PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ai niin kuin jotain tämmöistä vai ? :)

Tuon laitteen kanssa Steamillä on mahdollisuus tehdä mitä haluaa mutta ymmärsit varmasti mistä oli kyse :)

Eli tässäkin kierretään veroja kun ostetaan jenkki kaupasta verottomana
Aivan kuten hämärä kauppojen peliavaimissa. Niissä tuplarikos jos varastettu avain tai varastetulla luottokortilla ostettu avain ja verotkin jäävät maksamatta.
 
Aivan kuten hämärä kauppojen peliavaimissa. Niissä tuplarikos jos varastettu avain tai varastetulla luottokortilla ostettu avain ja verotkin jäävät maksamatta.
Avain kaupoissa on se kauppias maksanut verot kun se ostaa ne pelit ja edelleen mitään rikosta yleisesti kuten sinä sen sanot ei ole tapahtunut
 
Viimeksi muokattu:
Onko Sony edelleen ainoa 1st party, jonka omat pelit ovat julkaisussa 80€? :kahvi:

Täällä jo joku ehti toivoa että kukaan ei ostaisi noita 80€ pelejä, että joutuisivat edes miettimään tuota hintojen nostoa, mutta sitten on näitä jotka suorastaan toivoo että hintakilpailu estetään ja pelit on "edullisia" ja hinta vain 80€. :wtf:
Miksi ei haittaa että muut kuin 1st partyt myyvät kalliilla?
 
Miksi ei haittaa että muut kuin 1st partyt myyvät kalliilla?
Koska sittenhän se ei näyttäisi niin pahalta PS5 näkökulmasta. Samoin siitäkään ei juuri tässä ketjussa puhuta, että laajennustilaksi kelpaa vain ylihintainen oma ratkaisu. Ehkäpä sekin on vaan hyvä juttu? Pari teraa tallennustilaa niin hintaerotuksella kuittaa monesta pelistä kertaan sen kympin mitä PS5 peli on kalliimpi. Jos edes on kalliimpi.
 
Onko Sony edelleen ainoa 1st party, jonka omat pelit ovat julkaisussa 80€? :kahvi:

Täällä jo joku ehti toivoa että kukaan ei ostaisi noita 80€ pelejä, että joutuisivat edes miettimään tuota hintojen nostoa, mutta sitten on näitä jotka suorastaan toivoo että hintakilpailu estetään ja pelit on "edullisia" ja hinta vain 80€. :wtf:
Ei tuo 80€ oo ollenkaan paha laadukkaasta pelistä. Ymmärrän kyllä, jos microsoftin paskeista pitäis maksaa tuon verran, nii saattas ketuttaa..
 
Jotain pelikehityksen kustannuksista voi miettiä activision blizzardin kvartaaliraporttien pohjalta. Linkki alla

Kvartaalin kokonaismenot sisältäen markkinoinnin, r&d jne. 1246miljoonaa. Kerrotaan tuo neljällä niin vuoden menot on 4984 miljoonaa. Jos gamepass:ssa on 20 miljoonaa käyttäjää ja activision blizzardin ainoa myyntikanava on gamepass niin jokainen gamepass pelaaja maksaa kuinka paljon, että activision blizzardin pyörittäminen ei ole tappiollista? Jostain ne rahat tarvii microsoftinkin tehdä, maailman loppuun asti ei voi ostaa tappiolla asiakkaita. Matematiikka miten kaikki sisältö olisi halvalla gamepass:ssa ei vain toimi pidemmän päälle,...

.
 
Ei tuo 80€ oo ollenkaan paha laadukkaasta pelistä. Ymmärrän kyllä, jos microsoftin paskeista pitäis maksaa tuon verran, nii saattas ketuttaa..
On sielläkin hyviä pelejä joista voisi maksaa moisen siinä missä sonylla. Ei välttämättä yhtä paljoa mutta se johtuu pelimausta. 80€ ei ole paljoa hyvästä pelistä jota pelaa paljon. Huonosta 60 euroakin on liikaa.
 
On sielläkin hyviä pelejä joista voisi maksaa moisen siinä missä sonylla. Ei välttämättä yhtä paljoa mutta se johtuu pelimausta. 80€ ei ole paljoa hyvästä pelistä jota pelaa paljon. Huonosta 60 euroakin on liikaa.

Hyvät eli ns. pakkopelaa pelit täydellä hinnalla tukemisen vuoksi julkaisussa. Loput alelaarista tai ilmaisversioina. psn+ tarjoaa ilmaispelejä ihan mukavasti. Monesti ihan kivaa pelattavaa, mutta ei sellaista mitä itse ostaisi.

Epic on jakanut mukavasti ilmaispelejä. Jos kehtaa pelata useammalla alustalla niin halvalla pääsee pelien suhteen. Backlogia kertyy nopeasti sen verran, että hyviäkään pelejä ei tarvi ostaa julkaisussa muuten kuin tukemisen vuoksi. Tai no, destinyn grindaajat yms. on oma porukkansa, kun siellä on aikarajoite millon joku dlc on paras pelata.
 
Huomautus: Jätetään henkilökohtaisuudet pois
Jotain pelikehityksen kustannuksista voi miettiä activision blizzardin kvartaaliraporttien pohjalta. Linkki alla

Kvartaalin kokonaismenot sisältäen markkinoinnin, r&d jne. 1246miljoonaa. Kerrotaan tuo neljällä niin vuoden menot on 4984 miljoonaa. Jos gamepass:ssa on 20 miljoonaa käyttäjää ja activision blizzardin ainoa myyntikanava on gamepass niin jokainen gamepass pelaaja maksaa kuinka paljon, että activision blizzardin pyörittäminen ei ole tappiollista? Jostain ne rahat tarvii microsoftinkin tehdä, maailman loppuun asti ei voi ostaa tappiolla asiakkaita. Matematiikka miten kaikki sisältö olisi halvalla gamepass:ssa ei vain toimi pidemmän päälle,...

.
Tämä laskelmasi kusee heti alkuun jo siinä, että oletat että Xboxin pelipuolen ainoat tulot tulee Game Pass-tilaajilta.

Paljonko kertyy konsolimyynneistä tuottoa? Entä lisälaitemyynneistä? Entä pelien lisäosamyynneistä? Entä pelimyynneistä? Entä leluista ja muusta krääsästä, kuten Minecraft-tuotteet? Niistä kun alat ynnäillä niin saat edes jotain käsitystä tuosta kokonaisuudesta.

On kyllä huvittavaa kun miljarditulosta takovan yrityksen bisneskuvioita aletaan ruotimaan peruskouluosaamisen pohjalta. :whistling:
 
Tämä laskelmasi kusee heti alkuun jo siinä, että oletat että Xboxin pelipuolen ainoat tulot tulee Game Pass-tilaajilta.

Paljonko kertyy konsolimyynneistä tuottoa? Entä lisälaitemyynneistä? Entä pelien lisäosamyynneistä? Entä pelimyynneistä? Entä leluista ja muusta krääsästä, kuten Minecraft-tuotteet? Niistä kun alat ynnäillä niin saat edes jotain käsitystä tuosta kokonaisuudesta.

On kyllä huvittavaa kun miljarditulosta takovan yrityksen bisneskuvioita aletaan ruotimaan peruskouluosaamisen pohjalta. :whistling:

Microsoftin konsolit taitaa mennä edelleen tappiolla kaupaksi ettei sieltä tule voittoa. Ja sä vaan vahvistit mun pointtia, se pelkkä gamepass tilaushinta ei voi olla maailman tappiin halpa tai ne rahat tarvii tehdä jostain muualta. Kun tuohon mennään niin mä maksan mieluummin sen kokohinnan pelistä kuin menen kynittäväksi mikrotransaktioibisneskeen. Microsoftilla on ne bethesdan ja muiden studioiden suut myös ruokittavana ja se voittokin pitäisi tehdä. +-0 bisnes ei ole kovin kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten sanoin niin itse käytän cdkeys kun Kinguin ollut todella kallis paikka jo vuosia ja samoin G2A on vain todella paska kauppa
En kysynyt mitä kauppa käytät mutta kun aloit haastamaan veroasiossa niin miksi et vastaa kysymykseen? Olen samaa mieltä muuten Kinguinista ja G2A ja itse ostan pelini virallisista kanavista pelilaitteesta riippumatta.
 
En kysynyt mitä kauppa käytät mutta kun aloit haastamaan veroasiosita niin miksi et vastaa? Olen samaa mieltä muuten Kinguinista ja G2A ja itse ostan pelini virallisista kanavista pelilaitteesta riippumatta.
En voi puhua noista 2 kaupasta kun en ole käyttänyt niitä vuosiin ja miksi sinun mielestä taas ei voisi cdkeys avain kauppaa ottaa tähän mukaan ?
 
En voi puhua noista 2 kaupasta kun en ole käyttänyt niitä vuosiin ja miksi sinun mielestä taas ei voisi cdkeys avain kauppaa ottaa tähän mukaan ?
Kai sinä tiedät mikä verotuskäytäntö on kun olet käyttänyt niitä ja minua yrität haastaa asiassa? Minä en lähde arvailemaan cdkeys osalta mikä on tilanne. Voit esittää todisteet tänne jos tiedät paremmin. Se joka tässä on merkitsevää on Suomen ALV jota ei kanneta EU ulkomailta ostettavista digitaalisista tuotteista. Tällöin Sonyn amerikkalaisesta kaupasta ostettaessa verotusasiat ovat kunnossa.

Suomessa tele-, lähetys- ja sähköisiin palveluihin sovelletaan yleistä 24 prosentin verokantaa. kun myyntimaa on muu EU-maa kuin Suomi, myynnistä maksetaan tämän toisen EU-maan arvonlisävero. kun myyntimaa on EU:n ulkopuolella, myynti on EU:n arvonlisäverotuksen soveltamisalan ulkopuolella.
 
Hyvät eli ns. pakkopelaa pelit täydellä hinnalla tukemisen vuoksi julkaisussa. Loput alelaarista tai ilmaisversioina. psn+ tarjoaa ilmaispelejä ihan mukavasti. Monesti ihan kivaa pelattavaa, mutta ei sellaista mitä itse ostaisi.

Epic on jakanut mukavasti ilmaispelejä. Jos kehtaa pelata useammalla alustalla niin halvalla pääsee pelien suhteen. Backlogia kertyy nopeasti sen verran, että hyviäkään pelejä ei tarvi ostaa julkaisussa muuten kuin tukemisen vuoksi. Tai no, destinyn grindaajat yms. on oma porukkansa, kun siellä on aikarajoite millon joku dlc on paras pelata.
Ehdottomasti alelaarista taikka mikkisoftan kyseen ollessa game pass voi olla hyvä.

Simupuolella odotan yleensä että lisäosa tulee puoleen hintaan tarjoukseen, se on sen verran yleistä. Taikka sitten dcs tarjoaa -30% early access vaiheessa, sitäkin on tullut käytettyä.

Osaa vaan ei jaksa odottaa että tulee alennukseen, vaan antaa backlogin jäädä. Lisäosat poislukien xplane 11 ja tes6 vr (jos tulee) ovat sellaisia joista maksaisi täyden hinnan ettei tarvitse odotella. Sitten moni nintendon peli, mutta ne eivät tule minulle.
 
Räikein tapaus on toki noi varasteut luottokortilla ostetut pelit tai vastaavaa mutta yleensä noi ovat peräisin jostain halpamaista ostettuna pelikotelosta.

Mutta joku venäjän avain missä pitää loggaa steamiin venäjän IP:llä että voit aktivoida koodin ne mä jätän pois mutta muuten käyttänyt avain koodeja myös.

En toisin tiedä mistä noi Xboxin pelien koodit ovat peräisin, se on aika varmaa että pelikotelosta ne eivät ole lähtöisin.

@Pingviini tietoa tästä?


Muistan lukeneeni että ubisoft olisi poistanut Far cry 3 tililtä joss oli sen hämärästi hommanut, itse sain sen kun ostin näppäimistön jimmsiltä. Good old days.

Mulla muutama hyvä porukka misä pelataa co-op pelejä ni kävisi kalliiksi ostaa kaikki ei niin kiinnostavat pelit täyteen hintaan, siksi ollaan ajoittain näitä hämäriä avaimia hommattu. Nykyään pystyy onneksi hyödyntämään paljon gamepassia,.

Huonokin pelin pelaaminen oikeassa porukassa voi olla yllättävän hauskaa.
 
Kai sinä tiedät mikä verotuskäytäntö on kun olet käyttänyt niitä ja minua yrität haastaa asiassa? Minä en lähde arvailemaan cdkeys osalta mikä on tilanne. Voit esittää todisteet tänne jos tiedät paremmin. Se joka tässä on merkitsevää on Suomen ALV jota ei kanneta EU ulkomailta ostettavista digitaalisista tuotteista. Tällöin Sonyn amerikkalaisesta kaupasta ostettaessa verotusasiat ovat kunnossa.
Itse laittaisin harmaa avaimien myynnin ja jenkkien verottomat ostat samalle harmalle alueelle mutta mitään laitontahan siinä ei ole
 
Microsoftin konsolit taitaa mennä edelleen tappiolla kaupaksi ettei sieltä tule voittoa. Ja sä vaan vahvistit mun pointtia, se pelkkä gamepass tilaushinta ei voi olla maailman tappiin halpa tai ne rahat tarvii tehdä jostain muualta. Kun tuohon mennään niin mä maksan mieluummin sen kokohinnan pelistä kuin menen kynittäväksi mikrotransaktioibisneskeen. Microsoftilla on ne bethesdan ja muiden studioiden suut myös ruokittavana ja se voittokin pitäisi tehdä. +-0 bisnes ei ole kovin kannattavaa.
Kun peliala digitalisoituu kovaa vauhtia, niin homman pointtina on pyrkiä sitomaan kuluttaja omaan ekosysteemiin. Se Game Pass ei ole mikään erillinen osa Microsoftin pelibisnestä, vaan kuuluu siihen samaan kokonaisuuteen kuin kaikki muutkin ne edellämainitsemani asiat.

Laskepa huviksesi paljonko yksi kuluttaja kantaa rahaa sisään näillä eri tavoilla? Jos et hahmota tuota kokonaisuutta ollenkaan, niin ei ehkä kannattaisi yrittää tehdä itsestään hölmöä muiden silmissä laskemalla yhteen vain Game Passin tuloja ja menoja, ja unohtamalla kaiken muun siitä ympäriltä.

Miten Game Pass vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen:

"Xbox Game Pass has become what Microsoft calls “a game discovery engine,” and it is driving game sales, rather than detracting from them as some critics predicted. Xbox Game Pass members play 40 percent more games across 30 percent more genres than do non-members, and 90 percent of them have tried games they would not have otherwise experienced. Microsoft’s gaming partners have seen engagement jump by 800 percent when they make their games available on the service, and members spend 200 percent more than non-members on game and content purchases."

 
Miten Game Pass vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen:

"Xbox Game Pass has become what Microsoft calls “a game discovery engine,” and it is driving game sales, rather than detracting from them as some critics predicted. Xbox Game Pass members play 40 percent more games across 30 percent more genres than do non-members, and 90 percent of them have tried games they would not have otherwise experienced. Microsoft’s gaming partners have seen engagement jump by 800 percent when they make their games available on the service, and members spend 200 percent more than non-members on game and content purchases."
Mielenkiintoisempaa olisi nähdä että miten keskimääräisen pelaajan kohdalla gamepassiin siirtyminen vaikuttaa rahankäyttöön ja pelaamiseen. Nyt noista luvuista näkee lähinnä että gamepassin hankkii lähinnä paljon pelaavat ihmiset.

MS vaan on valitettavan vaiti mielenkiintoisista metriikoista.
 
Mielenkiintoisempaa olisi nähdä että miten keskimääräisen pelaajan kohdalla gamepassiin siirtyminen vaikuttaa rahankäyttöön ja pelaamiseen. Nyt noista luvuista näkee lähinnä että gamepassin hankkii lähinnä paljon pelaavat ihmiset.

MS vaan on valitettavan vaiti mielenkiintoisista metriikoista.
Ihan avoimesti MS näistä asioista kylläkin kertoo, mutta pelifoorumien finweazeleilla on kokonaan omat laskelmat, jotka ei sitten täsmää todellisuuden kanssa. :whistling:

"As new AAA games retail for around $70, The real question is, how does Microsoft actually make money from Game Pass?

Luckily, Xbox boss Phil Spencer has revealed some of the secrets behind Game Pass in a new interview with IGN.

How Does Game Pass Make Money?

In the interview, Phil Spencer revealed that the way Game Pass makes money is very simple, from subscriptions. He confirmed that the service is making a profit right now, so the money coming in through subscriptions will be more than what Xbox pays to get games on Game Pass.

While Xbox continues to acquire more game developers, this business model also works well for the third-party developers too, as many studios continue to return to Game Pass to put their new games on it."


Tuohon kokonaisuuteen kun lasket sitten lisäksi pelimyynnit, lisälaitemyynnit, pelien lisäosamyynnit ja mikrotransaktiot, Minecraft-krääsän ym., niin eipä tarvitse olla edes mikään taloustieteilijä, että ymmärtää että kassakone kilisee.
 
In the UK, 70% of Boxed Horizon Forbidden West Buyers Paid More Than They Needed To

Sony se vain nauraa matkalla pankkiin.
eLQ25lj.gif
 
Kertoo jotain pleikkaristien älykkyydestä.
Tai lompakon syvyydestä ;)
Kuka jaksaa käyttää aikaa jonkun euron säästämiseen peliostoksissa, kun ylitöistä saa dramaattisesti paremman arvon ajalleen? Tässä tapauksessa se ps5 levy päästää pelaamaan aikaisemmin, sillä ps4 levyltä ps5 versioon päivittäminen vaatii vissiin koko pelin sisällön lataamisen psn:stä. Ei sillä että toi hinnoittelu kiva juttu olisi.
 
Teho(lol)konsolit saivat cyberpunkkiin next-gen pätsit ja alustavia testejä/analyysejä on pihalla.
  • Kumpikin tehokonsoli pyörittää peliä 1440p vaikka mainostetaan 4k60 ja 4k30 moodeja.
  • Graafisilta asetuksiltaan vaikuttaa identtisiltä (copy paste projektista toiseen.)
  • PS5 lataa saven 25% nopeampaa (9s vs 11s) PC nopein 6s.
  • PS5:lla framerate lähes locked 60. SeriesX:llä vähän nirsommin tykkää pysyä 60fps. Hox! Katso kuvat.
  • RT moodi kummallakin turha. 30fps ja RT:llä lasketaan vain välittömässä läheisyydessä olevat "contact shadowit".
  • Jos Cyberpunkkia haluaa pelata RT-GI:llä, RT-reflectioneilla ja muilla hilavitkuttimilla niin PC on ainoa vaihtoehto.
PC:llä samantasoista pelaamista tarjoaa RTX2060/2070.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Screenshot 2022-02-16 at 16.48.41.png



Screenshot 2022-02-16 at 16.51.52.png

Selkeä niskalenkki PS5:llä frame raten osalta Digital Foundryn testissä. Molemmat laitteet esittävät 40-alkuisen alimman noteerauksen (PS5 47fps ja XSX 45fps) mutta olisi kannattanut Xbox versioonkin laittaa agressiivisempi dynaaminen resoluutio niin ei viihtyisi noin ahkerasti 40fps osastolla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.




XB Series X.jpg
 
Selkeä niskalenkki PS5:llä frame raten osalta Digital Foundryn testissä. Molemmat laitteet esittävät 40-alkuisen alimman noteerauksen (PS5 47fps ja XSX 45fps) mutta olisi kannattanut Xbox versioonkin laittaa agressiivisempi dynaaminen resoluutio niin ei viihtyisi noin ahkerasti 40fps osastolla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.




XB Series X.jpg

Ja oliko nyt niin että PS5 ei vieläkään tue sellaista perusominaisuutta kuin VRR? :woot:
 
Alkaa ketjussa taas olla menoissa suunta hukkaan ja henkilökohtaisuuksia sekä onelinereita on tullut viime aikoina puolin ja toisin. Jokainen nyt panostaa omaan keskusteluunsa ja pyrkii rakentavaan kanssakäymiseen ilman turhia provokaatioita.
 
Ja oliko nyt niin että PS5 ei vieläkään tue sellaista perusominaisuutta kuin VRR? :woot:
Näyttää Cyberpunk pyörivän 60fps melko hyvin PS5:lla, joten VRR:lle ei juuri ole käyttöä suurimmalle osalle käyttäjistä. Aika harvalla on telkkari jossa on sekä VRR että suurempi kuin 60fps tuki. Xboksilla näyttäisi olevan hyvinkin tarpeellinen ominaisuus, kun fps ei pääse samalla tasolle PS5:sen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
VRR televisio on oikeastaan pakollinen Xbox omistajana. Joku tuossa konsolin arkkitehtuurissa on erilaista verrattuna PS5 kun tuota frameratea ei saada aisoihin. Estää täysin esim BFI:n käytön peleissä jos framerate ei ole "locked" 60 tai 120. Siellä täällä ei haittaisi dropit mutta tuo että sahataan jossakin viidessäkympissä jatkuvasti ei vain toimi. Itse olen nykyään aika pahasti allerginen varsinkin tuolle 60Hz sutulle ja BFI monesti onkin päällä että kuva olisi liikkeessä edes jotenkuten katsottava. Perkele kun tulisi CRT monitorit taas isosti takaisin.

#NarrowAndFast
 
VRR televisio on oikeastaan pakollinen Xbox omistajana. Joku tuossa konsolin arkkitehtuurissa on erilaista verrattuna PS5 kun tuota frameratea ei saada aisoihin. Estää täysin esim BFI:n käytön peleissä jos framerate ei ole "locked" 60 tai 120. Siellä täällä ei haittaisi dropit mutta tuo että sahataan jossakin viidessäkympissä jatkuvasti ei vain toimi. Itse olen nykyään aika pahasti allerginen varsinkin tuolle 60Hz sutulle ja BFI monesti onkin päällä että kuva olisi liikkeessä edes jotenkuten katsottava. Perkele kun tulisi CRT monitorit taas isosti takaisin.

#NarrowAndFast
Hyvin riittää perus 60Hz töllö ilman mitää hienouksia
 
Välillä toivoisin että minullekkin riittäisi. Perhana kun sitä omaa liian hyvät silmät... siunaus siinä missä kirous.
Ihan mielenkiinnosta: käytätkö videomateriaalilla näitä motion interpolation hommeleita? Entä muut, jotka ovat erityisen allergisia alhaiselle fps:lle?

Minä väittäisin, että herkkyys alhaiselle fps:lle on enemmän tottumiskysymys, kuin mitään muuta. Itse näen kyllä eron 30 ja 120 fps:n välillä todella helposti, mutta pienen totuttelun jälkeen 30 fps menee hyvin ja unohtuu kyllä. Elokuvat katsotaan alkuperäisellä 24 fps:llä ja itse taas olen erityisen herkkä kaikelle saippuaooppera-paskeelle.
 
VG Tech on myös testannut Cyberpunk 2077 ja performance tilan fps osalta ei mitään uutta tietoa mutta RT puolella oli mielenkiintoinen ero. DF ehti jo PS5 version kehumaan käytännössä virheettömäksi 30fps kokemukseksi kun taas XSX versiossa on pientä dippiä.

PS5 in Ray Tracing Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being approximately 2368x1332. Pixel counts at 2560x1440 seem to be common on PS5 in Ray Tracing Mode.

Xbox Series X in Ray Tracing Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being approximately 2304x1296. Pixel counts at 2560x1440 seem to be common on Xbox Series X in Ray Tracing Mode.
 
Ihan mielenkiinnosta: käytätkö videomateriaalilla näitä motion interpolation hommeleita? Entä muut, jotka ovat erityisen allergisia alhaiselle fps:lle?

Minä väittäisin, että herkkyys alhaiselle fps:lle on enemmän tottumiskysymys, kuin mitään muuta. Itse näen kyllä eron 30 ja 120 fps:n välillä todella helposti, mutta pienen totuttelun jälkeen 30 fps menee hyvin ja unohtuu kyllä. Elokuvat katsotaan alkuperäisellä 24 fps:llä ja itse taas olen erityisen herkkä kaikelle saippuaooppera-paskeelle.
En käytä interpolointeja. Enkä ole allerginen alhaiselle fps:lle. Olen allerginen huonolle liikeresoluutiolle joka vaivaa OLEDeja ja muita lituskapaskeita.

E: Siis 60fps voi olla ihan nätti ja kristallin kirkas ja selkeä liikkeessä... kunhan kuvat näytetään "kunnolla" eli tarkoittaa esim CRT putken tyylistä pyyhkäisyä tai OLED/LCD paneeleilla välkytystä.

E2: Esim 24fps contentti näyttää ihan OK:lle 96Hz tilassa jossa joka framen välissä musta ruutu.
 
VRR televisio on oikeastaan pakollinen Xbox omistajana. Joku tuossa konsolin arkkitehtuurissa on erilaista verrattuna PS5 kun tuota frameratea ei saada aisoihin. Estää täysin esim BFI:n käytön peleissä jos framerate ei ole "locked" 60 tai 120. Siellä täällä ei haittaisi dropit mutta tuo että sahataan jossakin viidessäkympissä jatkuvasti ei vain toimi. Itse olen nykyään aika pahasti allerginen varsinkin tuolle 60Hz sutulle ja BFI monesti onkin päällä että kuva olisi liikkeessä edes jotenkuten katsottava. Perkele kun tulisi CRT monitorit taas isosti takaisin.

#NarrowAndFast
En usko että arkkitehtuurissa on mitään vikaa. Mitä nyt olen Digital Foundryn vertailuvideoita katsellut niin aika toistuva trendi tuntuu olevan se että Xboxilla on hiukan korkeampi resoluutio kuin Pleikalla mutta fps myös heittelee enemmän. En sitten tiedä miksi jotkut kehittäjät valitsee resoluution tasaisen fps:n sijaan. Se että Xboxilla on VRR ei ole omasta mielestä ihan tarpeeksi hyvä perustelu koska harvan TV tukee tuota ominaisuutta.
 
Minä väittäisin, että herkkyys alhaiselle fps:lle on enemmän tottumiskysymys, kuin mitään muuta.
Näinhän se juuri onkin. Sitten kun siihen 60fps on tottunut, niin epästabiili 40-60fps heilahtelu häiritsee aika hemmetisti. Sama juttu jos peli on 30fps ja heiluu ajoittain vaikka 20-30fps välillä. VRR tietty on yksi vaihtoehto hieman helpottaa tilannetta, mutta se ei toimi yhteen BFI:n kanssa.
 
En käytä interpolointeja. Enkä ole allerginen alhaiselle fps:lle. Olen allerginen huonolle liikeresoluutiolle joka vaivaa OLEDeja ja muita lituskapaskeita.

E: Siis 60fps voi olla ihan nätti ja kristallin kirkas ja selkeä liikkeessä... kunhan kuvat näytetään "kunnolla" eli tarkoittaa esim CRT putken tyylistä pyyhkäisyä tai OLED/LCD paneeleilla välkytystä.

E2: Esim 24fps contentti näyttää ihan OK:lle 96Hz tilassa jossa joka framen välissä musta ruutu.
BFI himmentää taas omaan makuun liikaa kirkkautta.
 
Vai että VRR televisio on pakollinen, koska framerate dippaa parissa kohtaa peliä ja tekee sitä molemmilla konsoleilla :D

Tietty se VRR vähän auttaisi 30fps pelien kans. Ei tahdo enää pystyä pelaamaan 30fps. Mafia Trilogyn ostin ja ensimmäisen osan jälkeen oli luovutettava. Toivottavasti tulis boost niinkuin jokuseen muuhun vanhempaan peliin, ja onneksi tuo 30fps karmeus on aika harvinaista nykyään.
 
Offtopikkia, joskin aiheeseen (FPS, sulavuus, VRR eri alustoilla) liittyvää:
Ihan mielenkiinnosta: käytätkö videomateriaalilla näitä motion interpolation hommeleita? Entä muut, jotka ovat erityisen allergisia alhaiselle fps:lle?
Itse käytän, sekä television sisäänleivottua, että tietokoneella SVP4:sta. Pienet halot hahmojen ympärillä on pieni haitta sille, että leffan katseluun ei tarvitse varautua syömällä 800mg buranaa etukäteen. Missä muut näkevät saippuaoopperaefektin, itse taas nautin sulavasta videosta. Tietokoneruutunani on tällähetkellä 240hz Samsung Odyssey G7 (32", 1440P), jolla hoidan pääasiassa myös konsolipelaamisen ja leffankatselunkin (on työasunnollani, kotonani on perinteinen töllö jossa joku Sony motionflow xr 800, mutta sitä katsovat pääasiassa muut). Joskus ennen frame interpolatiota katselin leffoja esim. 1,5x nopeutuksella, jotta saisin vähän enemmän päivitysnopeutta ruudulle, mutta draaman kaari katkesi helposti kun jotain herkkää kimitettiin mikkihiiriäänillä. Gemini man ja hobitti kyllä demostroi hyvin, että hyvännäköistä matskua saa aikaiseksi kunhan vaan viitsii ilman frame interpolaatiotakin, mutta ei näköjään ole yleistynyt. Ymmärrän kyllä, jos jotkui haluavat katsoa leffansa mahdollisimman orginaalina, 24framen ruutunopeudella, ja jokainen katsokoon miten haluaa. Itselleni tuo 24 framea vastaa 60hz kuvaputkimonitorin katselua ja päänsärky tulee jo puolen tunnin sisään. Joskus mietin, että miksi kaikki matsku ei kuvattaisi vain suoraan 60fps ja sitten jotka haluavat katsoa sen pienemmällä frameratella, niin puottakoot he pois joka toisen ruudun, mutta joo, on se senverran kalliimpaan etenkin jos tarvitsee renderöidä efektejä tai yhtään mitään.

Ontopic: onneksi tosin keinotekoiset 60 framea sekunnissa rajoitukset ovat pikkuhiljaa siirtymässä syrjään, myös konsolipuolellakin ja halukkaat pääsevät pelaamaan pelejänsä niillä asetuksilla millä haluavat. Itse olen pääasiallinen pc-pelaaja, mutta oma xbox one x tuuppaa joitain rauhallisempia pelejä 1080P:nä 120hz paukkeella, kyllä silläkin kohtalaisen ok viihdettä saa aikaiseksi. Kauas kuitekin on onneksi menty siitä, kun jossain 10 vuotta sitten puhuttiin 30fps nopeudesta normaalina ilmiönä konsoleiden kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 798
Viestejä
5 051 812
Jäsenet
80 982
Uusin jäsen
kevin123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom