PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Series X tulee olemaan huippuvalinta meille, jotka ei PCn kanssa halua värkätä. Xboxin studioilta on tulossa monipuolinen kattaus erilaisia pelejä, löytyy lähes jokaiseen makuun jotain.

343, TC, PG ja The Initiative lähtee varmasti ottamaan ilon irti konsolin tehoista jossain vaiheessa, ja muu studio väsää innovatiivisempaa (tää on nyt trenditermi) matskua, niin yksin- kuin moninpeliä. Rarekin näyttää olevan uudessa nousussa Sea of Thievesin menestyksen siivittämänä.
Tuossa olen samaa mieltä, jos ei kaipaa VR:ää. Pleikkari on taas ainoa vaihtoehto jos haluaa VR:n konsoliin. Tosin PSVR häviää Stand-Alone Questille, sen voisi ottaa seuraksi boxille. Boxin Gamepass voittaa kirkkaasti Sonyn vastaavan.

PC+Pleikkari on taas erinomainen kombo monelle, kuten minullekin. Konsoleissa joutuu tyytymään liian vähään, joten on vielä pakko pitää peli-PC:tä. Ehkä joskus pärjäisi työläppäri+konsoli yhdistelmällä, mutta vielä tuo ei ole näkyvissä. Koko ajan on menty konsoleissa kuitenkin lähemmäs, jos boxille tulisi seuraavan sukupolven VR niin oltaisiin jo hyvällä mallilla. Boxille tulee FS2020, saa nähdä saako se oheislaitteiden suunnittelua ja VR:ää sillä eteenpäin. Strategia ja lentosimut ovat ainoita, joihin konsolit eivät oikein ole taipuneet. FPS:ssä olen jo alkanut tottua hiiren puutteeseen konsoleilla.

Jos täytyisi tyytyä vain yhteen alustaan, niin valintani olisi PC. Lapset taas ovat valinneet pleikan, vaimo luultavasti valitsisi Switchin pleikan ollessa toisena.
 
Kyllä tuo sanoisi, että pc:n palvelu on betassa.

Osa peleistä pelattavissa ihan hyvin ohjaimella ja osa kavereista ei pelaa pc:llä. Eikä tuo pc oikein sovi tuohon olkkariin. FPS ja strategiat tietenkin pc:llä ja niihin tulee yleensä tuhlattua eniten aikaa, urheilu ja osa 3rd personeista menee sitten konsoleilla. Riippuu vähän missä porukassa pelailee.
On se betassa mutta itse hain kommentilla sitä, että aika vaihtelevasti toimii nuo Game Passin pelit pc:llä. Toimivuus on kaukana esim. Steamin ongelmattomuudesta. Ei minullakaan ole pc olohuoneessa mutta pelaan siellä enimmäkseen koska omaan makuun ylivoimainen enemmistö on näitä padilla pelattavia pelejä. NHL on niitä harvoja pelejä joita jää kaipaamaan pc:lle jos ei konsolien yksinoikeuksia huomioida eli Sonyn ja Nipan.
 
Et voi tietää tuota varmaksi. Sonyn excluista löytyy moninpeliä ja voi hyvinkin innostus alkaa niitä pelaamaan. PC pelaajiakin on moneen lähtöön.

No kyllä se aika varmaa on. Multiplayer hommat on 90% FPS/TPS kamaa, ja ei varmana kukaan PC-pelaaja, joita Sony mahdollisesti koittaa houkutella noilla excluillaan, ala padilla ja 20-30fps:llä pelaamaan, jos voi PC:lläkin pelata.

Ei kukaan ole tuollaista sanonutkaan. Sanoin sen, että kun pelit ovat molemmilla alustoilla niin erilaisia...

Niin tarkoitatko erilausuudella siis kontrolleja vai mitä?

jos puhutaan yksinoikeuksista niin todennäköisemmin suurempi määrä konsolikantaa myy niitä pelejä kuin vähemmän konsoleita ja pc pelaajat lisäksi. Ihan varmasti Sonylla on tutkittu tuota asiaa ja eivät ole lähteneet Nintendon tavoin jakamaan valikoimaansa parempien voittojen toivossa. HZD pelin tuontikin kuulostaa olevan vain markkinointitemppu saada pc pelaajista lisää Playstation ostajia.

Tuohan on aivan järjetön lause... Miten ihmeessä tuossa voisi myydä enemmän pelejä. Ajatteleppas nyt vähän.:

Sony Julkaisee omine studioidensa pelit puhtaana excluna --> tietty % PC-pelaajista ostaa konsolin ja pelin sille mutta huomattavan iso % pelistä kiinnostuneita ei sitä osta, kun ei halua parin pelin takia ostaa konsolia.

Sony julkaisee omien studioidensa pelit Pleikalle ja PC:lle yhtä aikaa --> todennäköisesti suurin osa pelistä kiinnostuneet PC-pelaajat ostavat sen.

Sony julkaisee omien studioidensa pelit ajastettuna excluna --> Innoikkammat PC-pelaajat ostavat konsolin, että pääsevät heti pelaamaan. Excluista kiinnostuneet vähemmän innokkaat ostavat pelin, kun se julkaistaan PC:lle.

Jos ajatellaan puhtaasti pelien myyntejä, niin varmaan tuo toinen scenaario olisi paras, mutta todennäköisin scenaario olisi tuo 3:s. Sen avulla Sony saisi houkuteltua innoikkammat PC-pelaajat ostamaan konsolinsa ja samalla Studiot saisi ensin rauhassa keskittyä siihen PS-versioon ja vasta sen julkaisun jälkeen voisivat rauhassa viritellä mahdollista PC-versiota. Tuossa olisi myös helpoin pitää sekä PS ja PC-versioiden tekninen taso korkeana.

Toki jos ajatellaan sitten niitä voittomarginaaleja eikä puhtaasti pelien kappale myyntiä, niin se on sitten vaikeammin laskettavissa oleva asia ilman parempaa tietoa. Paha sanoa, kuinka paljon PC-version pitäisi myydä, että se tuottasi voittoa, kun lasketaan paljon sen kehittämiseen on käytetty rahaa. Toki jos pelin engine on jo "PC:lle käänetty" entuudestaan, niin portti on varmasti helpompi ja nopeampi tehdä, kun jos lähdetään nollasta liikeelle.

Exclujen julkaisu ja pelaajien houkuttelu konsolin ostajiksi esim. PC-puolelta on tuossa mielessä siis toki riskittömämpi vaihtoehto. Excluilla pelien tekninen taso on myös helpompi pitää korkeana ja ongelmien määrä piennenä.
 
Viimeksi muokattu:
@Pingviini Ahaa, eli nyt Xboxistakin löytyy yhtä rivakka SSD-ratkaisu ja lisenssivapaa 3D audio HRTF-prosessoinnilla?

Tartutaanpa hieman tähän. Series X:stä siis löytyy 3D audio ja se on lisenssivapaa, mikäli tällä tarkoitetaan sitä, ettei devaajien tarvitse maksaa lisensseistä käyttäessään 3D audiota. 3D-audiolle on myös oma yksikkö.
 
Enemmän CU:ita on automaattisesti parempi, ja näytönohjaimella ajettava pelikoodi kategorisesti taipuu rinnakkaisajoon erinomaisesti. Jos ei taipuisi, niin silloin se suoritettaisiin prosessorilla näytönohjaimen sijaan.

Kellottajuuksia voi rukata jälkikäteen vaikka firmispäivityksellä, jos tarvitsee.

Vedät nyt mutkat suoraksi, kun jätät yhtälöstä kellotaajuuden huomioimatta. Et myöskään voi alkaa yleistämään pelikoodin sopivuutta rinnakkaisajoon, tämä on täysin pelienginekohtainen juttu.

Kellotaajuuttakaan kun ei noin vain tuosta nosteta, pitää huomioida mahdollinen lisäjännitteen ja kasvanut jäähdytystehon tarve. Siinä on ihan syynsä miksi Series X:llä on päädytty kyseisiin lukuihin kellotaajuuden osalta.

Tuossa kun oli puhetta noista Teraflopseista, niin Jason Schreier kommentoi asiaa devien kanssa keskusteltuaan:

"The quotes are second-hand paraphrases of what developers are saying about the PS5.

"The people that I've been talking to over the past few months and the past couple of years who are actually working on the PlayStation have pretty much unanimously all said 'this thing is a beast, it's one of the coolest pieces of hardware we've ever seen before, that we've ever used before.' There are so many things here that're revolutionary, so many behind the scenes tools and features and APIs."

"The general consensus is that both of these consoles are extremely powerful and are both very similar in a lot of ways and both also do different things in really cool ways. These are both extremely impressive pieces of technology. But because of the way Sony has actually presented and marketed the PS5, now the narrative is Xbox is way more powerful than the PlayStation. I think that's such a fatal flaw on Sony's part for this console generation.

"What I'm hearing from people who are actually working on these consoles is that the Xbox is not significantly more powerful than the PlayStation despite the TFLOPS numbers, and that the TFLOPs might be a useful measurement in some ways, but ultimately it's a theoretical max speed and there's so many things that could come between.

"I'm getting DMs from developers all the time saying it's a shame because the PS5 is superior in all these other ways that they're not actually able to reveal right now. I've heard from at least 3 different people since the Cerny presentation that the PS5 is actually the more superior hardware in a lot of different ways despite what we're seeing on spec sheets.

"A technically-minded person I talked to who actually focuses on this stuff told me 'it's going to be hard to actually market this stuff because it's very hard to convey what makes a difference.'"

Read more: Game devs: Xbox Series X isn't significantly more powerful than PS5"

Eli aivan kuten totesin, pelkkä Tflopsien tuijotus kun kerro varsinaisesti vielä mitään, koska lopputulokseen vaikuttavia muuttujia on muitakin. Mutta techin foorumitietäjäthän tietävät nämäkin devejä paremmin. :D:facepalm:

Tartutaanpa hieman tähän. Series X:stä siis löytyy 3D audio ja se on lisenssivapaa, mikäli tällä tarkoitetaan sitä, ettei devaajien tarvitse maksaa lisensseistä käyttäessään 3D audiota. 3D-audiolle on myös oma yksikkö.

Loppukäyttäjän näkökulmastahan näitä tarkastellaan tavallisesti, Dolby Atmoksen Headphone -toteutuksesta olisi lisenssimaksu käyttäjän maksettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Et myöskään voi alkaa yleistämään pelikoodin sopivuutta rinnakkaisajoon, tämä on täysin pelienginekohtainen juttu.

Koko näytönohjaimen toimintaperiaate on suorittaa massiivinen määrä rinnakkaisia laskuoperaatioita. Näytönohjaimella ei ajeta mitään sellaista, mikä "ei sovellu rinnakkaisajoon". Sellainen koodi suoritetaan edelleen prosessorilla. Tämä ei liity millään tavalla mihinkään pelimoottoriin vaan on täysin perustavalaatuinen asia siihen miten ohjelmoitava näytönohjain toimii.
 
Loppukäyttäjän näkökulmastahan näitä tarkastellaan tavallisesti, Dolby Atmoksen Headphone -toteutuksesta olisi lisenssimaksu käyttäjän maksettavaksi

Aivan. En edes tiennyt, että Atmoksen käyttöön pitää ostaa sovellus. Windows Sonicilla pääsee kuitenkin ilman maksuja ottamaan hyödyn irti.
 
Aivan. En edes tiennyt, että Atmoksen käyttöön pitää ostaa sovellus. Windows Sonicilla pääsee kuitenkin ilman maksuja ottamaan hyödyn irti.

Harmi vaan että windows sonic on laadullisesti täyttä paskaa, jopa Dolby Headphone peittoaa sen kevyesti.
 
Harmi vaan että windows sonic on laadullisesti täyttä paskaa, jopa Dolby Headphone peittoaa sen kevyesti.

En ole lähtenyt vielä tähän audiohifistelyn maailmaan itse, mutta pikaisen googletuksen perusteella noiden erot on pieniä. Moni näyttää jopa suosivan Sonicia nimenomaan pelikäyttöön.
Noh, onpahan vaihtoehtoja mitä kokeilla jos kiinnostaa.

Perustuuko tuo sun näkemys omakohtaiseen kokemukseen?
 
Dynamic Voltagella (pieni indie-studio) jotain kehitteillä uudelle Xboxille: Dynamic Voltage Games to reveal 4K 120 FPS Xbox Series X exclusive soon

Itse pelistä ei kannata sen suurempia odotella, mutta uutisessa on lainattu myös Digital Foundryn Alexander Battaglian kommentteja uuden Xboxin ja PS5:n tehoeroista:

On ResetEra, Digital Foundry's Alexander Battaglia said the following about the Xbox Series X's graphics processing unit (GPU). Keep in mind that these aren't Digital Foundry's official views on the matter, just one expert who works there.

"This won't happen unless the Xbox Series X is targeting unattainably higher settings and resolution or a developer messed up. Xbox Series X GPU is just better, full stop. Just like this gen with PS4 Pro and Xbox One X. If a game is performing worse on Xbox One X, I think a developer has all the wrong prioritize or some software problem they need to work around. Also I just want to shut down any discussion of 'brute forcing' regarding any hardware. Sometimes things are just better. Like the RTX 2080 is better than the 2060S."
He also discussed how open-world games were designed and those claiming that the PS5's solid-state drive would dramatically change development of them were mistaken.

"I typed this elsewhere, but people saying things about the SSD enabling entirely different looking open-world games does not make much sense based upon what we know about open-world development really. All data pulled from SSD would be static data, completely unmutable. That would mean perfectly predesigned level data and arrangements, which is the exact opposite methodology of how modern open-world games increase their detail and variety — which is in fact through procedural method not living on the disk... Procedural methods exist to increase the efficiency of artists and diversity of the game world and even increase detail beyond static draws."

While it's still too early to say definitively what the performance difference between the two systems is, we do know that the Xbox Series X doesn't overlock and underclock its processors, so it delivers more performance on both fronts. We'll have to wait for final analyses by Digital Foundry, Battaglia mostly wrapped it up by confirming that the Xbox Series X would have better ray-tracing performance and said the following.

"GPU and CPU performance are indeed what I view as good performance metrics to mention — especially if we have equalizing terms among extremely similar architectures. RDNA and Zen. I am not sure why people would suggest otherwise."
Tietäjät tietää jne.

Muokkaus: lisätty tarkennus, että kyseessä on pieni indie-studio, ei merkittävä suuri pelijulkaisu
 
Viimeksi muokattu:
Liittyen nuihin korkeisiin fps lukemiin tämä oli mielenkiintoinen.


Polyphony Digital honcho Kazunori Yamauchi revealed that he believes 4K is good enough for games.

“In terms of frames-per-second, rather than staying at 60fps, I’m more interested in raising it to 120fps or even 240fps,” he said. “I think that’s what’s going to be changing the experience from here on forward.”
 
Dynamic Voltagella (pieni indie-studio) jotain kehitteillä uudelle Xboxille: Dynamic Voltage Games to reveal 4K 120 FPS Xbox Series X exclusive soon

Itse pelistä ei kannata sen suurempia odotella, mutta uutisessa on lainattu myös Digital Foundryn Alexander Battaglian kommentteja uuden Xboxin ja PS5:n tehoeroista:


Tietäjät tietää jne.

Muokkaus: lisätty tarkennus, että kyseessä on pieni indie-studio, ei merkittävä suuri pelijulkaisu
Heidän edellinen xbox one x enchanced peli näyttää semmoiselta joka pyörisi amiga500:lla eli en odottelisi mitään ihmeellistä heiltä.

2995-pirates-of-first-star-screenshot-2-1566523756.jpg
 
Dynamic Voltagella (pieni indie-studio) jotain kehitteillä uudelle Xboxille: Dynamic Voltage Games to reveal 4K 120 FPS Xbox Series X exclusive soon

Itse pelistä ei kannata sen suurempia odotella, mutta uutisessa on lainattu myös Digital Foundryn Alexander Battaglian kommentteja uuden Xboxin ja PS5:n tehoeroista:


Tietäjät tietää jne.

Muokkaus: lisätty tarkennus, että kyseessä on pieni indie-studio, ei merkittävä suuri pelijulkaisu

Jep Jep, tiedossa siis Pongia 4K 120 fps tasoisena? Ellei kyseessä ole taas jokin True 4K tason esitys, joka ei ole todellista 4K resoa nähnytkään.

Alex vastasi lainaamassasi viestissä väitteeseen, jossa esitettiin PS5:n olevan tehokkaampi vähemmällä CU-määrällä, tätähän ei ole kukaan täälläkään väittänyt. Luettavuuden parantamiseksi vaivautuisitko lainaamaan siis koko keskustelun, vai onko tarkoituksenasi tahallaan esittää harhaanjohtavia lausuntoja asioista?


En ole lähtenyt vielä tähän audiohifistelyn maailmaan itse, mutta pikaisen googletuksen perusteella noiden erot on pieniä. Moni näyttää jopa suosivan Sonicia nimenomaan pelikäyttöön.
Noh, onpahan vaihtoehtoja mitä kokeilla jos kiinnostaa.

Perustuuko tuo sun näkemys omakohtaiseen kokemukseen?

Tottakai tuo on myös kokeiltu itse ja todettu riittämättömäksi omiin tarpeisiin, etenkin kun edesta ja takaa tulevien äänten prosessointi on puutteellista. Vertaas näitä itse esim. Virtual barber shop -demoon, niin aikamoinen puukorva pitää olla jos ei näiden välillä selvää eroa kuule, ellei nyt marketin paskimmilla kuulokkeilla näitä kuuntele. Dolby Headphonella sentään äänien suunta on selvemmin kuultavissa, mutta tämä taas vetää taajuusvasteen niin kuralle että oksat pois.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miksi joku väittäisi PS5:sta GPU osalta nopeammaksi. XboxSeriesX on laskennallisesti 17% nopeampi käänsi asian miten päin vain. Jos PS5 peli pyörii 30fps niin XboxSeriesX nokittaa 35fps:llä. Jos PS5 pyörii 60fps niin XboxSeriesX nokittaa 70fps:llä. FAKTA.

Jos frameratet pidetään samana ja xbox peli pyörii 8M pikselillä (2160p) niin PS5 pyörii 7M pikselillä (2000p). FAKTA.
 
En tiedä miksi joku väittäisi PS5:sta GPU osalta nopeammaksi. XboxSeriesX on laskennallisesti 17% nopeampi käänsi asian miten päin vain. Jos PS5 peli pyörii 30fps niin XboxSeriesX nokittaa 35fps:llä. Jos PS5 pyörii 60fps niin XboxSeriesX nokittaa 70fps:llä. FAKTA.

Jos frameratet pidetään samana ja xbox peli pyörii 8M pikselillä (2160p) niin PS5 pyörii 7M pikselillä (2000p). FAKTA.
Ne extra tehot voi myös käyttää parantamalla pelin ulkoasua eikä vain että fps olisi isompi
 
Heidän edellinen xbox one x enchanced peli näyttää semmoiselta joka pyörisi amiga500:lla eli en odottelisi mitään ihmeellistä heiltä.

kuva
Jep, pointti ei ollut tuossa pelissä, vaan itseasiassa Digital Foundryn Battaglian kommenteissa, joita tuossa uutisoinnissa sivuttiin. Esim. tuon paljon hypetetyn SSD:n vaikutus open world-peleihin jne.
 
En tiedä miksi joku väittäisi PS5:sta GPU osalta nopeammaksi. XboxSeriesX on laskennallisesti 17% nopeampi käänsi asian miten päin vain. Jos PS5 peli pyörii 30fps niin XboxSeriesX nokittaa 35fps:llä. Jos PS5 pyörii 60fps niin XboxSeriesX nokittaa 70fps:llä. FAKTA.

Jos frameratet pidetään samana ja xbox peli pyörii 8M pikselillä (2160p) niin PS5 pyörii 7M pikselillä (2000p). FAKTA.
Ei muuten ole. Fakta on että ps5 peakissa on FPS on tuo. Paljon ps5 pystyy ylläpitämään peak tehoa, on sitten asia mikä selviää myöhemmin. Se kun on muuttuva kellotaajuus.
 
Tottakai tuo on myös kokeiltu itse ja todettu riittämättömäksi omiin tarpeisiin, etenkin kun edesta ja takaa tulevien äänten prosessointi on puutteellista. Vertaas näitä itse esim. Virtual barber shop -demoon, niin aikamoinen puukorva pitää olla jos ei näiden välillä selvää eroa kuule, ellei nyt marketin paskimmilla kuulokkeilla näitä kuuntele. Dolby Headphonella sentään äänien suunta on selvemmin kuultavissa, mutta tämä taas vetää taajuusvasteen niin kuralle että oksat pois

Testailin noita demoja mitä äkkiseltään youtubesta löysin. Aika hyvin äänten suunta ja etäisyys on kuultavissa, toki saundimaailmaltaan ovat melko erilaisia ku barber shop. Sanoisin, että Sonicilla ehkä aavistuksen paremmin hahmoitti sijainnin. Molempiin lienee pelikäytössä tulossa edistystä Series X:n kanssa.

Jos tuo täyttä paskaa on sinun mielestä niin ok. Käyttäjäkokemukset vaikuttaa silti pääosin olevan positiivisia.

Nähtäväksi jää mitä tämä Sonyn 3D-audio sitten tarjoilee. Dolbylta ainakin jo oikaistiin Cernyn markkinapuheiden valheita/virheitä.
 
Testailin noita demoja mitä äkkiseltään youtubesta löysin. Aika hyvin äänten suunta ja etäisyys on kuultavissa, toki saundimaailmaltaan ovat melko erilaisia ku barber shop. Sanoisin, että Sonicilla ehkä aavistuksen paremmin hahmoitti sijainnin. Molempiin lienee pelikäytössä tulossa edistystä Series X:n kanssa.

Jos tuo täyttä paskaa on sinun mielestä niin ok. Käyttäjäkokemukset vaikuttaa silti pääosin olevan positiivisia.

Nähtäväksi jää mitä tämä Sonyn 3D-audio sitten tarjoilee. Dolbylta ainakin jo oikaistiin Cernyn markkinapuheiden valheita/virheitä.
Dolbylla on oma lehmä ojassa ;)
 
Testailin noita demoja mitä äkkiseltään youtubesta löysin. Aika hyvin äänten suunta ja etäisyys on kuultavissa, toki saundimaailmaltaan ovat melko erilaisia ku barber shop. Sanoisin, että Sonicilla ehkä aavistuksen paremmin hahmoitti sijainnin. Molempiin lienee pelikäytössä tulossa edistystä Series X:n kanssa.

Jos tuo täyttä paskaa on sinun mielestä niin ok. Käyttäjäkokemukset vaikuttaa silti pääosin olevan positiivisia.

Nähtäväksi jää mitä tämä Sonyn 3D-audio sitten tarjoilee. Dolbylta ainakin jo oikaistiin Cernyn markkinapuheiden valheita/virheitä.

Mää kuuntelemassa monikanavademoja youtuben stereodownmixin jälkeen. :facepalm: Jospa nyt myöntäisit suoraan että sinulla ei ole lainkaan käryä asiasta?

Cernyn puheissa peppukipuilua herättää Dolby Atmoksen käyttämä kanavamäärä, joka on tosiaan 32 xboxin ja windowsin osalta.


Jep, pointti ei ollut tuossa pelissä, vaan itseasiassa Digital Foundryn Battaglian kommenteissa, joita tuossa uutisoinnissa sivuttiin. Esim. tuon paljon hypetetyn SSD:n vaikutus open world-peleihin jne.

Battaglia kun ei edelleenkään ole pelidevi, jolla nyt väittäisin olevan enemmän kompetenssia sanoa asiasta ylipäätäänsä mitään, joten jäämme mielenkiinnolla odottamaan kuinka tämä ero spekseissä realisoituu käytännössä. Kova downplay tarve sinulla näemmä on tällekin featurelle, mistäköhän moinen johtuu? :think:
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin että pelissä voi olla vaikka paremmat varjot tai muuta mihin voi hyödyntää extra tehoja
Niin voikin jos pelinkehittäjät haluavat tehdä niin. Moni toki saattaa targetoida 4k nativeen xboxille ja laskee PS4 reson vähän alemmas ja tekee temporaalista rekonstruktiota tuoden framen takaisin 4k. Mutta toki esim xboxilla voitaisiin laskea RT varjot pelimaailmassa 8m päähän kamerasta, kun PS5:lla lasketaan vain 6m päähän tai jotain muuta fantsua. Tai xboxilla voisi olla 50m päässä kamerasta high-LOD meshit kun PS5:lla siinä kohtaa näkyy med-LOD. Mielikuvitus ja aika on varmasti rajoittavat tekijät.

Jos minä olisin pelintekijä niin tekisin niin että laittaisin molemmat xbox ja PS5 versiot pelistä 1440p120Hz ja tuottaisin tällä erittäin tarkan temporaalisen rekonstruktion 4k frameksi. Voi että pelaaja saa vain toivoa. Tällöin konsolien grafiikka-asetukset voisi pysyä aika korkealla tasolla vs. PC mutta silti saataisiin vähän niinkuin 4k frame ja kaiken lisäksi 120Hz. PC pelaajat saisivat sitten hifistellä natiivilla 4k 120Hz jos on rahaa niin paljon laittaa rigiin.
 
Mää kuuntelemassa monikanavademoja youtuben stereodownmixin jälkeen. :facepalm: Jospa nyt myöntäisit suoraan että sinulla ei ole lainkaan käryä asiasta?

Taisin jo pari postausta aikaisemmin mainita, että en ole lähtenyt mukaan näihin audiohifistelyihin, eikö totta?

Mistä näitä monikanavademoja voi kuunnella?

Alunperin tässä oli tosiaan kyse siitä, että Series X:llä on tosiaan lisenssivapaa 3D-audio. Tai sitten voi ostaa lisenssin.
 
Asiasta kiinnostuneille lisää devien haastatteluita PS5:n ja Series X:n eroista, keskustelu lähtee liikkeelle 15:50 kohdalta:




TLDW; SSD tuo kehitykseen uusia mahdollisuuksia, puhtaiden speksien pohjalta ei voi sanoa vielä mitään alustoille realisoituvista peleistä, sillä lopputulokseen vaikuttavat myös käytössä olevat kehitystyökalut.

Taisin jo pari postausta aikaisemmin mainita, että en ole lähtenyt mukaan näihin audiohifistelyihin, eikö totta?

Mistä näitä monikanavademoja voi kuunnella?

Alunperin tässä oli tosiaan kyse siitä, että Series X:llä on tosiaan lisenssivapaa 3D-audio. Tai sitten voi ostaa lisenssin.

Audiohifistelyä on stereon ja monikanavaisen äänentoiston erojen ymmärtäminen? Selvä. :D

Dolbyllä näyttää olevan sivuillaan demomateriaalia Dolby Atmos headphonesta Dolby Access appin kautta, mikäli ilmainen trial on vielä käyttämättä.


Mitä sillä ilmaisella Sonicilla tekee, jos se on umpisurkea laadultaan? Paljon tarkemman äänen sijaintitiedon saa jo puhtaalla stereolla. MIksi paskoa äänenlaatu turhalla filtterillä, jos siitä ei saa mitään hyödyllistä irti? No selityksenhän me jo tiedämme, uppoaa asian näemmä perehtymättömille täysillä pseudo 3d-audiona.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavassa ihan mielenkiintoista pohdintaa, millaisia merkkejä muun muassa Lisa Su antoi seuraavan sukupolven pelien kehityssuunnista. Hyvin suunniteltu ja tehokas I/O tulee olemaan erittäin tärkeä osa, jos haluaa suunnitella uudenkaltaisia pelejä skaalassa, joka ei HDD-aikakautena ole ollut mahdollista. Voi olla monelle kehittäjälle melko houkuttelevaa saada sellainen mahdollisuus käsiinsä, jos on pyöritellyt vuosikausia mielessään ideaa, joka ei ole ollut toteuttamiskelpoinen raudan rajoituksista johtuen.

 
Audiohifistelyä on stereon ja monikanavaisen äänentoiston erojen ymmärtäminen? Selvä. :D

No hohhoijjaa.. en tiedä miten esim. stereodownmixaus vaikuttaa äänen sijaintien kuulemiseen headsetillä. Eikö kuulokkeet ole aina stereot anyway? YouTubesta kuunneltuna Virtual Barberissakin tuo efekti kuitenkin toimii.

edit. No elähä mittää, näköjään on surround headsettejäkin nykyään olemassa. Noitahan pitää kokeilla joskus, viimeistään ku Series X tulee ja paranee pelien audiomaailma.


Mitä sillä ilmaisella Sonicilla tekee, jos se on umpisurkea laadultaan? Paljon tarkemman äänen sijaintitiedon saa jo puhtaalla stereolla. MIksi paskoa äänenlaatu turhalla filtterillä, jos siitä ei saa mitään hyödyllistä irti? No selityksenhän me jo tiedämme, uppoaa asian näemmä perehtymättömille täysillä pseudo 3d-audiona.

Tuo umpisurkeus on edelleen sun mielipide asiasta, eriävää näkemystä kyllä löytyy. Tuo seuraava väitteesi taas on täyttä potaskaa.

Pakko sanoa, että kyllä nämä Atmosta tukevat pelit kuten Gears 4 ja Forza Horizon 4 paremmalta kuulostaa Dolbylla. Jykevämpi ja ehkä aavistuksen erittelevämpi saundi. Ei tuo Sonic huono ole sekään, laadussa tosiaan pieni filtteri kuuluu mutta sijainnit on about yhtä selkeät. Normi stereolla kaikki selvästi paskempaa.

Mitä on pseudo-3D audio?
 
Viimeksi muokattu:
Sit valinta on Xbox, vaikka laite on ruma kuin rullatuoli.
 
Mikä? Jos meinaat tuota keskustelua xboxin ja ps:n tehoista, niin ei. Se on käyty jo yli viikko sitten.

Äh ok, näytti vaan tuo gamereactorin uutinen niin lyhyeltä ja kömpelösti kirjoitetulta. Oletan tänään kaiken olevan valhetta. Poika jo heti aamulla veti nenästä sanomalla, että on eilen rikkonut mun Elite-ohjaimen heh.
 

Kyseessähän on huhu mutta laittaa miettimään miksei sony vielläkään ole esitellyt konsolia. Saas nähä onko totta vai ei.
Oliko samoja huhuja myös PS4 aikaan? Muistaakseni ensimmäinen vilaus PS4 konsolista nähtiin vasta E3 messuilla. Sitä ennen tiedettiin että 8GB muistia tulossa ja 8-core jaguar.
 
Oliko samoja huhuja myös PS4 aikaan? Muistaakseni ensimmäinen vilaus PS4 konsolista nähtiin vasta E3 messuilla. Sitä ennen tiedettiin että 8GB muistia tulossa ja 8-core jaguar.

Toisaalta nyt tiedetään jo paljon enemmän ja on myös perusteltua epäillä ongelmia lämmönhallinnan kanssa. Tuo maksimi kellotaajuus GPU:ssa on aika kova, ja tuskin päystyy kovin pitkiä aikoja sitä pitämään. Tuo tietenkin luo ongelman devaukseen. Pleikkarissa on kyllä tällä hetkellä paljon kysymysmerkkejä ja toivottavasti pääsevät demoomaan nopeasti jotain.

edit: poisetaan vanha tallentunut kommentti.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta nyt tiedetään jo paljon enemmän ja on myös perusteltua epäillä ongelmia lämmönhallinnan kanssa. Tuo maksimi kellotaajuus GPU:ssa on aika kova, ja tuskin päystyy kovin pitkiä aikoja sitä pitämään. Tuo tietenkin luo ongelman devaukseen. Pleikkarissa on kyllä tällä hetkellä paljon kysymysmerkkejä ja toivottavasti pääsevät demoomaan nopeasti jotain.

edit: poisetaan vanha tallentunut kommentti.
Tästähän voisi jopa päätellä että mitä vähemmän tietoa jaetaan niin sitä parempi. :)
 
Oliko samoja huhuja myös PS4 aikaan? Muistaakseni ensimmäinen vilaus PS4 konsolista nähtiin vasta E3 messuilla. Sitä ennen tiedettiin että 8GB muistia tulossa ja 8-core jaguar.

En seurannut ps4 ja x1 ennakkoa yhtään mutta joss sama laulu oli silloin niin sehä osui. Jetengine sieltä tuli.

Nytten ei haluta samaa meteliä niin tapellaan lämmöntuotonkaa.
 

Kyseessähän on huhu mutta laittaa miettimään miksei sony vielläkään ole esitellyt konsolia. Saas nähä onko totta vai ei.
Lähdekriittisyys voisi olla paikallaan kun katso mitkä herrat siellä on twiittien taustalla...
 
Lähdekriittisyys voisi olla paikallaan kun katso mitkä herrat siellä on twiittien taustalla...

Itsellä ei ole mitään hajua kuka tuo Jeff Rickel on. Ja windowsCentralin tyypitkin sanoo, että saattaa olla ihan huhua. Mutta nuo on ihan käypiä kysymyksiä. Pystyykö PS5 pitämään paljonkin noita maksimi kelloja? Jos ei, niin ero tulee olemaan vielä isompi.
 
En seurannut ps4 ja x1 ennakkoa yhtään mutta joss sama laulu oli silloin niin sehä osui. Jetengine sieltä tuli.

Nytten ei haluta samaa meteliä niin tapellaan lämmöntuotonkaa.
Näyttää jet engine tulleen muillekin. Onhan nämä ikäviä yksilöitä

One X sounding like a jet engine (RDR2) - Xbox One Message Board for Xbox One - Page 2 - GameFAQs
Xbox Sounds Like a Jet When Playing Gears 5?
Xbox one x loud fan
Why does my Xbox sound like a jet engine when starting up games? - Xbox One Message Board for Xbox One - GameFAQs
r/xboxone - Xbox One is really loud

Tällä kaverilla meluaa PS4 Pro ja Xbox one X
Xbox One X, Loud Fan issue
 
Viimeksi muokattu:

Mää en kiellä etteikö jotkut x versiot pitäisi meteliä, kovasti microsoft vaihtaa niitä takuussa mikäli takuu on. Mutta sulle taitaa olla kova pala ps4 og jetengine maine.

Sama ku vähättelisin x360 rodia kun kerta kun muutamia ps3 kin hajosi.

Itse asiassa nyt olen kaverilla kylässä joka halusi pelata until dawnin mutta OG huutaa niin pahasti ettei viitti. Peli jää kuulemma pelaamati.
 
Mää en kiellä etteikö jotkut x versiot pitäisi meteliä, kovasti microsoft vaihtaa niitä takuussa mikäli takuu on. Mutta sulle taitaa olla kova pala ps4 og jetengine maine.

Sama ku vähättelisin x360 rodia kun kerta kun muutamia ps3 kin hajosi.

Itse asiassa nyt olen kaverilla kylässä joka halusi pelata until dawnin mutta OG huutaa niin pahasti ettei viitti. Peli jää kuulemma pelaamati.
Ei kannata suuttua siitä, että niitä jet enginejä on Xbox konsoleissakin. En minä lähtisi väittämään kumpaakaan sen enempää meluisaksi kuin meluttomaksi koska se olisi valetta.

Huono vähätellä koska molempia hajosi paljon. YLOD oli hyvin yleinen fat malleissa ja niitä korjattiin yli takuun. Molemmat hoiti ongelman hyvin.

OG mallia on paha takuuseen enää yrittää mutta sama temppu toimisi kuin Xboxien puolellakin.
 
Ei kannata suuttua siitä, että niitä jet enginejä on Xbox konsoleissakin. En minä lähtisi väittämään kumpaakaan sen enempää meluisaksi kuin meluttomaksi koska se olisi valetta.

Huono vähätellä koska molempia hajosi paljon. YLOD oli hyvin yleinen fat malleissa ja niitä korjattiin yli takuun. Molemmat hoiti ongelman hyvin.

OG mallia on paha takuuseen enää yrittää mutta sama temppu toimisi kuin Xboxien puolellakin.

Ihan sama. Iso osa OG ps4 kuulosti siltä kuin olisi lähtenyt lentoon, ihan yleinen meemi netissäkin ja tunnettu ongelma. Selvästi sony yrittää parantaa asiaa ole tyytyväinen asian puolesta.

Ps korjasiko sony oikeasti 3 vuotta vanhoja ylod Laitteita? Mitään virallista en löytönyt kuten Microsoftilla. Silloin kuin ps3:sta aikoinaan myin niin sony oli aika tiukka huolloista/ korjauksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom