Paras virustorjunta/softapalomuuri?

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 156
Windows puolella Defender ollut jo pitkään se paras, mobiilipuolella ei mitään käyttöä erillisellä softalla. Mutta toki tuon ymmärtää jos esim juuri parental controllia tarvitsee. Tosin eikö tuohonkin ihan googlella ole jokin ilmainen oma palvelu nykyään?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Onko jotain perustavanlaatuista eroa Bitdefender Total vs. F-Secure Total?

Bitdefender tullut tässä männä vuosina otettua 5 koneelle/laitteelle hintaan 20€ vuosi ja todennäköisesti sama tarjous tulee myös tänä vuonna BF:n aikoihin, mutta jos nyt sitten tekisi ota ja unohda tyyppisen ratkaisun eli ottaisi F-Secure Totalin tuon tilalle, kun se olisi vielä tänään ~20€/2 vuotta. Tuo kympin hintaero F-Securen kanssa ei hätkäytä, mutta sen voisi ottaa vaikka 4 vuodeksi kerralla.

Windows ja Android käytössä.
Itse olen käyttänyt F-Securea (suurin syy varmaan se että pankkimaksujen hoitaminen on turvallista kun kaikki muu liikenne käytännössä pysäytetään siksi ajaksi) mutta nyt olisi tuo menossa katkolle ensikuun alussa ellei jostain löydy sitten halvalla hinnalla lisää. Ei jaksa mitään 60-80€ kuitenkaan maksaa kahdesta vuodesta.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Itse olen käyttänyt F-Securea (suurin syy varmaan se että pankkimaksujen hoitaminen on turvallista kun kaikki muu liikenne käytännössä pysäytetään siksi ajaksi) mutta nyt olisi tuo menossa katkolle ensikuun alussa ellei jostain löydy sitten halvalla hinnalla lisää. Ei jaksa mitään 60-80€ kuitenkaan maksaa kahdesta vuodesta.
Noita lisureita kantsii aina ostella 'varastoon' verkiksen tai muiden mestojen alennuksista.. Käyttää sitten myöhemmin.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Windows ja Android käytössä.
Omat suositukset:

Windowsille oma Defender + rajoitettu käyttäjätili päivittäiseen käyttöön

Androidiin asentaisin ilmaisen NextDNS:n. Tämä siis sillä oletuksella, ettei laiteseen asennella kaikkea mitä sattuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Itse olen käyttänyt F-Securea (suurin syy varmaan se että pankkimaksujen hoitaminen on turvallista kun kaikki muu liikenne käytännössä pysäytetään siksi ajaksi) mutta nyt olisi tuo menossa katkolle ensikuun alussa ellei jostain löydy sitten halvalla hinnalla lisää. Ei jaksa mitään 60-80€ kuitenkaan maksaa kahdesta vuodesta.
Amazoneista vielä tänään tuon ~20€/2 vuotta.

lisätietoja
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 163
Otin mielenkiinnosta kokeeksi tuon F-Secure Totalin prime tarjouksesta, ei mennyt kovin kauaa kunnes sen "DeepGuard" rupesi aiheuttamaan ongelmia. Saihan tuolle annettua poikkeuksen aika helposti, mutta tulee olemaan aika ärsyttävää jos DeepGuard estää joka kerta kun jonkun softan automaattinen päivitys muuttaa jotain - luulisi, että EA:n launcheri ei ole mitenkään tuntematon. Näitä ilmoituksia tuli useita todella nopeassa tahdissa.

Koodi:
11.10.2023 22.29
Application blocked
Path: C:\Program Files\Electronic Arts\EA Desktop\EA Desktop
File: EADesktop.exe
Reason: Tried to change another application
Koodi:
11.10.2023 22.22
Application blocked
Path: C:\Program Files\Electronic Arts\EA Desktop\StagedEADesktop\Destager
File: EADestager.exe
Reason: Tried to change another application
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
DeepGuard on tunnettu vääristä hälytyksistä joka voi olla tarkoituksellakin, jotta erilaiset sovellusten tekemät muutokset voitaisiin huomata. Itse en tappelisi sen kanssa vaan käyttäisin esim. AppLockeria jossa voi konfiguroida suojan luottavan kaikkiin EA:n sertifikaatilla allekirjoitettuihin sovelluksiin. Näin versiopäivitysten kanssa ei tarvitse tapella, niin kauan kun sovellukset on allekirjoitettu ja devaajat eivät kikkaille omiaan. Jos AppLocker on tuntematon työkalu, se on nykyisin oletuksena mukana Windows 10 Pro ja 11 Pro versioissa. Tein aiheesta opasvideonkin jos tämän käyttöönotto kiinnostaa.
 

DarkWing

12/99
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Ei parempaakaan threadia löytynyt niin kysytään täällä. Eli kuvitellaan tilanne jossa hankittuna 5 koneen F-Secure Total-lisenssi joka on voimassa vielä 1,5 vuotta. Lisätään siihen 10 koneen kahden vuoden lisenssi, miten käy ? Tuleeko siihen viisi lisenssiä lisää kahden vuoden ajalle, laskeeko jollain kaavalla käyttöajan 10 laittelle vai miten ? Pikapenkomisella ei vastausta aiheeseen löytynyt.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
371
Amazonin alepäiviltä ostin Totalin 2v/5 laitetta,ennen oli 3 laitteelle reilu vuosi jäljellä,voimassaolo päivittyi entisen jatkoksi mutta 5 laitteelle.
Eli sinulle pitäisi päivittyä voimassaolo entisen jatkoksi ja 10 laitteelle.
 

DarkWing

12/99
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Amazonin alepäiviltä ostin Totalin 2v/5 laitetta,ennen oli 3 laitteelle reilu vuosi jäljellä,voimassaolo päivittyi entisen jatkoksi mutta 5 laitteelle.
Eli sinulle pitäisi päivittyä voimassaolo entisen jatkoksi ja 10 laitteelle.
Katsohan, niin se vain 10 koneen tilaukseksi päivittyi ilman mitään mainintoja reunaehdoista :O
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
47
Meillä alkaa perheessä olla jo aika monella puhelimet käytössä ja ollaan avokin kanssa alettu miettimään, pitäiskö googlen family linkin lisäksi olla jonkinlaista muutakin suojaa näille. Nuorimmilla lapsilla androidit, joista yhdellä vapaa pääsy play kauppaan. Vanhimmalla ios ja vapaa käyttö. Kannattaisko näihin hankkia esim f-secure total?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Kokeilin etsiä yleistä Apple/Macos keskustelua mutta en löytänyt, mut kysyn sit täällä. Olen ehkä hommaamassa Macbookkia itselle ja mietin, tarvitseeko Macos nykyään virustorjuntaa? Itsellä oli iBookki joskus 2000 luvun alussa ja silloin oli iso huuto ettei tarvitse, mutta onko muuttunut tilanne?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
371
Kokeilin etsiä yleistä Apple/Macos keskustelua mutta en löytänyt, mut kysyn sit täällä. Olen ehkä hommaamassa Macbookkia itselle ja mietin, tarvitseeko Macos nykyään virustorjuntaa? Itsellä oli iBookki joskus 2000 luvun alussa ja silloin oli iso huuto ettei tarvitse, mutta onko muuttunut tilanne?
Kyllähän Applekin paikkailee OS päivityksissään tietoturva-aukkoja,tosin esim. F-secure taitaa vain suojata Safarin selauksen (varsinainen järjestelmän skannaus/suojaus ei ole mahdollista),järjestelmän lisäsuojaa Apple ei taida antaa ulkopuolisille toimijoille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Nyt on taas Amazonilla tarjouksessa kohtuullisen halpaan hintaan F-Securen TOTAL Security & VPN 2-vuotta 3, 5, 10 tai 25 laitetta. Tässä 3 laitetta 25,99€ normaalisti 103,99€:


Italian tai Ranskan amazonista saa vielä halvemmalla mutta tottunut ja luotan enempi tuohon Saksan amazoniin joten sillä mennään...
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Kyllähän Applekin paikkailee OS päivityksissään tietoturva-aukkoja,tosin esim. F-secure taitaa vain suojata Safarin selauksen (varsinainen järjestelmän skannaus/suojaus ei ole mahdollista),järjestelmän lisäsuojaa Apple ei taida antaa ulkopuolisille toimijoille.
Ainakin Trend Micron EDR tuote suojaa mac os laitteet siinä missä windowsitkin. Lisäksi sopivilla lisensseillä myös Microsoftin Defenderin saa Macille, mutta nämä tosiaan enemmän yrityspuolen juttuja. Tämän perusteella oletan että Macille saa myös ihan oikeita kuluttajapuolen tuotteita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Ainakin Trend Micron EDR tuote suojaa mac os laitteet siinä missä windowsitkin. Lisäksi sopivilla lisensseillä myös Microsoftin Defenderin saa Macille, mutta nämä tosiaan enemmän yrityspuolen juttuja. Tämän perusteella oletan että Macille saa myös ihan oikeita kuluttajapuolen tuotteita.
Nykyään Office pakettiin kuuluu perus defender Macille.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
241
Varmaan näitäkin joku hullu osta "OVH:lla"

Jep. Yllättäen Bitdefenderin omilla sivuilla hinta on yli 40 euroa. Samaa graafia katselin ennen tilausta. Onhan tuo nyt vähintäänkin vuoden paras tarjous kun saa pari euroa halvemmalla kuin "normitarjous" :hmm:
 
Liittynyt
24.11.2023
Viestejä
12
Hei!

Oon ollu 3 vuotta nyt ilman konetta, mutta tilasin black fridaysta pc:n, niin oon ihan pihalla tämän hetken virustorjunnasta. Onko enää "hyviä" ilmaisia ohjelmia vai kannattaako ottaa maksullinen? Ja minkä niminen on hyvä? Kiitos jelpistä
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Hei!

Oon ollu 3 vuotta nyt ilman konetta, mutta tilasin black fridaysta pc:n, niin oon ihan pihalla tämän hetken virustorjunnasta. Onko enää "hyviä" ilmaisia ohjelmia vai kannattaako ottaa maksullinen? Ja minkä niminen on hyvä? Kiitos jelpistä
Windowssissa on oma Defender. Se riittää nykyään 99% käyttäjistä.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Komppaan @Aaltoliike ! Windowsin oma virtustentorjunta on nykyisin varsin laadukas. Itelläkin on vain se Windowsin oma virustentorjunta käytössä ja en näe mitään pointtia vaihtaa sitä johonkin maksulliseen.

Kaikkein paras virustentorjuaja on itse käytäjä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Hei!

Oon ollu 3 vuotta nyt ilman konetta, mutta tilasin black fridaysta pc:n, niin oon ihan pihalla tämän hetken virustorjunnasta. Onko enää "hyviä" ilmaisia ohjelmia vai kannattaako ottaa maksullinen? Ja minkä niminen on hyvä? Kiitos jelpistä
Osa ilmaisista on ihan OK, myös windowsin oma defender on yllättävän hyvä kunhan muistaa myös päivittää windowsia säännöllisesti. Toki pitää tietää mitä tekee ja riippuen myös työstä onko tarvetta.

Itse olen päätynyt muutaman kympin (kannattaa odottaa ja katsoa tarjouksia) F-Secureen mutta esim. Bitdefenderiä saa ilmaisena ja se on oikein hyvä ohjelma.

Nykyisin yleensä ne mitä hankitaan sisältävät useita toimintoja, ei pelkästään sitä koneen virusturvaa, esim. tämä F-Secure sisältää:
"
F-Secure Total on kattava tietoturvapaketti, joka suojaa laitteesi haittaohjelmilta, verkkouhilta ja identiteettivarkauksilta. Se sisältää virustorjunnan, palomuurin, VPN-yhteyden ja identiteettisuojauksen yhdessä paketissa.
"
Toki sen saa asennettua myös kännykkään jne. Kun en ollut asentanut sosiaalista mediaa pahemmin (tietysti WhatsUp ja koska Android niin väkisinkin Youtube ja E-mail olivat asennettuina mutta ei muuta) eikä varsinkaan pankkisovelluksia ei sillä ollut niin väliä kännykän kohdalla, nyt se on mukava lisä ns. samaan hintaan.

Ihastuin aikoinaan siihen ns. hyvinkin simppeliin ideaan että F-Secure automaattisesti blokkaa kaiken muun internet liikenteen kun menen pankin sivuille. Tiedän toki että laskut ja rahasiirrot voi hoitaa ihan automaatissa tai pankin tiskillä mutta olen jotenkin tottunut käyttämään (pöytä)konetta tähän. Muu on sitten mukava bonus, esim. automaattisesti käyttöön tuleva VPN on ihan mukava varsinkin kun se ei hidasta netin käyttöä itselläni. Ajatuksena "parempi olla liian varovainen" eikä siitä nyt haittaakaan ole että näytän olevan eri maasta tai kaupungista liikkeellä jos joku random alkaa tutkimaan minua netissä.

Suosittelen katsomaan mitä tietoja sinusta ja koneestasi saa irti esim Shields Up (ilmainen) sivuston kautta:
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Osa ilmaisista on ihan OK, myös windowsin oma defender on yllättävän hyvä kunhan muistaa myös päivittää windowsia säännöllisesti. Toki pitää tietää mitä tekee ja riippuen myös työstä onko tarvetta.

Itse olen päätynyt muutaman kympin (kannattaa odottaa ja katsoa tarjouksia) F-Secureen mutta esim. Bitdefenderiä saa ilmaisena ja se on oikein hyvä ohjelma.

Nykyisin yleensä ne mitä hankitaan sisältävät useita toimintoja, ei pelkästään sitä koneen virusturvaa, esim. tämä F-Secure sisältää:
"
F-Secure Total on kattava tietoturvapaketti, joka suojaa laitteesi haittaohjelmilta, verkkouhilta ja identiteettivarkauksilta. Se sisältää virustorjunnan, palomuurin, VPN-yhteyden ja identiteettisuojauksen yhdessä paketissa.
"
Toki sen saa asennettua myös kännykkään jne. Kun en ollut asentanut sosiaalista mediaa pahemmin (tietysti WhatsUp ja koska Android niin väkisinkin Youtube ja E-mail olivat asennettuina mutta ei muuta) eikä varsinkaan pankkisovelluksia ei sillä ollut niin väliä kännykän kohdalla, nyt se on mukava lisä ns. samaan hintaan.

Ihastuin aikoinaan siihen ns. hyvinkin simppeliin ideaan että F-Secure automaattisesti blokkaa kaiken muun internet liikenteen kun menen pankin sivuille. Tiedän toki että laskut ja rahasiirrot voi hoitaa ihan automaatissa tai pankin tiskillä mutta olen jotenkin tottunut käyttämään (pöytä)konetta tähän. Muu on sitten mukava bonus, esim. automaattisesti käyttöön tuleva VPN on ihan mukava varsinkin kun se ei hidasta netin käyttöä itselläni. Ajatuksena "parempi olla liian varovainen" eikä siitä nyt haittaakaan ole että näytän olevan eri maasta tai kaupungista liikkeellä jos joku random alkaa tutkimaan minua netissä.

Suosittelen katsomaan mitä tietoja sinusta ja koneestasi saa irti esim Shields Up (ilmainen) sivuston kautta:
Mitä funktiota toi automaattisesti käyttöön tuleva VPN toimittaa sulle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Ihastuin aikoinaan siihen ns. hyvinkin simppeliin ideaan että F-Secure automaattisesti blokkaa kaiken muun internet liikenteen kun menen pankin sivuille
Mikähän järki ja ajatus tässäkin on? Miksi muu nettiliikenne pitäisi blokata ja mitä sen pitäisi auttaa tietoturvan suhteen?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Mikähän järki ja ajatus tässäkin on? Miksi muu nettiliikenne pitäisi blokata ja mitä sen pitäisi auttaa tietoturvan suhteen?
"
Pankkitoimintojen suojaus lisää tietoturvakerroksen, kun käytät verkkopankkiasi tai siirryt muille arkaluonteisia tietoja sisältäville sivustoille.

Kun pankkitoimintojen suojaus on käytössä, kaikki avaamasi verkkosivustot tarkistetaan lähettämällä kysely Security Cloud -palveluumme. Tällä tarkistuksella pankkitoimintojen suojaus saa tiedon siitä, onko sivusto luotettujen pankkisivustojen luettelossa. Jos se on, pankkitoimintojen suojaus on määrittänyt sivuston turvalliseksi käyttää.

Huomautus: Pankkitoimintojen suojauksen käyttäminen mobiililaitteissa edellyttää, että SAFE Browser on käytössä. Tietokoneissa pankkitoimintojen suojaus edellyttää, että Pankkitoimintojen suojaus -laajennus on otettu käyttöön käyttämässäsi selaimessa.
Pankkitoimintojen suojaus Windowsissa


Pankkitoimintojen suojaus korottaa Windows-tietokoneiden tietoturvaa. Kun olet aloittanut verkkopankki-istunnon PC-tietokoneessasi, pankkitoimintojen suojaus aktivoidaan automaattisesti. Se katkaisee yhteydet kaikkiin epäluotettaviin Internet-sovelluksiin ja estää niitä muodostamasta yhteyttä uudelleen, kun luotettua pankkisivustoa käytetään.

Yhteyksien estäminen estää pankki-istuntojesi kaappaamisen ja pitää rahasi turvassa. Pankki-istunnon aikana voi myös käyttää vain turvallisena pidettyjä sivustoja. Muussa tapauksessa ne estetään.

Kun lopetat verkkopankki-istunnon ja suljet selaimen tai siirryt jollekin toiselle sivustolle, pankkitoimintojen suojaus havaitsee automaattisesti, että pankki-istunto on päättynyt, ja lopettaa istunnon.

"

Sanotaan että se idea on vähän sama kuin jos sovitaan että maksan sinulle 1000€ käteisellä ja nähdään joko:
a) kello 23 tuolla keskustan parkkipaikalla mäkin lähellä
tai
b) kello 14 ennen töiden loppumista täällä kulkukorttien valvomassa rakennuksen taukotilassa minkä portilla on aseistetut sotapoliisit koirien kanssa valvomassa sisäänpääsyä (olen töissä armeijassa)

Minkä jälkeen tietysti lasken sinulle seteli kerrallaan ne rahat ja sinä seteli kerrallaan lasket että ne ovat oikein laskettu... Totta, varmaan 9 kertaa 10:stä mitään ei tapahdu ja voimme hyvin laskea ne rahat siinä parkkipaikalla mutta miksi ottaa riski?

Eli lyhyesti: lisääntynyt turvallisuus. Toki on edelleen täysin mahdollista että vihamielinen taho sattuu tekemään hyökkäyksen Suomeen ja laskee esim. laskuvarjo sotilaita juuri kyseiseen sotilastukikohtaan missä tekemämme maksu tapahtuu.. ..mutta sen todennäköisyys on PALJON pienempi kuin että joku random tyyppi tulee katsomaan miksi kaksi janatuista laskee seteleitä kello 23 pintaan keskustan parkkipaikalla ja ehkä tahtoo ne rahat itselleen...

Mitä funktiota toi automaattisesti käyttöön tuleva VPN toimittaa sulle?
"
Mitä hyötyä VPN-yhteydestä on? VPN-yhteys salaa dataliikenteesi verkossa ja varmistaa, etteivät muut pääse käsiksi dataan. Salaamatonta dataa voi katsella kuka vain, jolla on pääsy verkkoon ja joka haluaa sitä katsella. VPN-yhteyttä käytettäessä hakkerit ja kyberrikolliset eivät voi käsitellä dataa.
"
+
"
VPN:n avulla voit suojata yhteytesi julkisissa Wi‑Fi-verkoissa. VPN vaihtaa virtuaalisen sijaintisi saadaksesi suuremman osan internetiä käyttöösi. VPN:n ensisijainen käyttötarkoitus on suojata yksityisyyttäsi netissä. Sen avulla kaikki, mitä teet netissä, pysyy omana tietonasi.
"

Monesti kuitenkin käytän eri paikoisssa siellä tarjolla olevaa vapaata wlania kännykällä. Eli kuten sanoin JOS en käyttäisi kännykällä mitään sosiaalista mediaa (tai olisi asentanut esim. Osuuspankin sovellusta mikä minusta nopeuttaa pankkiin tunnistautumista) niin eihän sillä olisi sinänsä väliä. Eli se että hakisin netistä karttatietoa, liikkumiseni (kuntoilu) dataa tai säätietoa niin mitä väliä*? Mutta jos siellä on jotain muuta tietoa en nyt vaan edes periaatteesta halua random tahojen seuraavan mitä teen.

Pöytäkoneella toki pyrin käyttämään kiinteää internetyhteyttä, mutta esim. noin 100% ajasta läppärillä, kännykällä jne. käytän wlania kotona.

*Tai lisätään että JOS ei ole taistelutilanteessa tai lähetetty sellaiseen paikkaan niin mitä väliä. Esim. yhdysvaltojen sotilaita on tapettu ihan siksi että heidän kuntoilurannekkeensa datan perusteella on nähty missä heidän leirinsä on = sinne on lähetetty sitten raketti-iskua. Ei koske montaa meistä, mutta se VPN on ihan kiva ominaisuus eikä se että lasta tai aikuista voi 100% 24/7 seurata ole niin kiva juttu aina ja kaikissa tapauksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
. Se katkaisee yhteydet kaikkiin epäluotettaviin Internet-sovelluksiin ja estää niitä muodostamasta yhteyttä uudelleen, kun luotettua pankkisivustoa käytetään.
Kunnon folio-osastoa. Jos laitteella on "epäluotettavia sovelluksia", olisi virustorjunnan pitänyt ne jo havaita ennen mitään pankkihommia. Ja taas rahastetaan pelokasta kuluttajaa.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Nykyään suurin osa vähänkään oleellisista palveluista käyttää salattua https yhteyttä ja jos jaksaa säätää koneeseen dns-over-https asetukset kuntoon niin sanoisin, että sillä saavutetaan 95% VPN tarjoamasta suojasta. Ei ole niin avointa menoa kuin 10v sitten.

Defender tarjoaa mielestäni jo hyvän baselinen ja jos jaksaa säätää omalta tunnukselta paikalliset admin oikeudet pois niin on päässyt jo aika hyvään tilaan. F-Securelta & kumppaneilta on tainut vähän hävitä markkinat alta niin pitää keksiä noita spesifisiä juttuja ja myydä väkisin tilauksia mummoille jokaisessa elektroniikkakojussa.

Tai lisätään että JOS ei ole taistelutilanteessa tai lähetetty sellaiseen paikkaan niin mitä väliä. Esim. yhdysvaltojen sotilaita on tapettu ihan siksi että heidän kuntoilurannekkeensa datan perusteella on nähty missä heidän leirinsä on = sinne on lähetetty sitten raketti-iskua. Ei koske montaa meistä, mutta se VPN on ihan kiva ominaisuus eikä se että lasta tai aikuista voi 100% 24/7 seurata ole niin kiva juttu aina ja kaikissa tapauksissa.
Mun mielestä IP/VPN ei ole mitään tekemistä näiden kanssa, kuntoiluranneke kun kerää tarkan GPS datan reitistä, lataa sen rannekefirman pilveen mistä käyttäjä itse on tietoisesti tai tiedostamatta jakanut sen avoimesti sosiaaliseen mediaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kunnon folio-osastoa. Jos laitteella on "epäluotettavia sovelluksia", olisi virustorjunnan pitänyt ne jo havaita ennen mitään pankkihommia. Ja taas rahastetaan pelokasta kuluttajaa.
Eihän se virustorjunta (defender) estä sinua ottamasta yhteyttä esim. piratebay sivustoon tai johonkin muuhun "mistä saa epäluotettavia sovelluksia". Mutta tuo estää sinun yhteytesi siihen sivustoon silloin kun hoidat pankkiyhteyksiä.

Juu, fiksu käyttäjä "tietysti" buuttaa tietokoneen ja avaa ainoastaan sen yhden selaimen ja yhden session missä ainoastaan ottaa yhteyttä siihen pankkisivustoon ja hoitaa sen, sitten kirjautuu ulos ja käynnistää koneen uudestaan. Mutta aika harva meistä tekee oikeasti niin. Itsellänikin (tiedän, olen poikkeava käyttäjä) taitaa olla lähemmäs 10 eri selainikkunaa ja päälle 500 ehkä lähemmäs 1000 tabia avoinna. Miksi ei jos ytimet + säikeet % muistin määrä riittää? Ei se ole järkevää mutta onko sillä väliä? Tiedän käyttäjiä joilla on sananmukaisesti satoja H&M tai Amazon sivuja auki, käyvät niitä lävitse kun ehdivät tai jaksavat..

Lisäksi kysyttiin "miksi" käytän sen noin 20€ siihen 700 päivän virussovelluksen (ja muiden palveluiden) maksuun. Kun voisin ihan hyvin hankkia useita eri maksuttomia sovelluksia tuon yhden sijaan. Sitten kun vastaan omia syitäni tulee valitusta siitä että foliohattuilen.. olen pahoillani jos vastaukseni ei tyydyttänyt sinua.

Samaa voisi kysyä miksi joku käyttää sen päälle 1500€ näytönohjaimeen kun voisi käyttää alle 500€ ja sitten vaan kritisoida syitä. Se että kyseessä on ohjelma minkä voisi saada ilmaiseksi tai halvemmalla tai pärjätä ilmankin ei ole syy alkaa mollaamaan toista. Esim. itse käytän windows 11 Enterprise versiota, voisin käyttää 100% ilmaista linuxia. Miksi käytän windowsia ja vielä kallista versiota kun home tai varsinkin SE tai Education versiot olisivat huomattavasti halvempia? Jokaisella meillä on syynsä, en minäkään hauku jokaista joka käyttää jotain muuta käyttöjärjestelmää (suurin osa ei käytä Enterprise versiota) foliohattuilusta tai muusta... heillä on varmaan syynsä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eihän se virustorjunta (defender) estä sinua ottamasta yhteyttä esim. piratebay sivustoon tai johonkin muuhun "mistä saa epäluotettavia sovelluksia". Mutta tuo estää sinun yhteytesi siihen sivustoon silloin kun hoidat pankkiyhteyksiä.
Juu, enkä keksi mitään syytä miksi noin pitäisi tehdä.

fiksi käyttäjä "tietysti" buuttaa tietokoneen ja avaa ainoastaan sen yhden selaimen ja yhden session missä ainoastaan ottaa yhteyttä siihen pankkisivustoon ja hoitaa sen, sitten kirjautuu ulos ja käynnistää koneen uudestaan
Tuossa ei ole yhtään mitään fiksua. Mikä tämän foliohattuilun idea oikein on?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kunnon folio-osastoa. Jos laitteella on "epäluotettavia sovelluksia", olisi virustorjunnan pitänyt ne jo havaita ennen mitään pankkihommia. Ja taas rahastetaan pelokasta kuluttajaa.
Koska et ole tyytyväinen minun vastaukseen niin ota yhteys:


FinlandFinnish and English+358 9 4245 4493

Ja kerro heille palautteesi. Laita myös tänne mitä kertovat ja miksi heille tuo ominaisuus on luotu? Eli älä syytä käyttäjää vaan ota suoraan yhteys tekijään. Jos haluat ottaa yhteyttä myös muihin virustorjunnan tarjoajiin kerro nimi ja voin yrittää katsoa löytyykö heidän tietojaan...
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
No, tämän pitäisi kaikkien tietoturvamaailmaa seuranneen tajuta: luodaan kuva jatkuvista vaaroista joita varten pitää ostaa tietoturvatuote. Jotkut menevät halpaan ja maksavat turhasta. Ei siinä mitään sen kummempaa ole. Mitään tarvetta tuollaiselle netin katkomiselle ei ole.
Jos tuo pitää oikeasti paikkansa ota heti yhteys rikosuhripäivistykseen ja kerro että heillä on väärää tietoa:

Että netissä ei huijauksia tapahdu ja että esim. F-Secure ei tunnista ja estä näitä sivustoja kun yrität mennä verkkopankkiisi ja siirtää rahaa.. ..vai voisiko sittenkin olla että nämä ovat todellisuutta? Minusta esim. 32,4 miljoonaa euroa vuonna 2022 Suomalaisten menettämänä nettihuijauksiin on kohtuullisen suuri summa. Mutta jos olet 100% varma että tälläistä ei tapahdu niin ei sitten, vapaasti vaan nettipankki laulamaan eikä tarvitse turhaan huolehtia mistään...

EDIT: toki moni näistä on huonoja huijauksia mutta jos sinua lähestyy oma lapsi, sukulainen, vanhemmat tms. ja pyytävät rahasiirtoa se voi vaikuttaa aidolta:
Tietysti jos rahaa pyytää "oikea Michael Jackson" se ei ole kovin hankalaa tajuta että kyseessä "voi" olla huijaus...

Esim F-Securen tuo ominaisuus näyttää sinulle suoraan onko se sivusto mihin yrität kirjautua oikeasti pankkisivu vai ei, eli jos tuota turvailmoitusta EI tule olet jonkun muun tahon sivulla ja ne pankkitiedot mitä syötät menevät muille tahoille "


  • Älä mene verkkopalveluun hakukoneen tai vaikkapa sähköpostiin tai tekstiviestinä tulleen verkkolinkin kautta.
  • Etsi sähköposteista tai tekstiviesteistä epäilyttäviä yksityiskohtia, kuten väärin kirjoitettuja verkkotunnuksia, kirjoitusvirheitä, vääriä päivämääriä ja muita virheellisiä tietoja.
  • Kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville ja huolehdi, että siinä ei ole kirjoitusvirheitä. Tallenna osoite selaimen kirjanmerkkeihin. Näin vältyt naputtelemasta sitä seuraavalla kerralla.
  • Jos sijoitus- tai lainatarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, on parasta olla tarttumatta siihen.
  • Kiireen tuntua tarjouksissa kannattaa varoa ja jättää tarjous väliin.
  • Jos mahdollista, käytä virallista mobiilisovellusta selaimessa toimivan verkkopalvelun sijaan. Esimerkiksi pankeilla ja Suomi.fi-palvelulla on tällaiset.
  • Pidä tunnukset omana tietonasi, äläkä syötä niitä sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  • Älä avaa pankin tai muun tahon nimissä lähetettyjä liitteitä, vaan varmista niiden aitous soittamalla nimetyn tahon asiakaspalveluun.
  • Jos jokin yllättävä taho pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Käytä vain mobiililaitteesi virallista sovelluskauppaa.
  • Älä vahvista tapahtumia, joita et tunnista ja tiedä tekeväsi juuri sillä hetkellä. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella ja kiinnitä huomiota etenkin siirrettävään rahasummaan – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
  • Älä lähetä kuvia henkilöllisyysasiakirjoistasi tuntemattomalle.
  • Jos olet myymässä jotain, varmista maksun saapuminen tilille ennen tuotteen luovutusta. Toinen tapa on käyttää perinteistä käteistä.
  • Jos epäilet verkkopankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset viipymättä soittamalla pankkiin. Tee rikosilmoitus poliisille vasta sen jälkeen. Tällä tavalla maksimoit mahdollisuutesi saada rahasi takaisin.
  • Petoksen uhriksi joutumista ei pidä hävetä ja salailla, vaan asiasta on tehtävä aina rikosilmoitus.
  • Varoita tuttujasi huijauksesta, vaikka et itse olisi joutunut uhriksi. Jos olet, on nimissäsi saatettu lähettää huijausviestejä esimerkiksi sähköpostistasi löytyville kontakteille.

"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Meillä alkaa perheessä olla jo aika monella puhelimet käytössä ja ollaan avokin kanssa alettu miettimään, pitäiskö googlen family linkin lisäksi olla jonkinlaista muutakin suojaa näille. Nuorimmilla lapsilla androidit, joista yhdellä vapaa pääsy play kauppaan. Vanhimmalla ios ja vapaa käyttö. Kannattaisko näihin hankkia esim f-secure total?
Tästä voi näitä vertailla puolueettoman tahon toimesta. Pisteitä annetaan kolmesta aiheesta: protection, performance ja usability. Kokonaispisteiden maksimi on 18.

 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Meillä alkaa perheessä olla jo aika monella puhelimet käytössä ja ollaan avokin kanssa alettu miettimään, pitäiskö googlen family linkin lisäksi olla jonkinlaista muutakin suojaa näille. Nuorimmilla lapsilla androidit, joista yhdellä vapaa pääsy play kauppaan. Vanhimmalla ios ja vapaa käyttö. Kannattaisko näihin hankkia esim f-secure total?
Mun mielestä ainoa mitä nämä voivat tuoda pöytään Androidille on nettiliikenteen suodatus. Google Play protect kuitenkin seurailee jo asennettujen sovellusten touhua ja Androidissa sovellukset on rajoitettu omiin sandboxeihin eli malware ei pääse leviämään käyttikseen, mutta AV:kaan ei pääse vapaasti skannailemaan.

Töiden kautta maksullista Defenderiä kokeillut, se lähinnä osaa kertoa mitkä haavoittuvuudet puhelimessa on (mille ei voi tehdä mitään jos valmistaja ei julkaise patchia), tarkistaa storen appit ja sitä varten pitää määrittää VPN yhteys mikä ohjaa nettiliikenteen Defenderin appin läpi.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Avast sai $16,5 miljoonan dollarin sakot asiakasdatan myymisestä lupauksistaan huolimatta. Ymmärrettävästi ilmaisia lounaita ei ole, eikä ilmaisen virustorjunnan tarjoaminen ole taatusti ilmaista pyörittää. Kyseenalaista on kuitenkin lupailla erilaisia estoja nettiseurantaan ja samalla myydä kerättyä dataa ulkopuolisille tahoille joita oli peräti yli 100kpl.

The FTC alleged Avast sold that data to more than 100 third parties through its subsidiary, Jumpshot.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom