Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Minä olen ainakin omaan CV:hen laittanut värikynällä mitä sattuu, enkä ole kaivannut mitään virallisia CV-merkintöjä. Ei noita kukaan ole koskaan alkanut tarkistamaan pitääkö mun CV:ssä listaamat asiat 100 % paikkansa.
Kannattaa olla tarkkana. Menin kerran laittamaan CV:hen että ruotsin kielen taito on hyvä. No okei onhan mulla lukion ruotsi aikanaan ollut. Sitten tuli pikku yllätys kun työhaastattelu olikin ruotsiksi :x3:

Juttelin töissä yhden pitkään talossa olleen kanssa, joka kertoi, ettei ole 20 vuoteen saanut muita palkankorotuksia kuin yleiskorotukset. Joko siis se ei pidä paikkaansa, että osaamisen, työmäärän ja vastuiden kasvu olisi mikään palkankorotusautomaatti. Tai sitten ko. yksilö on aika kädetön.

Tai osaava mutta äärimmäisen neuvottelutaidoton. Palkankorotuksia saavat erityisen usein ne, jotka ovat hyviä pyytämään palkankorotuksia. :)

Kyllä. Useamman naispuoleisen suusta olen kuullut, ettei ole heidän asiansa pyytää palkankorotusta, vaan pomon ammattitaidottomuutta, jos ei ymmärrä sitä pyytämättä tarjota hyville tekijöille.
Tässä tuli muutama hyvä pointti. Mielestäni palkasta pitää voida ja ehdottomasti kannattaa keskustella. Jos et tuo koskaan palkankorotusta esille niin tottahan se voi nousta mutta järkevästi perusteltu korotustoive on varmasti asia joka helpottaa korotuksen saamista.

Näihin liittyy niiiiiiin paljon erilaisia juttuja että ei voi mitään yleisluontoisia ohjeita sanoa. Firmalla voi oikeasti mennä niin huonosti että kellekään ei anneta korotuksia...tai sit menee todella lujaa ja jotain ylimääräisiä bonuksia saa melkein pyytämättä. Isosta firma jossa olin vuosia niin siellä korotukset oli hyvin säädeltyjä, 50 hengen tiimi ja sen vetäjälle sanotaan että 2 parhaiten suoriutunutta saa 5% korotuksen ja kaksi muuta saa 3% korotuksen, muille ei mitään. Ja esimies on täysin sidottu tuohon. Toisaalta joku pikkufirma niin siellä on ihan kaikki mahdollista, jos firmalla menee hyvin ja olet suoraan väleissä omistaja-/johtoportaan kanssa. Joka tapauksessa mun mielestä se palkka on sellainen josta oikeasti kannattaa keskustella kun on jotain kehityskeskusteluja..voihan siellä tuoda esille että viimeinen vuosi-pari on mennyt omasta mielestä hyvin ja että onko firmassa joustovaraa, onko moni omassa organisaatiossa saamassa korotusta jne. Jos pomo arpoo kolmen muutaman kaverin välillä ja kaksi ei oo ikinä puhunut palkasta mitään ja kolmas on tuonut perustellusti asioita esille miksi ansaitsee korotuksen niin luultavasti se kolmas saa korotuksen.

Itse olen yleensä ottanut ylimääräiset hommat posin kautta kuten tossa yllä tuli esille. Se on sit peruste seuraavalla kierroksella pyydellä korotuksia. Toki ymmärrän että ei huvita suoraan ottaa isoja ylimääräisiä vastuita jos sitä ei heti huomioida palkassa mutta edelleen, keskustelu, keskustelu...tuo esille mitä mieltä on, ehkä esimies sanoo että seuraavalla kierroksella se huomioidaan. Tätähän käytetään joskus täysin hyväksi,annetaan uusia vastuita jollekin ja tilanne unohdetaan mut kannattaa olla silloinkin äänekäs.

Paras keino toki nostaa omaa palkkaa on vaihtaa taloa ;)

Kannattaa olla tarkkana. Menin kerran laittamaan CV:hen että ruotsin kielen taito on hyvä. No okei onhan mulla lukion ruotsi aikanaan ollut. Sitten tuli pikku yllätys kun työhaastattelu olikin ruotsiksi :x3:
No ei tietenkään tällaisia, mutta omat työnkuvat ja vastuut voi kirjailla helposti niin, että näyttää paremmalta kuin mitä todellisuudessa on ollut.

No ei tietenkään tällaisia, mutta omat työnkuvat ja vastuut voi kirjailla helposti niin, että näyttää paremmalta kuin mitä todellisuudessa on ollut.
Tunnen yhden tällaisen tarinankertojan. Oli aikamoista tuskaa se tekeminen ekat pari vuotta, kun sitä osaamista ei sitten ollutkaan. Ei ollut hauskaa hänelle itsellekään, kun paskaa tuli kottikärryillä niskaan. Palkka ja odotukset kun oli pistetty sen mukaan, että hän jo osaa. Lähti sitten firmasta, kun sillat oli poltettu. On ihan ok kirjoittaa asiat omalta kannalta edustavasti, mutta ei sinne mitään kahvipöydässä sivukorvalla kuultua voi osaamisalueeksi pistää.

Tunnen yhden tällaisen tarinankertojan. Oli aikamoista tuskaa se tekeminen ekat pari vuotta, kun sitä osaamista ei sitten ollutkaan. Ei ollut hauskaa hänelle itsellekään, kun paskaa tuli kottikärryillä niskaan. Palkka ja odotukset kun oli pistetty sen mukaan, että hän jo osaa. Lähti sitten firmasta, kun sillat oli poltettu. On ihan ok kirjoittaa asiat omalta kannalta edustavasti, mutta ei sinne mitään kahvipöydässä sivukorvalla kuultua voi osaamisalueeksi pistää.

Kuulostaa kyllä perinteiseltä PowerPoint-arkkitehdiltä. Kiva, jos on työelämästä löytynyt lokero jossa pyöritellä jotain epämääräisiä kanonisia tietomalleja, tuottaa Excel-taulukkoja ja täyttää kalenteri hämmentävän tehokkaasti erilaisilla workshopeilla ja statuspalavereilla.

Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun vaihdetaan työpaikkaa ja uudessa firmassa kuvitellaan tuoreen rekryn olevan kovempikin tekniikkaguru ja mestari itse syystä tai toisesta on kuvitellut jatkavansa edelliseen malliin isolla pensselillä maalaamista.

No ei tietenkään, mutta ajattelin ennemminkin sellaista, että jos vaikka olet rivikoodari ja joudut joskus tuuraamaan projektipäällikköä tämän poissaollessa, niin CV:hen voi kirjoittaa että olet tehnyt projektipäällikön hommia :)

Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun vaihdetaan työpaikkaa ja uudessa firmassa kuvitellaan tuoreen rekryn olevan kovempikin tekniikkaguru ja mestari itse syystä tai toisesta on kuvitellut jatkavansa edelliseen malliin isolla pensselillä maalaamista.

Mutta tässä onkin sitten sen rekrytoivan esimiehen homma selvittää työhaastattelussa, mitä kaveri oikeasti osaa. Moni firma kusee rekrynsä siinä, että ulkoistavat rekryn ja haastattelut joillekin konsulttipuulaakeille, joilla ei oikeasti ole tietoa ja taitoa ottaa hakijan osaamisesta selvää.

No ei tietenkään, mutta ajattelin ennemminkin sellaista, että jos vaikka olet rivikoodari ja joudut joskus tuuraamaan projektipäällikköä tämän poissaollessa, niin CV:hen voi kirjoittaa että olet tehnyt projektipäällikön hommia :)
No tässä mun tapauksessa oli kyse juuri vähän samasta, olevinaan oli asiasta x kokemusta, mutta lopulta sitä ei ollut edes sen vertaa, että olisi ymmärtänyt tietopuutteensa määrän. Joku lyhyt projarin sijaistus on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun todennäköisesti siihen ei kuulu juurikaan varsinaisia projarin tehtäviä (budjetointi, resurssointi,...). Minusta noissa sijaistuksissa tärkeämpi viesti uudelle yritykselle on se, että sinuun on luotettu antamalla niitä sijaistuksia. Mitä isompi projekti niin sen parempi.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 580
Jäsenet
77 647
Uusin jäsen
Epster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom