PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju



- PS5 does not use Ray-Tracing of any kind. In Series X they implemented Ray-Tracing (partially) in ambient occlusion and reflections, but in PS5 they have removed all this (Series S did not have RT either)
- The lighting and ambient occlusion on PS5 has been modified a bit (in places giving good results and in others not so good). In the area of the beginning, for example, they have changed the direction of the light by completely changing the lighting of the rooms.
- By sacrificing RT, they have had scope to increase resolution on PS5. It runs at dynamic 4K like Series X, but does not have peaks as low as those reached by Microsoft's console. In areas where Series X fell below 1080p, PS5 remains above 1260p.
- In terms of performance, PS5 suffers more stuttering than Xbox (especially in cinematics) at 30FPS
- Shadows on PS5 have also undergone changes. In some areas, shadows appear harsher than other platforms (especially outdoors).
- Anisotropic filtering is slightly improved on PS5 over Series X.
- The textures are of the same quality in all versions.
- On PC, certain settings such as DOF, parallax occlusion, ray-tracing or the drawing distance are still higher than the rest of the versions.
- Loading times are twice as fast on Xbox Series compared to PS5. However, PS5 loads textures faster on startup.
Hienoa että MS panosti konsolissaan myös tuohon SSD-puoleen. Tuplasti nopeammat latausajat vs PS5 on jo melko iso ero. :tup:
 
Et ilmeisesti katsonut videota? :hmm:
Liian pitkä. Se, että joku peli ei osaa ottaa PS5 SSD:stä kaikkea irti on sen pelin ongelma, varsinkin jos peli saa otettua vaan neljäsosan huippunopeudesta? Ettei nyt jollekin jäisi epäselvä kuva siitä kumpi SSD se onkaan 2x nopeampi kuin toinen. :D
 
Käytännössä ei olla vielä nähty yhtään peliä missä ps5 latausajat olisi puolta nopeammat.
 
Et ilmeisesti ymmärrä että jos latausajat on pleikalla hitaammat kuin boksilla, niin kyse on paskasti koodatusta pelistä. Kaikilla konsoleilla latausajat on aika kohtuuttomat IMO, ottaen huomioon pelin graafisen laadun ja saatavilla olevan lukunopeuden.

Muistelen kun PUBG tuli aikoinaan Xbox-konsoleille, silloin oikein korostettiin että kyseessä on heikko käännös. Nyt kun heikko käännös tulee pleikkarille, niin tämä onkin indikaattori konsolin heikkoudesta? Hieman paukkuu tuplastandardit, mutta ei anneta sen häiritä. :)
 
Vähän niin kuin Series X:n CPU ja GPU. :)

Onhan se tosiaan hieman kurjaa, että paperilla tehokkaamman raudan tehot hukataan heikkojen kehitystyökalujen vuoksi. Ei ole näemmä MS:llä ymmärretty että pelien koodaaminen on näiden kahden asian summa. Sinällään erikoista kun kun kyseessä on softafirma, kaippa tässä pitää paikkansa sanonta suutarin lapsista.
 
Niin mutta kun paskasti koodattu peli KUULIKKO:hammer:
No niinpä. Multiplattareissa helposti käy niin että sitä ei viitsitä optimoida kunnolla että se ottaisi kaiken irti. Varsinkin jos sen pitää toimia myös PC:llä jossa levyn nopeus voi olla mitä vaan ja kaikki on otettava huomioon.
 
No niinpä. Multiplattareissa helposti käy niin että sitä ei viitsitä optimoida kunnolla että se ottaisi kaiken irti. Varsinkin jos sen pitää toimia myös PC:llä jossa levyn nopeus voi olla mitä vaan ja kaikki on otettava huomioon.
Yksinoikeuksilla hieman vaikea verrata jos samaa peliä ei ole toisella konsolilla ;)
 
Käytännössä ei olla vielä nähty yhtään peliä missä ps5 latausajat olisi puolta nopeammat.
Mitä tarkoittaa tässä kontekstissa sana ”käytännössä”? Etkö ole siis pelannut RE8? Resident Evil Village saveload/respawn Series X 9s, ps5 1,8s (tähän otettu mukaan fade-in/fade-out kun ruutu tummuu ja tulee takaisin).

Kyllä, ps5 oodle/kraken vaatii spesifit optimoinnit. Visio olemattomista latausajoista kun ei onnistu perinteisillä menetelmillä.
 
Siinähän voi käydä vielä silleen että Series x:llä suurin osa multiplattareista latautuu nopeammin kuin ps5:llä, kunhan directstoragea hyödyntävät pelit yleistyy PC puolella.
 
Mitä tarkoittaa tässä kontekstissa sana ”käytännössä”? Etkö ole siis pelannut RE8? Resident Evil Village saveload/respawn Series X 9s, ps5 1,8s (tähän otettu mukaan fade-in/fade-out kun ruutu tummuu ja tulee takaisin).

Kyllä, ps5 oodle/kraken vaatii spesifit optimoinnit. Visio olemattomista latausajoista kun ei onnistu perinteisillä menetelmillä.
 
Sitähän voi kans käydä vielä silleenkin, että MS sulkee kannattamattoman konsolibisneksensä ylihuomenna sijoittajien painostuksesta. :)

Direct storagea tarvitsevia pelejä jos on tarkoitus portata pleikalle, niin kyllä se on pakko laittaa hyödyntämään noita pleikan oodle/kraken himmeleitä. Eihän se muuten toimi ollenkaan. Sit jos peli ei noita tarvitse, niin en usko että ainkaan mikään pikkutuotanto alkaa huvin vuoksi aikaansa tuhlaamaan jonkun direct storagen implementoimiseksi.
 
Eipä kiinnosta pätkääkään vaikka Microsoft lopettaisi konsolien myynnin. Itsellä pelaaminen tapahtuu pääosin PC:llä. Gamepass on kuitenkin täällä jäädäkseen ja käyttäjämäärät kasvaa hirveää vauhtia.
 
Windows 11 tuo tämän onneksi monelle ihmiselle ilmaiseksi

Ilmaiseksi? Juurihan tästä uutisoitiin että ennätysmäärä ATK-rautaa päätyy SER-jätteeksi Windows 11 TPM-vaatimuksen vuoksi.

Eipä kiinnosta pätkääkään vaikka Microsoft lopettaisi konsolien myynnin. Itsellä pelaaminen tapahtuu pääosin PC:llä. Gamepass on kuitenkin täällä jäädäkseen ja käyttäjämäärät kasvaa hirveää vauhtia.

Vaikka fakta käyttäjämäärien kasvusta loistaa poissaolollaan? Viimeksi uutisoitu luku oli muistaakseni 18 miljoonaa, sen jälkeen ei palvelun käyttäjämääristä ole kuulunut mitään virallista.
 
Siinähän ne PS5:iidennenkin latausruudut näkyy videolla. :woot:
Jaa näkyy? Mä näen vaan Series X:ssä sen ruudun jossa alhaalla lukee että "Loading...", esim. kohdassa 0:39 ja 0:45 jossa jälkimmäisessä Series X pelaaja katselee 5 sekuntia "Loading..." ruutua, kun PS5 pelaaja on autuaan tietämätön että sellainen ruutu on siihen edes rakennettu.
 
Mites se quick resume toimii ps5 puolella? Series x:n yksi parhaista ominaisuuksista on tuo nopea pelien välillä vaihtaminen.
 
Mites se quick resume toimii ps5 puolella? Series x:n yksi parhaista ominaisuuksista on tuo nopea pelien välillä vaihtaminen.
Tämä on termi joka menee helposti sekaisin. Sellainen "quick resume" että laitat kesken pelin konsolin lepotilaan ja herätät sen sieltä myöhemmin, toimii kuten ennenkin. Jos pelaat yhtä peliä kerrallaan niin ei tarvitse käynnistellä sitä aina uudelleen. Kun taas PS5 "app switcher" joka ilmeisesti myöskin on joku "quick resume" Series-maailmassa toimii niin että se sammuttaa ja käynnistään pelin aina uudelleen, eli se ei oikeastaan edes ole mikään "resume" pleikkarilla, vaan nopeampi tapa sulkea nykyinen peli ja käynnistää toinen peli ilman päämenuun surffailua.

Itse olen tottunut siihen että sammuttelen puhelimestakin ylimääräiset appsit enkä jätä niitä taustalle, enkä PC:lläkään jätä niitä taustalle, niin en ole kokenut tarvetta konsolillekaan. Ihan hyvä ominaisuus varmaan jossain lapsiperheessä jossa peli vaihtuu useasti nopeaan tahtiin, tai jos haluaa vaihdella vaikka Netflixin ja pelin välillä, jos syystä tai toisesta katsoo Netflixiä pleikkarilla.
 
Mites se quick resume toimii ps5 puolella? Series x:n yksi parhaista ominaisuuksista on tuo nopea pelien välillä vaihtaminen.
Föörst wöörld problims kyllä tuon puute, kun open world pelit kuten Miles Morales saadaan kylmilteen käynnistettyä kymmeneen sekuntiin niin että pelaaja pääsee jo liikuttamaan hahmoa.
 
Kyllä tuo uusi sukupolvi suht nopeasti latailee pelinsä.

Toista oli viime sukupolvella kuin Donella meni parhaimillaan 2-3min lataa load gamia kun lataat tallenuksen Geraltin kuoltua ja eikä tainnut toinenkaan osapuoli sen nopeampi olla joten voin kuvitella miltä tuntunut jotain bossia vastaan tapella kun minuutti kaupalla latausruudun katsomista.

Mielenkiintoista nähdä sitten mitä Naughty Dog pystyy kikkailemaan tuolla PS5 SSD:llä kun ei ole muita laitteistoja rajoittamassa menoa.
 
Mites se quick resume toimii ps5 puolella? Series x:n yksi parhaista ominaisuuksista on tuo nopea pelien välillä vaihtaminen.
Riittävästi kun kiemurtelee, niin kaiken saa selitettyä itselle mieluisaksi. Quick Resume? Pyh, ei minulla ole niin kiire. VRR-tuki? Höpöhöpö, ei minulla ole edes VRR-televisiota. Dolby Atmos? Nääh, en tarvitse, TV:n kaiuttimet ei sitä muutenkaan tue. Tallennustilan laajennusmahdollisuus heti konsolin julkaisussa? Ihan tarpeeton, koska pelaan vain yhtä peliä kerrallaan. Kattava taaksepäin yhteensopivuus? Kuka oikeasti jaksaa jotain vanhoja pelejä pelata. Maksuton FPS boost vanhoille peleille? Ei missään nimessä, haluan mieluummin maksullisen next-gen upgraden. Tätä voisi jatkaa varmaan loputtomiin. :rolleyes:
 
Riittävästi kun kiemurtelee, niin kaiken saa selitettyä itselle mieluisaksi.
Sinäpä sen sanoit. :D Ei koske pelkästään pleikkarifaneja.

Mutta pääpiirteissään voin allekirjoittaa väittämäsi. Siinä vaiheessa kun minulla on VRR:ää tukeva televisio, niin sille on tukikin. Siinä vaiheessa kun PS5 natiiveja pelejä on niin paljon ettei ne mahdu sisäiselle levylle, niin laajennustuki on olemassa. Tulee varmaan ihan piakkoin. Muut pelit toimii ulkoisellakin levyllä yhtä hyvin kuin sisäiselläkin. Kauitinjärjestelmä olohuoneessa on 5.1, voisi olla ehkä 7.1 päivitettävissä, mutta Atmoksen kattokaiuttimia yms. alkaa olla jo hankala asennella. Siispä en tekisi sillä mitään. Taaksepäin yhteensopivuus? No ongelmana on ehkä PS2 ja PS3 pelit, ja niistäkin vain ne joille ei ole PS4 remasteria. Ei ole ongelma. FPS boost? No ei sekään kaikissa peleissä boksillakaan toimi. Ilmaisia PS5 patchejä ilmestyy kuin sieniä sateella, viimeisimpinä AC Odyssey ja Horizon Zero Dawn. Eikä maksa mitään. Ja onpa natiiveja PS5 versioitakin jaettu pääsääntöisesti ilman lisähintaa, ainoastaan pari harvaa peliä on lähtenyt lisähinnan tielle.

Mutta toki jos noista puutteista haluaa tehdä elämän isoimpia ongelmia niin se on ihan sallittua. Ihmiset tarpeineen ovat yksilöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, taas testataan kuluttajien muistia ja sietokykyä. :think: Ensin luvataan maksuton next-gen upgrade, mutta sitten tultiinkin toisiin ajatuksiin ja napataan pikku next-gen -vero:

Syyskuussa 2020:

untitledyzknm.jpg


CzD1leF.png


Syyskuussa 2021:

fTCCwOe.png


#nextgenvero
#thingsthatagedwell
#forthepayers
 
Jahas jahas, pitääpä laittaa horizoni ennakkotilaukseen. Hyvistä peleistä maksaa aina. Pelkkää dota2 tullut pelattua nyt kun ei millään alustalla ole oikein ollut kunnon pelejä. Gamepassi nöpöttää käyttämättömänä kun nekin pelit mitä haluaisi pelata niin eivät edes toimi ja odotellaan pätsejä että korjaavat.
 
Jahas, taas testataan kuluttajien muistia ja sietokykyä. :think: Ensin luvataan maksuton next-gen upgrade, mutta sitten tultiinkin toisiin ajatuksiin ja napataan pikku next-gen -vero:
No tuota julkaisua saa odotella vielä lähes puoli vuotta. Itse asiassa tuossa on enemmänkin cross-gen vero. Voit ostaa Standard Editionista joko PS4 tai PS5 version, mutta jos haluat jostain syystä molemmat niin pitää olla Digital Deluxe Edition.

Horizon Zero Dawnin Complete Edition jaettiin ilmaiseksi eikä tarvinnut olla edes PS+ tilausta, riitti että oli pleikkari, että sinällään ei hirveästi harmita tuo hinnoittelu. Hashtag forthepayers, hashtag forfree. Että hirveää pelaajaa riistäjää rahastajaa ei nyt tuosta firmasta saa tehtyä. Ilmainen peli ja ilmainen PS5 patch kelpasi kyllä vaikka olisin voinut siitä pelistä kyllä maksaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Luitko viestiä mihin vastasit? Yritätkö sanoa ettei Windows 11 tule monelle ilmaiseksi?

Luin toki ja voihan sitä silmänsä sulkemalla ajatella että ilmaiseksi tulee, jos kuuluu niihin onnekkaisiin joilla on keskellä globaalia sirupulaa riittävän tuore CPU. Onhan tuo sangen hupaisaa että jopa The Verge antaa omilleen kritiikkiä asiasta.




Windows 11 ei todellakaan tule olemaan monelle ilmainen näillä laitteistovaatimuksilla. Vai oletko sitä mieltä että enemmistö PC-kannasta on tuoreempaa kuin 7th gen CPU:t?

Riittävästi kun kiemurtelee, niin kaiken saa selitettyä itselle mieluisaksi. Quick Resume? Pyh, ei minulla ole niin kiire. VRR-tuki? Höpöhöpö, ei minulla ole edes VRR-televisiota. Dolby Atmos? Nääh, en tarvitse, TV:n kaiuttimet ei sitä muutenkaan tue. Tallennustilan laajennusmahdollisuus heti konsolin julkaisussa? Ihan tarpeeton, koska pelaan vain yhtä peliä kerrallaan. Kattava taaksepäin yhteensopivuus? Kuka oikeasti jaksaa jotain vanhoja pelejä pelata. Maksuton FPS boost vanhoille peleille? Ei missään nimessä, haluan mieluummin maksullisen next-gen upgraden. Tätä voisi jatkaa varmaan loputtomiin. :rolleyes:

Quick Resume olisi toki kiva ominaisuus, jos se toimisi käytännössä. Liian monta kertaa peli on kaatunut quick resumen jälkeen, niin pistää vaan ihmetyttämään että minkä alpha-tason koodia koneeseen on ängetty. VRR on puolestaan ihan puhdas purkkapaikka sille että peli ei pyöri tasaiset 60 fps, paljon mieluummin otan pelini lukitulla ruudunpäivityksellä, kiitos.

Pleikkarilta löytyy myös oma prorietary teknologiansa tilaäänille, joten en nyt ihan ymmärrä Dolby Atmoksen hehkutusta tässä. Tallennustilaa oli jo laajennettavissa hyvin nopsaan julkkarin jälkeen USB-liitännäisellä SATA-levyllä. BC on toki paremmin MS:llä hoidettu, sen ymmärtää kun katsoo viime vuosien uusien 1st partyjen tarjontaa niin jostainhan sitä vauhtia on pakko yrittää saada.

Toki cherrypickaamalla tietyt jutut saa aina sen "oman" laitteen näyttämään paremmalta, omistamalla molemmat saa sen todellisen kuvan laitteiden kyvyistä.
 
Viimeksi muokattu:
No tuota julkaisua saa odotella vielä lähes puoli vuotta. Itse asiassa tuossa on enemmänkin cross-gen vero. Voit ostaa Standard Editionista joko PS4 tai PS5 version, mutta jos haluat jostain syystä molemmat niin pitää olla Digital Deluxe Edition.

Horizon Zero Dawnin Complete Edition jaettiin ilmaiseksi eikä tarvinnut olla edes PS+ tilausta, riitti että oli pleikkari, että sinällään ei hirveästi harmita tuo hinnoittelu. Hashtag forthepayers, hashtag forfree. Että hirveää pelaajaa riistäjää rahastajaa ei nyt tuosta firmasta saa tehtyä. Ilmainen peli ja ilmainen PS5 patch kelpasi kyllä vaikka olisin voinut siitä pelistä kyllä maksaakin.
Eli jos en ole löytänyt vielä itselleni PS5-konsolia, mutta haluan päästä pelaamaan uutta Horizonia PS4:llä ja jatkaa sen pelaamista myöhemmin sitten joskus PS5:llä, niin edullisin vaihtoehto on ostaa 90€ Digital Deluxe Edition, jossa ei siis tule edes fyysistä kopiota mukana. Ja tämä on sinusta ihan ok? :think: No ei ihme että Sony tekee noin, jos kerran porukka hyväksyy tuollaisen mukisematta.

Xboxilla homma toimii taas niin, että ostat vaikka Halo Infiniten storesta ja Smart Delivery huolehtii että sinulla on omaan konsoliisi sopiva versio pelistä ILMAN ERILLISTÄ LISÄMAKSUA, oli kyseessä sitten Xbox One, Series S tai Series X. Mutta hei, money talks ja bullshit walks.

Twitter-kommenteissa PS-fanit on aika raivona eikä tämä ResetERAnkaan ketjun kommentit nyt hirveästi päätä silittele, mutta aina löytyy niitä joitten mielestä tätäkin kuluttajan silmään kusemista voi jollakin tapaa puolustella: The standard edition of Horizon: Forbidden West does not entitle you to a free PS4 to PS5 upgrade News
 
Entäpä jos peli olisi pelkkä PS5 exclusive eikä PS4 versiota olisi ollenkaan? Kaikki olisi tyytyväisiä eikä kukaan suuttuisi kenellekään? Onhan tuo nyt huonoa PR:ää ainakin, mutta cross-gen aika on lyhyt ja sen jälkeen ei ole tällaisia ongelmia.
 
Entäpä jos peli olisi pelkkä PS5 exclusive eikä PS4 versiota olisi ollenkaan? Kaikki olisi tyytyväisiä eikä kukaan suuttuisi kenellekään? Onhan tuo nyt huonoa PR:ää ainakin, mutta cross-gen aika on lyhyt ja sen jälkeen ei ole tällaisia ongelmia.
Taitaa vain aika monta ihmistä olla vielä ilman sitä PS5 konsolia
 
Xboxilla homma toimii taas niin, että ostat vaikka Halo Infiniten storesta ja Smart Delivery huolehtii että sinulla on omaan konsoliisi sopiva versio pelistä ILMAN ERILLISTÄ LISÄMAKSUA, oli kyseessä sitten Xbox One, Series S tai Series X. Mutta hei, money talks ja bullshit walks.
Kuka hitto haluaa ylipäätään pelata jotain Halo Infiniteä? Etenkään jos haluaisi pelata HZD:tä? Hämmentävää kommentointia..
 
Kuka hitto haluaa ylipäätään pelata jotain Halo Infiniteä? Etenkään jos haluaisi pelata HZD:tä? Hämmentävää kommentointia..
Kyseessä oli esimerkki miten asia pitäisi hoitaa kuluttajaystävällisesti. Siksi siinä oli se sana "vaikka". Voit korvata sen jollain toisella pelillä jos se helpottaa asian hahmottamista.
 
Onpa harmillista. Ekslusiivien puute tappaa lopulta konsolit.

Käyttäjäpohjan laajentaminen mahdollistaa isommat pelit. Triple A pelien tekeminen on ihan älyttömän kallista nykyään. Aina on niitä, jotka haluavat helpon laatikon telkkarinviereen oli se sitten konsoli tai dell:in pakettikone. Halutaan, että se pelikone toimii ja ei ehkä sisällä salaisuuksia/muksut riko sitä. Windows/PC on säätämistä mihin moni ei halua lähteä. Ei siitä huolimatta, että nykyään se PC säätämisen määrä on aika minimaalinen.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että sony olisi steamin kaltainen palvelu mitä voi ajaa sekä PC:ssa että konsolissa. Se olisi itse asiassa superhieno asia. Microsoft on oikeilla jäljillä xbox:in ja pc:n yhdistämisen kanssa.
 
Eihän toi periaattessa uutta ollut Sonyn käytöksestä.

Ghost of Tsushim ja Death Stranding editoitiin vain "erilaiseksi" että kehdattaan pyytää se 10€ lisäsumma tuosta ja itse Maestro Kojima sanoi ettei edes kutsuisi Death Strandingia Direction cutiksi koska se sisälsi kaiken mitä se halusi vaan Editor Cutiksi koska sinne ollaan lisätty materiaalia mitä ohjaaja(Kojima)oli leikanut pois

Sen ymmärrän kyllä että PS4 perus versiota ei voisi upgradeta ilmaiseksi PS5 goty versioksi jostain pelistä.

Horizonin kohdalla ymmärrän ehkä jos siellä ei myydä Standard tai special editionia PS5 versiona joten veikkaan että Horizoninkin kohdalla on sama jekutus kuin GoT ja DS:n.
Edit: Okei, Standanrd versio on myös PS5:lla, eiköhän tarpeeksi kun pelaajat raivoavat ja mesoavat twitterissä ja redditissä, antavat paska arvosteluita Horizonille niin ala Sonylla pää kääntymään.

Käyttäjäpohjan laajentaminen mahdollistaa isommat pelit, kun triple A pelien tekeminen on ihan älyttömän kallista nykyään. Aina on niitä, jotka haluavat helpon laatikon telkkarinviereen oli se sitten konsoli tai dell:in pakettikone. Halutaan, että se pelikone toimii ja ei ehkä sisällä salaisuuksia/muksut riko sitä. Windows/PC on säätämistä mihin moni ei halua lähteä. Ei siitä huolimatta, että nykyään se PC säätämisen määrä on aika minimaalinen.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että sony olisi steamin kaltainen palvelu mitä voi ajaa sekä PC:ssa että konsolissa. Se olisi itse asiassa superhieno asia. Microsoft on oikeilla jäljillä xbox:in ja pc:n yhdistämisen kanssa.
Ja tuskin kaikki pelaajat nytten hylkäisivät konsolit sen takia että PC.lle tulee vuosien viivellä PS4 pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuskin kaikki pelaajat nytten hylkäisivät konsolit sen takia että PC.lle tulee vuosien viivellä PS4 pelejä.

Mun fiilis on, että uncharted sarja pc:lle on markkinointia ja löysien rahojen poisottamista. PC:lla pelaa unchartedit ja ehkä sit ostaa ps5:en, että pääsee pelaamaan naughty dog:in seuraavan pelin. Uskoisin, että horizon zero dawn on myynyt ps5:en ainakin yhdelle vannoutuneelle pc-pelaajalle. Ehkä useammallekin. Toivottavasti samalla vaivalla syntyy PS5:lle myös päivitetty versio uncharted-sarjasta.
 
Mun fiilis on, että uncharted sarja pc:lle on markkinointia ja löysien rahojen poisottamista. PC:lla pelaa unchartedit ja ehkä sit ostaa ps5:en, että pääsee pelaamaan naughty dog:in seuraavan pelin. Uskoisin, että horizon zero dawn on myynyt ps5:en ainakin yhdelle vannoutuneelle pc-pelaajalle. Ehkä useammallekin. Toivottavasti samalla vaivalla syntyy PS5:lle myös päivitetty versio uncharted-sarjasta.

Uncharted Trilogiastahan on tehty aikoinaan remaster versio PS4.lle 60fps kera ja enkä muista saiko se mitään proo päivitystä mutta jokatapauksessa Uncharted 4 odotettu 60fps kera.

En muuten yllätyisi jos ekan Horizonin saisi ilmaiseksi Epic Storesta paria kuukautta aikasemmin PC:lle kun jatko-osa ilmestyy pleikkareille ja pelihän on saanut ilmaiseksi jo PS4:lle.
(Just mark my words)
 
Windows 11 ei todellakaan tule olemaan monelle ilmainen näillä laitteistovaatimuksilla. Vai oletko sitä mieltä että enemmistö PC-kannasta on tuoreempaa kuin 7th gen CPU:t?

Windows 11 on ilmainen todella monelle, varovaisesti arvioiden vähintään useita satoja miljoonia koneita on suoraan yhteensopivia.

Ei, en ole sanonut mitään enemmistöstä.
 
Windows 11 on ilmainen todella monelle, varovaisesti arvioiden vähintään useita satoja miljoonia koneita on suoraan yhteensopivia.

Ei, en ole sanonut mitään enemmistöstä.
Ihan snadisti epäilen tuota. Jossakin kohtaa lähimenneisyydessä (2019/2020) raportoitiin windows10 PC:tä olevan noin 800M - 900M. Tuosta määrästä useita satoja miljoonia (eli varmaan jotain 300-500 miljoonaa asiayhteydestä päätellen) olisi Gen7 uutta rautaa? Tuohan tarkoittaisi että Talebanit tuolla afganistanin paska-majoissakin rullailevat 3dmark firestrike kykenevillä koneilla.

Noh, eipä tuosta voi kun väitellä mielipiteillä kun oikeaa dataa ei ole. Mutta otan vastaan tämän kortin että perus naapurin Irmallakin on tosiaan Gen7 prossulla oleva windows10 kone joka upgreidaantuu kohta win11.
 
Windows 11 ei todellakaan tule olemaan monelle ilmainen näillä laitteistovaatimuksilla. Vai oletko sitä mieltä että enemmistö PC-kannasta on tuoreempaa kuin 7th gen CPU:t?
Toisaalta saisiko nuo vanhempien käyttäjät muutenkaan direct storagesta etua (joka oli tässä kyseessä)? Eiköhän heillä tekniikka ole muutenkin vanhempaa. Edes minulla ei ole NVMe väyläystä levyä, sekin tulisi hankkia. Eli tuo vaatii joka tapauksessa uudempaa rautaa alleen vaikka ohjelmmisto on ilmainen. Tosin jos vertaa uuden sukupolven konsoliin niin vastaavan tehoinen PC maksaa joka tapauksessa reilusti, PC:llä ei ikinä voita hintakilpailua.

Toki on pelaajiakin joilla vanhempi prossu, pelaaminen kun on niin näytönohjainvetoista nykyisellään. Hankin itse kyllä tuon uuden kiintolevyn kunhan siitä alkaa saamaan merkittävää hyötyä verrattuna SATA SSD:hen. Tällä hetkellä yhteensä 4 teraa kiintolevyä josta puolet SSD:tä.
 
Toisaalta saisiko nuo vanhempien käyttäjät muutenkaan direct storagesta etua (joka oli tässä kyseessä)? Eiköhän heillä tekniikka ole muutenkin vanhempaa. Edes minulla ei ole NVMe väyläystä levyä, sekin tulisi hankkia. Eli tuo vaatii joka tapauksessa uudempaa rautaa alleen vaikka ohjelmmisto on ilmainen. Tosin jos vertaa uuden sukupolven konsoliin niin vastaavan tehoinen PC maksaa joka tapauksessa reilusti, PC:llä ei ikinä voita hintakilpailua.

Ei kai directstorage vaadi nvme ssd:tä enää? Se oli alkuperäinen vaatimus kuten oli myös se että sen nvme ssd:n pitää olla vähintään 1TB mutta tuo nyt oli lähtökohtaisesti jo niin idioottimainen vaatimus että se muistaakseni poistettiin. DirectStoragen idea ei ole pakottaa käyttäjän koneeseen nopeaa levyä, vaan sen on tarkoitus yksinkertaistaa ja nopeuttaa filesysteemiaccessia ohittamalla CPU kokonaan kun näytönohjain hakee dataa levyltä. Jopa perus magneetti-HDD siis potentiaalisesti nopeutuu kun pelidata on kompressoituna siellä ja se imaistaan suoraan GPU muistiin ja GPU purkaa datan.

Siitä kai se nimikin tulee "DirectStorage" että näytönohjain osoittaa itse filesysteemiä. Toisekseen miksi näytönohjain? Koska DirectStorage on DX12 feature.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 419
Viestejä
4 550 705
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom