".
 
Ja joku nykyisin kaukalossa olevat Gulf, Betway, tai Budweiser, tai joku Raiffeisen Bank (kyrillisillä kirjaimilla) ei haittaa? En tiedä edes onko peleissä, mutta lähetyksistä muistan nähneeni. Ehkä tuota voisi jatkojalostaa ja näyttää personoituja mainoksia. Jos Heset ärsyttää niin niitä ei sille käyttäjälle kannata näyttää. :D :hmm: :facepalm:
Ymmärsin että jossain amerikan NHL-sarjassa lokalisoitu Prisman mainos häiritsisi. Kyllä tuo kieltämättä ATS:ssa kanssa häiritsisi jos siellä suomenkielisiä mainoksia näkyisi. Kun jo radion viritän sellaiseksi että siellä kuuluu ne asemat jotka paikan päällä kuuluvat. ETS:ssä ranskassa tuli ranskalainen nettiradio josta en mitään ymmärtänyt :rofl: Loi tunnelmaa kuitenkin.

Minua ei varmaan Gran Turismon tai Forzan tapaisissa peleissä suomalaiset mainokset häiritsisi mutta ymmärrän kyllä että monia häiritsisi. Mainosten tulisi sopia pelimaailmaan, ehkä monikansalliset mainokset kuten netflix ja amazon olisivat parhaat.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EDIT: väärin luettu, ei nyt sentään Switchin ohi päässyt uniteissa.
 
Viimeksi muokattu:
”Switch led both time periods in unit sales.”

Joo korjasin, lukihäriö tuli itselleni.

Mutta aika kovaa settiä joka tapauksessa, voiko sittenkin olla niin että Series S oli se ratkaiseva tekijä tässä genissä, antaa monelle helpon ja halvan tavan hypätä uudemman genin kyytiin ja samalla kasvattavat GamePassin tilauslukuja.

Olen hämmentynyt, ihan kuin Microsoft olisi tiennyt paremmin mitä ovat tekemässä kuin tämä foorumi.
 
Joo korjasin, lukihäriö tuli itselleni.

Mutta aika kovaa settiä joka tapauksessa, voiko sittenkin olla niin että Series S oli se ratkaiseva tekijä tässä genissä, antaa monelle helpon ja halvan tavan hypätä uudemman genin kyytiin ja samalla kasvattavat GamePassin tilauslukuja.

Olen hämmentynyt, ihan kuin Microsoft olisi tiennyt paremmin mitä ovat tekemässä kuin tämä foorumi.
Ainakin sen series S:n olemassaolo mahdollisti MS:lle strategian nopean muutoksen. Vaikea kuvitella että ilman koronaa olisivat S konsolia painottaneet siinä määrin mitä nyt ovat tehneet. Sonyllä ei taas ole menetelmää nostaa tuotantomääriä piiriä pienentämällä samalla tapaa.

Jännä nähdä että meneekö sonykin seuraavassa sukupolvessa kahden piirin strategialla, sekä hylkääkö MS tehokonsolit turhina, kun ei konsolin flopseilla ole näköjään merkitystä taviksille ja gamepassillahan se raha tehdään.
 
Ainakin sen series S:n olemassaolo mahdollisti MS:lle strategian nopean muutoksen. Vaikea kuvitella että ilman koronaa olisivat S konsolia painottaneet siinä määrin mitä nyt ovat tehneet. Sonyllä ei taas ole menetelmää nostaa tuotantomääriä piiriä pienentämällä samalla tapaa.

Jännä nähdä että meneekö sonykin seuraavassa sukupolvessa kahden piirin strategialla, sekä hylkääkö MS tehokonsolit turhina, kun ei konsolin flopseilla ole näköjään merkitystä taviksille ja gamepassillahan se raha tehdään.

Mielenkiintoista tosiaan, toki en usko että Sony tai MS vaihtaa strategiaa kovin nopeasti lennosta, veikkaanpa että ainakin MS:llä ollaan havahduttu siihen Nintendon todistamaan teoriaan ettei peruspetteri sittenkään välitä hirveästi näistä 4K120fpsraytracing jne ominaisuuksista vaan on myös paljon muita asioita jotka ratkaisee. Joo, exclut tietysti isossa roolissa mutta kyllä uskallan väittää että GamePass on nyt se asia joka saa Xboxit lähtemään hyllystä nopeampaan tahtiin, eihän Mikkiksellä ole vielä edes juuri näyttää mitään AAA-pelejä Boksille ennenkuin alkaa nämä isot hankinnat jauhamaan julkaisuja pihalle.
 
Onhan tuo mikkiksen kahden konsolin taktiikka gamepassilla höystettynä, ihan poskettoman hyvä taktiikka. Toki on siellä kyllä kovia ostoja tehty pelifirmojen puolella, mikä myös auttaa myynneissä. Monelle se seriesS kuukausimaksulla passin kanssa on lyömätön yhdistelmä.
 
Luonnollisesti Series S menee myös kaupaksi ja on täten onnistunut omalta osaltaan, mutta muistetaan nyt se tosi asia, että Series S on tällä hetkellä ainut konsoli jota saa kauppojen hyllyltä.

Veikkaan, että ilman pandemiaa pääkonsolit myisivät huomattavasti enemmän kuin budjettikonsoli. Onhan konsolit jo itsessään budjettilaitteita.

Olisi mielenkiintoista nähdä millaisia numeroita PS5 myisi edellisen genin jälkeen jos sitä olisi saatavilla kaikille halukkaille. :D Voisi 400 euron digitaalinen laite olla aika houkutteleva vaihtoehto yhden pelin FIFA/COD-pelajaille.
 
Luonnollisesti Series S menee myös kaupaksi ja on täten onnistunut omalta osaltaan, mutta muistetaan nyt se tosi asia, että Series S on tällä hetkellä ainut konsoli jota saa kauppojen hyllyltä.

Veikkaan, että ilman pandemiaa pääkonsolit myisivät huomattavasti enemmän kuin budjettikonsoli. Onhan konsolit jo itsessään budjettilaitteita.

Olisi mielenkiintoista nähdä millaisia numeroita PS5 myisi edellisen genin jälkeen jos sitä olisi saatavilla kaikille halukkaille. :D Voisi 400 euron digitaalinen laite olla aika houkutteleva vaihtoehto yhden pelin FIFA/COD-pelajaille.
Toivotaan et sirupula helpottaa.
Toki eihän asioihin vaikuta mitenkään tämä.

Mitä pleikkarilla on tällä hetkellä tarjota vastineeksi?
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - tarpeeton provoaminen ja flamettaminen
Harmi kun on maailmanlaajuinen kova inflaatio, siinä äkkiä rupeaa se 449€ konsoli ja 80€ pelit mietityttämään.
Kaikki pelaajat eivät joudu rahoittamaan harrastustaan kelamasseista, mutta onneksi heillekkin löytyy leirinsä. Muitakin pelaajia voi toki löytyä MS:n konsolin edestä aika ajoin.

Ainoat merkittävästi edullisemmat harrastukset lienee meditaatio ja filosofia. Lenkkeilyssäkin kuluu kengät sitä tahtia että tulee kalliimmaksi.
 
Mitä pleikkarilla on tällä hetkellä tarjota vastineeksi?
Ihan sitä samaa reseptiä on tarjota millä se on Xboxin päihittänyt joka genissä tähän mennessä eli tarjoamalla yksinkertaisesti parempia pelejä kuin kilpakumppaninsa. Hieman kieliposkella voisi sanoa, että pleikkarilla pelataan 90+ metacritic pisteen TLOU-pelejä ja Xboxilla 70-metacritic pisteen State of Decayta. :D Tuohon päälle vielä hyvä ja edullinen konsoli markkinoiden parhaimmalla ohjaimella, niin onhan tuossa menestysreseptin avaimet jälleen kerran. Niin pitkään kun Xboxilla ei pleikkarin ikonisia pelisarjoja pelata niin vaikea nähdä sen ikinä päihittävän pleikkaria suosiossa vaikka kuinka polttaisivatkin rahaa studioihin ja Game Passiin. Etenkin nyt kun pleikkarikin alkaa enemmn ja enemmän panostamaan näihin asioihin millä Xbox on eroa viime vuosina kirinyt kiinni (tilauspalvelu ja BC-tuki).

Muutenkin olen huomannut tässä vuosien varrrella sellaisen ilmiön, että pleikkarilla tuntuu olevan yksinkertaisesti enemmän pelisilmää siihen mitenkä loisteliaita pelejä oikeasti tehdään ja etenkin mitenkä niitä projekteja johdetaan. Suomalaisen Housemarquenkin potentiaali tunnistettiin ja heihin uskottiin antamalla resursseja joka sitten lopulta johti viime vuoden parhaimpaan AAA-peliin. Tämä siis studiolta joka ennen oli tehnyt ainoastaan pienen budjetin arcade-räiskintöjä. Tuskin on sattumaa, että käytännössä joka kuukausi sitä kuulee uutisoitavan kuinka joku Microsoftin studioista on tuuliajolla ja sieltä ihmiset directoreita myöten lähtevät. Halon muistavat vielä kaikki ja viimeisimpänä taisi se "AAAA-studio" The Initiativekin epäonnistua siinä mielessä, että 3rd party studio joutui ottamaan ohjat käsiin Perfect Darkin kanssa.

Mielestäni hieman kärjistettynä voisi sanoa, että Microsoft taitaa hardware-puolen paremmin kuin Sony josta sillä on jo vuosikymmenten kokemus ja pleikkari taas hallitsee sen pelipuolen josta sillä on pidempi kokemus kuin Microsoftilla.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EDIT: väärin luettu, ei nyt sentään Switchin ohi päässyt uniteissa.

Phil Spenceriltä kyllä huikeaa duunia Xboxin peräsimessä. :tup: Hinta/laatusuhteeltaan Series-konsolit on parasta mitä markkinoilla on tarjolla ja asiakkaat vastaa huutoon kantamalla konsoleita kotiin selkä vääränä.

Tulevaisuus näyttää vieläkin valoisammalta kunhan Bethesdan studiot pääsee vauhtiin ja Activision-Blizzard kauppa menee maaliin asti. :cool:
 
Ihan sitä samaa reseptiä on tarjota millä se on Xboxin päihittänyt joka genissä tähän mennessä eli tarjoamalla yksinkertaisesti parempia pelejä kuin kilpakumppaninsa. Hieman kieliposkella voisi sanoa, että pleikkarilla pelataan 90+ metacritic pisteen TLOU-pelejä ja Xboxilla 70-metacritic pisteen State of Decayta. :D Tuohon päälle vielä hyvä ja edullinen konsoli markkinoiden parhaimmalla ohjaimella, niin onhan tuossa menestysreseptin avaimet jälleen kerran. Niin pitkään kun Xboxilla ei pleikkarin ikonisia pelisarjoja pelata niin vaikea nähdä sen ikinä päihittävän pleikkaria suosiossa vaikka kuinka polttaisivatkin rahaa studioihin ja Game Passiin. Etenkin nyt kun pleikkarikin alkaa enemmn ja enemmän panostamaan näihin asioihin millä Xbox on eroa viime vuosina kirinyt kiinni (tilauspalvelu ja BC-tuki).

Muutenkin olen huomannut tässä vuosien varrrella sellaisen ilmiön, että pleikkarilla tuntuu olevan yksinkertaisesti enemmän pelisilmää siihen mitenkä loisteliaita pelejä oikeasti tehdään ja etenkin mitenkä niitä projekteja johdetaan. Suomalaisen Housemarquenkin potentiaali tunnistettiin ja heihin uskottiin antamalla resursseja joka sitten lopulta johti viime vuoden parhaimpaan AAA-peliin. Tämä siis studiolta joka ennen oli tehnyt ainoastaan pienen budjetin arcade-räiskintöjä. Tuskin on sattumaa, että käytännössä joka kuukausi sitä kuulee uutisoitavan kuinka joku Microsoftin studioista on tuuliajolla ja sieltä ihmiset directoreita myöten lähtevät. Halon muistavat vielä kaikki ja viimeisimpänä taisi se "AAAA-studio" The Initiativekin epäonnistua siinä mielessä, että 3rd party studio joutui ottamaan ohjat käsiin Perfect Darkin kanssa.

Mielestäni hieman kärjistettynä voisi sanoa, että Microsoft taitaa hardware-puolen paremmin kuin Sony josta sillä on jo vuosikymmenten kokemus ja pleikkari taas hallitsee sen pelipuolen josta sillä on pidempi kokemus kuin Microsoftilla.
Mieli on kummallinen juttu kun vaikka kymmeniä kertoja sanottaisiin niin ne itselle ihan yleisesti epämiellyttävät asiat yritetään unohtaa :)


Microsoft was Metacritic’s highest-rated publisher in 2021, with the largest average score ever
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 721
Viestejä
5 049 395
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom