Palkkakeskustelu

Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Onko täällä autoalan porukkaa lueskelemassa ketjua?

Ois tämmönen tilanne, että olisin vaihtamassa tehtäviä nykyisestä piirihuoltomiehen roolista isoon merkkiliikkeeseen huoltomyyjän/neuvojan rooliin. Nykyisessä positiossa peruspalkka tuo aijemmin ilmoitettu 2700e/kk ja hassuja kymppeja ns. laskutuslisää ja uudessa työssä alustavasti tarjottu peruspalkka olisi 2500e/kk johon saa melko usein max. 450e bonusta joka kuukausi.

Huoltomyyjien palkkauksesta ei mitään käsitystä, joten jos täältä saisi apuja mahdollisiin tuleviin sopimusneuvotteluihin ja samalla kiinnostaisi merkkiliikkeiden automyyjien ansiot autoetuineen yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Headhuntteri tuossa keväällä otti yhteyttä ja kävin haastiskierroksen läpi, tein palkkapyynnön jo alkuvaiheessa selväksi ja pikkusen tuntui nikotuttavan ja kerroin vielä selvästi, että en tule vastaan yhtään alemmaksi. No, sieltähän sitten tuli tarjous jossa palkka reilusti alle sen oman pyynnin ja vedottiin siihen, että kun tällä nimikkeellä heillä nyt on palkkahaitari tämä ja pyyntisi on sen yli niin ei pysty, jäi paikka ottamatta vastaan. Tuli jotenkin sellainen olo tuosta, että se olisi minun onglema kun ei mennyt nyt pyynti tuon position haarukkaan siitä selittelystä, että tänne nyt vaan töihin sieltä, kyllä he tietää paljon tästä kuuluu maksaa. Harmi sinänsä, koska firma oli mielenkiintoinen ja niin myös tehtävä mutta joo, ei kiitos, jatkan nykyisessä ottamatta palkan alennusta. Toki palkka ei ole kaikki kaikessaan, mutta kun viihdyn nykyisessäkin niin kyllä sitä mielestäni pitäisi isompaa liksaa saada jos vaihtoa aletaan miettimään tosissaan, mutta kun ei edes päästy nykyiselle tasolle. Tiedän vielä sen, että tuo paikka on ollut pitkään haussa heillä, melkein vuoden kohta.

Kyseessä on siis vielä sellainen duuni (IT-ala) jonka positioita on monella firmalla auki mutta ei vain riitä tekijöitä tässä maassa ja itsellä on noista hommista muutamien vuosien kokemus, eli työntekijän markkinat näissä hommissa, tai sitten mä vaan luulen niin.

Onkos muilla kokemusta tällaisesta?
PK-seudulla on omien kontaktien mukaan muutama firma jotka ovat viimeiset pari vuotta pumpanneet erittäin osaavan porukan palkkoja ylöspäin, koska siellä ollaan hyvin vaativia rekryjen suhteen, mutta toisaalta on rahoittajatasoilta vaatimus kasvaa reipasta vauhtia.

Osalla firmoista on sitten vaikea sopeutua siihen, että markkina on oikeasti repeämässä yläpäästä. Haetaan senioria sillä 4500e/kk liksalla ja sitten ihmetellään, kun tulee vaan vähän junnummilta hakemuksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 306
Jep, sitä mä itsekkin mietin että jos on tahtoa niin löytyy myös keinot. Ehkä halusivat kokeilla kepillä jäätä, että josko se sittenkin tulisi.
Varmaan joskus aikaisemminkin olen tästä maininnut; Minua kyseltiin aikoinaan muutamaksi kuukaudeksi (kesäksi) töihin, tyyliin tarve projektiin heti. Palkka paska (reilusti alle pyynnin) ja jotenkin perustelivat että ei tällaisesta lyhyestä voi maksaa enempää ja palkkaa voidaan nostaa myöhemmin jos jatketaan vakkarisopparilla. Sanoin että minulla on mahdollisuuksia joustaa palkasta toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen kanssa, mutta en ole tulossa viettämään kesää töissä tuolla tarjouksella.
Jotenkin hauska ajatus, että jos työntekijä tarvitaan vain lyhyeksi aikaa niin myös palkan pitäisi olla pienempi. Olin kuvitellut että tilanne on juurikin toisin päin :think:

Edelliset hommat olivat siis loppuneet ja odottelin ansiosidonnaisen alkamista, ehkä halusivat vain kokeilla onneaan. Kyselivät myöhemmin olenko vapaana, mutta olin jo muissa hommissa niin en kysynyt uutta palkkatarjousta...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
PK-seudulla on omien kontaktien mukaan muutama firma jotka ovat viimeiset pari vuotta pumpanneet erittäin osaavan porukan palkkoja ylöspäin, koska siellä ollaan hyvin vaativia rekryjen suhteen, mutta toisaalta on rahoittajatasoilta vaatimus kasvaa reipasta vauhtia.

Osalla firmoista on sitten vaikea sopeutua siihen, että markkina on oikeasti repeämässä yläpäästä. Haetaan senioria sillä 4500e/kk liksalla ja sitten ihmetellään, kun tulee vaan vähän junnummilta hakemuksia.
Toinen asia mihin olen törmännyt nyt itse tässä kevään ja kesän aikana on junnujen palkat. Olen hakenut itse siis melko junior -tason työpaikkoja, koska tuore tutkinto ja työkokemusta pari vuotta. Palkkatoiveeksi olen laittanut vähän paikasta riippuen 3000-3200€/kk, ja vastauksena on ollut joka paikasta nikottelua. Yhdestä paikasta kehtasivat ehdottaa paikkaa helpdeskistä, koska "olet vastavalmistunut", vaikka mulla on kahden vuoden kokemus niistä tehtävistä mihin hakivat tekijää... Eli eivät lukeneet muuta kuin CV:stä valmistumisajankohdan :D

Uusi työpaikka on vielä siis saamatta. Sain sentään nykysessä hirveän kädenväännön (6kk prosessi) jälkeen 200€/kk palkankorotuksen, mutta palkka silti edelleen alle 3000€/kk. Kyseessä siis IT-ala ja lähinnä järjestelmäintegraatioita sekä pääkäyttäjähommia tehnyt nyt parin vuoden ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Tossa vajaa vuosi sitten LinkedIn:in kautta joku headhuntteri otti yhteyttä ja kyseli olenko kiinnostunut uusista haasteista jne. Kerroin että en ole aktiivisesti etisimässä uutta työpaikkaa, mutta periaatteessa olen valmis kuuntelemaan tarjouksia. En kuitenkaan ole yhtään kiinnostunut mistään ”videohaastatteluista” jossa vastaillaan nauhoitettuihin kysymyksiin ja vielä vähemmän olen halukas osallistumaan mihinkään palikkatesteihin. Huntteri totesi että ymmärtää yskän ja ei häntä itseäkään nuo juuri kiinnosta ja ehdotti että jos ihan suoraan vaan varaisi haastattelun.

Kävin sitten työnantajan luona haastattelussa joka kertoi että ovat jo pidempään hakeneet työntekijää ja hakemuksiin vastailee huomattavan paljon kavereita, joilla ei ole edes alan koulutusta eikä mitään työkokemusta. Etsivät kokenutta työntekijään ja ei meinaa millään tärpätä. Kilpailukykyistä palkkaa tarjovat ja kaikki muut korupuheet. Kyseli palkkatoivetta, johon yritin kysellä että mitä heillä on itsellään mielessä, kun kerran tarjovat kilpailukyistä palkkaa. Ei tullut edes mitään palkkahaitaria, joten kerroin mitä nyt tienaan ja totesin että en nyt ainakaan pienemällä palkalla ole työnantajaa tässä vaiheessa vaihtamassa. Haastattelun päätteeksi lupasivat palailla asiaan, kunhan saavat rekryn päätökseen. Ei ole vielä tähän päivään kuulunut mitään. Vähän jäi sellainen kuva, että ihan kilpailukykyistä palkkaa ei oltukkaan valmiita maksamaan. No eipä tuossa itselle juurikaan vahinkoa tapahtunut. Kyseisen firman pisteet kyllä laski omissa silmissä ja ei ehkä ihan ensimmäinen työpaikka mihin olen jatkossa hakeutumassa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 810
Taas on julkisen puolen johtajat vetänyt hyvin... :tup:

Yhtymähallitus päätyi maksamaan 3,75 euron korvauksen kuukaudessa puolen vuoden ajalta. Eli henkilökunta saa yhteensä 22,5 euron koronalisän, joka sekin maksetaan ePassi-sovellukseen.
Näin ollen kesäkuussa olleessa hallituksen kokouksessa päätettiin, että johtoryhmä saa ylityökorvaukset könttäsummana. Summa on 25 prosenttia johtajien tehtäväkohtaisesta palkasta kahden ja puolen kuukauden ajalta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mulla on ihan hyvä kokemus headhuntterista. Eka kerta itselle, kun headhuntterin kanssa pääsin alkusoittoa pidemmälle.

Viime vuoden lopulla soitti headhuntteri ja kertoi suoraan, mihin yritykseen ja minkälaiseen hommaan haetaan. Headhuntteri osasi todella hyvin kertoa firmasta ja työtehtävästä ja taustoista. Varasi puhelun rekrytoivalle esimiehelle, kun homma kuulosti hyvältä ja kiinnostavalta.

Juttelin esimiehen kanssa Skypellä (esimies ulkomailla) ja homma vaikutti tosi hyvältä. Palkkapyyntöä kysyttiin tässä vaiheessa ja sen esitin. Välitön reaktio oli, että ihan tohon ei kyllä päästä kiinteällä palkalla, vaan osa palkasta tulee olemaan kvartaaleittain maksettava liikkuva osa, jäi tämä sitten mietintään. Seuraavaksi kävin yhden suomalaisen tulevan työkaverin kanssa lounaalla ja sen jälkeen esimies tuli käymään Suomessa haastattelemassa. Saatiin palkka mun haluamalle tasolle (siis kiinteä kk-osa) ja paperit allekijoitukseen.

Kun aloitin työn ja sain ekan palkan, niin liksassa oli vielä "autorahapalkka tjms." 750e/kk, josta ei ollut mitään puhetta koko rekryprosessin aikana. En valita :) Mulla siis mahdollisuus täysautoetuun, silloin jäisi toi autoraha pois ja peruspalkan päälle tulisi verotusarvo. Eipä ole välttämättä kannattavaa firman kautta autoa ottaa. Lounaritkin tulee palkan päälle (75% nimellisarvosta), eli nekin on tosi hyvä etu. Ja ekan kvartaalibonarinkin jo sain ja se oli liki kuukauden palkka. Seuraava onkin jo 1,5kk palkka. Työ on myös mielenkiintoista ja työkaverit mukavia. Eli hyvin meni mun kannalta tämä prosessi. Vuosiliksa noussee n. 30% aiemmasta ja hommat tosiaan kiinnostavia ja sopivasti uutta joutuu opiskelemaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Kävin sitten työnantajan luona haastattelussa joka kertoi että ovat jo pidempään hakeneet työntekijää ja hakemuksiin vastailee huomattavan paljon kavereita, joilla ei ole edes alan koulutusta eikä mitään työkokemusta. Etsivät kokenutta työntekijään ja ei meinaa millään tärpätä. Kilpailukykyistä palkkaa tarjovat ja kaikki muut korupuheet. Kyseli palkkatoivetta, johon yritin kysellä että mitä heillä on itsellään mielessä, kun kerran tarjovat kilpailukyistä palkkaa. Ei tullut edes mitään palkkahaitaria, joten kerroin mitä nyt tienaan ja totesin että en nyt ainakaan pienemällä palkalla ole työnantajaa tässä vaiheessa vaihtamassa. Haastattelun päätteeksi lupasivat palailla asiaan, kunhan saavat rekryn päätökseen. Ei ole vielä tähän päivään kuulunut mitään. Vähän jäi sellainen kuva, että ihan kilpailukykyistä palkkaa ei oltukkaan valmiita maksamaan. No eipä tuossa itselle juurikaan vahinkoa tapahtunut. Kyseisen firman pisteet kyllä laski omissa silmissä ja ei ehkä ihan ensimmäinen työpaikka mihin olen jatkossa hakeutumassa.
Tätä olen kuullut itsekin tapahtuvan. Omalle kohdalle ei ole vielä (koputtaa puuta) sattunut. Tietävätköhän ko. rekryfirmat mitä hallaa aiheuttavat omalle maineelleen? Jotenkin tuntuisi siltä, että koodarit eli IT-alalla olevat ihmiset ovat enemmän faktoihin painoittunutta porukkaa, jotka kaipaavat päätöksentekoa varten juuri ne faktat. Ilman niitä ei voi tehdä päätöstä uudesta työpaikasta. Vaikka täsmälliseen rahapalkkatarjoukseen kaivataankin tietoa esim. kuinka sopiva/pätevä hakija on, niin kyllä palkkahaitari olisi syytä pystyä ilmoittamaan.

Varsinkin senioriroolin ollessa kyseessä mä edelleen veikkaan, että palkka on suurin yksittäinen tekijä kun punnitaan uutta duunia. Pizzaperjantait ja ilmaiset kaljat toimistolla työpäivän jälkeen jäävät marginaaliin. Siihen väliin sitten osuu autoedut ja muut semmoiset jotka voivat osua maaliin, jos semmoisia kaipaa. (toki muitakin tärkeitä ominaisuuksia voi olla, jotka ovat dealbreakereita puuttuessaan kuten ainakin satunnainen etätyömahdollisuus)
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Taas on julkisen puolen johtajat vetänyt hyvin... :tup:
Pekkanen kertoo alueen koronatilanteen olleen keväällä niin haastava, että hän päätyi tekemään viranhaltijapäätöksen poikkeusolojen tavoitettavuusvelvoitteesta. Johdon ja välijohdon oli siis oltava tavoitettavissa 24/7.

– Heille muodostui merkittävä määrä ylitöitä, kahdessa ja puolessa kuukaudessa 150—200 tuntia.

Pekkasen mukaan johtoryhmään kuuluu työaikalain ulkopuolisia henkilöitä, joille ei normaalisti makseta ylityökorvauksia.

– Joidenkin johtoryhmän jäsenten aloitteesta otimme sitten käsittelyyn sen, että heille maksettaisiin kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaisesti ylityökorvauksia.

Näin ollen kesäkuussa olleessa hallituksen kokouksessa päätettiin, että johtoryhmä saa ylityökorvaukset könttäsummana. Summa on 25 prosenttia johtajien tehtäväkohtaisesta palkasta kahden ja puolen kuukauden ajalta.

Pekkasen mukaan korvaus vastaa vain noin 30 prosenttia siitä, mitä oikeasti tunti tunnilta usealle olisi ylityölisiä kertynyt.
Ei tuo nyt äkkiseltään kuulosta ihan hirveän epäreilulta, mutta toki itsepähän ovat ylityökorvauksettomat sopimuksensa neuvotelleet. Minusta tuollainen kaikille kohdistuva tonnin koronakorvaus kuulostaa paljon epämääräisemmältä, kun kaikki hoitajat eivät kuitenkaan vastaavassa määrin ole olleet tekemisissä viruksen kanssa.

Kannattaisin paljon mielummin henkilökohtaisten lisien / bonusten mahdollistamista hoitosektorilla, sen sijaan että mennään tuollaisella nykyisen kaltaisella tasapäistävällä järjestelyllä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 810
Ei tuo nyt äkkiseltään kuulosta ihan hirveän epäreilulta, mutta toki itsepähän ovat ylityökorvauksettomat sopimuksensa neuvotelleet. Minusta tuollainen kaikille kohdistuva tonnin koronakorvaus kuulostaa paljon epämääräisemmältä, kun kaikki hoitajat eivät kuitenkaan vastaavassa määrin ole olleet tekemisissä viruksen kanssa.

Kannattaisin paljon mielummin henkilökohtaisten lisien / bonusten mahdollistamista hoitosektorilla, sen sijaan että mennään tuollaisella nykyisen kaltaisella tasapäistävällä järjestelyllä.
Meinaat siis että esim 5k€ tienaavan johtajan yli 3k€ korona korvaus on linjassa hoitajien 22,5€ korvauksen kanssa?

Sulla ei taida olla käsitystä mitä sairaaloissa tapahtui vaikka ei ollut tapauksia?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Toinen asia mihin olen törmännyt nyt itse tässä kevään ja kesän aikana on junnujen palkat. Olen hakenut itse siis melko junior -tason työpaikkoja, koska tuore tutkinto ja työkokemusta pari vuotta. Palkkatoiveeksi olen laittanut vähän paikasta riippuen 3000-3200€/kk, ja vastauksena on ollut joka paikasta nikottelua. Yhdestä paikasta kehtasivat ehdottaa paikkaa helpdeskistä, koska "olet vastavalmistunut", vaikka mulla on kahden vuoden kokemus niistä tehtävistä mihin hakivat tekijää... Eli eivät lukeneet muuta kuin CV:stä valmistumisajankohdan :D

Uusi työpaikka on vielä siis saamatta. Sain sentään nykysessä hirveän kädenväännön (6kk prosessi) jälkeen 200€/kk palkankorotuksen, mutta palkka silti edelleen alle 3000€/kk. Kyseessä siis IT-ala ja lähinnä järjestelmäintegraatioita sekä pääkäyttäjähommia tehnyt nyt parin vuoden ajan.
Millaisia hommia tarkalleen etsit?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Millaisia hommia tarkalleen etsit?
Melkolailla samanlaista mitä nytkin, on toki kokemusta muustakin kuin järjestelmien pääkäyttäjän hommista ja tiedon migraatio/integraatio ym. hommista. PK-seudulla olisi varmaan hyvin hommia, mutta täältä Keski-Suomesta ei tule muutettua pois.

Laitoin muutenkin nyt tuon työnhaun suurimmilta osin jäähylle kun seuraava muksu ilmoitti tulostaan. Ei taida hirveän mielellään yritykset palkata väkeä jotka on jäämässä isyyslomalle koeajalla.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Melkolailla samanlaista mitä nytkin, on toki kokemusta muustakin kuin järjestelmien pääkäyttäjän hommista ja tiedon migraatio/integraatio ym. hommista. PK-seudulla olisi varmaan hyvin hommia, mutta täältä Keski-Suomesta ei tule muutettua pois.
ok, Pk-seudulla löytyy varmasti tuolla pohjalla jotain
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Meinaat siis että esim 5k€ tienaavan johtajan yli 3k€ korona korvaus on linjassa hoitajien 22,5€ korvauksen kanssa?

Sulla ei taida olla käsitystä mitä sairaaloissa tapahtui vaikka ei ollut tapauksia?
Olettaisin että tietyt yksiköt / yksilöt olivat kovan paineen alla. Sen pitäisi tarkoittaa että työntekijöiden jotka joutuivat venymään noissa olosuhteissa saavat jotain ekstraa, sen sijaan että korvaukset kohdistettaisiin epäreilusti koko hoitajapopulaatiolle.

Korjataan sen verran että johtajille henkilökohtaisten tekemisten perusteella myönnetyt bonukset ovat mielestäni ok, kaikille hoitajille myönnettävät omasta kontribuutiosta riippumattomat bonukset eivät ole ok. Siinä mielessä homma meni toki perseelleen ettei noita kontribuutioperustaisia etuja myönnetty hoitajille, jos sellaisia nyt sitten pitäisi myöntää.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Meinaat siis että esim 5k€ tienaavan johtajan yli 3k€ korona korvaus on linjassa hoitajien 22,5€ korvauksen kanssa?

Sulla ei taida olla käsitystä mitä sairaaloissa tapahtui vaikka ei ollut tapauksia?
Vertaat nyt omenoita appelsiineihin, luitko edes mistä tuossa on kyse?
Vertaat nyt ylityökorvauksia ammattiliiton tavoittelemiin ylimääräisiin kannustinpalkioihin.
Kts. Alla lainaus linkkaamastasi artikkelista

tl;dr; kärsimättömille
- Johto velvoitettiin olemaan tavoitettavissa 24/7, josta syntyi n. 150-200 tuntia ylitöitä kuukaudessa
- Lisäksi toki tekivät myös ylitöitä virka-ajan ulkopuolella
- Kaikki syntyneet ylityötunnit korvattiin 25% palkankorotuksella 2,5kk ajaksi
- Hoitohenkilöstö on saanut koko ajan normaalisti TESin mukaiset ylityökorvaukset kaikista tekemistään ylitöistä

Tässä on nyt sotkettu kaksi asiaa: johdon ylityökorvaukset ja henkilöstön erillinen koronalisä, joka ei ole perustunut mitenkään työsuorituksiin.

Pekkanen kertoo alueen koronatilanteen olleen keväällä niin haastava, että hän päätyi tekemään viranhaltijapäätöksen poikkeusolojen tavoitettavuusvelvoitteesta. Johdon ja välijohdon oli siis oltava tavoitettavissa 24/7.

– Heille muodostui merkittävä määrä ylitöitä, kahdessa ja puolessa kuukaudessa 150—200 tuntia.

Pekkasen mukaan johtoryhmään kuuluu työaikalain ulkopuolisia henkilöitä, joille ei normaalisti makseta ylityökorvauksia.

– Joidenkin johtoryhmän jäsenten aloitteesta otimme sitten käsittelyyn sen, että heille maksettaisiin kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaisesti ylityökorvauksia.

Näin ollen kesäkuussa olleessa hallituksen kokouksessa päätettiin, että johtoryhmä saa ylityökorvaukset könttäsummana. Summa on 25 prosenttia johtajien tehtäväkohtaisesta palkasta kahden ja puolen kuukauden ajalta.

Pekkasen mukaan korvaus vastaa vain noin 30 prosenttia siitä, mitä oikeasti tunti tunnilta usealle olisi ylityölisiä kertynyt.

Pekkanen itse pitää johtoryhmän saamia korvauksia hyvin kohtuullisina ja perusteltuina. Rahan sijaan korvaukset olisi voitu antaa myös lomapäivinä, mutta kertyneet lomat olisivat olleet liian pitkiä käytännössä toteutettaviksi.

Toimitusjohtaja muistuttaa, että muun henkilöstön ylityökorvaukset on maksettu koko korona-ajalta täysin normaalisti. Tyky-rahana henkilöstön ePassi-sovelluksiin ladattu summa on vain ylimääräinen kannustin, joka ei perustunut työsuorituksiin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Laitoin muutenkin nyt tuon työnhaun suurimmilta osin jäähylle kun seuraava muksu ilmoitti tulostaan. Ei taida hirveän mielellään yritykset palkata väkeä jotka on jäämässä isyyslomalle koeajalla.
Kannattaa hakea varsinkin pienempiin IT-taloihin (*). Niissä ollaan ajan tasalla nykymaailman menosta ja halutaan pitää hyvä julkikuva. Reilusti vaan kertoo haastiksessa tulevasta isyyslomasta. En usko, että jos muuten osaaminen/soveltuvuus natsaa niin tosta jäisi kiinni. Suomessa(kin) on jo näitä uuden ajan firmoja, joilla on talous kunnossa, jotta HR:llä on liikkumavaraa ja joissa ymmärretään elämän lainalaisuuksia, kuten että ihmiset lisääntyvät ja pitävät vanhempainvapaita.

(*) Ei missään järjestyksessä: Vincit, GoFore, Solita, Siili... Noille kaikille kehityskykyiset hyvät tyypit kelpaa ja vaikka joutuisi isyysloman verran odottamaankin, niin kelpaa varmasti silti. Useimmilla on myös toimipisteitä pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Kannattaa hakea varsinkin pienempiin IT-taloihin (*). Niissä ollaan ajan tasalla nykymaailman menosta ja halutaan pitää hyvä julkikuva. Reilusti vaan kertoo haastiksessa tulevasta isyyslomasta. En usko, että jos muuten osaaminen/soveltuvuus natsaa niin tosta jäisi kiinni. Suomessa(kin) on jo näitä uuden ajan firmoja, joilla on talous kunnossa, jotta HR:llä on liikkumavaraa ja joissa ymmärretään elämän lainalaisuuksia, kuten että ihmiset lisääntyvät ja pitävät vanhempainvapaita.

(*) Ei missään järjestyksessä: Vincit, GoFore, Solita, Siili... Noille kaikille kehityskykyiset hyvät tyypit kelpaa ja vaikka joutuisi isyysloman verran odottamaankin, niin kelpaa varmasti silti. Useimmilla on myös toimipisteitä pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Onko noilla perinteisillä IT-taloilla tarvetta järjestelmäosaajille? Ainakin saanut itse sellaisen kuvan, että hakevat kokeneempia Java/C#/React tms. tyyppejä. Itse olen työelämässä käyttänyt pelkkää Pythonia ja SQL:ää. Voisihan noille tosin jotain avointa hakemusta laittaa...
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
241
Toinen asia mihin olen törmännyt nyt itse tässä kevään ja kesän aikana on junnujen palkat. Olen hakenut itse siis melko junior -tason työpaikkoja, koska tuore tutkinto ja työkokemusta pari vuotta. Palkkatoiveeksi olen laittanut vähän paikasta riippuen 3000-3200€/kk, ja vastauksena on ollut joka paikasta nikottelua. Yhdestä paikasta kehtasivat ehdottaa paikkaa helpdeskistä, koska "olet vastavalmistunut", vaikka mulla on kahden vuoden kokemus niistä tehtävistä mihin hakivat tekijää... Eli eivät lukeneet muuta kuin CV:stä valmistumisajankohdan :D

Uusi työpaikka on vielä siis saamatta. Sain sentään nykysessä hirveän kädenväännön (6kk prosessi) jälkeen 200€/kk palkankorotuksen, mutta palkka silti edelleen alle 3000€/kk. Kyseessä siis IT-ala ja lähinnä järjestelmäintegraatioita sekä pääkäyttäjähommia tehnyt nyt parin vuoden ajan.
Suosittelen vahvasti tsekkaamaan julkista puolta. Tuommoisten hommien palkat helposti 3500 tasolla. Hyvät palkat ja huippuedut uran alkuvaiheessa, sitten kun kokemusvuosia on enemmän niin palkka jää jälkeen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Suosittelen vahvasti tsekkaamaan julkista puolta. Tuommoisten hommien palkat helposti 3500 tasolla. Hyvät palkat ja huippuedut uran alkuvaiheessa, sitten kun kokemusvuosia on enemmän niin palkka jää jälkeen.
Tästä olen eri mieltä. Julkisen puolen palkat ovat naurettavalla tasolla ja järjestelmäadminille maksetaan lonkalta heitettynä 2700 + henk koht lisät. Mitä huippuetuja julkisella on?
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Onko noilla perinteisillä IT-taloilla tarvetta järjestelmäosaajille? Ainakin saanut itse sellaisen kuvan, että hakevat kokeneempia Java/C#/React tms. tyyppejä. Itse olen työelämässä käyttänyt pelkkää Pythonia ja SQL:ää. Voisihan noille tosin jotain avointa hakemusta laittaa...
DevOps- ja cloud-puolen hommiin on käytännössä jatkuvasti haku päällä näillä isommilla taloilla eli Gofore, Digia, Solita ja niin edelleen. Toki tarvetta on myös pienemmilläkin firmoilla.

Jos joku julkipilvipalvelu (AWS, Google Cloud, Azure) on hallussa ja/tai kokemusta löytyy DevOps-puolen jutuista (esim. CI/CD, Ansible, Docker, Jenkins, Kubernetes), niin duunia luulisi kyllä löytyvän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Mulla on ihan hyvä kokemus headhuntterista. Eka kerta itselle, kun headhuntterin kanssa pääsin alkusoittoa pidemmälle.

Viime vuoden lopulla soitti headhuntteri ja kertoi suoraan, mihin yritykseen ja minkälaiseen hommaan haetaan. Headhuntteri osasi todella hyvin kertoa firmasta ja työtehtävästä ja taustoista. Varasi puhelun rekrytoivalle esimiehelle, kun homma kuulosti hyvältä ja kiinnostavalta.

Juttelin esimiehen kanssa Skypellä (esimies ulkomailla) ja homma vaikutti tosi hyvältä. Palkkapyyntöä kysyttiin tässä vaiheessa ja sen esitin. Välitön reaktio oli, että ihan tohon ei kyllä päästä kiinteällä palkalla, vaan osa palkasta tulee olemaan kvartaaleittain maksettava liikkuva osa, jäi tämä sitten mietintään. Seuraavaksi kävin yhden suomalaisen tulevan työkaverin kanssa lounaalla ja sen jälkeen esimies tuli käymään Suomessa haastattelemassa. Saatiin palkka mun haluamalle tasolle (siis kiinteä kk-osa) ja paperit allekijoitukseen.

Kun aloitin työn ja sain ekan palkan, niin liksassa oli vielä "autorahapalkka tjms." 750e/kk, josta ei ollut mitään puhetta koko rekryprosessin aikana. En valita :) Mulla siis mahdollisuus täysautoetuun, silloin jäisi toi autoraha pois ja peruspalkan päälle tulisi verotusarvo. Eipä ole välttämättä kannattavaa firman kautta autoa ottaa. Lounaritkin tulee palkan päälle (75% nimellisarvosta), eli nekin on tosi hyvä etu. Ja ekan kvartaalibonarinkin jo sain ja se oli liki kuukauden palkka. Seuraava onkin jo 1,5kk palkka. Työ on myös mielenkiintoista ja työkaverit mukavia. Eli hyvin meni mun kannalta tämä prosessi. Vuosiliksa noussee n. 30% aiemmasta ja hommat tosiaan kiinnostavia ja sopivasti uutta joutuu opiskelemaan.
Kyllä niitä hyviäkin headhuntereita on ja nykyiseen duuniin itseni aikoinaan headhuntattiin, varmaan 98% linkkarissa viestittelevistä voi ignorata samantien kun ei edes sitä firmaa kerrota ja loput 2% herättää ehkä sen mielenkiinnon. Eniten pännii nämä soitot "This is Lacey from london, I have superduper awesome open position just for you" ja kun yrittää kysyä, että mikä firma niin kierrellään ja kaarrellaan, en nykyisin enää kyllä vastaile näille jos vain osaa vältellä kun välillä sai olla viikoittain monta kertaa puhelimessa kun nämä soittelivat, yleensä vielä soittelevat duunipuhelimeen niin tulee vastattua vähän hanakammin kuin omaan numeroon, nykyisin nämä muuten taitavat vielä soittaa ihan suomalaisesta numerosta niin homma on vielä hankalampaa.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
241
Tästä olen eri mieltä. Julkisen puolen palkat ovat naurettavalla tasolla ja järjestelmäadminille maksetaan lonkalta heitettynä 2700 + henk koht lisät. Mitä huippuetuja julkisella on?
Olen Kelalla, ehkä meillä on paremmat palkat kuin muualla julkisella. Etuja meillä: pitkät lomat (32 arkipäivää), lyhyempi työaika (7h15), lounas palkan päälle, ei ylitöitä/ei tehdä ylimääräisiä tunteja, perhe- ym. ystävällinen (jota lainaamani haki).

Oma palkkahistoria: juniorikonsultti (datajuttuja) 2017-2018: 3450e/kk; data scientist teollisuusfirmassa 2018 4400e/kk; BI-kehittäjä Kela 2018-2019 4100e/kk (tuntipalkka nousi), data science tuoteomistaja Kela 2019 4400e/kk. Nykyinen homma niin mukava että kyllä palkka saisi sinne seitsemän tonnin pintaan ainakin nousta että harkitsisin vaihtoa.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Olen Kelalla, ehkä meillä on paremmat palkat kuin muualla julkisella. Etuja meillä: pitkät lomat (32 arkipäivää), lyhyempi työaika (7h15), lounas palkan päälle, ei ylitöitä/ei tehdä ylimääräisiä tunteja, perhe- ym. ystävällinen (jota lainaamani haki).

Oma palkkahistoria: juniorikonsultti (datajuttuja) 2017-2018: 3450e/kk; data scientist teollisuusfirmassa 2018 4400e/kk; BI-kehittäjä Kela 2018-2019 4100e/kk (tuntipalkka nousi), data science tuoteomistaja Kela 2019 4400e/kk. Nykyinen homma niin mukava että kyllä palkka saisi sinne seitsemän tonnin pintaan ainakin nousta että harkitsisin vaihtoa.
Kelalla tosiaan palkat ihan OK tasoa ja tuntuu ettei virasto ole henkilöstöasioissa jäänyt sinne 80-luvulle kuten yleisesti julkiset puljut. Toinen positiivinen poikkeus on Verohallinto. Ainakin muutama vanha koulukaveri kummassakin töissä ja saa ihan ok liksaa eikä tosiaan tunnu kauheasti paineita olevan.

Mutta asiaan. Mulla myös hieman negatiivinen kokemus headhunterista/konsultista. LinkedInissä laitettiin viestiä, että N.N hakee tälläistä henkilöä ja sinun profiilisi olisi sopiva - tuletko haastatteluun? No kävin haastattelussa, jossa annoin CV:n ja työhakemuskirjeet jne palkkatoiveet perussetit piti täyttää heidän järjestelmään.

Pääsin jatkoon ja seuraava haastattelu olikin ko. konsultin ja asiakasyrityksen tulevan esimiehen kanssa. No, loppujen lopuksi sain paikan ja tähän asti oletin että palkkatoive on ihan OK koska siitä ei missään vaiheessa mainittu mitään. Työsopparin allekirjoitustilaisuudessa palkka oli merkitty noin 1500€ pienemmäksi kuin pyytämäni ja kysyin kohteliaasti, että onko mahdollisesti käynyt joku virhe? Vastattiin vaan, että tuo on ihan maksimi mitä voidaan maksaa ottaen huomioon työkokemuksesi ja toimialan palkkaus jne. diibadaaba.

Ilmoitin kohteliaasti vaikka vitutti niin kuin pientä oravaa, että ei teille tullut mieleen tätäkään puhua läpi ennen kuin tässä ja nyt. Kummankin aikaa tuhlattu 2 kuukautta, ja että en todellakaan tule tuolla palkalla heille töihin. 2kk tän jälkeen pääsin kilpailijalle töihin alkuperäisellä palkkatoiveella +10% :)

Tämä kummastuttanut minua jo pitkään vaikka kyseessä oli ihan validit yritykset (sekä rekryfirma sekä asiakasyritys), joten luulisi että tälläiset olis ihan peruskauraa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Olen Kelalla, ehkä meillä on paremmat palkat kuin muualla julkisella. Etuja meillä: pitkät lomat (32 arkipäivää), lyhyempi työaika (7h15), lounas palkan päälle, ei ylitöitä/ei tehdä ylimääräisiä tunteja, perhe- ym. ystävällinen (jota lainaamani haki).
Aika samat edut kuin yksityisellä siis, lyhyempää työaikaa lukuun ottamatta. Vakiona saa 30 lomapäivää ja olemalla firmassa muutaman vuoden saa lisää lomapäiviä. Lounasetu on käytännössä lähes ilmainen kun verotusarvo lisätään palkkaan. Työt voi sopia joustavasti tarpeen mukaan ja itse pidän ylitöitä plussana koska siitä saa tarpeen mukaan ekstrafyffeä mutta ei ole pakko osallistua jos ei halua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aika samat edut kuin yksityisellä siis, lyhyempää työaikaa lukuun ottamatta. Vakiona saa 30 lomapäivää ja olemalla firmassa muutaman vuoden saa lisää lomapäiviä. Lounasetu on käytännössä lähes ilmainen kun verotusarvo lisätään palkkaan. Työt voi sopia joustavasti tarpeen mukaan ja itse pidän ylitöitä plussana koska siitä saa tarpeen mukaan ekstrafyffeä mutta ei ole pakko osallistua jos ei halua.
Valtiolla ei lasketa lauantaita. Siksi tuossa lukee arkipäivää. Siitä tulee heti viikko enemmän. Rahaa voi toki usein vaihtaa lomaksi, jos tilanne sallii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Mutta asiaan. Mulla myös hieman negatiivinen kokemus headhunterista/konsultista. LinkedInissä laitettiin viestiä, että N.N hakee tälläistä henkilöä ja sinun profiilisi olisi sopiva - tuletko haastatteluun? No kävin haastattelussa, jossa annoin CV:n ja työhakemuskirjeet jne palkkatoiveet perussetit piti täyttää heidän järjestelmään.

Pääsin jatkoon ja seuraava haastattelu olikin ko. konsultin ja asiakasyrityksen tulevan esimiehen kanssa. No, loppujen lopuksi sain paikan ja tähän asti oletin että palkkatoive on ihan OK koska siitä ei missään vaiheessa mainittu mitään. Työsopparin allekirjoitustilaisuudessa palkka oli merkitty noin 1500€ pienemmäksi kuin pyytämäni ja kysyin kohteliaasti, että onko mahdollisesti käynyt joku virhe? Vastattiin vaan, että tuo on ihan maksimi mitä voidaan maksaa ottaen huomioon työkokemuksesi ja toimialan palkkaus jne. diibadaaba.

Ilmoitin kohteliaasti vaikka vitutti niin kuin pientä oravaa, että ei teille tullut mieleen tätäkään puhua läpi ennen kuin tässä ja nyt. Kummankin aikaa tuhlattu 2 kuukautta, ja että en todellakaan tule tuolla palkalla heille töihin. 2kk tän jälkeen pääsin kilpailijalle töihin alkuperäisellä palkkatoiveella +10% :)

Tämä kummastuttanut minua jo pitkään vaikka kyseessä oli ihan validit yritykset (sekä rekryfirma sekä asiakasyritys), joten luulisi että tälläiset olis ihan peruskauraa.
Olisit vaan pistänyt sen 150e/alkavalta tunnilta laskun sinne ja todennut, että tällä kertaa suostut alennettuun tuntitaksaan kun oli niin kivat jutustelut.

Vähän saisi jo huutaa tuollaisesta päin naamaa niille ja laittaa linkediniin. Ei vaan viitsisi julkisesti omalla profiililla nolata firmoja, mutta jotenkin tuollaisesta pitäisi pystyä rapsauttamaan sormille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Valtiolla ei lasketa lauantaita. Siksi tuossa lukee arkipäivää. Siitä tulee heti viikko enemmän. Rahaa voi toki usein vaihtaa lomaksi, jos tilanne sallii.
No hetkonen! Valtio keksinyt laskea lauantaipäivän lomaksi, duunarin harmiksi, mutta valtiollapa ei sitä sääntöä noudatetakaan. :hmm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No hetkonen! Valtio keksinyt laskea lauantaipäivän lomaksi, duunarin harmiksi, mutta valtiollapa ei sitä sääntöä noudatetakaan. :hmm:
Noudatettiin sielläkin joskus. Siellä siitä on vain luovuttu jo vuosia sitten, kun ei lauantaina töitäkään tehdä. Tässä asiassa julkinen sektori on kerrankin ollut edelläkävijä :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Suosittelen vahvasti tsekkaamaan julkista puolta. Tuommoisten hommien palkat helposti 3500 tasolla. Hyvät palkat ja huippuedut uran alkuvaiheessa, sitten kun kokemusvuosia on enemmän niin palkka jää jälkeen.
Juu, julkinen puoli on ollut kiikarissa myös ja muutama hakemuskin laitettu, mm. Kelalle yksi, mutta ei ole vielä tärpännyt. Tosin nuo hommat on olleet sellaisia, että itsellä ei osaaminen aivan 100% niihin natsannut, mutta perehdyttämisellä olisi onnistunut. Mutta hakijoita on noihin aina sen verran, että mielummin palkkaavat suoraan osaajan :D
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kelalla tosiaan palkat ihan OK tasoa ja tuntuu ettei virasto ole henkilöstöasioissa jäänyt sinne 80-luvulle kuten yleisesti julkiset puljut. Toinen positiivinen poikkeus on Verohallinto. Ainakin muutama vanha koulukaveri kummassakin töissä ja saa ihan ok liksaa eikä tosiaan tunnu kauheasti paineita olevan.

Mutta asiaan. Mulla myös hieman negatiivinen kokemus headhunterista/konsultista. LinkedInissä laitettiin viestiä, että N.N hakee tälläistä henkilöä ja sinun profiilisi olisi sopiva - tuletko haastatteluun? No kävin haastattelussa, jossa annoin CV:n ja työhakemuskirjeet jne palkkatoiveet perussetit piti täyttää heidän järjestelmään.

Pääsin jatkoon ja seuraava haastattelu olikin ko. konsultin ja asiakasyrityksen tulevan esimiehen kanssa. No, loppujen lopuksi sain paikan ja tähän asti oletin että palkkatoive on ihan OK koska siitä ei missään vaiheessa mainittu mitään. Työsopparin allekirjoitustilaisuudessa palkka oli merkitty noin 1500€ pienemmäksi kuin pyytämäni ja kysyin kohteliaasti, että onko mahdollisesti käynyt joku virhe? Vastattiin vaan, että tuo on ihan maksimi mitä voidaan maksaa ottaen huomioon työkokemuksesi ja toimialan palkkaus jne. diibadaaba.

Ilmoitin kohteliaasti vaikka vitutti niin kuin pientä oravaa, että ei teille tullut mieleen tätäkään puhua läpi ennen kuin tässä ja nyt. Kummankin aikaa tuhlattu 2 kuukautta, ja että en todellakaan tule tuolla palkalla heille töihin. 2kk tän jälkeen pääsin kilpailijalle töihin alkuperäisellä palkkatoiveella +10% :)

Tämä kummastuttanut minua jo pitkään vaikka kyseessä oli ihan validit yritykset (sekä rekryfirma sekä asiakasyritys), joten luulisi että tälläiset olis ihan peruskauraa.
Ihan mielenkiinnosta. Siis näit työsopparin ekaa kertaa jossain "allekirjoitustilaisuudessa"? Aika erikoista. Itse olen saanut sopparit aina ensin kotiin nähtäväksi. Pari viimeisintä olen allekirjoittanutkin kotona ja skannannut+mailannut työnantajalle. Pitäähän työntekijällä olla aikaa tutustua sopimukseen. Itse olen vielä liiton lakimiehellä aina luetuttanut paperit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Tätä olen kuullut itsekin tapahtuvan. Omalle kohdalle ei ole vielä (koputtaa puuta) sattunut. Tietävätköhän ko. rekryfirmat mitä hallaa aiheuttavat omalle maineelleen? Jotenkin tuntuisi siltä, että koodarit eli IT-alalla olevat ihmiset ovat enemmän faktoihin painoittunutta porukkaa, jotka kaipaavat päätöksentekoa varten juuri ne faktat. Ilman niitä ei voi tehdä päätöstä uudesta työpaikasta. Vaikka täsmälliseen rahapalkkatarjoukseen kaivataankin tietoa esim. kuinka sopiva/pätevä hakija on, niin kyllä palkkahaitari olisi syytä pystyä ilmoittamaan.
Tarkennuksena sen verran että ns. rekryfirma tai ainakin heidän yhteyshenkilö hoiti kaiken ihan mallikkaasti, eli järjesti vain "työnhakijan" ja työnantajan saman pöydän ääreen. Itse työnantajan päässä sitten oli mielestäni havaittavissa ongelmia. Jäi sellainen kuva että yrityksen käsitys kilpailukykyisestä palkasta ei ihan vastaa markkinoita, kun ei kerran tekijää ole saatu palkattua. Voihan se olla että hakijoiden joukossa ei ole ollut sitä mitä haetaan, mutta jos rekry on kerran jatkunut pitkään niin hieman epäilen.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 130
Rekryfirmojen ja asiakasyritysten välinen kommunikointi on välillä heikkoa ja silloin saattaa syntyä käsitys että joku asia on neuvoteltavissa vaikka se on toiselle osapuolelle välttämätöntä. Kannattaa itse olla aktiivinen tämän asian osalta niin jää yrityksenkin puolelle positiivinen vaikutelma.

Joissain firmoissa pyritään sopimus tekemään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa potentiaalisten hakijoiden kanssa, jolloin siihen tutustuminen ei oikein ole mahdollista mutta kannattaa pyytää se nähtäväksi etukäteen jos onnistuu ja miettiä yön yli että onko paikka itselle oikea. Vaikka irtisanoutuminen onkin helppoa niin piirit on kuitenkin sen verran pienet että sitä olisi hyvä välttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Kannattaisin paljon mielummin henkilökohtaisten lisien / bonusten mahdollistamista hoitosektorilla, sen sijaan että mennään tuollaisella nykyisen kaltaisella tasapäistävällä järjestelyllä.
Sukulainen joutui teho-osastolle pitkäksi aikaa (ei-korona). Oli koko keskussairaalan ainoa tehohoitopotilas viikon.

Terveydenhuollossa on käsittääkseni useimmilla ollut pikemminkin normaalia hiljaisempaa, kun ihmiset ovat välttäneet ei-pakollisia käyntejä ja eristäytymisen takia on normaalejakin tartuntatauteja ollut tavallista vähemmän.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Tuommoisiin devops-hommiin, niin kannattaa hankkia vaikka kotiin 10 Raspberry Pi:ta ja rakentaa niistä klusteri. Niistä voi sitten rakentaa itselleen Kubernetes klusterin ja koodata jotain "Hello World" -tason serviceitä rakentaen CI/CD -pipelinet lähtien git-pushista. Myös autoscaling kannattaa opetella konfiguroimaan. Kun systeemit rakentaa itse ja lekkii niillä, niin oppii paljon enemmän kuin käyttämällä pilvipalveluiden valmiita systeemeitä, joissa ei paljon verkkoasetuksista yms. tarvitse välittää.

Vielä kun pohtii läpi kaikki mahdolliset perusasiat mitä klusterin ylläpidossa voi tarvita esim. kuinka päivittää noden (node drain) ja masterin softa ottamatta klusteria alas. Lisäksi rakentaa klusterin arkkitehtuurin vastaamaan oikeaa tuotantoa (HA master jne. joka on vaatimus zero downtime updateja varten), niin pitäisi jo osata enemmän kuin moni asiaa duunikseen tekevä, koska monen osaaminen on pitkälti sitä AWS:n GUI:ssa kliksuttelua.

Itselläni on ollut tapana aina yrittää miettiä mitä mahdollisia pullonkauloja tai ongelmia duunin järjestelmien arkkitehtuureissa on ja tehdä kotiin paremmat. Himassa sitten kun koodailee harrasteprojektejaan (viime aikoina tullut leikittyä valvontakameroilla ja kuvien analysoinnilla), niin on voinut testata vaihtoehtoisia arkkitehtuureita. Toisin sanoen, tuommoisen klusterin rakentamisesta on ihan hyötyä jatkossakin oman osaamisen kehittämisessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kun systeemit rakentaa itse ja lekkii niillä, niin oppii paljon enemmän kuin käyttämällä pilvipalveluiden valmiita systeemeitä, joissa ei paljon verkkoasetuksista yms. tarvitse välittää.
Sinänsä samaa mieltä tuosta alusta, mutta kummalle taidolle on enemmän kysyntää työmarkkinoilla? Sille oman klusterin ylläpidolle vai sille pilvipalveluosaamiselle ja AWS:n serteille? (Jälkimmäiselle varmasti on kysyntää.) Ja kyllä kai pilvessäkin verkkoasetuksista pitää välittää ainakin tiettyyn pisteeseen asti.

Muutoin samaa mieltä, omat projektit ja CI/CD-pipelinejen pystyttäminen tavalla tai toisella (esim. Github. Actions) on ehdottoman hyödyllistä. Mutta mitä lähempänä ne projektit ovat oikean työelämän tarpeita, sitä hyödyllisempää. Esim. grafiikkademoa en enää assemblyllä koodaisi, vaikka mielenkiintoista ja omalla tavalla opettavaista olisikin.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
En tarkoita noiden olevan mitenkään poissuljettuja juttuja. Kannattaa ehdottomasti opetella tekemään samat asiat esim. AWS:llä. Jos osaa itse rakentaa samat asiat nollasta, niin se ymmärrys siitä mitä siellä AWS:ssä tekee on sitten paljon parempi.

EDIT: Verkkoasetuksissa viittasin network overlayhin, joita voi omalla klusterilla testata erilaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
No hetkonen! Valtio keksinyt laskea lauantaipäivän lomaksi, duunarin harmiksi, mutta valtiollapa ei sitä sääntöä noudatetakaan. :hmm:
Ei tuo ole mikään valtion sääntö, vaan ihan AY-liikkeen neuvottelun tulos ja puhdas sopimusasia. Missään muualla ei ole yhtä paskat lomakäytännöt työntekijöillä ja suomessa AY-liike hehkuttaa niitä yhtenä mahtavista saavutuksistaan. On tosiaan mahtava saavutus neuvotella länsimaiden surkeimmat lomat työntekijöille...

Käytäntö periytyy niistä työehtosopimuksista jotka ovat jostain yli puolen vuosisadan takaa, jolloin lauantai vielä oli monilla aloilla työpäivä. Ja sen jälkeen systeemiä ei ole voinut korjata, koska joku saattaisi hävitä päivän ja joku toinen voittaa päivän. Nykyinen vuosilomalaki on sitten kirjoitettu noiden wanhojen sopimusten kanssa yhteensopivaksi järjettömäksi sekoiluksi, joka sortaa työpaikkaa vaihtavia työntekijöitä (lomakertymä on edelliseltä vuodelta, joten perusoletus on se, että kun vaihdat duunia saat paskat lomat seuraavana vuonna).

Nykysysteemi sopii työnantajille, koska siinä työntekijöiden lomien ottoa voidaan kontrolloida todella tarkasti, pitkistä viikonlopuista rokotetaan usein ylimääräinen lauantai lomapankista laskuttaen ja työpaikan vaihdosta rangaistaan kun lomakertymä menee ja uuteen firmaan tullaan kakkosluokan kansalaisena joka saa vähemmän lomaa. Se sitoo työntekijän firmaan ja kannustaa olemaan vaihtamatta palkkaa kilpailuttaen muualle.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei tuo ole mikään valtion sääntö, vaan ihan AY-liikkeen neuvottelun tulos ja puhdas sopimusasia. Missään muualla ei ole yhtä paskat lomakäytännöt työntekijöillä ja suomessa AY-liike hehkuttaa niitä yhtenä mahtavista saavutuksistaan. On tosiaan mahtava saavutus neuvotella länsimaiden surkeimmat lomat työntekijöille...

Käytäntö periytyy niistä työehtosopimuksista jotka ovat jostain yli puolen vuosisadan takaa, jolloin lauantai vielä oli monilla aloilla työpäivä. Ja sen jälkeen systeemiä ei ole voinut korjata, koska joku saattaisi hävitä päivän ja joku toinen voittaa päivän. Nykyinen vuosilomalaki on sitten kirjoitettu noiden wanhojen sopimusten kanssa yhteensopivaksi järjettömäksi sekoiluksi, joka sortaa työpaikkaa vaihtavia työntekijöitä (lomakertymä on edelliseltä vuodelta, joten perusoletus on se, että kun vaihdat duunia saat paskat lomat seuraavana vuonna).

Nykysysteemi sopii työnantajille, koska siinä työntekijöiden lomien ottoa voidaan kontrolloida todella tarkasti, pitkistä viikonlopuista rokotetaan usein ylimääräinen lauantai lomapankista laskuttaen ja työpaikan vaihdosta rangaistaan kun lomakertymä menee ja uuteen firmaan tullaan kakkosluokan kansalaisena joka saa vähemmän lomaa. Se sitoo työntekijän firmaan ja kannustaa olemaan vaihtamatta palkkaa kilpailuttaen muualle.
Vaan eipä laki mitään rajoita. Itse saa sopia mitä vaan. Mulla on esimerkiksi 6 täyttä viikkoa lomaa, Työsopimukseen erikseen kirjattuna lisäviikko. Aloitin vuoden alussa ja sain pitää heti talviloman ja sen jälkeen siis 6vko tälle lomakaudelle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Niin eipä kai taida laki rajoittaa kai sitä firma voi palkata kaverin miltsi/v töihin ja sopia, että lomaa on 6kk/v.

Zepi taisi kuitenkin tarkoittaa sitä 99,9% suomalaisista mitkä on jonkun tessin perässä ja lomat on sen mitä siellä lukee. Jos lisää haluaa niin palkatonta vaan pitelemään, tosin en ole ihan varma saako sitäkään joka paikassa heittämällä.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Saahan nuo pitämättömät lomat myös edellisestä työpaikasta rahallisena korvauksena, tämäkään ei taida olla kaikissa maissa käytäntönä.

Tuota listaa kannattaa silmäillä, niin huomaa, että asiat voisivat olla huonomminkin: List of minimum annual leave by country - Wikipedia
Tämä ei tietysti tarkoita, etteikö asiat voisi olla Suomessa myös paremmin lomakäytäntöjen suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Niin eipä kai taida laki rajoittaa kai sitä firma voi palkata kaverin miltsi/v töihin ja sopia, että lomaa on 6kk/v.

Zepi taisi kuitenkin tarkoittaa sitä 99,9% suomalaisista mitkä on jonkun tessin perässä ja lomat on sen mitä siellä lukee. Jos lisää haluaa niin palkatonta vaan pitelemään, tosin en ole ihan varma saako sitäkään joka paikassa heittämällä.
Ei pidä paikkaansa. Iso prosentti voi olla kyllä, mutta kaukana 99,9%. Aika helppo on saada täydet lomat uudessa työpaikassa. Itse olen saanut aina.

Kannattaa kysyä, kun paikkaa vaihtaa. Ei siinä mitään menetä. Ei välttämättä jollekin Alepan kassalle onnistu, mutta liki kaikissa asiantuntijahommissa uskoisin olevan käytäntönä.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Ei ole tosiaan koskaan tullut vastaan tilannetta, jossa ei olisi uudessa duunissa tarjottu täyttä lomaa aloitusvuodelle (tai talvilomaa, jos aloittaa syksyllä) sekä täyttä lomaa seuraavalle vuodelle. Noin yleensä, niin Suomen lomat eivät kyllä ole kovin hyvät. Yhdysvalloissa oli 28 lomapäivää ja lisäksi lähes jokainen Federal Holiday oli lomapäivä. Suurin osa parhaista IT-firmoista tarjoaa 4th of Julyn yhteydessä kaksi lomapäivää sekä jouluna 3-4 päivää riippumatta siitä sattuuko jouluaatot yms. osumaan viikonlopulle. Sama uudenvuoden kohdalla, jossa saa pidennetyn viikonlopun käyttämättä vuosilomaa jos uusivuosi sattuisi osumaan viikonlopulle. Käytännössä saa siis ainakin yli viikon enemmän lomaa kuin Suomessa. Toki lakisääteiset minimit ovat surkeat.

Suomessa taas erona on, että lähes kaikki firmat tarjoavat juuri nuo lakisääteiset minimit. Oikeastaan nuo "hyvät" lakisääteiset minimit ovat johtaneet siihen, että niissä ei edes tajuta kilpailla. Yhdysvalloissa kun minimit ovat niin huonot, niin lomat ovat aina osana yrityksen tarjousta kun taas Suomessa ei. Käytännössä tämä johtaa tilanteeseen, jossa yritykset kilpailevat työntekijöistä palkkojen lisäksi myös lomilla, joka johtaa parempiin lomiin kuin mitä Suomessa tarjotaan.

EDIT: Lentokoneessa joskus istui vieressä Nokian inskä, joka sanoi saavansa Nokialla enemmän lomaa Yhdysvalloissa kuin mitä sai Nokialla Suomessa... Tätä pidin aika hauskana, koska oli nimenomaan suomalaisen firman palveluksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Ei pidä paikkaansa. Iso prosentti voi olla kyllä, mutta kaukana 99,9%. Aika helppo on saada täydet lomat uudessa työpaikassa. Itse olen saanut aina.

Kannattaa kysyä, kun paikkaa vaihtaa. Ei siinä mitään menetä. Ei välttämättä jollekin Alepan kassalle onnistu, mutta liki kaikissa asiantuntijahommissa uskoisin olevan käytäntönä.
Sun kannattais oikeasti joskus vähän miettiä miltä elämä siellä 1% kuplan ulkopuolella oikeasti tuntuu.

Eihän sun tarvitse kuin tästä ketjusta katsella, että miten esim. Raksa / LVI / sähköpuolen suunnittelutoimistojen insseillä menee palkkauksen suhteen. Moni tuskailee saadakseen liksansa ensin edes sinne 3.5k tuntumaan. Ja tuollaisia hommia tekevää korkeakoulutettua porukkaa on tosi paljon. Puhumattakaan sitten teollisuusduunareista jossain saarioisen maksalaatikkolinjastolla ja rekkakuskeina. Mahikset työpaikan vaihdossa täysien lomien saamiseen...

No, joku varmasti saa, mutta suurin osa on lähinnä lakki kourassa saadakseen edes jotain työtä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Sun kannattais oikeasti joskus vähän miettiä miltä elämä siellä 1% kuplan ulkopuolella oikeasti tuntuu.

Eihän sun tarvitse kuin tästä ketjusta katsella, että miten esim. Raksa / LVI / sähköpuolen suunnittelutoimistojen insseillä menee palkkauksen suhteen. Moni tuskailee saadakseen liksansa ensin edes sinne 3.5k tuntumaan. Ja tuollaisia hommia tekevää korkeakoulutettua porukkaa on tosi paljon. Puhumattakaan sitten teollisuusduunareista jossain saarioisen maksalaatikkolinjastolla ja rekkakuskeina. Mahikset työpaikan vaihdossa täysien lomien saamiseen...

No, joku varmasti saa, mutta suurin osa on lähinnä lakki kourassa saadakseen edes jotain työtä.
Tässä paistaa läpi just se suomalainen mentaliteetti. Lakki kourassa työtä hakemassa... Mitään ei saa, jos ei mitään pyydä. Kyllä mä esimerkiksi vaikka vaatekaupassa taikka jossain Intersportissa asioidessa kysyn aina alennusta. Useimmiten jonkun 10-20% saakin, ei toki aina, mutta tyhjän saa pyytämättäkin. Jos ei saa suutaan auki työhaastattelussa sen vertaa, että tinkaa palkan ja edut kohdilleen, niin voivoi. Kuitenkin työpaikan kyseessä ollessa vaikutus voi olla vuosia tai kymmeniä vuosia. Ja jos ei saa, niin sitten ei saa, mutta aina kannattaa kysyä. Ymmärrän, että ihan kaikille ei ole mahdollista, mutta kyllä niitä rekkakuskejakin on hyviä ja huonoja. Jos kuulut hyviin ja pystyt sen työnantajalle osoittamaan, niin kyllä hyvälle työntekijälle jotain ekstraa aina järjestyy. Ei töitä haeta lakki kourassa, vaan siten, että pystyt tuomaan jotain lisäarvoa työnantajalle ja se pitää työhaastattelussa tuoda esille. Pitää erottautua muista. Ihan kaikissa työpaikoissa ja -tehtävissä on hyviä ja ei niin hyviä tekijöitä. Tietenkin, jos työpaikka on vain paikka, jossa koetat saada ajan 8-16 kulumaan aivit narikassa, niin vaikeaaahan se on.

edit: Just yks raksalla mestarina töissä oleva kaveri sai täydet lomat vaihdettuaan firmaa alkuvuodesta. Ihan ammattikoulupohjalta. Ei siinä mihinkään 1% tarvitse kuulua. Ja kuten kirjoitin itsekin olen aina saanut, esim. 3 vuotta valmistumisen jälkeen sain täydet lomat ja en todellakaan ollut mikää perusasiantuntijaa kummempi silloin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Usko huvikses että suorittavaan portaaseen kuuluva ei saa neuvoteltua itselleen edes täysiä kesälomia koska oven takana on kymmenen seuraavaa jos työnantajan ehdot ei kelpaa. Ei edes silloin kun työnantajalta kuluu aikaa ja rahaa valita seuraavat henkilöt haastatteluun. Harvalla on pokkaa laittaa työnantaja ota-tai-jätä tilanteeseen koska itsellään siinä on enemmän menetettävää. Siinä ei sun hyvyys merkitse mitään kun aivokuollut ameebakin suoriutuu annetusta työtehtävästä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Naurattaa ajatus jostain rekkakuskin työtä hakevasta 25v jannusta joka alkaa selittämään Reiskan kuljetus Oy:n tj Reiskalle, 55v, siitä mitä lisäarvoa hän tuo firmaan että annas nyt TESsin päälle vähän lisää ja täydet kesälomat nyt samantien

Edelleen se pointti ei ole siinä etteikö saisi kysyä tai etteikö olisi mahdollista. Todella isossa osassa työtehtävistä se ei vaan ole millään tavalla realistista
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Kyllä ainakin mun lähipiirissä monet insinööritason asiantuntijat/kunnossapitoinsinöörit (ja yksi duunarikin asennustehtävissä) ovat saaneet työpaikkaa vaihdettaessa neuvoteltua itselleen täydet kesälomat. Ei kuulosta omaan korvaan mitenkään harvinaiselta vaikkei omakohtaista kokemusta ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Kyllä se monelta onnistuu, mutta miksi edes pitää olla lähtökohtaisesti tilanne, jossa perustila on se, että työpaikan vaihdosta rangaistaan lomia lyhentämällä ja pitää erikseen neuvotella, että pysyy "normaalit" lomat?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Aina pitää omista eduista pitää kiinni. Mä esimerkiksi sain neuvoteltua useaan kertaan palkankorotuksen 90- luvulla isossa konepajassa, kun olin opiskelujen ohella siellä töissä 6 vuotta. Sain duunarihommien loppuvaiheessa enemmän liksaa kuin moni vakkari (olin myöhemmin esimiehiä tuuraamassa ja näin siis palkatkin). Tein hommat nopeasti ja ahkerasti, en ollut päivääkään saikulla jne.

Ja ei rekkakuskin paikkaa hakiessa tietenkään mistään lisäarvosta puhuta jaastattelussa, mutta siitähän on kuitenkin kyse. Pitää pystyä perustelemaan tietenkin oma hyvyytensä.

Ei noita hommia, joissa pärjää aivokuollut ameebakin nyt niin paljoa ole. Tai pärjää varmaan, mutta kyllä särmä kaveri samassa hommassa saa parempaa jälkeä aikaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom