PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ihmetyttää tuo SDD-teknologiaan panostus ja osittain raudan kustannuksella. Onko todella sen arvoista? Vaikuttaa osittain niin secret sauce -hommilta. Konsoli ei välttämättä päädy edes sen halvemmaksi kuin Series X.

Ei siinä, loppupeleissä varmaan ovat suorituskyvyissään melko samalla viivalla.

Niin sellaistahan se on kun visio tulevaisuudesta puuttuu ja jumitetaan samoissa ratkaisumalleissa kuin aiemmin. Riittävän nopealla datan striimaamisella levyltä kun esim. mahdollistetaan huomattavasti monimuotoisempien open-world pelien tekeminen, kun pelaajan näkökentän ulkopuolella olevat assetit voidaan ladata lennosta keskusmuistiin pelaajan kääntäessä pelihahmoaan, jolloin samoja assetteja ei tarvitse kierrättää aina kerta toisensa jälkeen.

DF:n John Linneman totesi asiasta näin:



Kumpikin näistä konsoleista tulee maksamaan 499 (Edit: tai vähemmän). Tämä on varma tieto. Jos jompi kumpi lähtee keulimaan kalliimmalla hinnalla niin se tulee bombaamaan ja pahasti. Pätee kumpaankin PS5 tai XboX.

Niin tuohan riippuu ihan siitä onko Lockhart nyt kuopattu vai ei. Mikäli ei ole, niin Series X:llä kerätään kermat kakun päältä innokkaimmilta faneilta ja Lockhartilla hoidetaan volyymimyynti.
 
Niin sellaistahan se on kun visio tulevaisuudesta puuttuu ja jumitetaan samoissa ratkaisumalleissa kuin aiemmin. Riittävän nopealla datan striimaamisella levyltä kun esim. mahdollistetaan huomattavasti monimuotoisempien open-world pelien tekeminen, kun pelaajan näkökentän ulkopuolella olevat assetit voidaan ladata lennosta keskusmuistiin pelaajan kääntäessä pelihahmoaan, jolloin samoja assetteja ei tarvitse kierrättää aina kerta toisensa jälkeen.

DF:n John Linneman totesi asiasta näin:





Niin tuohan riippuu ihan siitä onko Lockhart nyt kuopattu vai ei. Mikäli ei ole, niin Series X:llä kerätään kermat kakun päältä innokkaimmilta faneilta ja Lockhartilla hoidetaan volyymimyynti.


Niin siis tuo sama visiohan on myös Microsoftilla ja sitä mainostivat omassa esityksessään. Innovatiivisena tekniikkana siinä joku Velocity Architecture, josta ei vielä ole tarkempaa infoa. DF paneutuu asiaan piakkoin. Ovat ilmeisesti sitä viemässä myös PCn puolelle.

edit. Ja lisätään vielä, että Series X:ssä on myös audioon panostettu reilusti. Aika vähän siitä vielä kertoivat, mutta omalla yksiköllä toimiva Audio Ray Tracingiksi kutsuttu tekniikka. Että kyllä sitä innovatiivisuutta tulee löytymään.
 
Viimeksi muokattu:
PS5 vaikuttaisi olevan paremmin suunniteltu tulevaisuuden tarpeita varten tarjoten heti erittäin nopean SSD:n, jonka avulla pelejä voidaan suunnitella ennennäkemättömällä tavalla. PS5 Prossa lisätään vain lisää tehoa ja RT-parannuksia.

Jos nopeampi SSD lisättäisiin vasta PS5 Prossa, sillä ei saataisi pelisuunnittelun osalta merkittäviä hyötyjä aikaan, koska kuitenkin pitäisi mennä perus PS5:n ehdoilla.

Kolmannen osapuolen pelit tulevat näyttämään kuitenkin marginaalisesti paremmilta Xbox Series X:llä ja veikkaan, että on myös hiljaisempi konsoli.

Vaikea nyt sanoa, kumpi konsoli on parempi. Kumpikin tarjoaa mukavia etuja. Kaipa aika sen näyttää, kun nähdään oikeasti next-gen pelejä, jotka ei ole cross-gen.
 
PS5 vaikuttaisi olevan paremmin suunniteltu tulevaisuuden tarpeita varten tarjoten heti erittäin nopean SSD:n, jonka avulla pelejä voidaan suunnitella ennennäkemättömällä tavalla. PS5 Prossa lisätään vain lisää tehoa ja RT-parannuksia.

Jos nopeampi SSD lisättäisiin vasta PS5 Prossa, sillä ei saataisi pelisuunnittelun osalta merkittäviä hyötyjä aikaan, koska kuitenkin pitäisi mennä perus PS5:n ehdoilla.

Kolmannen osapuolen pelit tulevat näyttämään kuitenkin marginaalisesti paremmilta Xbox Series X:llä ja veikkaan, että on myös hiljaisempi konsoli.

Vaikea nyt sanoa, kumpi konsoli on parempi. Kumpikin tarjoaa mukavia etuja. Kaipa aika sen näyttää, kun nähdään oikeasti next-gen pelejä, jotka ei ole cross-gen.
Sonyn konsoli vaikuttaa olevan eniten sitä next geniä. Monia tyypillisiä konsoliongelmia lähdetty ratkomaan järeilläkin aseilla ja ohjaimen uudistukset vaikuttaa olevan merkittäviä mutta ohjain on pidetty tuttuna ja toimivaksi todettuna DS4 muotoiluna.
Latausajat on paras esimerkki suurista uudistuksista. Jos latausajat nitistetään minimiin ja pelit pyörivät 60fps niin omat syyt pc pelaamiselle vähenee oleellisesti. Yksinoikeudet ovat kuitenkin se ratkaisevin juttu tulevassakin sukupolvessa. Jos Sony jatkaa vanhalla linjallaan niin PS5:lle on helppo ennustella menestystä.

Melun puolesta vaikuttaa siltä, että molempien valmistajien laitteet ovat hyviä. Sonylla ilmeisesti kalliimpi ja kompaktimpi ratkaisu kommenttien perusteella.
 
PS5 vaikuttaisi olevan paremmin suunniteltu tulevaisuuden tarpeita varten tarjoten heti erittäin nopean SSD:n, jonka avulla pelejä voidaan suunnitella ennennäkemättömällä tavalla. PS5 Prossa lisätään vain lisää tehoa ja RT-parannuksia.

Jos nopeampi SSD lisättäisiin vasta PS5 Prossa, sillä ei saataisi pelisuunnittelun osalta merkittäviä hyötyjä aikaan, koska kuitenkin pitäisi mennä perus PS5:n ehdoilla.

Kolmannen osapuolen pelit tulevat näyttämään kuitenkin marginaalisesti paremmilta Xbox Series X:llä ja veikkaan, että on myös hiljaisempi konsoli.

Vaikea nyt sanoa, kumpi konsoli on parempi. Kumpikin tarjoaa mukavia etuja. Kaipa aika sen näyttää, kun nähdään oikeasti next-gen pelejä, jotka ei ole cross-gen.
Iso rooli tulee olemaan myös pelipalveluilla, Xbox Game Passilla ja onko se Sonyn version nimi nyt PS Now vai mikä. Noitten hinnoittelu, pelivalikoiman laajuus, kuinka nopeasti uudet pelit ilmestyvät listoille yms. tulee olemaan iso vaikuttava tekijä siinä minkä konsolin kuluttajat valitsevat.
 
Iso rooli tulee olemaan myös pelipalveluilla, Xbox Game Passilla ja onko se Sonyn version nimi nyt PS Now vai mikä. Noitten hinnoittelu, pelivalikoiman laajuus, kuinka nopeasti uudet pelit ilmestyvät listoille yms. tulee olemaan iso vaikuttava tekijä siinä minkä konsolin kuluttajat valitsevat.

Ei se pelien määrä vaan se laatu. Kylmä fakta kun nyt oli viime genin osalta oli se, että Sonylla oli paremmat yksinoikeudet niin arvostelumenestyksen kuin myyntien suhteen. Pelit kun ne sen konsolin edelleen myy, tämä ei ole muuttunut edelleenkään miksikään.
 
Tuskinpa tolla teoreettisella SSD:n lukunopeudella tulee olemaan mitään merkitystä kun loppujen lopuksi halutaan vähentää tiedostojen yhteen jonoon laittamista ja kopiontia vrt. HDD, joten tuskinpa mitään isompaa hyötyä on tavalisissa tapauksissa joissa tiedostot on siellä täällä SSD levyllä. Toinen juttu mikä herätti hieman ihmetystä Cernyn pressissä oli se että voitaisiin ladata frustrumin ulkopuolelta täsmälleen se mitä tarvitaan tulevaan frustrumiin SSD:ltä ram muistiin. Taitaisi olla melkoista pop inia esim. cutsceneissä joissa kamera "teleporttaa" helposti yhdessä framissa moneen kohtaan.
 
Ei se pelien määrä vaan se laatu. Kylmä fakta kun nyt oli viime genin osalta oli se, että Sonylla oli paremmat yksinoikeudet niin arvostelumenestyksen kuin myyntien suhteen. Pelit kun ne sen konsolin edelleen myy, tämä ei ole muuttunut edelleenkään miksikään.

Uskon vahvasti että tilanne tulee muuttumaan. Microsoft on myöntänyt virheensä ja ostettuja studioita on niin paljon että on taidettu virheistä oppia.

Luultavasti seires x ja pc tulee jatkamaan yhdessä mutta nytten pelkästään konsolilla pelaavat saavat (joutuvat) myös series x ostamaan joss haluaa päästä peleihin käsiksi.
 
Laatu on makuasia.

Tätäkö vihreä leiri toitotti itselleen kun PUBG julkaistiin pahasti keskeneräisenä konsolille? Kyllä pelien laatua voidaan arvioida myös objektiivisesti.

Uskon vahvasti että tilanne tulee muuttumaan. Microsoft on myöntänyt virheensä ja ostettuja studioita on niin paljon että on taidettu virheistä oppia.

Luultavasti seires x ja pc tulee jatkamaan yhdessä mutta nytten pelkästään konsolilla pelaavat saavat (joutuvat) myös series x ostamaan joss haluaa päästä peleihin käsiksi.

Näin itsekin toivoisin, nyt on paukkuja laitettu myös studioiden osalta, myöhemmin nähdään alkavatko panostukset realisoitua minkälaisina lopputuloksina.
 

Sony on lyöty?
Innolla odotan sitä että voiko pelkällä voimalla saada gta4 pyörimään
Ennakkosuosikki yhä. XBox ei tarjoa tarpeeksi, ellei sitten ole ilman peli-pc:tä.
 

Sony on lyöty?
Innolla odotan sitä että voiko pelkällä voimalla saada gta4 pyörimään
Ei sitä ainakaan tuolla lyödä.
 

Sony on lyöty?
Innolla odotan sitä että voiko pelkällä voimalla saada gta4 pyörimään
Mitä ihmettä... siis luuliko artikkelin kirjoittaja että 100 peliä on Sony saanut toimimaan kun koneessa on suora rautatuki PS4:lle?
 
Mitä ihmettä... siis luuliko artikkelin kirjoittaja että 100 peliä on Sony saanut toimimaan kun koneessa on suora rautatuki PS4:lle?

Haha, ei vittu tuota nykyromupaketin journalismin tasoa. :D "Laitettiin vaan rautatason yhteensopivuus konsoliin, mutta vain 100 peliä toimii!" :facepalm: Ilmeisesti toimittajilta ei vaadita nykyään lainkaan omien aivojen käyttöä?
 
Saako tuolla XsX hinnalla (500-600€) yhtä tehokkaan pc:een?
Ei, mutta isommalla rahalla saat paremman. Lisäksi sillä tekee sitten muutakin kuin pelaa. PC:llä on lisäksi laajin pelivalikoima, mutta kieltämättä se on premium ratkaisu.

Jos raha on ongelma ja täytyy tyytyä yhteen, niin silloin joku konsoleista on hyvä, ellei hanki oculus questia. Yksinoikeus peleistä parhaat ovat windowsille ja Nintendolle. En sano XBoxia kuitenkaan huonoksi, varsinkaan tuota tulevaa. Game pass on erinomainen, hankkisin tulevan XBoxin itsekin jos ei olisi tietokonetta. Oman koneeni tehot on määritelty lentosimulaattoria varten. Tuleva fs2020 tulee boksillekin, mutta ilman VR:ää lentäminen menettää liikaa.
 
Nyky generaatiossa suurin vitutuksen aihe itselläni on ollut se hemmetin odottelu kun pistät ensimmäistä kertaa levyn sisälle ja laite alkaa asentamaa ja lataamaa kymmeniä gigoja dataa. Switch on ollut ainut konsoli jolla on voinut aloittaa heti pelaamisen, mutta sieltäkin löytyy pelejä jotka pakottaa lataamaa X määrän dataa ennen pelaamista.

Esim jotenkin huvittavaa että RDR 2:ssa jouduit jonkun tunnin venaamaa jos levy version ostit. Digiversiota pääsi nopeammin pelaamaa jos kaistaa löyty.
 
Nyky generaatiossa suurin vitutuksen aihe itselläni on ollut se hemmetin odottelu kun pistät ensimmäistä kertaa levyn sisälle ja laite alkaa asentamaa ja lataamaa kymmeniä gigoja dataa. Switch on ollut ainut konsoli jolla on voinut aloittaa heti pelaamisen, mutta sieltäkin löytyy pelejä jotka pakottaa lataamaa X määrän dataa ennen pelaamista.

Esim jotenkin huvittavaa että RDR 2:ssa jouduit jonkun tunnin venaamaa jos levy version ostit. Digiversiota pääsi nopeammin pelaamaa jos kaistaa löyty.

Tuo ei tule helpottumaan yhtään. Pelit tulevat viemään enemmän tilaa, eikä levy ole sen nopeampi lukemaan kuin ennenkään. Nopea kaista vaan kotiin, ja latailemaan :)
 
Nyky generaatiossa suurin vitutuksen aihe itselläni on ollut se hemmetin odottelu kun pistät ensimmäistä kertaa levyn sisälle ja laite alkaa asentamaa ja lataamaa kymmeniä gigoja dataa. Switch on ollut ainut konsoli jolla on voinut aloittaa heti pelaamisen, mutta sieltäkin löytyy pelejä jotka pakottaa lataamaa X määrän dataa ennen pelaamista.

Esim jotenkin huvittavaa että RDR 2:ssa jouduit jonkun tunnin venaamaa jos levy version ostit. Digiversiota pääsi nopeammin pelaamaa jos kaistaa löyty.
Eikö pelien pitäisi lähteä toimimaan kuitenkin jos ei ole internetissä kiinni?

Toi on plus ja miinus homma, tekijät korjaa peliänsä mutta samalla joutuu odottelemaan.
Samahan homma on myös PC puolella ikävä kyllä jos ostaa fyysisen PC version ja asentaa pelin sitä kautta, steam tai joku alkaa ulisemaan päivityksistä jos niitä on.

Tuohon konsoli hommaan voisi ehkä sellainen kompromissi olla että konsoli tietää mitä pelejä olet pelanut ja olet sallinut päivityksen valmiustilassa niin silloihan ei olisi tuo ongelma niin iso kuten nytten, en tiedä onko toi mahdollista.
 
Eikö pelien pitäisi lähteä toimimaan kuitenkin jos ei ole internetissä kiinni?

Toi on plus ja miinus homma, tekijät korjaa peliänsä mutta samalla joutuu odottelemaan.
Samahan homma on myös PC puolella ikävä kyllä jos ostaa fyysisen PC version ja asentaa pelin sitä kautta, steam tai joku alkaa ulisemaan päivityksistä jos niitä on.

Tuohon konsoli hommaan voisi ehkä sellainen kompromissi olla että konsoli tietää mitä pelejä olet pelanut ja olet sallinut päivityksen valmiustilassa niin silloihan ei olisi tuo ongelma niin iso kuten nytten, en tiedä onko toi mahdollista.

Sitähän varten noissa on se ominaisuus, missä voit aloittaa pelaamisen ennen, kuin lataus on valmis.
 
Eikö pelien pitäisi lähteä toimimaan kuitenkin jos ei ole internetissä kiinni?

Toi on plus ja miinus homma, tekijät korjaa peliänsä mutta samalla joutuu odottelemaan.
Samahan homma on myös PC puolella ikävä kyllä jos ostaa fyysisen PC version ja asentaa pelin sitä kautta, steam tai joku alkaa ulisemaan päivityksistä jos niitä on.

Tuohon konsoli hommaan voisi ehkä sellainen kompromissi olla että konsoli tietää mitä pelejä olet pelanut ja olet sallinut päivityksen valmiustilassa niin silloihan ei olisi tuo ongelma niin iso kuten nytten, en tiedä onko toi mahdollista.
BR levythän noissa on pullonkaulana, siksi pitää asentaa pelit kovalevylle. Lukunopeudet on sen verran hitaat, siksi asennuksessa kestää kauan eikä suoraan pelaaminen levyltä toimi (ehkä jotain poikkeuksia löytyy).

PC:llä pelaaminen on ollut jo pidemmän aikaa digi muodossa, siksi nuo ei ihan päde siellä.
 
BR levythän noissa on pullonkaulana, siksi pitää asentaa pelit kovalevylle. Lukunopeudet on sen verran hitaat, siksi asennuksessa kestää kauan eikä suoraan pelaaminen levyltä toimi (ehkä jotain poikkeuksia löytyy).

PC:llä pelaaminen on ollut jo pidemmän aikaa digi muodossa, siksi nuo ei ihan päde siellä.
No jokatapauksessa ei se PC:lläkään ruusulla tanssimista ollut ESO pelin kohdalla, monta levyhän siinä oli kun piti asenella kun silloin oli heikko yhteys ja silti latasi jotain päivityksiä peliin.

Itse mitä toivoisin ainakin PC puolelle olisi se että vaihtoehtoisesti kysyttäisin haluatko päivittää pelin varsinkin silloin jos modeja on alla tai jos heikko lataus yhteys niin koko liian suuri.
(Witcher 3 ja skyrim esimerkkinä)

Pari kertaa joutunut tekee niin että hakee amerikan naapurin version pelistä ja jatkaa omia pelejä koska muuten olisi joutunut pelin aloittaa alusta tai odottaa että modit päivittyvät.

Edit: Tästä on lähes vuosi aikaa mutta kuten @Heimolainen sanoinkin niin kaverin luona pelasin ressa 2 ps4:llä ja vitutus oli suuri kun luulin että pitää pätsiä odotella mutta yllätys oli suuri kun ei tarvinutkaan odotella vaan pääsi pelaa heti.

Pyh ja räkäsin master racea päin, miksi siellä ei onnistu se.
 
Hieman huolettaa kummallakin konsolilla SSD:n kestävyys, melkoista rääkkiä tulee olemaan (kenties enemmän Sonyllä). Vai ovatko nykyisin kertaluokkaa kestävämpiä kuin aikoinaan...
 
Hieman huolettaa kummallakin konsolilla SSD:n kestävyys, melkoista rääkkiä tulee olemaan (kenties enemmän Sonyllä). Vai ovatko nykyisin kertaluokkaa kestävämpiä kuin aikoinaan...
Samsung lupaa kuluttaja halpa-nvme korteille about 1000 TBW arvoja. Tarkoittaa että levylle voi kirjoitella noin Petatavun verran dataa ennen kuin levy alkaa lahoamaan keskimäärin.

Tämä tarkoittaa konsolikäytössä sitä että jos installoit joka päivä 100GB pelin niin levy lahoaa keskimäärin 1000 TB / 0.1TB / 365pv = 27 vuoden päästä.

Lukuoperaatioilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä tässä kaavassa.

Ongelma näissä konsoleissa tuon sisäisen SSD:n kanssa on se että se ei ole vaihdettavissa (ilmeisesti?). Jos nyt vaikka kolmen vuoden päästä tapahtuu sattumanvarainen hajoaminen tuolle SSD lohkolle niin koko konsoli menee roskiin.
 
Samsung lupaa kuluttaja halpa-nvme korteille about 1000 TBW arvoja. Tarkoittaa että levylle voi kirjoitella noin Petatavun verran dataa ennen kuin levy alkaa lahoamaan keskimäärin.

Tämä tarkoittaa konsolikäytössä sitä että jos installoit joka päivä 100GB pelin niin levy lahoaa keskimäärin 1000 TB / 0.1TB / 365pv = 27 vuoden päästä.

Lukuoperaatioilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä tässä kaavassa.

Ongelma näissä konsoleissa tuon sisäisen SSD:n kanssa on se että se ei ole vaihdettavissa (ilmeisesti?). Jos nyt vaikka kolmen vuoden päästä tapahtuu sattumanvarainen hajoaminen tuolle SSD lohkolle niin koko konsoli menee roskiin.
Miksi se ei olisi vaihdettavissa?
 
Aika atomeiksi saa Series X:n purkaa jotta levy olisi ylipäätään vaihdettavissa noiden hands-on videoiden perusteella.
Oliko jossaki saatavilla sellainen video jossa näkyy purku. Siellä kai se SSD pitäisi konkreettisesti olla nähtävillä.

E: Olen tainnut ymmärtää väärin vain tuon SSD:n. Olisiko se niin että Xboxilla se "sisäinen" SSD on nimenomaan tuo "muistikortti" joka pistetään koneen taakse?
 
Viimeksi muokattu:
Siihen se osoitti ja sanoi jotain muistista ja SSD:sitä. Siinä on 12kpl niitä muistipiirejä, eiköhän siihen yksi tera storagea mahdu.
Sanoi että muistipiirit ja SoC on siinä. Mutta kyllä konsolissa on sisäänrakennettu 1 tera tilaa jonnekin puolelle piirilevyjä ja tuo kortti toimii lisätilana jos sellaisen haluaa ostaa.
 
Tuolla sivulla on räjäytyskuva boksista

Sivut päivittyneet.
Olisikohan tuo neliön mallinen palikka takaosan piirilevyssä NVMe?

edit: Hups, se sijaitseekin SoC:n toisella puolella. Näkyy toisessa kuvassa

P8lK5n5.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aivan noniin en tajunnut tuosta 5:50 etenpäin katsoa. Tuollahan tuo on juotettuna piirilevyyn. Varmaan sama homma myös PS5 koska siinä on ilmeisesti 12 NAND chippiä jokainen oman linan päässä suoraan kiinni IO modulissa. Tuota ei voi kyllä muuten toteuttaa kuin juottamalla ne emolevyyn suoraan.

En muista miksi tuota nyt alettiin selvittämään. Paitsi se että jos tuo SSD hajoaa niin koko konsoli lentää SER lavalle.
 
Aivan noniin en tajunnut tuosta 5:50 etenpäin katsoa. Tuollahan tuo on juotettuna piirilevyyn. Varmaan sama homma myös PS5 koska siinä on ilmeisesti 12 NAND chippiä jokainen oman linan päässä suoraan kiinni IO modulissa. Tuota ei voi kyllä muuten toteuttaa kuin juottamalla ne emolevyyn suoraan.

En muista miksi tuota nyt alettiin selvittämään. Paitsi se että jos tuo SSD hajoaa niin koko konsoli lentää SER lavalle.
Jep, se on kyllä ikävämpi juttu noissa seuraavan sukupolven konsoleissa, että sitä ei voi mitenkään vaihtaa, mutta taitaa SSD:n hajoamiset olla aika harvinaisia?
 
Siirretäänpäs keskustelu tänne, kun alkaa mennä väittelyksi konsoleiden välillä :)
On noissa GPU ero ihan merkittävä. Boxissa huomattavasti enemmän CUita. Ps5:sen GPU:n maksimi kello taas on paljon korkeampi, mutta se on "boostaava". Se kuinka hyvin pystyy pitää tuota yllä ja haittaako pienempi määrä CUita pahasti, nähdään tulevaisuudessa.
Eiköhän näissä ole vertailukohtana aiemmat konsolisukupolvet. GPU:n erot ovat jo speksien osalta pienemmät kuin koskaan. Kehittäjien mukaan ollaan nykyisin tilanteessa, jossa muut kuin hardware-eroavaisuudet tulevat olemaan tärkeämpiä, koska konsolit ovat niin samankaltaisia.

 
Siirretäänpäs keskustelu tänne, kun alkaa mennä väittelyksi konsoleiden välillä :)

Eiköhän näissä ole vertailukohtana aiemmat konsolisukupolvet. GPU:n erot ovat jo speksien osalta pienemmät kuin koskaan. Kehittäjien mukaan ollaan nykyisin tilanteessa, jossa muut kuin hardware-eroavaisuudet tulevat olemaan tärkeämpiä, koska konsolit ovat niin samankaltaisia.



Miten vertaat näiden GPUita?

Ja joo kuuluu ehkä ennemmin tänne :)
 
Miten vertaat näiden GPUita?

Ja joo kuuluu ehkä ennemmin tänne :)
Molemmat käyttävät RDNA 2:ta. Jos miettii GPU:iden TF-eroja PS4 vs XB1 (40%) ja PS5 vs XSX (18%), niin onhan seuraavan sukupolven mallien välillä huomattavasti pienempi eroavaisuus. Lisäksi korkeampi kellotaajuus per laskentayksikkö PS5:n osalta tasoittaa eroja entisestään. Series X:n suurempi laskentayksiköiden määrä auttaa jonkin verran RT:ssä, mutta siinäpä se pieni eroavaisuus. Se että seuraavan sukupolven "paremmuutta" vertaltaisiin GPU:lla seuraavassa sukupolvessa on sulaa hulluutta, kun kehittäjienkin mukaan ero on oikeasti sen verran häviävä, että muut asiat kuin rautaspeksit vaikuttavat enemmän.
 
Molemmat käyttävät RDNA 2:ta. Jos miettii GPU:iden TF-eroja PS4 vs XB1 (40%) ja PS5 vs XSX (18%), niin onhan seuraavan sukupolven mallien välillä huomattavasti pienempi eroavaisuus. Lisäksi korkeampi kellotaajuus per laskentayksikkö PS5:n osalta tasoittaa eroja entisestään. Series X:n suurempi laskentayksiköiden määrä auttaa jonkin verran RT:ssä, mutta siinäpä se pieni eroavaisuus. Se että seuraavan sukupolven "paremmuutta" vertaltaisiin GPU:lla seuraavassa sukupolvessa on sulaa hulluutta, kun kehittäjienkin mukaan ero on oikeasti sen verran häviävä, että muut asiat kuin rautaspeksit vaikuttavat enemmän.

Emme vielä tiedä, miten hyvin PS5 ylläpitää korkeampaa kellotaajuutta. Tuo on peak teho, se voi pystyä siihen pitkiä aikoja tai ei. En lähtisi tässä kohtaa sanomaan, että ero on pieni, koska PS5 saa kovemmat kellot käyttöön. Rautatason ero taas on oikeasti aika huomattava. Sukupolven vanhentuessa tuo ero tulee vielä näkymään enemmän. Oletettavasti molemmat tuo jossain kohtaa päivitetyt versiot, mutta ei mikään estä MS:ia nostamasta hieman kelloja tai laittamalla muuttuvaa kellotaajuutta käyttöön.

Pleikkarin äänipiiri vaikuttaa hienolta, se mitä eroa se tuo boxin äänipiiriin, emme tiedä. Molemmat kuitenkin pystyvät mallintamaan satoja objekteja maailmassa.

PS5 storage on kyllä oikeasti aika mielenkiintoinen. Hauska nähdä millaisia sovellutuksia repivät siitä irti. Multiplattareissa todennäköisesti jää vain hieman nopeampiin latausaikoihin, mikä sekään ei ole huono, mutta en näkisi joidenkin sekunttien eron olevan kauhean dramaattinen.
 
Eroja varmaan taas etsitään yhdessä Digital Foundryn poikien kanssa jotka osaavat sormella osoittaa mihin katsoa. Vähän avuksi zoomaavat. Kivoja eroja teknohifistille mutta ei ehkä merkityksellisiä pelaajalle. Jos parasta pikselikokemusta hakee niin en ymmärrä miksi ei sitten ostaisi PC:lle sitä tehokorttia.

Suurimmat erot varmasti tulevat olemaan siinä kumpi konsolivalmistaja ostaa enemmän exclukontenttia alustalleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom