Kiitoksia tästä. Kyseinen ohjelma lähtee vaihtoon. Ilmeisesti Bitdefender sekä norton ovat molemmat ihan hyviä vaihtoehtoja vai onko niissä jotakin mitä pitäisi tietää?
Mitä tässä olen niitä itse kokeillut niin molemmissa on muutama ärsyttävyys, mutta molemmat ovat muuten toimineet aika sujuvasti omassa koneessani.
Bitdefender
- VPN maksullinen, vain 200 mb päivässä ilmaisella.
- Ovat siirtymässä vanhasta salasanahallinnasta uuteen "lompakkoon" josta taas veloittavat lisämaksua. (Luulisin...)
- Se lisäosa "trafficklight" joka näyttää sivustojen turvallisuuden näyttäisi antavan tuloksia vain tietylle osalle sivuista, paljon suppeampi kuin esim. Norton.
- Pommittaa toisinaan ilmoituksilla sivustojen sertifikaateista, esim. Googlen kuvahakua käytettäessä tai eBayta selatessa. Ärsyttävää. Silti ei ole suositeltavaa ottaa kuulemma tuota ominaisuutta pois. Joskus menee päiviä ilman tuota, joskus voi tulla 50 ilmoitusta, niihin voi tosin olla kiinnittämättä liikaa huomiota, tulevat oikeaan alakulmaan.
Norton
- Asennuksen ja tilin luonnin yhteydessä on PAKKO sitoutua jatkotilaukseen ja antaa maksutiedot. Mutta itse menin heti sen jälkeen omalle sivulleni ja peruutin sen.
- Salasanahallinta näyttäisi olevan joku selaimen lisäosa, en ole vielä perehtynyt.
- Asentaa Nortonin oman cryptominerin, se on herättänyt ihmisissä huolta.
- Jostain syystä kun painan sitä että asentaa selaimen lisäosat, se ei tee mitään, enkä löytänyt niitä esim. Mozillan lisäosien joukosta, hain niiden tukiforumilta linkit niihin.
- SafeWeb joka näyttää sivustojen turvallisuuden ei toimi kuin Chromella. Edgellä ja Firefoxilla se ei toimi. Niillä voi käyttää "Safe searchia", joka saisi olla lokalisoitu mutta kun ei ole. Sen takia kun haet esim. PAF, se näyttää jotain ulkomaisia juttuja, ei Ahvenanmaan PAFia ainakaan 8 ensimmäisellä sivulla mitä äkkiä katsoin...
Huom: Tuosta Nortonin cryptominerista. Ennen kun minulla oli Norton asennettuna, se löytyi Program files / Norton / Engines - kansiosta. Nyt asensin Nortonin uudelleen tähän koneeseen ja sitä ei ole. Joko se on joku konekohtainen sattuma, tai sitten ovat jättäneet sen suosiolla pois kun se kuulemma pitäisikin toimia vain jenkeissä toistaiseksi(?). Voi olla myös sen takia että se on automaattisesti katsonut näytönohjaimeni olevan siihen riittämätön, koska en pelaa mitään pelejä ikinä, niin vanhalla Quadro M2000 - ohjaimella mennään. Miten mahtaa olla kun joku asentaa sen koneeseen jossa on oikein kunnon ohjain, mahtaako sekin tulla taas mukana(?)
Huom2:
Kannattaa muuten ottaa joku image / kopio omasta systeemistään ennen kuin noita kokeilee. Itselläni joskus esim. Norton rikkoi poiston yhteydessä Windowsista jotain, siitäkin huolimatta että käytin niiden omaa poistotyökalua.
Ja lopuksi: Liittymällä Gigantti-klubiin saa Nortonin ilmaiseksi 6kk ajaksi.