Parranajo ja välineet

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Itse ostin kolmisen kuukautta sitten EJ DE89. Ihan kiva peli. En sillä kuitenkaan kolmessa kuukaudessa oppinut vielä ajamaan niin että olisi täysin mukava lopputulos vaikka kymmeniä eri teriäkin kokeilin.
On tämä juu vähän vaikeampaa kuin luulisi. Mutta nyt olen keksinyt hyvän tavan treenata.
Aiemmin ajoin niin, että trimmerillä pisimmät, normi sähköparranajokoneelle seuraavaksi ja mach 3 loput. Nyt tuohon päälle sitten safety razorilla jämät.

On meinaan aika pirun paljon helpompaa, kun karvoja ei oikeastaan enää ole, niin ei tökkää vahingossakaan mihinkään ja lähinnä rapsuttelee loppuja pois.

Huomaan että en edelleenkään usko kuinka pirun terävä terä tuossa on ja kun hiukan käyttää voimaa, niin saman tien on pieni haava. Mutta kun jäljellä on enää vain pieni sänki, niin on paljon helpompi säädellä sitä terän kulmaa, kun huomaa heti milloin ei ota tai milloin on liian pystyssä.

Kun tuo sujuu kunnolla, niin jätän mach 3 vaiheen väliin, sitten parranajokoneen väliin ja ehkä lopulta pystyy lähtemään suoraan risusavottaan safety razorilla.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 930
On tämä juu vähän vaikeampaa kuin luulisi. Mutta nyt olen keksinyt hyvän tavan treenata.
Suosittelen pyörimään vaikka paikallisia kirppareita. Tollanen "antiikkinen" säädettävä safety razor teki tästä hommasta maailman miellyttävintä eikä maksanut montaa euroa. Tämän ketjun perusteella tuollainen kiinalainen Merkur Futur kloonikin tuntuisi toimivan.


Ei minkäänlaista ärtymistä ja partakin lähtee nuin vaan. Pidemmälle parralle agressiivisempi asetus ja sitten pienentää sitä aina passien myötä. Itse leikkaan päivittäin ja teen 2 passia. Silloin pidän tuon joko 3 tai 4 asetuksella. Tuossa leikkurissa on 1-9 asetukset. 6 on korkein jota olen koittanut. Se tuntuu melko agressiviselta. 1 taas siltä että sillä lähtee ihan vain ohuimmat karvat. Jos harvemmin leikkaan niin arvon ekalle passille jonkin agressiivisemman ja sitten kahdelle vikalle nuo samat.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Suosittelen pyörimään vaikka paikallisia kirppareita. Tollanen "antiikkinen" säädettävä safety razor teki tästä hommasta maailman miellyttävintä eikä maksanut montaa euroa. Tämän ketjun perusteella tuollainen kiinalainen Merkur Futur kloonikin tuntuisi toimivan.
Varmaan noinkin, mutta käsittääkseni sen ärtymisen määrää pitäisi pystyä säätämään ihan käsisäädöllä. Siis oman käden säädöllä. Aion nyt kuitenkin pari kuukautta katsoa, että olenko toivoton tapaus vai alkaako tulla sitä lihasmuistia, mikä pitää vehjettä automaattisesti oikeassa asennossa ja painalluksen tarpeeksi hellänä.

Sinänsä kyllä mielenkiintoista, koska luin useiden säädettävien vehkeiden arvosteluja ja niiden yhteinen nimittäjä oli, että se säätö jää yhteen asentoon, mikä on käytännössä sama kuin jonkun miedosti leikkaavan safety razorin vakiona tuleva asetus. Toki arvostelijoina on kokeneita käyttäjiä ja ehkä olisi hedelmällisempää, että joku täysi aloittelija testaisi, että mitä mieltä on.

Ja jossain neuvottiin olla ostamatta mitään vanhaa vehjettä. Sellainen voi olla kulunut ja terä menee väärään asentoon eikä sillä tule kuin naama verille. Tosin kun tuota omaa Edgaria katsoo, niin miten sellainen voi kulua väljäksi? Kai sekin on mahdollista jumalattoman käyttömäärän tuloksena.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Tuossa mun kirpputorilöydot viimesen 2v ajalta. Eka 7eur toka 4eur ja kolmas 5eur ja yhden partaveitsen oon nähny mutta se oli kedake nii en ostanu vaikka mukana oli omegan suti.
Mä en oo missää nähny juttua et vintage höylissä terä ei menis hyvään asentoon ja tosiaan jotkut vaihtavat säädettävässä säätöön passien mukaan.

FJIMG_20170621_203403.jpg


Edit: toka eli gillette rocket hd on yks mun suosikeista merkur futur kloonin kans.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
3
Mulla käytössä tuo Merkur 34C HD safety razor. Alkuun oli sellainen teräsetti missä useita erimerkkisiä teriä. Se oli hyvä kun sai hieman käsitystä millainen terä sopii juuri omalle tyylille. Mulla parhaiten toiminut Derbyt ja Shark terät. Niillä ei tule niin helposti haavoja. Mutta taitaa olla niin että kun kokemusta tulee niin alkaa terävämmilläkin terillä homma toimimaan. Partavaahdolla on kyllä mielestäni suuri merkitys tulokseen. Ja liputan aidon näätäsudin puolesta. Synteettinen kuivuu nopeammin joka siis vaahdon levittymisen kannalta on huono asia.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
3
Entäs millaisia kokemuksia tai vinkkejä teillä on jakaa partatrimmereistä?

Tuli ostettua viimeviikolla itselle tälläinen:
Remington Partatrimmeri MB4125 Beard Boss - Tokmanni-verkkokauppa
Valitsin tuon ihan randomilla tuolla Tokmannilla käydessä.
Ihan näppärän tuntuinen peli on. Akkua ei tarvinnut ladata kun otin paketista. Olen sillä jo useamman kerran ajellut ilman latausta. Leikkuu jälki on siisti.
Mutta onko näissä ylipäätään suuria eroja eri mallien/merkkien kesken?
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 930
. Tosin kun tuota omaa Edgaria katsoo, niin miten sellainen voi kulua väljäksi? Kai sekin on mahdollista jumalattoman käyttömäärän tuloksena.
Mulla ainankin osa teristä menee vinoon jo ihan oletuksena jos terän päistä ei pidä kiinni kun kiristää kahvan paikalleen. Näkee silmällä ihan selvästi että toinen pää terästä tulee enemmän ulos kun saman puolen toinen. Ei niinkään liity vanhuuteen vaan ihan ominaisuus tuossa.

Osa tosiaan joo käyttää säädettäviä yhdellä asetuksella. Forumeita kun selaa niin kyllä sieltä löytyy paljonkin jengiä jotka säätää niitä passien mukaan. Riippuu ihan miten herkkä iho on. Jotkunhan vetelee jollain feathereilla ja super agressivisilla leikkureilla eikä mitään ongelmia.

Tällänen semiherkkä iho ja paksu parta combo on ihan hanurista.
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mulla ainankin osa teristä menee vinoon jo ihan oletuksena jos terän päistä ei pidä kiinni kun kiristää kahvan paikalleen. Näkee silmällä ihan selvästi että toinen pää terästä tulee enemmän ulos kun saman puolen toinen. Ei niinkään liity vanhuuteen vaan ihan ominaisuus tuossa.
Täytyy sanoa, että en ole mitenkään erityisesti tsekannut terää, kun olen sen kiristänyt. Pitää varmaan sitäkin muistaa tarkistella.

Nyt kun oikein erikseen tsekkasin, niin on siinä sellainen kohtalainen välys. Nyt kun oikein erikseen sitä yrittää huolellisesti saada täsmälleen suoraan, niin eihän se tunnu onnistuvan. Se on aina aavisuksen vinossa. Ja erikseen työntämällä mahdollisimman paljon toiseen laitaan, niin saa toiselle puolelle enemmän terää näkyviin eli siitäkin saa vähän säätöä, että toisella puolella ottaa enemmän ja toisella vähemmän.

Ja nyt älysin, että kun kiristää ensin vain vähän, niin pystyy päistä työntämällä säätämään terän aivan suoraan ja sitten kiristää loput.

Oliskohan tässä pitänyt katsoa joku video terien asentamisestakin? Missään ei ole kyllä sinänsä tuosta asiasta puhuttu, ilmeisesti niin itsestäänselvää käyttäjille. Itse olen taas niin tottunut nykyajan klik-tuotteisiin, mitkä napsahtavat automaattisesti ainoaan oikeaan asentoon, joten eipä tullut tätäkään huomanneeksi.

Taas olen aavistuksen viisaampi, mitäköhän unohdin, jotta tollekin tiedolle tuli tilaa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Testasin pre shave öljyä ja kyllä se näköjään saa naaman hiukan liukkaammaksi ja helpommin ajettavaksi.
Mutta naurettavan pieni 50 ml puteli. Mikäköhän ruoka- tai muu öljy ajaisi ihan saman asian paljon halvemmalla?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Hupsista, kylläpä öljyn tekemisessäkin nähdään vaivaa. Mä ajattellin napata vaan ruokakaupasta jonkun litran pullon, millä voi läträtä menemään.
Googlailun perusteella oliiviöljy pitäisi kelvata oikein hyvin. Tuossa kehuttu Castor eli risiinöljy on ihan sikakallista. Se jo pelkästään maksaa saman kuin ihan erikseen ostettu pre shave öljy. Kärkkäisellä myydään kyllä halvalla viiden litran kannua, mutta se on tarkoitettu lennokkimoottoriin. Ei liene samaa ainetta kuin naamaan läträtyksi tarkoitetut?

Teräkokeilussa toistaiseksi paras on Astra Super Platinum ja se on ilmeisesti tylsempi kuin tähän mennessä testatut Gillette Sharp Edge ja Feather Hi Stainless. Astralla ei tule ollenkaan niin helposti haavoja. Näköjään naama on myös kaikkein liukkaimmillaan, kun se vaahto ei ole ollenkaan sellaista runsasta kuin mitä näissä youtubevideoissa, vaan aika vetistä. Siis paljon vettä ja heikko vaahdotus luistaa paljon lliukkaammin kuin kiinteä runsas vaahto.

Oikeastaan ei tulisi enää yhtään haavoja ellen yrittäisi saada sitä baby butt smooth-jälkeä, mutta se tuntuu aika mahdottomalta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 159
Kannattaa kokeilla myös toista saippuaa.

Itse käytin tovin Prorason pre-shave creamia, mutta se loppui ja nyt ajelen ilman sitä. Ajoja on tullut melkoinen määrä sen aikana, enkä enää huomannut eroa ilman sitä. Mutta kun aloittelin veitsellä ajelun, auttoi tuo pre-shave melkoisesti.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kannattaa kokeilla myös toista saippuaa.

Itse käytin tovin Prorason pre-shave creamia, mutta se loppui ja nyt ajelen ilman sitä. Ajoja on tullut melkoinen määrä sen aikana, enkä enää huomannut eroa ilman sitä. Mutta kun aloittelin veitsellä ajelun, auttoi tuo pre-shave melkoisesti.
Aivan, saippuoissakin lienee isoja eroja. Ne vaan kestää ikuisuuden. Saisi niistäkin olla näytepakkauksia myynnissä.
Tuntuu että ton naaman valmistelu taitaa olla tässä märkäajossa se kaikkein tärkein juttu. Jos naama ei luista, niin ei ajostakaan tule yhtään mitään. Jos naama on kuin luistinrata, niin ajaminen onnistuu helpoista paikoissa kuin itsestään. Ne pahat paikat toki menee edelleen vähän nysväilyksi, mutta niissäkin haavojen todennäköisyys laskee dramaattisesti.

Myöskin vastakarvaan ajelu ei saa kuin naaman polttelemaan jälkikäteen, pakko vain vetää myötäkarvaan. Jossain ohjeessa vain oli, että usealla ajelulla eri kulmista saa ne viimeisimmätkin karvat ajeltua, mutta mulla toi ei kyllä toimi.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 930
Jos haluaa vain ihoa hoitavaa aftershavea niin Nivea Sensitive After Shave Balmia pidetään yhtenä parhaista ja tuota löytyy jopa tuosta omasta S-Marketista. Se on lähes hajutonta joten sen päälle voi vielä sutaista vaikkapa jotain alkoholipohjaista aftershaevea jos haluaa.

Itse käytin EJ DE89 kanssa barber shop preppiä, eli vedin vähän sudista saippuaa naamaan, sitten kasteltu kuuma pyyhe naamalle 2-3 minuutiks. Tuo auttoi huomattavasti. Ostin myös Prorason pre-shave creamiä. Enpä huomannut mitään eroa. Nyt kuitenkin n. kuukauden olen ajellut tuolla Gilletten Adustablella. Sillä ei ole tullut tarvetta tehdä tuota barber shop preppiä joka oli DE89:llä pakollinen jos ei halunnut että naama on aivan verillä. Pre-shave creamiä tungen kyllä edelleen joka kerta. Vaikea sanoa onko siitä mitään apua.

Tänä iltana tai huomenna ajattelin taas tuolla DE89 pitkästä aikaa leikata ja katsoa miten se pelittää. Saa nähä onko naama verillä ja ärsyyntynyt sen jälkeen.



Miten muuten shaving creamejä voi käyttää ilman kuppia? Kokeilin Arko shaving creamiä ekaa kertaa face latheringillä, mutta eihän siitä tullut mitään. Ohut ja olematon vaahto tuli. Katsoin ohjeet jostain forumilta. Voipi olla että noiden creamien kanssa olisi parempi käyttää kuppia. Pitäisi kai sellainenkin hankkia jostain.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Miten muuten shaving creamejä voi käyttää ilman kuppia? Kokeilin Arko shaving creamiä ekaa kertaa face latheringillä, mutta eihän siitä tullut mitään. Ohut ja olematon vaahto tuli. Katsoin ohjeet jostain forumilta. Voipi olla että noiden creamien kanssa olisi parempi käyttää kuppia. Pitäisi kai sellainenkin hankkia jostain.
Voihan sen cremen vaahdottaa vaikka kahvikupissa, jos ei muuta ole.

Nyt on muuten mroomshopissa kaikki Arko tuotteet -70% koodilla: arko
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 930
Voihan sen cremen vaahdottaa vaikka kahvikupissa, jos ei muuta ole.

Nyt on muuten mroomshopissa kaikki Arko tuotteet -70% koodilla: arko
Viime alesta noita ostinkin jäätävän läjän. Ei ole tarvetta nyt muulle niin ei kehtaa kai lisää tilata. Vähän kyllä houkuttelee, pitää katsoa olisiko mitään :D

Vaahdottuuko nuo kunnolla tasaisessa kupissa? Mulla on tuossa vanha ruokakuppi lavuaarin vieressä vehkeiden putsaamista ja sudin luottamista varten, mutta en ole jaksanut edes kokeilla kun tuo on täysin tasainen pyöristetyillä kulmilla. Pitää vissiin kokeilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Kyllä ne saippuat ja cremet paremmin vaahtoutuu tasaisessakin kupissa kuin suoraan naamassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
tää tuli tänää ja illalla testiajot

Tämä on kyllä hyvä vekotin. Itselle tuli täysin ehjässä pahvilaatikossa. Nyt kun vaan joku kertoisi, miten tuon saa purettua öljyämistä varten, niin tuosta tulee ikuinen.

Tuolle pitäisi myös löytää metallinen (tai muovinen) kotelo, onko kukaan bongannut? Ali/Ebay...
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Päätinpä testata myös tee-se-itse säädettävää terää eli hioin dremelillä partakoneenterän asennusaukkoja suuremmiksi. Ja sitten en suosittele sitä kenellekään, älkää syyttökö mua jos terä lentää silmään tai muuta. Käyttäkää aina suojalaseja, suojakäsineitä, suojavaatteita.

Mutta lopputulos oli todella hyvä. Sillä on näköjään todella suuri vaikutus kuinka paljon sitä terää on esillä ja kun asensin sen niin, että ylhäältäpäin katsottuna terää oli just ja just näkyvissä, niin aika huolettomasti sai ajella. Usean ajon jälkeen alkoi siinäkin iho ärtymään ja sain jopa yhden haavan aikaiseksi.
Mutta vaikkapa kolmen ajon jälkeen lopputulos olisi ihan hyvä ja siinä vaiheessa ei ollut yhtään ärtymystä. Toi täysin sileän naaman metsästys sitten aiheuttaa kyllä ennemmin tai myöhemmin haavan ja ärtymystä.

Siinä saa myös olla siinä suhteessa tarkkana, että toisella puolella sitä terää onkin esille aika reilusti ja jos vahingossa kääntää väärälle puolelle ja tirvaiseen samalla tavalla, niin saa varmaan tikata sen haavan umpeen.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 984
Pykäsin vahingossa dublikaattiketjun, jonka moderaattorit sitten yhdistivät tänne pyynnöstä, joten tämä ja muutamat seuraavat viestit ovat peräisin sieltä.

-----------

Keskustelua ja kokemuksia parranajosta käsikäyttöisillä "höylillä". Partakoneille löytynee oma ketjunsa.

Parran ajaminen on useimmille miehille pakollinen rasti joka päivä. Henkilökohtaisesti en siitä toimituksesta nauti pätkääkään, eli se on tosiaan vain pakollinen toimitus ja haluan saada mahdollisimman hyvän lopputuloksen nopeasti/tehokkaasti ja ilman häslinkiä.

Koneita olen käyttänyt vuosien ajan kuten useimmat ja sellainen on edelleen varmuusvarana, mutta sellaista konetta ei olekaan, joka päihittäisi käsikäyttöisen partahöylän nopeudessa ja jäljessä, eli koneiden etu tulee lähinnä turvallisuudesta ja siitä, ettei tarvitse sählätä vaahtojen/geelien kanssa jne. Näiden vuoksi siirryi höylän käyttäjäksi vajaat 10v sitten, eikä ole tarvinnut katua.

Monet vannovat parranajossa perinteisen höylän nimeen ja se varmasti onkin pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto. Niiden käytön kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, tai muuten saa varautua paikkaamaan vuotoja pitkin päätä.

Minä tykkään ajella parran (ja hiukset) huolettomasti samalla kun käyn aamulla suihkussa ja olen havainnut siinä suositun Gillette Mach 3:n toimivaksi laitokseksi. Sillä ei saa haavoja aikaiseksi oikeastaan edes yrittämällä ja jälki on ok. Mach 3:ssa on nimensä mukaisesti 3 terää. Useampiteräinen voisi olla vielä tehokkaampi, mutta ne menevät tukkoon nopeammin ja terät maksavat enemmän, joten Mach 3 on ollut tässä mielessä hyvä kompromissi.

Vaahdon sijaan tykkään käyttää geeliä ja mitään partasuteja en ole kokenut tarpeelliseksi.

Yleensä ostan edullista, mutta toimivaa Rainbowin geeliä Prismasta muun kauppareissun yhteydessä ja höylän teräpaketit tilaan Amazonista, josta ne saa noin 50% meikäläisiä hintoja edullisemmin.

Terien kestoa olen saanut pidennettyä Razorpitillä ja siinä on kätevä myös säilyttää itse höylää:
Razorpit Razor Blade Sharpener: Amazon.co.uk: Health & Personal Care
Laitan vanhan viestini tästä ketjusta perään, eli jos ei pyri erityisesti hifistelemään ja on tyytyväinen noihin 3-teräisiin höyliin niin suosittelen testaamaan tätä:

Wilkinson Sword Protector 3 Razor + siihen teriä

Eli 99 centtiä per yksi terä ja tuo itse laite (missä myös tulee terä mukana) 2,95€.
Sen verran voisin lisätä että nyt näyttää "per terä" olevan halvempi kuin 99 centtiä. "(EUR 0.87 / Stück)"
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Laitan vanhan viestini tästä ketjusta perään, eli jos ei pyri erityisesti hifistelemään ja on tyytyväinen noihin 3-teräisiin höyliin niin suosittelen testaamaan tätä:

Sen verran voisin lisätä että nyt näyttää "per terä" olevan halvempi kuin 99 centtiä. "(EUR 0.87 / Stück)"
Pitääpä laittaa näitä setti tilaukseen ihan testimielessä. Jostain syystä näyttää olevan terien suhteen rajoituksena yksi paketti per tilaus.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
6
Tässäkin ketjussa on mainittu Merkurin Futur ja sen Kiina-kloonit. Minulla on oikea Futur, mutta jostain syystä en ole siihen oikein päässyt sisälle ja ajan ennemmin Merkurin HD:llä. Nyt postissa on tulossa Parkerin Variant, jota on ainakin joissain arvioissa kehuttu hyväksi.

Tilasin samalla Featherin shavettiin teriä. Terät tilasin suomalaisesta nettikaupasta, koska Amazonin kauppiaat ei tunnu teriä toimittavan Suomeen. En saanut tilattua sitä ohuinta / terävintä mallia. Olisiko jollain antaa vinkkiä hyvästä verkkokaupasta, josta näitä löytyisi?

Pari veistäkin olisi, mutta ne vaatisivat kunnon huollon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
777
Harmi, kun Euroshopper höyliä ei enää saa K-kaupoista. Olivat semmoisia valkoisia, Israelissa valmistettuja. Hintaa joku 1,60 EUR / 10 kpl pussukka.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Täällä tulee käytettyä nopeaan arkiajoon Braunin 310s parranajokonetta suihkun alla. Kosteusvoidetta - mitä nyt vaimo on milloinkin apteekista kiikuttanut - naamaan ja menoksi. Ei raavi naamaa, mutta kaulan sivuttaissuunnassa kasvavat karvat joutuu viimeistelemään höylällä.

Kuivana tuo on aivan turha peli ainakin tähän pärstään. Verkko raastaa ihoa, eikä oikein tunnu löytävän karvojakaan leikattavaksi.

Hitaampaan ajoon on joku pitkävartinen Merkur, ei mitään muistikuvaa mallista. Terinä Feather. Aiemmin olen käyttänyt Blue Beards Revenge ja Body Shopin Maca-juuri -cremejä, mutta nyt tuli juuri ostettua Mitchell's Wool Fat -saippua. Ei kyllä ainakaan muutaman ajon perusteella tunnu yhtä liukkaalta ja kosteuttavalta kuin cremet. Vaahdotus kippoon tutui tuottavan erityisen kuivan vaahdon, mutta suoraan märkään naamaan vaahdotettuna lopputulos on melko hyvä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Vaahdotus kippoon tutui tuottavan erityisen kuivan vaahdon, mutta suoraan märkään naamaan vaahdotettuna lopputulos on melko hyvä.
Siihen kippoon voi laittaa vettä, niin saa kosteampaa vaahtoa. Voi riittää muutama pisara, tai vaikka pari teelusikallista. Kokeilemalla oppii.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Siihen kippoon voi laittaa vettä, niin saa kosteampaa vaahtoa. Voi riittää muutama pisara, tai vaikka pari teelusikallista. Kokeilemalla oppii.
Lisäsin toki vettä, sudin kautta muutama pisara kerrallaan, mutta vaahto muuttui vain kuivasta ja paksusta kuivaksi ja kuplaisaksi. Naamaan onnistui ensimmäisellä yrityksellä. Ehkä en vaan osaa :confused:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 831
Lisäsin toki vettä, sudin kautta muutama pisara kerrallaan, mutta vaahto muuttui vain kuivasta ja paksusta kuivaksi ja kuplaisaksi. Naamaan onnistui ensimmäisellä yrityksellä. Ehkä en vaan osaa :confused:
Valmistaja suosittelee suoraan nassuun vaahdotettavaksi, joten ehkä osaatkin hyvin. Itse saan paremman vaahdon aikaiseksi kupissa, joten toimin vastoin ohjeita. Joskus kiireessä sutaisen kyllä suoraan naamaankin ja onnistuu se niin minultakin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
449
Käyttääkö joku päivittäin näitä pullasuteja ja koneita? Pieni hifistely kiinnostaisi mutta kyllähän tuo aika työläältä ja hitaalta näyttää verrattuna perus gilletellä vetelyyn. Hieman siis pelkään, että jää käyttämättä, koska gillette on niin helppo ja nopea.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
366
Käyttääkö joku päivittäin näitä pullasuteja ja koneita? Pieni hifistely kiinnostaisi mutta kyllähän tuo aika työläältä ja hitaalta näyttää verrattuna perus gilletellä vetelyyn. Hieman siis pelkään, että jää käyttämättä, koska gillette on niin helppo ja nopea.
Ei tohon montaa kymmentä sekuntia kauempaa mene. Höylä ja suti lavuaariin, vedet valumaan, sutiin saippuaa, vaahdotan kädessä, vaahdot naamaan, höylällä ajelua, vaahdot uudestaan naamaan ja ajelu toiseen suunta ja lopuksi välineiden pesu ja kuivaus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
Käyttääkö joku päivittäin näitä pullasuteja ja koneita? Pieni hifistely kiinnostaisi mutta kyllähän tuo aika työläältä ja hitaalta näyttää verrattuna perus gilletellä vetelyyn. Hieman siis pelkään, että jää käyttämättä, koska gillette on niin helppo ja nopea.
Käytän päivittäin DE-partakonetta ja Gilletten klassista partavaahtoa purkista.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
6
Käyttääkö joku päivittäin näitä pullasuteja ja koneita? Pieni hifistely kiinnostaisi mutta kyllähän tuo aika työläältä ja hitaalta näyttää verrattuna perus gilletellä vetelyyn. Hieman siis pelkään, että jää käyttämättä, koska gillette on niin helppo ja nopea.
Ajan perinteisillä menetelmillä parran aina kun ajan. Joskus päivittäin, joskus parin päivän välein. Toisinaan safety razoreilla ja toisinaan veitsellä. Vaahto tulee partasaippuasta ja sudista. Ei tuohon touhuun kovin paljoa aikaa mene.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Käyttääkö joku päivittäin näitä pullasuteja ja koneita? Pieni hifistely kiinnostaisi mutta kyllähän tuo aika työläältä ja hitaalta näyttää verrattuna perus gilletellä vetelyyn. Hieman siis pelkään, että jää käyttämättä, koska gillette on niin helppo ja nopea.
Ainakin itselläni gillettellä hinkkaamsessa suurin aika meni terän huljutteluun veden alla, kun ahtaat terien välit olivat jokaisen vedon jälkeen tukossa. Nopein, muttei paras, lopputulos tulee todennäköisesti de-höylällä ja purkkivaahdolla. Etenkin cremen kanssa vaahdotukseen ei kuitenkaan mene sen enempää aikaa kuin vaahdok levittämiseen purkista naamaan, ja ajotuntuma on kertaluokkaa parempi.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Tuli hankittua vuonna yksi ja kaksi akkukäyttöinen 3-raapiva kone, kyllästyin kun sen käytön jälkeen oli iho ihan verillä, nyt mentiin taas tyvestä sitten puuhun; pussillinen kertakäyttö-pyyhkittimiä sekä purkki partavaahtoa ja ei enää ole ihon kanssa ongelmia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
77
Entäs millaisia kokemuksia tai vinkkejä teillä on jakaa partatrimmereistä?

Tuli ostettua viimeviikolla itselle tälläinen:
Remington Partatrimmeri MB4125 Beard Boss - Tokmanni-verkkokauppa
Valitsin tuon ihan randomilla tuolla Tokmannilla käydessä.
Ihan näppärän tuntuinen peli on. Akkua ei tarvinnut ladata kun otin paketista. Olen sillä jo useamman kerran ajellut ilman latausta. Leikkuu jälki on siisti.
Mutta onko näissä ylipäätään suuria eroja eri mallien/merkkien kesken?
Itse tuli myös Tokmannilta ostettua trimmeri, tosin Hilpeksen BT405 muistaakseni. Oli aivan susipaska vehje, kolme vetoa ja terä lopetti liikkumisen. Palautin ja hain Gigantista vähän paremman (BT5200/16) ja se oli hyvä ostos. Vähän saa hieroa varsinkin kaulan alueella, kun karvat ovat tosi ihonmyötäisiä, mutta muuten menee oikein joutuisasti. Eikä hierominenkaan kovin rasita ihoa, kun muovi vaan osuu ihoon. Jos sileäksi täytyy saada niin sitten höylään, mutta trimmerillä rasittuu iho vähemmän, eikä pieni sänki haittaa.
Noissa kalliimmissa hirvitti tuo imuri. Noin halvoissa kilkareissa on sen parempi, mitä vähemmän liikkuvia osia. Ja en mitään lasereitakaan tarvitse.
 

fei

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
207
Täällä tulee käytettyä nopeaan arkiajoon Braunin 310s parranajokonetta suihkun alla. Kosteusvoidetta - mitä nyt vaimo on milloinkin apteekista kiikuttanut - naamaan ja menoksi. Ei raavi naamaa, mutta kaulan sivuttaissuunnassa kasvavat karvat joutuu viimeistelemään höylällä.

Kuivana tuo on aivan turha peli ainakin tähän pärstään. Verkko raastaa ihoa, eikä oikein tunnu löytävän karvojakaan leikattavaksi.

Hitaampaan ajoon on joku pitkävartinen Merkur, ei mitään muistikuvaa mallista. Terinä Feather. Aiemmin olen käyttänyt Blue Beards Revenge ja Body Shopin Maca-juuri -cremejä, mutta nyt tuli juuri ostettua Mitchell's Wool Fat -saippua. Ei kyllä ainakaan muutaman ajon perusteella tunnu yhtä liukkaalta ja kosteuttavalta kuin cremet. Vaahdotus kippoon tutui tuottavan erityisen kuivan vaahdon, mutta suoraan märkään naamaan vaahdotettuna lopputulos on melko hyvä.
Oikein informatiivinen viesti. Kiitos tästä! Itse käytän aitoja alkuperäisiä Cien™ höyliä joissa on molemmat terät samalla puolella ja joiden varsi on valmistettu aidosta amorfisesta fossiilihiilestä joka on vuosimiljoonien aikana painunut nestemäiseen muotoon. Naamani kostutan ihka aidolla H2O:lla ennen ja jälkeen parran ajon. Liukkaampaan ajoon sovellan useimmiten Cien™ partavaahtoa joka on itsestään vaahdottuvaa teknologista ihmettä. Ajon jälkeen sovellan Mennen's™ After Shave™ -partavettä joka on mukavaa. Hartaammassa ajossa yrittäessäni saada baby butt smooth (BBS™) ajotulosta käytän IKEA™ pullasutia eikun aitoa fossiilikuituista creme bearder sutia parran virtaviivaistamiseen yhdessä Cien™ partavaahdolla.

Ajotulokseni on aina tasainen eikä mikään raasta ihoa. En ole myöskään koskaan saanut ainuttakaan haavaa näillä erinomaisilla partatuotteilla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Oikein informatiivinen viesti. Kiitos tästä! Itse käytän aitoja alkuperäisiä Cien™ höyliä joissa on molemmat terät samalla puolella ja joiden varsi on valmistettu aidosta amorfisesta fossiilihiilestä joka on vuosimiljoonien aikana painunut nestemäiseen muotoon.
Kiva tietää. Lidlin kertakäyttöiset muovikötöstykset - enkä yllättyisi, jos terätkin olisi muovailtu muovista, ovat kalliimpia kuin de-terät, joten taidatkin olla oikea premium-mansceippaja. Puhutaan sitten lisää, kun poskesi lakkaavat muistuttamasta vauvan pyllyä. :tup:
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
6
Oikein informatiivinen viesti. Kiitos tästä! Itse käytän aitoja alkuperäisiä Cien™ höyliä joissa on molemmat terät samalla puolella ja joiden varsi on valmistettu aidosta amorfisesta fossiilihiilestä joka on vuosimiljoonien aikana painunut nestemäiseen muotoon. Naamani kostutan ihka aidolla H2O:lla ennen ja jälkeen parran ajon. Liukkaampaan ajoon sovellan useimmiten Cien™ partavaahtoa joka on itsestään vaahdottuvaa teknologista ihmettä. Ajon jälkeen sovellan Mennen's™ After Shave™ -partavettä joka on mukavaa. Hartaammassa ajossa yrittäessäni saada baby butt smooth (BBS™) ajotulosta käytän IKEA™ pullasutia eikun aitoa fossiilikuituista creme bearder sutia parran virtaviivaistamiseen yhdessä Cien™ partavaahdolla.

Ajotulokseni on aina tasainen eikä mikään raasta ihoa. En ole myöskään koskaan saanut ainuttakaan haavaa näillä erinomaisilla partatuotteilla.
Kateeksi käy kaverit, joilla naama kestää kertakäyttöhöylillä ajelua.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 921
ihan perus mach3 välttäny, mömmöinä naamariin jack blackin beard lubee ja bull dog after shave.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 984
Ostin kokeeksi tällaisen, mutta hukkaan menivät rahat, sillä ei tämä vedä mitenkään vertoja tavalliselle Mach3:lle. Terät repivät naamaa ja muotoilukin on kömpelömpi. Ainoa positiivinen puoli on hinta. Ei jatkoon.
Itse käytän niitä seuraavasti:
- Kylmä suihku
- Sauna
- Kylmä suihku
(jos siltä tuntuu niin lisää saunaa jne)
- Vaahtoa naamaan
- Parran ajaminen, jättäen ne kohdat ajamatta mitä tahtoo (viikset, leuka)
- Kylmä suihku varsinkin naamaan mikä viilentää ihoa
- Sauna
- Suihkua ja pesua

Eli ajan parran noin 2-3 kertaa viikossa samalla kun saunon ja annan ihon ensin pehmentyä saunassa. Sitä en epäile etteikö iho ärsyyntyisi jos päivittäin raappisin ns. kylmiltään (herätys, 5min aikaa, vaatteet päälle, parta kylmiltään höylällä samalla syöden sämpylää ja juoksua autolle).
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
575
Tulipa hankittua itsellenikin perinteinen höylä. Mistä olette hankkineet sopivan kattavan terä kokoelman?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Shave Club Blade Sampler #2 (20 kpl teriä) | Shave Club Finland
Tuosta on esimerkiksi hyvä aloittaa ja testata mikä terä sopii itselle. Terissä kun on paljon eroa.
Sellainen tuli mieleen, että eikö tosiaan ikinä ole tullut terävalmistajille mieleen tehdä teriä suuremmilla asennusaukoilla, jotta se terä olisi säädettävä. Eli pystyy säätämään kuinka paljon terää on näkyvillä.

Minun on kyllä nyt myönnettävä, että en pysty ajamaan ilman haavoja, jos terä on kiinni kuten sen pitäisi olla. Se on vaan liian raaka, jos tuo on se oikea termi. Yksikin virhe, niin se on haava. Kun itse sitten olen tuon säädettävän terän tehnyt suurentamalla niitä reikiä, niin viimeistely on kyllä helppoa. Elikkäs alusta asti tolla höylällä ajaen menee kyllä ikuisuus. Mutta kun ajan ekaksi sähkökoneella niin paljon kuin se ottaa ja sitten joku neljä kertaa höylällä, niin on aika hyvä jälki eikä haavoja. Mutta kyllä tolla säädetylläkin terällä täytyy huolellinen olla.

Lisäksi sähköparranajokone ottaa mukavasti parhaiten huulten ylä ja alapuolelta, mitkä on kyllä mulle kaikkein vaikeimmat paikat höylälle otettavaksi.

Kyllä kai tuo höylä vaatii niitä käden taitoja. Jos osaat maalata kynäruiskulla auton kylkeen suoraa viivaa vapaalla kädellä tai osaat tehdä vaikka puupöydän, missä ei kulmat ja jalat irvistä miten sattuu, niin saattaa höylääminenkin sujua paremmin kuin tällaiselta, jolta noi hommat jää tekemättä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Minun on kyllä nyt myönnettävä, että en pysty ajamaan ilman haavoja, jos terä on kiinni kuten sen pitäisi olla. Se on vaan liian raaka, jos tuo on se oikea termi.
Oletko kokeillut eri teriä? Itselle ei esim nuo Gilletten terät sovi yhtään, kun raapii naaman auki. Moni muu terä taas on sopimut loistavasti eikä haavoja tule yhtään.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Oletko kokeillut eri teriä? Itselle ei esim nuo Gilletten terät sovi yhtään, kun raapii naaman auki. Moni muu terä taas on sopimut loistavasti eikä haavoja tule yhtään.
Kyllä vaan. Todellinen ahaa-elämys tuli vasta sitten, kun säädin sitä terää. Enää ei tule haavoja eikä iho ärry useammastakaan ajosta. Toki se lopulta ärtyy, jos yrittää niitä viimeisiä haivenia saada pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
Sellainen tuli mieleen, että eikö tosiaan ikinä ole tullut terävalmistajille mieleen tehdä teriä suuremmilla asennusaukoilla, jotta se terä olisi säädettävä. Eli pystyy säätämään kuinka paljon terää on näkyvillä.

Minun on kyllä nyt myönnettävä, että en pysty ajamaan ilman haavoja, jos terä on kiinni kuten sen pitäisi olla. Se on vaan liian raaka, jos tuo on se oikea termi. Yksikin virhe, niin se on haava. Kun itse sitten olen tuon säädettävän terän tehnyt suurentamalla niitä reikiä, niin viimeistely on kyllä helppoa. Elikkäs alusta asti tolla höylällä ajaen menee kyllä ikuisuus. Mutta kun ajan ekaksi sähkökoneella niin paljon kuin se ottaa ja sitten joku neljä kertaa höylällä, niin on aika hyvä jälki eikä haavoja. Mutta kyllä tolla säädetylläkin terällä täytyy huolellinen olla.

Lisäksi sähköparranajokone ottaa mukavasti parhaiten huulten ylä ja alapuolelta, mitkä on kyllä mulle kaikkein vaikeimmat paikat höylälle otettavaksi.

Kyllä kai tuo höylä vaatii niitä käden taitoja. Jos osaat maalata kynäruiskulla auton kylkeen suoraa viivaa vapaalla kädellä tai osaat tehdä vaikka puupöydän, missä ei kulmat ja jalat irvistä miten sattuu, niin saattaa höylääminenkin sujua paremmin kuin tällaiselta, jolta noi hommat jää tekemättä.
Itse ajelen säädettävällä koneella

Saa säätää, kuinka paljon terää on näkyvissä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Itse ajelen säädettävällä koneella
Jep, tiedän noi vehkeet, mutta halvin ja helpoin tapa olisi, kun terän saisi laittaa ihan manuaalisesti haluttuun kohtaan. Eikä se nyt loppujen lopuksi kovin hankala homma ole dremelöidä reiät suuremmaksi. Helpompi kuin yrittää ajaa partaa vakioterällä täydet ulkona.

Multa lähtee toi säästöidea kokonaan lapasesta, jos mä alan vielä testaamaan noita säädettäviä vehkeitä. Tosin ei noi kiinakopiot kovin kalliita ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 021
Viestejä
4 296 885
Jäsenet
71 766
Uusin jäsen
rouskuutti

Hinta.fi

Ylös Bottom