• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset

Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Petät kun paikka avautuu? Ehkä sun kannattaa katsoa noita otsikon haasteita peilistä.
Jep, olen kerran pettänyt.
Ja nähnyt/kuullut aika paljon muutenkin pettämistä lähipiirissä. Kavereissa ja suvussa.
Ja miks mun pitäis katsoa noita otsikon haasteita peilistä?
Olenko sanonut että mulle on ongelma että ihmiset pettää jne?
Eiköhän se ole vain helpointa myöntää että ihmiset nyt ei vaan ole täydellisiä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Mä jo luulin, ettei näitä tartte lukea kun yhden nimen laittoi estolistalle. Voin vannoa, että ei pidä paikkaansa. Todiste: Minä ja tuttavapiirini. Se on yhtä astetta vahvempi lähde kuin "luonto", jota täällä on tavattu suosia.
Tuon "luonnon" ihmisissä huomaa ihan kun vähänkään sivistys ympäriltä murenee ja ryhmäpaine "antaa luvan", moraalit tuntuu lentävän ikkunasta. Black Friday käyttäytyminen (ihmisiä jopa kuolee), mellakkojen aikana tehty ilkivalta, tais olla joku isompi sähkökatko jossain jenkeissä niin hirvee "looting mentaliteetti" eli kaupat ryöstettiin jne. Ilmeisimmät esimerkit tietenkin kun eräs sääntökirja jopa kehottaa pahantekoon niin sitähän tehdään ilomielin! :) Vähemmistössä ovat ne ihmiset joilla on se sisäänrakennettu moraalikompassi jota tottelevat, mutta siis iso vähemmistö sekin (varmaan 20-30%).

Petät kun paikka avautuu? Ehkä sun kannattaa katsoa noita otsikon haasteita peilistä.
Tiedän ettei tämä vastaus ollut minulle mutta. Itse en tuohon ihmistyyppiin (valitettavasti?) kuulu.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
T
Tiedän ettei tämä vastaus ollut minulle mutta. Itse en tuohon ihmistyyppiin (valitettavasti?) kuulu.
Miksi se olisi valitettavaa? Ei tulisi mieleenkään pettää enkä ole pettänyt vaikka tilanteita on tarjoutunut. Otsikon mukaisesti ehkä relevantti juttu mitä noihin haasteisiin tulee jos ihmiset eivät enää luota keneenkään ja osittain vaikuttavat suorastaan ylpeiltä siitä, etteivät ole luottamuksen arvoisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Kyllä itsekin vähän ihmettelisin, jos nykyinen naisystäväni kulkisi treffiasetelmassa (=kaksin) jonkun toisen miehen kanssa usein, huolimatta siitä, onko pettämisaikeita. Pettämisestä en ole enää sinäänsä huolissani, koska yhdestä avioerosta, jossa suhde oli alkanut ennen eroa, olen jo selvinnyt; uudet tuulet ja elämä jatkuu. Vastakkaisen sukupuolen tuttavia meillä on toki molemmilla paljon, mutta lukuun ottamatta jotain lounastaukoja työpaikalla tai lyhyitä hetkiä, en muista, koska olen viimeksi ollut ei-treffi-/seurustelutilanteessa kaksin (kaveri-)naisen kanssa, eikä naisystävänikään ole ollut miespuolisten kavereiden kanssa vastaavissa asetelmissa ainakaan oman tietoni mukaan. Minulle kaverit ovat sellaisia, joita näen viikottain tai vähintään edes kuukausittain - käyn esimerkiksi leffoissa, kalareissuilla, vaeltamassa tai jotain muuta. Toki jotain tuttavapariskuntia on myös, joiden kanssa vietetään sitten aikaa, mutta yleensä se "kaverius" on nimenomaan naisväen miesten kanssa.

Kyllä nuo emotionaaliset suhteet valitettavasti on todella yleisiä, mutta ei niitä tietenkään tapahdu kaikilla ja toiset osaavat olla niiden kanssa myös varovaisempia. Tyypillinen skenaariohan noissa on se, että omasta suhteesta purkaudutaan jollekin toiselle vastakkaisen sukupuolen edustajalle ja sitten ollaan vaarallisilla vesillä. Heti, jos tunnistaa salaavansa omalta puolisolta jotain, mutta onnistuu jakamaan sen jollekin toiselle naiselle/miehelle, kannattaisi hälytyskellojen soida. Eli onnellisessa ja hyvin toimivassa suhteessa, jossa molempien tarpeet ja halut täyttyy, on pettäminen varmasti melko harvinaista kaveripiiristä huolimatta.

Miksi ihmeessä pitäisi lukittautua yhteen henkilöön, kun hakee kumppania? Tuossa vaiheessahan nimenomaan kannattaa tapailla eri ihmisiä. Siinähän menisi ikuisuus löytää ketään, jos jokainen yritys kestäisi viikosta kuukauteen? Kyllä tuota harrastettiin jo ennen Tinderiä, mutta varmasti kyllä vähemmän ennen online-deittailua. Kyllä itsekin tuli tapailtua viikottain eri ihmisiä ja useamman kanssa treffattua useamman kerrankin. Sitten, kun muutamien treffejen jälkeen parin kuukauden aikana alkaa tuntua siltä, että toisessa olisi potentiaalia kumppaniksi, sovitaan eksklusiivisuudesta. Jos joku nainen tästä olisi kilahtanut/lopettanut tapailun, olisin ymmärtänyt ja tiennyt, ettei henkilö ole minulle sopiva.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Miksi se olisi valitettavaa? Ei tulisi mieleenkään pettää enkä ole pettänyt vaikka tilanteita on tarjoutunut. Otsikon mukaisesti ehkä relevantti juttu mitä noihin haasteisiin tulee jos ihmiset eivät enää luota keneenkään ja osittain vaikuttavat suorastaan ylpeiltä siitä, etteivät ole luottamuksen arvoisia.
No ei se nyt mikään on/off taida olla tuo tilaisuus-varas ihmistyyppi. Pettäjä en haluaisi olla, en tiedä panisinko edes varattua naista. Siinä vois olla hyvä rajanveto, panisin varattua (jos siis olisin sinkku) mutta en petä omaa kumppania suhteessa. Vaikea on luottaa varautumatta aina pahimpaan kun luottamukset on rikottu niin moneen kertaan.

Siinähän menisi ikuisuus löytää ketään, jos jokainen yritys kestäisi viikosta kuukauteen?
Aika luksusta olisi jos kerran kuukauteen tai jopa viikkoon edes kahvitreffeille! About 1-2 krt / vuosi on nykyinen tahti.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Kun vielä tinderiä seikkailin, niin pidin huolta että naisella vain yksi mies kerrallaan. Jos tuli pieniäkin vinkkejä tai epäselvyyksiä että onko tuolla useampi kierroksessa, niin vaihdoin. En edes halunnut lähteä niihin leikkeihin mukaan jossa nussitaan puoli Helsinkiä että löytyy se paras mies.

Lopulta löytyi mukava ja rehellisen oloinen nainen joka heti sulki Tinderi tilinsä kun tavattiin, kuten minä myös, ja aloimme seurustella vakavasti. Paljastui että oli hyvin harvoilla trefeillä käynyt tinderin kautta ja muutenkin konservatiivinen persoona. Selvää vaimo matskua. Nyt on muuten lapsi tulossa :tup:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
En taida koskaan löytää puolisoa

Naisvaltaisen palstan keskustelua samasta aiheesta, varmaan osaa kiinnostaa. Ehkä tuoltakin olisi mahdollista saada treffit?

Edit: Tuota lukiessa huomasin että täällä keskustelu on moderoinnin ansiosta paljon sivistyneempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
En taida koskaan löytää puolisoa

Naisvaltaisen palstan keskustelua samasta aiheesta, varmaan osaa kiinnostaa. Ehkä tuoltakin olisi mahdollista saada treffit?
Kohtaamisongelma. Ja ootas vaan niin tälläkin palstalla joku ehdottaa näkemättä että laihduta 20kg ja nuorennu 10 vuotta. Ja onhan tuolla näköjään jo ensimmäisellä sivulla "kiltti mies" kertomassa, miten naisen pitäisi katsella looserien joukosta itselleen miestä koska vaatimaton olemus ja tylsä persoona takaa hienon luonteen koska syyt tai jotain.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
982
En taida koskaan löytää puolisoa

Naisvaltaisen palstan keskustelua samasta aiheesta, varmaan osaa kiinnostaa. Ehkä tuoltakin olisi mahdollista saada treffit?
Mitä olen omassa tuttavapiirissä seurannut noita "vanhempia" (30 jotain) sinkkunaisia, niin ovat usein aika ronkeleita miesten suhteen. Kelpaisi miehelle kuin miehelle, mutta nämä naiset haaveilevat vuodesta toiseen jonkin unelman perään.

Kuitenkin suurin osa naisita ottaa miehen (sen mihin rahkeet riittävät), avioituu ja hankkii lapsia siinä noin ~20-30 vuotiaina.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
En taida koskaan löytää puolisoa

Naisvaltaisen palstan keskustelua samasta aiheesta, varmaan osaa kiinnostaa. Ehkä tuoltakin olisi mahdollista saada treffit?

Edit: Tuota lukiessa huomasin että täällä keskustelu on moderoinnin ansiosta paljon sivistyneempää.
Tuntuu, ettei tuolla oikein ymmärretä elämän realiteetteja, ja vaatimukset miesten suhteen taitaa olla aika utopistiset.

Ei mitään täydellistä vastaan kävelevää "se oikeaa" ole välttämättä olemassakaan, vaan on olemassa runsaasti erilaisia sinkkumiehiä erilaisine puutteineen, mutta näistä kuitenkin monen saisi aika helposti suhteeseen.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Tuntuu, ettei tuolla oikein ymmärretä elämän realiteetteja, ja vaatimukset miesten suhteen taitaa olla aika utopistiset.

Ei mitään täydellistä vastaan kävelevää "se oikeaa" ole välttämättä olemassakaan, vaan on olemassa runsaasti erilaisia sinkkumiehiä erilaisine puutteineen, mutta näistä kuitenkin monen saisi aika helposti suhteeseen.
Ei täälläkään miehet tunnu aina tajuavan elämän realiteetteja, kun ollaan vain kuumien naisten perään. Selvä kohtaanto-ongelma, vikaa molemmissa. Tuolla on paljon epätoivoisia naisia, joille kelpaa suunnilleen kuka tahansa omillaan toimeentuleva mies.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Ei täälläkään miehet tunnu aina tajuavan elämän realiteetteja, kun ollaan vain kuumien naisten perään. Selvä kohtaanto-ongelma, vikaa molemmissa. Tuolla on paljon epätoivoisia naisia, joille kelpaa suunnilleen kuka tahansa omillaan toimeentuleva mies.
Kaikki miehet ainakin tietää erittäin hyvin sen, että itsestään ei tapahdu yhtään mitään vaan naisten vonkauksen eteen pitää tehdä töitä.

Ja tuolle väitteelle ei ole mitään perustetta, että miehet olisi vain kuumien naisten perään. Kunhan nyt feministisenä valkoratsuna yrität puolustella vauvapalstalaisia whatabouthismin keinoin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Kaikki miehet ainakin tietää erittäin hyvin sen, että itsestään ei tapahdu yhtään mitään vaan naisten vonkauksen eteen pitää tehdä töitä.

Ja tuolle väitteelle ei ole mitään perustetta, että miehet olisi vain kuumien naisten perään. Kunhan nyt feministisenä valkoratsuna yrität puolustella vauvapalstalaisia whatabouthismin keinoin.
Siis ihan täältä olen saanut lukea nuo kriteerit. Ei ole naisten yksinoikeus olla kranttu. Sinä et taida olla niin tarkka kriteereissä, mutta jos olen ymmärtänyt niin et ole naista ilman. Kuitenkin ulkonäkö on sinulle niin tärkeää että olisit valmis vaihtamaan lennosta. Ehkä naiset haluavat sitoutumista, vaikka eivät olisikaan kuumimpia.

Sitten eri asiaan, jos katsotaan kumppanin löytäneitä, niin huomataan että samankaltaisuus vetää puoleensa.
Myytti murrettu: Kauniit naiset eivät rakastu rikkaisiin miehiin
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Siis ihan täältä olen saanut lukea nuo kriteerit. Ei ole naisten yksinoikeus olla kranttu. Sinä et taida olla niin tarkka kriteereissä, mutta jos olen ymmärtänyt niin et ole naista ilman. Kuitenkin ulkonäkö on sinulle niin tärkeää että olisit valmis vaihtamaan lennosta. Ehkä naiset haluavat sitoutumista, vaikka eivät olisikaan kuumimpia.

Sitten eri asiaan, jos katsotaan kumppanin löytäneitä, niin huomataan että samankaltaisuus vetää puoleensa.
Myytti murrettu: Kauniit naiset eivät rakastu rikkaisiin miehiin
Miehet, kuten minäkin, tykkäämme erityisesti nuorista ja kauniista naisista, mutta olemme valmiit tinkimään tästä haaveesta paljonkin ja käytännössä mies on vähemmän nirso osapuoli, kuten kaikki mahdolliset todisteet osoittaa.

Ja tosiaan me emme luule, että joku "se oikea" kävelee kadulla vastaan ja sitten asiat etenee itsestään. Jokainen mies tietää että onni ja kohtalo on otettava omiin käsiinsä ja niitä sopivia naisia on jostain kiven alta kaivettava, koska harvoin ne sieltä kiven alta itsestään tulee sun elämääsi.

Noilla vauvapalstalaisilla taas on erilaiset ongelmat. Miehiä kyllä pursuisi sisään ovista ja ikkunoista, mutta ne on kaikki "vääränlaisia".
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Miehet, kuten minäkin, tykkäämme erityisesti nuorista ja kauniista naisista, mutta olemme valmiit tinkimään tästä haaveesta paljonkin ja käytännössä mies on vähemmän nirso osapuoli, kuten kaikki mahdolliset todisteet osoittaa.

Ja tosiaan me emme luule, että joku "se oikea" kävelee kadulla vastaan ja sitten asiat etenee itsestään. Jokainen mies tietää että onni ja kohtalo on otettava omiin käsiinsä ja niitä sopivia naisia on jostain kiven alta kaivettava, koska harvoin ne sieltä kiven alta itsestään tulee sun elämääsi.
Kyllä noita aktiivisia naisiakin on. Mitä itse lähipiiristä olen katsonut, niin monessa avioliitossa nainen on ollut se aktiivinen suhteen alussa. Voi olla että kun on aktiivinen itse, niin silloin kelpaa kun on valinnutkin. Sen sijaan jos joku tulee iskemään, niin kieltäytyy helpommin. Moni mies kuitenkin kieltäytyy naisten tekemisistä aloitteista, mutta kyllä niitäkin menee läpi. Ehkä jopa parempi onnistumisprosentti kuin miehillä (itse luulen niin). Ensimmäisessä avioliitossani ex piiritti minua jonkin aikaa, toisessa sitten itse olin jo ollut kiinnostunut hyvän aikaa. Piti vain odottaa että molemmat oli vapaita seurustelukuvioista yhtä aikaa.

Todisteet tuntuvat osoittavan että parisuhteessa olevat eivät ole nirsoja, kumpikaan osapuoli. Tiedän myös sinkkunaisia ja -miehiä, jotka eivät ole nirsoja, mutta sopivaa ei vain löydy. Sitten on niitä aidosti nirsoja niin miehissä kuin naisissa, joille ei kelpaa edes hyvä mies/nainen. En oikein osaa itse sanoa miksi on joitain jotka eivät löydä pareja, poislukien maalaispojat. Noiden suhteen selitys on siinä, että naiset ovat muuttaneet kaupunkeihin ja naisia ei löydy jos ei ole valmis muuttamaan.

Jos viittaat todisteilla siihen, että miehet hyväksyvät suuremmalla otannalla naiset tinderissä, niin se tarkoittaa vain että he levittävät verkkojaan laajalle. Ei miehetkään noista hyväksy kaikkia vakavaan suhteeseen. Jos taas puhut seksin saannista, niin siinä naisilla on käsittääkseni helpompaa. Voihan se tietysti olla, että tyypillinen mies suostuu suhteeseen seksin takia siihen asti, kunnes parempaa ilmenee. Tosiasia on kuitenkin, että epätoivoisia naisia on tuolla pilvin pimein. He eivät yleensä vaan halua pelkää seksisuhdetta, vaan 'kainaloa, johon käpertyä'.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sitten eri asiaan, jos katsotaan kumppanin löytäneitä, niin huomataan että samankaltaisuus vetää puoleensa.
Myytti murrettu: Kauniit naiset eivät rakastu rikkaisiin miehiin
Tää nyt ei monelle varmaan tule yllätyksenä. Palkintovaimot ovat suuressa kuvassa pikemminkin poikkeus kuin normi ja suurin osa ihmisistä on suunnilleen oman tasoistensa kanssa mitä tulee ammatilliseen menestykseen tai ulkonäköön.

Rahalla saa naisen mutta Beatlesiä mukaillen ei välttämättä rakkautta. Toisaalta en väitä, etteikö moni rahalla syntynyt suhde voisi johtaa rakkauteen. Että sikäli on turha nyrpistellä nokkaa rahalla houkuttelemiselle tai rahan perässä menemiselle koska ei se lopulta ole sen pinnallisempaa kuin ulkonäon perusteella toimiminen ja kumpikin voi johtaa tai olla johtamatta siihen, että siihen toiseen kiintyy tai alkaa rakastamaan.

Kyllä noita aktiivisia naisiakin on. Mitä itse lähipiiristä olen katsonut, niin monessa avioliitossa nainen on ollut se aktiivinen suhteen alussa. Voi olla että kun on aktiivinen itse, niin silloin kelpaa kun on valinnutkin. Sen sijaan jos joku tulee iskemään, niin kieltäytyy helpommin. Moni mies kuitenkin kieltäytyy naisten tekemisistä aloitteista, mutta kyllä niitäkin menee läpi.
Totta kai niitä on. Eihän tässä muuten olisi lätisty miehistä, joista tilanne tekee varkaan. Ja kun ainakin toivoakseni suuri osa meistä varatuista antaa suoriltaan pakit niin kyllä se naisenkin itsetunnolle käy ja lannistaa halua yrittää. Jos lisää soppaan väitetysti helpommin yrittävät miehet niin ei minuakaan naisena kiinnostaisi yrittää jos voisin vain odotella. Kaikki ei voi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Rahalla saa naisen mutta Beatlesiä mukaillen ei välttämättä rakkautta. Toisaalta en väitä, etteikö moni rahalla syntynyt suhde voisi johtaa rakkauteen. Että sikäli on turha nyrpistellä nokkaa rahalla houkuttelemiselle tai rahan perässä menemiselle koska ei se lopulta ole sen pinnallisempaa kuin ulkonäon perusteella toimiminen ja kumpikin voi johtaa tai olla johtamatta siihen, että siihen toiseen kiintyy tai alkaa rakastamaan.
Onhan siitä ihan selkeää statistiikkaakin, että ns. järkiavioliitot ovat pitkällä tähtäimellä onnellisempia kuin rakkausavioliitot.

Sellainen romanttinen, voimakastunteinen rakkaus on yliarvostettua ja tärkeintä on, että toisesen kanssa ei vituta olla. Siinä ei ne hyvät hetket paljon auta, kun arki on yhtä taistelua. Tasaisuus on ihmiselle hyväksi. Toki pientä kipinä pitää olla, eli taas kerran ääripäät (puhtaasti rahasta naimisiin meno tai täysin toisilleen epäsopivien ihmisten suuri rakkaus) on pahasta ja keskitie on kultainen
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Kyllä noita aktiivisia naisiakin on. Mitä itse lähipiiristä olen katsonut, niin monessa avioliitossa nainen on ollut se aktiivinen suhteen alussa. Voi olla että kun on aktiivinen itse, niin silloin kelpaa kun on valinnutkin. Sen sijaan jos joku tulee iskemään, niin kieltäytyy helpommin. Moni mies kuitenkin kieltäytyy naisten tekemisistä aloitteista, mutta kyllä niitäkin menee läpi. Ehkä jopa parempi onnistumisprosentti kuin miehillä (itse luulen niin). Ensimmäisessä avioliitossani ex piiritti minua jonkin aikaa, toisessa sitten itse olin jo ollut kiinnostunut hyvän aikaa. Piti vain odottaa että molemmat oli vapaita seurustelukuvioista yhtä aikaa.
Mulle itselleni koko ajatuskin naisten tekemistä aloitteista on aika vieras, koska itselläni ei juuri näistä ole kokemuksia. Baarissa on viime vuosina jotkut lihavat mummot tulleet iskemään, mutta se nyt on suurin piirtein sama asia kuin jos minä menisin iskemään 16-vuotiaita herkkupeppuja, tosin jälkimmäisessäkin on enemmän kosketuspintaa realismiin tavallaan.. :smoke:

Onhan mut pari kertaa ihan iskemällä isketty, helmikuussa 1996 ja heti perään lokakuussa 1997.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Onhan siitä ihan selkeää statistiikkaakin, että ns. järkiavioliitot ovat pitkällä tähtäimellä onnellisempia kuin rakkausavioliitot.

Sellainen romanttinen, voimakastunteinen rakkaus on yliarvostettua ja tärkeintä on, että toisesen kanssa ei vituta olla. Siinä ei ne hyvät hetket paljon auta, kun arki on yhtä taistelua. Tasaisuus on ihmiselle hyväksi. Toki pientä kipinä pitää olla, eli taas kerran ääripäät (puhtaasti rahasta naimisiin meno tai täysin toisilleen epäsopivien ihmisten suuri rakkaus) on pahasta ja keskitie on kultainen
No mua ei ainakaan varsinaisesti huvita olla ihmisen kanssa, josta voi sanoa lähinnä että "sen kanssa ei vituta olla". Jos ei ole selkeitä hyviä juttuja niin taistelun puute ei lohduta.

Kun asetat järkiavioliiton ja rakkausavioliiton vastakkain onnellisuuden puolesta niin siinähän menee samalla vastakkain nimenomaan järki ja onnellisuus. Vaikkapa "Tämä on meille molemmille taloudellisesti hyvä ratkaisu" vs. "Tässä tuntuu hyvältä olla". Tarkoititko järkipariutuminen vs. ihastumispariutuminen? Veikkaan, että molempien onnellisuus liittyy vahvasti siihen, että muodostuuko suhde rakkaudeksi mutta kaikki ei vaan välitä (tai edes pysty) pakottamaan itseään mihinkään järkisuhteen aloitukseen ilman tunteita.

(inb4 takuupillumiehet)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
No mua ei ainakaan varsinaisesti huvita olla ihmisen kanssa, josta voi sanoa lähinnä että "sen kanssa ei vituta olla". Jos ei ole selkeitä hyviä juttuja niin taistelun puute ei lohduta.

Kun asetat järkiavioliiton ja rakkausavioliiton vastakkain onnellisuuden puolesta niin siinähän menee samalla vastakkain nimenomaan järki ja onnellisuus. Vaikkapa "Tämä on meille molemmille taloudellisesti hyvä ratkaisu" vs. "Tässä tuntuu hyvältä olla". Tarkoititko järkipariutuminen vs. ihastumispariutuminen? Veikkaan, että molempien onnellisuus liittyy vahvasti siihen, että muodostuuko suhde rakkaudeksi mutta kaikki ei vaan välitä (tai edes pysty) pakottamaan itseään mihinkään järkisuhteen aloitukseen ilman tunteita.

(inb4 takuupillumiehet)
Näkisin että useimmat avioliitot alkavat ihan perinteisesti rakkaudesta, mutta jatkuvat sitten tietyn ajan jälkeen enemmän tai vähemmän sopuisina järkiavioliittoina tai päätyvät eroon. Aika usein kuulee näitä että on rakastuttu, menty naimisiin, puskettu pari kolme muksua, ruuhkavuosien aikaan moikattu aamuin illoin, huomataan ettei edes tunneta enää (kliseisesti "kasvettiin erilleen"), jatketaan rutiinia lasten takia best case scenarion ollessa juurikin "sen kanssa ei vituta olla" Lapset kun lentää pesästä niin erotaan jos uskalletaan. Tai mahdollisesti jos on vähän rikkaampaa tai parempaa väkeä niin täytyy vaan jatkaa kulissia vaikka salarakkaiden kera tms.

En sano että jokainen kuvio menee noin, mutta paljon noita on.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Mun mielestäni pitkässä suhteessa on jo saavutus, jos toisen kanssa "ei vituta olla".. Sillehän on jo ihan hyvä rakentaa?

Aika usein kumppanin negatiiviset piirteet alkaa ärsyttää yhä enemmän pitkän ajan kuluessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mun mielestäni pitkässä suhteessa on jo saavutus, jos toisen kanssa "ei vituta olla".. Sillehän on jo ihan hyvä rakentaa?

Aika usein kumppanin negatiiviset piirteet alkaa ärsyttää yhä enemmän pitkän ajan kuluessa.
Mikä on sitten negatiivinen piirre? Se että jättää vaatteet väärään paikkaan vai wc pöntön kannen auki?

Niihinkin auttaa puhuminen ja sille kumppanille kun sanoo "hei rakas, mua häiritsee kun noi vaatteet on tuossa olohuoneessa et voisko niitä säilyttää vaikka makuuhuoneessa tai vessassa" ja ongelma luultavammin poistuu. Toki voi ottaa sen toisen puolen ja nalkuttaa asiasta, tuoda samaa asiaa ilmi jokaisessa kinassa ja riidassa.

Mikään parisuhde ei ole sellainen etteikö joku asia joskus ärsyttäisi, mutta se selviää puhumalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mikä on sitten negatiivinen piirre? Se että jättää vaatteet väärään paikkaan vai wc pöntön kannen auki?

Niihinkin auttaa puhuminen ja sille kumppanille kun sanoo "hei rakas, mua häiritsee kun noi vaatteet on tuossa olohuoneessa et voisko niitä säilyttää vaikka makuuhuoneessa tai vessassa" ja ongelma luultavammin poistuu. Toki voi ottaa sen toisen puolen ja nalkuttaa asiasta, tuoda samaa asiaa ilmi jokaisessa kinassa ja riidassa.

Mikään parisuhde ei ole sellainen etteikö joku asia joskus ärsyttäisi, mutta se selviää puhumalla.
Tämä, lisäksi jos viettää sen 24/7 toisen kanssa sitä ärsyyntyy helposti pienistäkin asioista. Siksi on suotavaa että molemmilla on myös harrastuksia sekä kavereita joiden kanssa viettää aikaa. Miettien esim. faktaa että monesti viimeistään eläkkeellä / työttöminä / pidemmällä lomalla se parisuhde joutuu kovalle koetukselle.

Toki kannattaa myös katsoa peiliin ennenkuin valittaa pienestäkin asiasta, ainakin jos se on sellainen mille toinen ei voi mitään. Koska monesti itsekään ei ole se täydellinen olento jo parisuhteessa pitäisi molempien kyetä hiomaan niitä omia pahimpia ominaisuuksiaan pois jotka toista ärsyttävät.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Mikä on sitten negatiivinen piirre? Se että jättää vaatteet väärään paikkaan vai wc pöntön kannen auki?

Niihinkin auttaa puhuminen ja sille kumppanille kun sanoo "hei rakas, mua häiritsee kun noi vaatteet on tuossa olohuoneessa et voisko niitä säilyttää vaikka makuuhuoneessa tai vessassa" ja ongelma luultavammin poistuu. Toki voi ottaa sen toisen puolen ja nalkuttaa asiasta, tuoda samaa asiaa ilmi jokaisessa kinassa ja riidassa.

Mikään parisuhde ei ole sellainen etteikö joku asia joskus ärsyttäisi, mutta se selviää puhumalla.
Useimmiten suhteet päättyy ennen pitkää, ja useimmiten siihen lienee syynä kumppanin erilaiset negatiiviset piirteet (jotka ei puhumalla parane).

Joten tarvinneeko tässä mitään esimerkkejä sen kummemmin antaa, syitä voi olla miljoona.

Mutta siis pointti oli, että jos toisen kanssa ei vituta, niin sittenhän asiat on oikeastaan aika hyvin? Vaikkei ihan sellaista kiimaa enää olisikaan kuin suhteen alussa, niin jos "toimeen tullaan", onhan sekin jo jotain... Kiimalla on yleensä tapana laantua suhteen edetessä, ja jos aina haluaa kuuminta mahdollista kiimaa, niin sitten lienee tarpeen vaihtaa kumppania silloin tällöin. Aina ei toki laannu. Mikäs sen mukavampaa sitten.

Ja näin miehenä ja omiin kokemuksiin perustuen sanoisin, että jos nainen alkaa pihtaamaan, alkaa siinä vituttaa kaikki muutkin piirteet entistä enemmän... Ja kääntäen, jos seksi on hyvää, oppii rakastamaan naista kaikista sen puutteista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Ei ihme, että syntyvyys laskee. Ihmiset pärjäävät yhä paremmin yksinään ja suhde ei välttämättä anna mitään lisäarvoa, ellei löydy sitä helmeä tai lapsenteko mielessä. Vaikeaa nykyään.

Pariutuminen on mennyt siihen, että netin kautta haetaan seuraa ja suhteita. Ulkonäöllä ja pinnallisuudella on niin iso merkitys siellä. Ennenvanhaan kun livenä hoitui asiat, niin ulkonäön merkitys oli pienempi.

Ei siinä ettenkö itse käyttäisi nettipalveluita - itselläni ei ole rohkeutta saati aikaa mennä kadulla iskemään naisia. Ehkä jos opettelisi sitä tekemään. Tälläi taviksena tulis varmaankin pahoja katseita :vihellys:

Mulla pari naispuolista kaveria jotka olleet sinkkuna aika pitkään. Aina välillä tulee jotain some päivitystä, että yksinolo kaivaa ja missä se unelmien prinssi. Välillä näkee jotain linkattuja palomieskalenterivideoita jossa kissanpentuja olkapäillä. Ei siinä mitään, mutta kuitenkin ovat aika tavallisen näköisiä - ihan hoikkia ja hyvännäköisiä ei siinä, mutta sinne maan pinnalle palaaminen voisi olla joillakin paikallaan :rofl:
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Mulla pari naispuolista kaveria jotka olleet sinkkuna aika pitkään. Aina välillä tulee jotain some päivitystä, että yksinolo kaivaa ja missä se unelmien prinssi. Välillä näkee jotain linkattuja palomieskalenterivideoita jossa kissanpentuja olkapäillä. Ei siinä mitään, mutta kuitenkin ovat aika tavallisen näköisiä - ihan hoikkia ja hyvännäköisiä ei siinä, mutta sinne maan pinnalle palaaminen voisi olla joillakin paikallaan :rofl:
Tuo on myös omalta osaltaan miesten syytä. Jos tavisnainen julkaisee instagramiin sen vessapeiliselfien niin saa automaattisesti sen 300-500 tykkäystä ja naurettavia epätoivoisten miesten kommentteja kuvaan kuinka upea nainen hän on. Miesten pitäisi lopettaa tuollainen toiminta. Rupeaahan siinä automaattisesti naiset luulemaan itsestään liikoja kun epätoivoiset miehet nostaa jalustalle..

Ja samalla nämä samat jalustalle nostetut naiset ei kuitenkaan paranna miehen elämän laatua millään tavalla, seksin lisäksi, jonka pätevä mies saa ilman parisuhdettakin helposti. Niin myös naisilla on peiliin katsomisen paikka. Pitää saada se top tier-mies mutta itse naisella ei ole mitään tarjottavaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Tuo on myös omalta osaltaan miesten syytä. Jos tavisnainen julkaisee instagramiin sen vessapeiliselfien niin saa automaattisesti sen 300-500 tykkäystä ja naurettavia epätoivoisten miesten kommentteja kuvaan kuinka upea nainen hän on. Miesten pitäisi lopettaa tuollainen toiminta. Rupeaahan siinä automaattisesti naiset luulemaan itsestään liikoja kun epätoivoiset miehet nostaa jalustalle..
Tuo on sinänsä totta, tapa tullut myös suomeen mutta varsinkin ulkomailla näkee miten ihan mihin tahansa facebook päivitykseen missä nainen näkyy tulee sydämiä ja kasa "<3 baby", "uuh, so hot" tjsp kommentteja.
Itse laitan maksimissani tykkää peukun ja yleensä ne valikoituvat eläin tai luonto / maisema kuviin.

Eikä tuossa tarvitse edes olla erityisen hyvännäköinen nai nuorikaan nainen, riittää että kyseessä on nainen niin niitä kehuvia ja puoliperverssejä kommentteja / ehdotuksia alkaa tulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Intialaiset on erityisen hyviä kunnostautumaan tuossa epätoivoisessa kehumisessa :D

Taitaa olla jopa jonkin sortin meemi:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Ja samalla nämä samat jalustalle nostetut naiset ei kuitenkaan paranna miehen elämän laatua millään tavalla, seksin lisäksi, jonka pätevä mies saa ilman parisuhdettakin helposti. Niin myös naisilla on peiliin katsomisen paikka. Pitää saada se top tier-mies mutta itse naisella ei ole mitään tarjottavaa.
Ei kai ulkonäöstä ole kiinni onko naisella muuta tarjottavaa kuin seksin tuomat nautinnot? Parisuhde tarjoaa yleensä paljon muuta kuin seksiä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Tuo on myös omalta osaltaan miesten syytä. Jos tavisnainen julkaisee instagramiin sen vessapeiliselfien niin saa automaattisesti sen 300-500 tykkäystä ja naurettavia epätoivoisten miesten kommentteja kuvaan kuinka upea nainen hän on. Miesten pitäisi lopettaa tuollainen toiminta. Rupeaahan siinä automaattisesti naiset luulemaan itsestään liikoja kun epätoivoiset miehet nostaa jalustalle..

Ja samalla nämä samat jalustalle nostetut naiset ei kuitenkaan paranna miehen elämän laatua millään tavalla, seksin lisäksi, jonka pätevä mies saa ilman parisuhdettakin helposti. Niin myös naisilla on peiliin katsomisen paikka. Pitää saada se top tier-mies mutta itse naisella ei ole mitään tarjottavaa.
En ole muuten ajatellut tältä kantilta asiaa. Tottahan tuo kun naiset laittaa noita tissipersekuvia someen ja miehet on läähättämässä teksteineen siellä. Itse saatan mielessä mainita, että ihan hyvännäköinen muija, ja se siitä, jatkan matkaani. Harvoin kommentoin tai tykkään, ellei kuva ole muuten sen arvoinen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei ihme, että syntyvyys laskee. Ihmiset pärjäävät yhä paremmin yksinään ja suhde ei välttämättä anna mitään lisäarvoa, ellei löydy sitä helmeä tai lapsenteko mielessä. Vaikeaa nykyään.

Pariutuminen on mennyt siihen, että netin kautta haetaan seuraa ja suhteita. Ulkonäöllä ja pinnallisuudella on niin iso merkitys siellä. Ennenvanhaan kun livenä hoitui asiat, niin ulkonäön merkitys oli pienempi.

Ei siinä ettenkö itse käyttäisi nettipalveluita - itselläni ei ole rohkeutta saati aikaa mennä kadulla iskemään naisia. Ehkä jos opettelisi sitä tekemään. Tälläi taviksena tulis varmaankin pahoja katseita :vihellys:
Mitä se lisäarvo nyt sitten oikein on, mitä parisuhde on ennen antanut? Säästäminen asuin- ja elinkuluissa, seura, laajentuneet sosiaaliset piirit, seksi, perhe, siivous- ja kokkausapu. Mihin noi on kadonneet? Ainoa mikä on kadonnut on sosiaalinen stigma yksinelämiseltä, johon parisuhde tarjosi ennen parannuksen.

Joo ja älä lähde iskemään kadulla. Sen verran pimeässä haparointia, että harvan naama kestää niitä pakkeja ja oudoksumista, mitä väistämättä joutuu kokemaan. Tutustumisen kautta harrastusten, opiskelujen, tuttavien ja työympäristön kautta lähtisin jos ei naama riitä tinderiin.

Mulla pari naispuolista kaveria jotka olleet sinkkuna aika pitkään. Aina välillä tulee jotain some päivitystä, että yksinolo kaivaa ja missä se unelmien prinssi. Välillä näkee jotain linkattuja palomieskalenterivideoita jossa kissanpentuja olkapäillä. Ei siinä mitään, mutta kuitenkin ovat aika tavallisen näköisiä - ihan hoikkia ja hyvännäköisiä ei siinä, mutta sinne maan pinnalle palaaminen voisi olla joillakin paikallaan :rofl:
Onneksi ne ei nää mitä matskua sun ruudulla pyörii? :kahvi:
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Ei kai ulkonäöstä ole kiinni onko naisella muuta tarjottavaa kuin seksin tuomat nautinnot? Parisuhde tarjoaa yleensä paljon muuta kuin seksiä.
Pointti oli se että mitä vuoden 2019 nainen tuo siihen parisuhteeseen, seksin lisäksi mikä muuten pitää tulla jo defaulttina, että mies ryhtyisi naisen kanssa parisuhteeseen.

Ja suurimman osan kohdalla vastaus on, ei mitään.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Pointti oli se että mitä vuoden 2019 nainen tuo siihen parisuhteeseen, seksin lisäksi mikä muuten pitää tulla jo defaulttina, että mies ryhtyisi naisen kanssa parisuhteeseen.

Ja suurimman osan kohdalla vastaus on, ei mitään.
Mikä on muuttunut tuon osalta?
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Odotin että sulla oli joku selkeämpi kuva sen suhteen, miten naisen parisuhteeseen tuomat asiat ovat muuttuneet. Tuo kuulostaa enemmän teorialta muutoksen syystä.
Feminismi on opettanut naisille että heidän ei pidä tehdä mitään miehen hyväksi. Koska hei, nainenhan on vahva ja itsenäinen. Sinkkuna nainenhan saattaa siivota, tehdä ruokaa ja hoitaa kotiaan mutta parisuhteessa kun ne samat asiat pitäisi tehdä miehelle, niin ei. Vaikka nämä juurikin olisi niitä asioita joita nainen tuo siihen parisuhteeseen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Feminismi on opettanut naisille että heidän ei pidä tehdä mitään miehen hyväksi. Koska hei, nainenhan on vahva ja itsenäinen. Sinkkuna nainenhan saattaa siivota, tehdä ruokaa ja hoitaa kotiaan mutta parisuhteessa kun ne samat asiat pitäisi tehdä miehelle, niin ei. Vaikka nämä juurikin olisi niitä asioita joita nainen tuo siihen parisuhteeseen.
50-luku soitteli, kaipaavat sua takaisin :kahvi:

Onneksi sulla on ilmeisesti halukkuus ja valmius sitten elättää se nainen kun löydät jonkun reliikin?
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
50-luku soitteli, kaipaavat sua takaisin :kahvi:

Onneksi sulla on ilmeisesti halukkuus ja valmius sitten elättää se nainen kun löydät jonkun reliikin?
Mies tarvii lopulta vähemmän sitä parisuhdetta kuin nainen. Miehen elämä voi olla ihan helvetin kivaa, ilman parisuhdettakin. Naisella ei ehkä niinkään jos ikää on yli 30 vuotta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Pointti oli se että mitä vuoden 2019 nainen tuo siihen parisuhteeseen, seksin lisäksi mikä muuten pitää tulla jo defaulttina, että mies ryhtyisi naisen kanssa parisuhteeseen.

Ja suurimman osan kohdalla vastaus on, ei mitään.
Jaa-a. Itse pitää siivota, ommella, pyykätä, tehdä ruoat, sisustaa. Ainoa lisäarvo naisella on seksi ja seura, voi sitten yhdessä touhuta kaikenlaista. Jälkimmäistä voi tosin kavereidenkin kanssa harrastaa. Eli lähinnä seksiä näin peräkammarin pojan näkökulmasta nainen tuo pöytään. Jos joskus saisi tsäänssin laajentaa kokemus- ja ajatusmaailmaani, niin ehkä mieli muuttuu :btooth:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Feminismi on opettanut naisille että heidän ei pidä tehdä mitään miehen hyväksi. Koska hei, nainenhan on vahva ja itsenäinen. Sinkkuna nainenhan saattaa siivota, tehdä ruokaa ja hoitaa kotiaan mutta parisuhteessa kun ne samat asiat pitäisi tehdä miehelle, niin ei. Vaikka nämä juurikin olisi niitä asioita joita nainen tuo siihen parisuhteeseen.
En ole törmännyt tuollaisiin naisiin. Ellet sitten tarkoita että nainen siivoaisi, tekisi ruuat ja hoitaisi kodin kokonaan ilman että mies osallistuu noihin ollenkaan. Nykynaiset käy vielää töissäkin ja tuovat palkkansa yhteiseen talouteen.
Jaa-a. Itse pitää siivota, ommella, pyykätä, tehdä ruoat, sisustaa. Ainoa lisäarvo naisella on seksi ja seura, voi sitten yhdessä touhuta kaikenlaista. Jälkimmäistä voi tosin kavereidenkin kanssa harrastaa. Eli lähinnä seksiä näin peräkammarin pojan näkökulmasta nainen tuo pöytään. Jos joskus saisi tsäänssin laajentaa kokemus- ja ajatusmaailmaani, niin ehkä mieli muuttuu :btooth:
Tuo seura on tärkein, eikä sitä kaverit korvaa. Aviopuoliso on se tärkein kaveri, ei kai muuten suhteeseen kannata ryhtyäkään. Toki seksi ja erotiikka vaikuttaa siinä että mieltymysten vuoksi se rajoittaa kumppanin sukupuolen.

Kavereiden kanssa ollaan aika vähän verrattuna kumppanin kanssa olemiseen. Syvimmät keskustelut käydään kumppanin kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
En ole törmännyt tuollaisiin naisiin. Ellet sitten tarkoita että nainen siivoaisi, tekisi ruuat ja hoitaisi kodin kokonaan ilman että mies osallistuu noihin ollenkaan. Nykynaiset käy vielää töissäkin ja tuovat palkkansa yhteiseen talouteen.
Poikkeuksia varmasti on ja yksisarvisia. Mutta ne on juurikin niitä. Mä myös tiedän suhteita joissa miehen palkka onkin se yhteinen ja naisen palkka on sitten hänen omiin menoihinsa..
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Poikkeuksia varmasti on ja yksisarvisia. Mutta ne on juurikin niitä. Mä myös tiedän suhteita joissa miehen palkka onkin se yhteinen ja naisen palkka on sitten hänen omiin menoihinsa..
Mutta kun taitaa olla niin että poikkeukset ovat noita jotka eivät laita tikkua ristiin. Miehissä on todennäköisesti enemmän noita poikkeuksia. Yksisarviset ovat sitten niitä jotka antavat puolison tehdä mitä haluaa ja hoitavat kodin ja tuovat rahat talouteen miehen rellestäessä kavereiden kanssa? Vai mitä tarkoitat yksisarvisella? Naiselle yksisarvinen on varmaan Darcy.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Mies tarvii lopulta vähemmän sitä parisuhdetta kuin nainen. Miehen elämä voi olla ihan helvetin kivaa, ilman parisuhdettakin. Naisella ei ehkä niinkään jos ikää on yli 30 vuotta.

Tutkimustieto tosin kertoo toisin. Nimenomaan miehet hyötyvät parisuhteessa olemisesta, kun vertaa sinkkumiehiin esimerkiksi terveyden osalta. Naisilla tuollaista vastaavaa hyötyä parisuhteesta ei ole.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Meillä molemmat kokkaa (minä vähemmän koska osaaminen), molemmat siivoaa ja kumpikin käy duunissa ja tuo yhteiseen kassaan sekä pitää osan itsellään. En nyt näe ongelmaa, että naiset jotenkin ei toisi enää parisuhteeseen siivoamista ja kokkaamista, ellei mies sitten oleta että nainen hoitaa tuon kaiken. Ja siinä tilanteessa on ihan ymmärrettävää sitten, että mies tuo "leivän" perheeseen.

Kuulostaa enemmän itkulta menneiden aikojen ja konservatiivisen 50-lukulaisen maailmankuvan perään.

Mies tarvii lopulta vähemmän sitä parisuhdetta kuin nainen. Miehen elämä voi olla ihan helvetin kivaa, ilman parisuhdettakin. Naisella ei ehkä niinkään jos ikää on yli 30 vuotta.
Jos näin olisi niin ei miesten pariutumisongelmat varmaan niin netissä puhuttaisi. Herrathan olisi vaan MGTOW! ja porukalla moottoripyöräretkellä vuorilla kalastamassa, bodaamassa poikaporukalla ja lukemassa itseään kehittävää kirjallisuutta.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Tutkimustieto tosin kertoo toisin. Nimenomaan miehet hyötyvät parisuhteessa olemisesta, kun vertaa sinkkumiehiin esimerkiksi terveyden osalta. Naisilla tuollaista vastaavaa hyötyä parisuhteesta ei ole.
Niin ehkä sellainen mies joka käy jossain vaihetyössä tehtaassa ja asuu jossain itsemurhayksiössä, ja joka tekee siitä naisesta oman elämänsä keskipisteen. Niin joo, ehkä hän hyötyy.

Mutta jos se mies keskittyy itsensä kehittämiseen, onnistuu tekemään fyffeä ja pitää kondiksestaan huolta, sellaisella miehellä on vaihtoehtoja, joita jokaisella miehellä pitäisi olla. Ei se mies tarvitse enää sitä parisuhdetta siihen että se elämä on mielekästä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 234
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom