Parranajo ja välineet

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Multa lähtee toi säästöidea kokonaan lapasesta, jos mä alan vielä testaamaan noita säädettäviä vehkeitä. Tosin ei noi kiinakopiot kovin kalliita ole.
Tuo Merkur Futur klooni on oikein pätevä laite ja ei ole hinnalla pilattu. Samaa tasoa kuin aito Futur, mutta ~80e halvempi. Itsekkin tuota käytän välillä.

Mitä höylää käytät nyt? Meinaan että jos se on avoin höylä ja tuntuu liian agressiiviselta, niin sitten suljettu höylä (ei saa niin tarkasti ajettua), tai säädettävä höylä voisi sopia paremmin.

Itse ostin Ebaysta tuon Futur kloonin (Mingshi s2000).
Men Adjust Zinc Alloy Shaving Classic Double Edge Safety Razor | eBay
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuo Merkur Futur klooni on oikein pätevä laite ja ei ole hinnalla pilattu. Samaa tasoa kuin aito Futur, mutta ~80e halvempi. Itsekkin tuota käytän välillä.

Mitä höylää käytät nyt? Meinaan että jos se on avoin höylä ja tuntuu liian agressiiviselta, niin sitten suljettu höylä (ei saa niin tarkasti ajettua), tai säädettävä höylä voisi sopia paremmin.

Itse ostin Ebaysta tuon Futur kloonin (Mingshi s2000).
Men Adjust Zinc Alloy Shaving Classic Double Edge Safety Razor | eBay
Kyllä se on mukamas kohtuulisen mieto eli toi Edwin Jagger DE89. Siinähän on vakiona arviolta n. 2 milliä terää näkyvillä. Säädön jälkeen kun terää näkyy enää milli, niin siinä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Sellainenkin tuli mieleen, että mikseivät myy erikseen pelkkää kantta eli sitä kaikkein päällimmäistä osaa. Niissä olisi sitten eri leveyksiä ja kantta vaihtamalla saisi säädettyä sitä kuinka paljon terää on näkyvillä.

Minusta aika helppoja hommia, ovatko nuo edes miettineet tuollaisia? Voisi olla jopa vakiona koko höyläpaketin mukana eikä luulisi nostavan hintaa kummoisestikaan ja aloittelijat varmasti ostaisivat juuri tuollaisia aloituspakkauksena.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Jep, tiedän noi vehkeet, mutta halvin ja helpoin tapa olisi, kun terän saisi laittaa ihan manuaalisesti haluttuun kohtaan.
De-höylällä kun yleensä ajaessa käytetään molempia puolia, on aika näppärää että se terä on yhtä pitkällä molemmilta puolilla.
Itse en kyllä ole mitään säätöä kaivannut. Merkus 34C käytössä. Haavoja tulee jos vahingossa painan höylää sen sijaan että vedän kevyesti ihoa vasten.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Sellainenkin tuli mieleen, että mikseivät myy erikseen pelkkää kantta eli sitä kaikkein päällimmäistä osaa. Niissä olisi sitten eri leveyksiä ja kantta vaihtamalla saisi säädettyä sitä kuinka paljon terää on näkyvillä.
Muhlen suljetun R89 höylän voi muuttaa avoimeksi ostamalla R41 vaihtopään. Tai ainakin luulen että nuo sopii heittämällä toisiinsa koska runkohan noissa on sama. Ei tietysti sen kummempaa säätöä ole, kuin tyypin vaihto. Ulkomaisista kaupoista varmaan löytyy muillekkin valmistajille ja höylille varaosia. Suomalaisissa kaupoissa ei oikein ole.
Mühle R89 vaihtopää, suljettu kampa
Mühle R41 vaihtopää, avokampa

Säädettävät höylät on sitten sitä varten, jos on halua ja tarvetta säädellä enemmän. Niillä saa kyllä säädettyä hyvinkin hellästä erittäin agressiiviseksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 696
Itse käytän niitä seuraavasti:
- Kylmä suihku
- Sauna
- Kylmä suihku
(jos siltä tuntuu niin lisää saunaa jne)
- Vaahtoa naamaan
- Parran ajaminen, jättäen ne kohdat ajamatta mitä tahtoo (viikset, leuka)
- Kylmä suihku varsinkin naamaan mikä viilentää ihoa
- Sauna
- Suihkua ja pesua

Eli ajan parran noin 2-3 kertaa viikossa samalla kun saunon ja annan ihon ensin pehmentyä saunassa. Sitä en epäile etteikö iho ärsyyntyisi jos päivittäin raappisin ns. kylmiltään (herätys, 5min aikaa, vaatteet päälle, parta kylmiltään höylällä samalla syöden sämpylää ja juoksua autolle).
Eipä sillä ole paljon väliä kuinka paljon partaa on pehmitellyt ennen leikkausta. Pointti oli, että Wilkinson on muotoilultaan Gillette Mach3:a kömpelömpi ja terät uutenakin selvästi tylsempiä. Tuo terien tylsyys on suurin miinus. Varmasti joku niillä pärjää, mutta ei niitä voi suodaan verrata Gilletten tuotteisiin, kun laatuerot ovat näin merkittäviä.

Minulla aamutoimet menevät niin, että menen suihkuun, peseydyn, harjaan hampaat ja samalla lisään geelin kasvoille ja leikkaan lopuksi parran. Minulla parta kasvaa siinä määrin vauhdikkaasti, että on pakko leikata joka päivä vähintään kerran.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
De-höylällä kun yleensä ajaessa käytetään molempia puolia, on aika näppärää että se terä on yhtä pitkällä molemmilta puolilla.
Itse en kyllä ole mitään säätöä kaivannut. Merkus 34C käytössä. Haavoja tulee jos vahingossa painan höylää sen sijaan että vedän kevyesti ihoa vasten.
Mulla ei ilmeisesti ole ihan sitä vaadittavaa käden taitoa, että vakiohöylä olisi tarpeeksi helppo käyttää.
Mutta nyt kun äsken ajoin parran, niin onhan toi nyt ihan toiselta planeetalta kun terää on vähemmän näytillä. Ekat ajot voi vetää täysin huoletta ja kun terää on vähän esillä, niin siinä tulee automaattisesti oikea kulma, kun liian pienellä kulmalla ajaa ilmaa ja ei oikeastaa tule edes käännettyä liian jyrkästi, kun sen kohdan tuntee todella selvästi, kun terä alkaa ottamaan. Vakiona mulla menee helposti vähän liian jyrkässä kulmassa kohti naamaa ja sitten se onkin verillä. Ja siinä pitää olla koko ajan niin varovainen, että lähtee nautinto ajamisesta.

Vasta sitten tolla säädetyn terän kanssa on pieni riski saada haava, kun yrittää mahdollisimman tarkasti ja vetelee hankalia paikkoja vastakarvaan. Tässäkin hommassa auttaisi, jos olisi molempikätinen tai kädessä olisi pallonivelet.

De-höylällä kun yleensä ajaessa käytetään molempia puolia, on aika näppärää että se terä on yhtä pitkällä molemmilta puolilla.
Joo, ton menettää ja saa olla tarkkana, että käyttää oikeaa puolta. Mutta nyt kun tolla modifikaatiolla toimii ja Derby extra terät ovat ihan ok, niin seuraavaksi on hankintalistalla Derbyja 100 terän pakkaus. Taidan ostaa samaan pakettiin tuollaisen puukulhon, missä on 150 g saippuaa, niin siinä onkin sitten aika pitkäksi aikaa välineet. Terät nyt ei varmaan lopu ikinä, mutta kun sadan terän pakkaus maksaa alta kympin ja samat terät viiden pakkauksena 2.50, niin ei liene vaikea päättää kumman paketin ostaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Itsellä käyttö tuosta kloonsta siirtynyt takaisin DE-vehkeeseen. On jotenkin kevyen kätevä ja haavoja ei tuu kun välillä ylähuuleen kun en muista että ei oo se tasaista pintaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Moni on valittanut että parranajo ärsyttää ihoa tai ettei iho kestä kuin 2-3 ajoa viikossa.
Kaikille ei taida olla selvää ettei parranajo lopu vielä siihen kun parta on höylätty pois ja vaahdot huuhdeltu. Seuraavana muutama tuote jotka ovat osoittautuneet toimiviksi:
(Linkit satunnaisia googlailuja, osta mistä halvalla saat)


-kostuta alunakivi (Alunakivi - Dick Johnson / apteekissa deodoranttikivi) ja käy ajeltu alue läpi. Rauhoittaa ihoa ja desinfioi ja korjaa pieniä naarmuja. Alussa kirvelee mutta kun ajotekniikka paranee vähenee kirvelykin. Halvatkin käyvät, ovat yleensä sumeampia kuin kalliit mutta toiminnassa ei ole oleellista eroa.
-Kaada pieni määrä Witch Hazelia (Witch Hazel - iHerb.com) käsiin ja hiero ajellulle alueelle. Tekee suunnilleen saman kuin alunakin.
-Pieni nokare Proraso Pre Shavea (PreShave Cream Refreshing Eucalyptus (16,00 €)) kosteisiin käsiin ja hierotaan kasvoihin.

Näillä omat kasvot kestävät päivittäistä ajelua kesät-talvet.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Moni on valittanut että parranajo ärsyttää ihoa tai ettei iho kestä kuin 2-3 ajoa viikossa.
Kaikille ei taida olla selvää ettei parranajo lopu vielä siihen kun parta on höylätty pois ja vaahdot huuhdeltu.
Itsellä ei kestänyt oikein yhtään ajoa koneella, tai moniterähöylällä. Aina oli kaula näpyillä monta päivää, vaikka alunakiveä ja after shave balsamia käytin.

Sitten siirryin klassiseen höylään ja voin höylätä vaikka joka päivä, eikä yhtään näppyä tule. On kyllä ajotekniikka kehittynyt parissa kolmessa kuukaudessa, kun enään ei alunakivi kirvele yhtään.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Sellainenkin tuli mieleen, että mikseivät myy erikseen pelkkää kantta eli sitä kaikkein päällimmäistä osaa. Niissä olisi sitten eri leveyksiä ja kantta vaihtamalla saisi säädettyä sitä kuinka paljon terää on näkyvillä.
Olishan se pitänyt tietää, että toki tuolla idealla tehtyjä vehkeitä on. Tosin jos oikein tulkitsin tuota kaaviokuvaa, niin tässä vehkeessä se on tuo pohja, jota vaihtamalla säädetään miten terä ottaa.
Rockwell 6c Adjustable Chrome

On se kyllä ihme juttu, että lukaisee nettiä pitkin poikin ja siltikin tulee ihan yllättäen vastaan sellainen laite, jonka olisi ostanut, jos olisi siitä tiennyt.
Just tosta liikkeestä mä sen Edwinin ostin, mistä linkkasin ton Rockwellin, mutta eipä ollut silloin valikoimissa.

Mukana siis tulee kolme erilaista pohjaa ja jokaisessa pohjassa on kaksi erilaista säätöä riippuen kummin päin sen asentaa. Tällä saadaan kuuden pykälän säätö.

Jenkkisivun asiakkaat ainakin näyttävät olevan tyuytyväisiä:
Rockwell 6C Razor - White Chrome

Eikä tässäkään sitä pahemmin haukuttu, ennemmin päinvastoin:
Review - Rockwell 6C

Mutta eipä tässäkään mulle tullut selväksi, että onkohan se kaikkien lievin vaihtoehto paljonkin normi DE-höylää miedompi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Samanhan tekee säädettävä höylä, eli nostaa tai laskee kantta, jolloin ajokulma muuttuu ja terä säätyy hellästä agressiiviseksi. Eikä tarvitse vaihdella osia, kun vain pyöräyttää säädintä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Samanhan tekee säädettävä höylä, eli nostaa tai laskee kantta, jolloin ajokulma muuttuu ja terä säätyy hellästä agressiiviseksi. Eikä tarvitse vaihdella osia, kun vain pyöräyttää säädintä.
Tarkoitin toki tuolla idealla tehtyä säätöä, että vaihdetaan osa. Tuollainen pitäisi olla myös huomattavasti kestävämpi, kun ei ole yhtään liikkuvaa osaa.
Tosin en tiedä onko noissa säädettävissäkään mitään ongelmia kestävyyden suhteen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Tarkoitin toki tuolla idealla tehtyä säätöä, että vaihdetaan osa. Tuollainen pitäisi olla myös huomattavasti kestävämpi, kun ei ole yhtään liikkuvaa osaa.
Tosin en tiedä onko noissa säädettävissäkään mitään ongelmia kestävyyden suhteen.
Joo on varmasti kestävämpi, kun ei ole liikkuvia osia.

Kummaksun vain vähän ajatusta, että pitäisi aina ruuvata eri osaa paikoilleen. Ei toki ole ongelma jos käyttää pääasiassa yhtä kokoa, mutta monihan säätää passien välillä terää, niin siinä säädettävä höylä varmaan on kätevämpi.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Joo on varmasti kestävämpi, kun ei ole liikkuvia osia.

Kummaksun vain vähän ajatusta, että pitäisi aina ruuvata eri osaa paikoilleen. Ei toki ole ongelma jos käyttää pääasiassa yhtä kokoa, mutta monihan säätää passien välillä terää, niin siinä säädettävä höylä varmaan on kätevämpi.
Mä olen huomannut, että kyllä mä käytän nyt vaan jatkuvasti tota todella vähän terää näkyvillä asetusta. Hiukan enemmän, niin terää ei näkyisi ollenkaan.
Se on vaan tolla täysin huoleton, ihan samaa tasoa kuin joku Gillette mach 3, mitä aiemmin käytin ja mitä välillä käytän vertaillessa noita keskenään.
Ja en taida koskaan siirtyä oikeaoppisesti ajamaan alusta loppuun de-vehkeellä, koska kyllä tuo huulten ylä ja alapuoli sekä leuka ovat aika pahoja paikkoja. Ja onneksi sähkövehje on niissä parhaimmillaan. Lopuksi jäänyt lyhyt sänki on sitten todella helppo viimeistellä de-höylällä. Naamassa oleva näppylä on kanssa aika hankala, kun se pitäisi osata ajaa joka puolelta ja välttää itse näppylä. Liian vaikeata, mutta onneksi sähkövehkeellä voi ajaa huoletta yli.

Eli mainosta mukaellen. Aja millä haluat ja DE-razorilla loput.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Ah, vai kenties pitäis olla jotenkin toiselle vempaimelle sopivampi, sitten hankalampi.
Mingshi s2000 on Merkur Futur klooni. Eli pitäisi varmaan olla Futurille sopiva. Ei taida olla sille tuollaisia laatikoita. Nahkaisia pusseja kyllä löytyy. Tokihan Futur menee varmasti jonkun muunkin höylän laatikkoon, mutta Futur on aika leveä höylä, niin ei ihan mihin tahansa mahdu.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Posteljooni toi kiinasta telineen. Hintaa 10 euroa posteineen. Nyt saa lelut järjestykseen.
IMG_20170904_151151.jpg
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Jos joku halpaa partasutia etsii, niin The Guv'nor Pure Badger Shaving Brush on kyllä hinta/laatu todella kova.
Aikaisemmin tilasin tän: Shaving Shack "Buccaneer" Pure Badger Shaving Brush kun yritin parantaa laatua The Bluebeards Revenge 'Doubloon' Bristle Shaving Brush tästä ilmaisversiosta jolla aloitin.

Mitä eroa. No ensinnäkin koko. Laitan kuvan liitteeksi. Tuo on oikeasti sellainen partasudin kokoinen. Nuo 2 aikaisempaa on pieniä. Siis oikeasti molemmat samanlaisia noin 50% pienempiä kuin tämä. Toiseksi ei ole vielä päästellyt karvoja ja kyllä vaahtoutuu naama nyt. Mutta väitän että alle 20€ sudeissa melko kova luu. Merkur 23C Long Handled Classic referenssinä.
20170906_122409.jpg
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Ärtyneeseen kaulaan, pirkkahöyliin ja partakoneen kaulaan jättämiin karvoihin kyllästyneenä tuli perehdyttyä tarkemmin harrastukseen, ja viime perjantaina lähti tilaukseen Shaving.ie:stä :
  • 1 x Merkur 34c HD Safety Razor
  • 1 x Omega 13522 Value Boar Shaving Brush
  • 1 x Mitchells Wool Fat Shaving Soap and Dish
  • 1 x Bloc Osma Alum Block Post Shave Treatment
  • 1 x 50 Blade Premium Selection Sampler (seitsemän erilaista terämallia)
  • 1 x Proraso Red Sandalwood Pre Post Shave Cream
Suti on halvimmasta päästä mutta eiköhän aloittelijalle sovi. Kupin käyn varmaan ostaa Ikeasta tai tilaan eBaysta halvan telineen ja kupin. Mitchellsin partasaippuaa on moni kehunut, joten päätin kerralla ostaa kunnollisen saippuan vaikka maksoikin enemmän astiansa kanssa. Kun taidot ovat harjaantuneet ja itselle sopiva terämalli löytynyt niin varmaan tilaan paria erilaista saippuaa testiin.

Tavarat olisin voinut tilata Suomestakin mutta Shaving.iestä löytyi kerralla kaikki haluamani tuotteet vähän edullisemmin. Tilatessani ajattelin säästää pari euroa ottamalla halvimman Priority Airmail-kuljetuksen, ja tilauksen lähdettyä sain seurantakoodin. Tilauksessa ei vain lukenut, että mikä rahti/posti/kuriiri firma paketin kuljettaa ja mistä voin seurata paketin kulkua seurantakoodilla. Suurimmat firmat läpikäytyäni kokeilen Irlannin postin sivuja (shaving.ie on irkkuliike), josta pystyn seuraamaan pakettiani. Nyt näyttäs olevan Suomessa, joten viimeistään maanantaina pääsee aiheuttamaan kalliita haavoja:geek:
 
Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
12
Itse ajoin pitkään partakoneella, sitten vittuunnuin ja vaihdoin Gilletten ja kumppaneiden höyliin.

Niillä pitkään ajelleena päätin kokeilla tuollaista Safety Razoria ja tykästyin siihen.

Sitten huomasin, että Shavetteihin saa käytettyä samoja teriä ja päätin läpällä kokeilla. The Bluebeards Revenge Straight Razor maksoi joku 15-20€ jostain nettikaupasta mistä olin samalla tilaamassa muita tarvikkeita.

Kerran kokeilin, enkä ole pois siirtymässä. Nyt on tullut ajeltua ainoataan tällä jo muutaman vuoden. Ei ihoärsytystä, täydellinen ajojälki, helppous ja tarkkuus ovat aivan ylivoimaisia. Eikä haittaa jos karva on päässyt vähän kasvamaan, menee ihan samalla tavalla.

Tietysti tämä vaatii hiukan eri lailla keskittymistä, kuin normaali höylällä ajaminen, mutta on siihen syynsä miksi ammattilaiset ajelee pääasiassa tällä asiakkaiden partoja.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Nykyään menee että sudin prorason suoraan naamaan ja ajan. Jää kuppivaihe pois. Eroa en ole huomannut. trv. jos huulien päällä hidastais hieman.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Itse aikoinaan kun tilasin safety razorin, sai tuollaisen shaveten siihen kaupanpäälliseksi. Safety razorilla ajelin pitkät tovit, mutta kaulasta alkoi aina iho ärsyyntymään. Kokeilin myös sitä shavettea, jolla oli ok ajella mutta sama iho ongelma kaululalla.

Sitten vaihdoin partaveitseen, ja sillä saa vedellä kyllä miten päin vain ja mistä vain. Tuntuu kuin jokin sileä pyöreä teräsputki kulkisi iholla. Kesällä taas tovin kokeilin safety razoria, mutta iho alkoi taas oireilemaan. Kyllä se on nyt uskottava, että partaveitsi on minulle paras ajoväline.


Hieman nyt kokeillut myös vaahdottaa eritavalla partasaippuaakin. Ennen latasin sutia melko pitkäänkin, mutta paremman vaahdon saa nopeammalla lataamisella. Ei tarvitse kuin muutaman sekunnin pyöritellä, ja tulee hyvä vaahto. Eli kannattaa kokeilla eri tapoja.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Sitten vaihdoin partaveitseen, ja sillä saa vedellä kyllä miten päin vain ja mistä vain. Tuntuu kuin jokin sileä pyöreä teräsputki kulkisi iholla. Kesällä taas tovin kokeilin safety razoria, mutta iho alkoi taas oireilemaan. Kyllä se on nyt uskottava, että partaveitsi on minulle paras ajoväline.
Mikäköhän tuon aiheuttaa? Kun ihan näin mutuna ajateltuna partaveitsessä terä kulkee täysin ilman suojaa ihoa vasten ja razorilla yritetään tarjota vähän suojaa.

Mutta meikäläinen on huomannut, että mitä kauemmin olen nyt käyttänyt samaa terää, niin sitä vähemmän se aiheuttaa mitään ärsytystä. Nyt kun se on kai jo suhteellisen tylsynyt, niin karvat katkeaa heikommin ja saa vähän ajella useammin samaa paikkaa, mutta ihoon ei tule minkäänlaista ärsytystä eikä mitään pelkoa haavoista. En toki edes yritä pitkää karvaa, vaan käytän tuota nyt siihen viimeistelyyn, kun on ensin ajanut sähkövehkeillä siihen asti mihin ne pystyvät.

Toki mulla siis on edelleen tuo oma viritys eli olen porannut terästä ne asennuskolot suuremmaksi ja asennan terän täysin toispuoleisesti, jossa toisella puolella on terää just ja just näkyvissä ja käytän sitä ajamiseen.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Mutuna heitettynä pidempi terä. Tai sitten minulla on väärä kulma safety razorilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Terillä on suuri vaikutus. Jos joku terä aiheuttaa ärsytystä, niin jokin toinen merkki ei välttämättä aiheuta. Merkkejä on paljon ja vain testaamalla voi todeta toimiiko omalla naamalla vai ei, kukaan muu ei voi kertoa että tämä ja tämä terä on paras.

Mutta meikäläinen on huomannut, että mitä kauemmin olen nyt käyttänyt samaa terää, niin sitä vähemmän se aiheuttaa mitään ärsytystä. Nyt kun se on kai jo suhteellisen tylsynyt, niin karvat katkeaa heikommin ja saa vähän ajella useammin samaa paikkaa, mutta ihoon ei tule minkäänlaista ärsytystä eikä mitään pelkoa haavoista.
Tässäkin tapauksessa voit kokeilla jotain tylsempää merkkiä, niin voi olla että se toimii heti hyvin. Terä voi olla nimittäin liian terävä.
Itsekkin mitä testaillut eri teriä, niin moni on vaatinut ~5 ajokertaa, että tuntuu parhaalta.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Ärtyneeseen kaulaan, pirkkahöyliin ja partakoneen kaulaan jättämiin karvoihin kyllästyneenä tuli perehdyttyä tarkemmin harrastukseen, ja viime perjantaina lähti tilaukseen Shaving.ie:stä :
  • 1 x Merkur 34c HD Safety Razor
  • 1 x Omega 13522 Value Boar Shaving Brush
  • 1 x Mitchells Wool Fat Shaving Soap and Dish
  • 1 x Bloc Osma Alum Block Post Shave Treatment
  • 1 x 50 Blade Premium Selection Sampler (seitsemän erilaista terämallia)
  • 1 x Proraso Red Sandalwood Pre Post Shave Cream
Tuotteita tuli testattua pari päivää sitten ja jättivät positiivisen kokemuksen. Gilleten green 7 o'clock valitsin ensimmäiseksi teräksi, mutta terä olisi voinut olla terävämpikin mutta tämä johtui todennäköisesti väärästä tekniikasta. Oikean kulman löytäminen höylällä oli aluksi vaikeaa ja tuntui, ettei höylällä voi edes saada haavoja aikaan, koska leikkaava kulma on niin pieni. Myötäkarvaan ja ristikarvaan leikatessa tekniikka alkoi vähitellen parantua mutta kaulan alueelle jäi vähän sänkeä. En viittinyt ensimmäisellä kerralla raapia naamaa liikaa väärällä tekniikalla niin pitää tänään ottaa uusi yritys.

Saippuasta vaahdotuskin alkoi hiljalleen onnistua. Ensin tuli liian märkää vaahtoa ja toisella kerralla vaahto taas kuivui heti naamaan. Lopulta sain sopivaa vaahtoa aikaiseksi. Pitänee tänään kokeilla liottaa saippuaa vedessä ja vaahdottaa saippua suoraan naamaan kun suti on ladattu, kuten moni tekee youtubessa samalla saippualla.

Edit: liian aikainen julkaisu
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 765
Saippuasta vaahdotuskin alkoi hiljalleen onnistua. Ensin tuli liian märkää vaahtoa ja toisella kerralla vaahto taas kuivui heti naamaan. Lopulta sain sopivaa vaahtoa aikaiseksi. Pitänee tänään kokeilla liottaa saippuaa vedessä ja vaahdottaa saippua suoraan naamaan kun suti on ladattu, kuten moni tekee youtubessa samalla saippualla.
Jos siis tuosta Wool Fat -saippuasta puhut, niin sellainen ihan lyhyt liotus (30-60 sekuntia) tekee kyllä hyvää. Pehmentää vähän saippuaa ja siitä muodostuu helpommin vaahtoa. Valmistaja suosittelee itse suoraan naamaan vaahdottamista. Itse olen tosin vastarannan kiiski ja vaahdotan kupissa. Osaan sen paremmin, niin lopputulos on parempi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
54
Minä olen viimeisen kymmenen vuoden ajan käyttänyt gillette fusion power höylää, sitä värinää en käytä kun en ole huomannut mitään hyötyä. Ajon jälkeen heitän naamaan nivea men sensitive after shave balmia. Hommasin äskettäin fusion proshield höylän kun teki mieli ostaa jotain uutta kivaa itselleni, partavaahtona on nyt kokeilussa tabac gentle mens care. Sähkökoneen virkaa tekee braunin 350cc mutta sitä tulee nykyään todella harvoin käytettyä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Minä olen viimeisen kymmenen vuoden ajan käyttänyt gillette fusion power höylää, sitä värinää en käytä kun en ole huomannut mitään hyötyä. Ajon jälkeen heitän naamaan nivea men sensitive after shave balmia. Hommasin äskettäin fusion proshield höylän kun teki mieli ostaa jotain uutta kivaa itselleni, partavaahtona on nyt kokeilussa tabac gentle mens care. Sähkökoneen virkaa tekee braunin 350cc mutta sitä tulee nykyään todella harvoin käytettyä.
Sanoisin kyllä sellaisen vihjeen, että vaikka käyttäisi normigillettea, niin kyllä kannattaa ostaa tuota parranajosaippuaa. Liuku on ihan eri ja yksi saippua kestää tolkuttoman kauan.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Sanoisin kyllä sellaisen vihjeen, että vaikka käyttäisi normigillettea, niin kyllä kannattaa ostaa tuota parranajosaippuaa. Liuku on ihan eri ja yksi saippua kestää tolkuttoman kauan.
Pari summittaista kestoarviota: The Bluebeards Revenge Luxury Shaving Cream (180ml) kesti 10-11 kuukautta. Eli siis sellainen pehmeä tahna, josta helppo vaahdottaa, mutta Mitchell's Wool Fat Shaving Soap and Ceramic Bowl (120g) on just loppumassa ja kestänyt 5 vuotta. Eli tämä on kova saippuapala. Omalla käytöllä siis on tehty tuolla ~1000 ajokertaa, joista jokaisella vaahdotettu naama kahdesti.

Hinnat noille oli 15 ja 17 £ eli parikymppiä, josta saa ajokerralle hinnat: 13c ja 2c kerta, jos joku haluaa vertailla purkkivaahtoon hintoja.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Miten tuota Mitchells Wool Fat saippuaa ja muitakin partasaippuoita kannattaa "ylläpitää" oikeaoppisesti, jotta ne kestävät mahdollisimman pitkään eivätkä pilaannu?

Kannattaako saippua huuhdella parranajon lopuksi ja tarvitseeko saippuan antaa kuivahtaa hetki kulhon kansi auki? (käytössä saippuan mukana tullut kannellinen kulho) Sutia ladattaessa saippuan pinnalle ja kulhoon jää jonkin verran vaahtoa, jotka olen aina lopuksi huuhdellut ja antanut saippuan kuivahtaa jonkin aikaa pyödällä ennen kuin laitan sen kansi kiinni takaisin peilikaappiin. Viime kerralla saippua jäi kuivahtamaan useammaksi tunniksi, jolloin sen pintaan oli muodostunut halkeamia mutta tänään partaa ajaessa annoin saippuan liota lämpimässä vedessä normaalisti, jolloin ne hävisivät.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Pari summittaista kestoarviota: The Bluebeards Revenge Luxury Shaving Cream (180ml) kesti 10-11 kuukautta. Eli siis sellainen pehmeä tahna, josta helppo vaahdottaa, mutta Mitchell's Wool Fat Shaving Soap and Ceramic Bowl (120g) on just loppumassa ja kestänyt 5 vuotta. Eli tämä on kova saippuapala. Omalla käytöllä siis on tehty tuolla ~1000 ajokertaa, joista jokaisella vaahdotettu naama kahdesti.

Hinnat noille oli 15 ja 17 £ eli parikymppiä, josta saa ajokerralle hinnat: 13c ja 2c kerta, jos joku haluaa vertailla purkkivaahtoon hintoja.
Ajokertalaskelmiin pitänee lisätä partasuti. Kympillä selviää.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
545
Miten tuota Mitchells Wool Fat saippuaa ja muitakin partasaippuoita kannattaa "ylläpitää" oikeaoppisesti, jotta ne kestävät mahdollisimman pitkään eivätkä pilaannu?

Kannattaako saippua huuhdella parranajon lopuksi ja tarvitseeko saippuan antaa kuivahtaa hetki kulhon kansi auki? (käytössä saippuan mukana tullut kannellinen kulho) Sutia ladattaessa saippuan pinnalle ja kulhoon jää jonkin verran vaahtoa, jotka olen aina lopuksi huuhdellut ja antanut saippuan kuivahtaa jonkin aikaa pyödällä ennen kuin laitan sen kansi kiinni takaisin peilikaappiin. Viime kerralla saippua jäi kuivahtamaan useammaksi tunniksi, jolloin sen pintaan oli muodostunut halkeamia mutta tänään partaa ajaessa annoin saippuan liota lämpimässä vedessä normaalisti, jolloin ne hävisivät.
Itselläni palasaippua lojuu vaan kupin pohjalla ilman kantta. Joskus pyyhkäisen vähän jos esim karvaa on jäänyt enemmälti saippuaan. Halkeamat saippuassa ei minusta haittaa mitään, siinähän ne lähtee kun sutia lataa.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Itselläni palasaippua lojuu vaan kupin pohjalla ilman kantta. Joskus pyyhkäisen vähän jos esim karvaa on jäänyt enemmälti saippuaan. Halkeamat saippuassa ei minusta haittaa mitään, siinähän ne lähtee kun sutia lataa.
Oma Mitchells on tulossa ihan juuri tiensä päähän. Alkuperäistä saippuaa ei ole enää jäljellä, vaan se on kulunut kokonaan pohjia myöten pois. Vain kupin reunoilla on "sulanutta ja uudelleenkovettunutta" saippuaa, jota olen nyt pari kuukautta käyttänyt. En ole tehnyt mitään saippuan ylläpidoksi. Kansi kiinni ja tosiaan sudista irronneita karvoja siivonnut pois.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Löytyykö parranajokonetta, joka ajaisi myös leuan alta ja kaulalta ilman haavoja? :tup:
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Henkilökohtaista, ei välttämättä.

Edit: Sähkökoneista siis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Vai että ilman haavoja, ite en o kyl höylällä ja partavaaholla saanu kertaakaa haavoja, ei revi eikä raavi..
Toki toi parranajoki vaatii vähä oikeeta tekniikkaa että se hoituu oikein, jos vastakarvaa ajaa ni ei varmaan löydä semmosta konetta/höylää mikä ei raapis/repis/tekis haavoja :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Löytyykö parranajokonetta, joka ajaisi myös leuan alta ja kaulalta ilman haavoja? :tup:
Braunin 7-sarjan kone käytössä, eikä tuolla ainakaan haavoja saa aikaiseksi mitenkään. Tuosta huolimatta juuri tuo kaulan ajaminen on hankalinta ja saa tehdä useita vetoja ja hieman painaakkin, että saa tarkasti ajettua.

Päivittäisessä käytössä aivan ehdoton tuommonen kunnon kone, jota ei tarvii latailla kuin noin kolmen viikon välein. Höylää olen pari kertaa kokeillut ja ei ainakaan ilman oikeaa höyläystekniikka sovellu itselleni. Paljon pahemmin ärtyy iho kuin hyvää parranajokonetta käytettäessä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Vai että ilman haavoja, ite en o kyl höylällä ja partavaaholla saanu kertaakaa haavoja, ei revi eikä raavi..
Toki toi parranajoki vaatii vähä oikeeta tekniikkaa että se hoituu oikein, jos vastakarvaa ajaa ni ei varmaan löydä semmosta konetta/höylää mikä ei raapis/repis/tekis haavoja :)
Terävä partaveitsi tai safetyrazor. Tosin tämäkin riippuu ajajasta ja karvoista.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 765
Vai että ilman haavoja, ite en o kyl höylällä ja partavaaholla saanu kertaakaa haavoja, ei revi eikä raavi..
Riippuu niin paljon ihosta, karvoista jne. Minulla on kanssa tuo leuan alunen / kaula ongelmapaikkana. Sähkökoneet ei tuppaa pärjäämään niiden karvojen kanssa ollenkaan ja DE-höylällä saa olla todella varovainen ja silti aina välillä pieniä haavoja tulee tai ehkä haavauma olisi oikeampi termi. Hoidoksi riittää alunakivi.

Alkuperäiselle kysyjälle voisi siis vastata, että riittävän terävä DE-terä höylässä, hyvä vaahto (kunnollisesta saippuasta) ja varovainen höyläys, niin ollaan lähellä parasta vaihtoehtoa. Jotkut vielä laittavat parranajoöljyä vaahdon alle, joten sitäkin voi kokeilla.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Riippuu niin paljon ihosta, karvoista jne. Minulla on kanssa tuo leuan alunen / kaula ongelmapaikkana. Sähkökoneet ei tuppaa pärjäämään niiden karvojen kanssa ollenkaan ja DE-höylällä saa olla todella varovainen ja silti aina välillä pieniä haavoja tulee tai ehkä haavauma olisi oikeampi termi. Hoidoksi riittää alunakivi.

Alkuperäiselle kysyjälle voisi siis vastata, että riittävän terävä DE-terä höylässä, hyvä vaahto (kunnollisesta saippuasta) ja varovainen höyläys, niin ollaan lähellä parasta vaihtoehtoa. Jotkut vielä laittavat parranajoöljyä vaahdon alle, joten sitäkin voi kokeilla.
Juu toki ihoja ja partoja on erilaisia, en ottan sitä huomioon.. mut itellä on toiminu Gilleten parranajo geeli ja Gillette Fusion Power höylä, niin huvittavalta ku kuulostaa niin se tärinä höylässä oikeesti auttaa.
Teriä kun muistaa vielä vaihtaa tarpeeks usein ni hyvä tulee, itellä tuppaa olee ongelmana et ei jaksa ostella ikinä uusia teriä tarpeeks usein, meillä ku emäntäki käyttää miesten partateriä höyläämiseen, kuulema paljo parempia ku naisten omat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Vai että ilman haavoja, ite en o kyl höylällä ja partavaaholla saanu kertaakaa haavoja, ei revi eikä raavi..
Toki toi parranajoki vaatii vähä oikeeta tekniikkaa että se hoituu oikein, jos vastakarvaa ajaa ni ei varmaan löydä semmosta konetta/höylää mikä ei raapis/repis/tekis haavoja :)
Onkohan itselläni sitten jotenkin erikoinen parta, kun se pitää (markettihöylää käytettäessä) ajaa vastakarvaan. :smoke: Myötäkarvaan ajaminen on enemmän tai vähemmän repivää.


Onkohan tällaisista teristä mihinkään? Näitä on eBayssa myytävänä pilvin pimein. Pitäisi vaihtaa koneeseen terät, mutta kokonainen teräyksikkö maksaisi noin viisikymppiä, mikä on vähän liikaa. Sillä hinnalla saa jo uuden koneen.

Philips HQ56 Shaver Replacement Blades Foils | eBay
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Onkohan itselläni sitten jotenkin erikoinen parta, kun se pitää (markettihöylää käytettäessä) ajaa vastakarvaan. :smoke: Myötäkarvaan ajaminen on enemmän tai vähemmän repivää.
Naamoja ku on monia ni paha sanoo, karvat kasvaa erisuuntii, väärä tekniikka,paksumpaa karvaa.. who knows.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 320
Viestejä
4 194 226
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom