Vissiin erityisesti poikien Pisa-tulokset on heikentyneet viimeisen 20 vuoden aikana, mikä ymmärrettävästi tuottaa vaikeuksia myös naisten ylöspäin pariutumiselle. Mutta artikkelissa ei sanota älykilkuttimien yleistymisen lisäksi toista isoa syytä: hieman kärjistäen sanottuna on miehekästä olla vähän tyhmä, minkä näki jo omana kouluaikana aika selvästi. Ei siis ihme, ettei koulunkäynti kiinnosta, jos ns. pahat pojat on viiteryhmässä sosiaalisesti menestyneimpiä.
Ainakin nuorempana tuo toki pitää paikkansa, ne urheilulliset pojat JA ne pahat pojat jotka uskaltavat polttaa tupakkaa, juoda olutta ja tehdä pahojaan kiehtovat enempi tyttöjen mieliä. Lisäksi moni poika voi itsekin nähdä miten oman ikäiset tytöt tuntuvat olen kiinnostuneita niistä pojista joilla on paitsi se auto myös tarjoavat tytöille siideriä tms. Tästä seuraa suoraa se että (monille) se pahan pojan leiman hankkiminen on helpompaa kuin oikeasti alkaa panostamaan ulkonäköön sekä urheiluun.
Nykyisin kun ei ole erityisen harvinaista että paitsi jokaisesta kodista löytyy puhelin vaan että jokaiselta ihmiseltä löytyy kännykkä se alkaa olla oikeasti ongelma paitsi lapsille myös aikuisille. Se aikuisen puhelinriippuvuus vaikuttaa lapseen mitä ei aina huomata:
Teksti: Mami Mixtuura
ruuhkavuodet.fi
(älypuhelinriippuvuus on rinnastettavissa uhkapeli- tai nettiriippuvuuteen ja liiallisesta käytöstä voi olla seurauksena monenlaisia fyysisiä tai psyykkisiä oireita)
Itse kun olin lapsi muistan että käytännössä joka ikinen päivä vein ensin koiria ulos, sitten lähdin itse ulos leikkimään, potkittiin palloa, leikittiin littaa ja tehtiin mitä tehtiin, käytiin sotaa puhallusputkilla jne. Ei puhettakaan että olisi oltu sisällä pelaamassa tietokoneella tai tuijotettu TV:tä koko päivä.
Nuorempana vanhempani lukivat minulle kun en vielä itse osannut ja kun aloitin 7 vuotiaana peruskoulun luin jo sujuvasti esim. Tarzan kirjoja (ei siis sarjakuvia). Muistan miten tylsistyneenä olin tehnyt jo muutaman kuukauden jälkeen kolmannella luokalla matematiikan kirjan kaikki tehtävät valmiiksi koko vuodeksi.
Toisaalta tunnen ja tiedän monia aikuisia jotka eivät lue, yhtään mitään. Edes sanomalehteä, jotka ihan rehellisesti voivat kertoa että heillä ei ole yhtään tietoa siitä paljonko he saavat palkkaa, paljonko maksoi kun juuri kävimme kaupassa (vingutin vaan korttia) tai mitkä ovat talouden kulut ja menot. Itse taas luen vuosittain kymmeniä kirjoja, yleensä englanniksi joskus suomeksi, samaten netissä suurin osa aikaa kuluu englanninkielisten sivustojen parissa.
Tiedän aikuisia jotka oikeasti ovat kysyneet minulta tai muilta ns. yksinkertaisia englanninkielisiä tekstejä mitä vaikkapa T-paidassa näkee koska eivät vaan tiedä mitä se tarkoittaa. Tai sitten hieman viisaampia jotka kuitenkin takeltelevat sanojen yhdistämisessä kuten "sleeping bag" he osaavat ne erikseen mutta eivät tajua sanojen yhteyttä (eli nukkua kassi, kun kerron että se on makuupussi niin lamppu syttyy)
Kun koulu aloitetaan erot ovat useita vuosia:
Lapsen kielelliset ja matemaattiset taidot eivät välttämättä kehity päiväkodissa sen paremmin kuin kotihoidossakaan.
yle.fi
"
Kun taidoiltaan heikoimman oppilaan lähtötaso oli 52 pistettä, taitavimman oppilaan lähtötaso oli 1021 pistettä.
– Toisessa päässä on oppilaita, jotka ehkä tunnistavat yksittäisiä kirjaimia tai osaavat yhdistää kirjaimia ja äänteitä. Toisessa päässä on oppilaita, jotka lukevat Harry Pottereita ja laskevat lukualueella nollasta sataan ihan sujuvasti.
Keskimäärin oppilaat saivat 500 pistettä. Valtaosa, noin 70 prosenttia lapsista sijoittui 400–600 pisteen välille. 200 pisteen ero tarkoittaa kuitenkin käytännössä jopa noin kolmen ikävuoden eroa osaamistasossa. 95 prosenttia oppilaista sijoittui 300–700 pisteen välille
"
Nyt jo 4-luokkalaisten keskuudessa (2021) havaittiin että 14% omaa erinomaisen lukutaidon kun taas 16% taso on heikko tai erittäin heikko
Suomalaiset nelosluokkalaiset pärjäsivät tuoreessa kansainvälisessä lukutaitovertailussa erinomaisesti, mutta ero heikkojen ja erinomaisten välillä on kasvanut.
www.hs.fi
Lasten ja nuorten kunto on heikentynyt merkittävästi ja mielenterveysongelmat kasvussa:
Lasten ja nuorten kunto on heikentynyt merkittävästi, mielenterveysongelmat kasvussa, huolestuttavaa! Mistä on kyse? Viimevuonna tehdystä Move – mittauksesta selviää että lasten ja nuorten fyysinen…
puheenvuoro.uusisuomi.fi
Eli pahimmillaan:
Miten nuori aikuinen joka ei osaa kunnolla lukea, joka ei oikeasti tajua numeroita (onko tuhat vai miljoona isompi luku?) minkä takia on ulosotossa kun ottanut pikavippejä sekä lainoja "ilmaista rahaa" on vaikeasti ylipainoinen, ei uskalla syrjäytyneenä poistua kotoaan missä vanhemmat käyvät välillä siivoamassa koska lapsi ei vaan osaa sitten pariutuisi? Toisen vastaavan kanssa?