Enemmän CU:ita on automaattisesti parempi, ja näytönohjaimella ajettava pelikoodi kategorisesti taipuu rinnakkaisajoon erinomaisesti. Jos ei taipuisi, niin silloin se suoritettaisiin prosessorilla näytönohjaimen sijaan.
Kellottajuuksia voi rukata jälkikäteen vaikka firmispäivityksellä, jos tarvitsee.
Vedät nyt mutkat suoraksi, kun jätät yhtälöstä kellotaajuuden huomioimatta. Et myöskään voi alkaa yleistämään pelikoodin sopivuutta rinnakkaisajoon, tämä on täysin pelienginekohtainen juttu.
Kellotaajuuttakaan kun ei noin vain tuosta nosteta, pitää huomioida mahdollinen lisäjännitteen ja kasvanut jäähdytystehon tarve. Siinä on ihan syynsä miksi Series X:llä on päädytty kyseisiin lukuihin kellotaajuuden osalta.
Tuossa kun oli puhetta noista Teraflopseista, niin Jason Schreier kommentoi asiaa devien kanssa keskusteltuaan:
"The quotes are second-hand paraphrases of what developers are saying about the PS5.
"The people that I've been talking to over the past few months and the past couple of years who are actually working on the PlayStation have pretty much unanimously all said 'this thing is a beast, it's one of the coolest pieces of hardware we've ever seen before, that we've ever used before.' There are so many things here that're revolutionary, so many behind the scenes tools and features and APIs."
"The general consensus is that both of these consoles are extremely powerful and are both very similar in a lot of ways and both also do different things in really cool ways. These are both extremely impressive pieces of technology. But because of the way Sony has actually presented and marketed the PS5, now the narrative is Xbox is way more powerful than the PlayStation. I think that's such a fatal flaw on Sony's part for this console generation.
"
What I'm hearing from people who are actually working on these consoles is that the Xbox is not significantly more powerful than the PlayStation despite the TFLOPS numbers, and that the TFLOPs might be a useful measurement in some ways, but ultimately it's a theoretical max speed and there's so many things that could come between.
"I'm getting DMs from developers all the time saying it's a shame because the PS5 is superior in all these other ways that they're not actually able to reveal right now. I've heard from at least 3 different people since the Cerny presentation that the PS5 is actually the more superior hardware in a lot of different ways despite what we're seeing on spec sheets.
"A technically-minded person I talked to who actually focuses on this stuff told me 'it's going to be hard to actually market this stuff because it's very hard to convey what makes a difference.'"
Read more:
Game devs: Xbox Series X isn't significantly more powerful than PS5"
Eli aivan kuten totesin, pelkkä Tflopsien tuijotus kun kerro varsinaisesti vielä mitään, koska lopputulokseen vaikuttavia muuttujia on muitakin. Mutta techin foorumitietäjäthän tietävät nämäkin devejä paremmin.
Tartutaanpa hieman tähän. Series X:stä siis löytyy 3D audio ja se on lisenssivapaa, mikäli tällä tarkoitetaan sitä, ettei devaajien tarvitse maksaa lisensseistä käyttäessään 3D audiota. 3D-audiolle on myös oma yksikkö.
Loppukäyttäjän näkökulmastahan näitä tarkastellaan tavallisesti, Dolby Atmoksen Headphone -toteutuksesta olisi lisenssimaksu käyttäjän maksettavaksi.