Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Opintolainat ei voi millään olla syynä, ellet sitten ottanut muutakin kuun valtion takaamaa. Maksan opintolainojen lisäksi autosta, talosta ja rempoista, eikä tarvitse kituutella pienemmällä palkalla. Toki kaksi tulonsaajaa, mutta kolmen menot.

Toki autona uudehko corolla, ei mitään premiumia. Merkkihuolto maksaa, mutta ei ole tarvinnut rempata. Nytkin timpuri on tuntipalkalla laittamassa olkkarin seiniä uusiksi. Verovähennyksen saa työstä, vedin maksimit viime vuonnakin. Ensi vuonna saa tulla tekemään lisää.

Halvemmalla toki pääsisi ottamalla palkatonta ja tekemällä itse, mutta en nauti remontoinnista eikä työn viimeistelykään ole niin hyvää. Oma työ on paljon mukavampaa, vaikka joskus aikataulut stressaa.
Tietysti nuorena ja tyhmänä otin opintolainaa maksimit ja maksoin pitkään minimit joten sitä maksellaan vieläkin. Ei se silti ole kuin hyvin pieni osa kaikista menoista. Sitä on vuosien varrella tullut useampikin virhearvio, ikävä sattuma ja omasta tyhmyydestä johtuva taloudellinen kanto kaskeen lisää. Lisäksi en säästänyt rahaa mihinkään nuorena kun työllistyin todella huonosti.

Yksi näppärä combo velkaantua lisää nopealla aikataululla on auto jota ei ole maksettu kuin pieni osa, iso tekninen vika ja myynti äkkiä pois käsistä ja lisää velkaa toiseen autoon sen edellisen tilalle. Nykytilannetta ei auta että kumppanilla on surkeat tulot ja alkaa opiskelijaksi seuraavan vuoden-parin ajaksi.

Aika hyvinhän tässä kokonaisuutena menee, mutta paljon on vanhoja makseltavia vielä jäljellä ja ne vievät vähän turhan ison osan kuukausituloista. Melko vaikeaa tuntuu olevan löytää ihan puhtaasti keikkahommia iltoihin ja viikonloppuihin että saisi tehtyä ylimääräisiä lyhennyksiä.

Syöpään kuolee enemmän kuin koskaan? Höpö höpö. Koskaan modernina aikana ei ole ollut näin hyvä ennuste syövillä.

Off topic, mutta :Molemmathan 'syöpään kuolee enemmän kuin koskaan' ja 'hyvä ennuste verrattuna aiempaan' pitänevät paikkansa. Johtuu tietenkin suurelta osin väestön ikääntymisestä ja hoitojen parantumisesta.

Perheverotus olisi kyllä hyvä lisä. Nyt valtio ohjaa molemmat kokopäivätöihin sen sijaan, että toinen olisi pääelättäjä toisen ollessa kotona taikka osa-aikaisena. Ylityölisät auttavat kumoamaan suurempaa verotusta, joten monesti hyöty on kuitenkin sama.
Miksi perheverotus olisi hyvä? Minusta se, että puolet työvoimasta jäisi kotiin ei olisi Suomelle kovin hyvä kehityskulku. Taas pitää jenkit vetää mukaan tähän mutta siellähän tuo on käytössä ja se johtaa usein siihen tilanteeseen, että perheen äiti on pois työelämästä jopa 20 vuotta. Mitä työllistymismahdollisuuksia siinä vaiheessa enää on?

Kuten sanoin, Jenkit, heidän koulutus, sosiaalinen rakenne, työllistyminen ja muu ei kuulu tähän. En vetänyt Yhdysvaltoja tähän keskusteluun mukaan, enkä aio sillä linjalla jatkaa.
No mihin maahan haluat sitten verrata, jossa verot on matalat mutta itse pitää maksaa ne nykyään verojen tarjoamat palvelut?

Off topic, mutta :Molemmathan 'syöpään kuolee enemmän kuin koskaan' ja 'hyvä ennuste verrattuna aiempaan' pitänevät paikkansa. Johtuu tietenkin suurelta osin väestön ikääntymisestä ja hoitojen parantumisesta.
OT; Nämä ja että diagnoosit on tarkentuneet kun ennen vanhaan esim. "kuoltiin vanhuuttaan" kun syynä on voinukkin olla syöpä.

Miksi perheverotus olisi hyvä? Minusta se, että puolet työvoimasta jäisi kotiin ei olisi Suomelle kovin hyvä kehityskulku. Taas pitää jenkit vetää mukaan tähän mutta siellähän tuo on käytössä ja se johtaa usein siihen tilanteeseen, että perheen äiti on pois työelämästä jopa 20 vuotta. Mitä työllistymismahdollisuuksia siinä vaiheessa enää on?
Suomen palkat eivät ole niin hyvät, että oikeasti olisi varaa jäädä kotiin edes perheverotuksella. Auttaisi kyllä, kun jää kotiin 3 vuodeksi lapsen syntyessä. Tuo kotiin jääminen taas on vain hyväksi. Toki perheverotus ohjaisi vähemmän tienaavaa jäämään kotiin, ellei kotihoidontuessa muuhun pakotettaisi. Eli olet osin oikeassa.

Perheverotus voisi olla jonkinlainen lääke alhaiseen syntyvyyteen. Eihän se mitään otollisia olosuhteita parisuhteelle luo perheen perustamiseen (tai muutenkaan) jos molemmat raataa niska limassa palkkatöissä ja pahimmassa tapauksessa vielä eri aikaan päivästä/yöstä. Suomalaisten lisääntyminen on imo paljon parempi kehityskulku kuin se, että maksimoidaan työvoimasta saatava hyöty markkinoille.
Kristillisdemokraatit tätä jokin aika sitten toi esille.

Kyllä tämä aika pitkälti edustaa sitä ns. tavallista kansalaista. Me täällä foorumilla ehkä ollaan tietoisia asioista, mutta kyllä se keskivertokansalainen on aika tietämätön miten maailma oikeasti toimii. Ja samalla näillä kaikilla on äänioikeus. Se on oikeasti aika hälyttävää miten pihalla peruspena ja peruspaula ovat koko yhteiskunnan toiminnasta, varsinkin mitä tulee palveluihin ja muihin asioihin. Samalla nämä huutelee jossain facessa tai jodelissa pää punaisena kaikesta "vääryydestä". Tämä ei tosin kuulu enää palkkaketjuun.
Juuri näin. Eihän tavan kansalainen varmasti ymmärrä verotuksesta tuota esimerkkisi kaltaista tapausta. Monesti omassakin tuttavapiirissä kuulee, ettei edes osata tehdä verokorttia. ”Sieltä se automaattisesti on aina mulle tullut, enkä niistä numeroista ymmärrä mitään”.

Edit. Ja pakko lisätä, että monesti tuohon lauseeseen kuuluu vielä että ”joka vuosi on myös tullut aina ilmaista rahaa tilille millä voi sitten ostella joululahjat”. Tarkoittaen siis veronpalautuksia.

Kiitos, olen käynyt kouluja ulkomailla jotka ovat maksettu vanhempien rahoista. Joten aika nettoantajana mennään. Lähinnä kyse on siitä, että terveydenhoitoon ei pääse, hammaslääkäriin ei pääse, tiestö rapautuu, eläminen kallistuu, ruoka kallistuu, veroja tulee lisää. Perusasiat jos toimisi: terveydenhoito ja turvallisuus - sillä pääsisi jo pitkälle. Tiedän kyllä mihin veroja menee ihan senkin vuoksi, että "harrastan" kunnallispolitiikkaa jossa olen hallituksessa ja lautakunnan jäsenenä, joten verojen käyttökohteet ovat tiedossa.

Jos nuo myös pitäisi maksaa itse, eivätkä ne menisi "pohjattomasta" kassasta, myös veroprosentti olisi aikalailla pienempi ja käteen jäävät tulot hyvin paljon suuremmat. Kuukausien jonot terveydenhoidollisten asioiden hoitoon ja heikko koulutus jota täällä peruskoulussa annetaan ei oikein toimi motivaattorina. Tämän lisäksi tämä eläkejärjestelmä on myös täysin valtava huijaus. Siksi panostankin siihen, että lapset saavat täältä veroistani ns. kaiken irti ja muuttavat aikuisena pois.
On totta, ettei pikkuvaivoihin saa kovin helposti valtion tukemaa apua. Toisaalta taas sitten kun on tosi kyseessä, niin kyllä sitä apua saa. Omassa lähipiirissä on muutama syövän sairastanut ihminen mm. paras kaveri, sekä oma äiti. Näissä tapauksissa hoito on kyllä ollut niin kovalla tasolla, että lääkäri oli suoraan todennut, ettei rahalla pystyisi edes parempaa hoitoa suomesta saamaan esim. Docratessista.

Jeps. Parempaan väkeen Suomeen muuttaneena ulkomaalaisena. Et uskoisikaan kuinka paljon parempi on ollut ulkkiksena (vaikkakin koulutettuna) täällä pärjätä, kun ei kuulu kantaväestöön eikä esim. todistaa 100x enemmän, että osaa asiat. Toki korkeakoulutus nyt antaa erivapauksia tietyissä määrin ja ehkä nostaa sinne enemmän tietävien ihmisten joukkoon. Tänne tuli muutettua ja opiskeltua kieli yms. sen takia, koska piti olla kuulemma hienoa ja helppoa elää, sekä tasa-arvo ja muu toimisi. Näinhän se olikin - 20 vuotta sitten.

Nykyään syöpään kuolee enemmän kuin koskaan ennen, koska hoitoihin pääsee lähinnä tuurilla ja arvalla. Jotta pääsee erikoissairaanhoitoon, pitää ensiksi päästä lottokierroksen läpi petusterveydenhuollossa.

Jenkeissähän asia menee noin opiskeluissa, mutta sielläkin on Community College ja tuhat muuta tapaa päästä opiskelemaan AMK-tasoiset opinnot käytännössä ilmaiseksi. Ei se ole niin, että high schoolin jälkeen pitää ottaa 120k velkaa vuodessa yliopistoon. Tämän lisäksi siellä on avokätiset stipendijärjestelmät ja monia muita polkuja, joiden avaamiseen tarvitaan varmaan oma topikki. Käytännössä loputhan täällä on samaa, mutta täällä ei ole miljonäärejä ja miljärdöörejä, jotka toisivat innovaatiota ja kasvua. Jostain syystä sinne Jenkkeihin halutaan, vaikka eurooppalaisten mielestä on "se on ihan kauhee, kun YLE sanoi niin".
"Nykyään syöpään kuolee enemmän kuin koskaan ennen, koska hoitoihin pääsee lähinnä tuurilla ja arvalla. Jotta pääsee erikoissairaanhoitoon, pitää ensiksi päästä lottokierroksen läpi petusterveydenhuollossa."

Onko sinulla tai lähipiirilläsi kokemusta syöpähoidoista, vai mistä moinen väite? Omassa lähipiirissä on ainakin kolme tapausta muutaman vuoden sisään ja kaikki päässeet kahdenviikon sisään näytteestä, hoitoihin.

Kaveri meni selkäkivun takia lääkäriin. Muutaman päivän sisään oli diagnoosi ja kahdenviikon päästä oli leikkaus. Diagnoosina kivessyöpä. Jälkihoidot kestikin sitten yli vuoden, kun oli ehtinyt hieman leviämään, mutta nykyään täysin terve.

Itse olen vastaavanlaisia ohjelmia ollut suunnittelemassa aiemmin IT alalla ja yleensä niihin tulee enemmän ihmisiä IT sektorin ulkopuolelta, jolloin 3000€ voi olla ihan hyväkin palkka. Yllättävää tuossa on enemmänkin ohjelman pituus, vuosi on aika pitkä aika. Ehkä siinä on ajateltu että saavat sidottua nuo ihmiset vuodeksi hommiin tuolla liksalla ennen kuin lähtevät firmaa vaihtamaan.
Olen vastaavanlaisen rekryävän koulutus-/traineeohjelman läpikäynyt. 3000€ on sitä luokkaa mitä tällä hetkellä muuallakin tarjotaan, joskin jossakin hätyytellään 4000€, jos on sellaista hommaa, josta asiakkaat maksavat hyvin. Ei tästä montaa vuotta ole, kiitos koronan, kun koodariksi revittiin sellaisia osaajia, joilla ei ollut ollenkaan koodauskokemusta. Riitti, että oli nopea oppimaan ja kehittymään. Meillä on edelleen vuosittain traineeohjelmia, joiden sisäänotto on yhteensä 20-30 koulusta valmistuvaa / alanvaihtajaa. Hakijamäärät näihin ohjelmiin on moninkertaiset edellisiin vuosiin verrattuna ja näin ollen vaatimustaso on kasvanut huomattavasti.

Noin kymmenen vuotta sitten aloittelevana insinöörinä bruttopalkka oli 2500€ ja käteen jäi karkeasti 1900€/kk. Tuolloin ajatteli, että kunpa palkka nousisi 3500€/kk, niin elelisi herroiksi. Ja kyllähän se nousi nopeastikin, mutta kun tajusi nettopalkan nousevan varsin maltillisesti, niin taas tuli seuraava ”unelmapalkkataso” 4500€/kk, jolla voisi elellä herroiksi. No sekin ylitettiin ja nyt palkka on 6100€/kk. Käteen jää kaikenlaisten maksujen jälkeen noin 3500€/kk. Onhan se jo aika mukava määrä rahaa, mutta varsinaista rikastumisen tunnetta tai elintason päätä huimaavaa nousua tuollakaan summalla ei pääse kokemaan. Insinöörityössä tosin stressi ja vastuu sitten onkin lisääntynyt eksponentiaalisesti palkan kasvun myötä ja nykyään toiveiden elättely korkeammasta palkasta on kääntynyt siihen, että kun loputkin lainat saa maksettua pois, niin voisi hyvin vaihtaa johonkin ”aivotnarikkaan”-työhön puolet pienemmällä palkalla.

Marginaaliveroasteen ymmärtää vasta, kun sen itse pääsee konkreettisesti kokemaan. Ja nyt olen osa sitä eniten tienaavaa kymmenystä Suomessa. 3500€/kk käteen ja olet Suomessa kovatuloisimpia. Rikkauden tunnetta Suomessa palkkatyöllä ei pääse kokemaan.
6100e/kk bruttotuloilla neton pitäisi olla n. 4000e. Kaikenlaisiin maksuihin sisältyy varmaankin kirkollisverot, isot kunnallisverot ja liiton maksut yms?

6100e/kk bruttotuloilla neton pitäisi olla n. 4000e. Kaikenlaisiin maksuihin sisältyy varmaankin kirkollisverot, isot kunnallisverot ja liiton maksut yms?
5400€/kk brutolla voin kertoa että netto on 3200€ etätöissä kun ei ole kovasti verotuksessa vähennettävää (ens vuonna vielä vähemmän). Voihan jollain olla eri tilanne vähennyksien yms suhteen, mutta esittämäsi mukaan saisin 600€ bruttopalkankorotuksella 800€ enemmän käteen joten kyllä tuo nettopalkka hieman on yläkanttiin sulla.

Viimeksi muokattu:
5400€/kk brutolla voin kertoa että netto on 3200€ etätöissä kun ei ole kovasti verotuksessa vähennettävää (ens vuonna vielä vähemmän). Voihan jollain olla eri tilanne vähennyksien yms suhteen, mutta esittämäsi mukaan saisin 600€ bruttopalkankorotuksella 800€ enemmän käteen joten kyllä tuo nettopalkka hieman on yläkanttiin sulla.
Tuoltahan nuo kätevästi tarkistaa: Palkansaajan veroprosentit 2025

Itsellä ainakin täsmää, vaikka ei vähennettävää enää ensi vuonna olekaan. En tosin kuulu kirkkoon tai maksa liiton maksuja..

Ei tajua, eikä varsinkaan halua tajuta.

Kuulostaa tutulta. Vaimo on ekonomi ja mä oon ihan perus amis. Vaimo on sosiaalidemokraatti ja mä olen liberalisti (sekä talous että arvo). Vaimo saa tuloja yhden kolmasosan mun tuloista, ei tykkää töistään tai mun ehdottamista vaihtoehdoista, joilla pääsisi melkein samanlaiseen tulotasoon mun kanssa.

Mut eipä siinä mitään. Näillä mennään.

Tuoltahan nuo kätevästi tarkistaa: Palkansaajan veroprosentit 2025

Itsellä ainakin täsmää, vaikka ei vähennettävää enää ensi vuonna olekaan. En tosin kuulu kirkkoon tai maksa liiton maksuja..
Mulla ei täsmää. Tuon taulukon mukaan veroprosentti pitäisi olla 10 %-yksikköä korkeampi kuin mitä verokortissa lukee. Viime vuodelta tuli palautuksia tuli vajaa 400 € suht samoilla luvuilla.

Mulla ei täsmää. Tuon taulukon mukaan veroprosentti pitäisi olla 10 %-yksikköä korkeampi kuin mitä verokortissa lukee. Viime vuodelta tuli palautuksia tuli vajaa 400 € suht samoilla luvuilla.
Verokortissasi on ennakonpidätysprosentti. Tossa puhutaan tuloveroasteesta johon sisältyy tuloverot ja veroluontoiset maksut. Eli esim.: 65 t€/vuosi, ennakonpidätysprosentti 25,5% ja tuloveroaste huitelee tuolla lähempänä 35%. Siihen tulee siis sosiaalivakuutusmaksut päälle kuten työttömyysvakuutus- ja eläkevakuutusmaksut yms.

Em. taulukon mukaan sun veroprosentti pitäisi olla jotain 35,4 kuten mullakin. Mitä sanoo verokortti?

Verokortissasi on ennakonpidätysprosentti. Tossa puhutaan tuloveroasteesta johon sisältyy tuloverot ja veroluontoiset maksut. Eli esim.: 65 t€/vuosi, ennakonpidätysprosentti 25,5% ja tuloveroaste huitelee tuolla lähempänä 35%. Siihen tulee siis sosiaalivakuutusmaksut päälle kuten työttömyysvakuutus- ja eläkevakuutusmaksut yms.
Joo, täällä puhutaan ja tarkoitetaan varmaan sujuvasti sekaisin vuoroin kumpaakin.

Tuli vastaan tuossa linkkaria selaillessa yksi "Rising Star -jatkokoulutus", jossa Vincit tarjoilee mahdollisuutta kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä jne. ja joukossa on FullStack developeria, SAP Technical consultanttia jne. joihin he kouluttavat "AI-natiiveja" tmv. duunareita.
Yhteinen piirre näissä oli kuitenkin hieman silmiinpistävä, 3000€ kk-liksa vuoden mittaisen koulututuksen ajan. Ymmärrän, että kyse on koulutuksesta ja liksa on varmaan korkeampi sen jälkeen, mutta kuka IT-alalla lähtee vaihtamaan alaa tai kouluttautumaan tolla liksalla?
En tiedä onko mulla jotenkin laput silmillä tai onko vaan käynyt tuuri tms., mutta teen ihan tavallista service deskiä (sekä ulkoista että sisäistä) ja liksa on huomattavasti tota korkeampi.

En tiedä miten tuo tarkalleen ottaen Vincitillä toimii, mutta itse kun aikoinaan hain ja pääsin vastaavaan toisessa puljussa, homman juju oli se, että palkka oli tosiaan tuo noin 3000 egeä kuussa, mutta sen alhaisuus johtui siitä, että palkasta vähennettiin itse koulutuksen kustannukset, jotka olisivat kokonaisuudessaan jotain 20 donan luokkaa ja sitä lyhennettiin tyyliin tonni kuussa tms. (eli siis lyhennyksen jälkeen käteen jäi tuo 3 kiloa). Lisäksi jos lähdit pois kesken kaiken, jouduit korvaamaan sen osan koulutuksen hinnasta, jota et ollut vielä maksanut takaisin. Ja siis siinä puljussa homman idea oli se, että ensin oli tyyliin 3 kk intensiivikoulutusjakso ja sen jälkeen lähdettiin ihan firmoihin töihin, muistaakseni jopa pariksi vuodeksi.

Itsellä tausta luonnontieteellisessä tutkimuksessa, mutta koodausosaamista harrastusten ja tietojenkäpistelyn sivuainekokonaisuuden verran, minkä ansiosta olisinkin päässyt heittämällä tuohon ohjelmaan, koska iso osa jengistä noissa on tosiaan täysin koodaustaidottomia alanvaihtajia. Sain sitten kuitenkin vielä oman alan töitä, enkä lähtenytkään tuohon hommaan. Yksi vanha opiskelukaveri, jolta tuosta systeemistä ylipäätään kuulin, kävi läpi tuon ja sen pakollisen jakson (en muista oliko se nyt yhden vai kaksi vuotta) jälkeen sai ihan "oikean" työpaikan koodarina ja pääsi ihan kohtuullisille 4-5k palkoille. Tosin samainen tyyppi myönsi tuossa äskettäin kun tapamisimme pitkästä aikaa, että eipä hänestä nyt "oikeaa" koodaria tullut. Loppupeleissä koodaustaito ja varsinkin kyky itsenäiseen ohjelmistokehitykseen jäi aika vajavaiseksi ja enemmän hommat oli debuggausta, vanhan koodin puukotuksia ym. Nykyään on takaisin luonnontieteellisen alan hommissa.

Minusta nuo on kuitenkin silti keskimäärin aika hyviä diilejä alanvaihtajille, vaikka nykyisin toki IT-alallakin työtilanne on aika totaalisen erilainen kuin 5-10 vuotta sitten kun itselle nämä oli ajankohtaisia.

Perheverotus voisi olla jonkinlainen lääke alhaiseen syntyvyyteen. Eihän se mitään otollisia olosuhteita parisuhteelle luo perheen perustamiseen (tai muutenkaan) jos molemmat raataa niska limassa palkkatöissä ja pahimmassa tapauksessa vielä eri aikaan päivästä/yöstä. Suomalaisten lisääntyminen on imo paljon parempi kehityskulku kuin se, että maksimoidaan työvoimasta saatava hyöty markkinoille.
Kristillisdemokraatit tätä jokin aika sitten toi esille.
Minä en oikein tuohon usko, Suomessa oli korkea syntyvyys vuosikymmeniä senkin jälkeen kun naiset menivät joukolla töihin. Töiden takia lastenhankintaa lykätään käsittääkseni lähinnä ettei se haittaa urakehitystä. Kotiin jääminen haittaa himpun enemmän vielä.

Suomen palkat eivät ole niin hyvät, että oikeasti olisi varaa jäädä kotiin edes perheverotuksella. Auttaisi kyllä, kun jää kotiin 3 vuodeksi lapsen syntyessä. Tuo kotiin jääminen taas on vain hyväksi. Toki perheverotus ohjaisi vähemmän tienaavaa jäämään kotiin, ellei kotihoidontuessa muuhun pakotettaisi. Eli olet osin oikeassa.
Eikös yhteiskunta maksa aika pitkänkin kotiin jäämisen lapsen syntymän jälkeen? Kotihoidon tukea saa kolmivuotiaaksi asti.

Eikös yhteiskunta maksa aika pitkänkin kotiin jäämisen lapsen syntymän jälkeen? Kotihoidon tukea saa kolmivuotiaaksi asti.
Kohihoidon tuki ei ole kovin iso ja moni jättää tuon käyttämättä taloussyihin vedoten. Asuntolainaa maksaessa voi olla jopa mahdotonta. Perheverotus auttaisi alentamalla töissäolevan veroja.

Jonkin verran tuo ohjaisi naisia jäämään kotiin, heitä kun on enemmän pienipalkkaisissa. Ongelma tulisi myös siinä, jos pariskunta pitää rahoja erillään, tämän takia perheverotus tulisi olla vapaaehtoista. Kyse on, kuinka paljon yhteiskunta ohjaa ja kuinka paljon yksilö saa päättää elämästään.

No jo nyt näyttää siltä, että kaikille ei muutenkaan meinaa riittää töitä. Noin muutenkin itse olen kokenut pienten lasten vanhemmuudessa aivan ylivoimaisesti kuormittavimmaksi työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen. Painetaan vaimon kanssa täydet päivät töitä ja siihen päälle sitten kaikki päiväkotiroudaukset, vähän isompana sitten mahdolliset harrastukset ja kaikki muu mitä vanhemmuuteen nyt kuuluu. Itse ainakin olisin ihan mielelläni koti-isänä, jos se vaan taloudellisesti olisi mitenkään järkevää ja veikkaan, että nykyaikana tämä ei ole mitenkään harvinaista muidenkaan miesten keskuudessa.

Lisäksi teet sen virheen, että oletat vain toisen vanhemman jäävän pitkäksi aikaa kotiin, kun ihan yhtä lailla järkevällä perheverotuksella vanhemmat voisivat vuorotella sitä, kumpi käy töissä, tai toinen vanhemmista on osa-aikaisena tms. Harva myöskään olisi kokonaan poissa työelämästä 20 vuotta, vaan suurin osa luultavasti lähinnä siihen asti kunnes lapset lähtevät kouluun, eli nykyään kun lapsia tehdään se 1-2 ja muistaakseni pääosin 2-3 vuoden ikäerolla, puhuttaisiin luultavasti korkeintaan 10 vuodesta. Toisaalta kyllähän sitä senkin jälkeen vanhemmuuteen sisältyy kaikenlaista "ylimääräistä" arjenpyöritystä sen verran runsaasti, että monikaan ei varmasti pistäisi pahakseen, jos palkkatöitä olisi edes hieman vähemmän edes toisella vanhemmista, ilman että perheen talous romuttuu täysin.

Minä en oikein tuohon usko, Suomessa oli korkea syntyvyys vuosikymmeniä senkin jälkeen kun naiset menivät joukolla töihin. Töiden takia lastenhankintaa lykätään käsittääkseni lähinnä ettei se haittaa urakehitystä. Kotiin jääminen haittaa himpun enemmän vielä.

Suomessa ei kyllä varsinaisesti ikinä edes ollut tuota anglo-germaanien "yhden elättäjän" mallia, vaan naiset ovat aina olleet enemmän tai vähemmän täyspainoisesti työvoimassa mukana. Ensin maatalousyhteiskunnassa, jossa kaikki perheenjäsenet osallistuivat töihin, ja joka jatkui Suomessa paljon pidempään kuin monissa muissa maissa, josta sitten alettiin siirtymään kaupunkeihin 50-60-luvuilla ja ainoastaan kaikista varakkaimmilla perheillä oli mahdollisuus siihen, että vain yksi vanhemmista oli töissä.

Kotihoidontuki on kuntakohtainen ja nykyään kaikissa kunnissa sitä ei edes saa. Niissäkin, joissa sitä saa, sen suuruusluokka on jotain 100-200 €/kk. Jos molemmat vanhemmat pitää maksimimäärät vanhempainvapaita, niin yhteensä kotona voi olla (yksi vanhempi kerrallaan) hieman vajaa puolitoista vuotta, minkä aikana saa n. 70% palkkaa vastaavaa vanhempainrahaa (josta maksetaan enemmän veroa kuin palkasta). Sen jälkeen toinen vanhemmista putoaa käytännössä pelkästään tuolle ruhtinaalliselle kotihoidontuelle.

Kotihoidontuki on käytännössä vain "korvaus" siitä, ettet tuo lastasi päiväkotiin, mutta selvästi poliittinen paine ja yleinen ideologia on, että lasten paikka ei ole kotona vanhempiensa kanssa, vaan päiväkodeissa laitostumassa, koska valtio tietää, että kuuliaisia veronmaksajia pitää alkaa koulimaan mahdollisimman pienestä pitäen. Aivan kuten uskonnotkin mieluiten rekryää lapsista. :)

Viimeksi muokattu:
Perheverotuksessa sen toisen palkka jää kokonaan pois, joten kyllä siinä tulot joka tapauksessa yleensä tippuu.

Lähtökohtaisesti pariskunnat puhaltavat elinkustannuksen osalta yhteen hiileen, niin perheverotus olisi varsin oiva kädenojennus yhteiskunnan puolelta varsinkin noiden pikkulapsivuosien aikana. Itse olisin ainakin arvostanut moista mahdollisuutta.

Kotihoidontuki on kuntakohtainen ja nykyään kaikissa kunnissa sitä ei edes saa. Niissäkin, joissa sitä saa, sen suuruusluokka on jotain 100-200 €/kk. Jos molemmat vanhemmat pitää maksimimäärät vanhempainvapaita, niin yhteensä kotona voi olla (yksi vanhempi kerrallaan) hieman vajaa puolitoista vuotta, minkä aikana saa n. 70% palkkaa vastaavaa vanhempainrahaa (josta maksetaan enemmän veroa kuin palkasta). Sen jälkeen toinen vanhemmista putoaa käytännössä pelkästään tuolle ruhtinaalliselle kotihoidontuelle.

Siis kodinhoidon tuen lakisääteinen vähimmäismäärä on kuntariippumaton, mutta kunnilla on mahdollisuus maksaa vapaaehtoista kuntalisää?

Perheverotuksessa sen toisen palkka jää kokonaan pois, joten kyllä siinä tulot joka tapauksessa yleensä tippuu.
Ei, vaan perheverotuksen tarkoitus olisi tasata verotettavat ansiot yhteistaloudelle.

Esimerkki 1 (nykymalli):
Puoliso A tulot 60 000 €/v, nettona n. 40 000 €
Puoliso B tulot 20 000 €/v, nettona n. 17 800 €
Perheen nettotulot 57 800 €/v

Esimerkki 2 (perheveromalli):
Perheen tulot 80 000 €/v
Verotus jaetaan kahdelle eli 40 000 €/v, josta nettona n. 29 800 €
Perheen nettotulot 59 600 €/v

Esimerkeissä toinen puoliso olisi esim. osa-aikatöissä lasten- ja kodinhoidon ohella. Ei mikään valtava muutos numeroiden perusteella, mutta olisi selkeä kädenojennus niille ketkä haluavat tähän maahan uusia veronmaksajia tehdä. Toki edellytyksenä olisi vähintään avioliitto ja sen mukanaan tuomat juridiset velvoitteet, sekä mahdollisesti alaikäinen lapsi tai useampi.

Saksassahan on käytössä tuo perheverotus, olikos se nimeltään Ehegattensplitting, tai jotain. Muistaakseni se meni siten, että siinä voidaan valita malliksi perheverotuksen tai pysyä normaalissa. Tottakai perheverotus on uskomattoman kätevä, mikäli tuloerot ovat suuret. Tähän ei taida vaikuttaa elätettävät. Ranskassahan on kait kanssa perheverotus, jossa koko yksikkö lasketaan siihen mukaan. Puolassakin on tuo Saksan malli käytössä. Sitten kun katsotaan et mitkä maat pärjää tilastoissa, niin Saksa, Ranska ja Puola siinä ovat. Sattumaako?

Kyllä tässä iloisin mielin maksellaan n 10 k€ suurempaa verotaakkaa vuodessa vrt. edellä oleva perheverotus. Suomessa verotetaan ankarasti kaikkea sellaista mihin ei haluta kansalaisen käyttävän aikaansa, kuten alkoholia ja töissä käymistä. Sen sijaan SDP ajaa pienempää marginaaliverotusta suurituloisille eläkeläisille?

Sen sijaan SDP ajaa pienempää marginaaliverotusta suurituloisille eläkeläisille?
Eläkeläisiä on valtaosa ja niiden äänestysaktiivisuus on korkea. Tottakai SDP niiden pussiin yrittää pelata mahdollisimman paljon. Samallahan koko ponzi ei ole eläkeläisten hoidettavana, vaan me töissä käyvät nytkin maksetaan heidän eläkkeitä. Ja hyvin maksetaankin.

5400€/kk brutolla voin kertoa että netto on 3200€ etätöissä kun ei ole kovasti verotuksessa vähennettävää (ens vuonna vielä vähemmän).
Toki verottaja ei sitä tiedä oletko etätöissä vai et, kun ensivuonna ei työhuonevähennyksiäkään enää laiteta, niin sittenhän voit vähennellä kilsat.

Toki verottaja ei sitä tiedä oletko etätöissä vai et, kun ensivuonna ei työhuonevähennyksiäkään enää laiteta, niin sittenhän voit vähennellä kilsat.
Minun tapauksessani tulisi yli kolme tuntia päivässä työmatkoihin. Uskoisikohan verottaja, kun olen tehnut täyttä etätyötä jo muutaman vuoden? Eikä moraalikaan taipuisi valehteluun.

Minun tapauksessani tulisi yli kolme tuntia päivässä työmatkoihin. Uskoisikohan verottaja, kun olen tehnut täyttä etätyötä jo muutaman vuoden? Eikä moraalikaan taipuisi valehteluun.
Maksimivähennys on 7000€. Tuo tulee aika maltillisillakin matkoilla, luokkaa pari tuntia per päivä, jos ei tee lainkaan etänä.

Kannattaa laskea auki, jos käy esim. kahtena/kolmena päivänä viikossa. Itselläni tuo tulee täyteen suht nopsaan, kun vetää 150km suuntaansa ja julkiset ei siihen aikaan kulje.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 474
Jäsenet
80 890
Uusin jäsen
Temef11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom