PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Niin en minäkään käytä mutta kiinnostaa senkin kulurakenne kun on jo palvelu ollut olemassa. Mahtaako olla kannattavaa ja nähdäänkö tuollaiselle palvelulle tulevaisuutta Sonyn puolella. Pelien myynnillä se tili siellä tehdään ja loput roposet kenties saadaan Now palvelusta. Striimaushan siinä on se idea jonka takia Sony lanseerasi tämän palvelutyypin vuosia sitten.

Vaikka onkin monta rautaa niin molemmat haluavat tehdä rahaa, eikö niin? Uplay:ssä on lisäksi vain omia julkaisuja joten maksaa ei tarvitse kun taas Microsoft joutuu jokaisesta pelistä.

Exclusiivinen sisältö on varsin ohutta GP:ssä. Siinä vaiheessa jos kisa käy todella kireäksi ja peleistä kirjaimellisesti taistellaan niin ne ketkä omaa vahvan oman tuotannon tulee olemaan voittajia.

Mitä luulet käyvän tilaajamäärille? Sony laski hintoja ja pisti nipun yksinoikeuksia palveluun niin välittömästi alkoi tilaajamäräät kasvaa. Mitä luulet käyvän kun hintaa nostetaan kulujen kattamista ajatellen?
En usko että MS nostaa GP hintaa, luulen et loppuu vaan nuo 1€ tarjoukset. 10milj. 13€/kk tois jo ihan kivasti rahaa taloonkin. Tuohon Exclu sisältöön toivottavasti paneudutaan, se on tärkeä asia.
 
Jotain kertoo Ps Now suosiosta että kyseiselle palvelulle ei taida olla edes omaa lankaa, tai se on hautautunut. Jos Sony ei halua että kyseinen palvelu kuolee kokonaan pois on sen muutettava sitä enemmän gamepassin suuntaan. Nykyisellään koko palvelu on lähinnä vitsi ja yleinen meemien aihe internetissä.
 
Jotain kertoo Ps Now suosiosta että kyseiselle palvelulle ei taida olla edes omaa lankaa, tai se on hautautunut. Jos Sony ei halua että kyseinen palvelu kuolee kokonaan pois on sen muutettava sitä enemmän gamepassin suuntaan. Nykyisellään koko palvelu on lähinnä vitsi ja yleinen meemien aihe internetissä.
Mitä tarkoittaa enemmän game passin suuntaan? PSNow on pelien striimauspalvelu jossa on 700 PS peliä pelattavissa PC:llä. Game Pass on vuokrauspalvelu josta ladataan koneelle peli sadan pelin katalogista ja sinulla täytyy olla PC rauta sitten myös semmoista että se pyörittää peliä kaikki karkit ultralla.

Nuissa on aika fundamentaali ero nuissa palveluissa. Itse asiassa Microsoft yrittää "matkia" Sonyä ja on tuomassa Project XCloud joka on kuten PSNow.
 
Kyllä. Niin kuin sanoin alusta lähtien, toinen meni vain tässä pidemmälle siinä missä toinen meni GPU tehossa pidemmälle.

Jeps, mutta ei se ero nyt sitä 100% ole, mitä noiden pelkkien i/o speksien numeroiden valossa vaikuttaa. Sitähän minä alun perinkin lähdin kyseenalaistamaan siellä Scarlett ketjussa.

Toki jossain PS5 excluissa tuota teoriassa jonkun verran nopeampaa I/O väylää voidaan hyldyntää, mutta ei ne multiplatterit tule mitenkään kärsimään siitä, että XBSX:ssä ei ihan niin huimiin nopeuksiin välttis päästä.

Microsoft sentään tuonu DX:n sen "Direct Accessin", mikä vähentää huomattavasti I/O operaatioiden CPU käyttöä, joten PC:lläkään ei pitäisi mennä 5:n CPU coren tehot pelkästään I/O pyyntöjen käsittelyyn, vaikka ei dedikoitua pakkauksen purkurautaa löydykkään.o_O

Onkihan esim. Vulkanisda mitään vastaavaa.
 
Mitä tarkoittaa enemmän game passin suuntaan? PSNow on pelien striimauspalvelu jossa on 700 PS peliä pelattavissa PC:llä. Game Pass on vuokrauspalvelu josta ladataan koneelle peli sadan pelin katalogista ja sinulla täytyy olla PC rauta sitten myös semmoista että se pyörittää peliä kaikki karkit ultralla.

Nuissa on aika fundamentaali ero nuissa palveluissa. Itse asiassa Microsoft yrittää "matkia" Sonyä ja on tuomassa Project XCloud joka on kuten PSNow.
Ps4 pelit saa ladata konsolille Nowssa ja pelata ihan samalla tavalla kuin ostettujakin pelejä. Toki streamaus löytyy myös.
 
Jotain kertoo Ps Now suosiosta että kyseiselle palvelulle ei taida olla edes omaa lankaa, tai se on hautautunut. Jos Sony ei halua että kyseinen palvelu kuolee kokonaan pois on sen muutettava sitä enemmän gamepassin suuntaan. Nykyisellään koko palvelu on lähinnä vitsi ja yleinen meemien aihe internetissä.

Taitaa olla yhtä suosittu keskustelunaihe kuin MS:n kootut yksinoikeudet, kun näillekään ei foorumilla ole omaa ketjuaan.

En nyt ymmärrä tuota GP:n toistuvaa hehkutusta, onhan se hyvä palvelu joo, mutta kovin on riippuvainen 3rd party tarjonnasta. Kummankos ajattelisit olevan nopeampi laittaa kasaan, laadukkaita yksinoikeuksia tuottavat studiot vai pelien vuokrauspalvelun pystytys Netflixin konseptilla?

Tuossa arvostelua PS Nowsta ilman fanilaseja, eivät kyllä jaa näkemystäsi:




En nyt tiedä mitä ilmiselvällä provoilullasi yrität saada aikaan. Toki PS Now:lla on omat puutteet, joita ensi genissä korjattaneen mikäli huhut pitävät kutinsa:


Kovin nyt vaikuttaa siltä että GP:stä sokaistuneet ovat unohtaneet, että on muitakin tapoja pelata kuin pelien vuokraus. Näitä muitakin tapojakin kun on mahdollista kehittää eteenpäin, kun ajatellaan asiaa "out of the box" eikä tyydytä vain kopiointiin.
 
Jeps, mutta ei se ero nyt sitä 100% ole, mitä noiden pelkkien i/o speksien numeroiden valossa vaikuttaa. Sitähän minä alun perinkin lähdin kyseenalaistamaan siellä Scarlett ketjussa.

Niin no... tuota metakeskusteluahan saa jokainen käydä omassa päässään. Vähän kuten sanoisi että eihän tuo GPU 17% ero ole todellisuudessa niin selkeä mitä numeroiden valossa näyttää. Fakta on että GPU ero on 17% ja I/O ero on 100% laitteiden välillä. Tuosta voi jokainen vääntää oman versionsa miten haluaa.
 
Sony has lost ~5 billion dollars on the PS3. It is the worst financial disaster in gaming history, losing more money for its parent company than either the Dreamcast or original Xbox

Onko jotenkin liikaa vaadittu esittää lainauksille myös lähteet? Kyseinen lainaus kun osoittaa Neogafin foorumille yksittäisen käyttäjän postaukseen. Tätä sitten peukutetaan kilpaa, taas on lähdekritiikki huipussaan. :facepalm:

Tuossa hieman lukuja liittyen X360 ja PS3 tappioihin:


"According to Cousins’ report on Kotaku, Microsoft has spent some $2.996bn on Xbox 360 since it launched in 2005, while Sony has fared worse, spending $4.951 billion on PS3. Both figures are a loss, and you can see an overview of both company’s losses in Cousins’s financial table here. "

Eli ei mennyt kummallakaan kyseinen gen oikein putkeen rahallista puolta arvioidessa, pelaajat sentään saivat nauttia monista loistavista peleistä. Luulenpa että Microsoftilla on käyty enemmän neuvotteluja siitä, lähdetäänkö vielä kolmanteen yritykseen kun kaksi aiempaa yritystä olivat raskaasti tappiollisia. Sonylla sentään PS2:n menestyksen osalta jäi jotain menetettäväksi, kun OG Xbox tuotti sen 4 miljardia persnettoa.
 
Niin no... tuota metakeskusteluahan saa jokainen käydä omassa päässään. Vähän kuten sanoisi että eihän tuo GPU 17% ero ole todellisuudessa niin selkeä mitä numeroiden valossa näyttää. Fakta on että GPU ero on 17% ja I/O ero on 100% laitteiden välillä. Tuosta voi jokainen vääntää oman versionsa miten haluaa.
Eikä kyse ole edes pelkästään sokeasta speksien tuijottamisesta. Se miten koko laitearkkitehtuuri (väylät yms.) on suunniteltu, miten SDK sen päällä toimii, kuinka paljon overheadia kaikki muu sälä laittelle luo, kuinka optimaalisesti softa raudan päällä rullaa ja kuinka helposti tuo kaikki on saavutettavissa ratkaisee loppupeleissä kaiken. Historiassa on useita esimerkkejä siitä miten paperilla tehokaampi laite kustiin ja jonka ostajat loppupeleissä päätyivät vain käsiin kuolleen potentiaalin rahoittajiksi. *köh*PS3*köh*. Historiallisesti Sony on aina ollut teknologiassa ns. keihäänkärjessä suunnittelemassa teknisiä loikkauksia kun taas MS on enemmän ollut "kokoonpanijana".

Tällä hetkellä todellisen tilanteen tietävät vain devaajat ja jos huhuihin on luottamista niin PS5 on ottamassa teknologisen voiton Series X:stä lähes kaikilla rintamilla.
 
Niin no... tuota metakeskusteluahan saa jokainen käydä omassa päässään. Vähän kuten sanoisi että eihän tuo GPU 17% ero ole todellisuudessa niin selkeä mitä numeroiden valossa näyttää. Fakta on että GPU ero on 17% ja I/O ero on 100% laitteiden välillä. Tuosta voi jokainen vääntää oman versionsa miten haluaa.

No ei se nyt mitään pelkkää omaa mielikuvitusta ole, kun on todisteita kirjoitetussa muodossa tekniikoista, joilla se ero on mahdollista saada huomattavasti pienemmäksi... Vai kuinka?

GPU-puolella teho ero nyt on ihan päivän selvä juttu ainkain tämän hetkisten teitojen pohjalata. Vai onko Sony kertonut jostain uudesta tekniikasta tms, mikä voisi tuoda lisännopetta grafiikan piirtämiseen?
 
Eikä kyse ole edes pelkästään sokeasta speksien tuijottamisesta. Se miten koko laitearkkitehtuuri (väylät yms.) on suunniteltu, miten SDK sen päällä toimii, kuinka paljon overheadia kaikki muu sälä laittelle luo, kuinka optimaalisesti softa raudan päällä rullaa ja kuinka helposti tuo kaikki on saavutettavissa ratkaisee loppupeleissä kaiken. Historiassa on useita esimerkkejä siitä miten paperilla tehokaampi laite kustiin ja jonka ostajat loppupeleissä päätyivät vain käsiin kuolleen potentiaalin rahoittajiksi. *köh*PS3*köh*. Historiallisesti Sony on aina ollut teknologiassa ns. keihäänkärjessä suunnittelemassa teknisiä loikkauksia kun taas MS on enemmän ollut "kokoonpanijana".

Tällä hetkellä todellisen tilanteen tietävät vain devaajat ja jos huhuihin on luottamista niin PS5 on ottamassa teknologisen voiton Series X:stä lähes kaikilla rintamilla.

Onkos tämmösille, omaan korvaan aika epäuskottaville huhuille jotain lähdettä? Tietojen valossa ainoat edut tekniikan puolelta voi olla nimenomaan Assettien streamaamisessa ja äänipuolella.
 
No ei se nyt mitään pelkkää omaa mielikuvitusta ole, kun on todisteita kirjoitetussa muodossa tekniikoista, joilla se ero on mahdollista saada huomattavasti pienemmäksi... Vai kuinka?
Niin... ja tuo erohan meillä on jo tiedossa, mutta silti tästä vängätään.
  • XboxSeriesX SSD raakana lukee 2,4GB/s
  • PS5 SSD raakana lukee 5,5GB/s.
  • Raaka ero: 129%
Nyt laitetaan päälle Velocity Architecture parannukset (DirectAccess, SamplerFeedbackStreaming, BCPack, etc) ja PS5:n omat parannukset.
  • XboxSeriesX SSD lukee 4,8GB/s
  • PS5 SSD lukee 9GB/s.
  • Ero: 88%
Eli nämä mainitsemasi todisteet realisoituvat siihen että 129% raaka ero kaventui 88% eroksi. olet siis oikeassa. Näin siis jos oletetaan että kumpikin XboxSeriesX ja PS5 operoivat koko ajan optimidatan kanssa ja tieto liikkuu 4,8GB/s ja 9GB/s. Todellisuushan on jotain muuta ja voidaan varmaan kumpikin hyväksyä se tosi asia että leveimmillään ero on 129% ja kapeimmillaan 88%? Ei oteta nyt huomioon sitä että PS5 kykenee optimi-optimi tilaneessa 22GB/s ja XboxSeriesX 6GB/s.

EDIT: Kaikki lukemat on ollut siis tiedossa jo day1. Ihmeellistä vänkäämistä että mitä nuo lukemat tarkoittaa. Jotenkin epäilen että mielessäsi varmaan ynnäät että tuo 4,8GB/s nousee vielä entisestään microsoftin taikakeinoilla, kun oikeasti tuo 4,8GB on nimenomaan se optimilukema kun kaikki uudet veitsenterävät tech kikat on jo 100% käytössä.
 
No ei se nyt mitään pelkkää omaa mielikuvitusta ole, kun on todisteita kirjoitetussa muodossa tekniikoista, joilla se ero on mahdollista saada huomattavasti pienemmäksi... Vai kuinka?

GPU-puolella teho ero nyt on ihan päivän selvä juttu ainkain tämän hetkisten teitojen pohjalata. Vai onko Sony kertonut jostain uudesta tekniikasta tms, mikä voisi tuoda lisännopetta grafiikan piirtämiseen?

Niin no olihan tuossa Cernyn esityksessä teoreettisena peak arvona 22 Gt/s, jos nyt oikein muistan eli moninkertaista outputtia on tiedossa jokatapauksessa vrt. Series X. En nyt ymmärrä miksi tästäkin pitää vääntää, MS tulee I/O:n osalta perässähiihtäjänä.

Jos huhuihin on uskominen niin mahdollinen secret sauce olisi RDNA 3:n exlusive featuret:


Onkos tämmösille, omaan korvaan aika epäuskottaville huhuille jotain lähdettä? Tietojen valossa ainoat edut tekniikan puolelta voi olla nimenomaan Assettien streamaamisessa ja äänipuolella.


Elämme mielenkiintoisia aikoja. :)

Niin... ja tuo erohan meillä on jo tiedossa, mutta silti tästä vängätään.
  • XboxSeriesX SSD raakana lukee 2,4GB/s
  • PS5 SSD raakana lukee 5,5GB/s.
  • Raaka ero: 129%
Nyt laitetaan päälle Velocity Architecture parannukset (DirectAccess, SamplerFeedbackStreaming, BCPack, etc) ja PS5:n omat parannukset.
  • XboxSeriesX SSD lukee 4,8GB/s
  • PS5 SSD lukee 9GB/s.
  • Ero: 88%
Eli nämä mainitsemasi todisteet realisoituvat siihen että 129% raaka ero kaventui 88% eroksi. olet siis oikeassa. Näin siis jos oletetaan että kumpikin XboxSeriesX ja PS5 operoivat koko ajan optimidatan kanssa ja tieto liikkuu 4,8GB/s ja 9GB/s. Todellisuushan on jotain muuta ja voidaan varmaan kumpikin hyväksyä se tosi asia että leveimmillään ero on 129% ja kapeimmillaan 88%? Ei oteta nyt huomioon sitä että PS5 kykenee optimi-optimi tilaneessa 22GB/s ja XboxSeriesX 6GB/s.

EDIT: Kaikki lukemat on ollut siis tiedossa jo day1. Ihmeellistä vänkäämistä että mitä nuo lukemat tarkoittaa. Jotenkin epäilen että mielessäsi varmaan ynnäät että tuo 4,8GB/s nousee vielä entisestään microsoftin taikakeinoilla, kun oikeasti tuo 4,8GB on nimenomaan se optimilukema kun kaikki uudet veitsenterävät tech kikat on jo 100% käytössä.

Mitäpä tähän lisäämään, jos näillä ei ero aukea lukujen valossa niin ei millään. Se, että miten tämä realisoituu käytännössä onkin täysin eri juttu, multiplattareissa ei varmastikaan nähdä isoja eroja kun hitaimman ehdoilla mennään. Spidermanilla tehty demo sensijaan antoi osviittaa siitä, mihin tekniikalla voidaan päästään exclujen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin... ja tuo erohan meillä on jo tiedossa, mutta silti tästä vängätään.
  • XboxSeriesX SSD raakana lukee 2,4GB/s
  • PS5 SSD raakana lukee 5,5GB/s.
  • Raaka ero: 129%
Nyt laitetaan päälle Velocity Architecture parannukset (DirectAccess, SamplerFeedbackStreaming, BCPack, etc) ja PS5:n omat parannukset.
  • XboxSeriesX SSD lukee 4,8GB/s
  • PS5 SSD lukee 9GB/s.
  • Ero: 88%
Eli nämä mainitsemasi todisteet realisoituvat siihen että 129% raaka ero kaventui 88% eroksi. olet siis oikeassa. Näin siis jos oletetaan että kumpikin XboxSeriesX ja PS5 operoivat koko ajan optimidatan kanssa ja tieto liikkuu 4,8GB/s ja 9GB/s. Todellisuushan on jotain muuta ja voidaan varmaan kumpikin hyväksyä se tosi asia että leveimmillään ero on 129% ja kapeimmillaan 88%? Ei oteta nyt huomioon sitä että PS5 kykenee optimi-optimi tilaneessa 22GB/s ja XboxSeriesX 6GB/s.

EDIT: Kaikki lukemat on ollut siis tiedossa jo day1. Ihmeellistä vänkäämistä että mitä nuo lukemat tarkoittaa. Jotenkin epäilen että mielessäsi varmaan ynnäät että tuo 4,8GB/s nousee vielä entisestään microsoftin taikakeinoilla, kun oikeasti tuo 4,8GB on nimenomaan se optimilukema kun kaikki uudet veitsenterävät tech kikat on jo 100% käytössä.
Onko jotain epäilyksiä että tuo XBOX nopeus ei riitä pelien pelaamisen SSD käytössä vai miksi tästä väännetään näin kovaa ?
 
Melko turhaa vängätä jostain SSD:n lukunopeudesta kun tietokonepuolellakin pelaamiseen on käytännössä ihan sama onko se 0,5GB/s vaiko 5,0GB/s. Puhdas laskentakyky, eli kuinka nopeasti konsoli jaksaa piirtää kuvia näytölle on se jossa käyttäjät saattavat konsolien välisen eron huomatakkin.
 
Onko jotain epäilyksiä että tuo XBOX nopeus ei riitä pelien pelaamisen SSD käytössä vai miksi tästä väännetään näin kovaa ?
Melko turhaa vängätä jostain SSD:n lukunopeudesta kun tietokonepuolellakin pelaamiseen on käytännössä ihan sama onko se 0,5GB/s vaiko 5,0GB/s. Puhdas laskentakyky, eli kuinka nopeasti konsoli jaksaa piirtää kuvia näytölle on se jossa käyttäjät saattavat konsolien välisen eron huomatakkin.
Aiemmin kysyin ihan asiallisesti tuolla Xbox Series X-ketjussa, että millä tavalla tämä ero SSD-nopeuksien välillä voisi näkyä peleissä. Kukaan ei ole vastannut tai osannut antaa edes yhtä esimerkkiä, mutta ilmeisesti se ero on iso, jopa niin iso että erot CPUn, GPUn ja RAMin osalta menettävät kokonaan merkityksensä. Odotellaan jännityksellä. :geek:
 
Aiemmin kysyin ihan asiallisesti tuolla Xbox Series X-ketjussa, että millä tavalla tämä ero SSD-nopeuksien välillä voisi näkyä peleissä. Kukaan ei ole vastannut tai osannut antaa edes yhtä esimerkkiä, mutta ilmeisesti se ero on iso, jopa niin iso että erot CPUn, GPUn ja RAMin osalta menettävät kokonaan merkityksensä. Odotellaan jännityksellä. :geek:
Jos jotain eroa on, se selvinnee, tai sitten ei, kun konsolit julkaistaan, oletus on ettei eroa ole. Turha vängätä asiasta jonka merkityksen ainakin pc-käytössä jo tiedämme (merkitys = ei ole, noissa nopeuksissa).
 
Aiemmin kysyin ihan asiallisesti tuolla Xbox Series X-ketjussa, että millä tavalla tämä ero SSD-nopeuksien välillä voisi näkyä peleissä. Kukaan ei ole vastannut tai osannut antaa edes yhtä esimerkkiä, mutta ilmeisesti se ero on iso, jopa niin iso että erot CPUn, GPUn ja RAMin osalta menettävät kokonaan merkityksensä. Odotellaan jännityksellä. :geek:

Niin onhan tuosta ollut esillä Spidermanin PS5 early dev kit tech demo, jos on yhtään pelialan uutisia seurannut. Xboxilla sitten moisesta ainoastaan haaveillaan se crossgen-kehityksen aikana.

 
Aiemmin kysyin ihan asiallisesti tuolla Xbox Series X-ketjussa, että millä tavalla tämä ero SSD-nopeuksien välillä voisi näkyä peleissä. Kukaan ei ole vastannut tai osannut antaa edes yhtä esimerkkiä, mutta ilmeisesti se ero on iso, jopa niin iso että erot CPUn, GPUn ja RAMin osalta menettävät kokonaan merkityksensä. Odotellaan jännityksellä. :geek:
Ja silti nämä faktat aiheuttavat vääntelyä ja tivaamista vaikka "on jo todistettu" että xbox on riittävän nopea, eiks je? ;)

Sen lauluja laulat... karavaani... kalikka kalahtaa... ja sitä rataa. ;)
 
Melko turhaa vängätä jostain SSD:n lukunopeudesta kun tietokonepuolellakin pelaamiseen on käytännössä ihan sama onko se 0,5GB/s vaiko 5,0GB/s. Puhdas laskentakyky, eli kuinka nopeasti konsoli jaksaa piirtää kuvia näytölle on se jossa käyttäjät saattavat konsolien välisen eron huomatakkin.

Luulisi tämän kertovan,että jossain PC-puolella on melkoinen pullonkaula kun edes NVME-levyistä ei saada pelikäytössä merkittävää etua? ;) Erot framerateissa nyt varmasti on jo enemmän pelaavalle havaittavissa, kun taas näiden moninkertaisten pelikuvien suurennoksien tihrustaminen erojen etsimiseksi alkaa mennä päättömäksi, jos jo nykygenissä piti ottaa nelinkertaisia suurennoksia erojen löytämiseksi. :D

Onko jotain epäilyksiä että tuo XBOX nopeus ei riitä pelien pelaamisen SSD käytössä vai miksi tästä väännetään näin kovaa ?

Taidat kysyä tätä väärältä henkilöltä, näyttäisi ainoastaan @P c L A Y E R illa olevan ongelmaa asian suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi tämän kertovan,että jossain PC-puolella on melkoinen pullonkaula kun edes NVME-levyistä ei saada pelikäytössä merkittävää etua? ;)
Siitähän se kertoo, mutta sellaista kokonaisuutta on yksinkertaisesti mahdoton rakentaa ettei mikään yksittäinen osa/väylä/ominaisuus toimisi toiselle pullonkaulana. SSD-asemien kohdalla kannattaa muistaa että ilmoitetut maksiminopeudet saavutetaan vain pakatun datan kohdalla, esim. siirtämällä video-tiedostoja, ohjelmien/pelien toimintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, paitsi jos käsitellään pakattua dataa, esim. videoita editoidessa.
 
Siitähän se kertoo, mutta sellaista kokonaisuutta on yksinkertaisesti mahdoton rakentaa ettei mikään yksittäinen osa/väylä/ominaisuus toimisi toiselle pullonkaulana. SSD-asemien kohdalla kannattaa muistaa että ilmoitetut maksiminopeudet saavutetaan vain pakatun datan kohdalla, esim. siirtämällä video-tiedostoja, ohjelmien/pelien toimintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, paitsi jos käsitellään pakattua dataa, esim. videoita editoidessa.

No tuohan on täysi itsestäänselvyys. Ainahan siellä jossain tulee rajat vastaan, kun yhden komponentin nopeutta suhteessa toisiin kasvatetaan järjestelmän sisällä. Tekstuurien osaltahan tuota pakkausta tullaan näkemään peleissä, jotta tiedostokoot pysyvät edes jollain tapaa maltillisina. Tässä genissähän tarkemmat tekstuurit kasvattivat kohtuuttomasti emopelin kokoa, kuten moni Xbox One X:n omistaja sai huomata.

Tästäkin huolimatta molemmilla konsoleilla on saatu pelien käynnistämiseen selvästi enemmän vauhtia, jos verrataan tämän genin konsoleihin SSD:llä ryyditettynä, latausajat ovat aivan eri planeetalta next-gen vehkeillä. Näin ollen on aivan turhaa vetää johtopäätöksiä konsolien SSD-ratkaisujen toimivuudesta käytännössä PC-maailmaan pohjaten.
 
Viimeksi muokattu:
Siitähän se kertoo, mutta sellaista kokonaisuutta on yksinkertaisesti mahdoton rakentaa ettei mikään yksittäinen osa/väylä/ominaisuus toimisi toiselle pullonkaulana. SSD-asemien kohdalla kannattaa muistaa että ilmoitetut maksiminopeudet saavutetaan vain pakatun datan kohdalla, esim. siirtämällä video-tiedostoja, ohjelmien/pelien toimintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, paitsi jos käsitellään pakattua dataa, esim. videoita editoidessa.
Microsofthan tosiaan aikoo tuoda tuon XSX:n "Project Velocityn" pohjana olevan DirectStorage-rajapinnan myös Windowsille, ehkä sillä ruvetaan saamaan irti enemmän.
 
Melko turhaa vängätä jostain SSD:n lukunopeudesta kun tietokonepuolellakin pelaamiseen on käytännössä ihan sama onko se 0,5GB/s vaiko 5,0GB/s. Puhdas laskentakyky, eli kuinka nopeasti konsoli jaksaa piirtää kuvia näytölle on se jossa käyttäjät saattavat konsolien välisen eron huomatakkin.
PC-pelaamisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa eikä se ole milläänlailla vertailukelvollinen tilanne. PC-kokoonpanot ovat geneerisiä palikoita pullonkauloineen jotka lyödään vapaasti yhteen ja niille tehdään softaa jotka targetoivat käytännössä lukemattomia kokoonpanoja kun taas konsoli on custom rakennettu rauta pelaamista varten jonka rauta-arkkitehdit suunnittelevat juuri sellaiseksi kuin haluavat. Kyse ei ole PS5:n kohdalla vain SSD:stä vaan siitä että PS5:n muu rauta/arkkitehtuuri voi luottaa siihen laitteessa on tietyn tasoinen SSD josta saadaan dataa irti tietyllä nopeudella ja tällöin myös SDK ja devaajat voivat luottaa siihen. Se että lunastaako lopputulos kaikki Mark Cernyn puheet jää nähtäväksi, mutta ohut tehobuusti joka katoaa multiplättäripelien kohdalla marginaaleihin ei tule kuitenkaan kovimmissakaan skenaarioissa tekemään mitään eroa mikä jäisi historiaan. PS5:n SSD ratkaisu voi jäädä unholaan tai sitten kokonaan muuttaa pelaamista.

Onkos tämmösille, omaan korvaan aika epäuskottaville huhuille jotain lähdettä? Tietojen valossa ainoat edut tekniikan puolelta voi olla nimenomaan Assettien streamaamisessa ja äänipuolella.
On toki. Onhan näitä pyörinyt netissä jo lukuisia. Tuossa edellä joku linkkasikin jo tämän:

Tämä lisäksi tulee ainakin päälimmäisenä mieleen Crytek:n rendering engineer Ali Salehin haastattelu joka ei edes ole huhu:
 
PC-pelaamisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa eikä se ole milläänlailla vertailukelvollinen tilanne. PC-kokoonpanot ovat geneerisiä palikoita pullonkauloineen jotka lyödään vapaasti yhteen ja niille tehdään softaa jotka targetoivat käytännössä lukemattomia kokoonpanoja kun taas konsoli on custom rakennettu rauta pelaamista varten jonka rauta-arkkitehdit suunnittelevat juuri sellaiseksi kuin haluavat. Kyse ei ole PS5:n kohdalla vain SSD:stä vaan siitä että PS5:n muu rauta/arkkitehtuuri voi luottaa siihen laitteessa on tietyn tasoinen SSD josta saadaan dataa irti tietyllä nopeudella ja tällöin myös SDK ja devaajat voivat luottaa siihen. Se että lunastaako lopputulos kaikki Mark Cernyn puheet jää nähtäväksi, mutta ohut tehobuusti joka katoaa multiplättäripelien kohdalla marginaaleihin ei tule kuitenkaan kovimmissakaan skenaarioissa tekemään mitään eroa mikä jäisi historiaan. PS5:n SSD ratkaisu voi jäädä unholaan tai sitten kokonaan muuttaa pelaamista.


On toki. Onhan näitä pyörinyt netissä jo lukuisia. Tuossa edellä joku linkkasikin jo tämän:

Tämä lisäksi tulee ainakin päälimmäisenä mieleen Crytek:n rendering engineer Ali Salehin haastattelu joka ei edes ole huhu:
Käsittääkseni konsolit ovat nykyisin aika pitkälti PC-rautaa, toki pidemälle yhteen sovitetuista osista valmistettu, mutta ei se poista tiettyjä PC:llä olevia lainalaisuuksia, kuten sitä että konsolilla saataisiin yht'äkkiä hyödynnettyä SSD:tä selvästi paremmin, ne kun ei skaalaudu PC:llä vaikka muu rauta olisi parasta mitä rahalla saa. Voin toki olla väärässäkin uusien konsoleiden osalta ja mielellään olisin, kiva nähdä kunhan konsolit joskus julkaistaan.
 
Käsittääkseni konsolit ovat nykyisin aika pitkälti PC-rautaa, toki pidemälle yhteen sovitetuista osista valmistettu, mutta ei se poista tiettyjä PC:llä olevia lainalaisuuksia, kuten sitä että konsolilla saataisiin yht'äkkiä hyödynnettyä SSD:tä selvästi paremmin, ne kun ei skaalaudu PC:llä vaikka muu rauta olisi parasta mitä rahalla saa. Voin toki olla väärässäkin uusien konsoleiden osalta ja mielellään olisin, kiva nähdä kunhan konsolit joskus julkaistaan.
Kuten jo tuossa aiemmin totesin, MS on tuomassa DirectStoragen myös Windows-puolelle, ehkä sen avulla saadaan lisää irti.
Lisäksi konsoleissa saatetaan käyttää esimerkiksi HBCC-johdannaista muistiohjainta, mikä mahdollistaisi sivupohjaiset muistiaccessit ja SSD:n mappaamisen suoraan muun muistin jatkoksi.
 
Kuten jo tuossa aiemmin totesin, MS on tuomassa DirectStoragen myös Windows-puolelle, ehkä sen avulla saadaan lisää irti.
Lisäksi konsoleissa saatetaan käyttää esimerkiksi HBCC-johdannaista muistiohjainta, mikä mahdollistaisi sivupohjaiset muistiaccessit ja SSD:n mappaamisen suoraan muun muistin jatkoksi.
Meni ohi tuo sun viesti, tuohan kuullostaa kivalta.
 
Käsittääkseni konsolit ovat nykyisin aika pitkälti PC-rautaa, toki pidemälle yhteen sovitetuista osista valmistettu, mutta ei se poista tiettyjä PC:llä olevia lainalaisuuksia, kuten sitä että konsolilla saataisiin yht'äkkiä hyödynnettyä SSD:tä selvästi paremmin, ne kun ei skaalaudu PC:llä vaikka muu rauta olisi parasta mitä rahalla saa. Voin toki olla väärässäkin uusien konsoleiden osalta ja mielellään olisin, kiva nähdä kunhan konsolit joskus julkaistaan.
Itae en puhuisi asioista niin suurella varmuudella, joita en selvästi ymmärrä.
 
Käsittääkseni konsolit ovat nykyisin aika pitkälti PC-rautaa, toki pidemälle yhteen sovitetuista osista valmistettu, mutta ei se poista tiettyjä PC:llä olevia lainalaisuuksia, kuten sitä että konsolilla saataisiin yht'äkkiä hyödynnettyä SSD:tä selvästi paremmin, ne kun ei skaalaudu PC:llä vaikka muu rauta olisi parasta mitä rahalla saa. Voin toki olla väärässäkin uusien konsoleiden osalta ja mielellään olisin, kiva nähdä kunhan konsolit joskus julkaistaan.

Ei tuo ole mikään "PC:n lainalaisuus", että SSD:n suorituskykyä ei saada paremmin hyödynnettyä. Pelejä ei ole suunniteltu vielä sitä hyödyntämään; on otettava huomioon konsolit, joiden ehdoilla lähes kaikki AAA-pelit suunnitellaan, joissa ei tällä hetkellä ole edes hitaita SSD-levyjä saati mitään NVME:tä.
 
Millaisetkohan AAA-pelien minivaatimukset tulee PC-puolella muutaman vuoden päästä, kun jää nykyisen sukupolven konsolit kokonaan pois kelkasta? Onko mainintana mikä vain SSD vai laitetaanko minimivaatimukset Series X:n SSD:n kanssa tasoihin?
 
Millaisetkohan AAA-pelien minivaatimukset tulee PC-puolella muutaman vuoden päästä, kun jää nykyisen sukupolven konsolit kokonaan pois kelkasta? Onko mainintana mikä vain SSD vai laitetaanko minimivaatimukset Series X:n SSD:n kanssa tasoihin?
Joko minimivaatimus xboxin tasolle tai sitten muistivaatimukset ovat vain vähän isommat jotta peli voi helposti cachettaa dataa RAMiin. 16GB RAM pelille ja 8GB näyttismuistia tekee jo 24GB joka on about tuplasti mitä seuraavan sukupolven konsolit voivat käyttää pelille. Tuossa riittää jo tilaa cachetukselle.
 
Niin... ja tuo erohan meillä on jo tiedossa, mutta silti tästä vängätään.
  • XboxSeriesX SSD raakana lukee 2,4GB/s
  • PS5 SSD raakana lukee 5,5GB/s.
  • Raaka ero: 129%
Nyt laitetaan päälle Velocity Architecture parannukset (DirectAccess, SamplerFeedbackStreaming, BCPack, etc) ja PS5:n omat parannukset.
  • XboxSeriesX SSD lukee 4,8GB/s
  • PS5 SSD lukee 9GB/s.
  • Ero: 88%
Eli nämä mainitsemasi todisteet realisoituvat siihen että 129% raaka ero kaventui 88% eroksi. olet siis oikeassa. Näin siis jos oletetaan että kumpikin XboxSeriesX ja PS5 operoivat koko ajan optimidatan kanssa ja tieto liikkuu 4,8GB/s ja 9GB/s. Todellisuushan on jotain muuta ja voidaan varmaan kumpikin hyväksyä se tosi asia että leveimmillään ero on 129% ja kapeimmillaan 88%? Ei oteta nyt huomioon sitä että PS5 kykenee optimi-optimi tilaneessa 22GB/s ja XboxSeriesX 6GB/s.

EDIT: Kaikki lukemat on ollut siis tiedossa jo day1. Ihmeellistä vänkäämistä että mitä nuo lukemat tarkoittaa. Jotenkin epäilen että mielessäsi varmaan ynnäät että tuo 4,8GB/s nousee vielä entisestään microsoftin taikakeinoilla, kun oikeasti tuo 4,8GB on nimenomaan se optimilukema kun kaikki uudet veitsenterävät tech kikat on jo 100% käytössä.

Niin ynnäänkin. Missäköhän on sanottu, että tuo 4,8 Gt/s sisältää kaikki "taikakeinot". En ole semmoista nähnyt kyllä missään. Eiköhän tuo ole se baseline (i/o teho + pakkaus) tuohon voidaan laskea päälle ainakin se textuurein älykkäämpi lataaminen, joka tuo mahdollisesti vielä 2-3x lisää "kaistaa"

Sonylla kaikki taikakikat köytössä on se teoreettinen 22 Gt/s. XBSX:n Textuurien älykäs lataaminen ei sinänsä kasvata i/o väylän nopeutta, vaan tekee sen väylän nopeden vähemmän merkitykselliseksi. Tuon takia sen tuomaa etua ei voi tietenkään ilmoittaa missään i/o väylän spekseissä.
 
Viimeksi muokattu:
Microsofthan tosiaan aikoo tuoda tuon XSX:n "Project Velocityn" pohjana olevan DirectStorage-rajapinnan myös Windowsille, ehkä sillä ruvetaan saamaan irti enemmän.

Niin Direct Storagehan se oli, eikä Direct Access, kuten itse aiemmin kirjoittelin. Ainakin DX12 sovelluksissa tuolla saadaan varmaan kivaa boostia.
 
Niin ynnäänkin. Missäköhän on sanottu, että tuo 4,8 Gt/s sisältää kaikki "taikakeinot". En ole semmoista nähnyt kyllä missään. Eiköhän tuo ole se baseline (i/o teho + pakkaus) tuohon voidaan laskea päälle ainakin se textuurein älykkäämpi lataaminen, joka tuo mahdollisesti vielä 2-3x lisää "kaistaa"

Sonylla kaikki taikakikat köytössä on se teoreettinen 22 Gt/s. XBSX:n Textuurien älykäs lataaminen ei sinänsä kasvata i/o väylän nopeutta, vaan tekee sen väylän nopeden vähemmän merkitykselliseksi. Tuon takia sen tuomaa etua ei voi tietenkään ilmoittaa missään i/o väylän spekseissä.
Okei jätetään tähän. Kannattaa muistaa se yksinkertainen fakta että rauta asettaa rajat, softa tekee asioita nuiden rajojen sisällä. Vaikka kuinka laittaa lainausmerkkejä sanojen ympärille.
 
PC-pelaamisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa eikä se ole milläänlailla vertailukelvollinen tilanne. PC-kokoonpanot ovat geneerisiä palikoita pullonkauloineen jotka lyödään vapaasti yhteen ja niille tehdään softaa jotka targetoivat käytännössä lukemattomia kokoonpanoja kun taas konsoli on custom rakennettu rauta pelaamista varten jonka rauta-arkkitehdit suunnittelevat juuri sellaiseksi kuin haluavat. Kyse ei ole PS5:n kohdalla vain SSD:stä vaan siitä että PS5:n muu rauta/arkkitehtuuri voi luottaa siihen laitteessa on tietyn tasoinen SSD josta saadaan dataa irti tietyllä nopeudella ja tällöin myös SDK ja devaajat voivat luottaa siihen. Se että lunastaako lopputulos kaikki Mark Cernyn puheet jää nähtäväksi, mutta ohut tehobuusti joka katoaa multiplättäripelien kohdalla marginaaleihin ei tule kuitenkaan kovimmissakaan skenaarioissa tekemään mitään eroa mikä jäisi historiaan. PS5:n SSD ratkaisu voi jäädä unholaan tai sitten kokonaan muuttaa pelaamista.


On toki. Onhan näitä pyörinyt netissä jo lukuisia. Tuossa edellä joku linkkasikin jo tämän:

Tämä lisäksi tulee ainakin päälimmäisenä mieleen Crytek:n rendering engineer Ali Salehin haastattelu joka ei edes ole huhu:

Eipä noissa kauan oikein mitään muuta ton SSD:n/oo nopeuden ja ääni puolen lisäksi ollut. Aika ympöripyöreä "numerous ways"...

Ja sitten Crytekin jamppa puhui siitä mahdollisuudesta, että xbsx voisi olla vähän monimutkaisempi peli kehittäjän näkökulmasta. Aika epätodennäköistä, että kyse on mistään PS3 skenaariosta kuitenkaan tuonkaan osalta, jos siinä jotain mutkaa matkassa olisikin
 
Viimeksi muokattu:
Okei jätetään tähän. Kannattaa muistaa se yksinkertainen fakta että rauta asettaa rajat, softa tekee asioita nuiden rajojen sisällä. Vaikka kuinka laittaa lainausmerkkejä sanojen ympärille.

Niitä rajoja voidaan kuitenkin venyttää älykkäällä softalla, kuten hyvin tiedetään.

Aikamoista spekulointiahan tää I/O vääntö nyt on, mutta pointti onkin siinä, että tästä voi spekuloida ja vääntää, tosin kuin GPU/CPU puolen tehoista, jotka on hyvin simppelit ja ykjsiselitteiset. Sieltlä puolella ei ole mitään erityistä tekniikkaa kummallakaan.
 
Niitä rajoja voidaan kuitenkin venyttää älykkäällä softalla, kuten hyvin tiedetään.

Aikamoista spekulointiahan tää I/O vääntö nyt on, mutta pointti onkin siinä, että tästä voi spekuloida ja vääntää, tosin kuin GPU/CPU puolen tehoista, jotka on hyvin simppelit ja ykjsiselitteiset. Sieltlä puolella ei ole mitään erityistä tekniikkaa kummallakaan.
No tuosta GPU puolesta sen verran että siellähän sitä vasta kikkaa tehdäänkin. Uusimmat kikat tällä sukupolvella on että kumpi pystyy jättämään kuvasta asioita renderöimättä ilman että valtaosa huomaa mitään. VRS, uudet kuvanrakennus tekniikat matalaresoluutioisesta kuvasta, raytracingin ajaminen 540p/720p resossa samalla kun rasterointi tehdään 1600p mutta kuvan rekonstruktio tehdään 4k resolle käyttäen aitoa 4k UI layeria tjms. GPU puolen kusetukset (eli siis älykkäät softat) ovat ihan oma lajinsa.
 
Ei ole omalle kohdalle sattunut kourallista enempää selkeitä huijareita PC-moninpeleissä. Enkä kyllä edes muista millon viimeksi, mutta kai niitä on ollut. :smoke:
 
No onhan tuo PC-puolen hakkeri ongelma pahentunut aika paljon viimeisen vuoden sisään. Tehokkain tapa huijausohjelmien käytön vähentämiseen olisi minun mielestä tuon toiminnan kriminalisonti siten, että cheat ohjelmien käytöstä moninpeleissä voisi saada kunnon sakkoja ( vaikka tuhansia euroja ja dollareita) ym. Varmasti moni jättäisi siinä vaiheessa käyttämättä.

En tiedä, onko tuo noiden ohjelmien myyminenkään tällä hektellä mitenkään rikollista toimintaa? Toinen keino olisi ratsata nuo puljut, jotka noita tehtailee, sillä suuri osa näistä hackeista on samojen ryhmien tekemiä.

Omasta mielestä noi on oikeastaan ainoat kunnolliset keinot, millä tätä cheattaamista saataisiin avoimessa windows ympäristössä hillittyä tehokkaasti. Aina ne hackeri ryhmät keksii keinot kiertää nuo suojaukset.
 
No onhan tuo PC-puolen hakkeri ongelma pahentunut aika paljon viimeisen vuoden sisään. Tehokkain tapa huijausohjelmien käytön vähentämiseen olisi minun mielestä tuon toiminnan kriminalisonti siten, että cheat ohjelmien käytöstä moninpeleissä voisi saada kunnon sakkoja ( vaikka tuhansia euroja ja dollareita) ym. Varmasti moni jättäisi siinä vaiheessa käyttämättä.

En tiedä, onko tuo noiden ohjelmien myyminenkään tällä hektellä mitenkään rikollista toimintaa? Toinen keino olisi ratsata nuo puljut, jotka noita tehtailee, sillä suuri osa näistä hackeista on samojen ryhmien tekemiä.

Omasta mielestä noi on oikeastaan ainoat kunnolliset keinot, millä tätä cheattaamista saataisiin avoimessa windows ympäristössä hillittyä tehokkaasti. Aina ne hackeri ryhmät keksii keinot kiertää nuo suojaukset.
Ehkä kannattaisi suosiolla suosia konsoleita?
 
Ehkä kannattaisi suosiolla suosia konsoleita?
Moni on siirtynytkin niihin, vaikka ohjaus ja grafiikka on huonommat. Meillä PS4 ja PC, silti lapset haluavat nettiräiskinnät pleikalle. Itse en noita pelaa muutoin kun Battlefront 2:sta jaetulla ruudulla konsolilla. Predator Hunting Groundsia kokeilin pleikalla netissä ilmaisjaksolla, oli kiva. Taidan kuitenkin jättää ostamatta, peliaika ei vain riitä.
 
  • Tykkää
Reactions: smb
Vai että oikein kriminalisoida huijaaminen lasten pum-pum ja wrum-wrum peleissä? Ollaanko nyt ihan varmoja että ei paisutella himppusen liikaa ongelmaa? Ei ollenkaan...

Jokaisellahan on aina mahdollisuus ostaa se konsoli kun pitää "kilpapelata" 30fps - 60fps geneerisiä nettiräiskintöjä huijarivapaassa ympäristössä. Tosin sitten joutuu pelaamaan näitä vastaan jotka käyttävät padien kanssa rautamodeja joka poistaa rekyylin ynnä muuta pientä kivaa joka tekee pelaamisesta tosi tasaväkistä.
 
Ehkä kannattaisi suosiolla suosia konsoleita?
Juu, kyllä siellä konsoli puolella on myöskin huijareita ja löytyy ties mitä lisäpalikoita, tosi tasaväkistä ja reilua...
Tuossa ny pari esimerkkiä:

 
Vai että oikein kriminalisoida huijaaminen lasten pum-pum ja wrum-wrum peleissä? Ollaanko nyt ihan varmoja että ei paisutella himppusen liikaa ongelmaa? Ei ollenkaan...

Jokaisellahan on aina mahdollisuus ostaa se konsoli kun pitää "kilpapelata" 30fps - 60fps geneerisiä nettiräiskintöjä huijarivapaassa ympäristössä. Tosin sitten joutuu pelaamaan näitä vastaan jotka käyttävät padien kanssa rautamodeja joka poistaa rekyylin ynnä muuta pientä kivaa joka tekee pelaamisesta tosi tasaväkistä.
Kilpapelaamisessa voi tulla myös vaikeuksia huijaamisessa kun pitääkin pelata ympäristössä jossa sinua tarkkaillaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom