PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Siten että ei ne yksinoikeudet myy mitenkään kummallisesti ja silti niistä tehdään iso numero
En tiedä myynneistä mitään, mutta itse ainakin tykkään pelata pelikonsolilla pelejä enkä pyöritellä excel laskentaa. Pelikonsolin ainoa/pääfunktio on pyörittää niitä pelejä joten yksinoikeudet ovat aikalailla kaikki kaikessa mitä konsoiin tulee jos omistaa pelikelpoisen PC:n.

Ja mitä nopeasti silmäilin niin Spiderman myi 9 miljoonaa, God of War myi 5 miljoonaa jo pelkästään ensimmäisen kuukauden aikana, Horizon Zero Dawn oli myynyt lähes 8 miljoonaa vuosi sitten, Uncharted 4 myi julkaisuvuonansa lähes 9 miljoonaa kipaletta jne. että en nyt oikein tiedä miten tästä saa "ei myy mitenkään kummallisesti".

Iso peukku Nintendolle että on avonainen myynneistä, oli ne sitten hyviä vai ei.
IR Information : Sales Data - Dedicated Video Game Sales Units
Onko Nintendo koskaan aikaisemmin antanut myyntilukuja noin avoimesti julki muuta kuin juuri nyt Switch:n toisena vuonna?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä myynneistä mitään, mutta itse ainakin tykkään pelata pelikonsolilla pelejä enkä pyöritellä excel laskentaa. Pelikonsolin ainoa/pääfunktio on pyörittää niitä pelejä joten yksinoikeudet ovat aikalailla kaikki kaikessa mitä konsoiin tulee jos omistaa pelikelpoisen PC:n.

Ja mitä nopeasti silmäilin niin Spiderman myi 9 miljoonaa, God of War myi 5 miljoonaa jo pelkästään ensimmäisen kuukauden aikana, Horizon Zero Dawn oli myynyt lähes 8 miljoonaa vuosi sitten, Uncharted 4 myi julkaisuvuonansa lähes 9 miljoonaa kipaletta jne. että en nyt oikein tiedä miten tästä saa "ei myy mitenkään kummallisesti".
2 Yksinoikeutta top 10 listoilla joista molemmilla todella iso brändi auttamassa asiaa

PlayStation Storen vuoden 2018 myydyimmät pelit Euroopassa olivat:

FIFA 19
Call of Duty: Black Ops 4
Red Dead Redemption 2
Grand Theft Auto 5
God of War
Marvel’s Spider-Man
FIFA 18
Gang Beasts
Rocket League
Far Cry 5


Pohjois-Amerikan vastaava lista taas näyttää seuraavalta:
Call of Duty: Black Ops 4
Red Dead Redemption 2
Marvel’s Spider-Man
God of War
Grand Theft Auto 5
NBA 2K19
FIFA 19
Monster Hunter: World
Far Cry 5
Madden NFL 19
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä myynneistä mitään, mutta itse ainakin tykkään pelata pelikonsolilla pelejä enkä pyöritellä excel laskentaa. Pelikonsolin ainoa/pääfunktio on pyörittää niitä pelejä joten yksinoikeudet ovat aikalailla kaikki kaikessa mitä konsoiin tulee jos omistaa pelikelpoisen PC:n.
Julkaisisivat sitten konsolin millä pelit pyörii kunnolla. Xboxin vrr-tuki toki tarjoaa kivemman kokemuksen sitä tukevillä tv:eillä, kun inputlagi putoaa aika reippaanlaisesti.
 
2 Yksinoikeutta top 10 listoilla joista molemmilla todella iso brändi auttamassa asiaa

PlayStation Storen vuoden 2018 myydyimmät pelit Euroopassa olivat:

FIFA 19
Call of Duty: Black Ops 4
Red Dead Redemption 2
Grand Theft Auto 5
God of War
Marvel’s Spider-Man
FIFA 18
Gang Beasts
Rocket League
Far Cry 5


Pohjois-Amerikan vastaava lista taas näyttää seuraavalta:
Call of Duty: Black Ops 4
Red Dead Redemption 2
Marvel’s Spider-Man
God of War
Grand Theft Auto 5
NBA 2K19
FIFA 19
Monster Hunter: World
Far Cry 5
Madden NFL 19
En nyt tiedä miten tämä liittyy mihinkään...? Kyse oli siitä myyvätkö yksinoikeudet hyvin vai eivät ja selvästi osoitettiin että myyvät. Nämä listat eivät millaanlailla liity asiaan tai muuta sitä. (Maalitolppien liikutusyritys?) Jos ihmettelet miksi yksinoikeuksilla on pienempi edustusto tuossa niin saattaa johtua siitä että 99.9% maailman peleistä ei ole yksittäisen konsolivalmistajan yksinoikeuksia vaan multiplättäreitä.

Julkaisisivat sitten konsolin millä pelit pyörii kunnolla. Xboxin vrr-tuki toki tarjoaa kivemman kokemuksen sitä tukevillä tv:eillä, kun inputlagi putoaa aika reippaanlaisesti.
Playstation on massamarkkinoille suunnattu kuluttajatuote eikä tarkoitus ole miellyttää kaikkia millisekunttien ja hertsien mittaaja- yms. nicheryhmiä, koska se ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti kannattavaa.

Nintendon exclut myy konsoleita, ja nämä pelit myy uskomattoman paljon, varsinkin kun otetaan huomioon pieni n.30milj. laitekanta.
Here Are The Top Ten Best-Selling Nintendo Switch Games As Of September 2018
Nintendon konsoleilla on kaikista suppein pelivalikoima ja teknisten ratkaisujen takia Nintendo yleensä pelaa itsensä pois multiplättärimarkkinoilta minkä takia on täysin selvää että ne muutamat Nintendon omat tittelit myyvät erittäin hyvin, koska juuri muuta ostettavaa ei ole ainakaan suhteellisesti.
Toki ei siinä, ovat varmasti muutenkin hyviä pelejä ainakin useimmiten.
 
Playstation on massamarkkinoille suunnattu kuluttajatuote eikä tarkoitus ole miellyttää kaikkia millisekunttien ja hertsien mittaaja- yms. nicheryhmiä, koska se ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti kannattavaa.
Ei nyt tarvitse hermostua, vaikka lempiyrityksen rahastuksia joku kritisoisikin. Tällä hetkellä on hyvinkin kannattavaa myydä 600-1400€:n näytönohjaimia ja 100€:n rgb-krääsää. Ihmisillä on rahaa, ja on tyhmää olla ottamatta sitä pois sen takia ettei niille keillä on vähemmän rahaa tulisi paha mieli.
 
Niin jos uuden huippu exclun ostaa 10% pleikan omistajista, niin voiko silloin sanoa exclujen myyvän erityisen paljon konsoleita?
 
Iso peukku Nintendolle että on avonainen myynneistä, oli ne sitten hyviä vai ei.
IR Information : Sales Data - Dedicated Video Game Sales Units

Muutama kuukausi vielä niin Switch menee ohi Ps4:sta japanissa.
Nintendolle tosiaan plussaa kun julkaisee Sonyn kanssa myyntimääriään.
Niin jos uuden huippu exclun ostaa 10% pleikan omistajista, niin voiko silloin sanoa exclujen myyvän erityisen paljon konsoleita?
Jos kyse olisi yhdestä pelistä niin ei mutta Sonyllä niitä erilaisia huippupelejä tulee tasaisesti vuodesta toiseen. Kilpailija Microsoftin laitemyynnit ovat alle puolet tästä koska oma valikoima on vähäistä ja nekin pääasiassa valuneet pc:lle. Nintendolla myy omat hittibrandit valtavasti verrattuna muuhun valikoimaan. Vahvat tuotteet kuten Mario ja Zelda nostavat konsolimyyntejä vaikka myyntivolyymit multiplattarit puuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt tarvitse hermostua, vaikka lempiyrityksen rahastuksia joku kritisoisikin.
?? Oliko tämä vinkki itsellesi? En edes omista pleikkaria tai muitakaan Sonyn tuotteita. Noiden edellämainittujen nicheominaisuuksien käyttäjät ovat äärimmäisen pieni marginaaliryhmä ja se vain on fakta että se 300e konsoli löytää helpommin joka talouden pukinkonttiin kuin puolentoista tonnin näyttikset tai <1% suunnatut ominaisuudet.
 
Noiden edellämainittujen nicheominaisuuksien käyttäjät ovat äärimmäisen pieni marginaaliryhmä ja se vain on fakta että se 300e konsoli löytää helpommin joka talouden pukinkonttiin kuin puolentoista tonnin näyttikset tai <1% suunnatut ominaisuudet.
Vielä kun tulisi syy sille miksi ne harrastajien rahat kannattaa antaa muille? Senkö takia ettei kaikilla ole rahaa parempaan?

Ja viiden vuoden sisällä et tule juurikaan saamaan kaupasta rautaa mistä noita nicheominaisuuksia ei löytyisi. Vanhat jäärät myös aikoinaan piti väritv:tä turhana keksintönä.
 
Vielä kun tulisi syy sille miksi ne harrastajien rahat kannattaa antaa muille? Senkö takia ettei kaikilla ole rahaa parempaan?
Jos vaihtoehtona on hävitä 99% mainstream markkinasta niin ihan mielellään kyllä luopuisin siitä 1%. Muutenkin konsolibisneksessä rahoja haetaan lisälaitteilla ja peleillä mikä koituu varsin ongelmalliseksi jos itse laitetta myydäänkin kymmenien miljoonien sijaan vain satojatuhansia tai pari miljoona kipaletta.

Ja viiden vuoden sisällä et tule juurikaan saamaan kaupasta rautaa mistä noita nicheominaisuuksia ei löytyisi. Vanhat jäärät myös aikoinaan piti väritv:tä turhana keksintönä.
Ehkä ei saa, ehkä saa. Aivan yhdentekevää, se on relevanttia sitten 5v tms eikä silloin kuin murto-osalla on varaa siihen/mahdollisuuksia hyödyntää sitä.
 
Jos vaihtoehtona on hävitä 99% mainstream markkinasta niin ihan mielellään kyllä luopuisin siitä 1%. Muutenkin konsolibisneksessä rahoja haetaan lisälaitteilla ja peleillä mikä koituu varsin ongelmalliseksi jos itse laitetta myydäänkin kymmenien miljoonien sijaan vain satojatuhansia tai pari miljoona kipaletta.


Ehkä ei saa, ehkä saa. Aivan yhdentekevää, se on relevanttia sitten 5v tms eikä silloin kuin murto-osalla on varaa siihen/mahdollisuuksia hyödyntää sitä.
Minä puhun markkinaosuuden kasvattamisesta. Taitaa jäädä tähän, jos et kykene järkevään vuorovaikutukseen.
 
Niin jos uuden huippu exclun ostaa 10% pleikan omistajista, niin voiko silloin sanoa exclujen myyvän erityisen paljon konsoleita?
Kyllä ja ei, koska exclut hoitavat myös PR:ää konsolin hyvin voinista vaikka pelaajat eivät välttämättä ostaisi.

-Hinta
-Pelit(1st/3rd)
-Ohjain
-Teho


Ja noista neljästä asiasta tulee se kokonaisuus millä konsoleita alettaan myymään ja koska omaan makuun Boxin ohjain on parempi niin omassa näkökulmassa sony onnistui kolmessa asiassa paremmin kuin kilpailijansa ja siitä syystä myi yhteensä enemmän kuin ne yhteensä.
Eli pelkällä hyvällä yksinoikeus tarjonalla et pärjää jos 3rd pelien tuki ei ole kunnossa ja taas päinvastoin.

Itse olisin kyllä sonyna säästänyt jotain yksinoikeuksia seuraavalle polvelle koska uskoisin että mikkis tulee laittaa aikamoisen pinon "Microsoft"yksinoikeuksia pöydälle seuraavan konsolin launchiin.

Mielenkiintoisia aikoja elämme ja kilpailu on aina hyvästä jos nämä kannustavat tekijöitä entistä parempiin peleihin :tup:
 
Minä puhun markkinaosuuden kasvattamisesta. Taitaa jäädä tähän, jos et kykene järkevään vuorovaikutukseen.
Edit: Sekoitin toisen käyttäjän viestiin. Ignore:

Puhe oli siitä myyvätkö yksinoikeuspelit vai eivät eikä mistään muusta. Kannattaa jättää tähän jos lähtee siirtelemään maalitolppia aina sen mukaan kun edellinen argumentti kaatuu.
 
Viimeksi muokattu:
Puhe oli siitä myyvätkö yksinoikeuspelit vai eivät eikä mistään muusta. Kannattaa jättää tähän jos lähtee siirtelemään maalitolppia aina sen mukaan kun edellinen argumentti kaatuu.
Laittaistiko vielä lainaukseen mukaan sen viestin, missä kuvittelit olleen kyse yksinoikeuspeleistä? Itse en ole maininnut niitä sanallakaan, etkä ole sinäkään ennen kuin nyt. Voisi jatkossa välttää vastaavat hullunkuriset väärinkäsitykset ja jatkaa keskustelua ystävällisemmässä hengessä, kun ilmeisesti olimmekin ihan samaa mieltä kaikesta. :kippis:
 
Laittaistiko vielä lainaukseen mukaan sen viestin, missä kuvittelit olleen kyse yksinoikeuspeleistä? Itse en ole maininnut niitä sanallakaan, etkä ole sinäkään ennen kuin nyt. Voisi jatkossa välttää vastaavat hullunkuriset väärinkäsitykset ja jatkaa keskustelua ystävällisemmässä hengessä, kun ilmeisesti olimmekin ihan samaa mieltä kaikesta. :kippis:
Oho meni tosiaan sekaisin toisen käyttäjän viestin kanssa.

Palataksemme aiheeseen, kuten sanottua markkinaosuuden kasvattaminen sillä 1% on huono idea jos sitä alkaa menettää sen 99% osalta. Ainakin näin taloudellisesti.

Jos tämä nyt on edelleen epäselvää niin käytännössä jos Sonyn konsoliin tulee niitä 1500e kortteja ja 5v päästä relevantteja bleeding edge ominaisuuksia niin suurimmalla osalla ihmisistä ei ole enää varaa tai edes haluja ostaa pleikkaria.

Sony itseasiassa kokeili tuohon suuntaan menevää lähestysmistapaa PS3:n kohdalla mistä tulikin Sonyn ainoa floppi kotikonsolien historiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä puhun markkinaosuuden kasvattamisesta. Taitaa jäädä tähän, jos et kykene järkevään vuorovaikutukseen.

Sonya ei konsolipuolella kiinnosta se niche-markkina. Ei minuakaan kiinnostaisi. Jos nyt suht matalilla kustannuksilla saadaan hyvin konsolimarkkinaa haltuun niin ei ole mitään järkeä panostaa esim tuplamäärää resursseja saavuttaakseen jonkin pienen nichen suosion. Taikasana on segmentointi. Markkinaosuuden kasvattaminen tietyn pisteen yli ei vain ole mitenkään järkevää tai kannattavaa. Kärjistäen, jos tuollaisia perustavanlaatuisia sääntöjä markkinoilla ei olisi, esim Alepassa voisit sen maitotölkin lisäksi tankata auton, samoin kuin siinä viereisellä pizzapaikalla. :D
 
Sonya ei konsolipuolella kiinnosta se niche-markkina. Ei minuakaan kiinnostaisi. Jos nyt suht matalilla kustannuksilla saadaan hyvin konsolimarkkinaa haltuun niin ei ole mitään järkeä panostaa esim tuplamäärää resursseja saavuttaakseen jonkin pienen nichen suosion. Taikasana on segmentointi. Markkinaosuuden kasvattaminen tietyn pisteen yli ei vain ole mitenkään järkevää tai kannattavaa. Kärjistäen, jos tuollaisia perustavanlaatuisia sääntöjä markkinoilla ei olisi, esim Alepassa voisit sen maitotölkin lisäksi tankata auton, samoin kuin siinä viereisellä pizzapaikalla. :D
Tai myisivät Alepassa puolentoista litran tölkkiä pelkän litran tölkin sijaan. Hurjat lisäpanostukset kyseessä. Konsolit on ihan standardia pc-rautaa ja lisäpanostukset on samaa luokkaa kuin muillakin markettipönttöjä kasaavilla firmoilla.
 
Tai myisivät Alepassa puolentoista litran tölkkiä pelkän litran tölkin sijaan. Hurjat lisäpanostukset kyseessä. Konsolit on ihan standardia pc-rautaa ja lisäpanostukset on samaa luokkaa kuin muillakin markettipönttöjä kasaavilla firmoilla.

Maitotölkkivertaus ei toimi segmetoinnin kohdalla mitä Sony juurikin harrastaa (ja kaikki yhtään järkevät firmat). Tottakai rauta on "pc-rautaa" sillä sitä saa edullisesti ja sitä myöten kuluttajamarkkinoille sopivan paketin kasattua järkevään hintaan. Markkinaosuus murenisi jos PS5 maksaisi esim sen €1000+ jolla ei vielä saa tehokoneeseen juuri näyttistä kummempaa. Jos on tarve hifistellä niin pc-puoli on silloin se oikea suunta kohdistaa katseensa.

Jos tuo aihe oikeasti kiinnostaa markkinoinnin näkökulmasta niin helppolukuista perusmatskua löytyy esim Philip Kotlerilta. :D
 
Jos puhutaan top 10:ssä olevien pelien pienestä lukumäärästä, eikö silloin ole kiinnostavampaa puhua siitä, miksei listalle mahdu enempää pelejä, kuin siitä, ovatko ne kaksi listalla olevaa peliä myyneet hyvin vai eivät? Ainakin nyt itse oletan, että nuo mainitut ovat ne kaksi myydyintä ja muut top 10:n ulkopuolella (saa siis korjata, jos olen väärässä). Maalitolppien siirtelyltä kuulostaa omaan korvaani enemmänkin se niihin top 10:en päässeisiin peleihin keskittyminen.

Top 10 ei mahdu enempää kuin kymmenen peliä? :D WTF did I just read? Ymmärrät varmaan että pelifranchiset eivät ole tasaveroisessa asemassa suosion suhteen?

Näistä yksinoikeuksista puhuttaessa kannattaa aina pitää mielessä että myyntitavoitteet vaihtelevat peleittäin, miljoona myytyä kappaletta pienen studion pienen budjetin pelille kun aivan eri juttu kuin God of Warin tapaiselle megapläjäykselle. Sony kun edelleen on näistä julkaisijoista se, joka ottaa selvästi enemmän riskejä julkaisujen suhteen, joten mukaan mahtuu myös muutamia ei niin menestyneitä tapauksia perinteisillä mittareilla tarkasteltuna. Loppupeleissä olennaista onkin tarkastella pelejä studiokohtaisesti, mikäli peli jää selkeästi alle budjetoiduista tavoitteistaan niin eipä pelille voi povata kovin kummoista tulevaisuutta.

Loppupeleissä exclujen isoin anti on tarjota alustalle pelaaville uniikkeja kokemuksia, jotka eivät multiplatformina pääsisi siihen potentiaaliin kuin yhdelle alustalle tullessaan. Aika vaikea nähdä että Wii Sports olisi ollut multiplatformina vastaavanlainen hitti kuin Wiillä aikoinaan, kun kehittäjien ei tarvinnut tehdä kompromisseja visionsa suhteen, koska pelin olisi pitänyt toimia myös muilla laitteilla.

Niin jos uuden huippu exclun ostaa 10% pleikan omistajista, niin voiko silloin sanoa exclujen myyvän erityisen paljon konsoleita?

Kummasti vaan NPD:n tilastoja katsoessa merkittävimpien yksinoikeuksien julkaisu näkyy kasvaneina HW-myynteinä, vaikka sinun ja menun luoma narratiivi on selkeästi tätä vastaan? Ymmärrätkö että on himpun verran eri juttu verrata juuri julkaistun exclun vrt. genin alussa julkaistun exclun prosenttiosuuksia myydyistä konsoleista, ellei tarkoituksena ole tahallinen disinformaation syöttö? Tuossa tapauksessa ainoa järkevä tapa verrata exclujen "menestystä" on verrata absoluuttisia myyntejä tavoitemyynteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Top 10 ei mahdu enempää kuin kymmenen peliä? :D WTF did I just read?
Saahan sen toki lukea kontekstista irrallisenakin, mutta kuten selvästikin huomaat, siinä ei ole mitään järkeä. Jos kontekstin ymmärtämisen jälkeenkin on jotain epäselvää, voin kyllä tarkentaakin.

Ymmärrät varmaan että pelifranchiset eivät ole tasaveroisessa asemassa suosion suhteen?
Niin sanot että vesi on märkää? Pointtisi?

Näistä yksinoikeuksista puhuttaessa kannattaa aina pitää mielessä että myyntitavoitteet vaihtelevat peleittäin, miljoona myytyä kappaletta pienen studion pienen budjetin pelille kun aivan eri juttu kuin God of Warin tapaiselle megapläjäykselle. Sony kun edelleen on näistä julkaisijoista se, joka ottaa selvästi enemmän riskejä julkaisujen suhteen, joten mukaan mahtuu myös muutamia ei niin menestyneitä tapauksia perinteisillä mittareilla tarkasteltuna. Loppupeleissä olennaista onkin tarkastella pelejä studiokohtaisesti, mikäli peli jää selkeästi alle budjetoiduista tavoitteistaan niin eipä pelille voi povata kovin kummoista tulevaisuutta.

Loppupeleissä exclujen isoin anti on tarjota alustalle pelaaville uniikkeja kokemuksia, jotka eivät multiplatformina pääsisi siihen potentiaaliin kuin yhdelle alustalle tullessaan. Aika vaikea nähdä että Wii Sports olisi ollut multiplatformina vastaavanlainen hitti kuin Wiillä aikoinaan, kun kehittäjien ei tarvinnut tehdä kompromisseja visionsa suhteen, koska pelin olisi pitänyt toimia myös muilla laitteilla.
No juu, eihän minulla tähän taida olla vastaväitteitä. Mielestäni tämä tiivistää mietteeni yksinoikeuspeleistä (ainakin Sonyn osalta) ytimekkäästi:
Omasta mielestäni Sony on vetänyt yksinoikeuspuolella ihan hyvin siihen nähden, miten kallista nykyään on tehdä pelejä.
 
Xbox Storen tarjoukset onnettomia aina verrattuna PS Storeen. Mikä tälle syynä?
 
Oikeasssa olet. Tuo nyppinyt usean vuoden, varsinkin kun X:n osti vakio Onen tilalle niin Xboxin puolellahan sitä ostelee, varsinkin kun Plesenä vaan orkkis-PS4.

Mutta kun plesekin on niin näkeehän ne halvemmat sonyn storen hinnat siellä aina ja kiroilee että miksi näin. Hinnat putoavat nopeammin sonyn puolella, isoissakin titteleissä, sekä alimmat hinnat on melkein aina alempia kuin mitä MS-storessa. Jotenkin yhtälö outo kun Sonyn tappioista aina puhutaan niin luulisi että MS olisi se joka pystyisi hintoja polkemaan vaikka kuinka.
 
Oikeasssa olet. Tuo nyppinyt usean vuoden, varsinkin kun X:n osti vakio Onen tilalle niin Xboxin puolellahan sitä ostelee, varsinkin kun Plesenä vaan orkkis-PS4.

Mutta kun plesekin on niin näkeehän ne halvemmat sonyn storen hinnat siellä aina ja kiroilee että miksi näin. Hinnat putoavat nopeammin sonyn puolella, isoissakin titteleissä, sekä alimmat hinnat on melkein aina alempia kuin mitä MS-storessa. Jotenkin yhtälö outo kun Sonyn tappioista aina puhutaan niin luulisi että MS olisi se joka pystyisi hintoja polkemaan vaikka kuinka.

Kyllä mielestäni xboxin pelit saa melkein pääsääntöisesti halvemmalla kun avaimia pystyy ostamaan myös muualta kuin vain Microsoftin omasta storesta.
 
Niin sanot että vesi on märkää? Pointtisi?

Niin kai nyt ymmärrät että pelisarjojen suosio vaikuttaa suoraan myyntilukuihin ja näin ollen sijoituksiin listoilla? Siksipä noiden listojen informaatioarvo on varsin lähellä nollaa.
 
PS4 top 10 on tosiaan 2 exclua, ja top 20 löytyy 5 exclua.
Xboxin top 10 löytyy 1 exclu, kun taas top 20 listalla on 5 exclua:bored:
Xbox One - VGChartz
PlayStation 4 - VGChartz

Näistäkin mainitsemistasi Xbox Onen "excluista" ainoastaan yksi on todellinen exclu ja tämäkin osittainen remaster vanhoista peleistä(MCC). Minecraft kun nyt ei ole millään tapaa exclu, kun on pelattavissa lähes kaikilla mahdollisilla alustoilla nykyään. :D
 
Näistäkin mainitsemistasi Xbox Onen "excluista" ainoastaan yksi on todellinen exclu ja tämäkin osittainen remaster vanhoista peleistä(MCC). Minecraft kun nyt ei ole millään tapaa exclu, kun on pelattavissa lähes kaikilla mahdollisilla alustoilla nykyään. :D
Oli siellä Halo 5 aitona excluna. Top 100 listalla lähinnä vanhempia vuosipäivitys Forzia muutama kappale. Eihän niitä montaa voi olla kun ne harvalukuiset ovat pääasiassa myös pc:llä pelattavissa.
Jännä juttu muuten kun VGChartzin myyntilistat nyt kelpaavat. Xbox konsolimyyntien esitykseen se ei kelvannut aiemmin.
 
Oli siellä Halo 5 aitona excluna. Top 100 listalla lähinnä vanhempia vuosipäivitys Forzia muutama kappale. Eihän niitä montaa voi olla kun ne harvalukuiset ovat pääasiassa myös pc:llä pelattavissa.
Jännä juttu muuten kun VGChartzin myyntilistat nyt kelpaavat. Xbox konsolimyyntien esitykseen se ei kelvannut aiemmin.

Niin tosiaan Halo 5 unohtui totaalisesti, kiitos korjauksesta.
 
Näistäkin mainitsemistasi Xbox Onen "excluista" ainoastaan yksi on todellinen exclu ja tämäkin osittainen remaster vanhoista peleistä(MCC). Minecraft kun nyt ei ole millään tapaa exclu, kun on pelattavissa lähes kaikilla mahdollisilla alustoilla nykyään. :D
Sonyn listalta et löydä yhtään mainitsemistani excluista, sehän tässä oli pointti.
Kummallakin konsolilla 5 peliä top 20 listalla, miten se "exclut myy konsoleita" siis konkreettisesti näkyy?
 
PS4 nyt myyty sen 90milj?

VGc mukaan Spider-man myynyt 8,76 milj ja 50,3% on jaksanut pelata pelin lopppuun. God of waria 6,15milj ja 53,6% on tahkonut pelin loppuun.

PlayStation 4 - VGChartz
Luvut tiskiin: Näin moni on jaksanut pelata God of Warin, Spider-Manin ja Red Dead Redemption 2:n loppuun saakka | Muropaketti.com

Prosenttuaalisesti silti enemmän kuin monessa multiplatassa.
Aika kova on kyllä "engagement" prosentti Sonyn excluilla. Artikkelin mainitseman RDD2:n allekirjoitan itse ihan täysin. Itse Chapter3 päässyt ja ei vaan jaksa ottaa ohjainta käteen enää kun on niin tylsä peli. Pakko olisi joskus kiukulla pelata tuo läpi että ei olisi niin iso morkkis että meni niin paljon rahaa tuommoiseen hepan pökäleeseen.
 
Crosspost huvikseen tännekkin. :)

Leikkisästi PC puolelta ajattelin laittaa pientä screenshottia kun tinkeröinti mielessä tuli kokeiltua miten tuo supersampling nykyään toimii. GeDoSaTo injektorilla saa vanhempia pelejä pyöriteltyä custom resoluutioilla aika vapaasti ja nyt dead spacen kanssa leikkinyt. Kyseessä siis 13360x7515 samplattuna 1080p240Hz monitorille. Kyseessä siis 100Megapikseliä per frame.

Pelasin ensin 8k resoluutiolle mutta peli pyöri 160fps ja scriptatut kohdat hajoaa eikä pelissä pääse eteenpäin. Tuo 100Megapikseliä alkaa olemaan sopiva kun peli pyörii 40 - 60 framea sekunnissa ja gsync tasoittelee sopivasti eikä scriptit mene rikki. Tämä siis 500e gtx1080Ti kortilla ja vanhan 1070 kortin möin 330e eli käytännössä 170e GPU investoinnilla "taaksepäin yhteensopivat pelit" pyörivät jopa 16k resolla. :)

nCHq5TU.png
 
Sonyn listalta et löydä yhtään mainitsemistani excluista, sehän tässä oli pointti.
Kummallakin konsolilla 5 peliä top 20 listalla, miten se "exclut myy konsoleita" siis konkreettisesti näkyy?

Opettele nyt edes exclun käsite, johan se sanana jo tarkoittaa yksinoikeutta, jos peli on useammalla alustalla pelattavissa niin kyseessä ei ole edelleenkään exclu, vaikka MS:n PR-osaston sankarit näin yrittäisivät väittää.

Eli on mielestäsi sattumaa että konsolimyynnit kasvavat samana kuukautena kun merkittävä pleikkari-exclu julkaistaan? :think:

NPD April 2018: God of War #1 software, PS4 tops hardware charts

NPD Sep 2018: Spider-Man has largest launch in PlayStation exclusive history, PS4 best selling HW
 
Opettele nyt edes exclun käsite, johan se sanana jo tarkoittaa yksinoikeutta, jos peli on useammalla alustalla pelattavissa niin kyseessä ei ole edelleenkään exclu, vaikka MS:n PR-osaston sankarit näin yrittäisivät väittää.

Eli on mielestäsi sattumaa että konsolimyynnit kasvavat samana kuukautena kun merkittävä pleikkari-exclu julkaistaan? :think:

NPD April 2018: God of War #1 software, PS4 tops hardware charts

NPD Sep 2018: Spider-Man has largest launch in PlayStation exclusive history, PS4 best selling HW
Itseäni toistaen, löytyykö mainitsemiani pelejä Pleikkarin listalta?
Miksi Pleikkarin myynnit tipahti 2milj. Edelliseen vuoteen nähden, vaikka GoW& Spiderman rikkoivat ennätyksiä?
 
Itseäni toistaen, löytyykö mainitsemiani pelejä Pleikkarin listalta?
Miksi Pleikkarin myynnit tipahti 2milj. Edelliseen vuoteen nähden, vaikka GoW& Spiderman rikkoivat ennätyksiä?

Eli logiikallasi esim. NHL 19 & Red Dead Redemption 2 ovat yksinoikeuspelejä, koska nämä pelit eivät löydy Switchin "listalta".
Aina sitä oppii uutta
 
Eli logiikallasi esim. NHL 19 & Red Dead Redemption 2 ovat yksinoikeuspelejä, koska nämä pelit eivät löydy Switchin "listalta".
Aina sitä oppii uutta

Console exclusivity refers to the status of a video game being released on only one video game console. Console exclusivity is a topic used in discussions of the advantages and disadvantages of rival firms in the video game market, and one which is used for marketing by firms involved. Industry analysts generally agree that there is a correlation between availability of exclusive titles, and hardware sales. Major firms have purchased smaller businesses in order to secure software titles for themselves. Exclusivity is also occasionally used in software released across multiple platforms, in order to add a unique element into each different version.

Console exclusivity - Wikipedia
 
Itseäni toistaen, löytyykö mainitsemiani pelejä Pleikkarin listalta?
Miksi Pleikkarin myynnit tipahti 2milj. Edelliseen vuoteen nähden, vaikka GoW& Spiderman rikkoivat ennätyksiä?

Kuten jo totesin, jos samainen peli löytyy muualta kuin Xboxin listalta ei kyseessä ole exclu. Siihen ei edes auta maalitolppien siirtelysi listoja valikoimalla.

Johtuisikohan jo ihan siitä että konsolilla on ikää se viisi vuotta? Vai meinaatko että konsolin myyntikäyrä on nousujohteinen aina seuraajan julkaisuun asti? :D



Console exclusivity refers to the status of a video game being released on only one video game console. Console exclusivity is a topic used in discussions of the advantages and disadvantages of rival firms in the video game market, and one which is used for marketing by firms involved. Industry analysts generally agree that there is a correlation between availability of exclusive titles, and hardware sales. Major firms have purchased smaller businesses in order to secure software titles for themselves. Exclusivity is also occasionally used in software released across multiple platforms, in order to add a unique element into each different version.

Console exclusivity - Wikipedia

Tässä meillä malliesimerkki maalitolppien siirtelystä, kun varsinaisia excluja ei enää löydy niin keksitään lisämääreitä yksinoikeudelle. Timed exclusivet kuuluvat aivan samaan kastiin naurettavuudessaan.

Siinä muuten @Oxamin lisää aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä näkisin ton että jos peli X on pelkästään yhdelle konsolille saatavana ja vaikka sitten pc:lle/kännykälle/jääkaapille,niin sitä voi sanoa konsoli yksinoikeudeksi. Mutta jos se peli X on vain saatavana sille yhdelle laitteelle,niin se on yksinoikeus peli silloin.

Noi timed exclusived on kyllä kanssa ihan naurettavia,muistan mikä itku ja parku oli kun joku näistä tuoreista Tomb Raidereista oli Xbox timed exclusive.
 
Kuten jo totesin, jos samainen peli löytyy muualta kuin Xboxin listalta ei kyseessä ole exclu. Siihen ei edes auta maalitolppien siirtelysi listoja valikoimalla.

Johtuisikohan jo ihan siitä että konsolilla on ikää se viisi vuotta? Vai meinaatko että konsolin myyntikäyrä on nousujohteinen aina seuraajan julkaisuun asti? :D





Tässä meillä malliesimerkki maalitolppien siirtelystä, kun varsinaisia excluja ei enää löydy niin keksitään lisämääreitä yksinoikeudelle. Timed exclusivet kuuluvat aivan samaan kastiin naurettavuudessaan.

Siinä muuten @Oxamin lisää aiheesta.

Ei muuta kuin korjaamaan sinne wiki sivulle myös kun ilmeisesti sinun tulkinta on selvästi vain se oikea
 
Kuten jo totesin, jos samainen peli löytyy muualta kuin Xboxin listalta ei kyseessä ole exclu. Siihen ei edes auta maalitolppien siirtelysi listoja valikoimalla.

Johtuisikohan jo ihan siitä että konsolilla on ikää se viisi vuotta? Vai meinaatko että konsolin myyntikäyrä on nousujohteinen aina seuraajan julkaisuun asti? :D





Tässä meillä malliesimerkki maalitolppien siirtelystä, kun varsinaisia excluja ei enää löydy niin keksitään lisämääreitä yksinoikeudelle. Timed exclusivet kuuluvat aivan samaan kastiin naurettavuudessaan.

Siinä muuten @Oxamin lisää aiheesta.

Hupaisaa tuo maalitolppien siirtely. Täysin yksiselitteisesti peli on yksinoikeus tai sitten multiplattari. Nuo Timed exclusiiviset jutut ovat täysin älyttömiä teki niitä kuka tahansa. Hyvin nähdään tulevan Metron kohdalta miten voimakkaasti pc pelaajat reagoivat kun pelin voi ostaa vain yhdestä paikasta vuoden ajan.

Nykyinen sukupolvi alkaa olla iäkäs jokaisen konsolin osalta (kiitos surkean jaguarin). Sonyn vahva myynti vielä 5v iässä on poikkeuksellista ja hyvin pitkälle omien hittipelien ansiota. Kuvasta hyvin näkee kuinka myynnit ovat edelleen huipputasolla verrataan sitä mihin tahansa konsolimenestyjään ja taitaapa myyntipiikit ajoittua hittipelin julkaisun aikoihin. Konsolille on tulossa jatkossakin todella kovia yksinoikeuksia, kenties ne parhaat sekä hinnanalennuksien mahdollisuus. Jos pelit olisivat samanlaista tarjontaa kuin kilpailevalla Microsoftin konsolilla niin myyntikäyrät olisivat olleet jo kauan laskusuunnassa.

launchaligned59j5t.png
 
Kuten jo totesin, jos samainen peli löytyy muualta kuin Xboxin listalta ei kyseessä ole exclu. Siihen ei edes auta maalitolppien siirtelysi listoja valikoimalla.

Johtuisikohan jo ihan siitä että konsolilla on ikää se viisi vuotta? Vai meinaatko että konsolin myyntikäyrä on nousujohteinen aina seuraajan julkaisuun asti? :D





Tässä meillä malliesimerkki maalitolppien siirtelystä, kun varsinaisia excluja ei enää löydy niin keksitään lisämääreitä yksinoikeudelle. Timed exclusivet kuuluvat aivan samaan kastiin naurettavuudessaan.

Siinä muuten @Oxamin lisää aiheesta.

MS sattuu omistamaan kummankin alustan(Windows), joten ei tuo multiplatta oikein sovi kuvioon.
Mitäs pelejä tuli 2017, ja kuinka paljon niitä myytiin?
 
Microsoft exclusive, xbox exclusive, playstation exlusive, sony excluvise, exclusive jne jne

Itse tiedostan xbox ja microsoft exclusiven eron mutta, mitä sana multi tarkoittaa? Voiko kahden alustan peleistä käyttää sana multiplatform, misä se määritys menee? :hmm:

Tällä foorumilla käytän sanaa microsoft exclusive mutta yleisesti vaan exclusive, koska itse pelaan päänsäätöisesti konsolilla enkä halua rinnastaa pc:tä siihen vaikka hyvä pelialusta onnkin.
 
Eikö ole vain helpoin puhua yksinoikeudesta kun peli on vain yhdelle laitteelle eikä tieten tahtoen vääntää asiaa epäselväksi jokaisen keskustelijan kannalta? Fundamentaalisti kirjoittajalla on jotain salattavaa/pelättävää jos nuin perus asian pyrkii vääristämään ja saattamaan virheellisesti lukijalle.
 
Ei muuta kuin korjaamaan sinne wiki sivulle myös kun ilmeisesti sinun tulkinta on selvästi vain se oikea

Ei tämä ole mikään tulkintakysymys. :facepalm: Joko niitä excluja on tai sitten ei ole, jolloin kyseessä on multiplatform julkaisu. Ilmeisen ymmärrettävää on myös että esim. MS haluaa markkinoida pelejään console exclusivena hämärryttääkseen sitä faktaa että pelit on pelattavissa muilla alustoilla.

Itse terminä console exclusive on aivan selvä ja tämän määritelmään ei ole tarvetta puuttua, luetaan niitä viestejä ajatuksen kanssa eikös? :think:

MS sattuu omistamaan kummankin alustan(Windows), joten ei tuo multiplatta oikein sovi kuvioon.
Mitäs pelejä tuli 2017, ja kuinka paljon niitä myytiin?

Alusta jolla Windows pyörii on PC ja Windows on ainoastaan tälle käyttöjärjestelmä. Vai olenko missannut uutisen jossa MS omistaa myös PC-ekosysteemin? :D
 
Huomautus - provosointi, saivartelu
Jos peli on pelattavissa useammalla kuin yhdellä alustalla, kyseessä on multiplatform.


Selvä, eli tässäkin on kyseessä multiplattari. :rofl: Jaksatko siirtää maalitolppia yksin vai tarvitko apua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 508 767
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom