Samoin en jaksa uskoa että konservatiiveja on paljon, ellei tosiaan tarkoiteta arvojen puutetta kuten näytät ilmplikoivan (jos ei ole arvoliberaali, on konservatiivi). Esim. onko konservatiivi jos ei vaan välitä arvoliberaaleille tärkeistä asioista (erilaiset vähemmistöt, ihmisoikeudet, ilmastonmuutos, maailman parantaminen yms.) vai onko silloin vaan neutraali tällä akselilla?
Itsekin ajattelen että pitäisi olla suunnilleen samat arvot. Mutta otaksun että puhun täysin eri asioista. Eli mietin ihan konkreettisia juttuja noilla "arvoilla". Kuten:
- miten viettää aikaa, jos toinen haluaa bilettää vähintään kerran viikossa mieluusti pikkulauantai, perjantai ja lauantai mihin mennään ja tullaan ruokapaikan kautta kotiin taksilla ja toinen haluaa mieluusti pysyä kotona tehden kotiruokaa eikä edes joka kuukausi tilata mitään tai syödä ulkona siinä on minusta "ongelma arvoissa".
Viimeistään silloin jos tulen töistä kotiin ja toinen on aineista ja viinasta sekaisin kämpän ovi auki mikä on täynnä tuntemattomia bilettämässä naapureiden tehdessä jo valituslappuja minulle...
Sinänsä olen samaa mieltä kanssasi että esim. mitä kauempana se sota on sitä vähemmän se tavallaan kiinnostaa, toki se on kauheaa ja ikävää mutta kyllähän se Ukrainan sota ja konflikti on huomattavasti lähempänä omaa mieltä ja ajatuksia kuin esim. Somalian tai Syyrian sisällissodat. Meksikon huumesodat ovat toki asia minkä tietää mutta harvemmin muistaa jne..
Jopa asiat mitkä teoriassa koskettavat kuten onko toinen vegaani, puhdas lihansyöjä vai sekasyöjä eivät niin paljoa minulle merkkaa.. ..kunhan niitä ei väkisin tuputeta ja vaadita myös toiselta, lemmikeiltä ja potentiaalisilta tulevilta lapsilta ehkä ulottaen tuollaiset asiat jopa molempien vanhempiin ja sukulaisiin.
Tietysti tuosta tulee ihan "konkreettinen asia" itsellekin jos toinen esim. kesäisin aina matkustaa vaikka Afganistaniin auttamaan sorrettuja naisia siellä mutta niin pitkään jos pitää vain olla samaa mieltä (mitä olen muutenkin) että joo, naisen asema siellä on perseestä ja en tahtoisi elää siellä niin toki. Voidaan rastita se samoiksi arvoiksi vaikka en laskisi sitä mitenkään suuntaan tai toiseen jos keskustelussa toinen toteaisikin että voisi olla "jännää nähdä millaista elämä Afganistanissa on" tms.
Oikeastaan voisi sanoa että minua ei haittaisi niin pitkään kun minulta ei alettaisi vaatia liiallista osallistumista (joko tekojen tai esim. lahjoitusten muodossa) noihin "arvoihin". Eli en taida tarpeeksi syvällisesti välittää saati kannattaa niitä ja alkaisin varmaan jopa vastustamaan niitä jos vaadittaisiin että pitäisi pitää puheita, osallistua marsseihin, lahjoittaa rahaa ja tulla ehkä jopa näkyväksi hahmoksi jonkun LBGjatka ripsua tai eläin tai luonto tai minkä tahansa muun aatteen kanssa. Itse kun pyrin ymmärtämään molempia osapuolia enkä usko esim. että Kiinassa ilmasto parantuu yhtään tai kivihiiltä louhitaan ja poltetaan yhtään vähempää jos menisin istumaan tien tukkeeksi jonnekin Helsingin keskustaan tai että sukupuolivähemmistöjen asema yhtään parantuisi Venäjällä jos olisin vierailevana puhujana Helsingin sateenkaari kulkueessa...
Se ei silti sulje sitä pois ettenkö pitäisi luonnossa samoilemisesta ja elämistä, susista jne.. ..tai etteikö minusta aikuiset ihmiset saisi tehdä makuuhuoneessaan mitä tekevät sukupuoleen katsomatta.